Saturday, June 27, 2009

Muhasabah, empati diri elak perlakuan sakiti insan lain

Muhasabah, empati diri elak perlakuan sakiti insan lain

Oleh Edry Faizal Eddy Yusof

MENJADI kebiasaan manusia untuk menilai diri sendiri dengan pandangan lebih belas kasihan. Henry Wadsworth Longfellow bekata: "Kita menilai diri kita dengan apa yang kita rasa kita mampu lakukan, manakala orang lain menilai kita dengan apa yang sudah kita lakukan."

Pandangan penuh belas kasihan terhadap diri mempunyai kebaikan yang boleh dipacu dalam menyelesaikan banyak konflik sama ada membabitkan perbezaan ideologi, pandangan, kefahaman politik atau agama.

Pembetulan sikap yang diperlukan adalah menjadikan cara memandang diri sendiri sebagai jambatan empati untuk cuba bertindak adil terhadap orang lain. Kita pasti tidak mahu orang memperlakukan sesuatu yang tidak diingini terhadap kita dan begitu juga sebaliknya.

Rasulullah SAW adalah contoh terbaik dalam mengaplikasikan perkara itu. Pernah suatu hari seorang pemuda berjumpa Rasulullah SAW dan meminta keizinan Baginda untuk berzina. Di kalangan sahabat ada yang memarahi pemuda itu, tetapi Rasulullah SAW mendekatinya. "Apakah kamu suka jika zina itu dilakukan orang lain terhadap ibumu?" soal Baginda kepada pemuda itu.

"Sekali-kali tidak, demi Allah yang yang menjadikanku sebagai tebusan anda," jawabnya. "Begitu juga kebanyakan manusia. Mereka tidak ingin zina itu dilakukan terhadap ibu mereka," ujar Rasulullah SAW. "Apakah kamu suka jika zina itu dilakukan terhadap anak perempuanmu?" tanya Rasulullah SAW lagi.

"Sekali-kali tidak, demi Allah yang yang menjadikanku sebagai tebusan anda," jawabnya. "Begitu juga kebanyakan manusia. Mereka tidak ingin zina itu dilakukan ke atas anak perempuan mereka.

"Apakah kamu suka jika zina itu dilakukan terhadap kakak atau adik perempuan kamu?" soal Rasulullah SAW kepada pemuda itu lebih lanjut. "Tidak wahai Rasulullah, demi Allah yang menjadikanku sebagai tebusan anda," jawabnya. "Begitu juga kebanyakan manusia. Mereka tidak ingin zina itu terjadi ke atas kakak atau adik perempuan mereka," ujar Rasulullah SAW. Baginda bertanya lagi. "Apakah kamu suka jika zina itu dilakukan terhadap ibu saudaramu?" sambung Rasulullah SAW. "Tidak, demi Allah yang yang menjadikanku sebagai tebusan anda," jawabnya lagi. "Begitulah juga orang lain. Mereka tidak ingin zina itu dilakukan terhadap ibu saudara mereka," balas Rasulullah SAW.

Lalu Nabi SAW meletakkan tangan Baginda ke atas dada pemuda itu dan mendoakannya: "Ya Allah, bersihkanlah hatinya dan peliharalah kemaluannya serta ampun dosa pemuda ini." (Kisah riwayat Imam Ahmad dalam musnadnya)

Jelas melalui hadis itu, Rasulullah SAW menerbitkan empati pemuda berkenaan untuk menghalangnya daripada merosakkan insan lain. Ada juga hadis lain yang jika difikirkan dengan mendalam, turut mendidik kita untuk belajar berempati terhadap insan lain.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Siapa saja yang menutupi aib seorang Muslim, maka Allah akan menutupi aibnya di dunia dan akhirat." (Diriwayatkan Imam Muslim)

Rasulullah SAW memberi peringatan bahawa Allah akan menutupi aib sesiapa yang menutupi aib saudara Muslimnya. Jika direnung lebih mendalam, ia juga boleh difahami Allah tidak akan menutupi aib sesiapa yang suka mendedahkan aib saudaranya.

Peringatan itu sepatutnya menyentak kesedaran. Jika seorang insan tidak mahu aibnya terdedah baik di dunia atau akhirat, ia harus menutupi aib saudaranya . Sekali lagi konsep hukum emas yang dibincangkan diguna pakai.

Dalam berhadapan dengan perbezaan ideologi, kefahaman atau pandangan. Hukum emas empati perlu diamalkan dengan cuba untuk tidak memperlakukan orang lain seperti diri sendiri tidak mahu diperlakukan.

Empati serba sedikit dapat mengendurkan ketegangan dan menumpulkan konflik yang kian tajam. Secara tidak langsung dapat memelihara perhubungan daripada musnah dimamah konflik.

No comments: