Tuesday, August 11, 2009

AGAMA : SELASA 11 OGOS 2009


Hebatkan promosi bagi jayakan tilawah
PADA hari perasmian Tilawah al-Quran Peringkat Antarabangsa kali ke-51di Dewan Merdeka Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), Kuala Lumpurbaru-baru ini, bolehlah diistilahkan, ramai peserta daripada penonton!

Nailah melindungi Khalifah Uthman
NAILAH binti Farafisyah adalah isteri Uthman bin Affan, Khalifah ketigaempayar Islam selepas kematian Nabi Muhammad. Nailah lahir dalamkeluarga Kristian di kota Kufah sebelum memeluk Islam di atas pelawaanAishah binti Abu Bakar.


Contohi sikap Abd. Rahman 'Auf
MEGA: Apakah hukum perbuatan menyorok barang (ihtikar) ? DR.GHAFARULLAHHUDDIN: Ihtikar merujuk kepada amalan negatif para peniagayang menyimpan atau menyorok barang keperluan masyarakat. Tujuannyamendapat keuntungan berlipat ganda.





Ajaran al-Quran satukan ummah sepanjang zaman
JIWAyang sakit sentiasa gelisah mencari ketenangan hidup. Sakit akibattidak berpantang daripada melakukan dosa dan maksiat atau lalai sertalupa tujuan penciptaannya di dunia. Allah Yang Maha Penyayangmengutuskan Rasulullah SAW kepada umatnya, membawa petunjukmenyelesaikan permasalahan manusia hingga ke akhir zaman.

Hebatkan promosi bagi jayakan tilawah

Hebatkan promosi bagi jayakan tilawah


Jika lebih banyak artifak sejarah Islam dipamerkan selain pedang-pedang milik Sahabat Besar Rasulullah, tentu lebih menarik perhatian umat Islam untuk ke PWTC.


PADA hari perasmian Tilawah al-Quran Peringkat Antarabangsa kali ke-51 di Dewan Merdeka Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), Kuala Lumpur baru-baru ini, bolehlah diistilahkan, ramai peserta daripada penonton!

Tidak ada pemandangan di mana umat Islam datang berduyun-duyun, bersama-sama ahli keluarga, sanak saudara berpakaian sopan berwarna warni bagi memeriahkan acara yang setahun sekali ini.

"Jangan prasangka buruk, mungkin mereka lebih selesa dengan hanya menonton di televisyen di rumah sambil boleh makan dan minum atau baring," kata rakan setugas, Saifulizam Mohamad.

"Mungkin juga," kata penulis separuh berbisik sambil meninjau bangku-bangku yang masih banyak kosong di dewan itu.

Begitupun apabila penghormatan diberikan kepada Malaysia bagi menganjurkan acara yang sebegini hebat, malangnya kita tidak menganggapnya sebagai satu nikmat.

Sedangkan itulah antara kelebihan besar menjadi umat Islam di negara ini yang tidak mungkin dijumpai di negara-negara lain.

Kemudian tidak kurang yang menempelak. Kononnya hairan, jika ada acara konsert hiburan oleh artis terkenal, ramai pula yang berduyun-duyun menyaksikan artis kesayangan mereka itu.

"Sedangkan konsert itu berbayar, dengan harga-harga tiket yang lumayan nilainya. Sedangkan tilawah- masuk adalah percuma!

"Percuma sahaja, jika kita tidak beramai-ramai pergi menontonnya," ujar seorang teman.

Tilawah al-Quran Peringkat Antarabangsa yang dahulunya begitu popular dipanggil Musabaqah (Kecuali Johor menggunakan istilah Majlis Ujian al-Quran peringkat daerah dan negeri) ini sebenarnya perlu diberi sentuhan dan nafas baru!

Ini bagi menarik minat lebih ramai hadirin terutamanya golongan muda mengikuti dan menghayati acara yang amat signifikan dengan umat Islam itu.

Namun ini tidak bermaksud terdapat banyak cacat cela sepanjang 51 tahun ia pernah dianjurkan di Malaysia. Malah kita patut sangat berterima kasih kepada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) yang setiap tahun bertungkus lumus menjayakannya.

Cuma ruang-ruang penambahbaikan sentiasa ada bagi menjadikan yang buruk menjadi cantik, yang cantik semakin cantik.

Malah tinjauan rambang yang dibuat, ramai yang bersetuju supaya Tilawah al-Quran Peringkat Antarabangsa wajar menerima suntikan baru terutama dari aspek promosi, penganjuran, pengisian dan pelbagai lagi.

Seorang penonton, Muniruddin Abdullah berkata, baru-baru ini kerajaan meminta semua pihak terutamanya media penyiaran swasta, membantu media milik kerajaan membuat promosi besar-besaran untuk sambutan Hari Kemerdekaan Malaysia yang ke-52 pada 31 Ogos ini.

"Jadi mengapa tidak, perkara yang sama perlu dilakukan terhadap Majlis Tilawah al-Quran Peringkat Antarabangsa ini.

"Kita mahu semua media memainkan peranan mereka supaya mempromosi mengenai Tilawah ini dengan lebih kerap, lebih kreatif dan menarik bagi lebih ramai umat Islam memenuhi bangku-bangku penonton di Dewan Merdeka, PWTC itu," katanya yang bertugas sebagai guru agama.

Beliau yang mengajar di Sekolah Kebangsaan di Banting Kuala Langat, Selangor, berkata, promosi juga perlu melewati sempadan geografi ke seluruh dunia.

Ia bertujuan menarik minat umat Islam di negara lain turut hadir beramai-ramai ke Malaysia menyaksikan acara ini. Selain itu, kehadiran mereka juga boleh menyemarakkan lagi industri perlancongan negara.

"Kehadiran mereka juga sebenarnya sebagai tanda sokongan terhadap para peserta yang mewakili negara masing-masing.

"Ini menjadikan majlis bertambah meriah dengan semangat sokongan padu para penyokong sepanjang majlis ini berlangsung," katanya.

Menurut Muniruddin, sepanjang melanjutkan pelajaran di Universiti Al Baiyt Jordan (1995-2001) beliau tidak pernah mendengar promosi majlis itu di Jordan.

"Sudah tentu rata-rata umat Islam di negara itu tidak tahu mengenai tilawah ini sedangkan saya yakin jika ada promosi, ramai yang akan mengunjungi Malaysia kerana mereka mampu berbuat demikian demi Islam," kata beliau.

Sebagai guru, beliau juga berharap Kementerian Pelajaran menggalakkan pihak sekolah membenarkan murid dan pelajar mereka menghadiri majlis tilawah.

"Ia bukan sahaja sebagai satu pendedahan, tetapi pendidikan secara holistik mungkin boleh bermula dengan menyaksikan tilawah ini," jelas Muniruddin.

Sementara itu, tinjauan di tingkat bawah PWTC iaitu di ruang Legar Putra, Bazar Tilawah yang diadakan sempena tilawah adalah satu lagi perkara menarik untuk kita perkatakan.

Bazar tersebut tidaklah sehangat setiap kali diadakan Perhimpunan Agung UMNO dan sebagainya. Sambutan ada, namun perlu juga diberi suntikan baru.

Sebabnya, dikatakan masih ramai yang tidak tahu, pelbagai barangan umat Islam ada dijual sepanjang berlangsungnya tilawah.

Perkara ini, diakui sendiri oleh wakil Syarikat Etiqa Takaful, Nurul Ain Md. Roslin.

"Promosi terlalu kurang. Ramai yang tidak tahu di samping majlis tilawah, di sini terdapat pelbagai barangan jualan kepada para pengunjung.

"Akibatnya seperti yang kita dapat lihat sekarang, masih tidak ramai yang berkunjung walaupun tilawah akan bermula beberapa jam sahaja lagi," katanya.

Untuk pengetahuan, di Bazar ini, antara yang menarik perhatian apabila Hospital Pakar Al Islam, yang dahulunya dikenali Pusat Perubatan Kampung Baru (KBMC) tidak sahaja mempamerkan mengenai perkhidmatan yang ditawarkan oleh hospital itu.

Sebaliknya, para pengunjung juga boleh membuat pemeriksaan kesihatan di situ termasuk ujian tekanan darah dan sebagainya yang dilakukan oleh jururawat-jururawat hospital itu sendiri.

Perhatian juga tertarik kepada apabila galeri seni terkenal, R A Fine Arts, turut mengadakan pameran yang sangat bertepatan dengan majlis tilawah yang berlangsung.

Ia membuka peluang untuk pengunjung menikmati keindahan kaligrafi jawi atau khat oleh para artis atau pelukis terkenal seperti Mohammed Yusuf Abu Bakar, Abdul Wafaf Abdul Ghani dan ramai lagi. Sekali gus membuktikan tulisan khat juga mampu menjadi satu ekspresi seni yang tersendiri dengan nilai-nilai estetika yang tinggi.

Begitu juga dengan produk yang dikeluarkan oleh Syarikat Cipta Edar DHO Sdn. Bhd. Hasil produknya cantik, buatannya halus berkualiti dan semestinya wajib dimiliki oleh umat Islam di negara ini. Apakah produk tersebut?

Mungkin sempat anda melihatnya sendiri di Bazar Tilawah dan mesti bawa pulang kerana sebagai pemberian hadiah atau cenderamata, merupakan satu idea yang sangat menarik!

Namun pengunjung tidak melepaskan peluang melihat sendiri pedang-pedang terhunus milik para sahabat besar Rasulullah SAW yang dipamerkan dalam peti-peti kaca di Bazar itu.

Ini termasuklah pedang milik Khalid Ibnu Khuwailid dan Saidina Uthman bin Affan.

Sayangnya, hanya artifak pedang-pedang itu sahaja yang terpamer daripada ribuan pelbagai khazanah lama Islam yang ada!

Pelajar pusat pengajian tinggi, Ku Zahirah Ku Mohd. Zalai, 19, berkata, majlis tilawah seperti ini perlukan promosi yang lebih meluas termasuk kain rentang dan banting di sekitar bandar raya Kuala Lumpur.

"Saya berharap di masa akan datang, Majlis ini umpama satu pesta, iaitu Festival al-Quran. Hari kita meraikan kalam-kalam Allah dalam suasana yang lebih meriah.

"Ini termasuklah demonstrasi dan pertandingan tulisan khat, pesta buku-buku Islam, kuiz al-Quran yang menawarkan hadiah yang menarik dan lumayan termasuk pakej umrah dan haji dan tentu sekali, lebih banyak pameran bahan-bahan sejarah yang berkaitan al-Quran dan Islam itu sendiri," katanya.

Rakannya, Siti Najwa Zailani 19, berharap pihak penganjur akan menyediakan pameran sejarah mengenai Majlis Tilawah al-Quran Antarabangsa ini sendiri yang diadakan sejak tahun 1961 lagi.

"Saya suka membaca mengenai biodata-biodata johan qari dan qariah serta melihat gambar-gambar astaka tilawah ini sejak mula diadakan sehingga di hari ini," katanya.

Siti Zubaidah Salleh 41, pula menaruh harapan agar majlis seperti ini dapat dimeriahkan lagi dengan mengundang penyanyi solo dan kumpulan-kumpulan nasyid yang popular dari luar negara.

"Ini termasuklah penyanyi seperti Sami Yusuf, Dawud Wharnsby Ali dan Zain Bikha yang cukup popular di negara Barat" katanya.

Bagaimanapun, mungkin kurang tepat untuk kita mengatakan Majlis Tilawah al-Quran Antarabangsa tidak mendapat tempat di hati umat Islam di negara ini. Sebabnya, kejayaan menganjurkannya saban tahun menunjukkan majlis itu berjaya menarik kunjungan umat Islam. Apatah lagi dengan jumlah qari dan qariah yang bertambah setiap tahun. Sesungguhnya majlis itu umpama satu ibadah yang bersifat fardu kifayah jika kita lihat dari aspek hukumnya.

Namun setiap tahun perlu menyaksikan perubahan, tidak setakat perubahan dari aspek pembinaan astaka, tetapi mungkin lebih dari itu!

Nailah melindungi Khalifah Uthman

Nailah melindungi Khalifah Uthman

NAILAH binti Farafisyah adalah isteri Uthman bin Affan, Khalifah ketiga empayar Islam selepas kematian Nabi Muhammad. Nailah lahir dalam keluarga Kristian di kota Kufah sebelum memeluk Islam di atas pelawaan Aishah binti Abu Bakar.

Nailah berkahwin dengan khalifah Uthman pada tahun 29 Hijrah.Apabila Uthman dilantik sebagai khalifah ketiga, banyak jawatan penting dipegang oleh keturunan Umaiyah. Di antaranya termasuklah Marwan bin al-Hakam sebagai setiausahanya. Beliau selalu mencampuri urusan pemerintahan negara. Ini mengakibatkan mula timbul rasa tidak puas hati pada masyarakat Islam.

Pada suatu hari, Marwan memberitahu ada sekumpulan orang di sebalik pintu rumah Usman. Uthman membenarkan Marwan berkata apa sahaja kepada kumpulan orang itu.

Marwan mengeluarkan kata-kata kesat berbunyi, "Kamu semua datang merebut kerajaan daripada tangan kami. Keluarlah kamu daripada pihak kami. Demi Allah, sekiranya kamu membangkang kami, pasti kamu semua akan menghadapi kesulitan dan tidak suka pada akibatnya".

Perbuatan Marwan mengeluarkan ucapan kasar kepada kumpulan orang yang berkunjung ke rumah Uthman menimbulkan kemarahan Ali.

Ali bergegas ke rumah Uthman dan berjumpa dengannya. Ali berkata kepada Usman dengan nada marah, "Kenapa kamu mengizinkan Marwan berkata apa sahaja kepada kumpulan orang yang datang tadi? Demi Allah, Marwan tidak layak diminta pandangan tentang agama atau dirinya sekalipun".

Nailah yang terkejut mendengar kata-kata Ali terus berlari mendapatkan suaminya yang masih duduk membatu selepas Ali meninggalkan rumah itu.

"Saya dengar kata-kata Ali yang dia tidak akan berjumpa kamu lagi kerana kamu mengikut kata-kata Marwan".

"Apa pendapat kamu tentang hal ini," kata Khalifah Uthman kepada Nailah.

"Takutlah kepada Allah kerana tidak sekutu baginya. Ikutlah sunnah kedua sahabat kamu iaitu Abu Bakar dan Umar. Sekiranya kamu mengikut kata Marwan, nescaya dia akan membunuh kamu," kata Nailah.

"Marwan adalah orang yang tidak memiliki maruah di sisi Allah, apatah lagi rasa takut dan cinta. Hantarlah utusan berjumpa Ali bagi berdamai kerana dia mempunyai hubungan kekeluargaan dengan kamu. Dia tidak layak dimusuhi," Nailah memberikan pendapatnya.

Khalifah Uthman segera menghantar seorang utusan kepada Ali tetapi Ali menolak kedatangannya lalu berkata: "Saya telah memberitahu Khalifah Usman bahawa saya tidak akan kembali lagi".

Pada tahun 35 hijrah, satu rombongan penduduk Mesir sekitar 1,000 orang telah datang ke Madinah untuk berjumpa Khalifah Uthman. Tujuan mereka ialah meminta Khalifah Uthman menggantikan gabenor Mesir. Khalifah Usman bersetuju dengan permintaan mereka lalu melantik Muhammad bin Abu Bakar. Mereka pulang dengan hati yang gembira.

Namun demikian, ketika berada tiga hari perjalanan dari Madinah, mereka terserempak dengan hamba kulit hitam menaiki unta dengan tergesa-gesa melintas di hadapan mereka. Mereka menahan unta tersebut kerana mengesyaki ada sesuatu yang buruk akan berlaku.

"Anda mahu ke mana dengan tergesa-gesa?," soal salah seorang ahli rombongan Mesir itu.

"Saya adalah pembantu Khalifah Uthman yang diutus bagi menemui Gabenor Mesir," jawab hamba itu dengan pantas.

"Kamu utusan siapa?," tanya ahli rombongan itu untuk kepastian.

"Saya pembantu Khalifah Uthman". Jawab hamba itu dengan gagap dan ragu dan kadang kala dia menjawab: "Saya pembantu Marwan".

Mereka mengeluarkan surat dari beg bawaan hamba itu lalu diserahkan kepada Muhammad bin Abu Bakar untuk membacanya.

Semua ahli rombongan terkejut apabila mendengar isi surat yang bercop mohor Khalifah Uthman meminta agar gabenor Mesir sebelum ini mesti terus menjadi gabenor.

Kemudian dia mesti membunuh Muhammad bin Abu Bakar dan rombongan bersamanya dan membatalkan surat pelantikannya sebagai gabenor yang baru. Rombongan itu menjadi marah lalu berpatah ke Madinah untuk menunjukkan surat itu kepada Ali.

Ali bersama beberapa sahabat bertemu dengan Khalifah Uthman untuk melihat kebenaran surat itu. Dia menafikan menulis surat itu dan bersumpah dengan nama Allah.

Kemudian mereka menjalankan penyiasatan dan terbongkarlah rahsia, Marwan yang menulis surat itu. Mereka meminta Khalifah Uthman menyerahkan Marwan kepada mereka namun dia tidak bersedia melakukannya.

Mereka mengepung rumah khalifah dan menghalang bekalan air ke rumahnya. Mereka mengepung rumahnya selama 30 hari dan mula kedengaran berita ada orang ingin membunuhnya.

Ali meminta anaknya, Hasan dan Husain dan beberapa orang sahabat mengawal pintu rumah Khalifah Usman daripada dicerobohi oleh pihak pemberontak Mesir.

Cubaan menyerbu masuk ke rumah Khalifah Uthman digagalkan oleh Hasan dan Husain serta sahabat menyebabkan pihak pemberontak mencari jalan lain untuk masuk ke dalam rumah khalifah untuk membunuhnya.

Akhirnya tiga orang pemberontak berjaya masuk ke dalam rumah Khalifah Uthman melalui atap rumah.

Ghafiqi terus memukul Khalifah Uthman dengan besi dan menyepak al-Quran yang dibaca olehnya.

Khalifah Uthman tidak melepaskan al-Quran dari tangannya dan darah menitis dari mukanya lalu jatuh ke atas muka surat al-Quran yang terbuka itu.

Kemudian Sudan pula menghampiri Khalifah Uthman, lalu dilibas pedangnya ke arah khalifah itu tetapi Nailah menahannya sehingga pedang itu telah memutuskan jarinya.

Sudan yang hilang peri kemanusiaan terus menetak Khalifah Uthman beberapa kali sehingga dia gugur syahid.

Najih, anak Khalifah Uthman terus menerkam ke arah Sudan lalu membunuhnya. Qatirah seorang lagi ahli pemberontak membunuh Najih.

Para pemberontak cuba menganiaya mayat Khalifah Uthman, namun jeritan tangisan Nailah mengejutkan Hasan dan Husain yang mengawal di pintu hadapan.

Mereka meluru masuk untuk melihat apa yang berlaku. Mereka sedih melihat Khalifah Uthman mati terbaring bersama anaknya dan mereka gagal menghalang pembunuhan itu.

Beliau meninggal dunia pada tahun 35 Hijrah.

Contohi sikap Abd. Rahman 'Auf

Contohi sikap Abd. Rahman 'Auf


Dr. Ghafarullahhuddin Din


MEGA: Apakah hukum perbuatan menyorok barang (ihtikar) ?
DR. GHAFARULLAHHUDDIN: Ihtikar merujuk kepada amalan negatif para peniaga yang menyimpan atau menyorok barang keperluan masyarakat. Tujuannya mendapat keuntungan berlipat ganda.

Tindakan ini mungkin berpunca daripada spekulasi liar bahawa akan berlaku kenaikan dalam harga barangan tertentu. Spekulasi begini mendorong peniaga menyimpan barang tersebut dan hanya menjualnya pada harga yang bakal naik.

Amalan ihtikar memudaratkan pengguna sekurang-kurangnya dalam dua keadaan. Pertama, tidak dapat memenuhi dengan sempurna barangan yang diperlukan kerana sukar didapati dalam pasaran.

Kedua, bebanan kenaikan harga apabila tindakan ihtikar itu betul-betul memaksa agar harga dinaikkan.

Amalan tercela ini diberi amaran keras oleh Rasulullah SAW. Antaranya dalam sabda baginda yang bermaksud: "Seburuk-buruk manusia ialah orang yang melakukan ihtikar, jika dia mendengar harga murah dia kecewa dan jika dia mendengar harga naik dia gembira". (riwayat Imam Razin)

Ulama tersohor kontemporari, Dr. Yusuf al-Qaradawi dalam bukunya al-Halal wa al Haram fi al-Islam menulis: ulama menetapkan hukum (istinbat) bahawa diharamkan ihtikar dengan dua syarat. Pertama, dilakukan di sebuah negara sehingga menyebabkan penduduknya menderita lantaran amalan ihtikar.

Kedua, amalan ini bertujuan menaikkan harga sehingga masyarakat berasa payah, agar dia memperolehi keuntungan berlipat-ganda.

Rasullullah SAW ada bersabda 9/10 rezeki adalah daripada perniagaan. Namun, ada peniaga yang menaikkan harga berkali ganda tetapi kata ia harga biasa. Bolehkah berbuat demikian?

DR. GHAFARULLAHHUDDIN: Aktiviti perniagaan ternyata mendapat perhatian dalam Islam. Malah al-Quran dalam ayat 275 surah al-Baqarah jelas menyebut maksudnya: Dan Allah menghalal jual beli...

Dalam ayat lain, Allah berfirman yang maksud-Nya: Hai orang yang beriman, janganlah kamu saling memakan harta sesamamu dengan jalan yang batil (tipu dan sebagainya), kecuali dengan jalan perniagaan (tijarah)...(an-Nisaa': 29)

Meskipun anjuran Islam terhadap aktiviti perniagaan begitu positif, ini tidak bermakna para peniaga boleh bebas bertindak 'membujur lalu melintang patah'.

Para peniaga perlu perlu menggerakkan aktiviti masing-masing berpandukan nilai-nilai yang dianjurkan Islam seperti adil, tidak menindas, bertimbang rasa dan sebagainya.

Harga perlu ditetapkan secara sihat sesuai dengan kedudukan permintaan dan penawaran barangan dalam pasaran secara normal.

Sebarang harga yang tidak adil adalah suatu kezaliman yang pasti membawa 'kegelapan' kepada para peniaga di kampung akhirat kelak.

Bagi membendung kegiatan begini, adakah Islam membenarkan kaedah penetapan harga siling (tas'ir) terutama bagi barangan asasi.

DR. GHAFARULLAHHUDDIN: Bagi membendung gelagat atau kegiatan peniaga yang tidak bertanggungjawab memanipulasi harga, Islam memang membenarkan kaedah penetapan harga siling terutama barangan asasi.

Hal ini perlu dilihat dalam dua keadaan. Pertama, dalam keadaan normal, di mana ekonomi bergerak secara sihat tanpa gangguan tindak-tanduk negatif peniaga, penetapan harga mungkin membebankan para peniaga.

Nabi SAW pernah diusul cadangan menetapkan harga namun baginda tidak berbuat demikian. Sebaliknya, baginda bersabda yang maksudnya: "Sesungguhnya Allah penentu harga, penahan, pelepas dan pemberi rezeki, dan sesungguhnya aku berharap bertemu Allah dalam keadaan tidak seorang pun daripada kalian menuntut aku kerana perbuatan zalim terhadap jiwa atau tentang harga".

Perbahasan mengenai perkara ini diberi perhatian oleh ulama seperti Ibnu Taimiah dalam Risalah al-Hisbah dan Risalah al-Siyasah al-Syar'iyyah dan Ibn Qayyim dan Turuq al-Hukmiyyah.

Dalam keadaan kedua, apabila pedagang sewenang-wenangnya menaikkan harga hingga memudaratkan kepentingan umum, maka pemerintah wajib campur tangan dengan menetapkan harga demi memelihara kepentingan orang ramai.

Allah memberi amaran kepada golongan yang berlumba-lumba mencari kekayaan sehingga mengabaikan nilai-nilai murni sebagai mana ayat 1-2 surah at-Takathur. Apa pula janji Allah kepada peniaga yang adil dan jujur?

DR. GHAFARULLAHHUDDIN: Dalam ayat di atas, Allah mengingatkan kita agar jangan lalai tenggelam dalam bermegah-megah dan kenikmatan duniawi.

Dalam ayat lain, Allah berfirman yang maksud-Nya: Lelaki yang tidak dilalaikan oleh perniagaan dan tidak pula oleh jual beli dari mengingati Allah dan (dari) mendirikan solat dan (dari) membayar zakat. Mereka takut kepada suatu hari (di hari itu) hati dan penglihatan menjadi goncang. (al-Nur: 37)

Banyak ayat al-Quran memberi peringatan agar aktiviti perniagaan dapat dicorakkan secara positif.

Di sebalik panduan-panduan ini, Islam memberi khabar gembira yang istimewa kepada peniaga yang komited dengan nilai-nilai mulia dalam perniagaan.

Contohnya, sabda Nabi SAW yang bermaksud: "Pedagang (al-tajir) yang jujur dan amanah akan bersama dengan al-nabiyin, al-siddiqin dan al-syuhada". (riwayat Tirmidzi)

Untuk mencapai anugerah besar ini, para peniaga perlu memiliki ilmu yang secukupnya agar aktiviti perniagaan mereka dapat dilaksanakan berdasarkan suluhan wahyu.

Imam al-Ghazali rahimahullah dalam karya agungnya Ihya' Ulumiddin, antara lain menulis: "Adalah wajib ke atas setiap orang Islam yang terlibat dalam perniagaan untuk mempelajari ilmu dalam mengendalikan urusan jual-beli".

Sahabat seperti Abd Rahman bin 'Auf adalah contoh peniaga Islam. . Namun ramai yang kurang yakin kepada keberkatan dalam berniaga. Bagaimana membetulkan tanggapan sebegini?

DR. GHAFARULLAHHUDDIN: Terdapat riwayat yang mengatakan perniagaan awal Abd. Rahman bin 'Auf r.a ialah keju dan minyak sapi. Apa pun perniagaan beliau, yang pasti ia menunjukkan semangat berdikari beliau yang kental.

Dalam Sahih al-Bukhari, dilaporkan Abd. Rahman apabila sampai hijrah di Madinah, beliau dipersaudarakan dengan Sa'd bin Rabi', orang terkaya di situ.

Sa'd sedia menceraikan salah seorang daripada dua isterinya untuk dinikahi oleh Abd. Rahman selain memberi separuh daripada harta kekayaannya.

Namun, kata Abd. Rahman: "Semoga Allah SWT memberkati keluarga dan hartamu. Janganlah menyusahkan diri kamu sendiri. Kamu tunjukkanlah sahaja kepadaku arah ke pasar". Lalu ditunjukkan ke arah pasar Bani Qainuqa.

Kisah ini mempamerkan peribadi mulia Abd. Rahman yang tidak mengambil kesempatan di atas sifat kedermawanan orang lain.

Beliau ternyata seorang usahawan yang berjaya. Kejayaan ini tidak pula berpaksikan keuntungan individu semata-mata tetapi beliau meletakkan dirinya sebagai aset ummah yang penting dalam memberi khidmat murni menyediakan pelbagai keperluan barangan yang diperlukan orang ramai.

Malah, beliau tidak teragak-agak mengagihkan barang dagangan secara percuma jika keadaan memerlukan beliau berbuat demikian. Pernah ketika Saidatina Aisyah r.a memberitahu berita gembira mengenai kedudukan dirinya sebagai penghuni syurga oleh Nabi SAW, beliau terus menyedekahkan segala hartanya yang dibawa oleh 700 ekor unta dari Syam.

Hari ini, dunia Islam amat memerlukan kualiti peniaga seperti Abd. Rahman. Beliau bukan sahaja menonjolkan kejayaan dan pencapaian cemerlang dari segi kebendaan malah turut menjadi contoh hebat peniaga yang berkorban untuk ummah.

Ajaran al-Quran satukan ummah sepanjang zaman

Ajaran al-Quran satukan ummah sepanjang zaman

Oleh Dr Juanda Jaya


KORBAN antara ibadah dalam Islam memberi peluang umat saling mengenali dan merapatkan ukhuwah. - Gambar hiasan

Walaupun berbeza pandangan, kitab suci pandu mukmin jadikan Islam sebagai cara hidup

JIWA yang sakit sentiasa gelisah mencari ketenangan hidup. Sakit akibat tidak berpantang daripada melakukan dosa dan maksiat atau lalai serta lupa tujuan penciptaannya di dunia. Allah Yang Maha Penyayang mengutuskan Rasulullah SAW kepada umatnya, membawa petunjuk menyelesaikan permasalahan manusia hingga ke akhir zaman.

Melalui wahyu yang diturunkan, Rasulullah SAW ditugaskan membersih dan menghidupkan jiwa manusia, menjelaskan yang hak dan batil, memimpin tangan manusia daripada kegelapan ke jalan terang.

Hal ini ditegaskan dalam firman Allah bermaksud: "Dia-lah yang mengutus kepada kaum yang buta huruf seorang rasul antara mereka, yang membacakan ayat-Nya kepada mereka, menyucikan mereka dan mengajarkan mereka kitab (al-Quran) dan hikmah (sunah); dan sesungguhnya mereka sebelumnya benar-benar dalam kesesatan yang nyata." (Surah Al-Jumu'ah, ayat 2)

Pengaruh al-Quran amat kuat dalam hati orang beriman, bahkan golongan kufur pun bergoncang hati mereka ketika mengamati ayat Allah ini seperti dijelaskan dalam firman-Nya bermaksud: "Katakanlah: Berimanlah kamu kepada-Nya atau tidak usah beriman (sama saja bagi Allah). Sesungguhnya orang yang diberi pengetahuan sebelumnya apabila al-Quran dibacakan kepada mereka, mereka menyungkur atas muka sambil bersujud. Mereka berkata: Maha Suci Tuhan kami, Sesungguhnya janji Tuhan kami pasti dipenuhi. Mereka menyungkur atas muka mereka sambil menangis dan mereka bertambah khusyuk." (Surah Al-Isra', ayat 107-109)

Kisah sujudnya orang kafir Quraisy secara tiba-tiba ketika mendengar ayat al-Quran diriwayatkan Imam Al-Bukhari daripada Abdullah Mas'ud dan Abdullah Abbas.

Pada Ramadan tahun kelima kenabian, Nabi SAW menuju Masjidil Haram. Di sana ramai orang Quraisy berkumpul. Baginda tiba-tiba bangun lalu membacakan surah al-Najm.

Sebelum itu orang kafir berkenaan tidak pernah mendengar kalam Allah kerana mereka saling berpesan supaya jangan mendengar apa-apa daripada Muhammad. Apabila Rasulullah SAW membacakan surah itu secara mengejut, lalu tembuslah kepada pendengaran mereka firman Allah yang hebat dan memukau.

Ketika itu mereka tidak memikirkan apa-apa lagi kecuali mendengar sehingga apabila Baginda SAW membacakan penamat surah berkenaan, ia bagaikan kegemparan yang menerbangkan hati mereka.

Apabila Baginda membaca ayat terakhir disunatkan sujud tilawah padanya, bermaksud: "Oleh yang demikian, hendaklah kamu sujud kepada Allah (yang menurunkan al-Quran) dan beribadahlah kepada-Nya." (Surah Al-Najm, ayat 62), lalu Baginda sujud.

Melihat itu, tidak ada seorang pun daripada mereka dapat mengawal diri melainkan turut sujud bersama Rasulullah SAW. Al-Walid Al-Mughirah, pembesar Quraisy memberi komen jujur mengenai al-Quran dengan katanya: "Demi Allah, perkataan Muhammad itu sungguh sedap didengar, akarnya semerbak harum dan rantingnya berbuah lebat." (Sirah Ibnu Hisyam)

Namun, kesombongan melampaui akal waras mereka sehingga cuba menafikan kebenaran yang datang melamar jiwa. Bahkan mereka semakin memperhebat usaha menentang al-Quran.

Dalam riwayat Ibnu Abbas menyatakan Nadr Al-Harith, pemimpin kafir Quraisy membeli beberapa penyanyi wanita. Apabila dia mendengar ada orang tertarik kepada al-Quran, dihantarnya penyanyi itu untuk mendendangkan lagu supaya hilang kecenderungannya kepada al-Quran.

Al-Nadr sanggup membelanjakan hartanya untuk memadamkan cahaya al-Quran di bumi Allah.

Turunlah ayat menceritakan kejahatannya itu yang bermaksud: "Dan antara manusia, ada orang yang memilih serta membelanjakan hartanya untuk cerita dan perkara hiburan yang melalaikan, yang menyesatkan (dirinya dan orang ramai) daripada agama Allah." (Surah Lukman, ayat 6)

Pengaruh al-Quran dalam membentuk keperibadian manusia sudah terbukti dengan lahirnya generasi al-Quran pertama di bawah tarbiah Rasulullah SAW. Dengan sentuhan wahyu, terbentuk pemikiran, perasaan dan perbuatan selari dengan perintah Allah.

Mereka menghayati al-Quran dan beriman kepada-Nya tanpa memilih dan mempersoalkan dengan akal. Hati menundukkan akal sehingga keimanan selesa bergandingan dengan kemampuan akal yang cetek.

Begitulah, keimanan Salafus Saleh, generasi selepas Rasulullah SAW wafat yang mewarisi kegemilangan mereka. Abdullah Mas'ud berkata mengenai keperibadian generasi al-Quran ini: "Siapa yang hendak mengikuti sunah, maka ikutilah sunah orang terdahulu (sahabat). Sesungguhnya orang yang hidup belum tentu selamat daripada terjebak dengan fitnah. Mereka itulah sahabat Muhammad SAW.

Mereka manusia paling mulia di kalangan umat ini, paling baik hatinya, paling dalam pengetahuannya dan paling sedikit memberatkan diri. Allah memilih mereka untuk menjadi sahabat Nabi-Nya dan untuk menegakkan agama-Nya.

Justeru, kenali kelebihan dan ikut jejak mereka. Berpegang sedaya upaya dengan akhlak dan perjuangan hidup mereka. Sesungguhnya mereka itu berada di atas petunjuk jalan yang lurus." (Al-Mubarakfuriy dalam kitabnya Al-Rahiq al-Makhtum)

Amat mendalam cinta sahabat kepada al-Quran, mereka tidak akan melakukan sesuatu sebelum turun ayat yang menjelaskan mengenainya. Apabila al-Quran melaknat orang kafir, gementarlah kulit orang beriman kerana merasai amaran itu juga ditujukan kepada mereka.

Sahabat mengurus dunia dengan petunjuk al-Quran, melembutkan hati dengan ayat azab, meyakini hidup sesudah mati dengan perkhabaran diceritakan al-Quran, mereka tidak mempercayai apa pun selain al-Quran walaupun ia datang daripada cerdik pandai Yahudi dan Nasrani yang lebih dulu bertamadun daripada orang Arab yang buta huruf.

Mereka tidak malu membela ayat Allah walaupun tamadun Kisra Parsi dan Kaisar Rom mentertawakan mereka dengan ejekan orang dari padang pasir yang kurang tersentuh ilmu pengetahuan ketika itu.

Mereka memiliki keyakinan tinggi terhadap wahyu Allah dan apa yang dibawa Rasul-Nya sehingga sedia memperjuangkan nilai al-Quran walaupun harus mengorbankan diri dan kaumnya. Kini, umat Islam berpecah-belah menyebabkan mereka menjadi golongan yang kecil.

Namun, Allah berjanji menjaga al-Quran sehingga ke akhir zaman. Lahirnya hamba Allah yang menghayati hidup dengan persepsi al-Quran secara seratus peratus, maka wujud mukmin yang mempergunakan hati dan fikiran, mata dan telinga untuk mengkaji, beriman dan mengamalkan al-Quran walaupun berbeza pandangan tetapi mereka sedia bersatu kerana kitab, matlamat serta jalan yang satu. Inilah keindahan sepatutnya dimiliki umat Islam.

Penulis ialah Mufti Perlis