Saturday, July 11, 2009

AGAMA : SABTU 11 JULAI 2009

Islam terapkan amalan demokrasi pilih pemimpin
DEMOKRASI ialah sistem yang datang daripada keunggulan Islam. Namun, ada umatIslam keliru dan menolak sistem ini, malah menyatakan demokrasidaripada sistem kufur dan batil. Kegagalan memahami inti pati demokrasimenyebabkan salah faham besar dalam membawa sistem keadilan di pentaspolitik masa kini.

HDC tumpu usaha bangunkan PKS, perkasa hab halal
PERBADANAN Pembangunan Industri Halal (HDC) akan menumpukan kepada usahamembangunkan perusahaan kecil dan sederhana (PKS) dan menggalakkanpelaburan dari luar negara dalam usaha meneruskan tanggungjawabmenjadikan negara peneraju hab halal terkemuka dunia.

Kewibawaan Jakim tingkat keyakinan tanda halal
IBARAT sirih pulang ke gagang, itulah perumpamaan diberi Menteri di JabatanPerdana Menteri, Senator Mejar Jeneral (B) Datuk Jamil Khir Baharomyang mengumumkan kelulusan Kabinet membenarkan tanggungjawabpengeluaran sijil halal diambil semula oleh Jabatan Kemajuan IslamMalaysia (Jakim), berkuat kuasa serta-merta.

Islam terapkan amalan demokrasi pilih pemimpin

Islam terapkan amalan demokrasi pilih pemimpin

Oleh Yussamir Yusof

Pelantikan Abu Bakar sebagai khalifah bukti suara majoriti tonggak pemerintahan negara

DEMOKRASI ialah sistem yang datang daripada keunggulan Islam. Namun, ada umat Islam keliru dan menolak sistem ini, malah menyatakan demokrasi daripada sistem kufur dan batil. Kegagalan memahami inti pati demokrasi menyebabkan salah faham besar dalam membawa sistem keadilan di pentas politik masa kini.

Demokrasi berasal daripada perkataan Yunani membawa maksud diperintah oleh rakyat iaitu rakyat memilih siapa pemimpin mereka untuk menerajui kerajaan. Sistem pemilihan itu dilakukan berdasarkan pungutan suara kebiasaannya melalui pengundian.

Demokrasi ialah proses pemilihan membabitkan ramai orang khususnya rakyat. Ia bertujuan memilih calon yang bakal memimpin dan mengurus mereka. Umumnya rakyat memilih calon yang mampu membawa perubahan serta mampu mengurus negara dengan mantap dan baik.

Sementara bagi calon yang tidak berdedikasi, pentingkan diri dan tidak pandai mengurus kepemimpinan ditolak rakyat. Inilah ciri demokrasi yang memberi pelbagai saluran seperti pemilihan umum, meminta pandangan rakyat, mengutamakan suara majoriti, mempelbagaikan parti politik supaya berlaku keseimbangan.

Nabi Muhammad SAW bersabda yang bermaksud: "Sebaik-baik pemimpin kalian ialah pemimpin yang disayangi dan didoakan oleh kalian dan pemimpin itu juga menyayangi dan mendoakan kalian. Sementara seburuk-buruk pemimpin ialah pemimpin yang kalian kutuk dan benci dan mereka pula mengutuk dan membenci kalian." (Hadis riwayat Muslim)

Meskipun pada zaman Nabi Muhammad SAW perkataan demokrasi belum wujud, Baginda sudah menunjukkan nilai demokrasi dalam diri lebih-lebih lagi apabila sesuatu perkara yang tidak mempunyai sandaran wahyu. Baginda bersikap demokrasi dengan mengambil pandangan sahabatnya dan membuat keputusan berdasarkan suara majoriti.

Perjanjian Aqobah pertama dan kedua juga menunjukkan kuasa rakyat menjadi tonggak dalam pemilihan pemerintah. Berdasarkan perjanjian itu, ulama sejak dulu menegaskan kekuasaan asalnya berada di tangan rakyat. Oleh itu, kekuasaan tidak boleh dipaksa kepada rakyat. Tanda rela dan setia rakyat terhadap kekuasaan atau pemerintah ialah dalam bentuk baiah atau taat setia.

Berdasarkan prinsip demokrasi, ajaran Islam menolak sekeras-kerasnya perebutan kuasa dengan paksaan terhadap rakyat kerana kekuasaan harus diperoleh melalui rakyat secara sukarela.

Nilai demokrasi yang ditunjukkan Rasulullah SAW diteruskan sahabat. Tanpa meninggalkan wasiat siapa pengganti, kewafatan Baginda memberi petunjuk sistem demokrasi harus dijalankan seperti ketika Baginda masih hidup.

Pada pemilihan di dewan bani Saadah, Madinah, Abu Bakar menjadi khalifah pertama umat Islam berdasarkan sokongan majoriti sahabat. Islam menjalankan sistem demokrasi dalam semua aspek sehingga sekecil-kecil perkara. Islam meraikan demokrasi dan mengambil berat mengenainya seperti pemilihan imam.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: "Tiga golongan mendapat siraman kasturi pada hari kiamat; hamba yang memenuhi hak Allah dan hak tuannya, lelaki yang mengimamkan satu kaum dan kaum itu merelakannya dia menjadi imam dan lelaki yang mengajak solat lima waktu setiap hari." (Hadis riwayat Tirmidzi)

Jika dalam soal siapa imam juga dilaksanakan melalui pemilihan secara demokrasi, inikan pula dalam urusan politik yang bakal menentukan nasib rakyat dan negara.

Profesor Dr Yusuf al-Qardhawi menyatakan dalam kitabnya Feqh Daulah (Feqh Kenegaraan) menulis: "Sangat menghairankan ada sebahagian manusia yang menghukum demokrasi sebagai kufur yang jelas dan pasti. Padahal dia belum tahu secara tepat apa itu demokrasi, belum mendalami apa erti sebenar demokrasi dan isinya. Barang siapa yang menetapkan hukum sesuatu padahal dia tidak mengetahuinya secara pasti, maka pandangannya itu cacat dan batil walaupun secara kebetulan pandangan dia itu benar."

Beliau menambah: "Orang Muslim yang mengajak kepada sistem demokrasi dengan pertimbangan bahawa demokrasi itu adalah penetapan hukum yang menyatukan dengan prinsip politik Islam dalam memilih seorang pemimpin dan menetapkan syura, melaksanakan amar makruf nahi mungkar, melawan kezaliman, menolak kederhakaan terutama jika kederhakaan itu menjurus kepada kufur yang jelas berdasarkan bukti keterangan dari Allah".

Antara bukti yang mengukuhkan hal ini adalah teks undang-undang ada yang menyatakan: "Agama negara adalah Islam dan syariat Islam menjadi rujukan undang-undang."

Ini menguatkan bahawa kedaulatan Allah dalam menetapkan hukum dan kedaulatan syariat-Nya. Oleh itu, ajakan kepada sistem demokrasi tidak boleh dianggap sebagai kufur, kerana selagi tidak ada penentangan dengan syariat maka ia dibolehkan.

Islam menolak kepemimpinan autokratik dan zalim. Pemimpin tidak dapat menerima pandangan dan kritikan adalah pemimpin yang tidak layak diangkat sebagai calon pada pemilihan akan datang.

Berdasarkan hadis diriwayatkan Tabrani dan juga dalam Sahih al-Jamik as-Soghir, Nabi Muhammad SAW menggambarkan pemimpin yang tidak boleh dikritik dan ditegur seperti kera melompat.

Islam juga menolak dan menyanggah rakyat yang memilih dan mendukung pemimpin yang zalim dan dikenali dengan kejahatannya serta penentangannya terhadap Allah dan Rasul. Allah menceritakan bagaimana Dia menghancurkan kaum Ad yang menurut perintah penguasanya yang menentang Allah dan Rasul.

Firman Allah bermaksud: "Dan itulah (kisah) kaum Ad yang mengingkari tanda kekuasaan Tuhan mereka dan menderhakai rasul Allah dan mereka menuruti perintah semua penguasa yang sewenang-wenang lagi menentang (kebenaran)." (Surah Hud, ayat 59)

Bagi mengukuhkan amaran Allah itu, Nabi Muhammad memperincikan dalam hadis yang direkodkan Imam Ahmad bahawa Baginda tidak mengakui sebagai umatnya sesiapa yang mendukung dan membenarkan kezaliman dilakukan pemimpin. Amaran keras ini adalah perintah untuk umatnya supaya tidak tergelincir daripada mainan dan tipu daya pemimpin zalim.

Pemimpin harus bersedia menerima pandangan, adil, amanah dan sedia dikritik. Seorang pemimpin harus menjadi teladan kepada orang yang dipimpin. Kewibawaan Saidina Abu Bakar terserlah sejak hari pertama beliau dilantik menjadi Khalifah.

Abu Bakar berkata: "Wahai semua manusia, sesungguhnya aku sudah diangkat menjadi pemimpin kalian, tetapi aku bukan orang terbaik di kalangan kalian. Jika kalian melihat aku berada atas kebenaran, maka ikutlah aku. Jika kalian melihat aku berada dalam kebatilan, maka luruskanlah aku. Taat kepadaku selagi aku takut pada Allah di tengah kalian dan jika aku derhaka kepada Allah, maka tidak ada kewajiban bagi kalian untuk mentaatiku."

Bagi pemimpin yang bakal dipilih rakyat, renungi sabda Nabi Muhammad SAW bagi memberi rawatan kepada hati yang sudah mula bersenang-senang.

Sabda Rasulullah SAW bermaksud: "Dalam neraka jahanam ada sebuah lembah. Dalam lembah itu ada sumur yang dipanggil Habhab. Ada hak bagi Allah untuk menempatkan di dalamnya setiap pemimpin yang bersenang-senang lagi menentang kebenaran." (Hadis riwayat al-Hakim dan At-Tabrani)

HDC tumpu usaha bangunkan PKS, perkasa hab halal

HDC tumpu usaha bangunkan PKS, perkasa hab halal

PERBADANAN Pembangunan Industri Halal (HDC) akan menumpukan kepada usaha membangunkan perusahaan kecil dan sederhana (PKS) dan menggalakkan pelaburan dari luar negara dalam usaha meneruskan tanggungjawab menjadikan negara peneraju hab halal terkemuka dunia.

Keputusan kerajaan mengembalikan tanggungjawab pensijilan halal kepada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) akan memberi ruang lebih luas untuk HDC membantu pemain dalam industri halal memperkasakan kemampuan mereka.

Justeru, Timbalan Presiden Operasi HDC, Farid Z Hamid, berkata tidak timbul persepsi perbadanan itu gagal melaksanakan tanggungjawab mengeluarkan sijil halal yang diambil pada 18 September 2006.

"Tidak timbul soal gagal kerana langkah ini akan mengelakkan konflik. Tugas HDC ialah memberi bimbingan serta nasihat untuk pembangunan produk halal dan apabila kita melakukan audit, kita akan turut memberi cadangan.

"Katalah cadangan kita supaya pihak berkenaan memohon sijil halal, daripada siapa dia akan mohon, HDC juga. Jadi, dengan kembalinya pensijilan halal kepada Jakim, kita boleh menumpukan pada industri dan Jakim kepada pengeluaran sijil untuk kebaikan industri halal," katanya.

Katanya, dengan perkembangan terkini itu, HDC akan meneruskan tugas yang dipertanggungjawabkan termasuk memastikan pertumbuhan penyertaan syarikat Malaysia dalam pasaran halal peringkat serantau serta global.

"Ini termasuk memperkasakan rancangan hab halal yang di beberapa negeri kerana kita ada pemain dalam industri tetapi tidak dihubungkan dalam satu jalinan yang memanfaatkan semua pihak. Ada syarikat yang memerlukan bahan mentah untuk produk mereka tetapi tidak tahu di mana untuk memperolehnya.

"HDC akan menjadi jambatan yang menghubungkan mereka terutama PKS dan syarikat yang memerlukan bekalan sebab ada kala, syarikat terputus bekalan tetapi tidak tahu siapa yang boleh menjadi pembekal," katanya.

HDC ditubuhkan pada 18 September 2006 dan diletakkan di bawah Badan Bertindak Pelaksanaan Kebangsaan (NITF) sebagai institusi yang bakal memfokuskan usaha untuk memajukan industri halal negara.

Antara tanggungjawab HDC ialah menjadi peneraju kepada penetapan piawaian halal termasuk proses mengaudit, pengeluaran sijil halal bagi melindungi integriti halal, mengarah serta menyelaras pembangunan industri halal khususnya antara kerajaan dan swasta.

Mengarah serta mengurus pembangunan pembuat barangan halal dan berkaitan dengan pembekal perkhidmatan, menyokong pelaburan industri halal ke negara ini, memastikan pertumbuhan penyertaan syarikat Malaysia dalam pasaran halal pada peringkat global, membangun, mempromosi dan memasarkan jenama halal Malaysia.

Kewibawaan Jakim tingkat keyakinan tanda halal

Kewibawaan Jakim tingkat keyakinan tanda halal

Oleh Hasliza Hassan
hasliza@bharian.com.my


LOGO halal jadi keutamaan pengguna yang pentingkan status produk.

Pengguna Muslim sambut baik kembalikan semula tugas keluar sijil kepada jabatan

IBARAT sirih pulang ke gagang, itulah perumpamaan diberi Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Senator Mejar Jeneral (B) Datuk Jamil Khir Baharom yang mengumumkan kelulusan Kabinet membenarkan tanggungjawab pengeluaran sijil halal diambil semula oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), berkuat kuasa serta-merta.

Keputusan mengembalikan semula pensijilan halal kepada Jakim memang dinantikan kerana sebagai agensi kerajaan, orang ramai lebih yakin dengan integriti jabatan itu yang sudah memikul tanggungjawab mengeluarkan sijil halal sejak pengesahan status makanan dan barang gunaan diperkenalkan pada 1974.

Pusat Penyelidikan Islam, Bahagian Hal Ehwal Islam, Jabatan Perdana Menteri (ketika itu) memberikan pengesahan halal kepada beberapa produk makanan utama yang dikeluarkan syarikat pengeluar makanan tempatan dalam bentuk surat pengiktirafan. Pada 1994, pengesahan halal diberi dalam bentuk sijil berserta logo halal.

Namun, pada 30 September 1998, tugas pengeluaran sijil halal diswastakan kepada Ilham Daya Sdn Bhd. Tidak dinafikan ketika itu wujud rasa tidak puas hati di kalangan pengguna yang mahukan pensijilan halal dilakukan agensi kerajaan.

Selepas empat tahun di bawah pengendalian Ilham Daya Sdn Bhd, kerajaan mengambil keputusan pengeluaran sijil halal termasuk tugas pemeriksaan dilaksanakan sepenuhnya oleh Jakim berkuat kuasa 1 September 2002.

Khamis lalu, sekali lagi pensijilan halal berubah tangan apabila tanggungjawab mengeluarkan sijil dan pemeriksaan yang diserahkan kepada HDC bermula 18 September 2006, dikembalikan kepada Jakim seperti keadaan asal sebelum ini.

Isu halal sentiasa menjadi perhatian terutama di kalangan pengguna yang mementingkan status barang di pasaran. Tahap kesedaran yang kian meningkat terhadap barang yang bukan saja bersih, malah suci dari segi penyediaan menyebabkan pengguna bergantung kepada sijil halal.

Dengan beberapa pendedahan terhadap kes pemalsuan sijil halal yang mengejutkan orang ramai sebelum ini, pengguna menjadi lebih berhati-hati walaupun tidak disangkal ada yang mula ragu-ragu dengan kewibawaan pihak yang mengeluarkan sijil serta logo halal. Justeru, keputusan terbaru itu juga menimbulkan 'cakap-cakap'.

Namun, bagi Jamil yang diajukan perkara itu, tidak sepatutnya timbul persepsi atau soal tidak cekap dalam pengurusan pengeluaran sijil halal kerana keputusan mengembalikan tanggungjawab itu kepada Jakim bagi membolehkan HDC meneruskan tumpuan pembangunan industri halal.

"Tugas itu memang sudah dipegang Jakim sejak sekian lama, cuma penubuhan HDC pada waktu itu melihatkan keperluan pengeluaran sijil diletakkan di bawah pertubuhan berkenaan. Disebabkan persaingan produk semakin tinggi, kita melihat wajar pengeluaran sijil dilaksanakan oleh Jakim.

"Tidak timbul soal tidak cekap kerana orang yang sama dipinjamkan ke HDC dan mereka juga melakukan tugas itu juga kembali ke Jakim menjalankan tanggungjawab mereka. Oleh itu, tidak sepatutnya timbul persepsi.

"Kini HDC dan Jakim boleh menumpukan tugas masing-masing supaya kewibawaan mempromosikan produk halal terus diperkasakan seterusnya memenuhi aspirasi menjadikan negara hab halal pada peringkat serantau dan antarabangsa," katanya.

Jamil berkata, selain Jakim, penguatkuasaan hal ehwal makanan dan barang kegunaan umat Islam yang mempunyai sijil serta logo halal turut membabitkan jabatan lain seperti Bahagian Penguatkuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan.

Katanya, kesepakatan antara agensi kerajaan akan membolehkan proses pengeluaran sijil dan penguatkuasaan terhadap sebarang penyalahgunaan logo halal dilaksanakan dengan lebih cekap serta berkesan.

Bagi Ketua Pengarah Jakim, Datuk Wan Mohamad Sheikh Abdul Aziz, pihaknya bersedia mengambil amanah yang diberi dan dengan pengalaman yang ada, tugas itu terus diperkasakan supaya dapat memberi perkhidmatan terbaik kepada industri serta pengguna.

Katanya, Jakim akan memanfaatkan bahagian penyelidikan Bahagian Kajian Makanan dan Barang Gunaan Islam (MGI) untuk mengurus aktiviti berkaitan dengan pengesahan halal kepada makanan dan produk gunaan Islam.

"Ini bukan sesuatu yang asing bagi kita. Cuma dulu orang lain dan sekarang kita bertanggungjawab. Jakim mengambil berat arahan supaya kapasiti Jakim diperkasakan untuk memberi perkhidmatan yang baik tanpa mengorbankan industri halal," katanya.

Beliau berkata, bagi memantapkan lagi perkhidmatan, Jakim melihat kepada pertambahan kakitangan terutama dalam bahagian penguatkuasaan dan pemantauan. Bagi tujuan itu, permohonan akan dikemukakan kepada Jabatan Perkhidmatan Awam.

Mengenai penggunaan sijil halal bukan dikeluarkan badan dipertanggungjawabkan kerajaan, Wan Mohamad berkata, isu itu tidak sepatutnya berbangkit kerana pengguna lebih yakin dengan logo halal yang dikeluarkan kerajaan.

Justeru katanya, pihak industri yang memikirkan pengguna hari ini lebih mementingkan integriti halal sepatutnya memilih logo halal kerajaan yang dibangunkan bersama Jabatan Standard Malaysia dan Institut Piawaian dan Penyelidikan Perindustrian Malaysia (Sirim).

"Tahap kepercayaan pengguna lebih tinggi kepada logo dikeluarkan kerajaan. Logo atau sijil halal pihak lain, yang boleh saya katakan, kita tidak jamin halal. Kita hanya boleh nasihat, ambil produk atau perkhidmatan yang dapat perakuan agensi kerajaan sama ada Persekutuan dan negeri," katanya.

Katanya, Jakim turut melantik badan Islam di luar negara untuk melaksanakan pensijilan halal bagi produk yang ingin dibawa masuk ke Malaysia dan mereka dipantau melalui standard serta sistem ditetapkan Jakim dan maklumat mengenainya boleh diperoleh dari laman web jabatan itu.