Monday, July 6, 2009

AGAMA : ISNIN 06 JULAI 2009


300,000 pelancong lawat Masjid Negara
TATKALA kaki melangkah menaiki tangga batu marmar hitam menuju ke ruangsolat utama Masjid Negara, kenangan lebih dua dekad lalu kembalimenerjah. Apa tidaknya, perjalanan pendek itu mengembalikan memorimanis dan pengalaman indah penulis ketika pertama kalinya mengikutilawatan sambil belajar ke kota metropolitan Kuala Lumpur.

Hikmah Nabi dikatakan ummi
Rencanayang lalu mendapat teguran oleh mereka yang tetap mempertahankan bahawaNabi Muhammad SAW seorang yang tidak tahu membaca dan menulis. Malahtidak sewajarnya dipolemikkan lagi. Sebaliknya wajib diimani sepenuhnyabahawa dengan dukungan banyak lagi ayat-ayat al-Quran malah catatansejarah yang lain menunjukkan bahawa baginda tidak tahu membaca danmenulis.

Menghayati keistimewaan bulan Rejab
Dengan izin Allah SWT, kita sudahpun berada di pertengahan bulan Rejabdalam tahun Hijrah 1430 ini. Jika diperhatikan, manusia berbeza-bezadalam menyambut kedatangan bulan Rejab setiap tahun.





Elak terperangkap dalam amalan judi tersembunyi
ISUjudi tidak pernah tamat dan sentiasa menjadi lambang masalah sosialdalam masyarakat. Usaha membanteras semua bentuk perjudian perludilakukan supaya masyarakat terhindar daripada kesan buruknya yangtidak mengenal mangsa.

Umat wajar berani lawan arus keluar daripada kemelesetan ekonomi
EKONOMIdunia yang mengalami kemerosotan rentetan faktor domino ekonomi gergasiAmerika Syarikat sedang dalam proses dipulihkan. Amerika Syarikat sudahmenjadi lubuk ekonomi didiami kapitalis yang fokusnya adalah wang danuntung semata-mata.

Dengki, dendam senjata syaitan rosakkan ummah
AL-IMAMAl-Ghazali berpandangan bahawa iman yang sempurna adalah menyucikanhati daripada sifat keji dan menanamkan segala sifat terpuji. Hati yangbersih akan melahirkan perlakuan yang baik dan selamat pada landasanyang betul dalam amalan agama.

Akidah, perpaduan tonggak kekuatan Islam dalam perjuangan
BANGSAArab sebelum kedatangan Islam hidup dalam keadaan jahiliah. KemudianAllah mengutuskan Nabi Muhammad SAW yang kelahirannya membawa sinar dankegemilangan kepada seluruh umat manusia.

300,000 pelancong lawat Masjid Negara

300,000 pelancong lawat Masjid Negara


sukarelawan Pemandu Pelancong Masjid (kanan) mesra melayan dan memberikan penerangan ringkas kepada pelancong warga asing.


TATKALA kaki melangkah menaiki tangga batu marmar hitam menuju ke ruang solat utama Masjid Negara, kenangan lebih dua dekad lalu kembali menerjah. Apa tidaknya, perjalanan pendek itu mengembalikan memori manis dan pengalaman indah penulis ketika pertama kalinya mengikuti lawatan sambil belajar ke kota metropolitan Kuala Lumpur.

Kini usia Masjid Negara sudah mencecah 44 tahun. Sudah pastinya, mercu tanda negara yang tiada tolok bandingannya ini telah melalui pelbagai transformasi sejajar dengan pembangunan negara.

Ini terbukti dengan perubahan dari segi landskap dan pelbagai kemudahan yang tersedia kepada pengunjung dan para jemaah.

Lebih membanggakan Masjid Negara turut menerima pengiktirafan Jabatan Warisan, Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan sebagai Tapak Warisan Kebangsaan pada tahun 2007.

Perbezaan paling ketara adalah dari sudut kunjungan para pelancongnya. Kalau dahulu pelancongnya boleh dikatakan terdiri daripada masyarakat tempatan, kini Masjid Negara menerima kunjungan para pelancong luar negara.

Sebahagian besar pelancong itu adalah dari Eropah, Jepun, Korea Selatan, Singapura, China dan Timur Tengah.

Hal ini juga diakui Penolong Pengarah Perhubungan Awam dan Pusat Sumber Masjid Negara, Azhar Tuarno, 35.

Kata beliau, tahun lepas, Masjid Negara menerima hampir 300,000 pelancong yang datang dari seluruh pelosok dunia. Malah dianggarkan purata pelancong asing yang datang sehari adalah di antara 500 hingga 600 orang, manakala dalam sebulan, sejumlah 20,000 pelancong asing mengunjunginya.

"Angka ini sudah cukup membuktikan kejayaan Masjid Negara dalam menarik pelancong," katanya dalam pertemuan dengan MEGA, baru-baru ini.

Apatah lagi, lokasi masjid di kawasan yang strategik iaitu berhampiran Stesen Keretapi Tanah Melayu, Bangunan Daya Bumi, Pejabat Pos Besar Malaysia, Planetarium Negara, Muzium Kesenian Islam Malaysia, Bangunan Pusat Islam dan taman-taman rekreasi.

Ia juga selari dengan kempen kerajaan yang melancarkan Tahun Melawat Malaysia dengan mensasarkan pusat-pusat keagamaan sebagai destinasi pelancongan atau dikenali dengan konsep pelancongan keagamaan, sebagaimana yang sedang berkembang pesat sekarang ini. Selain menjadi satu medium dakwah melalui konsep pelancongan.

Menurut Azhar, pihaknya menerima banyak respons di mana aspek yang menjadi daya tarikan pelancong terutama pelancong bukan Islam ketika melawat masjid ialah tentang keindahan menara, seni bina masjid, mihrab, mimbar, hiasan dalaman masjid yang tenang, tempat wuduk, peranan imam, kemerduan suara muazin, peranan makmum dan cara umat Islam bersolat.

"Mungkin sebahagian masyarakat Islam melihat perkara-perkara di atas tidak ada yang istimewa, tetapi bagi orang bukan Islam ia adalah sesuatu yang perlu diketahui secara mendalam kerana nyata suasana ketenangan rumah Allah itu berbeza dengan dengan suasana rumah ibadat agama lain.

"Alhamdulillah, kesannya ada di kalangan pelancong asing ini, sudah memeluk Islam. Sayangnya kami tidak menyimpan statistik sebenar," kata beliau yang juga salah seorang Imam Masjid Negara.

Tambah Azhar, kemunculan Masjid Negara sebagai destinasi wajib dilawati tidak akan berjaya tanpa peranan dan komitmen para sukarelawan yang mengikuti program Pemandu Pelancong Masjid.

Program ini adalah kerjasama Masjid Negara dan Islamic Outreach Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) bagi menyampaikan usaha dakwah kepada para pelancong yang berkunjung ke masjid.

Menerusi program itu, kata beliau, ia dapat menjadi saluran memberi penjelasan mengenai kesyumulan Islam dan pengikutnya di samping memperbetulkan tanggapan Barat mengenai Islam.

Tambahnya, mereka yang terlibat dalam program itu ialah golongan sukarelawan yang terlatih. Bermula tahun lepas, pihak masjid telah menyediakan latihan di Bahrain.

Setakat ini, dua siri kursus yang melibatkan kira-kira 40 orang sukarelawan telah diadakan.

"Malah kami amat mengalu-alukan mereka yang berminat menjadi sukarelawan pemandu pelancong.

"Mereka yang mempunyai kemahiran penguasaan selain bahasa ibunda dan bahasa Inggeris seperti Mandarin, Arab, Perancis, Korea dan Jepun adalah lebih digalakkan agar sama-sama membantu para pelancong bukan Islam untuk lebih mengenali masjid dan Islam," kata beliau.

Di samping itu, Azhar berkata, kerjasama ini turut dipanjangkan dengan menyediakan kursus-kursus bahasa seperti kelas bahasa Mandarin, Perancis dan kini sedang berlangsung adalah kelas bahasa Jepun.

"Pada masa yang sama, masjid turut membuka kelas kepada kumpulan saudara baru atau mualaf," jelas Azhar yang turut ditemani Penolong Pegawai Perhubungan Awam, Azri Zainal Abidin sepanjang sesi temu bual itu.

Seperkara lagi, jelas Azhar, walaupun kewujudan masjid ini sudah lama, namun program-program yang disediakan sentiasa diperbaharui dan disesuaikan dengan keadaan semasa.

"Program-program biasa dan tradisi di Masjid Negara seperti kelas pengajian al-Quran, kelas bahasa Arab, kelas wanita, akan terus dijalankan biarpun kita telah ada lebih 1,000 pelajar yang silih berganti. Kesemua kelas ini dikendalikan setiap hari pada sebelah petang hingga malam.

"Kita juga ada sekolah rendah agama dan kelas tahfiz untuk kanak-kanak. Kelas-kelas ini terbuka kepada orang ramai dan sesi pendaftarannya adalah pada awal tahun," kata beliau.

Yang pastinya, jelas Azhar, kebanyakan program yang disediakan adalah percuma kecuali kelas-kelas pengajian yang dikenakan sedikit bayaran. Pun begitu, yurannya masih dalam lingkungan yang berpatutan.

"Sayangnya sungguhpun setiap program yang disediakan ini adalah percuma, namun masih terdapat cabaran dalam mengajak penyertaan orang ramai.

"Pun begitu, dengan sokongan daripada media massa, tidak kira cetak mahupun elektronik, alhamdulillah apa yang diuar-uarkan itu sentiasa nampak keberkesanannya iaitu penganjuran sesuatu program itu ada sambutannya," kata beliau.

Mengimarahkan

Azhar turut menyeru umat Islam terutamanya menjelang Ramadan yang bakal tiba Ogos ini agar turut serta mengimarahkan masjid.

Bermula dengan berbuka puasa, tarawih, tadarus, qiamullail, kuliah, tazkirah, sambutan Nuzul al-Quran, khatam al-Quran, takbir hari raya dan seterusnya solat sunat Aidilfitri.

Katanya, program sebulan yang diatur ini boleh dikatakan menelan belanja ratusan ribu ringgit. Ini semua diatur untuk menggalakkan kehadiran muslimin dan muslimat di ibu kota mendekati masjid. Di samping, memperoleh ilmu bagi pemantapan rohani dan jasmani.

"Oleh itu, penyediaan pelbagai program secara percuma dan dengan peruntukan yang besar ini adalah satu kerugian jika tidak diambil peluang atau dimanfaatkan oleh masyarakat sekitar.

"Kini masjid boleh menampung kapasiti 15,000 jemaah dalam satu-satu masa. Begitu juga dengan perpindahan ruang pejabat.

Kalau sebelum ini, ia terletak di bahagian bawah tetapi telah ditukarkan ke bahagian atas.

"Kita juga sedang dalam proses membina e-derma dan kiosk bank. Ini adalah sebahagian daripada usaha menjadikan masjid sebagai pusat sehenti atau one stop centre. Ia juga satu usaha menarik orang awam ke masjid," jelasnya.

Masjid Negara juga katanya, mempunyai Unit Khidmat Sosial di mana kakitangan masjid akan melakukan aktiviti ziarah ke hospital-hospital seperti Hospital Kuala Lumpur (HKL) dan Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM).

Selain mengadakan lawatan, mereka turut menyampaikan sumbangan.

"Malah pada tahun lepas, kumpulan kakitangan masjid telah pergi ke Perkampungan masyarakat Orang Asli di Tasik Banding, Hulu Perak. Kami juga dalam perancangan untuk ke rumah-rumah anak yatim terpilih.

"Di bawah unit ini juga ada mengendalikan kursus pengurusan jenazah dan sebagainya," tambah beliau.

Sementara itu, Pusat Pembangunan Sosial (PPS), di bawah Unit Khidmat Sosial, Masjid Negara menawarkan khidmat nasihat dan runding cara secara percuma kepada semua rakyat Malaysia.

Kata Azhar, mereka menerima pelbagai jenis aduan, termasuk masalah berkaitan rumah tangga dan gejala sosial.

Fasilitator yang berkemahiran dan arif dalam bidang berkaitan akan ditugaskan untuk memberikan khidmat nasihat berkaitan masalah yang dihadapi oleh orang ramai. Untuk maklumat lanjut, orang ramai boleh datang sendiri ke PPS di Masjid Negara atau hubungi talian 03-26937784.

Waktu perkhidmatan adalah Isnin hingga Khamis dari pukul 9 pagi hingga 4 petang. Semua kemudahan ini adalah untuk orang ramai dan pelancong yang semakin bertambah. Sekali gus meningkatkan mutu serta imej Masjid Negara dan kemudian disusuli pelbagai program.

Selaras dengan perkembangan dunia teknologi maklumat dan komunikasi (ICT), Masjid Negara tidak melepaskan peluang untuk seiring dengan kemajuan sains dan teknologi.

Lantaran itu, kata Azhar, pada 2005 telah diwujudkan Unit Multimedia dan Penerbitan yang bertanggungjawab kepada laman web serta penerbitan Buletin Suara Masjid (bulanan) dan risalah Seruan Masjid (mingguan).

Hikmah Nabi dikatakan ummi

Hikmah Nabi dikatakan ummi

SUSUNAN Siti Ainiza Kamsari

Rencana yang lalu mendapat teguran oleh mereka yang tetap mempertahankan bahawa Nabi Muhammad SAW seorang yang tidak tahu membaca dan menulis. Malah tidak sewajarnya dipolemikkan lagi. Sebaliknya wajib diimani sepenuhnya bahawa dengan dukungan banyak lagi ayat-ayat al-Quran malah catatan sejarah yang lain menunjukkan bahawa baginda tidak tahu membaca dan menulis.

Terutamanya apabila gambar-gambar tulisan tangan baginda seperti yang disiarkan pada keluaran itu dikatakan sebenarnya tulisan tangan milik para 'setiausaha' baginda iaitu sahabat-sahabat besar seperti Saidina Ali Abi Talib, Saad bin Abi Waqas dan Zaid bin Tsabit.

Baginda dikatakan hanya menurunkan cap mohor melalui cincin baginda sebelum surat-surat itu dikirim kepada pihak-pihak berkenaan.

Malah jika kita lebih terkehadapan sebagai bukti bahawa Nabi Muhammad tidak mempunyai kemahiran membaca dan menulis itu apabila membabitkan satu perjanjian bertulis.

Perjanjian itu ialah gencatan senjata atau lebih dikenali sebagai Hudaibiah pada tahun 6 Hijrah antara Rasulullah dengan kaum musyrikin Mekah yang diwakili oleh Suhail ibn Amir, dikatakan merupakan tulis tangan oleh Ali bin Abi Talib, bukannya Rasulullah!

Rasulullah dikatakan hanya meletakkan cap mohor baginda bagi mengesahkan isi kandungan perjanjian itu.

Jadi tiada bukti yang menunjukkan bahawa baginda mempunyai kemahiran untuk membaca dan menulis!

Dalam hal penulisan perjanjian Hudaibiah ini walaupun benar ia ditulis oleh Ali namun ada pihak tetap pertahankan bahawa perkara ini tidak boleh menjadi bukti bahawa Nabi tidak tahu untuk menulis perjanjian.

Ini apabila perjanjian yang dimulakan dengan ayat: "Inilah perjanjian antara Muhammad Rasulullah dengan Suhail ibn Amir". Lalu diprotes atau dibantah oleh Suhail atas ayat tersebut dan mahukan agar 'Muhammad Rasulullah' itu diganti dengan 'Muhammad ibn Abdullah'.

Namun, Ali tidak mahu memadam perkataan Rasulullah itu, sehinggalah Nabi Muhammad sendiri yang memadamkan perkataan itu lalu baginda menulis sendiri menggantikan perkataan itu kepada nama bapanya, Abdullah sebagaimana yang diminta oleh Suhail itu.

Jadi ini menunjukkan baginda ada menulis dan untuk perjanjian sepenting itu jika baginda tidak membaca semula apa yang ditulis oleh Ali adakah baginda mahu meletakkan cap mohor baginda?

Tetapi bagaimana ayat 48 dari surah al-Ankabut yang ditujukan kepada Nabi Muhammad berikut ini dapat anda fahami: Dan kamu tidak pernah membaca sebelumnya sesuatu Kitab pun dan kamu tidak (pernah) menulis suatu Kitab dengan tangan kananmu: andai kata (kamu pernah membaca dan menulis), benar-benar ragulah orang yang mengingkari.

Sekali pandang ayat ini, sangat jelas menunjukkan bahawa Nabi Muhammad memang tidak pernah membaca dan menulis.

Tetapi dikatakan juga sebenarnya ayat itu menjadi asas bukti sebaliknya, Nabi Muhammad hanyalah merupakan antara golongan ummi atau ummiyyuun seperti yang disebut sebelum ini. Iaitu kalangan Arab yang tidak mempunyai sebarang kitab tidak sebagaimana kaum Yahudi dan Nasrani yang mempunyai kitab Taurat dan Injil.

Hanya kerana mahu Nabi Muhammad terpelihara daripada tuduhan membaca dan menulis semula Taurat dan Injil untuk dijadikan versi al-Quran maka kerana itu baginda dikatakan seorang yang ummi.

Lalu apabila kita merujuk pula kepada surah al-Jumuah ayat 2: Dia yang membangkitkan pada kaum Arab (Ummiyyiin) seorang Rasul dari kalangan mereka, membacakan atas mereka ayat-ayat-Nya (al-Quran).

Jadi jelas menjadi bukti bahawa Nabi seorang yang ummi dari membaca dan menulis sebarang kitab Taurat dan Injil. Sehingga diturunkan kepada baginda, al-Quran itu yang merupakan 100 peratus kalam Allah. Sama sekali bukan hasil ciplak atau salinan Taurat dan Injil seperti tuduhan ahli kitab itu.

Bahkan ada yang menyebut adalah tidak sesuai Nabi Muhammad itu ummi sebagai buta huruf tetapi lebih tepat lagi ialah 'Buta Kitab' sebenarnya.

Ini kerana sebelum atau selepas turunnya al-Quran baginda bebas dari mengalami sebarang gejala buta huruf yang sebagaimana yang kita fahami sebelum ini.

Ditambah lagi bahawa kedua-dua kitab tersebut iaitu Kitab Taurat dan Injil ditulis dalam bahasa Hebrew atau Ibrani yang bukan menjadi bahasa pertuturan baginda.

Jadi bagaimana dikatakan baginda tahu membaca kitab-kitab berkenaan kecuali jika ditulis dalam bahasa ibunda baginda.

Namun hikmah dari polemik seperti ini sejajar dengan perjalanan masa di mana semakin berkembangnya ilmu pengetahuan dan al-Quran masih terbuka untuk dikaji terutama dari aspek keindahan bahasanya di samping isi kandungan kitab itu sendiri.

Ini sebagaimana pada dekad-dekad ini banyak sekali ilmu dan fakta ilmiah dan saintifik terutama mengenai fenomena kejadian dan kehidupan dalam al-Quran yang baru dapat ditemui dan difahami sekarang. Iaitu setelah semakin berkembangnya pemikiran dan penyelidikan yang prolifik itu sendiri.

Maka kalau kita kembali semula kepada peristiwa baginda berhadapan dengan malaikat Jibrail di Gua Hira' dan diperintahnya baginda untuk membaca, jadi yang boleh kita fahamkan bahawa baginda tidak tahu apa yang hendak dibacakan, bukannya baginda seorang yang langsung tidak tahu membaca! Wallahu 'alam.

Begitu pun Nabi Muhammad tetap seorang yang genius kerana baginda pemecah bagi segala dan apa juga masalah dan bagaimana boleh dikatakan seorang yang buta huruf itu seorang yang genius. Maka bersandarlah kita kepada lebih banyak kajian dan bacaan!

Namun persoalan mengenai wahyu lebih mendapat perhatian dan bidang kajian mengenainya begitu meluas dan sehingga kini pun masih begitu dibahaskan. Ini kerana dalam terlalu mengkaji dan mendalami terkadang ada kalangan saudara sesama Islam kita yang mengaku menerima wahyu yang membawa pelbagai khabar berita dan perintah baru dari Allah.

Malah dikatakan mendapat 'mesej' dari Nabi Muhammad pun dikatakan mendapat wahyu!

Oleh itu sebagaimana Ibnu Qayyim menyebutkan mengenai martabat-martabat wahyu yang mesti kita ketahui, iaitu:

l Mimpi yang benar. Situasi ini adalah permulaan wahyu yang diterima oleh Rasulullah.

l Wahyu yang dicampakkan oleh malaikat ke dalam fikiran dan hati baginda tanpa baginda melihat malaikat itu. Sebagaimana yang disabdakan Nabi Muhammad: "Sesungguhnya Jibrail meniupkan dalam hatiku bahawa setiap jiwa tidak akan mati melainkan setelah disempurnakan rezekinya,".

Perkataan "Jibrail meniupkan dalam hatiku…" merupakan apa yang dimaksudkan wahyu diterima melalui fikiran dan hati itu.

l Malaikat menjelma di hadapan Rasulullah dalam rupa seorang lelaki lalu berbicara dengannya sehingga baginda benar-benar faham apa yang dikatakan. Pada peringkat ini adakala para sahabat juga dapat melihat malaikat itu.

l Malaikat datang kepada baginda seperti gemersik bunyi loceng. Inilah cara yang paling berat dirasakan oleh baginda. Lalu selepas itu malaikat akan meresap ke dalam diri baginda sehingga peluh baginda memercik keluar walaupun pada hari yang sangat dingin.

Unta yang baginda tunggangi juga akan mengeluarkan bunyi seperti kesakitan sehingga tertunduk ke bumi apabila Nabi SAW menerima wahyu seperti ini ketika baginda sedang berada di atas unta tersebut.

Malah pernah wahyu seperti ini datang ketika paha baginda berada di atas paha seorang sahabat, Zaid bin Tsabit. Lalu Zaid dapat merasakan betapa beratnya seolah-olah seperti hendak remuk tulang peha akibat beratnya Rasulullah menerima wahyu itu.

l Baginda melihat malaikat dalam rupa asalnya. Lalu malaikat pun mewahyukan kepada baginda apa yang dikehendaki oleh Allah untuk diwahyukan. Cara ini berlaku dua kali seperti yang disebutkan oleh Allah dalam surah an-Najm.

l Allah sendiri yang mewahyukan kepada baginda iaitu ketika baginda berada di atas semua lapisan langit semasa peristiwa Mikraj, iaitu wahyu berkenaan kefarduan solat dan sebagainya.

l Allah berbicara dengan baginda tanpa perantaraan malaikat sebagaimana Allah berbicara dengan Nabi Musa bin Imran.

Menghayati keistimewaan bulan Rejab

Menghayati keistimewaan bulan Rejab

Oleh PANEL PENYELIDIKAN YAYASAN SOFA, NEGERI SEMBILAN

Dengan izin Allah SWT, kita sudahpun berada di pertengahan bulan Rejab dalam tahun Hijrah 1430 ini. Jika diperhatikan, manusia berbeza-beza dalam menyambut kedatangan bulan Rejab setiap tahun.

Ada yang langsung tidak menyedari datang dan perginya Rejab kerana terlampau sibuk dan kurang peka pula pada perjalanan takwim Islam. Tidak kurang yang menyambut kedatangan Rejab dengan penuh gembira dan bersemangat serta mempertingkatkan amalan di dalamnya.

Ada pula yang menyambutnya dengan terlampau mempermasalahkan dan mempertikaikan keistimewaannya dan kewajaran menambahkan amalan padanya.

Kita merasakan bahawa mereka yang paling beruntung adalah mereka yang memahami dan mengenali Rejab serta menunaikan hak hari-harinya sebagaimana yang selayaknya tanpa melampau atau mencuaikan.

Bagi kebanyakan mereka yang meraikan kedatangan Rejab, bulan ini dirasakan begitu istimewa kerana ia menandakan hampir ketibaan tetamu agung, Ramadan al-Mubarak.

Ramadan sudah tentulah dirindui dan dinanti-nanti oleh setiap mereka yang beriman dan para pencinta Allah SWT dan Rasul-Nya SAW. Tempias kecintaan kita kepada Ramadan turut terkena pada Rejab dan Syaaban sebagai pengapit dan pendamping setia kepada Ramadan.

Keterkaitan dalam keberkatan bulan-bulan Rejab, Syaaban dan Ramadan terlihat dalam sepotong doa yang diriwayatkan oleh Anas r.a daripada Rasulullah SAW yang bererti, "Ya Allah, Berkatilah kami pada bulan Rejab dan Syaaban, serta panjangkanlah umur kami hingga sampai ke bulan Ramadan". (diriwayatkan oleh Imam Baihaqi dalam al-Syua'aab, Ibn Abi al-Dunya dan Ibn Sunniy).

Sebenarnya keistimewaan Rejab turut disebut di dalam al-Quran dengan menyenaraikannya sebagai salah satu daripada empat bulan haram. Allah berfirman yang maksud-Nya: Sesungguhnya bilangan bulan disisi Allah ialah 12 bulan, dalam ketetapan Allah di waktu Dia menciptakan langit dan bumi, di antaranya empat bulan haram.... (at-Taubah: 36)

Para ulama bersepakat Rejab adalah antara bulan yang dimaksudkan oleh Allah SWT dalam ayat ini dan beberapa ayat lain. Jelas bahawa Allah SWT sendiri di dalam al-Quran telah memuliakan bulan Rejab dengan mengisytiharkannya sebagai salah satu daripada bulan-bulan haram.

Mengikut pandangan yang masyhur di kalangan ulama, Allah SWT juga telah memuliakan bulan Rejab dengan berlakunya di antara peristiwa terpenting dalam sirah Nabi SAW iaitu peristiwa Israk dan Mikraj di dalamnya.

Sebagai golongan hamba-Nya yang terpilih, keistimewaan bulan Rejab tidak terlepas daripada pandangan ulama baik dahulu dan sekarang. Mereka telah menunjukkan contoh serta menggalakkan kita mempertingkatkan amalan dengan bersangka baik dengan Allah SWT bahawa dengan keberkatan bulan ini ganjaran amalan dan rahmat Allah SWT akan berlipat ganda. (Imam Ibn Jarir al-Tobari ada meriwayatkan pandangan Ibn Abbas r.a mengenai hal ini dalam tafsirnya).

Jika dikira hubungan Rejab, Syaaban dan Ramadan memang sesuailah kita lebih banyak berpuasa dan solat sunat, tilawah al-Quran, berzikir dan bersedekah sebagai membina momentum ke arah penghayatan Ramadan yang lebih cemerlang.

Sebahagian ulama menganjurkan kita membanyakkan istighfar di bulan Rejab dengan semangat al-Takhalliy iaitu untuk mengosongkan atau membersihkan diri kita. Ini disusuli penganjuran kita memperbanyakkan berselawat ke atas Nabi SAW di bulan Syaaban sebagai fasa al-Tahalliy yang bererti mengisi atau memperhiaskan diri sesudah diri kita dikosongkan dan dibersihkan dengan istighfar dan taubat.

Sesudah kita bersiap dengan membersih dan memperhiaskan diri barulah layak untuk kita bertaqarrub langsung dengan Allah SWT (al-Tajalliy) dengan memperbanyakkan tilawah al-Quran, sepanjang Ramadan.

Jika direnungi, anjuran para ulama ini sangat mendalam falsafah dan hikmahnya demi membantu kita menghayati bulan-bulan yang mulia ini dengan lebih bermakna.

Jika menjadi keyakinan setiap mukmin bahawa hidup dunia ini sebagai suatu ujian atau peperiksaan besar, maka Ramadan dan segala hari dan bulan yang istimewa dalam Islam bolehlah dianggap sebagai kelas-kelas tambahan atau ujian-ujian latihan. Ia akan mendorong kita sentiasa peka dan siap-siaga dalam mengharungi proses ujian tersebut.

Dengan segala kelemahan yang ada pada diri insan adalah sukar untuk menempah kejayaan dalam ujian kehidupan ini jika kita tidak dapat menumpang belas ihsan dan rahmat Ilahi. Dan sememangnya Allah SWT maha kaya dengan sifat rahim, ihsan dan adil serta segala sifat-sifat kesempurnaan.

Di antara gambaran ihsan dan keadilan Allah SWT bagi kita para hambanya yang diletakkan dalam ujian yang getir ini, kita tidaklah dibiarkan sendirian tanpa panduan. Selari dengan fitrah manusia sukakan kepelbagaian, silih-berganti hari dan bulan Islam berserta dengan kaitannya dengan sirah Nabi memberi ruang untuk kita memperkukuhkan tautan kita dengan Allah SWT dan Rasul-Nya SAW.

Di bulan Rejab ini banyak masjid, surau dan institusi mengambil peluang mengadakan ceramah dan majlis Israk Mikraj. Perbuatan ini jika dianggap sebagai suatu adat dan tradisi untuk menghimpunkan orang ramai bagi mendekatkan diri mereka dengan agama tanpa dianggap sebagai suatu pensyariatan adalah suatu amalan yang terpuji dan tidak bercanggah dengan mana-mana usul agama.

Malah para pendakwah dan mereka yang cintakan agama sepatutnya sentiasa mencari munasabah bagi menghimpun orang-ramai dalam majlis-majlis yang dipenuhi dengan penambahan ilmu, peringatan, doa dan zikir.

Inilah antara pandangan tokoh besar ulama dunia Islam, al-Muhaddith Dr. Sayyid Muhammad Alawi al-Maliki al-Hasani r.a dalam tulisan khususnya mengenai Israk dan Mikraj bertajuk al-Anwar al-Bahiyyah min Isra' wa Mi'raj Khayr al-Bariyyah.

Beliau turut menegur golongan yang menentang penganjuran majlis sedemikian dengan katanya: "Memanfaatkan perhimpunan orang ramai dengan memberikan peringatan, petunjuk, nasihat dan mengarahkan mereka kepada kebaikan adalah lebih utama daripada menghalang, menolak dan mengingkari perhimpunan mereka dengan alasan yang tidak ke mana. Selama ini pun, apa yang dapat dilihat tegahan mereka tidak pun memberikan sebarang kesan".

Sememangnya peristiwa Israk dan Mikraj menyajikan pelbagai pengajaran untuk memperkukuhkan lagi ikatan iman umat. Selain antara mukjizat besar yang membuktikan kenabian Nabi kita SAW, ia telah menjadi saat umat Islam dianugerahi ibadah solat sebagai Mikraj roh kepada Allah setiap hari.

Ia juga memperjelaskan keistimewaan kedudukan kita sebagai umat Nabi SAW dengan sebab menumpang keistimewaan dan keutamaan Nabi SAW yang menjadi Imam segala Nabi dan Rasul. Melalui peristiwa tersebut kita juga diperingatkan realiti kehidupan akhirat dengan balasan azab dan nikmat yang akhirnya meletakkan segala yang kita lalui dan punyai dalam kehidupan ini dalam perspektifnya yang sebenar.

Inilah sekadar segelintir perkara iktibar di sebalik kehadiran bulan Rejab dan peristiwa Israk dan Mikraj yang wajar diperincikan lagi dan diulang-ulangkan.

Malangnya ada juga penceramah yang kurang berhati-hati lalu dalam membicarakan tentang peristiwa ini turut membahaskan isu-isu kontroversi seperti mensabitkan tempat dan sifat bagi Allah SWT, Maha Suci Allah daripada menyerupai makhluknya.

Tokoh ulama mutakhir, Sheikh Yusuf al-Dijwi ada menegur tentang perkara ini dalam himpunan tulisan dan fatwanya.

Beliau menegaskan, adalah tidak wajar ayat-ayat mutashabihat berkaitan dengan isu ini dibicarakan kecuali di dalam majlis-majlis khusus di kalangan para ulama berdasarkan keperluan. (Maqalaat wa Fatawa al-Shaikh Yusuf al-Dijwi, (Kaherah, Dar al-Basoir, 2006) Jld 2, ms.724)

Semoga kita dikurniakan kesedaran, kesihatan, semangat dan himmah yang tinggi dalam naungan taufik untuk menunaikan hak setiap hari yang dikurniakan oleh Allah SWT kepada kita. Semoga bulan Rejab, Syaaban dan Ramadan kita tahun kita lebih baik daripada tahun sebelumnya.

Elak terperangkap dalam amalan judi tersembunyi

Elak terperangkap dalam amalan judi tersembunyi

Oleh Lokman Ismail

Aktiviti haram jadikan masyarakat malas berusaha dan pasif terhadap tanggungjawab

ISU judi tidak pernah tamat dan sentiasa menjadi lambang masalah sosial dalam masyarakat. Usaha membanteras semua bentuk perjudian perlu dilakukan supaya masyarakat terhindar daripada kesan buruknya yang tidak mengenal mangsa.

Sememangnya, sudah menjadi sikap manusia sentiasa tertarik kepada sesuatu berbentuk peluang memperoleh keuntungan secara mudah. Tarikan begitu kuat ingin mendapat keuntungan mudah membuatkan manusia tidak memikirkan kesan buruk di sebaliknya.

Pakar sosiobudaya mengkelaskan tabiat bertaruh dan berjudi sebagai sebahagian satu amalan yang sudah berakar umbi sejak generasi awal manusia. Sikap itu dikaitkan dengan keberanian dan perjuangan untuk memperoleh keuntungan, pada masa sama sanggup menanggung risiko kerugian.

Malah, dalam sesetengah masyarakat menganggap sesiapa tidak berani bertaruh sebagai tidak mempunyai daya ketahanan berdepan dengan kegagalan. Individu yang tidak berani bertaruh tidak akan memperoleh sesuatu lebih hebat daripada orang lain.

Sikap berani mempertaruhkan sesuatu yang benar memang digalakkan kerana kita dikehendaki mempertaruhkan seluruh masa serta tenaga untuk kebahagiaan hidup dengan melakukan usaha tidak bertentangan kehendak syariat.

Islam menganjurkan umatnya melakukan usaha mencari kebaikan dengan bersungguh-sungguh mengikut aturannya biarpun pada kebiasaannya sukar untuk dicapai. Pertaruhan yang demikian memang satu tindakan bijak dan akan membuahkan hasil luar biasa.

Sebaliknya, perbuatan mempertaruhkan sesuatu secara untung nasib semata-mata ditegah iaitu tidak ada usaha yang sepatutnya dilakukan untuk mendapat nilai keuntungan itu.

Pertaruhan untung nasib berbentuk sedikit usaha atau wang dipertaruhkan memungkinkan seseorang mendapat pulangan berganda-ganda berbanding apa dilakukan termasuk dalam kategori judi kerana mengharapkan keuntungan besar dengan sedikit usaha.

Konsep judi yang dilarang dalam Islam tidak hanya membabitkan daun terup, cabutan nombor, lumba kuda dan lontar dadu. Ada perjudian dalam bentuk tersembunyi dengan menggunakan pelbagai nama yang dianggap tidak melambangkan satu perjudian.

Nama biasa digunakan ialah peraduan, uji minda dan cabutan bertuah membabitkan wang sebagai 'perbelanjaan' untuk menyertainya. Peraduan melalui khidmat pesanan ringkas (SMS) dan cabutan nombor bertuah juga termasuk kategori judi. Ia bergantung bagaimana cara peraduan dan cabutan bertuah itu dikendalikan.

Contohnya peraduan SMS mengemukakan satu soalan mudah. Secara logiknya, semua peserta dapat menjawabnya dengan betul. Penentuan pemenangnya ditentukan dengan cara menghantar jumlah SMS yang terbanyak atau mengikut bilangan tertentu.

Jika soalannya terlalu mudah, peraduan itu bukan bertujuan menguji minda atau kecekapan peserta tetapi memaksa peserta menghantar banyak SMS supaya dengan bilangan itu nasib mereka baik dan diumumkan sebagai pemenang.

Sebab itu ada peserta berhabis beribu ringgit menyertai peraduan dengan tujuan mempunyai peluang besar untuk menang. Jadi, tidak syak lagi itu satu perjudian kerana menyebabkan peserta mendapat rugi besar jika tidak berjaya.

Ketagihan judi menyebabkan peserta tidak memikirkan kerugian ditanggung. Mereka hanya nampak untung yang sebenarnya hanya satu impian.

Caj SMS yang dikenakan kepada peserta untuk menjawab soalan lebih tinggi daripada SMS biasa bertujuan untuk penyediaan hadiah. Penganjur mendapat sejumlah bayaran balik daripada pembekal perkhidmatan telefon berdasarkan peratusan yang ditetapkan. Itulah sebenarnya konsep perjudian.

Jumlah yang dikumpulkan daripada peserta digunakan sebagai hadiah. Penganjur pasti mendapat keuntungan kerana mereka mempunyai cara tertentu mengawal pemberian hadiah. Sebilangan kecil peserta mendapat keuntungan besar, majoriti tidak mendapat apa-apa.

Penganjur memang bijak mencari peluang mengelirukan orang ramai. Banyak orang tidak menyangka mereka terbabit dengan perjudian. Ada juga beranggapan jika sekadar mencuba sekali dua tidak termasuk kategori judi.

Pembabitan dalam perjudian lahir daripada perasaan tamak. Mereka yang berjudi mempertaruhkan nilaian kecil tetapi mengharapkan keuntungan besar dengan mudah dan mereka tidak kisah kerugian yang terpaksa ditanggung olehnya atau pihak lain.

Aktiviti perjudian merebak dalam masyarakat tanpa mengira taraf kehidupan, pendidikan, budaya dan ekonomi. Kesan buruk akibat perjudian mengenai semua tamadun kehidupan manusia.

Sebenarnya, pengharaman judi tanpa mengira jumlah pertaruhan dan niat bertujuan mengelak daripada merebak kepada pertaruhan besar. Sikap tamak dan hasutan syaitan mudah menyebabkan keburukan lebih besar.

Rata-rata kaki judi bermula dengan pertaruhan kecil dan suka-suka. Ada setengahnya pula kerana terpengaruh dengan tabiat rakan dan hendak mencuba nasib sekadar sekali dua, tetapi selepas itu mereka mula menjadi ketagih berjudi.

Ketagih judi memang sukar dihapuskan selagi perasaan tamak menguasai diri. Semakin dituruti ketagih judi, semakin banyak keburukan terpaksa ditanggung. Jadi, jalan terbaik menyelesaikan masalah ialah dengan berusaha meninggalkan perbuatan sia-sia itu.

Di negara yang mengamalkan sistem ekonomi bebas membenarkan perjudian sebagai sebahagian aktiviti perniagaan dan rakyat bebas berjudi asalkan mempunyai wang atau barang untuk dipertaruhkan.

Aktiviti perjudian melahirkan masyarakat malas berusaha, kuat berangan-angan dan pasif terhadap tanggungjawab. Kaki judi lebih banyak menumpukan perhatian kepada hal bersangkutan judi. Mereka tidak kisah soal urusan kerja seharian dan mengabaikan tanggungjawab terhadap keluarga.

Ada kaki judi turut terbabit dengan amalan khurafat seperti memohon kepada kubur atau tempat yang dianggap keramat supaya mendapat untung besar dalam perjudian. Berjudi berdosa besar sementara perbuatan khurafat pula adalah syirik yang tidak diampunkan dosanya.

Sebenarnya tidak ada individu mendapat kekayaan hasil berjudi. Jika adapun menang sekali sekala, jumlah yang diperoleh tidak balik modal dengan wang yang dihabiskan sebelum itu. Tambahan pula, wang yang diperoleh daripada sumber haram tidak membawa keberkatan kepada pemiliknya.

Tidak ada orang yang hidup bahagia hasil wang berjudi. Wang hasil haram dipanggil wang panas mendatangkan pelbagai keburukan tidak disangka-sangka menjadikan kehidupan tidak tenteram.

Setiap orang yang ingin mendapat kekayaan haruslah berusaha mengikut jalan dibenarkan syariat. Usaha gigih dan kena caranya akan mendatangkan hasil lumayan. Sesungguhnya usaha mencari kehidupan lebih baik dengan cara berkerja bersungguh-sungguh adalah sebahagian daripada ibadat.

Umat wajar berani lawan arus keluar daripada kemelesetan ekonomi

Umat wajar berani lawan arus keluar daripada kemelesetan ekonomi

Oleh Abdul Razak Idris

EKONOMI dunia yang mengalami kemerosotan rentetan faktor domino ekonomi gergasi Amerika Syarikat sedang dalam proses dipulihkan. Amerika Syarikat sudah menjadi lubuk ekonomi didiami kapitalis yang fokusnya adalah wang dan untung semata-mata.

Sudah terang lagi bersuluh, orang berniaga sudah mesti inginkan untung tetapi bagaimana dengan kita orang Islam majoritinya dikenali sebagai masyarakat pengguna nombor satu melalui hari-hari mendatang.

Umat Islam perlu sedar bahawa kita tidak boleh berfikir untuk menjadi pak turut kepada suasana ekonomi tidak menentu yang banyak menekan dari segi kewangan. Ada yang berduit pada zaman ekonomi meletus kini tidak segan silu meminjam kepada yang berpotensi memberi pinjaman.

Ada juga yang pada masa meleset bertindak melawan arus. Ada yang berani membeli aset pada kala kadar pinjaman asas (BLR) dan kadar faedah semasa pinjaman tidak menentu. Lebih hebat lagi, ada membeli rumah lelong seumpama membeli kacang putih sedangkan ekonomi masa depan tidak menentu.

Orang Islam sebegini wajar dihormati kerana keyakinan diri yang tinggi. Perlu untuk kita berhijrah melawan kelaziman terutama dalam memperjuangkan ekonomi diri dan memakmurkan sistem kewangan negara.

Orang Islam perlu berubah dari saat ini bahawa kita mampu bangkit daripada kegagalan dengan usaha diri yang tidak mengenal jemu dan putus asa. Era kelembapan ekonomi yang menyaksikan ramai dibuang kerja atas faktor kekurangan pesanan produk elektrik dan elektronik dari Amerika Syarikat menuntut kita berpusing 360 darjah mencari kerja lain.

Berniaga dan terokai bidang yang kurangnya orang Islam sertai. Industri halal di negara kita sedang membangun dan kita adalah orang Islam dan hanya orang Islam yang layak untuk menyediakan makanan serta produk untuk orang Islam lain.

Makanan bukan sekadar makanan siap dimasak, ia juga merangkumi makanan halal seperti sayur-sayuran menggunakan cara penanaman pertanian Islam, penjagaan secara praktis Islam termasuk elemen pemasaran memerlukan umat Islam sebagai pekerjanya.

Bukankah yang halal dituntut oleh agama Islam dan yang haram dan syubhah dijauhi seboleh mungkin. Jadilah masyarakat pengguna yang pandai menggunakan kuasa kepenggunaan. Jangan kita terus-terusan menjadi pengguna yang pandai memprotes tetapi tidak mahu menggunakan akal untuk mencipta sendiri alternatif kepada ketidakpuasan hati sendiri.

Pengguna Islam perlu menjadi pengasas kepada pemerkasaan produk dihasilkan orang Islam sendiri dan bukan oleh individu atau syarikat yang menjalankan perniagaan makanan untuk orang Islam tetapi mereka sendiri tidak beriman serta memiliki akidah Islamiah.

Masanya sudah bermula untuk kita sebagai umat Islam dan orang Melayu berazam berhijrah daripada kejumudan fikiran yang masih memiliki minda mengharapkan orang lain untuk memuaskan hati kita tetapi tidak berusaha memuaskan hati sendiri.

Jadilah orang Melayu dan Muslim yang tidak takut dilambung ombak dan menjadi tuan kepada nasib sendiri, bukan nasib dipertuankan. Buktikan orang Islam tidak boleh diperkotak-katikkan sesuka hati walau oleh bangsa sendiri yang bersifat pisang busuk dalam sesikat pisang yang elok.

Tekadkan azam dan berhijrah daripada nasib malang kepada masa depan lebih gemilang. Jangan dibiarkan nasib orang Islam terus-terusan ditentukan oleh dasar yang melemahkan minda kita untuk berkembang.

Kita mampu sebenarnya untuk melawan arus jika orang Melayu dan Islam berani menganggap kemiskinan satu dosa dan kita akan berusaha untuk tidak terjebak dalam 'dosa' itu. Berhijrah segera dengan keimanan kerana cuma orang yang berusaha menang akan menang dan yang masih lagi mengeluh untung nasib itulah kerjanya sepanjang tahun.

Dengki, dendam senjata syaitan rosakkan ummah

Dengki, dendam senjata syaitan rosakkan ummah

Oleh Amran Zakaria

Sikap kasar, keras kepala serta berhati batu penghalang utama perasaan saling bermaafan

AL-IMAM Al-Ghazali berpandangan bahawa iman yang sempurna adalah menyucikan hati daripada sifat keji dan menanamkan segala sifat terpuji. Hati yang bersih akan melahirkan perlakuan yang baik dan selamat pada landasan yang betul dalam amalan agama.

Orang berhati bersih akan turut menjaga mulut, lidah serta perlakuannya supaya tidak melampaui batas dibenarkan agama. Hati yang sihat dan bersih mengikut tapisan agama akan menampilkan akhlak terpuji sementara hati yang kotor melahirkan keperibadian buruk dan merosakkan.

Dalam satu pengajian di masjid, Rasulullah SAW ada mengkhabarkan kehadiran seorang calon penghuni syurga di tengah mereka. Orang itu tidak dikenali oleh sahabat, bahkan namanya tidak popular sebagai seorang tokoh ibadat.

Sahabat berasa cemburu dengan keistimewaan yang ada pada diri orang itu selepas Rasulullah SAW mengesahkan dirinya sebagai calon penghuni syurga. Salah seorang sahabat, Abdullah bin Amr, bertekad memantau dari dekat orang berkenaan untuk mengetahui apa keistimewaannya.

Abdullah lalu meminta izin untuk bertamu di rumah orang itu selama tiga hari. Ketika menjadi tetamu, Abdullah melihat secara langsung bentuk amalan tuan rumah, gerak gerinya, tutur katanya dan cara ibadahnya.

Hampir-hampir beliau tidak tidur kerana ditakuti jika ada amalan tuan rumah yang tidak dapat disaksikannya. Namun, Abdullah tidak mendapati apa-apa amalan yang istimewa berbanding sahabat lain. Amalannya biasa-biasa saja seperti diajarkan Rasulullah SAW.

Sebelum pulang, Abdullah pun bertanya secara terus akan amalan istimewa tuan rumah untuk dilakukannya. Jawabnya: "Tidak ada, selain yang engkau sudah lihat. Aku belum pernah melakukan kepalsuan terhadap siapa pun daripada kalangan umat Islam. Dan aku tidak pernah hasad (iri hati) kepada seseorang yang dianugerahi (nikmat) oleh Allah. Abdullah berkata: Itulah (sebenarnya) yang dapat meningkatkan darjatmu."

Jelas perasaan dengki, dendam, marah dan perlakuan buruk kepada sesama Muslim adalah satu senjata pemusnah yang digunakan syaitan untuk memporak-perandakan hidup manusia. Lalu dibisikkan ke telinga manusia untuk menyemarakkan api kemarahan dan mendorong dendam.

Perlakuan buruk itu akan menghindari kita daripada berusaha meningkatkan ukhwah dan persaudaraan, apa lagi untuk saling bermaafan sesama kita. Sikap ini pasti menjauhi lagi hubungan silaturahim yang dituntut agama.

Firman Allah yang bermaksud: "Sesungguhnya perbuatan berbisik (dengan kejahatan) itu adalah daripada (hasutan) syaitan, untuk menjadikan orang beriman berduka cita; sedang bisikan itu tidak akan dapat membahayakan mereka sedikitpun melainkan dengan izin Allah; dan kepada Allah jugalah hendaknya orang beriman berserah diri." � (Surah Al-Mujadalah, ayat 58)

Justeru, penting bagi kita untuk mengawal perasaan dendam dan marah supaya terbuka pintu kemaafan di hati kita terhadap kesalahan yang dilakukan oleh pihak lain. Sikap mengawal marah ini dititikberatkan Rasulullah SAW apabila seorang sahabat meminta nasihat.

Baginda bersabda yang bermaksud: "Jangan marah. Kemudian orang itu mengulangi permintaannya untuk mendapatkan nasihat. Sekali lagi Baginda SAW menjawab: Jangan Marah." � (Hadis riwayat Bukhari)

Allah juga akan memberi ganjaran besar bagi mereka yang mampu mengawal perasaan marah. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Siapa yang menahan perasaan marah sedangkan dia mampu untuk melaksanakannya (melepaskan kemarahannya), maka kelak pada hari kiamat, Allah akan memanggilnya di hadapan sekalian makhluk, kemudian disuruhnya memilih bidadari sekehendaknya." � (Hadis riwayat Imam al-Tirmidzi)

Untuk meredakan perasaan marah terhadap seseorang, hendaklah kita fokuskan jiwa melihat seteru kita daripada sudut positif. Mungkin ada banyak perkara baik pernah dia lakukan terhadap kita dan renungkanlah secara mendalam bagi memadamkan api kemarahan yang wujud dalam jiwa.

Contohnya, apabila kita marah melihat kesalahan dilakukan isteri maka hendaklah kita fokuskan perbuatan baik yang pernah dilakukannya sepanjang perkahwinan.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Janganlah seorang mukmin membenci seorang mukminah. Apabila dia membenci sebahagian akhlaknya maka mungkin dia boleh meredai akhlaknya yang lain." � (Hadis riwayat Muslim)

Perasaan marah yang tidak dapat dilenyapkan akan mewujudkan perasaan dendam. Maka hati akan berasa berat untuk memaafkan seseorang dan terbitlah perasaan benci serta ingin menjauhkan diri daripada orang itu.

Perasaan dendam juga akan menyebabkan kita menghukum pihak yang melakukan kesalahan dengan pelbagai perkataan buruk hina lagi mengaibkan yang tidak patut keluar daripada lidah jika kita benar-benar beriman kepada Allah.

Hendaklah kita sedaya-upaya menghindari untuk membalas kejahatan dilakukan orang lain dengan kejahatan atau mencela dan mengaibkan mereka. Jangan kita membalas celaan dengan celaan, umpatan dengan umpatan, caci-maki dengan caci-maki kerana ia hanya akan mengeruhkan suasana.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: "Jika ada seseorang mencelamu dengan sesuatu noda yang ada dalam dirimu, maka janganlah mencelanya dengan menunjukkan suatu noda yang ada di dalam diri orang itu." �(Riwayat Imam Ahmad daripada Jabir bin Muslim)

Antara batu penghalang utama untuk kita menerapkan perasaan saling bermaaf-maafan adalah sikap yang kasar, keras kepala dan berhati batu. Oleh itu sikap lemah lembut dalam pergaulan seharian wajar menjadi sifat umat Islam terpuji.

Nabi SAW bersabda yang bermaksud: "Wahai Aisyah! Sesungguhnya Allah itu Maha Lembut dan mencintai kelembutan dan Dia memberikan atas (sebab) lemah lembut apa yang tidak Dia berikan atas (sebab) kekerasan dan yang tidak yang tidak dia berikan atas (sebab) selainnya." � (Hadis riwayat Imam Muslim)

Allah menganugerahkan kepada Nabi dan Rasulnya sikap lemah lembut terhadap umat manusia dan sikap itu adalah daya tarikan terhadap dakwah mereka. Melalui sikap lemah lembut ini jugalah memunculkan sifat suka memaafkan kesalahan pihak lain.

Firman Allah yang bermaksud: "Maka dengan sebab rahmat (yang melimpah-limpah) dari Allah (kepadamu wahai Muhammad), engkau bersikap lemah-lembut kepada mereka (sahabat dan pengikutmu), dan kalaulah engkau bersikap kasar lagi keras hati, tentulah mereka lari dari kelilingmu. Oleh itu maafkanlah mereka (mengenai kesalahan yang mereka lakukan terhadapmu), dan mohonkanlah ampun bagi mereka, dan juga bermesyuaratlah dengan mereka dalam urusan (peperangan dan hal keduniaan) itu. Kemudian apabila engkau sudah berazam (sesudah bermesyuarat, untuk membuat sesuatu) maka bertawakallah kepada Allah, sesungguhnya Allah mengasihi orang yang bertawakal kepada-Nya." � (Surah Ali-Imran, ayat 159)

Penulis ialah Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Dewan Amal Islam Hadhari (DAMAI)

Akidah, perpaduan tonggak kekuatan Islam dalam perjuangan

Akidah, perpaduan tonggak kekuatan Islam dalam perjuangan

Oleh Yussamir Yusof

BANGSA Arab sebelum kedatangan Islam hidup dalam keadaan jahiliah. Kemudian Allah mengutuskan Nabi Muhammad SAW yang kelahirannya membawa sinar dan kegemilangan kepada seluruh umat manusia.

Firman Allah bermaksud: "Sebenarnya dia (Muhammad) datang membawa kebenaran dan membenarkan rasul (sebelumnya)." � (Surah Shaafaat, ayat 37)

Selepas kedatangan Nabi Muhammad SAW, bangsa Arab serta negara yang menerima Islam berjaya mencapai kegemilangan. Namun, sedikit demi sedikit kegemilangan itu direntap dan dihilangkan oleh umat Islam sendiri.

Sehinggalah pada abad ke-21 ini, Islam tidak lagi dipandang tinggi dan digeruni. Kini Islam digambarkan sebagai agama yang membawa kepada kemunduran dan kehancuran. Malah, dilabel sebagai agama yang menggalakkan keganasan.

Wajah Islam yang dahulunya dihormati dan disenangi, dilukiskan dengan sebegitu teruk dewasa ini. Walaupun ada kesedaran di kalangan umat Islam mengenai hal itu tetapi mereka tidak dapat berbuat apa-apa. Semuanya disebabkan umat Islam sudah meninggalkan Islam jauh di belakang.

Kekuatan umat Islam dulunya pernah menjadi mimpi buruk bagi mana-mana kerajaan yang mahu menyerang dan menakluk negara di bawah pemerintahan Islam sehinggakan pemerintah bukan Islam pernah tertanya-tanya apakah rahsia kekuatan umat Islam ini.

Selepas beberapa kali kalah di tangan orang Islam dalam beberapa siri peperangan, pemerintah Rom ketika itu, Maharaja Caesar memanggil panglimanya. Kemudian beliau bertanya kepada panglimanya: "Siapakah sebenar mereka yang kamu perangi itu? Bukankah mereka manusia seperti kamu juga?

Kemudian bangunlah seorang panglimanya dan menjawab: "Wahai tuanku, mereka adalah manusia seperti kami juga tetapi mereka bukan sembarangan manusia. Mereka adalah pendeta pada malam hari, dan pahlawan yang gagah berani pada siang hari. Mereka bersembahyang, berpuasa, tidak pernah meminum arak dan tidak berzina. Hatta, jika putera raja mereka sendiri yang mencuri, nescaya mereka akan memotong tangannya. Setiap seorang daripada mereka bercita-cita untuk mati sebelum saudaranya."

Umat Islam akan disegani dan dihormati jika mengikut ajaran Islam sebenar. Itulah rahsia yang selama ini orang bukan Islam tertanya-tanya iaitu di manakah letaknya kekuatan umat Islam. Kekuatan umat Islam ditafsirkan sebagai kekuatan keimanan terhadap akidah dan pelaksanaan syariat Islam dengan sebenarnya.

Daripada kekuatan akidah dan syariat itu, perpaduan juga menjadi batu asas kekuatan umat Islam sehinggakan tidak dapat digoncang sedikit pun. Akidah Islam yang teguh menjadikan umat Islam memiliki semangat persaudaraan yang erat.

Akidah yang teguh membentuk sikap bertanggungjawab terhadap Islam, sekali gus dapat mengatur strategi secara bersama dalam menghadapi musuh Islam. Kekuatan perpaduan umat Islam tidak seharusnya sekadar retorik, tetapi perlu dijelmakan melalui tindakan, tidak kira dalam apa juga lapangan.

Kekuatan perpaduan dan kerjasama yang pernah berlaku di kalangan umat Islam pada zaman Rasulullah SAW dapat digambarkan melalui hadis diriwayatkan daripada Abi Buraidah dan Abi Musa bahawa Rasulullah berkata: "Sesungguhnya kaum al-Asy'ariyyin apabila habis bekalan makanan mereka dalam peperangan atau kurang makanan keluarga mereka di Madinah, mereka himpunkan apa yang ada pada mereka dalam satu kain. Kemudian mereka membahagikan sama rata dalam satu bekas. Sesungguhnya mereka daripada kalangan mereka, dan mereka daripada kalanganku."

Syeikh Muhammad al-Mubarak ketika menghuraikan hadis itu berkata: "Sesungguhnya Nabi Muhammad SAW memerangi assabiyah yang disebabkan oleh keturunan semata-mata, lalu menggantikannya dengan ikatan akidah dan prinsip. Namun, Baginda menganggap kaum Al-As'ariyin sebahagian daripada Baginda."

Ia disebabkan prinsip yang sama, iaitu saling menjamin dan bantu-membantu dalam harta. Juga membahagikan harta sesama sendiri dalam hal darurat dan keperluan. Sejarah banyak mencatatkan peristiwa peperangan yang berlaku umat Islam dan bukan Islam.

Dalam catatan itu semuanya menceritakan bahawa kekuatan umat Islam digemblengkan dan dibangkitkan oleh Islam. Malah, kerajaan bukan Islam yang mahu menakluk negara Islam berasa menyesal dan mengakui akan kekuatan umat Islam.

Seorang pengkaji sejarah Perancis bernama Collit ketika mengulas kejayaan umat Islam mempertahankan al-Jazair (al-Jazair ialah ibu negara Algeria. Bandar terbesar di Algeria ini adalah bandar kedua terbesar di Afrika Utara selepas Casablanca di Maghribi) dari Perancis berkata: "Islam adalah unsur positif yang berjaya mendorong orang Islam al-Jaza'ir ke arah menuntut kemerdekaan.

"Mereka dari mula sudah sedar bahawa penjajahan Perancis ke atas negara mereka bermaksud untuk menghapuskan Islam. Oleh itu, mereka berasakan perlunya berpegang teguh dengan Islam, sehingga hal ini berjaya membuatkan mereka memperoleh kemerdekaan dari Perancis."

Perdana Menteri Jordan, Saad Jumaa dalam bukunya bertajuk Allah Aw al-Dimar, memetik ucapan seorang Bishop: "Sesungguhnya rahsia kekuatan luar biasa yang berjaya dizahirkan Islam merujuk kepada kejayaan agama ini mengesan kewujudan Allah dan iradat-Nya yang maha Tinggi. Serta kekuasaan-Nya yang mutlak ke atas alam ini, yang tersembunyi di dalam keesaan-Nya."