Thursday, August 20, 2009

AGAMA : KHAMIS 20 OGOS 2009


Memperkasa ibu tunggal cara LZS
Mukadimah


Menghayati Ramadan
RAMADAN dan sinarnya kembali bertandang menemui sekalian hamba kalanganumat Islam. Bulan setiap hamba diundang menjadi tetamu Allah dandimuliakan oleh-Nya.







Umat perlu didedah sistem takwim tetapkan anak bulan
HARIini bersamaan 29 Syaaban 1430 Hijrah, pihak berkuasa di kebanyakannegara Islam sibuk membuat persiapan bagi menentukan tarikh 1 Ramadan,bermula waktu melaksanakan ibadat puasa yang menjadi Rukun Islamketiga.

PPZ ambil pendekatan berhikmah galak korporat tunai zakat
PUSATPungutan Zakat (PPZ) Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP)perlu menyusun strategi dan pelan tindakan sesuai untuk mendekati badankorporat supaya jumlah kutipan zakat ditingkatkan setiap tahun.

Mempersiapkan diri menghayati Ramadan
RAMADANyang ditunggu-tunggu seluruh umat Islam bakal menjelma hujung mingguini. Ada yang rindukan sahurnya, buka puasa, malah ada yang teringatakan malamnya yang kudus. Tarawih dan solat malam sudah tentu akandiisi maksimum mungkin dan diselangi tadarrus. Ramai juga yangmengambil peluang mengerjakan umrah dan bersedekah, kerana semuanyaingin menghambakan diri, menjadi hamba-Nya yang tulus.

Hak Muslim: Keengganan saksi hadir dianggap hina mahkamah
SAYAmempunyai satu kes permohonan tuntutan nafkah ketiga-tiga anak yangmasih berjalan di mahkamah syariah. Di dalam kes ini, mahkamahmenghendaki saya membawa saksi untuk menyokong tuntutan saya.Malangnya, saya sukar untuk mendapatkan kerjasama saksi berkenaan untukhadir ke mahkamah bagi menguatkan tuntutan kes saya itu. Merekaberanggapan bahawa saksi tidak perlu hadir dan mengambil remeh perkaraitu. Apa yang perlu saya lakukan? Dilema Ibu Malang,SHAH ALAM, SELANGOR

Memperkasa ibu tunggal cara LZS

Memperkasa ibu tunggal cara LZS


Salah seorang ibu tunggal dengan projek ekonomi bimbingan LZS (MAIS).


Mukadimah

IBU tunggal oh ibu tunggal. Tidak seperti 'bapa tunggal', kehadirannya bahkan sering menjadi sebutan. Kelibatnya menjadi tarikan. Ibu tunggal bahkan kekadang disinonimkan dengan 'ibu tinggal'.

Ditinggalkan suami lalu terkontang-kanting tanpa haluan. Banyak pihak tampil menghulurkan bantuan tidak kurang juga yang mahu mengambil kesempatan. Inilah imej lumrah ibu tunggal yang sering meraih simpati masyarakat, dipotretkan sebagai insan malang yang perlukan pembelaan.

Di Selangor, Lembaga Zakat Selangor (MAIS) sering menjadi dahan buat kalangan ibu tunggal ini berpaut. Maka, ramailah ibu tunggal yang mengadu nasib. Segala sejarah duka-lara dikisahkan kembali, meleleh air mata membasahi pipi.

Semuanya dengan satu hasrat, terbitlah simpati dan moga bantuan akan diperolehi, bukan untuk sesiapa tetapi buat buat anak-anak yang berderet dan juga buat diri sendiri.

Alhamdulillah, sejak tertubuhnya LZS (MAIS) 10 tahun yang lalu, bukan sedikit keringat yang tumpah, bukan sedikit wang dicurah. Apa yang penting, potensi diri dan upaya ibu tunggal harus dikerah.

Ilmu disemai, kemahiran dicanai. Semangat dilentur, keyakinan digembur. Jangan mudah mengalah jika parang belum diasah. Sesungguhnya Allah SWT suka kepada orang yang terus berubah. Maka, tercatatlah pengalaman-pengalaman manis mengiringi usaha membina nasib ibu-ibu tunggal ini.

Asnaf yang bernaung di bawah nama si miskin, yang dibantu mencipta masa hadapan dengan yakin.

Berjuang demi anak

Anak-anak biasanya pembakar semangat ibu-ibu tunggal. Entah kenapa, sering terjadi suami lari meninggalkan tanggung jawab dengan anak-anak pula terus terbeban di pundak isteri. Banyak kes ditemui, ibu tunggal ini harus menjadi ibu merangkap ayah pada detik yang sama. Siang membanting kudrat, malam pula menjadi tempat anak-anak bermanja.

Rupa-rupanya, hikmah Allah sering tidak terduga. Anak-anak yang tidak berayah itulah sebenarnya yang menjadi pembakar semangat buat ibu meneruskan sisa-sisa usia. Kala pahit menelan kenangan, diherdik dan ditinggalkan suami tanpa harta dan bekalan, anak-anak itulah penghidup cahaya penyuluh kegelapan.

Kilatan mata hitam anak-anak itulah penunjuk masa hadapan. Rengek manja suara anak itulah pencetus kekuatan.

Syarifah Hanafiah, 42, dari Desa Kasih Merbau Berdarah, Sungai Besar adalah contoh ibu tunggal yang perkasa menongkah arus kehidupan. Wanita ini ditinggalkan suaminya yang pulang ke rahmatullah setelah bergelut dengan penyakit buah pinggang.

Namun, kehadiran sembilan anak di sisinya adalah suatu motivasi. Beliau kini boleh berbangga apabila anak sulungnya, Maryam Muneerah Ahmad, 20, bakal bergelar pendidik tidak lama lagi.

Anak sulung beliau ini telah memenuhi impian seorang ibu apabila berjaya menggondol gelaran antara pelajar terbaik di Sekolah Agama Menengah Tinggi Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah Batu 38, Sabak Bernam, Selangor.

"Kini, saya sudah mampu berinteraksi dengan baik sekali di dalam Bahasa Arab. Malah saya mendapat pangkat Mumtaz (cemerlang) di dalam peperiksaan Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM). Dan saya sudah pun beroleh panggilan untuk mendaftarkan diri ke Universiti Malaya bagi menyiapkan kursus Bahasa Arab dan Linguistik. Insya-Allah, tidak lama lagi saya akan mendaftar".

Demikianlah bangga dan gembiranya perkongsian rasa Maryam Muneerah, anak sulung Syarifah semasa ditemui penulis beberapa tahun lalu.

Demikian jugalah pengalaman dan perkongsian rasa Hamidah Mohd. Nor, 49, dari Sungai Besar. Beliau juga kematian suami pada tahun 2000. Namun, kegigihan membesarkan anak-anaknya yang berjumlah tujuh orang patut diberikan pujian. Beliau sanggup bergolok bergadai demi melunaskan wasiat suaminya untuk memastikan setiap anak mereka mendapat pendidikan yang baik.

Tak benar tak melata, Hamidah mengota apa yang dikata. Kini anak-anak beliau hampir kesemuanya sudah berjaya mencapai apa yang dicita. Anak pertamanya, Hatta, 24, sudah menamatkan pengajiannya di Universiti Teknikal Malaysia Melaka dalam bidang Elektronik Industri.

Anak keduanya pula, Farhana, 23 mengambil ijazah pendidikan di Universiti Putra Malaysia dalam bidang Sains Fizik. Anak ketiga beliau, Hidayat, 20 menekuni sarjana mudanya di Universiti Teknologi Petronas, Perak dalam bidang Kejuruteraan Kimia. Anak keempat pula, Fatimah, 19 sudah menggondol 10A di dalam Sijil Pelajaran Malaysia tahun 2006 dan kini melanjutkan pendidikan ke Republik Chez dalam bidang perubatan.

Tidak mengaku kalah

Di samping kehadiran anak-anak sebagai bara semangat, ibu-ibu tunggal juga menjadikan keadaan diri mereka yang serba kekurangan itu sebagai pencetus semangat. Mereka tidak mengaku kalah; sebaliknya bingkas menebus maruah.

Mereka seolah-olah wanita besi yang tegar merempuh apa sahaja galangan demi anak-anak dan masa hadapan yang lebih menjanjikan harapan.

Pengalaman Halimatus Saadiah Muhammad, 31, yang berpisah dengan suaminya dan turut membawa bersama dua orang anaknya, boleh dijadikan iktibar. Beliau berusaha sedaya mungkin, dengan lelehan keringat juga air mata.

Semasa penulis menemuramah beliau pada tahun 2006 dahulu, wanita ini sudah pun memiliki sebuah restoran di Sepang. Bahkan beliau telah pun menikmati hasil di sebalik kejerihan dirinya dahulu.

Bahkan tidak mustahil, kedua-dua orang anaknya, Siti Hana Shaukina, 10, dan Siti Hasnah Suhaila, 8, mungkin akan terus merasai keperitan hidup jika beliau sedari awal mengambil jalan mudah menangisi kehidupan tanpa usaha mengubahnya. Inilah dia semangat seorang wanita yang patut dijadikan tauladan. Maka tidak hairanlah, LZS (MAIS) telah menganugerahkan Tokoh Usahawan Berjaya sempena Konvensyen Usahawan Asnaf Zakat 2006 kepada beliau.

Manakala kecekalan seorang wanita lagi, Afidah Sahit, 34, juga wajar menjadi kisah tauladan buat kita. Saat kematian suami pada tahun 2002, beliau mewarisi empat orang anak yang masing-masing berusia mentah. Hatinya sedih dan merawan hiba.

Namun, kemudian beliau bangkit dengan semangat waja. Kini, wanita muda ini mampu berbangga dengan berdiri megah sebuah perusahaan bernama Daily Deliveries Chocolate Muffin.

Pada hari ini, Afidah sudah mampu tersenyum lebar. Sementelah pada Ramadan 2007 yang lalu, beliau mencatatkan satu sejarah manis dalam diari hidupnya sekeluarga apabila beliau telah mampu keluar dari garisan kemiskinan sepenuhnya. Lebih bererti daripada itu, tangannya sendiri sudah menjadi saksi apabila zakat buat pertama kalinya telah beliau lunasi.

"Terharu saya amat terharu. Sungguh saya tidak menyangka, kini saya merupakan seorang pembayar zakat pula. Betul segala pesanan yang saya terima selama ini, nasib kita maka kitalah yang menentukan. Allah tidak akan mengubah diri kita andai kita sendiri enggan mengubahnya."

Demikianlah ucap beliau keharuan dan penuh kesyukuran.

Kesimpulan

Sesungguhnya pepatah Melayu ada menyatakan, jika mahu membantu maka berilah kail sebagai umpan dan jangan berikan ikan.

Maka, berpegang kepada falsafah itulah, LZS (MAIS) sentiasa mendidik para ibu tunggal yang bernaung di bawah payung LZS (MAIS) agar dapat berdikari. Mungkin masih terlalu awal untuk menyatakan kejayaan mereka secara total; namun ini sudah memadai sebagai mukadimah untuk kejayaan masa hadapan yang lebih gemilang. Bagi kami, memperkasakan ibu tunggal adalah satu cabaran dan insya-Allah, kami di LZS (MAIS) ada caranya.

Menghayati Ramadan

Menghayati Ramadan


umat islam dianjur membanyakkan membaca al-Quran dalam bulan Ramadan.


RAMADAN dan sinarnya kembali bertandang menemui sekalian hamba kalangan umat Islam. Bulan setiap hamba diundang menjadi tetamu Allah dan dimuliakan oleh-Nya.

Pada bulan ini setiap hela nafas menjadi tasbih, tidur menjadi ibadah, amalan diterima dan doa-doa diperkenankan.

Tatkala mengingatkan imbauan silam saat junjungan besar Rasulullah SAW dan para sahabat amat girang serta tidak sabar-sabar menanti ketibaannya pada setiap tahun, terdetik persoalan di manakah kita dalam meneladani dan menghayati Rasulullah SAW di madrasah Ramadan yang penuh keberkatan ini?

Bulan dan detik-detik yang sarat dengan kebaikan, peluang sisa umur yang sangat indah sebelum terlena kerana adakah masa yang paling indah daripada Ramadan untuk melakukan munajat kepada Allah dengan berdiri menghadap Rabb al-Izzati sambil mendengar alunan ayat-ayat-Nya yang menghiasi pendengaran, membersihkan hati dan menambahkan keimanan dalam diri?

Firman Allah SWT yang bermaksud: Wahai orang-orang yang beriman! diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan ke atas orang-orang yang terdahulu daripada kamu, supaya kamu bertakwa. (al-Baqarah: 183)

Puasa 'madrasah' membentuk peribadi Muslim sejati

Matlamat puasa tidak lain adalah untuk merawat penyakit dan kecacatan yang menimpa diri seorang muslim. Puasa merupakan madrasah membentuk peribadi muslim yang bersifat ikhlas, sabar, melatih rohani dan jasmani.

Puasa mendidik dan membentuk muslim bersifat sabar dalam apa jua situasi dan keadaan. Sabar yang paling kuat adalah sabar dalam melawan kehendak nafsu ammarah dan sering mengajak tuannya ke lembah kejahatan dengan melakukan perkara-perkara haram dan menjauhkan dirinya daripada melakukan ketaatan kepada Allah SWT.

Seseorang yang berpuasa yang meneladani dan memahami anjuran Rasulullah ketika mendengar kata-kata keji dan kurang enak dilemparkan ke atasnya akan segera berkata, "sesungguhnya aku berpuasa".

Sifat sabar yang dimiliki oleh setiap muslim menjadikan amalannya di atas paksi ikhlas kerana Allah SWT. Allah menjadikan setiap pahala amalan kepada hamba-hambanya melainkan puasa kerana puasa dinisbahkan kepada-Nya dalam erti kata lain Allah SWT yang memberikan ganjaran pahalanya.

Puasa mengajar seorang muslim menjaga lidahnya dari berkata dusta, mengumpat dan mengeluarkan kata-kata yang kesat. Baginda SAW bersabda yang bermaksud, Sesiapa yang tidak meninggalkan perkataan dusta dan ghibah maka tidak ada ertinya di sisi Allah baginya berpuasa dari makan dan minum. (riwayat al-Imam al-Bukhari)

Hadis ini adalah peringatan kepada setiap diri agar meninggalkan perkataan dusta dan ghibah. Sabda baginda tidak ada ertinya di sisi Allah merupakan perumpamaan tertolaknya ibadah puasa yang bercampur dengan perkataan dusta.

Seorang muslim yang berpuasa sewajarnya membetulkan niat ikhlas kerana Allah SWT dalam menjalani ibadah puasa. Selain itu, menjaga diri daripada perkara-perkara yang menyebabkan berlakunya kecacatan terhadap puasa yang dilakukan dengan mengikut garis panduan yang di ajar oleh baginda SAW.

Memelihara ikhlas adalah dengan cara mengarahkan hati hanya kepada Allah SWT dan hanya mengharapkan pahala dan keredaan dari-Nya. Manakala ittiba' (pengajaran) dalam puasa pula adalah dengan mengetahui hukum-hukum puasa sehingga sah puasa yang dilakukan, mengecapi kenikmatan dan pahala, serta jauh dari dosa.

Bagaimana mungkin seorang muslim dapat merealisasikan ittiba' iaitu meneladani Rasulullah SAW dalam puasa, sementara dia jahil terhadap puasa-puasa yang wajib sehingga membatalkan puasanya.

Puasa bukan hanya semata-semata menahan diri dari makan dan minum. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: Sesiapa yang tidak meninggalkan ucapan palsu dan melakukannya, maka Allah SWT tidak mempedulikannya dalam meninggalkan makanan dan minumannya. (riwayat al-Bukhari)

Daripada hadis ini dapat difahami bahawa berpuasa bukan hanya menahan diri daripada makan dan minum tetapi berpuasa adalah menjaga daripada berkata-berkata perkara yang sia-sia atau perkara keji.

Menyingkap Ramadan Rasulullah SAW

Ramadan merupakan nikmat kesempatan sangat berharga yang tiada galang gantinya. Setiap malamnya Allah SWT membebaskan 100,000 ribu orang dari mereka yang sudah tercatat sebagai penghuni neraka.

Pada malam terakhirnya Allah membebaskan mereka tanpa batas seperti malam-malam sebelumnya.

Dr. Aid al-Qarni dalam mengajak umat Islam meneladani peribadi Rasulullah dalam menyambut Ramadan berkata, "Renungilah bagaimana Rasulullah SAW seorang Nabi yang maksum menjadi ukuran kebenaran menyambut tamu agung ini".

Firman Allah SWT yang bermaksud: Sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu iaitu bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan ia banyak menyebut Allah. (al-Ahzab: 21).

Alangkah beruntung siapa yang setia mengikuti petunjuk Nabi Muhammad dan meneladani beliau dalam semua segi dari kehidupan ini. Dan alangkah besar kerugian orang yang selalu melafazkan sabdanya tetapi tidak mengikuti kandungan isinya.

Apabila Rasulullah SAW melihat hilal (anak bulan) petanda bahawa Ramadhan telah tiba, baginda SAW berdoa kepada Allah, "Ya Allah, jadikanlah bulan ini bulan keamanan dan keimanan, serta kedamaian dan keislaman bagi kami. kerana ia adalah bulan kebaikan dan kebenaran. Tuhanku dan Tuhannya adalah satu, iaitu Engkau, ya Allah".

Tambahan, menurut Aid al-Qarni hadis di atas dapat difahami seolah-olah Nabi berkata kepada hilal , "Wahai hilal, engkau adalah makhluk seperti juga aku, Tuhanku dan Tuhanmu adalah Allah SWT. Engkau tidak dapat mendatangkan mudarat dan tidak juga manfaat, tidak dapat menghidupkan dan tidak pula mematikan, dan tidak dapat mendatangkan rezeki dan mengatur segala sesuatu. Sesungguhnya merupakan kesalahan yang amat besar sekiranya ada insan yang menyembahmu".

Rasulullah tatkala menjelang bulan Ramadan lebih tekun melakukan amal kebaikan seperti memperbanyak tilawah al-Quran, bersedekah, mengeratkan silaturrahim sesama muslim dan mempertingkatkan ibadah-ibadah sunat.

Justeru, perlu ditegaskan di sini, apa yang paling penting dan mustahak pada bulan Ramadan ialah kita mencontohi sikap Baginda SAW.

Memperbanyak Tilawah

Puasa dan al-Quran mempunyai kaitan yang sangat dalam. Rasulullah SAW memperbanyak membaca al-Quran dalam bulan Ramadan.

Rasulullah mempunyai sifat dermawan, dan sifat dermawan baginda terserlah pada bulan Ramadan ketika Jibril membacakan dan mendengarkan bacaan al-Quran. Rasulullah lebih dermawan dan pemurah berbanding dengan angin yang ditiupkan.

Baginda SAW gemar mendengarkan al-Quran dan sering matanya berlinang ketika mendengarkan bacaan bait-bait ayat al-Quran.

Ibnu Mas'ud menceritakan bahawa, suatu hari Rasulullah memintaku membaca al-Quran untuk baginda, "Ibnu Mas'ud bacalah sesuatu dari al-Quran untukku", lalu aku membaca surah al-Nisa' hingga ayat 41, yang bermaksud, "Maka bagaimanakah apabila Kami datangkan seorang saksi dari tiap-tiap umat dan Kami datangkan kamu (Muhammad) sebagai saksi atas mereka atas mereka itu sebagai umatmu". Aku melihat kedua mata baginda basah menitiskan air mata. (riwayat al-Bukhari).

Abdullah bin Amr pernah bertanya kepada Rasulullah SAW, "Berapa kali aku harus menghatamkan al-Quran?" Rasulullah menjawab, "khatamkanlah al-Quran dalam satu bulan". Abdullah bin Amr berkata, "aku mampu lebih cepat dari itu". Jawab Rasulullah, "jika begitu lakukanlah setiap 20 hari". Tambah Abdullah bin Amr, "Aku masih mampu untuk lebih cepat dari itu". "Kalau begitu dalam 15 hari" lalu "10 hari". Abdullah bin Amr berkata, "aku masih lebih cepat dari itu", Rasulullah menjawab, "kalau begitu lima hari", lalu Rasulullah tidak melanjutkan lagi. (riwayat al-Tirmidzi).

Sebahagian ulama memahami tindakan Rasulullah SAW ini, sehingga mereka meninggalkan segala urusan fatwa dan pengajian-pengajian di bulan Ramadan. Juga menjauhkan diri daripada orang ramai agar dapat mengkhusyukkan diri dalam beribadat kepada Allah dengan memanfaatkan bulan yang penuh berkah ini.

Mudarasah atau tadarus antara Nabi Muhammad SAW dan malaikat Jibril terjadi pada malam hari, kerana malam tidak terganggu oleh pekerjaan seharian.

Di malam hari, hati seseorang juga lebih tenang dan konsisten untuk melakukan ibadah-ibadah sunat.

Umat perlu didedah sistem takwim tetapkan anak bulan

Umat perlu didedah sistem takwim tetapkan anak bulan

Oleh Hasliza Hassan
hasliza@bharian.com.my


SYAHRIL HIRMAN menyelia kegiatan melihat anak bulan di Balai Cerap Universiti Darul Iman Malaysia.

Pemahaman kaedah saintifik kelendar hijriah elak kekeliruan

HARI ini bersamaan 29 Syaaban 1430 Hijrah, pihak berkuasa di kebanyakan negara Islam sibuk membuat persiapan bagi menentukan tarikh 1 Ramadan, bermula waktu melaksanakan ibadat puasa yang menjadi Rukun Islam ketiga.

Balai Cerap Unit Falak, Fakulti Pengajian Kontemporari Islam, Universiti Darul Iman Malaysia (UDM) ialah satu daripada empat tempat di Terengganu yang menjadi tumpuan melihat anak bulan (hilal) bagi menentukan 1 Ramadan.

Tiga tempat lain ialah Bukit Kemuning di Kemaman, Bukit Besar di Kuala Terengganu dan Pulau Perhentian untuk daerah Besut. Rukyah hilal Ramadan dibuat pada petang ini di 28 lokasi ditetapkan bagi melihat anak bulan Ramadan dan Syawal di seluruh negara.

Pegawai Sains Unit Falak UDM, Syahril Hirman Azmee, berkata ahli jawatankuasa melihat anak bulan Ramadan bagi Balai Cerap Kusza berkumpul jam 5.30 petang ini untuk memulakan tugas yang dijangka selesai menjelang Maghrib.

Katanya, berdasarkan data ijtimak awal untuk Ramadan, pemisahan bulan lama dan baru bermula jam 6.02 minit petang 29 Syaaban dengan bulan dijangka terbenam jam 7.15 petang dan matahari pada 7.19 petang.

"Dapat dijangkakan hilal (anak bulan) tidak kelihatan dan Syaaban digenapkan kepada 30 hari dan awal Ramadan bermula lusa (esok). Umur bulan pula boleh dikira daripada masa pemisah hingga matahari terbenam," katanya, semalam.

Beliau yang sudah terbabit dalam jawatankuasa melihat anak bulan sejak 2004 berkata, pemisahan bulan lama dan baru ketika matahari terbenam petang ini membolehkan umur hilal diketahui iaitu 1.22 jam.

Syahril Hirman berkata, dalam konteks menentukan tarikh 1 Ramadan, Malaysia menggunakan ketetapan rukyah dan hisab iaitu kaedah yang berkait rapat melalui proses melihat bulan dan perkiraan yang dijadikan fatwa.

Katanya, rukyah dan hisab bukan dua kaedah berbeza seperti difahami masyarakat sebaliknya ia adalah proses diguna pakai menentukan tarikh awal puasa dengan memenuhi syarat tertentu seperti faktor anak bulan kelihatan sebelum justifikasi dibuat.

"Ada beranggapan tidak perlu melihat hilal kerana takwim sudah menetapkan bila awal Ramadan seperti tahun ini jatuh pada 22 Ogos iaitu Sabtu. Hakikatnya, rukyah tetap dilaksanakan untuk melihat sendiri atau bagi memenuhi syarat sebelum pengumuman rasmi dibuat," katanya.

Menurut rencana Rukyah Menurut Astronomi Takwim di laman web Unit Falak UDM, www.falak.udm.edu.my, tidak dinafikan ada berpendapat cara penentuan awal puasa dan hari raya di Malaysia sudah ketinggalan zaman.

Mengikut sejarah, amalan penentuan awal bulan di Malaysia, khususnya Ramadan dan Syawal sering berubah dari segi kaedah tetapi sejak 1982, dasar rukyah dan hisab digunakan. Sebenarnya amalan merukyah turut mengalami perubahan, sesuai perkembangan teknologi dalam bidang astronomi.

Kini, semua tempat melihat anak bulan di Malaysia dilengkapi peralatan teodolit dan ahli rukyah dibekalkan data yang mengandungi jadual pergerakan bulan serta matahari pada hari rukyah.

Kemudahan itu dianggap memadai untuk merukyah anak bulan. Kedudukan anak bulan ditentukan setiap minit dan ahli rukyah bukan saja dipertanggungjawabkan melihat anak bulan tetapi juga meneliti bentuk bulan jika kelihatan.

Amalan rukyah di Malaysia juga tidak semata-mata melihat anak bulan secara fizikal atau dengan bantuan teropong, tetapi juga meliputi kepada melihat jisim anak bulan. Ahli astronomi dapat menghisab kedudukan anak bulan dan waktu berlaku ijtimak dengan tepat, tetapi belum dapat menentukan bilakah anak bulan boleh kelihatan.

Anak bulan tidak boleh terus kelihatan selepas berlaku ijtimak, tetapi memerlukan masa untuk membolehkan cahaya anak bulan itu dikesan mata manusia. Ini cabaran terbesar ahli astronomi Islam iaitu untuk mengemukakan tempoh di antara waktu ijtimak kepada waktu ia kelihatan buat kali pertama.

Ia tidak perlu mengambil kira faktor cuaca tempatan, tetapi sekadar membuat hubungan relatif kemampuan cahaya bulan mempamerkan cahayanya dalam keadaan biasa. Jika masalah itu dapat diselesaikan dan satu keputusan dibuat di kalangan ahli astronomi, ahli takwim boleh menggunakan tempoh itu sebagai asas takwim.

Masa depan penggunaan takwim berdasarkan anak bulan bergantung sepenuhnya kepada persefahaman negara Islam dan penerimaan mereka mengenai kaedah saintifik takwim hijriah.

Polemik dan kekeliruan masyarakat terhadap penetapan sesuatu tarikh boleh diatasi dengan mendidik mereka mengenai sistem takwim Islam, amalan merukyah dan ilmu falak itu sendiri.

PPZ ambil pendekatan berhikmah galak korporat tunai zakat

PPZ ambil pendekatan berhikmah galak korporat tunai zakat
Oleh Azman Mahmood
azmanm@bharian.com.my

PUSAT Pungutan Zakat (PPZ) Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) perlu menyusun strategi dan pelan tindakan sesuai untuk mendekati badan korporat supaya jumlah kutipan zakat ditingkatkan setiap tahun.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (JPM), Datuk Jamil Khir Baharom, berkata langkah itu perlu memandangkan hanya 16 daripada 60 institusi kewangan yang berpotensi membayar zakat perniagaan menunaikan tanggungjawab itu, sekali gus menjejaskan program membantu golongan asnaf di negara ini.

Katanya, 60 institusi itu membabitkan 22 bank perdagangan, 17 institusi perbankan Islam, 15 bank pelaburan dan enam institusi pembangunan kewangan.

"Hasil kutipan zakat berkenaan membolehkan lebih banyak program membantu golongan asnaf dilaksanakan dan membebaskan mereka daripada belenggu kemiskinan.

"PPZ perlu menggunakan pendekatan berhikmah mendekati badan korporat, syarikat swasta dan institusi kewangan supaya sasaran kutipan zakat perniagaan terus meningkat setiap tahun," katanya pada majlis Penyerahan Zakat Perniagaan dan Agihan sempena Bulan Zakat Peringkat Wilayah Persekutuan, di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Hadir sama Pengerusi PPZ, Datuk Mustafa Abdul Rahman; Ketua Pengarah Jabatan Wakaf, Zakat dan Haji, Dr Sohaimi Mohd Salleh dan Pengarah Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi), Datuk Che Mat Che Ali.

Pada majlis itu, Jamil Khir menerima zakat perniagaan daripada lapan institusi perniagaan membabitkan tiga institusi kewangan, tiga koperasi dan dua syarikat perniagaan yang keseluruhannya berjumlah RM2.32 juta.

Bank Islam Malaysia Berhad (BIMB) paling banyak membayar zakat perniagaan bagi 2008 berjumlah RM1.7 juta diikuti Koperasi Kakitangan Felda Malaysia Berhad (RM190,120.75); Koperasi Kakitangan Petronas Berhad (RM167,853); Bank Simpanan Nasional (RM100,000); Felcra Processing & Engineering Sdn Bhd (RM87,835); Koperasi Kakitangan Bank Rakyat Berhad (RM44,649.60); Kinetic Chemical (M) Sdn Bhd (RM25,000) dan Perbadanan Nasional Berhad (RM10,000).

Pada majlis itu juga, Baitulmal MAIWP menyampaikan bantuan zakat RM27.9 juta bagi program bantuan pelajaran, perniagaan, perubatan dan kebajikan untuk sepanjang tahun ini kepada beberapa institusi, termasuk rumah anak yatim.

Antaranya bantuan bulanan kepada 7,035 keluarga asnaf berjumlah RM25.1 juta untuk tempoh setahun yang disalurkan menerusi BSN, bantuan peralatan persekolahan untuk 2,000 pelajar (RM1.03 juta); bantuan rawatan haemodialisis kepada 32 pesakit (RM900,000) dan bantuan sewa rumah kepada 3,623 keluarga miskin yang disalurkan kepada Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (RM440,099).

PPZ-MAIWP juga dianugerahkan sijil Malaysia Book of Records sebagai institusi zakat pertama di negara ini yang menerbitkan mini album cakera padat yang mengandungi lagu, syair dan bacaan ayat suci al-Quran sebagai kaedah dakwah berkaitan tanggungjawab membayar zakat.

Mempersiapkan diri menghayati Ramadan

Mempersiapkan diri menghayati Ramadan

Oleh Nik Salida Suhaila
salidasuhaila99@yahoo.com

Amalan ditunjukkan ibu bapa menjadi pendakwah terdekat kepada anak

RAMADAN yang ditunggu-tunggu seluruh umat Islam bakal menjelma hujung minggu ini. Ada yang rindukan sahurnya, buka puasa, malah ada yang teringat akan malamnya yang kudus. Tarawih dan solat malam sudah tentu akan diisi maksimum mungkin dan diselangi tadarrus. Ramai juga yang mengambil peluang mengerjakan umrah dan bersedekah, kerana semuanya ingin menghambakan diri, menjadi hamba-Nya yang tulus.

Permulaannya rahmat, pertengahannya pengampunan dan penghujungnya terlepas dari api neraka. Inilah yang ingin dikejar sesiapa saja yang inginkan penghabisan usia yang baik. Yang bersalah memohon maaf, yang sombong menghulur senyum, yang jahat mula bertaubat, yang malas menyinsing lengan, yang takbur kembali sujud memohon keampunan, memohon pelepasan dari dosa yang terhimpun sekian lama.

Indahnya Ramadan, paginya hening untuk yang insaf, siangnya pendek untuk yang sabar dan malamnya panjang untuk yang bertaubat. Selain menahan diri dari lapar dan dahaga, berpuasa juga menjaga diri dari melakukan perbuatan maksiat. Yang halal dilakukan pada bulan yang lainnya menjadi haram pada bulan puasa, seperti makan pada siang hari dan melakukan persetubuhan antara suami isteri. Kerana itulah orang berpuasa dengan sebenar-benarnya adalah orang yang luar biasa.

Di dalam surah Al-Baqarah ayat 183, Allah SWT berfirman yang bermaksud: "Wahai orang yang beriman! Diwajibkan ke atas kamu berpuasa seperti diwajibkan ke atas orang yang terdahulu daripada kamu, semoga kamu bertakwa."

Orang berpuasa ialah orang yang bertakwa. Mereka menjaga hati dari berasa sangsi terhadap kekuasaan Allah dan kebaikan saudara seagama. Mereka juga menjaga mata dari memandang sesuatu yang tidak selayaknya, menjaga hidung dari menghidu sesuatu yang mengurangkan pahala, menjaga telinga dari halwa yang membuai rasa dan suara yang membawa berita bohong, menjaga lidah dari membicarakan hal yang tidak berfaedah, mengumpat, mencaci, menipu dan memfitnah serta menjaga tubuh badan lainnya yang menjadikan kita leka dari mengingati Yang Maha Berkuasa.

Orang meninggalkan puasa tanpa izin syarie tidak akan dapat menggantikan hari berkenaan pada mana-mana hari pun di dunia, Rasulullah SAW menegaskan hal ini dalam sebuah hadis yang diriwayatkan Imam at-Tarmizi yang maksudnya: "Dari Abi Hurairah berkata: Bersabda Rasulullah SAW: Sesiapa berbuka satu hari pada Ramadan tanpa ada ruksah (keringanan) dan tidak juga kerana sakit, dia tidak akan dapat menggantikan puasa ditinggalkan itu, sekalipun dia berpuasa seumur hidup".

Pada bulan mulia, ibu bapa wajar mengambil peluang meluangkan masa yang berganda bersama anak dan mendidik mereka mematuhi hukum agama. Selain puasa, rukun Islam lainnya wajar ditazkirahkan semula dan diamalkan bersama mereka supaya hati mereka dekat dengan Yang Maha Pencipta.

Anak bukan saja perlu difahamkan dengan apa yang terakam di dalam kitab suci, tetapi juga amalan yang ditunjukkan ibu bapa, yang menjadi pendakwah paling hampir dengan mereka.

Tunjuk ajar yang betul pada peringkat awal usia anak untuk menghadapi Ramadan tentunya menjadi batu asas yang kuat untuk mereka beristiqamah dengan fahaman puasa yang sebenarnya, iaitu bukan hanya berlapar dan dahaga, apatah lagi membazir sewaktu berbuka tetapi menjadi hamba yang insaf terhadap hari muka.

Sudah tentu setiap isteri pula menantikan tunjuk ajar suami dalam meningkatkan ibadah kepada Allah SWT. Walaupun menyediakan juadah bersahur dan berbuka besar dan banyak pahalanya, ia tidak cukup puas jika tidak berjemaah sewaktu qiyamullail, apatah lagi apabila tibanya lailatul qadar yang hanya bertandang sekali. Justeru, setiap suami harus mengambil kesempatan dari saat ini untuk menyiapkan diri membimbing anak dan isteri menghadapi Ramadan kali ini agar lebih baik dari sebelumnya.

Hak Muslim: Keengganan saksi hadir dianggap hina mahkamah

Hak Muslim: Keengganan saksi hadir dianggap hina mahkamah

Soalan:
SAYA mempunyai satu kes permohonan tuntutan nafkah ketiga-tiga anak yang masih berjalan di mahkamah syariah. Di dalam kes ini, mahkamah menghendaki saya membawa saksi untuk menyokong tuntutan saya. Malangnya, saya sukar untuk mendapatkan kerjasama saksi berkenaan untuk hadir ke mahkamah bagi menguatkan tuntutan kes saya itu. Mereka beranggapan bahawa saksi tidak perlu hadir dan mengambil remeh perkara itu. Apa yang perlu saya lakukan?

Dilema Ibu Malang,
SHAH ALAM, SELANGOR.

Jawapan:
Umum perlu sedar bahawa saksi menjadi faktor penting dalam kejayaan dan perjalanan sesuatu kes. Ketiadaan saksi boleh menjadikan kes itu gagal dibuktikan dan seterusnya menyebabkan permohonan ditolak.

Masyarakat tidak seharusnya memandang remeh isu berkaitan saksi. Individu yang dipanggil ke mahkamah wajib hadir untuk memberikan keterangan sebagai saksi, baik secara lisan ataupun secara dokumen. Kegagalan saksi hadir ke mahkamah boleh menyebabkan waran tangkap dikeluarkan ke atas saksi berkenaan.

Namun begitu puan hendaklah memastikan saksi berkenaan disapina terlebih dulu sebelum apa-apa tindakan dibuat ke atas saksi yang enggan hadir untuk memberikan kerjasama. Permohonan untuk mensapina saksi boleh dibuat di mahkamah syariah dengan ditandatangani oleh pendaftar mahkamah itu.

Seksyen 102 Enakmen Tatacara Mal Selangor memperuntukkan bahawa satu permohonan untuk sapina perlu dibuat kepada mahkamah bagi membolehkan sapina dikeluarkan. Seksyen 106 memperuntukkan bahawa sesuatu sapina hendaklah diserahkan secara kediri terhadap saksi dalam masa 12 minggu tarikh sapina dikeluarkan.

Kesaksian adalah wajib ke atas individu apabila diminta hakim seperti yang disebut di dalam surah al-Baqarah, ayat 282 yang bermaksud: "�dan janganlah saksi�saksi itu enggan (memberi keterangan) apabila mereka dipanggil..."

Enakmen undang-undang keluarga Islam di setiap negeri di negara ini memberikan kuasa kepada hakim untuk melaksanakan apa-apa hukuman ke atas sesiapa yang melanggar perintah mahkamah. Ini termasuk tindakan terhadap saksi yang enggan hadir apabila dikemukakan sapina untuk hadir ke mahkamah dalam sesuatu kes. Berdasarkan keengganan itu, ia boleh dikatakan sebagai menghina mahkamah.

Kuasa diberikan kepada mahkamah adalah wajar bagi mempertahankan kedudukan dan kemuliaan mahkamah syariah, hakimnya dan semua yang terbabit dengan pentadbiran keadilan daripada dihina atau diaibkan oleh mana-mana pihak.

Ini juga bagi mengelakkan daripada berlakunya penyalahgunaan proses mahkamah oleh pihak yang berkepentingan.

Keengganan saksi itu untuk hadir boleh dikatakan suatu bentuk penghinaan terhadap mahkamah memandangkan sapina sudah diserahkan kepada mereka.

Oleh kerana itu juga, Mahkamah berhak dan mempunyai kuasa untuk mengeluarkan waran tangkap ke atas mereka bagi membolehkan mereka hadir ke mahkamah.

Saya menasihati puan agar mendapatkan khidmat nasihat peguam syarie yang lebih arif bagi memastikan hak dan kepentingan puan terjamin dalam kes ini.

Disediakan oleh Yusmawati Abdullah, Exco Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM)