Saturday, June 27, 2009

Nabi beruzlah daripada berhala di Kaabah

Nabi beruzlah daripada berhala di Kaabah

Oleh SITI AINIZA KAMSARI

DI zaman arab jahiliah, Kaabah dicemari dengan beratus-ratus berhala pelbagai bentuk tetapi sehingga kini Rumah Allah itu bersih dan menjadi destinasi utama umat Islam mendekatkan diri kepada Allah.

TAHUKAH anda apa yang dimaksudkan dengan dosa warisan (Original sins) yang dihukum kepada umat manusia, yang kemudiannya ditebus oleh Nabi Isa a.s dalam ajaran Kristian?

Dosa itu dianggap yang paling berat kerana akibat kesalahan Nabi Adam dan isterinya Siti Hawa telah menyebabkan manusia tidak lagi berpeluang menemui tuhan, iaitu Allah.

Maka jangan salahkan manusia apabila mereka akhirnya menyembah patung dan berhala kerana semua itu merupakan manifestasi mereka hendak menemui dan mengenali tuhan.

Ini membawakan mereka mempunyai definisi mengenai wahyu yang sangat berbeza daripada apa yang Islam tetapkan mengikut landasan al-Quran dan hadis.

Ini apabila manusia masih berpeluang untuk menemui tuhan mereka dengan kehadiran Nabi Isa itu sendiri, maka apa sahaja yang keluar dari mulut Nabi itu dikenali sebagai Hazrat Isa atau dikenali sebagai Kalimah Allah turut juga dikenali sebagai wahyu!

Nabi Isa dengan lain perkataan dikatakan mempunyai persamaan taraf dengan al-Quran, kalam Allah sementara Nabi Muhammad SAW tidak lebih hanyalah seorang pelapor-pelapor wahyu (Reporters of the Revelation). Adakah benar begitu?

Sebagai umat Islam pastinya apa yang mereka hujahkan mengenai persoalan wahyu itu sama sekali tidak benar. Walaupun mereka cuba meletakkan kedudukan wahyu yang sebenarnya kononnya adalah lebih tinggi berbanding daripada apa yang ditetapkan dalam Islam.

Namun sebelum kita pergi jauh kepada persoalan wahyu ini, lebih-lebih lagi sejarah penurunan wahyu pertama dari Allah kepada Nabi Muhammad ketika baginda berkhalwat di dalam Gua Hira sebagaimana ada yang bertanyakan mengapa baginda tidak menjadikan Kaabah sebagai medan untuk baginda beruzlah (menyendiri daripada orang lain)?

Jawapannya tentu mudah. Ini apabila Kaabah telah dicemari dengan beratus-ratus patung berhala yang diperbuat daripada ukiran batu dan kayu, yang memenuhi di dalam dan di luar Kaabah selain yang boleh didapati disetiap rumah masyarakat Arab Jahiliah pada masa itu.

Bagaimana dalam keadaan ‘sekotor’ seperti itu membolehkan Nabi Muhammad mampu melakukan uzlah. Walaupun kaum keluarga baginda, Bani Quraisy merupakan penjaga Kaabah yang mampu membersihkan Kaabah dari sebarang upacara-upacara kepercayaan karut dan tahyul, percaya kepada benda-benda yang mati itu. Tetapi baginda dalam usaha untuk mengumpulkan kekuatan iman, sekental moyangnya, Nabi Ibrahim yang mampu memusnahkan kesemua berhala-berhala itu seorang diri.

Persoalan ini juga tidak memberikan jawapan kerana baginda takut terpengaruh dan akhirnya turut sama menyembah berhala jika baginda menjadikan Kaabah, medan untuk baginda beruzlah!

Ini kerana kebencian baginda terhadap berhala-berhala berkenaan sudah tertanam kuat sekian lama dan bagaikan pokok yang sudah berakar umbi, kebencian itu tidak akan mudah dapat dicabut!

Bayangkan sahaja dalam penaklukan atau peristiwa Pembukaan Kota Mekah (Fathul Makkah) selepas lapan tahun baginda berhijrah ke Madinah (tahun 8 Hijrah), perkara pertama yang terus baginda lakukan tanpa dapat dihalang-halang lagi ialah memusnahkan kesemua patung-patung berhala itu selain mencium batu hajaral aswad.

Tidak satu pun baginda tinggalkan berhala itu hatta untuk tujuan untuk ditunjukkan kepada anak cucu atau umat Islam yang lain. Sebaik sahaja semua dapat dihancurkan, baginda juga segera membasuh luar dan dalam Kaabah dengan air zamzam seolah-olah Kaabah disamak akibat terkena najis yang berat!

Persoalan kedua mengapa baginda perlu mengasingkan diri, jika segala persoalan mengenai penciptaan alam, kepercayaan terhadap tuhan yang bersarang di minda baginda mungkin dapat dijawab oleh pendita Yahudi atau Nasrani?

Andai ini yang baginda lakukan, tidak dinafikan baginda akan beroleh pelbagai jawapan. Malah baginda akan diajar pelbagai perkara lain termasuk membaca dan menulis demi untuk kebaikan baginda sendiri.

Tetapi telah diaturkan oleh Allah agar pesuruh-Nya ini tidak berguru dengan para pendita tersebut. Jawapannya mudah, supaya kepandaian membaca dan menulis itu kelak tidak akan memakan diri baginda.

Pastinya baginda akan dituduh oleh musuh-musuh Islam sebagai dalang yang menulis semua isi kandungan al-Quran sedangkan kitab itu merupakan kalam-kalam suci dari Allah yang bukan ditulis oleh sesiapa pun terutama sekali Nabi Muhammad.

Walaupun baginda dikurniakan dengan pelbagai kebolehan dan keistimewaan tetapi bukan dalam hal menulis kitab itu.

Lagipun baginda sendiri tidak mengharapkan kebenaran yang dicarinya itu akan terdapat dalam kisah-kisah lama atau dalam tulisan-tulisan para pendita. Melainkan dari alam sekitar itu sendiri, iaitu soal keluasan langit dan bintang-bintang, panahan sinaran bulan dan matahari, padang pasir di kala panas membakar di bawah sinar matahari yang terik dan sebagainya lagi.

Namun, tidak kurang yang berkata, baginda memilih untuk berkhalwat di Gua Hira itu semata-mata berdasarkan atau alamat dari satu mimpi.

Imam Bukhari meriwayatkan sebuah hadis dari Saidatina Aishah r.a mengenai peristiwa penurunan wahyu yang pertama ini.

Daripada Aisyah Ummil Mukminin r.a dikhabarkan bahawa beliau telah berkata: “Permulaan wahyu yang dimulakan kepada Rasulullah SAW ialah melalui mimpi yang baik lagi benar di dalam tidur, maka tiadalah Baginda bermimpi satu mimpi melainkan datanglah mimpi itu seperti cahaya subuh. Kemudian disukakan (dikemukakan) kepadanya untuk berkhalwat berasingan diri. Lalu Junjungan berkhalwat di Gua Hira’ untuk bertahannuth (beribadat) di dalamnya, iaitu beribadat dalam masa beberapa malam”.

Dalam peristiwa kedatangan Malaikat Jibril yang membawakan perintah kerasulan dan wahyu pertama kepada Nabi Muhammad bagaimana baginda diperintahkan oleh Jibrail supaya membaca, “Iqra’!” yang diulang-ulang oleh malaikat itu sebanyak tiga kali. Tetapi baginda hanya dapat menjawab; “Ana biqari!” (Saya tidak tahu! Saya tidak tahu! Saya tidak tahu!)

Persoalannya benarkah baginda tidak tahu?! Adakah baginda benar-benar seorang yang ummi (tidak tahu membaca dan menulis) atau buta huruf?

Sedangkan yang sebenarnya baginda tahu membaca tetapi jawapan baginda kepada Jibrail yang mengatakan tidak tahu bermaksud sebenarnya, baginda tidak tahu apa yang hendak dibaca!

Ikuti selanjutnya persoalan wahyu ini di keluaran akan datang dan perdebatan benarkah Nabi Muhammad seorang yang ummi!

No comments: