Friday, May 15, 2009

AGAMA : JUMAAT 15 MEI 2009

Yahudi pinda kitab Taurat
Firman Allah SWT yang bermaksud: Dan sesungguhnya, di antara mereka(Ahli Kitab itu) ada (Ketua-ketua agamanya) yang memutar-mutar lidahnyasemasa membaca Kitab Taurat (dengan mengubah maknanya), supaya kamumenyangkanya sebahagian dari Kitab Taurat padahal ia bukanlah dariKitab itu.

Sebab Allah haramkan babi
Soalan Islam telah mengharamkan umatnya daripada memakan daging babi,apakah falsafahnya dan bagaimana ia boleh dikongsi dengan orang lain?

Ibu Madrasah Pertama Ku
RASANYAmasih belum terlewat untuk penulis merakamkan ucapan Selamat Hari Ibukepada semua ibu, umi, mama dan emak di Malaysia yang disambut Ahadlalu.





Manfaat ilmu cara terbaik hargai jasa guru
GURUinsan yang bertanggungjawab mendidik dan memimpin masyarakat. Gurubanyak menyumbangkan khidmat membangunkan bangsa dan negara,lebih-lebih lagi membentuk sahsiah pelajar. Oleh itu, guru perlumempunyai sahsiah yang baik untuk dicontohi pelajar dalam pembentukansahsiah mereka.

Ibu, bapa mualaf boleh mengislamkan anak
MENEPATIsaranan pengerusi forum Anak Mualaf dalam Syarak, Datuk Dr IsmailIbrahim, perbincangan mengenai isu status anak apabila salah seorangibu bapa memeluk Islam berjaya dikupas ahli forum secara ilmiah bukanmengikut emosi.

Yahudi pinda kitab Taurat

Yahudi pinda kitab Taurat

Oeh DR. ZULKIFLI MOHAMAD ALBAKRI


Firman Allah SWT yang bermaksud: Dan sesungguhnya, di antara mereka (Ahli Kitab itu) ada (Ketua-ketua agamanya) yang memutar-mutar lidahnya semasa membaca Kitab Taurat (dengan mengubah maknanya), supaya kamu menyangkanya sebahagian dari Kitab Taurat padahal ia bukanlah dari Kitab itu.

Dan mereka pula berkata: "(Bahawa) ia adalah (datangnya) dari sisi Allah", padahal ia bukanlah dari sisi Allah, dan mereka pula tergamak berkata dusta terhadap Allah sedang mereka mengetahui (bahawa mereka adalah berdusta)". Tidaklah patut bagi seseorang manusia yang Allah berikan kepadanya kitab agama dan hikmat serta pangkat Nabi, kemudian ia tergamak mengatakan kepada orang ramai: "Hendaklah kamu menjadi orang-orang yang menyembahku dengan meninggalkan perbuatan menyembah Allah". Tetapi (sepatutnya ia berkata): "Hendaklah kamu menjadi orang-orang Rabbaniyin (yang hanya menyembah Allah SWT - dengan ilmu dan amal yang sempurna), kerana kamu sentiasa mengajarkan isi Kitab Allah itu, dan kerana kamu selalu mempelajarinya". Dan ia tidak pula patut menyuruh kamu menjadikan malaikat dan Nabi-nabi sebagai tuhan-tuhan. Patutkah ia menyuruh kamu dengan kekufuran sesudah kamu menjadi orang Islam? (ali-'Imran: 78-80)

Al-Maraghi berkata: "Pada ayat ini Allah SWT menjelaskan tentang golongan ketiga daripada Ahli Kitab. Mereka adalah sebahagian daripada pendeta Yahudi yang berada di sekitar kota Madinah dan pendeta-pendeta lain yang seangkatan dengan mereka.

"Mereka telah melakukan suatu perbuatan khianat lain terhadap agama dengan mengaku bahawa Allah SWT berfirman tentang sesuatu, padahal sebenarnya tidak."

Sebab Nuzul ayat ke-78

Diriwayatkan daripada Ibn Abbas bahawa golongan ini adalah orang Yahudi yang datang kepada Ka'ab Ibn al-Asyraf, seorang tokoh yang sangat memusuhi Rasulullah SAW dan banyak menyakiti hati serta mengganggu baginda.

Mereka inilah yang mengubah kandungan Taurat dan menulis sebuah kitab dengan mengubah keterangan mengenai ciri-ciri Nabi Muhammad SAW.

Buku yang mereka susun ini dijadikan pegangan oleh Yahudi Bani Quraizah, lalu mereka mencampuradukkan dengan kitab suci yang ada pada mereka. Ketika mereka membaca kitab, mereka membacanya dengan mengubah ucapannya, sehingga menimbulkan keraguan pada orang ramai bahawa yang dibaca itu adalah Taurat.

Ibn Jauzi menyebut, pendapat kedua bahawa ayat ini diturunkan kepada golongan Yahudi dan Nasrani seperti riwayat al-Dahaq daripada Ibn Abbas r.a.

Iktibar dan fiqh ayat:

i. Al-Maraghi berkata: "Mereka berkata dengan dusta. Ayat ini mencela keras perbuatan mereka dan menyatakan sifat mereka yang kurang ajar sekali. Mereka bukan sahaja mengatakan yang dusta itu secara samar-samar, bahkan secara terang-terangan hingga menggunakan nama Allah SWT.

"Ini kerana mereka tidak lagi berasa takut kepada Allah SWT dan beranggapan bahawa dosa apa pun yang mereka lakukan akan diampuni, kerana mereka adalah penganut agama Allah SWT".

ii. Hamka berkata: "Di dalam ayat ini disebutkan laiyan bin alsinatihim, yang bererti dengan memutar-mutarkan lidah mereka. Ada beberapa kalimat yang jika diubah walau sedikit akan berubah makna dengan ketara.

Umpamanya dalam bahasa kita di antara kembang dan kumbang, madu (manisan lebah) dengan bermadu (perempuan yang bermadu) dan lain-lain.

Ka'ab bin Asyraf dengan teman-temannya tergamak membaca kitab sucinya sendiri dan memutar belitkan perkara yang benar dan sahih serta memungkiri kerasulan Muhammad SAW. Beliau dengan berani mengatakan bahawa itu adalah isi Kitab Taurat.

iii. Al-Biqa'i dalam tafsirnya berkata: "Contoh sifat putar belit mereka dengan membaca ayat yang menjelaskan perubahan hukum terhadap yang berzina, iaitu kata farjumuhu yang bererti lemparlah ia dengan batu dengan farhamuhu bererti kasihanilah ia."

iv. Al-Sonhadji berkata: "Sekumpulan mereka yang disebutkan dalam ayat ini ialah orang-orang Yahudi seperti : Ka'ab bin al-Asyraf, Malik bin al-Soif, Huyai bin Akhtob dan Abu Yasir serta Syu'bah bin Amr, seorang penyair.

"Mereka adalah orang-orang yang sangat memusuhi Nabi SAW. Mereka menjadi kaki belit dengan membacakan isi kitab yang bercampur dengan karangan yang mereka tulis, lalu mendakwa kepada orang ramai itulah Taurat".

Sebab nuzul ayat ke-79

Ibn Ishaq dan lain-lain meriwayatkan daripada Ibn Abbas r.a, katanya: Ketika para pendeta Yahudi dan Nasrani dari Najran berkumpul di sisi Rasulullah SAW, dan baginda mengajak mereka kepada Islam, Abu Rafi' al-Quraziy berkata: Wahai Muhammad, apakah engkau ingin kami menyembahmu seperti orang Nasrani menyembah Isa a.s?

Lalu seorang lelaki Nasrani dari Najran berkata: "Atau seperti itukah yang tuan inginkan? Lalu Rasulullah SAW menjawab: Aku berlindung kepada Allah SWT, daripada menyembah selain Allah atau menyuruh manusia menyembah selain Dia. Kemudian Allah SWT menurunkan ayat ini".

Abd al-Razzaq meriwayatkan daripada al-Hasanah katanya: "Telah sampai berita kepadaku, bahawa seseorang telah berkata: Wahai Rasulullah SAW, kami pasrah kepadamu, seperti pasrahnya sebahagian kami terhadap sesama kami kerana itu apakah kami boleh sujud kepadamu?"

Sabdanya: "Tidak, tetapi hormatlah nabi kamu dan kenalilah hak kepada ahli keluarganya kerana tidak patut seseorang sujud kepada yang lain selain Allah SWT". Lalu Allah SWT menurunkan dua ayat ini.

Ayat ini diturunkan kepada Kristian Najran ketika mereka menyembah Isa a.s. Inilah pendapat al-Dahaq dan Muqatil.

Iktibar dan fiqh ayat:

i. Ibn Abbas r.a berkata, maksud 'manusia' itu ialah Nabi Muhammad SAW. Dan maksud 'kitab' ialah al-Quran. Kerana Abu Rafi' (daripada orang Yahudi) dan al-Saiyid (daripada orang Nasrani Najran) berkata: "Ya Muhammad! Adakah engkau mahu kami sembah, dan kami jadikan Tuhan?"

Jawab Baginda: "Allah SWT lindungkan aku daripada menyuruh kamu beribadat kepada-Nya".

ii. Ali bin Abi Talib berkata, golongan Rabbani ialah yang mengajar manusia dengan hikmah dan tarbiyah mereka.

iii. Ibn Abas r.a dan Ibn Jubair berkata, golongan Rabbani ialah ahli fikah yang mengajar manusia.

iv. Qatadah dan Ata' pula berpendapat, golongan Rabbani ialah ahli fikah yang mempunyai ilmu dan hikmah.

v. Abu Ubaid berkata: "Aku mendengar seorang lelaki berkata maksud Rabbani adalah ulama yang mengetahui berkenaan halal dan haram, perintah dan larangan".

vi. Ibn al-Ambari berkata, sebahagian ahli bahasa berpendapat: "Perkataan Rabbani dinisbahkan kepada Rabb, kerana ilmu daripada apa yang ditaati dengannya".

vii. Al-Maraghi berkata, barang siapa mengajak orang lain menyembah dirinya, bererti dia telah mengajak manusia menjadi penyembah selain Allah SWT, meskipun dia tidak melarang atau menyuruh mereka menyembah Allah SWT.

viii. Hamka berkata, di dalam ayat ini Rasulullah SAW disuruh menyampaikan kepada manusia hakikat kesetiaan Nabi-nabi termasuk diri baginda sendiri, nabi-nabi yang terdahulu termasuk Nabi Isa a.s.

Bahawasanya setelah menerima tiga kemuliaan dari Allah SWT iaitu diturunkan kepada mereka kitab dan diberi pula hukum untuk membezakan hak dan batil, adil atau zalim, dan dilengkapi semuanya itu dengan nubuwwat, lalu dia berlaku curang kepada amanat yang diturunkan Allah kepadanya itu, menyeru kepada umatnya menyembah selain Allah SWT dan disuruh menjadi hamba kepada diri sendiri.

Dalam ayat ini, Nabi Muhammad SAW mengatakan tidak mungkin dan mustahil bagi seorang Rasul yang telah dipilih oleh Allah bertindak sedemikian rupa. Ini kerana itu adalah pengkhianatan kepada yang Maha Esa dan amanah yang telah dipertanggungjawabkan ke atas mereka.

Amat sesuai ayat ini dirangkaikan dengan ayat terdahulu bahawa pengkhianatan kepada janji adalah khianat yang paling besar.

ix. Mohamad Quraish Shihab berkata, mereka yang dianugerahi kitab, hikmah dan kenabian menganjurkan semua orang agar menjadi rabbani dalam erti semua aktiviti, gerak dan langkah, niat dan ucapan kesemuanya seiring dengan nilai-nilai yang disuruh oleh Allah SWT.

x. Seorang Rabbani menurut ayat ini paling tidak melakukan dua perkara. Pertama, terus-menerus mengajarkan kitab suci dan kedua terus-menerus mempelajarinya.

Pengertian terus-menerus itu, difahami dari bentuk kata kerja mudhari yang digunakan ayat ini untuk kedua hal tersebut.

Sebab nuzul ayat ke-80

Diriwayatkan daripada Ali Ibn Abu Talib r.a bahawa beliau berkata: "Dua golongan yang memberatkan punggungku, iaitu orang alim yang langgar larangan Allah SWT dan orang bodoh yang rajin melaksanakan ibadah. Ini kerana orang alim seperti itu menjauhkan manusia daripada mempelajari larangan-larangan agama, manakala orang bodoh pula akan membuat manusia menyukai kebodohannya yang tekun beribadah".

Iktibar dan fiqh ayat:

i. Ibn Kathir berkata, golongan jahil di kalangan pendeta dan guru yang sesat termasuk dalam celaan ini. Bersalahan dengan Rasul serta pengikut mereka di kalangan ulama yang beramal di mana mereka memerintah apa yang diperintah Allah SWT dan melarang apa yang dilarang oleh Allah SWT.

ii. Al-Maraghi berkata, apakah (Nabi SAW) pernah menyuruh kamu menyembah malaikat dan sujud kepada para nabi setelah mereka menyuruh mengesakan Allah SWT dan mentaati-Nya dengan ikhlas.

Jika benar baginda berbuat begitu, maka perbuatan seperti itu adalah kafir, hilang kenabiannya, dan lenyap imannya. Seseorang yang Allah anugerahkan al-Kitab, hikmah dan diangkat sebagai nabi adalah orang yang paling mengerti tentang Allah SWT.

Justeru, orang yang diberikan wahyu oleh Allah SWT, hanyalah orang yang jiwanya benar-benar bersih dan rohaninya benar-benar baik. Oleh itu tidak mungkin terjadi kenabian berkumpul menjadi satu pada diri yang mengajak manusia menyembah selain Allah SWT.

iii. Hamka berkata: "Dia (Nabi Muhammad SAW) tidak mengajak orang lain untuk bertuhankan dirinya sendiri, tidak pula bertuhankan Malaikat serta Nabi-nabi yang lain.

"Dia hanya mengajak manusia supaya mentaati Allah SWT dan meninggalkan segala larangan-Nya. Malaikat adalah hamba Allah yang paling taat dan hanya mengerjakan apa yang diperintahkan Allah kepada mereka.

"Di antara malaikat itu ialah Jibril a.s yang disebut Rasul Amin (Roh yang dipercayai), disebut juga Ruh al-Qudus (Roh yang suci), penghulu segala Malaikat, namun diapun tidaklah disuruh mempertuhankannya".

iv. Mohamad Quraish Shihab berkata, penyebutan para malaikat dan Nabi-nabi pada ayat ini hanya sekadar contoh. Yang dimaksud adalah selain Allah seperti bulan, matahari, atau leluhur.

Hanya malaikat dan Nabi-nabi yang disebut oleh ayat ini kerana itulah yang disembah oleh masyarakat jahiliah dan orang Yahudi serta Nasrani.

v. Al-Sonhadji berkata, perbuatan mereka yang sedemikian adalah serupa dengan perbuatan orang-orang kafir Quraisy dan al-Sobbin, yang mendakwakan bahawa malaikat-malaikat itu adalah anak perempuan Allah, juga seperti kaum Yahudi yang mendakwa Uzair anak Allah dan kaum Nasrani mendakwa Isa al-Masih anak Allah.

Allah memurkai mereka dengan menyatakan bahawa perbuatan sebegitu sangat keterlaluan kerana mereka menyeru orang berada dalam kekufuran sedangkan mereka berada di dalam keIslaman.

Berdasarkan ayat-ayat di atas jelas menunjukkan kelebihan golongan rabbani yang memahami isi kandung kitab Allah serta mengamalkannya. Mudah-mudahan kita menjadi golongan seperti itu.

Sebab Allah haramkan babi

Sebab Allah haramkan babi

Soalan
Islam telah mengharamkan umatnya daripada memakan daging babi, apakah falsafahnya dan bagaimana ia boleh dikongsi dengan orang lain?

Jawapan

Sejak manusia pertama dijadikan sudah diperintahkan agar tidak memakan daging babi. Falsafahnya Allah SWT sukakan yang baik dan menyuruh manusia pilih yang baik. Oleh yang demikian Allah SWT melarang umat manusia daripada memakan perkara yang boleh mengundang mudarat kepada jiwa dan raga.

Setiap suatu yang ditegah daripada memakannya pasti ada sebab musababnya. Allah SWT tidak menjadi suatu itu haram, melainkan ada mudaratnya dan menjadikan sesuatu itu halal pasti ada manfaatnya.

Wabak yang sedang hebat menular dan berjangkit tanpa memberitahu kepada mangsa. Influenza A (H1N1) yang menjadi pembunuh senyap yang memulakan operasinya di Mexico kini sudah sampai ke negara jiran, Thailand.

Sebelum ini masyarakat Malaysia hanya menatap dan membaca serta mendengar mengenai virus ini di samping meluahkan rasa simpati kepada mangsa. Itu dua minggu lepas tetapi hari ini sudah berada tidak jauh dari rumah kita (Malaysia).

Seperti mana yang difahamkan oleh para saintis dan pakar-pakar perubatan bahawa virus ini merebak melalui udara, tidak semestinya di kampung kita ada babi baru boleh kena. Babi tak ada pun boleh kena, ini kerana udara yang membawanya.

Virus ini tersebar melalui titisan air pernafasan dan hubungan secara langsung atau tidak langsung. Persoalannya bagaimana manusia dijangkiti virus ini?

Jawapannya, manusia selalunya dijangkiti Influenza A (H1N1) melalui hubungan langsung dengan babi atau persekitaran yang dijangkiti virus ini.

Namun ada juga kes yang dicatatkan di mana manusia yang dijangkiti virus ini tidak mempunyai sejarah hubungan secara langsung dengan babi atau tiada kaitan dengan persekitarannya. Virus ini juga boleh berjangkit melalui manusia. Kalau begitu keadaannya, penyakit ini sudah ada vaksinnya? Jawapannya, setakat ini tiada vaksin yang boleh mencegah jangkitan virus ini.

Islam mempunyai penyelesaiannya, Allah SWT yang menjadikan manusia dan yang menjadikan selain manusia telah mengharamkan secara qatie (pasti) bahawa daging babi tidak boleh dimakan.

Firmannya yang bermaksud: Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan kepada kamu memakan bangkai, dan darah, dan daging babi, dan binatang-binatang yang disembelih tidak kerana Allah maka sesiapa terpaksa (memakannya kerana darurat) sedang ia tidak mengingininya dan tidak pula melampaui batas (pada kadar benda yang dimakan itu), maka tidaklah ia berdosa. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (al-Baqarah: 173).

Ulasan Sayyid Qutub menarik minat saya untuk dikongsikan di sini, beliau menjelaskan: “Adapun persoalan mengenai memakan daging babi diperdebatkan oleh sekumpulan manusia... babi itu sendiri bersifat kotor dan menjijikkan jiwa yang menuntut kebersihan dan kesucian, sesungguhnya pada dagingnya, pada darahnya, dalam perutnya ada cacing-cacing yang sangat merbahaya.

Cacing yang sangat berbahaya

“Sedang manusia lupa bahawa ilmu mereka memerlukan tempoh yang cukup lama untuk mengesan satu kemudaratan daripadanya. Dalam masa yang sama siapa pula yang berani mendakwa tiada mudarat-mudarat lain yang membiak dan aktif dalam daging babi sedang belum diketahui oleh mereka yang bergelar pakar. Maka tidakkah mereka melihat bagaimana syariat Allah SWT mendahului kepakaran manusia sebelum puluhan kurun?” ( Sayyid Qutub, jld:1, hlm: 156).

Larangan ini juga termasuk menyentuh atau memegang binatang tersebut. Dunia perubatan pada hari ini telah membuktikan bahawa di dalam daging babi, darah dan usus-ususnya terdapat sejenis cacing yang sangat berbahaya (cacing pita dan telur-telurnya yang keras) yang boleh mendatangkan penyakit kepada manusia.

Inilah hikmah pengharaman ke atas binatang tersebut. Di sini telah terbukti betapa agungnya syariat Allah SWT yang mendahului ilmu pengetahuan manusia.

Dalam surah yang sama Allah SWT mengajak manusia keseluruhannya supaya makan makanan yang halal lagi baik, firman-Nya yang bermaksud: Wahai sekalian manusia! Makanlah dari apa yang ada di bumi yang halal lagi baik, dan janganlah kamu ikut jejak langkah Syaitan; kerana sesungguhnya Syaitan itu ialah musuh yang terang nyata bagi kamu. (al-Baqarah: 168).

Seruan “Wahai manusia”, dalam ayat di atas memperlihatkan bahawa Allah SWT yang Maha Agung Pencipta segala sesuatu yang bersifat Rahman, menyeru agar siapa sahaja dia sama ada mukmin mahu pun kafir, Dialah Pencipta mereka dan Dialah yang menunjukkan kepada manusia yang mana harus dimakan dan yang mana tidak boleh dimakan.

Dan makanan yang dimakan itu mestilah sifatnya halal dan baik. Halal dari sudut hukum dan baik dari sudut zatnya.

Anehnya manusia suka mendekati yang haram yang jelas mendatangkan mudarat sedangkan yang halal cukup banyak. Ingatlah yang haram hanyalah sedikit dan yang halal itu tidak terhitung oleh manusia.

Ibu Madrasah Pertama Ku

Ibu Madrasah Pertama Ku

Oleh ZUARIDA MOHYIN


RASANYA masih belum terlewat untuk penulis merakamkan ucapan Selamat Hari Ibu kepada semua ibu, umi, mama dan emak di Malaysia yang disambut Ahad lalu.

Sesungguhnya, walau apa juga gelaran yang diberikan kepada insan istimewa dan mulia ini, jasa mereka memang tidak terhingga. Tanpa ibu, kita tidak akan lahir ke dunia ini.

Bagi penulis yang memiliki seorang ibu yang garang, ia tidak pernah merenggangkan hubungan antara kami. Ini kerana kami adik-beradik mengetahui bahawa garang ibu adalah untuk mengasuh dan mendidik kami agar menjadi manusia berguna.

Malah saya hairan, apabila berlaku kes lari dari rumah dengan alasan ibu atau bapa mereka garang. Bagi saya, ibu dahulu jauh lebih garang berbanding dengan ibu-ibu moden sekarang yang begitu toleransi terhadap anak-anak mereka.

Cuma mungkin ibu kurang mahir untuk menunjukkan kasih sayang dengan perkataan. Namun saya tahu, jauh di sudut hati ibu, apa juga tindakannya adalah demi kebaikan kami. Sementelah pula, tidak semua manusia itu sempurna kejadiannya.

Sesungguhnya kami reda dan bersyukur dianugerahkan oleh Allah seorang ibu bernama Ja'emah Hussein.

Apa kata untuk kenangan sambutan hari ibu kali ini kita menghadiahkan senaskah buku berjudul Ibu Madrasah Pertama Ku susunan Roha Hassan buat koleksi peribadi ataupun kepada insan tersayang yang berstatus ibu bakal ibu.

Buku kecil ini bolehlah dianggap sebagai sebutir permata. Harapan semoga ia menjadi penyuluh kehidupan generasi kita dan selepas kita dalam mengharungi liku-liku kehidupan sebagai seorang insan soleh wa musleh.

Ia memuatkan kompilasi kisah 23 orang ibu membesarkan anak-anak yang kini telah berjaya. Selain itu turut disertakan tips yang diharap dapat memberi pelbagai pengajaran serta panduan dalam mendewasakan anak-anak dan generasi muda di zaman ini dan akan datang.

Ketua Wanita JIM Pusat, Prof. Madya Dr. Harlina Halizah Siraj adalah antara insan yang berkongsi kisahnya mengenai ibu tercinta beliau. Selain beliau, buku ini turut mengetengahkan kisah-kisah wanita daripada pelbagai latar kerjaya seperti pengetua, pensyarah, ahli korporat, usahawan dan pelajar.

Di dalam buku ini turut disertakan borang bagi mereka yang sudah membaca buku ini untuk meluahkan perasaan.

Buku-buku ini boleh diperoleh di pejabat Pertubuhan Jamaah Islah Malaysia (JIM) di Lot 3000.3, Lorong Selangor, Pusat Bandar Melawati, Kuala Lumpur atau menghubungi 03-4108 9669.

Manfaat ilmu cara terbaik hargai jasa guru

Manfaat ilmu cara terbaik hargai jasa guru
Oleh Mohd Shukri Hanapi

GURU insan yang bertanggungjawab mendidik dan memimpin masyarakat. Guru banyak menyumbangkan khidmat membangunkan bangsa dan negara, lebih-lebih lagi membentuk sahsiah pelajar.

Oleh itu, guru perlu mempunyai sahsiah yang baik untuk dicontohi pelajar dalam pembentukan sahsiah mereka. Prof Mohd Kamal Hasan menjelaskan: “Contoh teladan pendidik ini yang banyak membantu pembentukan akhlak pelajar. Mereka yang seharusnya terlebih dulu dilengkapi ciri akhlak mulia walaupun masyarakat kurang menghargai watak yang berbudi luhur.”

Abdul Halim al-Muhammadi pula menjelaskan, guru ialah ejen kepada keberkesanan pendidikan. Walau sebaik manapun sistem pendidikan, maksud yang ingin disampaikan tidak mencapai matlamatnya jika ejen yang menyampaikan tidak efektif. Kejayaan dan keberkesanan pendidikan berhubung rapat dengan kesedaran guru terhadap tanggungjawab, kelengkapan ilmunya dan keluhuran peribadinya. Kesepaduan antara kemahiran keilmuan dengan keluhuran peribadi adalah kriteria peribadi pendidik yang tidak boleh dipisahkan, sebaliknya jadi contoh berkesan.



Dapat dikatakan, guru bertanggungjawab membentuk tamadun manusia melalui penyebaran ilmu. Jasa guru amat besar, begitu juga pengaruh mereka mendidik serta membimbing pelajar mencapai kecemerlangan hidup. Islam memberi penghormatan yang tinggi kepada guru. Mereka bukan saja berperanan memberi kesedaran kepada diri sendiri, juga kepada kumpulan di bawah bimbingan mereka termasuk dalam hal menjaga hubungan dengan Allah.

Allah berfirman yang bermaksud: “Sesungguhnya yang takut kepada Allah antara hambanya ialah ahli ilmu.” (Surah Faathir, ayat 28)

Firman Allah lagi yang bermaksud: “Wahai orang beriman, apabila dikatakan kepada kamu berikan sedikit ruang pada majlis, maka berikan ruang, nescaya Allah akan memperluaskan ruang untuk kamu. Allah mengangkat darjat orang yang dikurniakan ilmu kepada mereka dan (ingatlah) Allah itu Maha Mengetahui terhadap apa saja yang kamu kerjakan.” (Surah al-Mujadalah, ayat 11)

Khidmat guru jika dilakukan dengan ikhlas bukan saja dapat melahirkan generasi yang bermanfaat kepada agama, bangsa dan negara, malah membuka peluang kepada guru meraih keberkatan serta reda Allah. Tugas guru adalah amanah yang datang dengan tanggungjawab serta beban berat kerana tidak dinafikan mendidik pelajar daripada usia lima tahun (prasekolah) bukan mudah serta memerlukan kesabaran tinggi. Harapan menggunung diletak pada bahu guru sering kali menimbulkan dilema kerana hakikat mendidik pelajar bukan hanya tanggungjawab guru, sebaliknya perlu mendapat sokongan ibu bapa yang menjadi guru di rumah.

Sesungguhnya, amanah menyampaikan ilmu adalah tanggungjawab yang dipersoalkan pada akhirat kelak. Rasulullah SAw bersabda yang bermaksud: “Setiap kamu ialah pemimpin dan setiap kamu juga bertanggungjawab terhadap yang dipimpinnya.” (Hadis riwayat at-Tirmizi)

Kedudukan profesion perguruan dalam agama cukup jelas. Segala ilmu disampaikan guru kepada pelajar akan dipertanggungjawabkan pada hari akhirat. Di sini peranan guru meningkatkan usaha serta kreativiti supaya proses pembelajaran dapat dilaksanakan secara berkesan. Justeru, pengorbanan dan kesungguhan guru menghadapi cabaran perlu dibalas dengan kejayaan pelajar menterjemahkan ilmu disampaikan dalam kehidupan mereka. Itulah hadiah paling berharga bagi guru.

Segala penat lelah terbalas apabila melihat pelajar yang dididik serta dibimbing penuh kasih sayang mencapai kejayaan dalam pelajaran seterusnya mencapai kecemerlangan. Justeru, guru perlu diberi penghormatan tinggi selari penghormatan diberikan Islam.

Bagi guru atau pendidik, mereka tidak pernah mengharapkan hadiah bertimbun setiap kali sambutan Hari Guru kerana harapan mereka biar anak didik menjadi insan berilmu dan berguna, seterusnya menyumbang khidmat bakti kepada negara. Guru mengerti usaha mendidik dan membangunkan insan bukan mudah. Meskipun begitu, semangat mereka tidak pernah luntur malah terus berusaha menyusun langkah meneruskan perjuangan demi memikul amanah Allah.

Demikianlah antara peranan guru ketika ini. Mereka bukan saja menjadi ‘qudwah hasanah’ (contoh terbaik) kepada masyarakat, bahkan peranan mereka lebih terbukti apabila negara kita berjaya melahirkan sumber tenaga manusia dalam pelbagai bidang.

Tanggungjawab dan peranan guru tidak dapat dipertikaikan biarpun kadangkala mereka dipersalahkan apabila berlaku kes keruntuhan akhlak di kalangan remaja. Kecekapan dan keberkesanan peranan guru menerusi sistem pendidikan mampu membina negara bangsa yang berjaya. Guru mempunyai peranan dalam pembinaan kebangsaan (termasuk perpaduan dan integrasi), pembangunan negara dan perkhidmatan kepada masyarakat.

Aspek pembinaan negara bangsa ini yang dijadikan tema sambutan hari guru pada tahun ini iaitu ‘Guru Pembina Negara Bangsa’. Tema ini bermatlamatkan memperkasakan peranan guru dalam mewujudkan pembangunan modal insan. Pemilihan tema ini sesuai dan tepat dengan peranan guru menjadi harapan bagi memastikan pembentukan jati diri pelajar yang kukuh, berdaya saing, berkeyakinan tinggi dan berpegang teguh kepada agama dan nilai sejagat.

Ibu, bapa mualaf boleh mengislamkan anak

Ibu, bapa mualaf boleh mengislamkan anak
Oleh Hasliza Hassan
bhnews@bharaian.com.my

MENEPATI saranan pengerusi forum Anak Mualaf dalam Syarak, Datuk Dr Ismail Ibrahim, perbincangan mengenai isu status anak apabila salah seorang ibu bapa memeluk Islam berjaya dikupas ahli forum secara ilmiah bukan mengikut emosi.

Beliau yang juga Penyandang Kursi Sheikh Abdullah Fahim Institut Islam Hadhari (Hadhari) Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) berkata, isu yang sudah diputuskan Kabinet tetapi belum dijadikan undang-undang itu perlu dihadamkan sebaiknya ke arah mencari penyelesaian terbaik.

“Perbincangan ini bukan maklum balas secara langsung terhadap keputusan Kabinet tetapi lebih kepada memahami situasi ini bersandarkan kepada dalil, hujah serta pandangan mazhab untuk mendapatkan fakta jelas,” katanya.

Penasihat Perundangan Syariah Jabatan Peguam Negara, Tan Sri Sheikh Ghazali Abdul Rahman berkata, ada hujah jelas dalam al-Quran dan hadis yang boleh dirujuk mengenai kedudukan anak yang belum akil baligh apabila salah seorang ibu bapa memeluk Islam.

Ahli panel pertama untuk forum Anak Mualaf dalam Syarak anjuran Hadhari UKM itu mengemukakan hadis Rasulullah SAW yang diriwayatkan Imam al-Bukhari dan Muslim yang bermaksud: “Setiap anak yang lahir adalah lahir dalam fitrah. Dua ibu-bapanyalah yang menjadikannya Yahudi atau Nasrani atau Majusi.”

Dalil al-Quran pula ialah firman Allah SWT dalam surah Tur, ayat 21 yang bermaksud: “Dan orang yang beriman dan diikuti oleh zuriat keturunan mereka dalam keimanan, Kami hubungkan zuriat keturunan itu dengan mereka (di dalam syurga) dan Kami tidak mengurangi sedikitpun daripada pahala amalan mereka. Setiap manusia terikat dengan amal yang dikerjakan.”

Justeru katanya, adalah tidak wajar mengatakan tidak ada alasan atau hujah daripada al-Quran dan hadis berhubung isu berkenaan kerana nas tadi sudah memadai untuk berhujah mengenai status anak yang ibu bapanya atau salah seorang memeluk Islam.

Sheikh Ghazali turut memberitahu sidang forum, merujuk Enakmen Hukum Syarak Selangor 1952 ada peruntukan yang menyebut bahawa seorang yang memeluk Islam, anaknya secara automatik adalah Islam.

Bagaimanapun, selepas negara mencapai kemerdekaan, satu perlembagaan digubal yang memperuntukkan jika ibu atau bapa memeluk Islam, anak tidak automatik Islam tetapi ibu atau bapa boleh memohon di mahkamah.

“Dulu penjajah tidak kacau dalam perkara membabitkan hukum Islam dan menyerahkan segala-galanya kepada orang Islam. Sebab itu kita boleh buat peruntukan seperti dalam Enakmen Hukum Syarak Selangor 1952. Peruntukan itu mengikut Mazhab Syafie,” katanya.

Menerangkan mengikut hukum syarak pula, beliau berkata, jumhur fuqaha berpendapat anak mengikut ibu bapa atau salah seorang yang memeluk Islam iaitu mana yang lebih baik bagi agamanya dan Islam adalah lebih baik.

Mengulas dari sudut perundangan, Setiausaha Agung Peguam Pembela Islam, Zainul Rijal Abu Bakar berkata, kes R Subashini lawan T Saravanan adalah rujukan jelas kerana Mahkamah Persekutuan iaitu mahkamah tertinggi negara memutuskan bapa kanak-kanak mempunyai kuasa mengislamkan anaknya berdasarkan perkara 12 (4) Perlembagaan Persekutuan.

Atau dalam erti kata lain, berdasarkan kepada penjelasan Zainul Rijal itu, bolehlah dibuat kesimpulan ibu atau bapa yang memeluk Islam boleh mengislamkan anak mereka walaupun salah seorang tidak bersetuju dengan pengislaman itu.

Jika begitu ketetapannya, kenapa masih timbul masalah mengenai kedudukan atau status agama anak apabila salah seorang pasangan suami isteri itu memeluk Islam sedangkan peruntukan undang-undang serta hujah sudah ada.

Jawapan yang seakan dipersetujui semua ahli forum yang berada di dalam Dewan Senat UKM itu ialah, isu berkenaan tidak dapat diselesaikan kerana bukan Islam tidak mengiktiraf kewujudan Mahkamah Syariah.

Malah, menurut Zainul Rijal, usaha memanggil pihak yang bertikai ke Mahkamah Syariah untuk mendapat keputusan yang adil juga gagal kerana bukan Islam beranggapan keputusan akan mengikat orang bukan Islam tertakluk di bawah undang-undang Islam.

Sedangkan, ada bukti menunjukkan tidak semua keputusan memihak kepada orang Islam seperti kes Nyonya Tahir di mana Mahkamah Tinggi Syariah Seremban membuat keputusan bahawa beliau bukan Islam pada saat kematiannya.

Keputusan itu dibuat selepas mendengar hujah yang dikemukakan waris Nyonya Tahir yang datang ke Mahkamah Tinggi Syariah Seremban untuk membantu pihak mahkamah membuat keputusan yang adil.

“Usaha perlu dibuat bagi menjelaskan kepada bukan Islam bahawa undang-undang Islam adalah untuk mencari keputusan adil kepada dua belah pihak, mungkin kita dapat mengubah pandangan bukan Islam terhadap Mahkamah Syariah.

“Kita tidak boleh hukum bukan Islam kerana kecetekan mereka mengenai undang-undang syariah ini kerana jika mereka tahu serta faham, tidak mustahil mereka akan lebih selesa dengan undang-undang Islam nanti,” katanya.

Ada juga pandangan bahawa isu itu boleh diselesaikan jika seksyen 51 Akta Membaharui Undang-Undang (Perkahwinan dan Perceraian) 1976, yang jika salah seorang pasangan itu memeluk Islam, pasangan yang tidak memeluk Islam boleh memfailkan petisyen pembubaran perkahwinan menurut seksyen berkenaan selepas tiga bulan pasangannya memeluk Islam.

Ini bermakna petisyen perceraian atas alasan pemelukan agama Islam hanya boleh difailkan pasangan yang tidak memeluk agama Islam saja. Selagi dia tidak memfailkan petisyen perceraian, perkahwinan sivil bersama pasangan yang memeluk Islam tetap dianggap sah di bawah akta itu.

Jelaslah di sini ketidakadilan berlaku kepada pasangan yang memeluk Islam memandangkan beliau langsung tidak mempunyai hak untuk mengambil tindakan atau mencabar keputusan (locus standi) untuk memfailkan petisyen perceraian berdasarkan seksyen berkenaan.

Sebaliknya, jika seksyen berkenaan dipinda yang membenarkan pasangan memeluk Islam juga boleh memfailkan petisyen perceraian di Mahkamah Sivil untuk membubarkan perkahwinan, ia dilihat sebagai satu cara menyelesaikan masalah itu.

Namun bagi Zainul Rijal, perkara itu boleh diselesaikan menurut Jadual Kesembilan Senarai 2 Butiran I Perlembagaan Persekutuan iaitu Mahkamah Syariah boleh membuat penentuan sesuatu perkara mengenai hukum dan doktrin syarak.

Katanya, seksyen 46(2) Akta Undang-Undang Keluarga Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1984 menepati semangat Perlembagaan Persekutuan dengan memberi kuasa kepada Mahkamah Syariah membuat penentuan mengikut hukum syarak apakah kedudukan perkahwinan itu.

Beliau turut menimbulkan pertanyaan apakah jaminan pasangan yang sudah memeluk Islam itu boleh mengamalkan ajaran agama termasuk amalan undang-undang diri jika perkara berkenaan di bawa ke Mahkamah Sivil.

“Saya agak keberatan jika kes itu dibawa ke Mahkamah Sivil kerana akan ada hakisan hak kebebasan beragama di sana nanti. Kita selalu melihat dalam konteks bukan Islam dalam hal mengamalkan agama mereka,” katanya.

Masalahnya kini, jika kedua-dua mahkamah menutup pintu, apakah alternatif yang ada untuk menyelesaikan isu status anak yang ibu atau bapanya memeluk Islam apabila pertikaian antara ibu bapa juga gagal diselesaikan.

Hakikatnya, membawa orang bukan Islam ke Mahkamah Syariah bukanlah suatu perkara mudah dan begitu juga keraguan orang Islam akan hak mereka apabila kes dibicarakan di Mahkamah Sivil. Sampai bila agaknya isu ini akan berlarutan.

Masih banyak undang-undang di negara ini yang bercanggah dengan undang-undang Islam yang memerlukan usaha diambil bagi meminda undang-undang itu supaya selaras atau tidak bertentangan dengan undang-undang Islam.

Mungkin dalam tempoh terdekat, Hadhari UKM yang menganjurkan forum Anak Mualaf dalam Syarak dapat melakukan sesuatu berbekalkan fakta diperoleh daripada perbincangan seperti kata Dr Ismail, Hadhari akan berbincang cara untuk menyampaikan perkara ini ke pihak kerajaan.