Sunday, May 10, 2009

AGAMA : AHAD 10 MEI 2009

Ulama atau profesional jadi pemimpin?
Namun apabila ramai orang bertanya saya dalam bentuk soalan yang lebihluas; Apakah menurut Islam hanya ulama sahaja yang boleh menjadi ketuanegara? Jika itulah soalannya, saya rasa terpanggil untuk turutmemberikan pandangan.

Cari sebab pelajar ponteng
SOALAN: Kaffarah Allah boleh terjadi, yang melibatkan kematian, sakitatau kefakiran akibat dosa yang dilakukan ketika seseorang itu hidup.Apa yang berlaku terhadap keluarga saya ialah, anak lelaki tunggal sayaterus menerus menimbulkan masalah. Ponteng sekolah, hisap rokok, laridari rumah, merempit hingga tengah malam.






Ulul Albab: Kitab al-Umm penyerlah ilmu agama sejagat
MASYARAKATantarabangsa sedang meraikan perayaan tahunan Hari Ibu sekarang. Ibudalam bahasa Arab disebut �al-umm� ialah sumber inspirasi hidup anakmanusia keturunan Adam dan Hawa as. Sempena Hari Ibu ini, kita jugaingin membincangkannya tetapi bukan ibu yang mengandungkan kita tetapiibu yang melahirkan kitab penyerlah ilmu agama sejagat yakni kitabal-Umm karangan Imam Agung al-Shafie.

Ulama atau profesional jadi pemimpin?

Ulama atau profesional jadi pemimpin?

Pas panas memperdebatkan isu kepimpinannya sama ada patut dipegang oleh golongan 'ulama' atau profesional? Saya tidak berhasrat memberikan pandangan kerana itu urusan 'rumahtangga jiran' yang tiada keperluan untuk campur tangan.

Namun apabila ramai orang bertanya saya dalam bentuk soalan yang lebih luas; Apakah menurut Islam hanya ulama sahaja yang boleh menjadi ketua negara? Jika itulah soalannya, saya rasa terpanggil untuk turut memberikan pandangan.

Saya masih ingat dalam satu temu bual akhbar Harakah, saya menjawab persoalan yang dikemukakan. Hampir semua yang saya jawab disiarkan, cuma beberapa jawapan tidak disiarkan. Antara jawapan saya yang tidak diterbitkan itu, saya menyebut: "Pemikiran politik Islam yang difahami oleh sesetengah pejuang negara Islam itu sendiri perlukan perubahan atau tajdid. Kita tidak boleh terikat dengan konsep Darul Islam yang tulis oleh al-Imam al-Mawardi r.h dalam al-Ahkam al-Sultaniyyah lagi. Barangkali banyak isi kandungan buku tersebut sesuai untuk zaman Kerajaan Abbasiyyah. Dengan menghormati ketokohan al-Imam Al-Mawardi r.h, namun beliau dalam banyak hal menggambarkan sistem kerajaan pada zamannya, sedangkan konsep pentadbiran dan politik dalam Islam jauh lebih fleksibel dan luas. Politik Islami tidak boleh lagi sekadar mengulangi apa yang disebut oleh al-Imam al-Mawardi r.h, nanti kita akan tersepit. Jika sesetengah tokoh agama yang memperjuangkan negara Islam tidak lebih terbuka, mereka akan menghadapi masalah atau bercakaran sesama sendiri apabila tiba ke peringkat perlaksanaan Islam itu dalam alam realiti. Akhirnya, kelompok pembaharuan akan muncul di tengah-tengah mereka dan pergeseran akan berlaku".

Al-Imam al-Mawardi r.h dalam tulisannya menyebut syarat seorang khalifah mestilah memiliki ilmu yang membolehkannya berijtihad menyelesaikan keadaan dan hukum. Al-Mawardi juga menyebut khalifah mestilah berketurunan Quraisy. Jika dilihat dari segi dalil, walaupun lojiknya ada, tetapi tiada nas yang mensyaratkan seseorang khalifah mesti mencapai ilmu ke peringkat ijtihad hukum. Tetapi, ada hadis sahih yang menyebut: Para imam itu daripada Quraisy (Riwayat Ahmad). Sehingga kata al-Mawardi: "Hendaklah imam (khalifah) itu berketurunan Quraisy disebabkan ada nas yang menyebutnya dan telah berlaku ijmak (consensus)". Ertinya, jika syarat al-Mawardi itu hendak dipegang, maka syarat Quraisylah yang mempunyai dalil hadis. Syarat lain hanyalah atas lojik yang kuat dalam urusan politik. Menariknya, di Malaysia belum ada yang bertanya: Apakah Perdana Menteri disyaratkan seorang yang berketurunan Quraisy?

Isu pemimpin negara mestilah ulama menjadi lebih rancak dibincang dalam dunia pemikiran apabila tercetusnya Revolusi Iran dan Khomeini memperkatakan tentang konsep wilayah al-Faqih yang meletakkan faqih atau ulama sebagai pemimpin. Konsep itu mempunyai akar umbi kefahaman Syiah tersendiri, walaupun ia juga didebatkan di kalangan mereka.

Gerakan-gerakan Islam yang wujud, sebahagiannya terpengaruh dengan perkembangan ini. Di samping, pengalaman menunjukkan ramai pemerintah negara yang 'bukan ulama' dalam kalangan umat Islam gagal berpegang dengan Islam, hingga ramai yang menyangka hendaklah ulama menjadi pemerintah. Padahal, penyelewengan yang berlaku dalam banyak keadaan bukan disebabkan latar pendidikan, tapi oleh prinsip kehidupan oleh individu pemerintah itu sendiri. Dalam erti kata lain, jika pemerintah itu bukan ulama sekalipun, tetapi jika dia ingin menjadikan negara berpegang dengan prinsip Islam, nescaya dia mampu melakukannya. Ini kerana, dia boleh mendapatkan khidmat ulama dan nasihat mereka. Betapa ramai pemerintah yang bukan saintis tetapi berjaya menyuburkan perkembangan sains dan teknologi dalam negara. Sebaliknya, jika pemerintah itu lulusan pengajian Islam sekalipun, tetapi tiada hasrat meletakkan keadilan seperti yang dituntut oleh Islam, maka maksud siasah islamiyyah tetap tidak akan tercapai.

Apa yang menjadi masalah kepada masyarakat kita siapakah ulama menurut kefahaman orang ramai? Apakah seseorang itu dianggap ulama hanya kerana dia berkelulusan pengajian Islam? Atau kerana dia memakai jubah dan serban? Atau kerana dia dipanggil 'ustaz'? Perkataan ulama berasal dari 'ilmu'. Bermaksud seseorang yang menguasai ilmu. Jika ia dikaitkan dengan pengajian Islam membawa maksud seseorang yang menguasai ilmu dalam bidang pengajian Islam. Bidang pengajian Islam itu pula luas. Apakah jika seseorang yang hanya menguasai satu bidang sahaja sedangkan tidak kemahiran dalam siasah atau politik, layak digelar ulama yang boleh memerintah? Al-Imam al-Mawardi sendiri meletakkan salah satu dari tujuh syarat khalifah mempunyai pemikiran yang memampukannya menguruskan politik dan kemaslahatan rakyat jelata. Jika dia bergelar ulama, tetapi 'kontang' dalam soal ini, dia tidak layak.

Saya berpendapat perbahasan; sama ada ulama atau profesional yang layak menjadi ketua negara hanya membazirkan waktu. Apa yang penting kita hendaklah jelas; Apakah yang kita kehendaki daripada pemerintahan dan politik? Yang menjadi tanggungjawab politik islami adalah keadilan dan kesejahteraan yang berdasarkan petunjuk wahyu. Dalam melaksanakan maksud ini, hasrat seseorang pemerintah yang dibantu oleh ilmu pengetahuan adalah penting. Jika dia ulama yang mahir dalam politik serta mempunyai ketangkasan siasah, tentulah itu yang terbaik. Jika dia seorang ahli politik yang mahir sekalipun tidak ulama, dia boleh dibantu oleh para ulama yang mendokong hasratnya. Apa yang menjadi masalah adalah jika seseorang jahil atau tidak mahir pentadbiran dan siasah tetapi ingin memerintah. Sekalipun dia memakai gelaran 'ulama' ataupun profesional. Justeru itu, Nabi SAW bersabda kepada sahabah baginda yang soleh dan warak Abu Zar al-Ghifari : "Wahai Abu Zar, Sesungguhnya engkau ini lemah, sedangkan jawatan itu adalah amanah. Ia pada hari akhirat nanti adalah kerugian dan penyesalan, kecuali sesiapa yang mengambilnya dengan kelayakan dan menunaikan apa yang menjadi tuntutannya." (Riwayat Muslim). Namun Khalid bin al-Walid r.a. sekalipun Nabi SAW pernah menegur beberapa tindakannya yang melanggar disiplin peperangan yang digariskan oleh baginda, tetap baginda pilih mengepalai tentera Islam dan menggelarnya sebagai pedang Allah. Ini kerana kemampuan yang dimiliki Khalid tidak dimiliki oleh sahabat-sahabat lain, sekalipun mereka lebih berilmu dan dekat dengan Nabi SAW. Al-Imam Ibn Taimiyyah dalam Al-Siyasah al-Syar'iyyah fi Islah al-Ra'iy wa al-Ra'iyyah menyebut: "Apabila dua orang, salah seorangnya lebih amanah dan seorang lagi lebih kuat (mampu) maka hendaklah didahulukan yang lebih bermanfaat untuk jawatan berkenaan dan paling kurang mudaratnya bagi jawatan tersebut. Maka dalam mengepalai peperangan, yang kuat dan berani - walaupun padanya ada kejahatan- diutamakan dari lelaki yang lemah dan tidak berkemampuan walaupun dia seorang yang amanah.

Maka tanggungjawab umat Islam sekarang bukan membincangkan 'ulama' atau 'profesional' yang layak memerintah, tetapi melihat tanggungjawab jawatan tersebut dalam kerangka politik hari ini dan siapakah yang paling sesuai atau paling berkesan dalam mencapai matlamat sebuah negara yang adil dan dirahmati Allah.

Isunya bukan isu gelaran, atau jenis pakaian, tetapi isu amanah dan kemampuan dalam mentadbir dan menguruskan kehidupan rakyat.

Cari sebab pelajar ponteng

Cari sebab pelajar ponteng

SOALAN:
Kaffarah Allah boleh terjadi, yang melibatkan kematian, sakit atau kefakiran akibat dosa yang dilakukan ketika seseorang itu hidup. Apa yang berlaku terhadap keluarga saya ialah, anak lelaki tunggal saya terus menerus menimbulkan masalah. Ponteng sekolah, hisap rokok, lari dari rumah, merempit hingga tengah malam.


Di rumah keperluan segala-galanya cukup, dia pernah lari dari rumah beberapa hari dan didapati bekerja di kelab snuker, pernah bekerja ditempat basuh kereta, padahal ketika itu dia masih belajar di tingkatan empat.

Saya bangga mendapat anak lelaki di samping lima anak perempuan, tetapi sekarang saya menyedari perilakunya terus menerus menjeruk hati menyebabkan pemikiran saya benar-benar terganggu, saya tidak berupaya memberi tumpuan kepada kerja seperti dahulu. Adakah ini kaffarah Allah kepada saya?

Shahril, Petaling Jaya



Jawapan:
Setiap masalah atau musibah yang menimpa seseorang itu tidak semestinya ada kaitan dengan kesilapan atau hasil perbuatan seseorang atau akibat daripada dosa-dosa yang dilakukan oleh seseorang biarpun terdapat hadis menyatakan bahawa apabila Allah mengasihi seseorang hamba yang melakukan dosa, Allah akan mempercepatkan balasannya ketika di dunia. Itulah yang dinamakan kaffarah.

Banyak punca berlakunya keadaan sedemikian yang berpunca daripada sebab yang mungkin boleh kita fikirkan menurut logik akal, ataupun langsung tidak dapat kita fikir. Hanya Allah sahaja yang lebih mengetahui kenapa terjadinya demikian, termasuklah kerana cubaan dari-Nya semata-mata, yang tidak ada kaitan dengan dosa-dosa yang dilakukan.

Memang ada pelajar yang tidak mahu belajar, sama ada di rumah ataupun di sekolah. Pergi sekolah kerana disuruh atau dipaksa oleh ibu dan bapanya. Apabila ia bertemu dengan pelajar yang sama perangai dengannya mendorong untuk ponteng sekolah semakin mudah berlaku, seolah-olah ada galakan. Pelajar seperti inilah yang tidak masuk ke bilik darjah biarpun ibunya menghantarnya setiap pagi sehingga ke pintu sekolah.

Bagi kedua-dua ibu bapa yang inginkan anaknya menjadi manusia yang terpelajar dan berguna, juga orang yang menyaksikan pelajar-pelajar seperti ini merasa hampa dengan perilaku anak-anak tersebut. Pelajar seperti ini tidak sayangkan dirinya, pada hal segala-galanya telah disediakan termasuk ibunya yang menghantar setiap pagi hingga ke pintu pagar sekolah.

Terlalu sayang anak-anak seperti ini, yang tidak berupaya memikiri hal-hal yang sepatutnya dilakukan, mengambil peluang sebaik mungkin untuk menjadi manusia pandai demi masa depannya. Apa yang lebih menarik ialah untuk enjoy bersama-sama rakan yang sama pemikirannya.

Ada juga pelajar yang memang lemah dalam pelajaran, tidak berupaya memahami apa yang diajar oleh guru. Kerana itu ia merasakan bahawa belajar adalah sesuatu yang membosankan dan sia-sia. Hendak berhenti sekolah tidak berani kerana dipaksa oleh ibu bapa, untuk bekerja masih di bawah umur. Oleh itu dia merasakan sekolah itu tempat yang menjemukan dan membuang masa dalam hidupnya.

Kewujudan pelajar-pelajar seperti ini yang memerlukan seseorang guru itu kuat iman. Memerlukan ketabahan yang kental ketika hendak masuk kelas tersebut. Masalah kelembapan bukan menjadi masalah utama kepada guru, kerana keupayaan untuk belajar bagi setiap individu itu adalah sesuatu yang anugerah. Pencapaian atau taraf IQ seseorang itu berbeza, berdasarkan kepada beberapa faktor, termasuk faktor baka, biarpun tidak dinafikan ibu bapa yang pintar tidak semestinya melahirkan anak-anak yang mempunyai IQ yang tinggi, begitulah sebaliknya.

Pelajar-pelajar seperti ini menjadi masalah kepada guru apabila ia membuat kacau dalam kelas, bergaduh sesama rakan, merosakkan harta sekolah juga menconteng atau mencalar kereta guru, terutamanya guru yang garang juga guru disiplin.

Di sinilah terletaknya tanggungjawab seorang guru juga kedua-dua ibu bapa. Guru bukan hanya setakat mengajar, agar pelajar lulus dalam peperiksaan, juga untuk membentuk dan mendidik akhlak seberapa upaya.

Profesion guru terlalu mencabar, lebih-lebih lagi di zaman moden ini. Selain mengajar untuk lulus peperiksaan, guru juga bertanggungjawab secara langsung dan tidak langsung membentuk akhlak pelajarnya. Kerana itu guru perlu mempunyai rasa minat terhadap tugasnya dan prihatin terhadap apa yang berlaku. Guru juga perlu memahami tugas mengajar adalah merupakan amanah kepadanya.

Dalam surah Yusuf: 53 Allah berfirman yang bermaksud: Sesungguhnya nafsu itu selalu menyuruh kepada kejahatan, kecuali nafsu yang diberi rahmat olah Tuhanku. Sesungguhnya Tuhanku Maha Penyayang lagi Maha Pengampun.

Berdasarkan maksud ayat di atas kita dapat pengajaran bahawa tabiat semula jadi manusia itu lebih berkecenderungan untuk melakukan kejahatan berbanding untuk melakukan kebaikan. Kecuali mereka yang diberi rahmat Allah. Oleh kerana itu sekiranya manusia itu tidak dididik dengan baik, sama ada oleh ibu bapa atau guru, juga oleh masyarakat sekeliling maka kemungkinan seseorang itu terutamanya mereka dalam peringkat remaja akan lebih berkecenderungan terjebak dengan kegiatan yang tidak sihat.

Anak-anak yang terdidik di rumah oleh ibu bapa, juga guru-guru, tetapi ia terpengaruh oleh rakan sebaya untuk berseronok berkemungkinan akan ponteng sekolah walaupun ia dihantar hingga ke pintu pagar oleh ibunya.

Ia mempunyai akal yang waras dapat membezakan sesuatu yang baik atau buruk, tetapi ia tidak berupaya untuk menggunakannya, kerana lebih terpesona dengan keseronokan yang ada di depan matanya, apatah lagi dengan adanya dorongan lain seperti tayangan filem-filem dan sebagainya.

Selain daripada faktor di atas, ada satu makhluk yang dikenali sebagai "qarin" yang bererti sesuatu yang menyerupai sahabat (al-Munjid, 1956:625). Qarin adalah daripada golongan makhluk-makhluk halus yang sentiasa berdampingan dengan manusia, sejak seseorang itu dilahirkan sehinggalah seseorang itu meninggal dunia.

Kewujudan qarin di samping manusia ialah untuk menggoda, menipu dan memesongkan manusia daripada jalan yang benar. Dengan godaan itu ia boleh menyebabkan manusia menganggap sesuatu yang buruk itu baik dan yang baik itu buruk. dengan dorongannya seseorang itu akan sentiasa terdorong untuk melakukan kejahatan yang dirasakan menyeronokkan, melahirkan rasa rela dan kepuasan.

Qarin sentiasa berusaha menjerumuskan manusia dengan cara menggoda, merayu, memujuk dan menipu. Semua manusia mempunyai qarin, tidak kira ia seorang nabi, seorang alim ataupun orang biasa.

Dalam surah al-An'am: 112 firman Allah yang bermaksud: Dan demikianlah kami jadikan bagi setiap nabi itu musuh daripada jenis manusia dan jin, sebahagian daripada mereka membisikkan kepada yang lain perkataan yang indah-indah untuk menipu.

Jelas bahawa yang dimaksudkan dengan syaitan itu ada dua, iaitu syaitan yang terdiri daripada makhluk-makhluk halus yang tidak nampak dan syaitan yang zahir iaitu syaitan manusia di mana kedua-duanya mempunyai ciri-ciri yang sama, iaitu untuk menyesatkan atau merosakkan orang.

Teman-teman sekolah mempengaruhi teman lain untuk ponteng sekolah juga termasuk dalam golongan syaitan. Sama seperti mereka yang mengendalikan tempat-tempat hiburan, yang jelas membiarkan pelajar bermain judi atau snoker di kedainya, apatah lagi sekira ia tahu yang masuk itu adalah pelajar, biarpun mereka tidak berpakaian sekolah.

Ketika di rumah, ibu adalah segala-galanya kerana ibu orang yang selalu berdamping dengannya. Dan peranan ibu ini diambil-alih oleh guru ketika di sekolah, walaupun demikian dalam banyak suasana persekitaran, iaitu yang terdiri daripada kawan-kawan juga pengaruh sekeliling, termasuk iklan-iklan di suratkhabar, di televisyen, di tepi jalan raya, cd, video dan segala-galanya lebih banyak dan mudah mempengaruhi kanak-kanak yang sedang meningkat dewasa berbanding dengan guru-guru biarpun mereka bermati-matian mengajar dan mendidik anak-anak.

Guru lebih cenderung dianggap sebagai sumber mendapat ilmu, yang dalam keadaan tertentu tidak difahami oleh sesetengah pelajar, lebih-lebih lagi di kalangan pelajar yang tidak memahami sepenuhnya bahasa yang digunakan oleh guru itu. Kerana itu guru tidak menjadi role model atau idola yang dikagumi.

Seperkara lagi, berbanding dengan kecenderungan melakukan kebaikan, tabiat semula jadi manusia lebih cenderung melakukan kejahatan, kecuali mereka yang beriman kepada Allah swt.

Ulul Albab: Kitab al-Umm penyerlah ilmu agama sejagat

Ulul Albab: Kitab al-Umm penyerlah ilmu agama sejagat
Oleh Abdurrahman Haqqi

Imam al-Shafie lahirkan kitab induk menjadi pegangan umat Islam sejak zaman berzaman

MASYARAKAT antarabangsa sedang meraikan perayaan tahunan Hari Ibu sekarang. Ibu dalam bahasa Arab disebut 'al-umm' ialah sumber inspirasi hidup anak manusia keturunan Adam dan Hawa as. Sempena Hari Ibu ini, kita juga ingin membincangkannya tetapi bukan ibu yang mengandungkan kita tetapi ibu yang melahirkan kitab penyerlah ilmu agama sejagat yakni kitab al-Umm karangan Imam Agung al-Shafie.

Untuk mendakwa bahawa seseorang itu bermazhab satu-satu mazhab, dia mestilah memiliki syarat yang tidak boleh diketepikan begitu saja. Ia sama seperti seseorang mendakwa dia graduan satu universiti, maka dia memerlukan persyaratan yang ditetapkan pihak universiti terbabit bermula daripada syarat kemasukan, pengambilan program belajar dan proses pembelajaran serta kelulusan program.

Adalah janggal jika seseorang mendakwa dia bermazhab Mazhab Shafie, sebagai contoh, tetapi dia tidak tahu siapa Imam Shafie, apa kitab karangannya, bagaimana metodologi pengambilan hukumnya, siapa ulama yang menjadi tonggak utama mazhabnya, apa kitab teras mazhabnya dan sebagainya.

Jika dibandingkan dengan mazhab lain daripada sudut khazanah keilmuan mazhab, maka mazhab Shafie mempunyai keunikannya tersendiri. Keunikan inilah yang menjadikan mazhab Shafie sebagai mazhab yang hidup seolah-olah Imam Shafie itu sendiri berada bersama pengikutnya. Dengan perkataan lain, mazhab Shafie adalah mazhab yang mendepankan 'keturunan' atau 'nasab' dalam pengeluaran satu-satu hukum syarak yang mana jika tidak jelas nasab (baca: sanad) maka hukum itu tidak akan diterima ashab, istilah untuk lingkaran ulama mazhab yang dipromosi kegunaannya oleh Imam Nawawi.

Perkara ini penting, kerana kebelakangan ini sering kali pengkaji mengkaji dan menulis fikah Shafie tetapi bukan daripada sumber asalnya. Jika demikian, hasil daripada pengajian berkenaan tidak dapat diterima dan tidak dapat dipandang sah secara ilmiah. Bagaimana mengatakan itu adalah pendapat Imam Shafie apabila yang dijadikan rujukan, sebagai contoh, kitab Mughni al-Muhtaj oleh al-Khatib Syarbini, atau bagaimana dipandang sah apabila mengatakan bahawa pendapat ashab Shafie begini atau begitu, sementara buku yang dijadikan pegangannya adalah kitab Safinah al-Najah.

Dibandingkan dengan mazhab fikah lainnya, mazhab Shafie adalah mazhab yang paling banyak kitab fikahnya, kata Aep Saepulloh dalam "Studi Literatur Fiqh: Pengantar Studi Fiqh Madzhab Syafi'i" yang ditulis di depan kuburan Imam Shafie di Masjid Imam Shafie, Kaherah pada 2005.

Nasab hukum mazhab Shafie berasal daripada kitab pertamanya yakni al-Umm yang ditulis Imam Shafie di Mesir selama lebih daripada empat tahun. Kemudian kitab ini diringkaskan oleh Imam al-Muzani dalam kitab bertajuk Mukhtashar al-Muzani. Dua abad kemudian kitab Mukhtashar al-Muzani ini disyarahkan Imam al-Haramain al-Juwaini dalam kitab yang diberi nama Nihayatul Mathlab fi Dirayah al-Madzhab.

Murid Imam al-Juwaini yakni Imam Ghazali meringkaskan kitab gurunya itu dalam kitab bertajuk al-Basith. Tidak puas dengan al-Basith, Imam Ghazali meringkasnya menjadi al-Wasith, kemudian al-Wasith diringkas pula menjadi kitab al-Wajiz dan terakhir, kitab al-Wajiz ini diringkas lagi menjadi kitab al-Khulashah.

Di samping al-Khulashah, kitab al-Wajiz juga diringkas semula oleh Imam al-Rafie dalam kitab al-Muharrar. Selang beberapa lama, datang Imam Nawawi meringkas al-Muharrar menjadi kitab fenomenal yang bertajuk Minhaj al-Thalibin yang mana kemudian menjadi pegangan utama ulama Syafi'iyyah dalam berijtihad dan berfatwa. Kitab ini diringkas oleh Syaikhul Islam Zakaria al-Anshari dalam kitab al-Manhaj dan kitab al-Manhaj pula diringkas oleh Imam al-Jauhari menjadi al-Nahj.

Mengapa kita menganggap kitab Minhaj al-Thalibin sebagai kitab fenomenal? Ia kerana daripadanyalah mazhab Shafie zaman terakhir berhulu seperti yang kita lihat dalam kitab syarahan ke atasnya.

Imam al-Rafie kemudian mensyarah kitab al-Wajiz tulisan Imam Ghazali dalam dua kitabnya yakni al-Syarh al-Shaghir dan al-Syarh al-Kabir yang terkenal dengan kitab al-'Aziz. Kemudian Imam Nawawi meringkas al-Aziz menjadi Raudhah al-Thalibin wa Umdah al-Muftin, lalu Ibnu Maqarra meringkas al-Raudah menjadi al-Raud dan Imam Zakaria al-Anshari kemudian mensyarah al-Raud ini dalam kitabnya bertajuk al-Asna.

Selepas itu, datang Ibnu Hajar al-Haitami meringkas kitab al-Raud ini dalam kitabnya bertajuk al-Na'im. Kitab al-Raudhah juga diringkas oleh Ahmad bin Umar al-Muzjid al-Zabidi dalam kitabnya bertajuk al-'Ibab, kemudian Ibn Hajar al-Haitami mensyarahnya menjadi al-Ii'ab walaupun tidak sampai selesai mensyarahkannya. Imam Suyuthi juga meringkas kitab al-Raudhah ini dalam kitabnya berjudul al-Gunyah, dan mengumpulkannya menjadi kumpulan pantun dalam karyanya bertajuk al-Khulashah, akan tetapi tidak selesai. Imam al-Qazuwaini kemudian meringkas buku al-Aziz karya Imam Rafie dalam karyanya berjudul al-Hawi al-Shaghir, kemudian dikumpulkan dalam nadham oleh Ibn al-Wardi dalam karyanya berjudul al-Buhjah. Lalu kitab al-Buhjah ini disyarah oleh Sheikhul Islam Zakaria al-Anshari dengan dua syarah (hanya tidak disebutkan nama syarah ini). Kemudian datang Ibnu al-Maqarri meringkas buku al-Hawi al-Shaghir menjadi al-Irsyad, kemudian al-Irsyad ini disyarah oleh Ibn Hajar al-Haitami dalam dua syarah. Selepas masa Ibnu Hajar al-Haitami ini baru munculnya kitab berupa hasyiyah daripada kitab sebelumnya.

Daripada penjelasan di atas, nampak jelas bagaimana kaitan dan kesinambungan kitab fikah mazhab Shafie ini antara satu dengan lainnya. Ia kemudian menyebabkan kitab fikah mazhab Shafie ini lebih banyak apabila dibandingkan dengan mazhab fikah lainnya. Dengan saling berkaitan antara satu kitab dengan yang lainnya juga menyebabkan cara penempatan bab fikah dalam kitab fikah Shafie menjadi sangat berdekatan dan hampir sama. Cuba anda perhatikan bagaimana bab yang disusun dalam kitab al-Umm hampir sama penempatannya dengan buku Minhaj al-Thalibin atau syarahnya.

Kitab Minhaj al-Thalibin ini dinilai buku yang sangat penting, bahkan terpenting antara buku periode pertama mazhab Shafie. Umumnya, kitab ini menjadi rujukan utama ulama Syafi'iyyah dalam menetapkan sebuah permasalahan. Oleh itu, kitab ini mempunyai syarah dan hawasyi yang sangat banyak. Antara syarah terhadap buku ini ialah Mughni al-Muhtaj oleh al-Syarbini, al-Manhaj wa Syarhuh oleh Sheikh al-Islam Zakaria al-Anshari, Tuhfah al-Muhtaj oleh Ibnu Hajar al-Haitami, Nihayah al-Muhtaj oleh Imam al-Ramli yang terkenal dengan jolokan al-Shafie al-Shaghir, dan yang terakhir ialah Zad al-Muhtaj fi Syarh al-Minhaj oleh Sheikh Abdullah bin Hasan Ali Hasan al-Kuhaji. Demikianlah sekadar pengertian dari sudut lain mengenai ibu sempena Hari Ibu tahun ini. Ibu yang melahirkan salasilah zuriat ilmu mazhab Shafie pegangan umat Islam rantau ini sejak zaman berzaman. Selamat menyambut Hari Ibu dan selamat mengkaji kitab al-Umm yang bererti ibu atau induk. Wallahu alam.