Wednesday, May 6, 2009

AGAMA : RABU 06 MEI 2009

Image
Tunai haji semasa muda
Menunaikan haji di Baitullah menjadi impian setiap Muslim dan Muslimahdi muka bumi ini. Bagi mereka yang telah menunaikan haji, pengalamandan kenangan sepanjang berada di Tanah Suci Mekah dan Madinah adalahsukar untuk dilupakan.





Konsep wakaf sementara mampu tingkat nilai hartanah ummah
KONSEPwakaf ialah urusan menyerahkan kekayaan peribadi untuk dimanfaatkanmasyarakat. Wakaf selalu dikaitkan dengan tanah perkuburan dan pondokteduhan yang biasa disediakan oleh mereka berkemampuan untuk faedahpenduduk setempat.

Pemegang sijil halal mesti bertanggungjawab
RAMAIkita suka memilih makanan mengikut kemampuan, keinginan dan seleramasing-masing tetapi tidak ramai mengutamakan apakah makanan itu halalserta bersih menurut syariat Islam.

Hikmah solat sunat
MENGERJAKANsolat adalah amalan terbaik untuk mendekatkan diri kepada Allah dansolat sunat dapat menutup kekurangan yang mungkin wujud ketikamenunaikan solat fardu. Keutamaan solat sunat dibahaskan secaraterperinci dalam buku Panduan Solat Sunat Cara Nabi.

Rahsia Madihah cemerlang
SOLATtengah malam, menghafal al-Quran, amalan puasa sunat Isnin dan Khamis,membanyakkan ibadah sunat, menjauhkan diri daripada riak, menggabungkansistem pendidikan duniawi dan ukhrawi serta reda dengan ujian Allah.

Hukuman jenayah syariah perlu dipertingkat
BARU-BARUini Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Jamil Khir Baharom ketikamerasmikan Seminar Hukuman Sebat Jenayah Syariah anjuran JabatanKehakiman Syariah Malaysia (JKSM), menyatakan hukuman bagi kesalahanjenayah syariah mungkin dirombak dan ditingkatkan termasuk hukumansebat dalam usaha kerajaan membendung peningkatan kesalahan itu.

Tunai haji semasa muda

Tunai haji semasa muda


IBADAT haji memerlukan banyak tenaga sebab itu adalah dianjurkan menunaikannya pada usia muda. -Gambar hiasan


Menunaikan haji di Baitullah menjadi impian setiap Muslim dan Muslimah di muka bumi ini. Bagi mereka yang telah menunaikan haji, pengalaman dan kenangan sepanjang berada di Tanah Suci Mekah dan Madinah adalah sukar untuk dilupakan.

Ia tidak akan sama dengan pengalaman melawat ke tempat lain dan tidak dapat diperoleh di mana-mana jua.

Bagi setiap umat Islam yang berkemampuan, menunaikan ibadah haji sangatlah dituntut. Namun senario yang kelihatan sejak dahulu di negara ini, tuntutan agama ini seringkali diusahakan untuk dinikmati di kala usia sudah menginjak senja.

Paradigma minda masyarakat bahawa ibadah haji adalah untuk warga tua perlulah diubah. Hakikatnya, menunaikan haji di kala usia muda mempunyai banyak kelebihan dan kebaikan tersendiri.

Ibadah haji bukan sahaja menuntut persediaan material dan spiritual, malahan aspek fizikal juga perlu ditekankan. Justeru, bakal jemaah hendaklah memastikan diri mereka telah bersedia sepenuhnya untuk menunaikannya.

Selain persediaan lengkap terhadap aspek-aspek yang dinyatakan di atas, persediaan ilmu dan iman juga adalah penting. Oleh sebab inilah, Allah SWT meletakkan ibadah haji sebagai Rukun Islam Kelima supaya umat-Nya mantap dari segi rukun yang lain terlebih dahulu.

Imam Al-Ghazali membuat kesimpulan, ibadah haji adalah kemuncak ibadat dan pengabdian diri seseorang muslim kepada Allah SWT. Pengabdian ini tentunya perlu diusahakan sebaik mungkin dari segi hukum-hakam, semangat serta tenaga dan fizikal kepada ibadah haji itu sendiri.

Allah SWT berfirman yang bermaksud: Menunaikan haji adalah kewajipan setiap manusia terhadap Allah, iaitu (bagi) orang yang mampu mengadakan perjalanan menuju ke Baitullah. Dan barang siapa mengingkari (kewajipan haji), maka sesungguhnya Allah Maha Kaya (tidak memerlukan sesuatu) dari semesta alam. (ali-'Imran: 97)

Sekiranya kita sudah diberi kemampuan untuk menunaikan haji di usia muda, mengapa mesti menunggu hari tua? Alasan-alasan seperti masih muda, belum bersedia, terlalu awal dan pelbagai lagi alasan lain seringkali meniti di bibir masyarakat Islam.

Sebenarnya, sebagaimana kita dikehendaki bersegera melaksanakan perkara-perkara yang dituntut oleh agama apabila telah cukup syarat-syaratnya, begitulah juga halnya dengan ibadah haji.

Faktor kewangan seringkali dijadikan alasan seseorang sehingga terpaksa menangguhkan hasrat untuk menunaikan ibadah haji. Pada dasarnya, hal ini boleh diatasi jika kita mempraktikkan amalan pengurusan kewangan yang berhemah.

Ia termasuk menguruskan segala perbelanjaan dalam pengurusan kewangan masing-masing iaitu perbelanjaan peribadi, keluarga, membayar hutang dan perbelanjaan bagi tujuan peribadatan.

Rakyat Malaysia sebenarnya lebih beruntung berbanding dengan negara-negara Islam lain yang tidak mempunyai badan khusus seperti Lembaga Tabung Haji (LTH) yang bertanggungjawab sepenuhnya ke atas urusan haji bagi penduduk-penduduknya.

Rasulullah SAW bersabda, "Bersegeralah kamu menunaikan fardu haji kerana seseorang itu tidak tahu apa akan berlaku ke atasnya (mati)". (riwayat Imam Ahmad)

Dari Abu Hurairah r.a., bahawasanya Rasulullah SAW pernah ditanya, "Apakah amalan yang paling utama?" Rasulullah SAW. menjawab, "Iman kepada Allah SWT dan Rasul-Nya". "Kemudian apa?" "Jihad di jalan Allah". "Kemudian apa lagi?" Dan Rasulullah SAW menjawab, "Haji mabrur". (riwayat Bukhari dan Muslim)

Sabda Rasulullah SAW: Dari umrah ke umrah, adalah tebusan (dosa-dosa yang dikerjakan) di antara keduanya, dan haji yang mabrur balasannya tiada yang lain adalah syurga. (riwayat Bukhari dan Muslim)

Ini menjelaskan tuntutan ke atas seseorang Muslim agar menyegerakan pelaksanaan ibadah haji sekiranya telah memenuhi semua syarat-syarat yang ditetapkan. Apatah lagi jika kita diberi keupayaan dan kemampuan untuk menunaikannya di ketika usia muda.

Kelebihan yang paling jelas dan nyata pastilah kelebihan dari aspek kesihatan dan kekuatan fizikal. Kesihatan yang baik sangat membantu seseorang untuk melaksanakan ibadah tersebut dengan lebih sempurna.

Kesempurnaan inilah yang kita cari, bagi melayakkan kita memperoleh darjat haji yang mabrur.

Sumber LTH menyatakan, pada musim haji 1429H yang lalu, seramai 10,306 jemaah haji berumur di bawah 50 tahun. Jumlah ini hanyalah 29.2 peratus daripada jumlah keseluruhan jemaah haji Malaysia bagi tahun tersebut. Ini adalah satu angka yang tidak begitu memberangsangkan.

Kajian yang dijalankan oleh Jabatan Wakaf, Zakat Dan Haji (Jawhar) terhadap 1,000 responden yang terdiri daripada jemaah haji pada tahun tersebut mendapati, kebanyakan rungutan dan aduan ketidakpuasan hati semasa berada di Arafah, Masy'aer dan Jamrah diterima daripada responden yang berumur 50 tahun ke atas.

Perlu ditekankan bahawa situasi di ketiga-tiga lokasi ini sememangnya mencabar ketahanan fizikal dan mental seseorang jemaah haji.

Justeru, tidak hairanlah berlaku pelbagai masalah yang kebanyakannya melibatkan jemaah haji yang berusia di ketiga-tiga lokasi tersebut.

Oleh sebab itu, umat Islam adalah digalakkan menunaikan rukun Islam yang kelima ini secepat yang mungkin. Bagi merealisasikannya, perancangan yang rapi dan tersusun perlulah diatur sejak awal.

Sebagai umat Islam di Malaysia, kita seharusnya memanfaatkan keamanan dan kemakmuran yang dianugerahkan oleh Allah SWT serta kewujudan LTH di negara ini dengan sebaik-baiknya.

LTH telah diiktiraf oleh negara-negara Islam sebagai satu organisasi contoh yang telah berjaya dengan cemerlang dalam melaksanakan pengurusan haji kepada rakyat Malaysia.

Bagi menggalakkan umat Islam negara ini mampu dan meningkatkan kesedaran untuk mengerjakan haji pada usia muda, LTH telah mengambil inisiatif menubuhkan Kelab TaHa (Tabung Haji).

Kelab TaHa bertujuan untuk memupuk minat menabung dalam kalangan pelajar sekolah. Ia merupakan kesinambungan terhadap Program Skim Hadiah Galakan Sekolah-sekolah Malaysia (SHGSSM) yang telah dijalankan selama 20 tahun.

Selain itu, ia akan menarik minat para pelajar menjadi pendeposit Tabung Haji serta secara langsung membentuk kesedaran mereka terhadap kepentingan menunaikan ibadah haji.

Bukan itu sahaja, melalui Kelab TaHa juga, ahli-ahlinya berpeluang mengikuti program-program khas yang bermanfaat seperti klinik bimbingan peperiksaan, perkhemahan ibadah dan sebagainya.

LTH melalui Kelab TaHa sentiasa mempelbagaikan program untuk golongan pendeposit muda bagi menimbulkan keinginan menyahut seruan Baitullah di usia muda.

Menunaikan haji pada usia muda pastilah berbeza jika dibandingkan dengan mengerjakannya pada ketika usia yang lanjut. Allah SWT menyeru sekelian umat manusia dalm firman-Nya: Oleh itu berlumba-lumbalah kamu membuat kebaikan (beriman dan beramal soleh). Kepada Allah jualah tempat kembali kamu semuanya, maka Dia akan memberitahu kamu apa yang kamu berselisihan padanya. (al-Maidah: 48)

Seterusnya, Allah SWT memuji golongan yang bersegera dalam melakukan kebaikan, Mereka itulah orang-orang yang bersegera mengerjakan kebaikan dan merekalah orang-orang yang mendahului pada mencapainya. (al-Mukminun: 61)

Konsep wakaf sementara mampu tingkat nilai hartanah ummah

Konsep wakaf sementara mampu tingkat nilai hartanah ummah


KONSEP wakaf ialah urusan menyerahkan kekayaan peribadi untuk dimanfaatkan masyarakat. Wakaf selalu dikaitkan dengan tanah perkuburan dan pondok teduhan yang biasa disediakan oleh mereka berkemampuan untuk faedah penduduk setempat.

Bagi kebanyakan umat Islam di Malaysia, memberi wakaf bermakna menyerahkan harta yang biasanya dalam bentuk tanah atau hartanah kepada Baitulmal atau Jabatan Agama Islam Negeri sebagai amanah untuk diuruskan bagi kebajikan seluruh umat.

Prinsip boleh ditekankan ialah apabila kita mempunyai harta kekayaan melebihi keperluan dan tidak dapat menguruskan kekayaan itu untuk faedah masyarakat umum, maka kita harus serahkan harta kekayaan kepada Baitulmal atau Jabatan Agama Islam Negeri untuk diuruskan bagi kepentingan ummah dengan matlamat mendapat ganjaran di akhirat.

Konsep wakaf boleh dikembangkan dengan menjadikannya institusi amanah bagi pihak umat Islam untuk memastikan kekayaan diperuntukkan kepada mereka dapat diuruskan lebih sempurna.

Bayangkan di sebuah negeri, jika kerajaan ingin memberikan bantuan yang berdaya maju, bantuan itu boleh disalurkan ke institusi wakaf dalam bentuk kurniaan di mana faedah atau pendapatan darinya diagihkan kepada semua sasaran penerima faedah.

Diriwayatkan daripada Ibnu Umar: “Saidina Umar membeli sekeping tanah. Beliau berjumpa Rasulullah SAW untuk meminta nasihat berkaitan dengannya. Beliau berkata: Ya Rasulullah, saya sudah membeli sekeping tanah di Khaibar. Saya belum pernah memiliki tanah yang begitu bernilai seperti ini. Jadi apakah yang patut saya lakukan ke atas tanah ini? Rasulullah SAW menjawab: Jika kamu suka, kamu boleh menyimpan hak milik tanah itu kekal di tangan kamu dan berikan hasilnya sebagai sedekah. Saidina Umar memberikan hasilnya sebagai sedekah dengan mengisytiharkan tanah itu tidak boleh dijual atau dipindah milik. Hasil pendapatannya diagihkan kepada kumpulan fakir miskin, sanak saudara terdekat, usaha pembebasan abdi dan apa juga program ke jalan Allah. Rasulullah SAW menjelaskan: Tidak berdosa untuk pentadbir tanah memakan sedikit hasil dari tanah itu (jumlah yang munasabah) atau jika mereka memberi makan rakan sejawat asal tidak menyorokkan harta itu untuk dirinya sendiri semata mata, iaitu untuk menyimpannya dengan matlamat menjadi kaya.”

Menurut Ibnu Aun, dalam prinsip wakaf apa yang penting ialah tanpa menyimpannya dengan niat untuk menjadi kaya. Harta kekayaan boleh diserahkan kepada Baitulmal dan Jabatan Agama Islam Negeri untuk diwakafkan secara kekal atau sementara. Mesir yang ada kepakaran dalam pelaksanaan sistem kehidupan Islam, menubuhkan kementerian khusus iaitu Kementerian Wakaf. Di Mesir, semua wakaf dihadkan tidak melebihi 30 tahun tetapi boleh diperbaharui.

Disebabkan tanah perkuburan adalah kawasan luas di tengah bandar raya, maka berjuta penduduk yang tidak mempunyai tempat tinggal memilih untuk tinggal atas tanah perkuburan yang diwakafkan keluarga kaya di Kaherah. Hartanah ini secara beransur-ansur berubah kegunaan apabila tempoh wakaf berakhir.

Kementerian wakaf mempunyai tanggungjawab besar untuk menguruskan harta wakaf bagi faedah kesejahteraan seluruh umat Islam khususnya yang berada di sekitar lokasi harta itu.

Banyak hartanah diwakafkan kepada masjid dan kemudian tidak diurus pengurus wakaf. Masalahnya ialah saiz dan had kegunaan hartanah ditetapkan pewakaf iaitu untuk tapak masjid dan kubur.

Ramai umat Islam berasa mereka tidak mampu untuk mewakafkan harta kerana ingin mewariskan harta mereka kepada anak. Jika konsep wakaf sementara boleh diperkenalkan, pasti lebih ramai umat Islam tampil ke depan.

Harta dalam bentuk tanah, wang, rumah dan lain-lain boleh diwakafkan untuk 20 hingga 30 tahun sementara menunggu diperlukan oleh pemiliknya. Harta wakaf itu boleh diuruskan secara berkesan oleh badan korporat sebagai pemegang amanah bagi memastikan ia mendatangkan hasil yang boleh dimanfaatkan untuk membangun umat Islam.

Harta wakaf dalam bentuk wang ringgit, tanah kosong, hartanah mahu pun harta intelektual boleh diwakafkan secara sementara untuk diuruskan permodalan wakaf dalam tempoh wakaf itu. Yang penting, hasil atau faedah disalurkan kepada kumpulan yang berhak.

Pemberi wakaf tidak terhad kepada individu Muslim, termasuk institusi, badan korporat dan badan kerajaan dengan andaian bahawa permodalan wakaf adalah badan profesional pengurus dana yang akan menjadi pemegang amanah kepada harta milik pemberi wakaf untuk manfaat kumpulan sasar ditetapkan.

Sambungan kertas kerja pensyarah Pusat Pengajian Siswazah Universiti Tun Abdul Razak (Unitar), Prof Dr Barjoyai Bardai pada Kongres Ekonomi Islam Ketiga

Pemegang sijil halal mesti bertanggungjawab

Pemegang sijil halal mesti bertanggungjawab
Oleh Wan Marzuki Wan Ramli

RAMAI kita suka memilih makanan mengikut kemampuan, keinginan dan selera masing-masing tetapi tidak ramai mengutamakan apakah makanan itu halal serta bersih menurut syariat Islam.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Wahai orang beriman, makanlah barang yang bersih daripada apa yang kami kurniakan kepada kamu.” (Hadis riwayat Muslim)

Baginda SAW menyebut mengenai seorang lelaki yang berjalan jauh dengan keadaan kusut-masai rambutnya dan berlumuran debu. Sementara kedua-dua tangannya menadah ke langit sambil berdoa, padahal makanannya haram, minumannya haram, pakaiannya haram, maka bolehkah diperkenankan Allah doanya.



Makanan suci dan bersih akan menjamin kesihatan yang baik. Justeru, di samping memilih makanan yang berzat dan berkhasiat, sebaik-baiknya perlu ditekankan akan kebersihan serta kesuciannya dari segi syariat agama.

Sabda Rasulullah SAW bermaksud: “Setiap daging yang tumbuh daripada makanan haram, maka api nerakalah yang layak baginya.” (Hadis riwayat at-Tirmizi)

Seseorang insan mukmin yang prihatin terhadap kebersihan dan kesucian makanan lahir cahaya keimanan dalam dirinya serta terdorong memastikan kebersihan diri secara keseluruhannya termasuk pakaian dan tempat tinggal.

Ibadat solat juga mengajar kepentingan menjaga kebersihan diri. Allah tidak akan menerima solat hambanya yang beribadat dalam keadaan kotor dan hina.

Keadaan ini sesuai maksud hadis Rasulullah SAW yang bermaksud: “Menjadi bersih kamu, kerana sesungguhnya Islam itu bersih.” (Hadis riwayat Ibnu Hibban)

Pemilihan makanan yang bersih dan halal menjurus kepada banyak perkara kerana pemakanan memberi kesan langsung kepada pembinaan sahsiah serta keperibadian.

Namun, itu bukan bermakna kita dihalang menikmati makanan cuma disuruh menjaga apa yang dimakan.

Allah berfirman yang bermaksud: “Makanlah apa yang dikurniakan Allah kepada kamu dari benda yang halal lagi bersih. Bersyukurlah dengan nikmat Allah jika kamu benar-benar menyembah Allah. Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan kepada kamu memakan bangkai, darah, daging babi dan binatang sembelihan bukan kerana Allah. Maka, sesiapa yang di dalam keadaan terpaksa memakannya, sedang dia tidak sengaja dalam mencarinya, sesungguhnya Allah maha pengampun lagi maha penyayang.” (Surah al-Nahl ayat 114-115)

Makanan yang haram, sama ada dari bahan dicampur najis dan benda subahat atau daripada punca tidak halal, maka datang tiga bahaya besar kepada si pemakannya.

Pertama, makanan mempengaruhi jiwa seseorang sehingga dia merasa lebih gemar melakukan kejahatan dan maksiat serta bencikan kerja ketaatan.

Kedua, doanya tidak akan dimakbulkan Allah dan ketiga, menyebabkan dia akan mendapat seksaan neraka Allah pada hari akhirat kelak.

Apa juga bentuk makanan yang halal dan bersih perlu diikuti dengan peraturan memakannya. Makanan seimbang umpamanya dapat menghindarkan diri daripada dihidapi penyakit tertentu.

Rasulullah SAW menyarankan perut manusia diisi dengan satu pertiga air, satu pertiga makanan dan satu pertiga lagi adalah udara.

Daripada aspek adab pemilihan makanan, kita perlu menghindarkan diri daripada mengambil makanan yang sudah lama terbuka atau tin berkarat.

Selain adab makan dan memilih makanan, Islam turut melarang umatnya berlebih-lebihan dalam makanan dan minuman. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Tiada bahaya yang lebih dibenci Allah daripada perut yang dipenuhi dan ketat dengan makanan halal.”

Banyak jenis penyakit bermula daripada salah pemilihan makanan termasuk makan secara melampaui batasan.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Perut adalah sumber penyakit dan berpantang adalah sebaik-baik ubat. Biasakanlah setiap tubuh dengan apa yang lazimnya.”

Allah murka kepada hamba yang suka melampau batasan termasuk dalam soal pemilihan, adab dan cara makan. Balasannya, Allah akan menurunkan pelbagai penyakit, sama ada menyerang manusia secara keseluruhannya atau individu.

Kelalaian serta kealpaan mereka menguruskan nikmat kurniaan Allah seperti makanan yang menjadi sumber tenaga untuk manusia melakukan kegiatan harian termasuk beribadat kepada-Nya.

Pembongkaran media massa mengenai penipuan penggunaan logo halal dan bahan makanan haram dijual sebagai halal di pasaran negara dari semasa ke semasa membuktikan masalah itu belum dapat ditangani dengan berkesan.

Sebenarnya isu halal dan haram ini berkisar kepada tiga perkara asas iaitu sikap pengguna beragama Islam terhadap makanan dibeli, kesedaran penjual dan tindakan penguatkuasaan untuk membendung penipuan sijil halal.

Walaupun di negara ini permohonan sijil halal adalah secara sukarela, pemantauan perlu diadakan sekerap mungkin bagi mengelak peniaga mengambil kesempatan menggunakan sijil halal yang diperoleh demi mengaut keuntungan daripada pengguna Muslim.

Menjadi tanggungjawab pihak berkuasa memastikan tahap kebersihan dan kesucian makanan menepati maksud sebenar dengan melakukan pemeriksaan berkala supaya syarikat pengeluar menjaga mutu kebersihan mengikut syarat ditetapkan.

Jangan hanya sebelum dikeluarkan sijil pemeriksaan teliti dibuat tetapi selepas itu, senyap begitu saja hingga berlaku penipuan penggunaan sijil palsu serta sijil yang sudah tamat tempoh.

Sijil halal membolehkan umat Islam meyakini kebersihan serta kesucian makanan yang dijual di premis berkenaan.

Persoalannya sekarang siapakah yang akan dipertanggungjawab jika umat Islam termakan makanan tidak halal tetapi mempunyai label halal?

Hikmah solat sunat

Hikmah solat sunat


MENGERJAKAN solat adalah amalan terbaik untuk mendekatkan diri kepada Allah dan solat sunat dapat menutup kekurangan yang mungkin wujud ketika menunaikan solat fardu. Keutamaan solat sunat dibahaskan secara terperinci dalam buku Panduan Solat Sunat Cara Nabi.

Banyak kelebihan menunaikan solat sunat, selain menutup kekurangan solat fardu, mereka yang memperbanyakkan solat sunat menjadi ahli syurga, darjatnya ditinggikan serta menghapuskan dosa lalu, dicintai Allah dan mencegah perbuatan dilarang.

Solat sunat rawatib yang didirikan sebelum dan sesudah solat fardu lima waktu mempunyai fungsi berbeza. Contohnya, solat sunat rawatib qabliyah dilakukan sebelum solat fardu untuk menenangkan jiwa supaya dapat khusyuk ketika solat. Solat sunat selepas solat fardu, rawatib ba’diyah menyempurnakan kekurangan yang mungkin ada dalam solat fardu didirikan sebelumnya.



Bab solat sunat turut membicarakan surah yang pernah dibaca Rasulullah SAW sebagai ikutan umat Islam berdasarkan nas yang sahih. Malah, buku ini turut membimbing cara mendirikan solat sunat. Ternyata solat sunat mempunyai keistimewaan terutama kepada mereka yang sudah menjadikan ia amalan.

Kenikmatan yang dirasai selepas menjalinkan hubungan secara langsung dengan Allah tidak dapat diungkap dengan kata-kata. Hanya mereka yang tahu perasaannya.

Bagi mencapai maksudnya, sudah tentu setiap amalan itu hendaklah dilakukan dengan sempurna dan bagi yang masih tidak memahami keperluan solat sunat serta cara melaksanakannya, boleh merujuk buku Panduan Solat Sunat Cara Nabi.

Mungkin masih ada yang belum faham apa yang dimaksudkan dengan solat witir yang membawa maksud jumlah ganjil iaitu tiga, lima serta seterusnya. Solat yang dikatakan sebagai penutup bagi solat malam juga sering menimbulkan kekeliruan.

Buku ini cuba menjelaskan apakah maksud solat witir berdasarkan dalil disyariatkan, tatacara pelaksanaan serta hukum berkaitan seperti membaca qunut dalam solat witir.

Tidak dinafikan, ada perbezaan pendapat dalam perbahasan fekah dan ia turut diketengahkan penulis buku Panduan Solat Sunat Cara Nabi supaya dapat memberi kefahaman kepada pembaca yang mungkin pernah membaca mengenainya.

Bukan semua solat sunat dibincangkan dalam buku ini kerana penulis memfokuskan solat sunat yang disandarkan kepada hadis yang sabit daripada Rasulullah SAW sesuai tajuknya bersolat menurut cara Rasulullah SAW.

Rahsia Madihah cemerlang

Rahsia Madihah cemerlang


SOLAT tengah malam, menghafal al-Quran, amalan puasa sunat Isnin dan Khamis, membanyakkan ibadah sunat, menjauhkan diri daripada riak, menggabungkan sistem pendidikan duniawi dan ukhrawi serta reda dengan ujian Allah.

Itulah antara rahsia kejayaan pelajar yang mencipta kecemerlangan luar biasa apabila mendapat keputusan 20A dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia 2008, Nik Nur Madihah Mohd Kamal dari Kampung Parang Puting, Pengkalan Chepa, Kelantan.

Rahsia itu dikongsi anak pasangan Mohd Kamal dan Mariyani Omar, dalam buku Nik Nur Madihah Permata Generasi Rabbani. Kekurangan dari segi material bukan penghalang untuk maju dan itu sewajarnya menjadi pegangan umat Islam seperti Nur Madiah yang sentiasa tahan diuji kerana berpegang erat kepada firman Allah bermaksud: “Janganlah berputus asa dengan rahmat Allah.” Setiap berlaku ada hikmahnya kerana sesungguhnya Allah lebih tahu kenapa dan mengapa sesuatu itu berlaku



Justeru, daripada pengalaman pelajar cemerlang itu, tidak dapat disangkal selain memiliki kemahiran belajar serta otak bijak kurniaan Allah, memegang Islam sebagai pegangan jitu dalam kehidupan penting untuk mencapai kecemerlangan.

Ciri generasi Rabbani, walaupun bergelumang dengan buku dan pelajaran, tetap berpegang teguh kepada ajaran agama. Buku dibaca, sampai waktu solat tidak dilupa, pelajaran ditelaah dan amalan sunat terus ditunaikan.

Memetik kata-kata Nik Nur Madihah mengenai resipi kejayaannya: “Resipi kejayaan saya adalah menjaga hubungan dengan Allah dan hubungan dengan manusia. Dengan Allah saya cuba menjadi seorang hamba sebaik mungkin yang yakin dengan kekuasaan Allah.

Sementara hubungan sesama manusia, saya cuba tidak menyakiti hati orang lain, tidak sombong serta menghormati orang tua.”

Buku dihiasi gambar menunjukkan pelbagai kegiatan anak sulung daripada empat beradik itu tidak menjanjikan perkara istimewa, sebaliknya menggambarkan kehidupan insan biasa tetapi memiliki semangat kental untuk mencapai kejayaan.

Hukuman jenayah syariah perlu dipertingkat

Hukuman jenayah syariah perlu dipertingkat
Oleh Mohamad Isa Abd Ralip

BARU-BARU ini Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Jamil Khir Baharom ketika merasmikan Seminar Hukuman Sebat Jenayah Syariah anjuran Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia (JKSM), menyatakan hukuman bagi kesalahan jenayah syariah mungkin dirombak dan ditingkatkan termasuk hukuman sebat dalam usaha kerajaan membendung peningkatan kesalahan itu.

Masyarakat Islam beranggapan hukuman dikenakan Mahkamah Syariah adalah rendah. Kebanyakan hukumannya ialah denda dan dianggap menjadi penyumbang kepada peningkatan statistik jenayah syariah saban tahun kerana masyarakat beranggapan undang-undang syariah sesuatu yang remeh.

Malaysia ialah negara yang majoriti penduduknya beragama Islam, tetapi dari sudut kehakiman dan perundangan kita masih tidak dapat melihat keputusan menepati semangat uqubah dalam syariat Islam. Perkembangan yang boleh dibanggakan hanya penubuhan Mahkamah Syariah dan hukuman yang dikenakan masih boleh dipertikaikan.

Dalam konteks bidang kuasa jenayah, apa yang disebut sebagai dichotomy atau pertindihan dalam membicarakan kesalahan tertentu yang diperuntukkan mengikut enakmen kesalahan jenayah syariah dan seumpama dengannya di bawah akta Persekutuan lain.

Hukuman dikenakan dalam kes yang boleh dibicarakan di Mahkamah Syariah juga ringan sehingga boleh dipandang sebelah mata dan dianggap remeh bagi mereka yang berada. Secara praktiknya hukuman dalam kes jenayah, dilihat tidak dilaksanakan sepenuhnya dengan tiada pelaksanaan hukuman sebatan dan akhirnya hukuman itu hanya di atas kertas dan sebagai syarat untuk memenuhi lacuna yang ada tanpa memikirkan kesannya kepada masyarakat.

Hakikatnya dalam Islam, hukuman takzir boleh dikenakan dalam pelbagai bentuk sama ada ringan atau berat seperti amaran, celaan atau hukuman mengenai tubuh seperti penjara, buang daerah, sebat sehingga kepada bunuh.

Bahkan ada pendapat ulama mengatakan hukuman takzir boleh melebihi hukuman had. Denda dengan wang antara hukuman takzir di negara ini. Ada perbezaan pendapat ulama mengenainya.

Pendapat pertama mengatakan tindakan harus dikenakan hukuman dengan wang, sementara pendapat kedua mengatakan harus denda dengan wang. Pendapat ketiga mengatakan hanya diharuskan jika pesalah tidak bertaubat. Mengikut Imam Malik, Imam Ahmad bin Hanbal, Abu Yussof dan satu golongan pengikut mazhab Syafie mengharuskan denda dengan wang sebagai hukuman takzir. Ibnu Qayyim menyokong pendapat itu.

Kebanyakan kesalahan yang diperuntukkan dalam Enakmen Pentadbiran Hukum Syarak Negeri-Negeri dan Enakmen Kanun Kesalahan Syariah Negeri-Negeri adalah mencakupi secara umum jenis kesalahan takzir ke atas perbuatan maksiat dan kesalahan lain.

Sementara hukumannya pula dengan denda atau penjara atau sebatan. Jenis hukuman tidak terkeluar daripada hukuman takzir yang dianjurkan Islam termasuk denda. Bagaimanapun, Mahkamah Syariah tidak sepatutnya memusatkan hukuman kesalahan takzir kepada hukuman denda saja.

Umum mengetahui peruntukan Akta Mahkamah Syariah (Bidang kuasa Jenayah) 1965 (Pindaan) 1984 memberikan bidang kuasa kepada Mahkamah Syariah menjatuhkan hukuman penjara tidak lebih tiga tahun, denda tidak melebihi RM5,000 atau enam kali sebatan. Walaupun hukuman ditingkatkan, belum ada kajian atau penulisan mengenai keberkesanan hukuman dalam membendung jenayah syariah.

Cadangan hukuman sebat dialu-alukan sebagai cara mengawal meningkatkan jenayah syariah di kalangan masyarakat Islam. Namun, tidak ramai yang tahu hakim Mahkamah Syariah juga mengambil pendekatan mengenakan pesalah jenayah syariah dengan hukuman sebatan. Namun, setakat pengetahuan penulis, hukuman sebat tidak pernah dijatuhkan terhadap pesalah kecuali di Kelantan dan Pahang.

Kes terbaru penjenayah syariah atas kesalahan minum minuman memabukkan didenda maksimum lima tahun dan enam kali sebatan di Pahang. Walaupun kes itu dalam proses rayuan oleh tertuduh, ia menunjukkan Mahkamah Syariah juga berani mengenakan hukuman selain denda dan penjara sebagai langkah pencegahan setakat had dibenarkan undang-undang.

Apabila Kelantan meluluskan kaedah hukuman sebat pada 1987, pesalah pertama dikenakan hukuman sebat disabitkan kesalahan meminum minuman memabukkan. Apabila hukuman dijatuhkan serta diberikan publisiti meluas di media cetak tempatan, tinjauan rambang dilakukan di kelab malam dan restoran yang menjual minuman keras. Didapati pemilik restoran dan premis hiburan membuat kesimpulan umat Islam di Kelantan mula bimbang untuk minum arak.

Harus diingat bidang kuasa Mahkamah Syariah tertakluk kepada Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 dan Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) (Pindaan) 1984 yang memperuntukkan hukuman penjara tidak melebihi tiga tahun, denda tidak melebihi RM5,000 dan sebatan tidak melebihi enam kali atau kombinasi mana-mana hukuman itu.

Ini menunjukkan bidang kuasa Mahkamah Syariah terhad dengan peruntukan akta itu. Apabila Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1984 tidak dipinda, sudah pasti ia membataskan bidang kuasa Mahkamah Syariah dalam perkara jenayah dan Perlembagaan Persekutuan.

Umumnya, hukuman yang ditetapkan ke atas kesalahan diperuntukkan dalam Enakmen Jenayah Syariah atau Enakmen Pentadbiran Hukum Syariah negeri adalah didahulukan dengan denda atau hukuman maliyah dan bukan bidaniyah.

Keadaan itu mendorong hakim Mahkamah Syariah lebih cenderung menghukum pesalah dengan denda sebagai hukuman pilihan. Keadaan itu membimbangkan kerana antara tujuan hukuman ialah memberi pengajaran dan pencegahan. Dikhuatiri jika keadaan ini terus berlaku di Mahkamah Syariah akan mengurangkan keberkesanan tujuan hukuman dikenakan.

Namun, mengharungi dunia yang semakin kompleks ini sewajarnya hukuman ditetapkan Mahkamah Syariah dikaji semula kerana kali terakhir ia dikaji adalah pada 1984. Selepas 25 tahun, suatu reformasi terhadap hukuman bagi kesalahan jenayah syariah perlu dirombak seberapa segera supaya orang ramai tidak memandang mudah terhadap kes jenayah syariah.



Penulis ialah Presiden Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM)