Thursday, November 22, 2007

Perspektif IKIM: Kawal nafsu atasi beban kenaikan harga

Oleh Muhammad Hisyam Mohamad

Pasaran bebas, sederhana berbelanja antara pendekatan maslahah dituntut agama

KITA sering mendengar ungkapan klise "kenaikan harga ini adalah minimum dan tidak membebankan rakyat" atau "kenaikan harga ini tidak dapat dielakkan dan rakyat perlu berjimat cermat, jangan membazir" setiap kali berlaku kenaikan harga sesetengah barang atau perkhidmatan.

Ungkapan itu dijangka kembali kedengaran memandangkan harga minyak di pasaran dunia semakin menghampiri tahap AS$100 (RM340) setong. Oleh itu, kita perlu bersedia untuk membayar lebih untuk bahan bakar berkenaan dan barang lain seperti makanan, minuman, perumahan, air, elektrik, gas dan bahan api serta pengangkutan.


Satu yang bertentangan dengan pendapat diterima umum dapat kita perhatikan suasana kenaikan harga barang dan perkhidmatan iaitu di sebalik kenaikan harga, indeks harga pengguna (IHP) negara kekal stabil pada paras yang rendah.

Apapun, kita terpaksa mengakui rata-rata ahli masyarakat sekarang mengeluh kerana berhadapan masalah kenaikan harga barang dan perkhidmatan. Apa ikhtiar kita untuk menangani masalah ini? Perlukah kita mengambil saranan supaya berjimat cermat dan jangan membazir sedangkan sumber kewangan terhad yang kita ada semakin hari semakin mengecil nilainya akibat dihakis oleh masalah kenaikan perbelanjaan sara hidup?

Apa yang kita alami sekarang turut dialami masyarakat Muslim terdahulu. Beberapa bukti menunjukkan masalah kenaikan harga ini berlaku dalam sejarah tamadun Islam seperti yang berlaku pada zaman Rasulullah SAW, Khalifah Umar Ibn al-Khattab dan Khalifah Uthman Ibn al-Affan.


Berbeza pendekatan diamalkan kerajaan yang banyak menggunakan pendekatan kawalan harga ke atas keperluan asas dan memberi subsidi ke atas barang tertentu, pendekatan Nabi SAW untuk masalah ini dilihat lebih adil dan saksama kepada pihak pengeluar dan pengguna.

Baginda SAW membiarkan aliran permintaan dan penawaran yang menentukan rangkaian taraf harga. Ia adalah lebih adil kerana ada waktunya harga meningkat kerana unsur yang ditentukan Ilahi seperti kekurangan bekalan akibat perubahan cuaca dan sebagainya.

Ia juga mendidik pengguna supaya tahu menggunakan hak yang ada pada mereka untuk mengawal taraf harga pasaran tanpa perlu ada campur tangan kerajaan.

Inilah juga pendekatan diambil Khalifah Umar ibn Al-Khattab apabila golongan wanita datang mengadu kepadanya berkenaan kenaikan harga daging. Khalifah Umar menyuruh mereka menangguhkan pembelian sehingga harga daging turun.

Ia juga satu isyarat supaya masyarakat pengguna tidak terikat dengan suatu barang tertentu saja. Sebaliknya kita perlu mencari pilihan lain kepada barang berkenaan yang mungkin lebih murah, tetapi tetap mempunyai sifat dan mutu sama seperti barang asal yang kita kehendaki.

Bagaimanapun, pendekatan diambil Khalifah Uthman Ibn al-Affan bagi menangani masalah ini berbeza mungkin berdasarkan perbezaan suasana yang dialami pada waktu itu. Contohnya, apabila masalah kenaikan harga melanda rakyat di sebuah kawasan di bawah kuasa pemerintahannya, Khalifah Uthman menghantar satu kafilah barang keperluan ke kawasan terbabit dan mengagihkan secara percuma kepada penduduk di situ.

Dengan kata lain, jika kita merujuk kepada kisah berlaku pada zaman Rasulullah SAW, zaman Khalifah Umar dan Khalifah Uthman, aliran Islam sebenarnya menganjurkan satu kaedah pasaran bebas yang bertindak menentukan harga barang dan perkhidmatan. Pada masa sama, ia menganjurkan umatnya menggunakan kuasa yang ada untuk mempengaruhi harga di pasaran.

Di sini kita dapati unsur kepenggunaan dan kuasa yang ada pada pengguna sepatutnya digunakan dengan bijaksana. Selain itu, kerajaan dilihat berperanan untuk mengurangkan beban dialami masyarakat melalui pendekatan berbentuk pengagihan kemakmuran negara secara saksama.

Selain itu, peraturan tertentu bagi mengawal selia suasana pasaran perlu diwujudkan supaya tidak berlaku apa yang dirujuk Ibn Taimiyyah dalam bukunya, Majmuk al-Fatawa Shaikh al-Islam sebagai kenaikan harga yang berpunca daripada salah laku manusia dan ketidaksempurnaan pasaran seperti perbuatan menyorok barang, spekulasi, peranan orang tengah dan amalan monopoli.

Hakikatnya, masalah kenaikan harga barang dan perkhidmatan yang kita alami sekarang bukan hanya berpunca daripada peningkatan harga minyak dunia semata-mata. Ia juga ada kaitan lebihan permintaan, kekangan bekalan serta kelemahan kaedah pasaran.

Walau apa pun unsur pencetus masalah ini, sebagai pengguna Muslim yang bijak perlu bersederhana dalam segi penggunaan dan perbelanjaan. Dengan bersederhana dan berjimat cermat, jumlah permintaan terhadap barang dan perkhidmatan dapat dikurangkan dan wang boleh disalurkan untuk tujuan yang lebih baik.

Apa yang ingin ditekankan ialah pendekatan kepenggunaan dalam ajaran Islam adalah berasaskan kepada keperluan sebenar manusia bukannya penggunaan yang mengikut kehendak nafsunya kerana kehendak nafsu manusia tidak terbatas.

Dari sini kita boleh membezakan pendekatan maslahah dan pendekatan kepuasan penggunaan ekonomi sedia ada. Dalam ekonomi sedia ada, penggunaan barang dan perkhidmatan pada tahap tertentu oleh seseorang itu dapat memberi suatu kepuasan kepada individu terbabit.

Ia berbeza dengan pendekatan maslahah dalam agama Islam. Pendekatan itu lebih memberatkan kepada penggunaan untuk mencapai matlamat digariskan syarak iaitu untuk menjaga lima perkara, agama, jiwa, keturunan, harta dan akal.

Jika penggunaan barang atau perkhidmatan mempunyai kelima-lima unsur itu, ia boleh dikatakan mempunyai maslahah ke atas kehidupan manusia.

Apa yang berlaku sekarang hingga menyebabkan masyarakat mengeluh sebenarnya berpunca daripada pendekatan kepenggunaan sedia ada yang sudah sebati dalam jiwa di mana kita mengguna atau berbelanja untuk kepuasan yang tidak terhad.

Sebaliknya, jika kita (termasuklah kerajaan) mensebatikan pendekatan maslahah dalam setiap urusan perbelanjaan, sudah pasti semua masalah yang berpunca daripada ketidaksempurnaan pendekatan ekonomi sedia ada dapat dihindari.

Penulis ialah Felo Pusat Ekonomi dan Kajian Sosial, Institut Kefahaman Islam Malaysia