Friday, August 28, 2009

AGAMA : JUMAAT 28 OGOS 2009


Ramadan rahmat kepada anak yatim
MUNGKIN ramai yang bersetuju, walaupun apa pun kejayaan dan kenanganyang kita kecapi selama hidup ini, ia tidak semanis zaman kanak-kanakatau lebih tepat lagi setiap kali detik-detik menyambut lebaran!


Pengurusan Ramadan Nabi SAW
AHLAN Wasahlan Ya Ramadan (Selamat Datang Ya Ramadan). Begitulah ucapanRasulullah SAW dan sahabat-sahabatnya bila menjelang bulan al-mubaraksebagai menghormati dan menyambut bulan mulia tersebut.

Orang kafir aniaya diri sendiri
SHEIKHSya'rawi berkata : Selepas Allah menceritakan berkenaan keadilannyadalam pembalasan, Allah menyebut pula berkenaan keadaan orang-orangkafir yang menyangka banyaknya harta dan ramainya anak boleh menjadikanmereka kaya serta tidak berhajat kepada Allah.

Elak amal adat yang syirik
SOALAN: ADA beberapa adat Melayu yang menjadi kemusykilan. Adat-adat tersebut masih diamalkan di sesetengah tempat. Antaranya:


Kempen membaca di bulan Ramadan
PENJUALANaneka kurma, telekung, kopiah, tasbih dan telekung adalah senario yangcukup sinonim acap kali tibanya bulan Ramadan. Bahkan, bahang kemuliaanbulan penuh barakah ini semakin dirasai di masjid serta surau seratanegara, waima di negara yang mempunyai minoriti Muslim.







Hadis sahih mengenai puasa
DariMuhammad bin Abdullah, katanya: “Aku makan sahur bersama keluarga, lalumempercepatkan makan kerana kesempitan waktu kerana sudah mendekatiwaktu Subuh. Aku masih sempat bersolat jemaah Subuh bersama NabiMuhammad SAW ketika mengerjakan sujud (dalam solat subuh). No 1823(Sahih Bukhari)

Kemerdekaan negara nikmat terbesar untuk setiap warga
SAMBUTANulang tahun kemerdekaan negara ke-52 sudah pasti akan menyemarakkanlagi semangat patriotik dan rasa gembira dan bangga kita sebagai warganegara. Dengan tema ‘Rakyat didahulukan, Pencapaian diutamakan’kecintaan kepada tanah air bertuah ini kian bersemarak di sanubar kita.Setiap kali kemerdekaan disambut, ia pasti mengembalikan ingatan penuhnostalgia saat-saat tanah bertuah ini bebas daripada cengkamanpenjajah.

Golongan dibenarkan berbuka puasa
SIAPAKAH orang yang dibenarkan berbuka pada Ramadan dan adakah mereka wajib menggantikannya (qada)?

Masjid Wilayah anjur diskusi ilmu fekah, hadis
MASJIDbukan saja pusat ibadat, tetapi boleh menjadi institusi ilmu kepadaumat Islam menceduk sebanyak mungkin kefahaman pelbagai perkara. Olehitu, Masjid Wilayah, Kuala Lumpur menganjurkan aktiviti ilmu yangdikendalikan mereka yang arif.

Tabung Haji pastikan jemaah Malaysia bebas H1N1
JEMAAHhaji Malaysia akan menjalani peperiksaan kesihatan lebih teliti bagimemastikan mereka bebas jangkitan Influenza A (H1N1) sebelum dibenarkanmenjalani ibadat haji tahun ini

Ramadan rahmat kepada anak yatim

Ramadan rahmat kepada anak yatim


SOLAT berjemaah memupuk silaturahim sesama penghuni Darul Kifayah serta membina peribadi unggul Muslim.


MUNGKIN ramai yang bersetuju, walaupun apa pun kejayaan dan kenangan yang kita kecapi selama hidup ini, ia tidak semanis zaman kanak-kanak atau lebih tepat lagi setiap kali detik-detik menyambut lebaran!

Terlalu indah dan menyeronokkan, lebih-lebih lagi jika desa yang melatari suasana!

Walaupun siangnya letih lesu dek puasa, namun ibadat itu tidak pernah menghalang untuk mereka melakukan pelbagai aktiviti. Ligat tetap ligat. Mencari tin-tin diikuti meredah hutan belukar untuk mencari batang-batang buluh atau kayu. Semua itu kerana semangat yang tinggi untuk membuat pelita-pelita panjut.

Hasilnya pada waktu malam maka bergemerlapanlah cahaya pelita-pelita itu di sekeliling rumah yang menerangi jalan masuk dan halaman rumah!

Pemandangan yang terhasil itu sungguh indah, malah kita sanggup sekeliling kampung hatta di tengah-tengah malam bagi menikmati suasana yang cukup mengasyikkan itu.

Suasana bertambah meriah apabila sedari siang sehingga ke malam malah sehingga ke titisan embun pagi yang terakhir, kedengaran dentuman dari meriam buluh di sana sini.

Walaupun sangat bingit tetapi tiada siapa yang dapat menghalang kanak-kanak dan remaja malah seorang dua, orang tua yang sama-sama melakukan aktiviti 'pengeboman' itu dari serata ceruk kampung.

Begitu juga bermain mercun dan bunga api, satu lagi aktiviti wajib bagi 'mewarnai' malam-malam Ramadan!

Namun keindahan Ramadan dan Hari Raya bagi seorang kanak-kanak itu turut bermakna, meraikannya bersama ahli keluarga terutama ayah dan ibu tercinta.

Telah menjadi tradisi sehingga kini, tiada ibu bapa yang mahu melihat anak-anaknya menyambut Hari Raya tanpa sepatu baru, baju baru segala-galanya baru.

Segala-galanya akan mereka sediakan demi si anak. Apabila di pagi raya, pemandangan yang cukup mengasyikkan apabila si anak-anak yang begitu segak dan comel yang serba serbi baru tadi mengucup kedua-dua tangan dan pipi ayah dan ibu untuk pelbagai pengucapan yang ditujukan khas buat orang tua yang melahirkan.

"Selamat Hari Raya ayah, ibu! Minta ampun maaf dan halalkan makan minum!" merupakan ayat-ayat yang sering kita dengar, dilafazkan oleh si anak.

Suasana yang asalnya hening dan sayu, serta merta bertukar kepada sangat ceria apabila si anak melonjak kegembiraan apabila menerima habuan duit raya dari orang tua.

Sedikit catatan dari pelbagai 1,001 memori Aidilfitri ini mungkin tidak pernah tercatat pada diari si anak yatim. Catatan mereka adalah tersendiri dan menuntut seribu pengertian dan keinsafan dari semua pihak.

Namun pada hakikatnya, Ramadan dan Syawal tidak pernah membeza-bezakan umatnya. Semua individu muslim layak untuk meraikannya.

Malah golongan yang tidak bernasib baik inilah yang patut lebih mendapat keutamaan dan perhatian agar kemeriahan Ramadan dan kegembiraan Syawal itu sama-sama dapat dirasai.

Jika kita selami hidup sebatang kara, tiada ayah dan ibu, seolah-olah kehadiran Ramadan dan Syawal seperti tiada erti. Bagaimana kita dapat meraikan bulan-bulan kebesaran ini sedangkan orang yang kita sayangi dan kasihi tiada di sisi?

Kita tidak nafikan, golongan anak yatim piatu pastinya mempunyai psikologi mereka yang tersendiri. Jiwa mereka menjadi lebih halus dan mudah terusik, lebih-lebih lagi di saat orang lain begitu gembira terutama menyambut Syawal bersama-sama ibu bapa, ahli keluarga dan saudara mara.

Justeru kita selami isi hati anak-anak yang menghuni asrama anak yatim dan miskin Darul Kifayah kelolaan Jabatan Agama Wilayah Persekutuan (JAWI).

Ketika ditemui di asrama mereka di Taman Koperasi Polis Fasa 2, Batu Caves, Kuala Lumpur, seolah-olah berlaku pertembungan dua dunia yang berbeza.

Suasana mereka menyambut Ramadan dan Syawal tidak ada titik persamaan seperti yang dilalui rakan-rakan yang seusia mereka di luar sana.

Malah kadang kala termalu sendiri apabila bercakap soal kualiti berpuasa. Penulis akui, penghuni Darul Kifayah ini tidak memerlukan mercun, bunga api, pelita panjut sehinggalah bersengkang mata untuk membuat biskut Raya bagi sebagai pengisian bulan Ramadan.

Ini kerana mereka begitu mengejarkan pelbagai kelebihan bulan Ramadan, iaitu satu bulan yang menjanjikan rahmat pada 10 hari pertama, berkat pada 10 hari kedua dan maghfirah atau keampunan dari Allah pada 10 hari yang terakhir.

Wan Muhd. Zubair Wan Mohd. Noor, 14, berkata, suasana Ramadan di situ amat berbeza berbanding bulan-bulan lain.

Katanya, apabila tiba Ramadan, mereka diraikan oleh pelbagai pihak dengan jemputan berbuka puasa dan tidak kurang yang menyediakan juadah-juadah yang istimewa di asrama.

"Tidak cukup itu, kami juga dilimpahkan rezeki dengan sumbangan-sumbangan duit raya dan pelbagai hadiah berupa kelengkapan-kelengkapan termasuk baju baru, kasut dan sebagainya bagi membolehkan kami ceria dan gembira menyambut Syawal.

"Sebagaimana rakan-rakan sebaya di luar yang lebih bernasib baik, kami di sini tidak pernah kekurangan malah bersyukur kerana semakin ramai yang prihatin dengan nasib kami," katanya yang telah menetap dua tahun di situ.

Namun semua itu berbeza ketika Zubair mula-mula menghuni di situ. Perasaan sedih, rendah diri, takut, bimbang bercampur baur walaupun dia tinggal bersama seorang abang dan adiknya di situ.

"Saya tidak dapat membiasakan diri dan masa diperlukan apatah lagi tahun lalu adalah kali pertama saya berpuasa jauh dari kaum keluarga dan sanak saudara.

"Sekarang Alhamdulillah, tiada sebab lagi untuk saya menangisi nasib diri, malah yang penting saya bersama-sama penghuni lain, kami gembira dengan cara kami sendiri bagi menyambut Ramadan dan Syawal," katanya yang berasal dari Terengganu.

Mohd. Iskandar Mohd., 14, pula berkata, rezeki yang melimpah ruah dengan pelbagai pemberian dan sumbangan membuktikan bahawa pelbagai pihak juga mahu anak-anak yatim bergembira menyambut Ramadan dan Syawal.

"Mungkin ini tidak dirasai oleh anak-anak di luar sana tetapi kami begitu bersyukur kerana dikurniakan 'durian runtuh.'

"Walaupun setahun sekali tetapi semua sumbangan itu begitu bermakna bagi kami menampung perbelanjaan diri, sekolah dan dapat digunakan di waktu-waktu kecemasan," katanya.

Menurut Iskandar, setiap penghuni mempunyai akaun peribadi bagi menyimpan semua sumbangan duit raya yang diterima. Mereka tidak boleh menggunakan wang berkenaan sesuka hati ini apabila untuk tujuan wang poket, ia telah menjadi tanggungjawab kepada pihak pengurusan untuk memberi wang itu setiap hari.

Remaja perempuan, Nurfatin Pazin, 13, berkata, berpuasa di Darul Kifayah memberi banyak kenangan manis.

"Ini terutama apabila para penghuni di situ mendapat layanan istimewa dari syarikat-syarikat dan individu korporat yang menaja majlis berbuka puasa dan bersahur.

"Suasananya memang menyeronokkan apatah lagi mereka selalu memberikan banyak kata-kata nasihat dan perangsang supaya kami juga boleh berjaya seperti orang lain," katanya.

Tambah seronok apabila para penghuni Darul Kifayah kata Nurfatin, mereka secara dapat berbuka puasa, solat tarawih, bertadarus al-Quran sehingga khatam beramai-ramai.

"Berbanding orang lain, alhamdulillah kami dapat memanfaatkan sepenuhnya bulan Ramadan dan melakukan ibadat. Walaupun penat tetapi seronok," katanya.

Teh Maizatul Idayu Mohd. Nazri, 13, yang sebelum ini tinggal bersama ibu saudaranya pula sedih kerana ini kali pertama dia berpuasa di Darul Kifayah.

"Tetapi semakin lama di sini, saya makin serasi dan dapat menyesuaikan diri dengan baik. Saya belajar hidup bertolak ansur dan berkerjasama.

"Hasilnya, bukan sahaja dapat mengenali ramai kawan tetapi semua penghuni di sini seperti keluarga sendiri, saling bantu-membantu dan berkongsi suka duka," katanya.

Menggembirakan anak-anak yatim antara menjadi tanggungjawab umat Islam yang berkemampuan.

Bercakap soal fadilat dan ganjaran, hayatilah sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: Barang siapa memuliakan anak yatim di bulan ini (Ramadan) Allah akan memuliakannya pada bertemu-Nya di hari akhirat kelak. (riwayat Bukhari)

Pengurusan Ramadan Nabi SAW

Pengurusan Ramadan Nabi SAW


Kita disuruh menyegerakan berbuka apabila sudah tiba waktunya. - Gambar hiasan


AHLAN Wasahlan Ya Ramadan (Selamat Datang Ya Ramadan). Begitulah ucapan Rasulullah SAW dan sahabat-sahabatnya bila menjelang bulan al-mubarak sebagai menghormati dan menyambut bulan mulia tersebut.

Sebelum menjalankan ibadat Ramadan, ada beberapa perkara yang perlu difahami, di antaranya ialah puasa Ramadan adalah rukun Islam yang keempat.

Hukumnya adalah fardu (wajib) yang langsung dari perintah Allah SWT, sebagaimana firman-Nya yang bermaksud: Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu sekalian berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu, semoga kamu menjadi orang-orang yang bertakwa. (al-Baqarah: 183).

Dalam hadis dijelaskan, sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: Sesungguhnya Islam itu dibangun di atas lima (dasar). Kesaksian bahawa tidak ada Tuhan yang berhak disembah selain Allah dan Muhammad itu adalah utusan-Nya, menegakkan solat, menunaikan zakat, melaksanakan puasa Ramadan dan menunaikan haji. (riwayat Muslim).

Dari ayat dan hadis di atas berpuasa Ramadan hukumnya wajib atas setiap Muslim dan Muslimat yang sihat akalnya, dan telah mukalaf, tidak dalam keadaan musafir dan sakit. Khususnya bagi wanita, tidak dalam keadaan haid dan nifas.

Allah SWT mensyariatkan berpuasa dan pelbagai ibadat Ramadan sebagai salah satu program yang harus dilalui setiap muslim dan mukmin dalam pembentukan karakter takwa mereka.

Sebaliknya ancaman keras bagi orang-orang beriman yang tidak melaksanakan ibadat puasa Ramadan.

Ia sebagaimana yang disabdakan Rasulullah SAW yang bermaksud: Ikatan dan penegak agama Islam itu ada tiga. Siapa yang meninggalkan salah satu darinya, maka ia telah kafir, halal darahnya iaitu: syahadat, solat fardu, puasa Ramadan. (riwayat Abu Ya'la dan Dailami). Yang dimaksudkan kafir ialah hukumnya seperti murtad.

Dalam hadis lain Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: Siapa yang berbuka satu hari dalam bulan Ramadan tanpa ada rukhsah (faktor yang membolehkan berbuka) dari Allah, maka tidak akan tergantikan walaupun ia melaksanakan puasa sepanjang masa. (riwayat Abu Daud, Ibnu Majah dan Tirmizi).

Jenis-jenis puasa itu terbahagi dua, pertama puasa fardu (wajib), dan kedua puasa tathowwu' (puasa sunat).

Adapun puasa wajib terbahagi tiga, pertama puasa Ramadan, iaitu puasa yang dilaksanakan selama bulan Ramadan seperti dijelaskan dalam surah al-Baqarah: 183.

Kedua, puasa kaffarat (puasa denda), iaitu puasa yang wajib dilakukan sebagai denda dari pelanggaran hukum seperti pelanggaran dalam ibadat haji, membunuh tidak sengaja, melanggar sumpah dan sebagainya.

Ketiga, adalah puasa nazar, iaitu jika seseorang bernazar dengan berpuasa bagi perkara yang dinazarkannya seperti jika ia sembuh dari penyakit dan sebagainya maka ia bernazar untuk berpuasa. Puasa seperti ini disebut dengan puasa nazar dan wajib hukumnya.

Puasa tathowwu' (puasa sunat), adalah puasa enam hari di bulan Syawal. Dalam hadis Rasulullah SAW dijelaskan: Siapa yang berpuasa Ramadan, kemudian dia teruskan dengan enam hari di bulan Syawal, seakan dia berpuasa sepanjang masa (tahun). (riwayat al-Jamaah kecuali Bukhari, Nasa'i)

Isnin dan Khamis

Puasa hari Arafah bagi yang tidak menunaikan ibadat haji. Dalam hadis dijelaskan: Berpuasa hari Arafah (9 Zulhijah) menghapuskan dosa dua tahun, setahun sebelum dan setahun selepasnya. (riwayat al-Jamaah kecuali Bukhari, Nasa'i).

Puasa hari Asyura (10 Muharam). Dalam hadis Rasulullah SAW dijelaskan: Puasa pada hari Arafah (9 Zulhijah) menghapus dosa dua tahun yang lalu dan yang akan datang. Dan puasa Asyura (10 Muharam) menghapuskan dosa setahun yang lalu. (riwayat al-Jamaah kecuali Bukhari, Tirmizi).

Berkaitan puasa Asyura, Rasulullah SAW menyarankan agar ditambah sehari sebelumnya agar tidak sama dengan Yahudi, kerana mereka juga berpuasa pada hari Asyura.

Puasa diperbanyak di bulan Syaaban. Dari Aisyah r.a dia berkata: Aku tidak melihat Rasulullah SAW menyempurnakan puasanya kecuali di bulan Ramadan sahaja, dan aku tidak melihat banyak berpuasa di bulan selain Ramadan kecuali di bulan Syaaban. (riwayat Bukhari dan Muslim).

Puasa pada hari Isnin dan Khamis. Dari Abu Hurairah r.a dia berkata: Rasulullah SAW paling banyak berpuasa pada hari Isnin dan Khamis. Lalu Baginda ditanya kenapa? Baginda menjawab : Sesungguhnya semua amal diangkat (ke langit) setiap hari Isnin dan Khamis. Maka Allah akan mengampunkan setiap Muslim atau setiap Mukmin kecuali dua orang yang sedang berbantah, maka Allah berkata : Tangguhkan keduanya." (riwayat Imam Ahmad).

Puasa tathowwu' (sunat) dibolehkan berbuka, khususnya jika ada penyebabnya seperti dijemput makan. Dari Abu Said al-Khudri r.a dia berkata: "Saya menyiapkan makanan untuk Rasulullah SAW, maka Baginda datang dengan beberapa sahabatnya. Ketika makanan dihidangkan salah seorang di antara mereka berkata: Sesungguhnya saya sedang berpuasa. Lalu Rasulullah berkata: Saudaramu telah menjemputmu dan telah bersusah payah untukmu. Kemudian Baginda bersabda: Berbukalah dan berpuasalah di hari lain sebagai gantinya jika kamu mahu". (riwayat Baihaqi).

Setiap ibadat dalam Islam ada rukunnya agar ibadat itu dapat tegak dan berjalan dengan benar. Demikian juga dengan puasa Ramadan ada dua rukun.

Pertama, niat yang menentukan sah atau tidaknya ibadat seseorang seperti yang dijelaskan Rasulullah SAW: Sesungguhnya (sahnya) setiap amalan itu bergantung adanya niat, dan sesungguhnya setiap orang (akan memperoleh) sesuai apa yang diniatkannya. Siapa yang berhijrah kerana kepentingan dunia yang akan dia peroleh atau wanita yang akan dinikahinya, maka dia akan memperoleh apa yang diniatkannya. (riwayat Muslim).

Setiap amal ibadat, baik wajib mahupun yang sunat akan bernilai di mata Allah jika didasarkan dengan niat.

Niat kerana Allah

Niatnya harus hanya kerana Allah, tidak menyeleweng sedikitpun. Kemudian itu niat letaknya dalam hati yang diucapkan dengan lisan, termasuk niat berpuasa Ramadan mesti dilakukan dalam hati. Waktunya sebelum terbit fajar.

Juga menahan diri daripada perkara-perkara yang membatalkan puasa sejak terbit fajar sampai matahari tenggelam sebagaimana maksud dalam surah al-Baqarah: 187.

Yang berniat membatalkan puasanya di siang hari, dengan demikian membatalkan puasanya walaupun dia tidak makan atau minum.

Adapun yang membatalkan puasa dan mesti diqada dan kaffarat menurut jumhur ulama adalah berhubungan suami dan isteri dengan sengaja.

Kaffarat bagi yang berhubungan suami isteri ialah memerdekakan hamba. Jika tidak sanggup, berpuasa dua bulan berturut-turut. Jika tidak mampu memberi makan fakir miskin sebanyak 60 orang, seperti yang dijelaskan dalam hadis Rasulullah SAW, yang diriwayatkan Imam Bukhari.

Orang kafir aniaya diri sendiri

Orang kafir aniaya diri sendiri

Oleh DR. ZULKIFLI MOHAMAD ALBAKRI

SHEIKH Sya'rawi berkata : Selepas Allah menceritakan berkenaan keadilannya dalam pembalasan, Allah menyebut pula berkenaan keadaan orang-orang kafir yang menyangka banyaknya harta dan ramainya anak boleh menjadikan mereka kaya serta tidak berhajat kepada Allah.

Iktibar dan fiqh ayat 116

i. Ibn Kathir berkata: Allah menceritakan perihal orang kafir musyrikin sekalipun anak dan harta mereka banyak kecuali semuanya tidak dapat menolak azab Allah SWT. Mereka akan kekal di neraka.

ii. Al-Alusi berkata: Anak-anak mereka pada hari akhirat kelak, begitu juga dengan harta mereka tidak dapat menegah dan menghalang daripada azab Allah SWT.

iii. Al-Maraghi berkata: Mereka tetap tinggal di dalam neraka, tanpa mampu untuk keluar daripadanya disebabkan rohani mereka sudah menjadi gelap, akidahnya pula sudah rosak, dan amal perbuatan mereka pula jelik.

Semuanya itu menghendaki mereka tinggal kekal di jurang kebinasaan yang amat gelap serta panas yang mana bahan bakarnya adalah manusia dan batu berhala. Tempat ini dikhaskan untuk setiap orang yang mengingkari ayat Tuhannya, menolak dakwah para nabi dan rasul-Nya, dan hanya mahu tunduk mendengarkan seruan nafsu dan keinginannya.

iv. Muhammad Quraish Shihab berkata: Pada hakikatnya orang-orang yang beriman pun tidak akan bermanfaat buat mereka harta dan anak-anaknya untuk menolak ketetapan Allah SWT kerana seringkali menduga bahawa itu semua akan memberi manfaat kepada orang kafir bukan kepada orang mukmin.

Jelas di sini mereka itu ialah orang-orang kafir. Bukankah ada di antara mereka yang berkata: Kami memiliki harta dan anak-anak yang lebih banyak sehingga kami tidak akan diseksa. (terjemahan surah al-Saba': 35)

v. Hamka berkata: Kerana kemewahan dan kemegahan hidup mereka menjadi sombong dan tidak mempercayai pada seruan Ilahi.

Sesungguhnya harta dan anak-anak mereka tidak akan dapat menolong apabila azab Allah SWT menimpa kepadanya.

Sebab Nuzul ayat 117

Ayat ini diturunkan berkaitan dengan harta yang dibelanjakan oleh penduduk Mekah atau bangsa Yahudi yang memusuhi dan memerangi Nabi Muhammad SAW.

Mereka telah memilih cara seperti itu untuk kepentingan diri mereka, sedangkan Nabi SAW dan para sahabatnya sedikit pun tidak ditimpa kecelakaan dengan tindakan mereka itu. Sebaliknya mereka pula yang dikuasai dan ditundukkan.

Ada yang berpendapat, bahawa ayat ini turun berkaitan dengan golongan munafik yang telah membelanjakan kekayaannya untuk jalan kebaikan, tetapi dengan maksud untuk menunjuk dan mencari pujian, atau menyembunyikan niat jahatnya (dengan bertopengkan kebajikan).

Sementara dalam riwayat lain pula menyebut bahawa perumpamaan dalam ayat-ayat ini ditujukan tepat terhadap golongan kafir yang membelanjakan kekayaan untuk kegiatan yang baik, dan mengharapkan kebaikan. Akan tetapi kerana syarat untuk memperoleh pahala daripada perbuatan-perbuatan yang baik adalah iman, maka mereka telah menzalimi diri mereka sendiri.

Ini disebabkan mereka tidak mahu memikirkan dalil-dalil yang sememangnya telah jelas, atau mengingkari kebenaran setelah difikirkannya benar padahal dalil-dalil tentang kebenaran ini telah diutarakan kepada mereka.

Iktibar dan fiqh ayat

Mereka yang menafkahkan dalam kehidupan di dunia mempunyai empat pendapat:

lNafkah orang kafir dan sedekah mereka. Inilah pendapat Mujahid.

lNafkah orang-orang yang rendah di kalangan Yahudi terhadap pendeta mereka. Inilah pendapat Muqatil.

lNafkah orang Musyrikin di Perang Badar. Inilah pendapat Abul Hasan al-Mawardi.

lNafkah orang munafikin. Apabila mereka keluar bersama orang Islam untuk memerangi Musyrikin. Ini juga pendapat al-Mawardi.

Ringkasnya, usaha mereka dalam membelanjakan harta kekayaan, sekalipun pada jalan yang baik, tetap keadaannya sama seperti angin dingin yang bertiup keras lalu menghancurkan tanaman.

Jadi, mereka tidak memperoleh sebarang manfaat daripada perbelanjaan hartanya, laksana pemilik tanaman tadi.

ii. Muhammad Quraish Shihab berkata: Ayat ini memberi perumpamaan seorang petani yang telah bekerja sedemikian rupa sehingga sawah dan ladangnya telah siap untuk dipetik, tetapi tiba-tiba datang angin yang membawa udara yang sangat dingin, yang keras sehingga seperti berbunyi 'sheer' dan akhirnya tanamannya terbakar tanpa mendapat apa-apa hasil.

Bahkan dia mengalami kerugian modal, tenaga dan pikiran. Demikian juga keadaan mereka di Hari Kemudian. Mereka menduga bahawa amal-amal mereka akan bermanfaat tetapi kenyataannya sama dengan petani yang dicontohkan di atas.

iii. Hamka berkata: Ayat ini diumpamakan harta benda yang dibelanjakan untuk maksud yang jahat laksana angin sejuk yang kering pada musim dingin bukan membawa kesuburan melainkan kemusnahan.

Berbeza dengan ajaran dan seruan Ilahi yang dibawa oleh Rasulullah SAW umpama air hujan yang turun membawa rahmat dan berkat.

Semoga Allah menjadikan kita golongan yang taat dan beriman kepada-Nya serta yang menyelamatkan kita di hari akhirat kelak daripada api neraka. Amin.

Elak amal adat yang syirik

Elak amal adat yang syirik

SOALAN:
ADA beberapa adat Melayu yang menjadi kemusykilan. Adat-adat tersebut masih diamalkan di sesetengah tempat. Antaranya:

1. Seseorang (suami) perlu mencabut paku yang telah dipakunya di mana-mana tempat untuk menyenangkan isterinya untuk bersalin.

2. Jangan belitkan kain tuala di leher, nanti anak yang keluar akan terbelit tali pusat di lehernya.

Apakah pandangan ustaz ke atas perkara ini menurut Islam?

Jawapan:

Cuba kita renung dan hayati makna ayat al-Kursi berikut: Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang tetap Hidup, Yang Kekal selama-lamanya (mentadbirkan sekelian makhluk-Nya). Yang tidak pernah berasa mengantuk apalagi tidur. Yang Memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisi-Nya melainkan Dengan izin-Nya (sahaja). Yang Maha Mengetahui apa yang berada di hadapan mereka dan apa yang berada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah Kehendaki. Luasnya Kursi Allah (ilmu-Nya dan kekuasaan-Nya) meliputi langit dan bumi; dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara kedua-duanya. Dan Dia-lah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaan-Nya), lagi Maha Besar (kekuasaan-Nya). (al-Baqarah: 255)

Subhanallah, betapa agung konsep keesaan Allah SWT yang digambarkan oleh ayat tersebut. Allah dengan jelas memberitahu kita bahawasanya segala kuasa itu adalah milik mutlak-Nya semata-mata bukan sahaja di bumi bahkan di langit!

Jadi, apa ukuran yang kita pakai sebagai orang-orang yang benar-benar beriman apabila kita meletakkan sejumlah kuasa pengakibat kepada paku dan tuala?

Adakah mempercayai sial pembawa padah dan petanda atau alamat buruk serasi dengan ajaran Islam terutamanya apabila kita menyentuh bab tauhid dan akidah Islam yang suci dan tulen? Atau dari mana asal kepercayaan-kepercayaan ini sebenarnya?

Sebenarnya ia berpunca daripada kepercayaan silam orang-orang Melayu pada zaman sebelum Islam. Ketika itu ideologi paganisme yang menisbahkan kuasa kepada setiap benda yang wujud di muka bumi ini lalu memuja segalanya. Dipanggil semangat itu, dan semangat ini.

Namun, saki-baki daki syirik kepercayaan lalu masih berakar umbi di jiwa generasi pewaris generasi yang telah bertukar kepada mempercayai ajaran agama Islam sejak kurun ke-10 lagi yang telah mula bertapak di Negeri Terengganu berdasarkan artifak sejarah Tugu Peringatan Batu (Batu Bersurat) yang ditemui di Kuala Berang, Terengganu.

Walaupun 10 kurun telah berlalu, dan kurun ke-21 telah menjelma kini, ramai yang masih kabur untuk membezakan antara unsur syirik ideologi paganisme silam dengan dasar keesaan Allah SWT yang menjadi asas berimannya seseorang yang bergelar Muslim.

Perlu diingat bahawa syirik yang bermaksud 'memberi hak perkongsian terhadap sesuatu contohnya kuasa di antara Allah dan sesuatu benda' ini adalah dosa besar nombor satu dalam senarai 70 dosa-dosa besar.

Allah SWT dengan tegas menyatakan pendirian-Nya mengenai syirik ini bahawa ia adalah satu dosa besar yang sangat berat kesalahannya dalam surah al-Nisa', ayat 48 yang bermaksud: Sesungguhnya Allah tidak akan Mengampunkan dosa syirik mempersekutukan-Nya (dengan sesuatu apa jua sekalipun), dan akan mengampunkan dosa lain selain daripada dosa itu (syirik) bagi sesiapa yang dikehendaki-Nya. Dan sesiapa yang mempersekutukan Allah (dengan sesuatu yang lain), maka sesungguhnya dia telah melakukan dosa yang amat besar (berat).

Dalam ayat lain, Allah tegaskan perbuatan itu adalah satu kesesatan yang sangat menjauhkan seseorang daripada Allah dalam ayat 116 yang bermaksud: Sesungguhnya Allah tidak akan Mengampunkan dosa syirik orang yang mempersekutukan-Nya Dengan sesuatu (dengan sesuatu apa jua sekalipun), dan akan mengampunkan dosa lain selain daripada dosa itu (syirik) bagi sesiapa yang dikehendaki-Nya; Dan sesiapa yang mempersekutukan Allah (dengan sesuatu yang lain), maka sesungguhnya dia telah sesat dengan kesesatan yang amat menjauhkannya (daripada Allah).

Langit mana kita sanggup junjung, bumi mana kita sanggup bertongkat apabila Allah telah menganggap kita terkeluar senarai daripada keampunan dan rahmat-Nya?

Khazanah sunnah juga membawa hadis-hadis yang senada dengan ayat-ayat al-Quran yang telah kita baca tadi.

Hadis paling sahih daripada Sahih al-Bukhari menegaskan bahawa: Dari Abu Hurairah r.a. yang telah mendengar baginda SAW bersabda: "Tiada petanda atau alamat buruk atau sial pembawa padah (dalam Islam). Sebaik-baiknya ialah kata-kata yang baik (senang didengari) diperdengarkan kepada kamu." (Sumber: Sahih al-Bukhari, juzuk 5, halaman 2171, bilangan hadis: 5422).

Hadis yang sama juga terdapat dalam Sahih Muslim, Sahih Ibnu Hibban, Sunan al-Bayhaqi al-Kubra, Musnad Imam Ahmadbin Hanbal, Musnad al-Tayalisi, dan Musnad Abu Ya'la menggambarkan betapa besar perkara ini di sisi Islam.

Jangan sekali-kali memandang remeh dan membiarkan ia berterusan dalam kehidupan kerana Imam Ahmad bin Hanbal ada meriwayatkan satu lagi hadis yang lebih jelas mengenai perkara ini yang bermaksud: Dari Abdullah bin 'Amru berkata: Rasulullah SAW bersabda: "Sesiapa yang membenarkan petanda atau alamat buruk daripada sesuatu sehingga menjejaskan hajatnya untuk berbuat sesuatu sesungguhnya dia telah melakukan syirik. Para sahabat bertanya: Maka apakah kaffarahnya (penebus kesalahan itu?) Rasulullah bersabda: Hendaklah kamu berkata: Allahumma La Khaira Illa Khayruk, Wa La Tiyara Illa Tiyaruk, Wa La Ilaha Ghayruk yang bermaksud: "Ya Allah, tiada kebaikan selain daripada kebaikan milik-Mu, tiada alamat atau petanda selain daripada alamat atau petanda dari-Mu, dan tiada Tuhan selain-Mu". (Sumber: Musnad Imam Ahmad bin Hanbal, juzuk 2, halaman 220, bilangan hadis: 7045).

Sebaik-baiknya kita kembali kepada ajaran Islam yang sebenar seperti yang diajar oleh Nabi Muhammad SAW seperti membaca: Bismillahillazi la yadhurru ma'asmihi shay'un fil ardhi wa la fissama' wa huwassami'ul alim yang bermaksud: "Dengan nama Allah yang dengan nama-Nya tiada sesuatu di bumi dan di langit akan (dapat) memudhratkan (sesuatu yang lain) sedang Dia (Allah) Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui".

Menurut baginda, sesiapa yang membacanya tiga kali pada waktu pagi maka tiada apa yang boleh memudaratkannya sehingga waktu petang; begitu jugalah apabila ia dibaca tiga kali pada waktu petang, maka tiada apa yang boleh memudaratkannya sehingga waktu pagi. (Sumber: Sunan Abu Daud, juzuk 3, halaman 132, bilangan hadis: 5088)

Insya-Allah kita kan sentiasa dilindungi oleh-Nya daripada segala mudarat.

Kempen membaca di bulan Ramadan

Kempen membaca di bulan Ramadan


AINON MOHD. dan Abdul Latip Talib bersama sebahagian buku-buku terbitan PTS Publications.


PENJUALAN aneka kurma, telekung, kopiah, tasbih dan telekung adalah senario yang cukup sinonim acap kali tibanya bulan Ramadan. Bahkan, bahang kemuliaan bulan penuh barakah ini semakin dirasai di masjid serta surau serata negara, waima di negara yang mempunyai minoriti Muslim.

Apa yang pastinya, kelas-kelas pengajian ilmu, tadarus dan banyak lagi majlis ilmu adalah antara aktiviti yang mendahului senarai teratas carta aktiviti di masjid mahupun surau.

Sayangnya, seperkara yang sering terlepas pandang setiap kali tibanya penghulu segala bulan ini ialah hilangnya budaya membaca masyarakat Muslim di negara ini. Apa yang lebih 'dibudayakan' adalah tidur sepanjang hari.

Sementara, di toko-toko buku pula, tumpuan mereka adalah kepada penjualan kurma serta kelengkapan beribadat. Yang mana, koleksi buku-buku bermanfaat sering diletakkan ke bahagian belakang.

Sedangkan hakikatnya, pada bulan Ramadan inilah, salah satu peristiwa besar lagi bersejarah berlaku iaitu bulan di mana turunnya al-Quran atau lebih dikenali sebagai Nuzul Quran.

Sudah pastilah, pencarian ilmu itu serta penghayatan roh Ramadan tidak sekadar dititikberatkan kepada pembacaan al-Quran menerusi aktiviti tadarus dan tilawah sahaja.

Malah, pemahaman al-Quran juga perlu digarap dengan majlis-majlis ilmu dan bacaan-bacaan tambahan bagi menguatkan pemahaman berkenaan Islam, sekali gus membina jati diri Muslim sejati.

Kelebihan Ramadan

Menyedari kelebihan amalan-amalan baik sepanjang bulan Ramadan, PTS Publications & Distributors Sdn. Bhd. (PTS) mengajak umat Islam menjadikan bulan ini sebagai bulan membaca dengan mengutarakan tema 'Ramadan tetamu yang dirindui, bulan perjuangan, bulan Nuzul Quran, mencerdaskan minda, mencari Lailatul Qadr dan menunaikan haji'.

Pengerusi PTS, Ainon Mohd. berkata, PTS melihat bulan Ramadan perlu diisi dengan aktiviti membaca kerana secara umumnya, umat Islam mempunyai lebih banyak masa rehat yang daripada 'diisi' dengan tidur sepanjang hari.

Oleh itu, katanya, adalah lebih baik menjadikan membaca sebagai satu amalan sepanjang Ramadan.

Beliau berkata, suasana di Malaysia berbeza dengan jiran Indonesia, di mana sebelum tibanya bulan Ramadan, buku-buku memang menjadi rebutan dan penjualan buka pada bulan Ramadan jauh lebih tinggi berbanding bulan-bulan lain.

"Justeru, budaya sebegini perlu dibudayakan di kalangan masyarakat kita terutamanya yang beragama Islam. Tidak kisahlah jika bacaan itu sekadar sehari selembar halaman sahaja.

"Apa lagi, ia adalah bulan muhasabah diri. Jadi cara terbaik ialah dengan mengukuhkan ilmu dan antara cara yang termudah ialah dengan membaca," katanya.

Ainon berkata demikian pada sidang akhbar memperkenalkan 27 buku terbitan PTS sempena mempromosikan kempen membaca sepanjang bulan Ramadan di Istana Budaya, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Menurut Ainon lagi, buku-buku di atas merangkumi novel sejarah Islam iaitu sebanyak 12 hasil pengarangnya, Abdul Latip Talib. Di samping itu penulis hebat, Dr. Danial Zainal Abidin turut membariskan lima buah buku antaranya; Quran Saintifik: Meneroka Kecemerlangan Quran daripada Teropong Sains, Minda Muslim Super dan Tip-tip Cemerlang daripada Quran. Turut diketengahkan ialah buku-buku berbentuk motivasi dan haji seperti; Haji Muda, 99Q: Kecerdasan berasaskan Asmaulhusna dan 3T: Taubat Tasbih Tahajud.

"Yang pastinya, PTS sedang giat mempromosikan kempen membaca sepanjang Ramadan ini dengan menyediakan lebih 27 judul buku dengan potongan harga istimewa.

"Kami turut berharap pihak masjid dan surau dapat menyarankan menerusi kelas-kelas agama, ceramah dan di dalam khutbah perihal kelebihan membaca, seterusnya memupuk minat membaca para jemaah menerusi penganjuran pelbagai aktiviti," kata Ainon.

Hadis sahih mengenai puasa

Hadis sahih mengenai puasa

Dari Muhammad bin Abdullah, katanya: “Aku makan sahur bersama keluarga, lalu mempercepatkan makan kerana kesempitan waktu kerana sudah mendekati waktu Subuh. Aku masih sempat bersolat jemaah Subuh bersama Nabi Muhammad SAW ketika mengerjakan sujud (dalam solat subuh).

No 1823 (Sahih Bukhari)


Dari Anas dan Zaid bin Tsabit, katanya,” Kami bersahur bersama Nabi Muhammad SAW, kemudian beliau berdiri untuk mengerjakan solat (Subuh). Anas bertanya kepada Zaid: “Berapa lamakah jarak waktu antara sahur dan azan Subuh (mulai selesainya sahur hingga permulaan terdengar bunyi azan? Zaid Menjawab : “Iaitu, kira-kira membaca 50 ayat Al-Quran,

No 1824 (Sahih Bukhari)

Kemerdekaan negara nikmat terbesar untuk setiap warga

Kemerdekaan negara nikmat terbesar untuk setiap warga

Oleh Wan Marzuki Wan Ramli

SAMBUTAN ulang tahun kemerdekaan negara ke-52 sudah pasti akan menyemarakkan lagi semangat patriotik dan rasa gembira dan bangga kita sebagai warga negara. Dengan tema ‘Rakyat didahulukan, Pencapaian diutamakan’ kecintaan kepada tanah air bertuah ini kian bersemarak di sanubar kita. Setiap kali kemerdekaan disambut, ia pasti mengembalikan ingatan penuh nostalgia saat-saat tanah bertuah ini bebas daripada cengkaman penjajah.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Cintakan tanah air itu sebahagian daripada iman.” (Riwayat Bukhari dan Muslim).

Kecintaan yang kuat terhadap tanah air sendiri adalah obor pencetus semangat untuk terus membawa kemajuan kepada setiap diri warga negara bagi sama-sama memikul tanggungjawab untuk mengekalkan kemerdekaan yang diperoleh atau memajukan negara sehingga ke tahap kecemerlangan.

Kemerdekaan negara ini adalah nikmat terbesar kurniaan Allah kepada seluruh warga. Kita harus ingat, nikmat ini tidak semua dapat dirasai oleh semua penduduk dunia. Berapa ramai umat manusia pada hari ini berjuang sejak berpuluh-puluh tahun untuk membebaskan bumi kelahiran daripada cengkaman bangsa asing dan ingin merasai nikmat hidup bebas dalam sebuah negara yang merdeka.

Namun rahmat Tuhan pasti akan datang dengan syarat setiap hamba-Nya tidak mudah patah semangat dan berpaling tadah dari nawaitu asalnya. Firman Allah dalam surah ar-Ra’du ayat 11 bermaksud: “Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum sehingga kaum itu sendiri yang berusaha untuk mengubah keadaan hidup mereka.”

Berjihad dan berkorban jiwa raga untuk memerdekakan negara daripada belenggu penjajahan sebagaimana yang dilakukan bekas pejuang kemerdekaan negara kita, adalah di antara golongan insan mulia disanjung tinggi oleh Islam.

Kedatangan Islam itu sendiri sebenarnya membawa mesej jelas dan bersifat kemerdekaan. Islam menyeru setiap umatnya membebaskan diri daripada dibelenggu kejahilan terhadap Allah.

Islam yang syumul meletakkan kesejahteraan, keharmonian, kedamaian dan keamanan pada martabat paling puncak.

Islam juga bersifat merdeka dalam maksud berjihad membebaskan diri dari terjerumus dalam keruntuhan akhlak dan tingkah laku yang boleh membawa kepada kemurkaan Allah. Lantaran itulah Islam begitu menitikberatkan usaha membebaskan diri dengan menyelamatkan tamadun manusia dari terus hidup dalam gelombang nafsu yang diselaputi sifat syirik kepada Allah, kekufuran, kemungkaran dan kemaksiatan melalui sistem perhambaan dan penindasan yang berlaku sesama makhluk Allah di muka bumi ini.

Justeru menjadi tugas dan tanggungjawab setiap warga yang cintakan negara untuk menghalang segala unsur negatif yang cuba dan sedang menyelinap masuk ke dalam pemikiran hidup masyarakat kita.

Sehubungan itu, semua umat Islam haruslah mengisi ruang kemerdekaan ini untuk terus berjihad membebaskan diri dari sifat yang boleh meruntuhkan wibawa manusiawi kerana ia amat dimurkai Allah.

Sebaliknya isi nikmat kemerdekaan ini dengan meneruskan perjuangan demi kestabilan negara agar ia terus dapat diwarisi oleh generasi terkemudian, sanggup berkorban dan sanggup pula menghadapi kerenah era globalisasi agar kita dapat menjadi bangsa yang mampu bersaing dengan bangsa lain di dunia.

Dengan roh dan semangat merdeka, marilah kita berganding bahu bertekad mempertahankan negara dari sebarang anasir serta ancaman yang boleh menggugat kestabilan hidup warga dan tanah air tercinta ini.

Kita jejaki sunnah perjuangan Rasulullah yang melipat gandakan usaha untuk membebaskan umat Islam era Madinah dan Makkah dari cengkaman kekufuran dan menjadi hamba serakah nafsu, maka wajarlah kita berusaha untuk membebaskan diri kita dari apa juga gejala yang tidak sihat dan sebarang permasalahan yang boleh mencetus prasangka.

Golongan dibenarkan berbuka puasa

Golongan dibenarkan berbuka puasa

Zamanuddin Jusoh
zaman@nstp.com.my

SIAPAKAH orang yang dibenarkan berbuka pada Ramadan dan adakah mereka wajib menggantikannya (qada)?

Antara mereka yang dibenarkan berbuka ialah:

l Orang tua yang uzur. Mereka diwajibkan menggantikan puasa dengan membayar fidyah sebanyak satu cupak untuk satu hari (anggaran 675 gram = RM1.75) dan tidak wajib menggantikan puasanya (qada) mengikut pendapat Imam Syafie, Hanafi dan Maliki.

l Orang sakit yang tiada harapan sembuh juga sama hukumnya sama seperti golongan uzur mengikut pendapat tiga imam tadi. Antara penyakit itu ialah: leukemia, kanser usus, Aids, meningitis (jangkitan selaput otak), pneumonia (jangkitan paru-paru), pyelonephritis (jangkitan saluran kencing) dan septisemia (pemusnahan tisu akibat bakteria di dalam saluran darah).

l Orang yang bermusafir sejauh dua marhalah (88.7 km) yang membolehkannya sembahyang qasar. Syaratnya, ketika musafirnya sebelum terbit fajar. Haram berbuka bagi mereka yang bermusafir di siang hari mengikut pendapat Imam Syafie. Beliau juga berpendapat bagi yang bermusafir pada suatu waktu saja iaitu bersifat sementara (tidak kekal musafir). Mereka diwajibkan menggantikannya pada waktu lain. Manakala bagi yang sentiasa bermusafir tidak diharuskan berbuka kerana tiada ruang masa untuk mengqadanya.

l Ibu hamil yang bimbang terhadap dirinya atau janin di dalam perutnya diharuskan berbuka mengikut pendapat Syafie dan Hanafi. Jika akan berlaku kemudaratan kepada salah satu dari keduanya maka jumhur ulama berpendapat ia wajib berbuka. Ini berdasarkan firman Allah SWT bermaksud: Janganlah kamu mencampakkan dirimu ke lembah kebinasaan (Al-Baqarah: 195.

Begitupun ibu yang menyusukan anaknya. Maka diwajibkan menggantikan puasa serta membayar fidyah (satu cupak) jika dibimbangi terhadap janinnya saja. Jika bimbang terhadap keduanya maka diwajibkan qada saja tanpa diwajibkan membayar fidyah. Mengikut pendapat Imam Syafie, hukumnya sama juga bagi mereka yang mengambil upah menyusukan anak atau mendermakan-nya jika tiada orang lain yang tampil membantu.

l Mereka yang bekerja berat sehingga terpaksa berbuka seperti pekerja di sektor pertanian, pembinaan dan lain-lain dengan syarat tiada pekerjaan lain untuknya meneruskan kehidupan. Bagaimanapun hendaklah dia berniat puasa pada malamnya dan jika dia tiada berdaya lagi bolehlah dia berbuka dan wajib menggantikan pada hari yang lain (qada).


Seseorang meninggal dunia sedangkan dia masih belum melunaskan qada puasa yang lalu dan walhal dia berupaya melakukannya ketika hayatnya. Adakah dibolehkan ahli keluarganya menggantikan puasa bagi pihaknya?


Rasulullah SAW bersabda melalui hadis Aisyah RA bermaksud: “Barang siapa yang meninggal dunia sedangkan ia masih mempunyai kewajipan puasa, maka hendaklah digantikan oleh ahli keluar-ganya (walinya). (Bukhari, Muslim dan Ahmad dalam Musnad-nya).

Berdasarkan hadis ini, adalah disunatkan bagi keluarga si mati menggantikan puasa orang yang meninggal tanpa membayar fidyah. Boleh juga puasa ini dilakukan orang lain tetapi selepas mendapat keizinan dari ahli keluarga si mati.

Pernah datang seorang lelaki berjumpa Nabi SAW lalu bertanya : “Wahai Rasulullah, ibu saya meninggal dunia sedangkan ia masih mempunyai hutang puasa selama sebulan, bolehkah saya mengqadakan puasa itu bagi pihaknya ? Maka sabda Rasulullah yang bermaksud : “Seandainya ibumu mempunyai hutang, apakah kamu akan membayar hutangnya? Maka jawab lelaki itu: `Ya`. Maka Rasul SAW bersabda: Hutang kepada Allah adalah lebih perlu untuk dibayar. (Riwayat Ahmad).

Bagaimanapun diharamkan bagi seseorang mewasiatkan kepada keluarganya untuk menggantikan puasanya sedangkan dia masih hidup.


Antara berbuka puasa dan solat Maghrib. Yang manakah patut didahulukan?


Sunat berbuka dulu sebelum solat dengan tamar atau air sebelum sembahyang. Dari Anas RA berkata: “Bahawa Rasulullah SAW berbuka dengan beberapa biji kurma atau dengan beberapa teguk air saja. (Riwayat Abu Daud).

Jika makan sudah dihidangkan maka diharuskan kita mendahului makan berdasarkan sebuah hadis riwayat Bukhari dan Muslim bermaksud: “Jika makan malam sudah dihidangkan, maka makanlah dulu sebelum solat Maghrib, janganlah kamu melengahkannya.

Dalam hadis yang lain sabda Nabi SAW bermaksud: “Apabila bertembung antara makan malam dan solat Isyak maka didahulukan makan malam”. Walau bagaimanapun ia bergantung kepada individu masing-masing yang lebih mengetahui mengenai dirinya sendiri.

l Penulis ialah Pegawai di Unit Agama NSTP, boleh dihubungi melalui e-mel: zaman@nstp.com.my

Masjid Wilayah anjur diskusi ilmu fekah, hadis

Masjid Wilayah anjur diskusi ilmu fekah, hadis

Oleh Azrul Affandi Sobry
azr@bharian.com.my

MASJID bukan saja pusat ibadat, tetapi boleh menjadi institusi ilmu kepada umat Islam menceduk sebanyak mungkin kefahaman pelbagai perkara. Oleh itu, Masjid Wilayah, Kuala Lumpur menganjurkan aktiviti ilmu yang dikendalikan mereka yang arif.

Baru-baru ini, jawatankuasa masjid itu menganjurkan dua kelas diskusi iaitu ‘Pemantapan Ilmu Fekah Menerusi Kitab Kifayatul Akhyar’ yang disampaikan Datin Nik Ismah Nik Abdul Rahman serta ‘Pemantapan Ilmu Hadis Menerusi Kitab Sulubussalam’ yang dikendalikan Profesor Madya Dr Habeeb Rahman Ibramsa.

Kedua-dua kelas diadakan di Dewan Seminar Masjid Wilayah itu dijalankan pada hari sama iaitu ilmu fekah pada pagi dan pada petangnya kelas hadis. Dalam kelas fekah, peserta menyentuh topik bersuci termasuk memperincikan hukum mencuci najis.

Pada petangnya dalam kelas hadis, mereka berbincang pengajaran khutbah bertajuk ‘Keistimewaan Ramadan’ antaranya memetik hadis riwayat Abu Hurairah iaitu bersabda Rasulullah bermaksud: “Apabila tiba Ramadan, dibuka pintu syurga serta ditutup segala pintu neraka dan diikat segala syaitan.”

Turut dibacakan beberapa hadis menceritakan kelebihan Ramadan yang tiba selepas dua bulan yang tak kurang keistimewaannya iaitu Rejab dan Syaaban.

Tabung Haji pastikan jemaah Malaysia bebas H1N1

Tabung Haji pastikan jemaah Malaysia bebas H1N1

Oleh Azman Mahmood
azmanm@bharian.com.my

JEMAAH haji Malaysia akan menjalani peperiksaan kesihatan lebih teliti bagi memastikan mereka bebas jangkitan Influenza A (H1N1) sebelum dibenarkan menjalani ibadat haji tahun ini.

Langkah berkenaan diambil berikutan tindakan kerajaan Arab Saudi tidak mengeluarkan visa kepada jemaah jika gagal mengemukakan sijil kesihatan yang dikeluarkan negara masing-masing menunjukkan mereka bebas penyakit kronik.

Sehubungan itu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Jamil Khir Baharom, berkata pasukan perubatan Tabung Haji diminta membuat pemeriksaan terbaik tahap kesihatan jemaah dan memastikan mereka bebas penyakit kronik dan H1N1.

Bagaimanapun, katanya Malaysia tidak bimbang dengan peraturan baru itu kerana kerajaan Arab Saudi sedia maklum dan memuji pelaksanaan ibadat haji membabitkan pengurusan, pentadbiran dan pengawasan kesihatan jemaah Malaysia yang diuruskan Tabung Haji.

“Malaysia sudah lama mematuhi peraturan (menjaga kesihatan jemaah) ditetapkan Kementerian Kesihatan dan Tabung Haji dengan setiap jemaah haji dan umrah disuntik serta disahkan dalam buku khas kesihatan. Sijil kesihatan tidak menjadi masalah kerana kita sudah ada.

“Mungkin peraturan tambahan itu untuk menghindari jangkitan H1N1 bagi menjaga jemaah negara lain,” katanya di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Agensi AP dilaporkan menyebut jemaah haji dan umrah tahun ini disyaratkan memiliki sijil kesihatan mengesahkan mereka bebas penyakit kronik sebagai usaha Arab Saudi menangani jangkitan selesema babi.

Arab Saudi juga melarang orang dewasa berusia 65 tahun ke atas dan kanak-kanak bawah 12 tahun, selain mensyaratkan jemaah menunjukkan bukti disuntik vaksin selesema di negara masing-masing.

Jamil berkata, Malaysia memberi perhatian kepada penjagaan kesihatan jemaah sehingga mereka berangkat ke tanah Suci untuk menunaikan haji atau umrah.

Katanya, Tabung Haji juga menyediakan pasukan perubatan dengan membuka bilik operasi di Makkah dan Madinah setiap tahun sepanjang musim haji untuk memberi rawatan kesihatan kepada jemaah Malaysia.

“Tetapi, saya hendak ingatkan bakal haji yang akan ke Tanah Suci tahun ini supaya menjaga kesihatan. Saya juga bimbang kalau ada rombongan jemaah sakit (dijangkiti H1N1), dia boleh memberi kesan kepada jemaah lain dan tak dapat menunaikan haji

“Apapun kita berdoa kepada Allah supaya semua jemaah haji kita berada dalam keadaan sihat apabila berangkat ke Tanah Suci nanti,” katanya.