Tuesday, August 18, 2009
AGAMA : SELASA 18 OGOS 2009
Wanita tanpa suami bukan bebanan
DALAM satu kisah, Nabi pernah menasihati Ibnu Abbas sebagaimana yangdiriwayatkan oleh Tirmizi: "Suatu hari, ketika aku berjalan di belakangnabi, lalu baginda berkata kepadaku,
Ummu Fadhl menghukum Abu Lahab
NAMA sebenar beliau ialah Lulabah binti al-Harits dan mendapat gelaranLulabah al-Kubra. Beliau lebih dikenali dengan panggilan Ummu Fadhlyang membawa makna ibu Fadhl.
Usahakan Ramadan yang terbaik
MEGA: Bagaimana puasa menjadikan kita bertakwa? MUSTAFA: Dalam surahal-Baqarah ayat 183 itu telah dijelaskan bahawa puasa itu bukan hanyadiperintahkan kepada umat Nabi Muhammad SAW.
Kesengsaraan, musibah dorong insan gigih perbaiki hidup
ALLAHmenciptakan alam ini sarat dengan ujian sebagai kelayakan untukmelahirkan insan paling baik amal, tinggi nilai kesabaran, jitu darjatkeimanan dan yang terpuji akhlak. Neraca piawaian yang menjadipertimbangan di sisi Allah ialah kualiti bukan kuantiti amal.
Puasa sempurna bentuk peribadi mukmin muttaqi
HANYAtinggal beberapa hari lagi sebelum kita diberi keizinan Allah untukbertemu Ramadan al-Mubarak yang mewajibkan untuk kita melaksanakanRukun Islam ketiga iaitu berpuasa. Allah berfirman bermaksud: “Haiorang beriman diwajibkan ke atas kamu berpuasa seperti diwajibkan atasorang sebelum kamu supaya kamu bertakwa.” (Surah Al-Baqarah, ayat 183)
Golongan tak lalai mendambakan masjid
UMATIslam sentiasa mencari ketenangan, kasih sayang, kesucian jasmani danrohani di rumah Allah SWT. Masjid menjadi pilihan mereka yangmendambakan kebahagiaan hidup setelah puas dilanyak kerasnya ujianduniawi. Dengan mengingati Allah, hati menjadi tenteram sehingga surutsegala kesakitan yang diderita. Di masjid bermulanya tapak keimananyang disemai tumbuh menjadi pohon-pohon berakar kuat, tidak mudah rebahdihempas badai kehidupan. Di masjid pula diharapkan tersedia khazanahilmu yang boleh menjawab setiap persoalan hidup yang dihadapi setiapanak manusia.
Ahli Sunnah Waljamaah perbetul penyelewengan pemikiran Islam
PERCANGGAHANpendapat, pandangan sehingga sesetengahnya membawa kepada penyelewenganIslam berlaku sebaik saja selepas kewafatan Nabi Muhammad SAW pada 10Hijrah. Selepas kewafatan Baginda, muncul nabi palsu dan kumpulan yangingkar mematuhi pembayaran zakat, namun begitu, ajaran Nabi yangkemudian disambung sahabat dan tabiin masih mengekalkan kaedahdiamalkan Baginda berdasarkan al-Quran dan hadis.
Wanita tanpa suami bukan bebanan
|
|
DALAM satu kisah, Nabi pernah menasihati Ibnu Abbas sebagaimana yang diriwayatkan oleh Tirmizi: "Suatu hari, ketika aku berjalan di belakang nabi, lalu baginda berkata kepadaku,
"Wahai anak muda! Sungguh, aku ajarkan kamu beberapa kalimah, Peliharalah Allah, pasti Allah memelihara kamu, pelihara Allah pasti kamu dapati Allah selalu di hadapan kamu. Apabila kamu meminta, mintalah kepada Allah, apabila kamu memerlukan bantuan, mintalah bantuan kepada Allah."
Sebagai hamba-Nya yang mengakui bahawa tiada tuhan yang disembah melainkan Allah, sudah pastinya kata nasihat Rasulullah SAW yang berbunyi, "Peliharalah Allah, pasti Allah memelihara kamu" di atas, harus diambil perhatian serius, seterusnya diterapkan dalam kehidupan setiap individu Muslim, waima apa status mereka sekalipun.
Malah membina hubungan baik dengan Allah turut ditegaskan dalam firman-Nya yang bermaksud: Apabila kamu mengingati-Ku, supaya Aku membalas kamu dengan kebaikan. (al-Baqarah: 152)
Pensyarah Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya (APIUM), Prof. Madya Dr. Anisah Abdul Ghani sewaktu membentangkan kertas kerja bertajuk, Perbanyakkan amal, jauhi maksiat menjelaskan, dalam menghadapi tekanan hidup, apatah lagi ke atas golongan tanpa suami, maka menjaga hubungan dengan Allah adalah amat-amat diperlukan.
Ini kerana golongan sebegini sering dilempar dengan pelbagai tohmahan yang sudah pastinya menyentap dan mengguris hati kecil seorang wanita. Ditambah pula dengan lemparan gelaran dan jolokan seperti 'janda berhias', 'janda meletup' 'andartu' dan 'andalusia'.
Padahal sepatutnya, golongan ibu tunggal harus dibela kebajikan dan dijaga sensitiviti mereka. Besar kemungkinan juga, segelintir wanita yang tidak berkahwin itu bukannya memilih, jauh sekali menafikan sunnah Nabi. Tetapi semua itu adalah dugaan Allah Yang Maha Mengetahui.
Sayangnya, itulah realiti masyarakat kita yang sesuka hati melabelkan seseorang itu tanpa meletakkan diri mereka ditempat si pulan itu.
Hakikatnya, lelucon yang berlebihan dan sindiran yang menyakitkan itu memberi kesan kepada mental, spiritual dan emosi individu yang dimaksudkan itu.
Tambah memburukkan keadaan apabila ada segelintir mengaitkan golongan sebegini dengan perlakuan maksiat dan tidak bermoral. Meskipun tidak dinafikan ada kes sedemikian, namun punca utamanya bukanlah disebabkan oleh status mereka itu.
Lantaran itu, selagi individu yang terpaksa memikul bebanan atas tuduhan yang tidak berasas ini berpegang dengan pendirian setiap sesuatu itu adalah dengan kehendak-Nya, kata Anisah, mungkin tekanan ini dapat dikurangkan atau dijadikan penawar atau sebagai pemujuk hati.
"Oleh itu, sekiranya seseorang itu hendak mengamalkan apa yang dituntut oleh syarak itu, maka dia terlebih dahulu kena memahami apa matlamatnya Allah jadikan kita (manusia) di atas muka bumi ini dan apakah matlamat kita dalam kehidupan ini?
"Sekiranya perkara ini tidak jelas, akan timbul kesukaran untuk bertindak secara istiqamah serta melahirkan rasa iltizam, yang membolehkan kita mengenal Allah serta melahirkan rasa tenang meskipun dilingkari dengan pelbagai masalah," terang Anisah.
Beliau berkata demikian pada Forum Wanita Tanpa Suami: Bukan Golongan Terpinggir anjuran Wanita Pertubuhan Jamaah Islah Malaysia (JIM) yang berlangsung di Auditorium A, Kuliyyah Kejuruteraan, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Gombak, Selangor, baru-baru ini.
Ulas Anisah lagi, matlamat manusia dijadikan oleh Allah SWT tidak lain dan tidak bukan ialah untuk kita mengabdikan diri kepada-Nya.
Ini dijelaskan menerusi surah al-Dzariyat ayat 56 yang bermaksud: Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembah-Ku.
Ini bermakna, manusia kena tunduk dan patuh, taat kepada semua arahan, ajaran Allah SWT secara total.
"Di samping itu, kita juga mestilah meninggalkan atau menghindari larangan-larangan Allah SWT agar ia menjadi benteng kepada kita untuk melayari kehidupan ini dalam keadaan tenang," katanya.
Contohnya, kata Anisah, ibadat solat yang diketahui menghubungkan secara terus hamba-Nya dengan Allah SWT.
Hakikatnya, penyerahan secara total kepada Allah serta doa yang ikhlas itu akan menatijahkan rasa tenang dalam jiwa setiap seseorang itu. "Sebagaimana firman Allah: Dirikanlah solat supaya kamu mengingati-Ku. Ini bermakna dengan kita mengingati Allah, ia memberi satu ruang kepada kita untuk kita tidak terlalu terbeban dengan pelbagai cabaran hidup.
"Apatah lagi, setiap keluhan kita itu didengar oleh Allah Yang Maha Mendengar Lagi Maha Mengasihani," jelas beliau.
Selain itu, Anisah menambah, manusia juga kena tegaskan pada diri bahawa tiada kuasa yang lebih tinggi selain daripada Allah.
"Walaupun dalam rumah tangga, isteri wajib mentaati dan mematuhi suami tetapi seandainya apa yang disuruh itu bertentangan dengan ajaran Islam, maka tidaklah dikira berdosa kita mengingkari arahan suami itu," ujar beliau.
Katanya, di samping solat banyak lagi ibadat lain untuk menunjukkan pengabdian kita kepada Allah.
Selain itu menurutnya, tanggungjawab berat membesar dan mendidik anak-anak ditambah pula terpaksa bekerja demi menyara kehidupan anak-beranak, jangan sekali-kali dianggap sebagai satu bebanan.
Seperkara yang perlu diingat bahawa keberkatan sebagai ibu mendidik anak dan mencari nafkah itu adalah menjadi satu ganjaran pahala yang tidak terhingga daripada Allah.
Malah pada masa sama dengan kesabaran serta sentiasa reda dengan takdir-Nya, nescaya Allah akan memberi jalan keluarnya serta pahala yang tidak terhingga.
"Ditinggalkan suami atau lewat berkahwin, itu semuanya bukan alasan untuk berputus asa atau hilang harapan atau pedoman hidup. Malah bukan juga dianggap jalan buntu dalam meneruskan kehidupan," katanya.
Anisah berharap, sebagai seorang Muslim sejati janganlah sekali-kali terlintas dalam fikiran, jauh sekali melakukan perkara-perkara haram di sisi agama, waima untuk mendapatkan rezeki untuk sesuap nasi sekalipun.
"Misalnya, mengambil jalan mudah dengan melacurkan diri dengan alasan Allah memahami situasi terdesak kita.
"Namun hakikatnya, apabila kita melakukan satu perkara yang haram, Allah akan menimpakan banyak lagi bala kepada kita. Sebaliknya, apabila kita tinggalkan perkara maksiat, Allah akan memberi ganjaran," pesan Anisah tengah hari itu.
Sementara itu, Ketua Wanita JIM Pusat, Prof. Madya Dr. Harlina Halizah Siraj menjelaskan, yang dikategorikan wanita tanpa suami terbahagi kepada empat.
Pertama, wanita yang sudah sampai usia yang layak untuk berkahwin tetapi tidak ada jodoh. Ini berkemungkinan berpunca daripada banyak faktor.
Kedua, Golongan wanita yang sebelum ini pernah berkahwin tetapi sekarang menjalani hidup tanpa suami. Kebiasaannya mereka ini adalah sama ada kerana bercerai hidup ataupun mati dan hidup dengan status janda atau balu.
"Kategori ketiga pula ialah ibu yang ditinggalkan suami atau gelarannya ibu tinggal. Ini mungkin kerana suami tidak bertanggungjawab, dipenjara atau di dalam tahanan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).
"Golongan keempat pula, wanita yang sepatutnya bersuami tetapi tidak bersuami atau dengan maksud lain, wanita hamil luar nikah," kata Dr. Harlina.
Baginya, setiap satu kategori ini mempunyai masalah masing-masing yang unik.
Beliau berkata demikian dalam ucaptamanya yang bertajuk, 'Wanita Tanpa Suami: Cabaran, Peranan dan Sumbangan kepada Masyarakat'.
Malah tegas Dr. Harlina lagi, penganjuran forum ini bukan bertujuan menimbulkan sentimen anti lelaki.
Sebaliknya, apa yang cuba diketengahkan dalam forum ini ialah realiti yang sedang berlaku di negara iaitu golongan wanita tanpa suami ini, sebenarnya semakin ramai.
Sungguhpun mereka seringkali menerima pelbagai label daripada masyarakat yang kebanyakannya berbaur negatif tetapi Dr. Harlina tidak meletakkan senario ini sebagai satu gejala sosial yang semakin memburukkan.
Oleh sebab itulah, kata beliau, jika setiap Muslimin itu mengikut ajaran yang telah digariskan oleh Islam, tidak mustahil usaha untuk menuju sifar gejala sosial tercapai.
"Selain itu, ibu bapa juga perlu menunjukkan contoh teladan yang baik kepada anak-anak terutamanya dalam membina hubungan yang harmonis di dalam sebuah institusi kekeluargaan.
"Hal ini perlu diambil perhatian kerana salah satu alasan popular tidak berkahwin adalah disebabkan fobia kerana memperoleh contoh yang tidak sihat menerusi perkahwinan ibu bapa mereka," kata Dr. Harlina.
Ummu Fadhl menghukum Abu Lahab
NAMA sebenar beliau ialah Lulabah binti al-Harits dan mendapat gelaran Lulabah al-Kubra. Beliau lebih dikenali dengan panggilan Ummu Fadhl yang membawa makna ibu Fadhl.
Ummu Fadhl memeluk agama Islam sebelum hijrah. Beliau merupakan wanita pertama selepas Khadijah bin Khuwailid memeluk agama Islam.
Perkara ini dinyatakan oleh Abdullah, anak yang berbunyi: "Saya dan ibu saya adalah termasuk orang yang tertindas dari wanita dan kanak-kanak". Suami beliau ialah Abbas bin Abu Mutalib, bapa saudara Nabi Muhammad.
Abbas tidak mengisytiharkan keislamannya sehingga pada tahun pembebasan Kota Mekah. Abu Rafi, hamba nabi Muhammad menyatakan: "Saya pernah menjadi pelayan bagi Abbas bin Abu Mutalib. Ketika Islam datang maka Abbas memeluk agama Islam lalu diikuti oleh Ummu Fadhl dan saya juga memeluk agama Islam. Hanya Abbas merahsiakan keislamannya".
Ummu Fadhl telah melahirkan enam orang anak lelaki yang bijaksana dan mulia. Mereka adalah Fadhl, Abdullah, Ubaidullah, Mabad, Qatsam dan Abdul Rahman.
Abdullah merupakan seorang imam ilmu tafsir tersohor sehingga mendapat gelaran lautan kerana memiliki ilmu yang sangat luas dan kemuliaannya.
Kebijaksanaan Abdullah merupakan salah satu anugerah dari Allah kepada Ummu Fadhl. Kenikmatan Allah atas hambanya sangat luas dan paling sempurna adalah kebijaksanaan anak.
Ummu Fadhl dan Ummu Aiman telah diberi penghormatan untuk memandikan jenazah Khadijah oleh nabi. Ketika nabi berhijrah ke Madinah, Ummu Fadhl dan suaminya menetap di kota Mekah tetapi mengikuti perkembangan nabi di kota Madinah.
Ummu Fadhl telah mendapat kemuliaan untuk memukul dan membunuh Abu Lahab (musuh orang Islam) selepas Perang Badar.
Abu Lahab tidak dapat berjuang dalam Perang Badar dan mewakilkan dirinya kepada Ash bin Hisham. Ini adalah adat orang Quraisy yang akan mewakilkan kepada orang lain jika mereka tak dapat menyertai sesuatu peperangan. Abu Lahab menunggu dengan penuh debaran.
Ummu Fadhl duduk memerhatikan hambanya, Abu Rafi sedang memahat sesuatu pada batuan di sekitar telaga zamzam. Mereka berdua berasa gembira mendengar kemenangan pihak Islam ke atas pihak kafir Quraisy Mekah.
Abu Lahab yang mendapat berita kekalahan pihak kafir Quraisy berlari ke arah Abu Suffian bin Harith yang baru pulang dari Perang Badar.
"Abu Suffian sudah pulang dari Badar. Mari kita tanya apa yang telah berlaku di Badar?," kata orang-orang Mekah yang mula mengerumuninya.
"Wahai sepupu, ceritakanlah kepada kami peperangan Badar yang telah kau sertai," kata Abu Lahab kepada Abu Suffian.
"Ketika pasukan kita hendak bertempur dengan pihak Muhammad, tiba-tiba mereka menyerang tanpa henti ke arah pasukan kita. Mereka bertempur sesuka hati dan menawan kami sesuka hati.
"Kemudian saya menghimpun semula pasukan untuk menyerang mereka, tiba-tiba kami melihat ada sekelompok lelaki yang berkuda hitam putih berada di tengah-tengah manusia. Mereka tidak menginjakkan kaki ke tanah," cerita Abu Suffian dengan bersungguh-sungguh.
"Itu adalah malaikat", sampuk Abu Rafi sambil mengangkat batu dengan tangannya.
"Apa kata kamu?," Abu Lahab mengepalkan tangannya lalu memukul Abu Rafi dengan kuat.
Abu Lahab tidak suka Abu Rafi menyampuk cerita Abu Suffian itu. Dia memandang hina pada Abu Rafi yang hanya merupakan seorang hamba. Hatinya yang marah sudah tidak terkawal sehingga Abu Lahab menarik tubuh Abu Rafi lalu memukulnya berulang kali di atas tanah.
Ummu Fadhl yang tengah duduk terkejut melihat sikap Abu Lahab yang sudah melampaui batas. Beliau mendekati salah sebuah tiang khemah tempat Abu Suffian tengah duduk lalu mengambil dengan tangannya. Ummu Fadhl memukul Abu Lahab dengan pukulan keras tepat pada kepada Abu Lahab sehingga luka.
"Aduh sakitnya! Berhenti pukul saya," Abu Lahab menjerit kesakitan sambil memegang bahagian kepalanya yang mula berdarah.
"Berani kamu menyeksa hamba saya ketika tuannya tiada!," tengking Ummu Fadhl lalu meminta Abu Rafi bangun dan beredar dari kawasan itu.
Abu Lahab bangun lalu berdiri dan memalingkan muka dari Ummu Fadhl dengan perasaan malu. Nyawa Abu Lahab tidak panjang selepas kejadian itu. Allah telah menimpakan penyakit bisul kepada Abu Lahab yang menyebabkan kematiannya.
Keberanian Ummu Fadhl terhadap musuh Allah seperti Abu Lahab sehingga jatuhnya kehormatan diri dan kesombongannya harus menjadi teladan kepada peribadi wanita Islam.
Ummu Fadhl selalu dimuliakan oleh nabi dan mempunyai kedudukan tinggi di kalangan wanita Islam pada zaman itu kerana memiliki sifat peribadi dan akhlak yang baik.
Ummu Fadhl adalah wanita yang beriman, bertakwa, rajin berpuasa dan ikhlas hatinya.
Pada suatu hari Ummu Fadhl menceritakan mimpinya kepada nabi yang sering mengunjungi dan tidur siang di rumahnya. Nabi mendengar kata-kata Ummu Fadhl tentang mimpinya sebelum memberitahu apa maknanya.
"Ya Rasulullah saya bermimpi seperti salah satu daripada anggota tubuh kamu berada di rumah saya".
"Bagus mimpi kamu. Fatimah akan melahirkan seorang anak lelaki nanti. Anak itu akan kamu susukan bersama dengan anak kamu, Qatsam," kata nabi tentang mimpi Ummu Fadhl.
Ummu Fadhl berasa gembira dengan apa yang dikatakan oleh nabi dan menceritakan kepada keluarganya tentang perkara itu. Tidak berapa kemudian, Fatimah melahirkan seorang anak lelaki yang dinamakan Hasan yang kemudian diasuh oleh Ummu Fadhl.
Dia meninggal dunia pada zaman pemerintahan Khalifah Uthman bin Affan.
Usahakan Ramadan yang terbaik
|
|
MEGA: Bagaimana puasa menjadikan kita bertakwa?
MUSTAFA: Dalam surah al-Baqarah ayat 183 itu telah dijelaskan bahawa puasa itu bukan hanya diperintahkan kepada umat Nabi Muhammad SAW.
Sebaliknya, perintah berpuasa yang menjadi ibadat asas itu sudah ada kepada umat-umat nabi terdahulu.
Tujuan puasa itu adalah menjadikan kita bertakwa. Tetapi bagi mencapai tahap takwa itu Allah telah gariskan bahawa ia memerlukan kepada iman dan amal soleh.
Maknanya, apabila seseorang itu beriman pasti dia akan beramal soleh dan barulah dia akan mencapai kejayaan sebagaimana firman Allah yang bermaksud: Mereka itulah yang tetap mendapat petunjuk dari Tuhan mereka dan merekalah orang yang berjaya. (al-Baqarah: 5)
Sebab itu, dalam berpuasa misalnya, untuk menjadikan kita bertakwa, hendaklah kita mematuhi segala syarat yang telah ditetapkan, menjauhi segala perkara yang bukan sahaja membatalkan puasa tetapi juga yang mengurangkan pahala berpuasa.
Jika kita mahu memartabatkan agama, kita perlu cemerlang di dunia dan akhirat. Kalau kita tidak cemerlang, Islam pun tidak hebat.
Sebabnya di dalam Islam, konsep cemerlang bagi orang beriman itu merangkumi di dunia dan akhirat. Kita tidak mahu umat Islam hanya hebat dan cemerlang di dunia sahaja.
Ada yang suka sambut Ramadan tetapi ramai juga yang 'tidak suka'. Apakah sikap yang sepatutnya bagi umat Islam dalam menyambut kedatangan Ramadan?
MUSTAFA: Kita yang berpegang kepada fahaman Ahli Sunnah wal Jamaah meyakini kepada konsep usaha dan tawakal. Maknanya, kita perlu berusaha dan berikhtiar bagi mencapai sesuatu perkara yang baik itu.
Kalau nak sihat, kita kena usaha dengan menjaga kesihatan. Kalau nak maju dalam kerjaya, kita kena usaha seperti melakukan tugas dengan efisien, menepati batas waktu yang ditetapkan dan sebagainya.
Demikian juga dengan rohani. Jika kita nak rohani atau jiwa kita itu baik, tidak boleh tidak kita mesti memulakan usaha ke arah itu. Indahnya Islam ini, Allah telah menolong kita mencapainya dengan menetapkan perintah solat dan puasa. Apa yang perlu kita buat adalah laksanakan sahaja perintah itu.
Puasa itu memang ada kesusahan dan rintangannya tetapi kejayaan bagi mereka yang berpuasa dengan ikhlas itu adalah dijamin oleh Allah. Bukannya manusia yang jamin.
Dari segi fizikal pun, para doktor akui bahawa puasa itu baik untuk kesihatan. Ia sebagaimana kata hikmah yang berbunyi: "Berpuasalah nescaya kamu akan sihat".
Buat apa banyak duit kalau tidak sihat. Ibadat puasa ini sebenarnya memberi kekuatan bagi kecapi untuk kecapi nikmat hidup di dunia.
Ada umat Islam yang puasa tetapi masih tidak solat, tidak tutup aurat atau masih terus melakukan maksiat. Apa status puasa golongan begini?
MUSTAFA: Seperti yang disebutkan tadi, puasa itu adalah ibadat yang digandingkan di dalamnya iman dan amal soleh.
Ada juga agama lain yang puasa seperti Yahudi, India dan kristian tetapi puasa mereka tidak seperti puasa orang yang beriman. Kita bukan puasa tetapi pada masa yang sama syirik kepada Allah.
Orang beriman, sedar bahawa puasa itu adalah perintah Allah. Justeru akan dilaksanakan dengan penuh taat di samping merasai status diri sebagai hamba Allah.
Ini mungkin juga akibat kekeliruan umat Islam dari sudut status amalan antara ibadat dan adat. Apabila keliru, mungkin ada sebahagian umat Islam yang beranggapan bahawa puasa itu hanyalah adat.
Bagi mereka yang tahu bahawa puasa itu ibadat, mereka akan berusaha bersungguh-sungguh memperbaiki prestasi. Sebabnya, Allah akan menilai puasa hamba-Nya.
Rasulullah SAW mengungkapkan dalam hadis Qudsi yang diriwayatkan daripada Tuhan-Nya yang bermaksud: "Semua amalan anak Adam adalah bagi dirinya melainkan puasa. Ia adalah bagi-Ku dan Akulah yang membalasnya".
Dalam hadis yang lain Nabi SAW bersabda yang maksudnya: Sesiapa yang tidak meninggalkan cakap dusta dan amalan dengannya maka tiadalah bagi Allah berhajat agar dia meninggalkan makan dan minumnya. (riwayat Bukhari)
Ada juga sebahagian kita yang tersilap dalam meletakkan aulawiyat (keutamaan). Puasa adalah fardu ain maka sudah sewajarnya ia diberi keutamaan berbanding amalan sunat yang lain.
Bagaimana mencapai tahap puasa khawasil khawas (puasa paling khas)?
MUSTAFA: Puasa itu pun ada tahap-tahapnya. Yang paling rendah ialah puasa orang awam. Puasa begini hanya sekadar meninggalkan makan, minum dan perkara yang membatalkan puasa.
Tingkatan kedua adalah puasa orang khas. Puasa di sini akan cuba menjaga akhlak dan melakukan perkara-perkara sunat bagi menambahkan lagi kualiti puasanya.
Tingkatan tertinggi ialah puasa paling khas. Mereka bukan sahaja menjaga segala perkara yang membatalkan puasa tetapi juga perkara yang boleh membatalkan pahala puasa. Anggota badan turut berpuasa dan hati pula sentiasa berzikir kepada Allah.
Inilah tingkatan puasa yang sepatutnya cuba dicapai oleh setiap Muslim.
Antara akhlak bagi mencapai tahap ini ialah menjaga lidah dan mulut. Orang yang berpuasa perlu menjaga lidah daripada bercakap perkara yang sia-sia.
Sabda Nabi SAW yang bermaksud: Puasa itu adalah perisai. Maka janganlah orang yang berpuasa itu bercakap dengan perkara yang keji dan janganlah dia melakukan perbuatan orang jahil. (riwayat Bukhari)
Kita perlu mengambil perhatian dalam hal ini supaya puasa kita benar-benar berkualiti dan mendapat ganjaran yang dijanjikan oleh Allah. Jangan nanti kita di akhirat kelak menyesal kerana puasa kita hanya sia-sia lantaran tidak mencapai standard yang ditetapkan.
Inilah amaran kepada golongan yang leka dan lalai dalam puasa mereka. Daripada Abu Hurairah r.a. katanya bahawa Nabi SAW. bersabda: Sesiapa yang tidak meninggalkan percakapan bohong dan berkelakuan buruk sedangkan ia berpuasa, baginya tidak ada kelebihan (pahala) di sisi Allah selain dari lapar dan dahaga sahaja yang didapatinya. (riwayat Bukhari)
Pada bulan puasa, ramai yang datang masjid awal pada Jumaat. Sayangnya, ada di kalangan mereka bukan beribadat tetapi memenuhi masa dengan tidur. Bagaimana seharusnya kita memanfaatkan masa yang berharga ini?
MUSTAFA: Dalam hal ini, elok kita hayati sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: "Rebut lima perkara sebelum datang lima perkara. Masa sihat sebelum sakit, kaya sebelum miskin, lapang sebelum sibuk, muda sebelum tua dan hidup sebelum mati". (riwayat al-Hakim dan al-Baihaqi)
Keadaan mereka yang datang awal ke masjid tetapi tidak dimanfaatkan dengan ibadat sunat termasuk baca al-Quran bolehlah kita kategorikan sebagai golongan yang lalai.
Apabila kita menganggap bahawa kehidupan kita masih lagi panjang, kita tidak merasai perlunya menjadikan Ramadan yang kita temui itu sebagai yang terbaik.
Persoalannya, tahukah kita bila kita akan mati. Sebab itu, kita perlu ada semangat dan tanamkan azam bahawa Ramadan kali ini adalah yang terakhir. Lalu, peluang ini perlu direbut dan diisi dengan segala ibadat yang termampu.
Jika kita sampai awal di masjid, sepatutnya kita ambil kesempatan untuk solat sunat kemudian membaca al-Quran dan berzikir. Jangan pula datang awal lebih-lebih lagi di masjid yang ada penghawa dingin kemudian terus tidur.
Sepatutnya, setelah sekian lama kita berpuasa iaitu sejak akil baligh, semakin baik dan berkualiti puasa dan amalan kita di bulan Ramadan.
Malah, Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya: Siapa yang berpuasa ramadan dengan penuh keimanan dan pengharapan, nescaya diampunkan dosanya yang telah lalu. (riwayat Bukhari dan Muslim)
Maka, selepas kita mencapai tahap ini barulah bertepatan kita menyambut Hari Raya Aidilfitri iaitu kembali kepada fitrah (diampunkan dosa).
Maka, ketika itu kita ibarat kain putih bersih dan perlu membuka lembaran baru hidup dengan penuh ketakwaan.
Untuk merancakkan sambutan puasa, elok juga kita budayakan amalan mengucap 'Selamat Menyambut Ramadan' kepada rakan-rakan kita. Sebabnya, Ramadan itu penuh dengan keberkatan yang perlu kita ambil peluang memanfaatkannya melalui pelbagai perlakuan ibadat yang disyariatkan. Lagipun, belum tentu kita diberi kesempatan bertemu dengannya pada tahun hadapan.
Kesengsaraan, musibah dorong insan gigih perbaiki hidup
Oleh Dr Engku Ahmad Zaki Engku Alwi
ALLAH menciptakan alam ini sarat dengan ujian sebagai kelayakan untuk melahirkan insan paling baik amal, tinggi nilai kesabaran, jitu darjat keimanan dan yang terpuji akhlak. Neraca piawaian yang menjadi pertimbangan di sisi Allah ialah kualiti bukan kuantiti amal.
Firman Allah bermaksud: “Dialah yang mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu siapakah antara kamu yang lebih baik amalnya. Dia Maha Berkuasa (membalas amal kamu) lagi Maha Pengampun (bagi orang bertaubat)”. (Surah al-Mulk, ayat 2)
Kehidupan dunia pada umumnya dihiasi pelbagai rentak dan ragam manusia. Ada wajah ceria yang penuh tawa ria dan ada pula wajah muram yang penuh tangisan dan duka. Kebahagiaan dan kesejahteraan adalah wajah dunia yang menjadi impian setiap insan, manakala musibah dan kesengsaraan amat digeruni setiap makhluk. Yang pasti setiap makhluk pasti melaluinya berdasarkan ketentuan Ilahi yang Maha Berkuasa. Kedua-duanya ujian Allah untuk menguji, menapis dan memilih di kalangan manusia yang beriman, beramal dan bertakwa ke hadrat Allah.
Dalam hal ini, Rasulullah bersabda yang bermaksud: “Sungguh menakjubkan sifat dan keadaan orang mukmin, seluruh urusan kehidupannya mengandungi kebaikan dan hal berkenaan tidak terdapat pada orang lain. Orang mukmin jika diberikan kebahagiaan dan kesejahteraan hidup, kemudian dia bersyukur, maka hal itu menjadi kebaikan baginya, sebaliknya jika dia ditimpa musibah, kemudian dia bersabar maka hal yang demikian juga kebaikan baginya. (Hadis riwayat Ahmad)
Perlu diinsafi ujian Allah ke atas makhluk-Nya pelbagai jenis sama ada berbentuk nikmat atau musibah. Kenyataan ini menolak tanggapan dan pemahaman umat Islam yang menyempitkan skop ujian Allah kepada musibah dan bala.
Kurniaan nikmat, kesenangan, kesihatan dan kemewahan harta termasuk senarai ujian Allah terhadap makhluk-Nya. Kehidupan yang dilalui setiap manusia tidak terlepas daripada pasang dan surut, senang dan susah, sukses dan gagal serta gembira dan sedih.
Oleh itu, manusia dibekalkan Allah kemampuan fizikal, kecerdasan akal dan hati nurani untuk menyesuaikan diri mendepani kesulitan dan musibah yang dihadapi. Kadangkala timbul persoalan di fikiran apakah makna hakikat kesulitan dan musibah yang menimpa manusia dalam kehidupan.
Jika direnung secara mendalam realiti kesulitan dan musibah, ternyata ia menjadikan manusia semakin kuat dan tabah menghadapi kehidupan. Tanpa kesulitan dan musibah tidak wujud istilah kemajuan dalam kehidupan manusia.
Perlu diingat manusia ialah makhluk berilmu dan terpelajar kerana mampu belajar daripada kesulitan dan seterusnya mencetuskan inspirasi menjadi lebih kuat serta maju kerana berjaya melepasi halangan sepanjang hidupnya.
Tanpa kesulitan, tidak ada erti kekuatan intelek manusia berbanding makhluk lain, malah tanpa musibah, keupayaan intelek mati dan akhirnya menghilangkan identiti manusia dalam kehidupan penuh dinamik dan inovasi.
Kesulitan hidup jika dilihat daripada sumber kehidupan sebenarnya adalah jalan pendakian menuju ke puncak keredaan Ilahi dan kebahagiaan sejati.
Oleh itu, setiap insan jangan mengeluh dan berputus asa, apatah lagi mencaci maki segala musibah. Sikap mengeluh dan berputus asa hanya menghancurkan kemampuan manusia sedia ada, malah setiap keluhan hanya menyebabkan kesulitan terasa semakin berat dan payah untuk dihadapinya.
Justeru, musibah dan kesulitan hidup dihadapinya dengan penuh kesabaran sebagai langkah menuju keredaan Allah.
Puasa sempurna bentuk peribadi mukmin muttaqi
HANYA tinggal beberapa hari lagi sebelum kita diberi keizinan Allah untuk bertemu Ramadan al-Mubarak yang mewajibkan untuk kita melaksanakan Rukun Islam ketiga iaitu berpuasa. Allah berfirman bermaksud: “Hai orang beriman diwajibkan ke atas kamu berpuasa seperti diwajibkan atas orang sebelum kamu supaya kamu bertakwa.” (Surah Al-Baqarah, ayat 183)
Ada beberapa peringkat harus diberi perhatian supaya termasuk dalam golongan puasa terbaik. Ini diingatkan junjungan besar Nabi Muhammad SAW dalam sabdanya bermaksud: “Berapa ramai orang yang berpuasa mereka tidak mendapat apa-apa balasan melainkan lapar dan dahaga. ”
Peringatan ini jelas menunjukkan kita perlu berpuasa seperti dikehendaki Islam supaya mendapat balasan Allah seterusnya menjadikan kita orang bertakwa.
Puasa peringkat pertama, puasa orang awam yang sekadar menahan diri daripada makan, minum dan tidak melakukan persetubuhan ketika siang. Namun pancaindera lain seperti mata, telinga, tangan, kaki, mulut, pemikiran dan lebih penting hati tidak dipelihara malah berlipat ganda melakukan perkara negatif yang mengurangkan pahala.
Puasa peringkat kedua ialah puasa ahlul khusus iaitu mereka menahan diri daripada makan, minum dan tidak mengikuti kemahuan syahwat serta menjaga anggota zahir lain daripada perbuatan yang keji. Namun mereka lalai mengingati Allah. Jasad saja yang berpuasa tetapi unsur terpenting iaitu hati mereka abaikan sehingga terus alpa terhadap Allah.
Puasa peringkat ketiga dan terbaik ialah puasa ahli khusus/ahlul ma’rifah iaitu mereka meninggalkan semua perkara di atas di samping menjaga hati supaya tidak lalai mengingati Allah. Segala amalan dilakukan semata-mata untuk mendapatkan keredaan Allah. Inilah martabat ibadah puasa nabi dan sidikin dan mendapat ganjaran besar di sisi Allah.
Konsep asas Allah mewajibkan kita berpuasa ialah supaya dapat menjadi hamba-Nya yang bertakwa. Menerusi puasa, beberapa panduan serta larangan ketika melaksanakan ibadah melahirkan rasa syukur kepada Allah, sifat kasih sayang sesama insan, perasaan yang mendorong kita saling membantu lebih-lebih lagi mereka yang memerlukan perhatian.
Puasa sempurna dapat melahirkan insan muttaqi iaitu modal insan yang amat bernilai dan mampu berkhidmat untuk agama Allah dengan penuh penghayatan dan mereka adalah nukleus bagi pembangunan mapan ummah.
Inilah golongan yang berjaya dilahirkan Muhammad SAW iaitu sahabat. Sifat serta kriteria sahabat dulu semakin terhakis kerana kehidupan hari ini berdepan pelbagai cabaran. Ada yang gugur dengan percubaan dan ada pula yang berusaha gigih menghadapinya. Ketibaan Ramadan kali ini adalah kesempatan terbaik untuk berusaha menggilap kembali semangat serta kesungguhan yang tertanam kukuh dan jitu dalam jiwa dan sanubari sahabat Nabi SAW.
Kadangkala sikap menjadi penghalang daripada menjiwai tujuan sebenar berpuasa. Sikap sebahagian umat Islam pada Ramadan ada yang bersungguh-sungguh beramal dan ada yang lalai. Masih ada antara kita yang berpuasa sebagai adat bukan ibadat. Faktor iman dan mengharapkan keredaan Allah tidak menjadi pendorong untuk melaksanakan ibadah.
Ada yang berpuasa sekadar menahan lapar dan dahaga, tetapi tidak menghalang daripada melakukan perbuatan mungkar seperti berdusta, mengumpat, menipu atau berkata lucah. Ada yang mengambil ringan sahur sehingga meninggalkannya sedangkan banyak hadis menyatakan kelebihan sahur. Ada yang bangun lewat sehingga tertinggal solat Subuh.
Ibadat solat fardu dan sunat hanya dilakukan pada Ramadan serta bersungguh-sungguh mengerjakan tarawih dan witir tetapi meninggalkan solat fardu. Bersungguh dalam pelaksanaan ibadat pada Ramadan termasuk membaca al-Quran untuk diri sendiri, tetapi mengabaikan pembabitan ahli keluarga untuk sama beribadah.
Terlalu membandingkan antara imam solat tarawih sehingga sampai pada peringkat mengumpat dan menghina. Bersungguh-sungguh menghidupkan ibadat hanya pada awal sehingga pertengahan Ramadan sedangkan banyak hadis menyatakan kelebihan 10 hari terakhir antaranya lailatul qadar.
Tilawah al-Quran hanya pada Ramadan dan berakhir bersama Ramadan. Rajin membaca al-Quran, tetapi tidak berusaha memahami dan menghayati kandungannya sebagai panduan kehidupan seharian. Bersungguh-sungguh melaksanakan puasa, namun mengabaikan kewajipan lain seperti solat, menunaikan haji, menutup aurat, menghubungkan silaturahim, menuntut ilmu, menyuruh kepada makruf dan mencegah kemungkaran.
Tidak bersimpati dan mengambil berat terhadap saudara Islam yang mengalami penderitaan, kesusahan, kelaparan serta terus dengan sifat bakhil dan kedekut.
Mensia-siakan fadilat atau kelebihan iktikaf di masjid terutama pada 10 akhir Ramadan. Masa dihabiskan membuat persiapan 1 Syawal. Tidak salah untuk membuat persiapan tetapi kita terlepas satu masa dan ketika yang afdal melakukan ibadat.
Ramadan ialah proses membentuk mukmin muttaqi iaitu insan paling mulia di sisi Allah. Kemuliaan ini tidak diperoleh melainkan dengan usaha dan mujahadah yang tinggi.
Golongan tak lalai mendambakan masjid
Dr Juanda Jaya
UMAT Islam sentiasa mencari ketenangan, kasih sayang, kesucian jasmani dan rohani di rumah Allah SWT. Masjid menjadi pilihan mereka yang mendambakan kebahagiaan hidup setelah puas dilanyak kerasnya ujian duniawi. Dengan mengingati Allah, hati menjadi tenteram sehingga surut segala kesakitan yang diderita. Di masjid bermulanya tapak keimanan yang disemai tumbuh menjadi pohon-pohon berakar kuat, tidak mudah rebah dihempas badai kehidupan. Di masjid pula diharapkan tersedia khazanah ilmu yang boleh menjawab setiap persoalan hidup yang dihadapi setiap anak manusia.
Ketenangan hidup, kasih sayang hakiki dan kesucian rabbani sememangnya wajar menjadi moto bagi setiap masjid yang berdiri megah di tengah kekalutan dunia maksiat. Nilai itu adalah jawapan paling tepat dengan keperluan manusia moden yang hampir-hampir kehilangan nurani manusiawi. Tetapi sayang, kadangkala dijumpai suasana yang bertolak belakang dengan semangat ketenangan, kasih sayang dan kesucian. Ada sesetengahnya yang ternoda oleh semangat perpecahan, persengketaan hingga perebutan kuasa yang memanaskan suhu masjid ke tahap yang amat membimbangkan.
Jika pada zaman sahabat terkorban di mihrab masjid Nabi, yang menumpahkan darah Umar al-Khattab sewaktu mengimami jemaah, demikian pula tragedi berdarah di masjid Kufah yang mengorbankan Saidina Ali Abu Talib maka saat ini tidak mustahil perpecahan umat Islam yang dihasilkan api permusuhan boleh mencetuskan pertumpahan darah juga.
Benarlah firman Allah SWT mengenai mahalnya harga persaudaraan yang bermaksud; “Dan Dialah (Allah) yang mempersatukan hati mereka (orang yang beriman). Walaupun kamu membelanjakan semua (kekayaan) yang berada di bumi, nescaya kamu tidak dapat mempersatukan hati mereka, akan tetapi Allah telah mempersatukan hati mereka. Sesungguhnya dia Maha gagah lagi Maha Bijaksana.” - (Surah Al-Anfal ayat: 63)
Umat Islam di negara ini selayaknya bersyukur dengan limpah kurnia rahmat-Nya yang menyatukan hati umat Islam dalam keadaan berkasih sayang. Sunnah Rasulullah SAW yang mengajarkan selembut-lembut akhlak menjadi pegangan umat yang memakmurkan masjid dengan semangat kasih sayang. Padahal di belahan dunia Islam lain telah terjadi pertumpahan darah atas sebab fanatik mazhab seperti pembunuhan silih berganti antara penganut Syiah dan Sunni di Iraq menjadi berita hangat hampir setiap hari. Baru-baru ini Hamas yang memperjuangkan Islam dari kekejaman Israel terpaksa menghadapi musuh dalam selimut di kalangan umat Islam sendiri. Sehingga terpaksa menjaga khatib yang berkhutbah dengan senjata kerana keadaan darurat ini.
Masjid yang dibina dengan asas teladan sunnah Rasulullah SAW amat menekankan hubungan hati antara hamba dengan Allah dan juga hubungan sesama manusia. Orang yang berhimpun di dalamnya bersedia menggantungkan pakaian dunia di luar pagar masjid. Mereka menggantikan pakaian itu dengan pakaian takwa yang mampu menundukkan hawa nafsu di bawah kawalan iman sepanjang masa. Walaupun mereka keluar dari masjid dan kehidupan berubah menjadi sibuk oleh urusan dunia tidak sekali mereka dilalaikan olehnya kerana setelah keluar dari masjid pakaian taqwa kekal digunakan hasil semangat solat yang berkualiti.
Untuk memastikan fungsi masjid berjalan selari dengan sunnah Rasulullah SAW sewajarnya ahli masjid sentiasa beringat dan bermuhasabah mengenai peranan mereka dalam menghidupkan rumah Allah SWT yang suci ini.
l Memperbaharui niat.
Orang munafik di Madinah yang diketuai Abdullah bin Ubay bin Salul amat membenci perpaduan umat Islam, mereka faham mengenai kedudukan Masjid Nabi yang mampu menghimpunkan hati-hati orang mukmin sehingga kekuatan mereka semakin padu. Oleh itu mereka telah membina satu masjid yang bertujuan untuk memberi saingan kepada umat Islam, memecah belah perpaduan dan menghasut mereka untuk saling membenci sehingga terbantutlah usaha Rasulullah SAW membina kekuatan umat.
Allah SWT telah menurunkan wahyu-Nya mengenai keadaan mereka yang mempunyai niat yang keji ini sebagaimana firman-Nya yang bermaksud: “Dan (di antara orang munafik itu) ada orang yang mendirikan masjid untuk menimbulkan kemudaratan (pada orang mukmin), untuk kekafiran dan untuk memecah belah antara orang beriman. - (Surah al-Taubah ayat: 107)
Apabila hati telah berkata-kata walaupun tidak didengari orang ramai, maka siapakah yang boleh berdusta di hadapan Allah di atas kata hatinya itu? Melakukan amal salih wajib dengan niat yang ikhlas, seseorang yang suka memakmurkan masjid tetapi dengan maksud di luar niat lillahi Taala tidak akan mendatangkan kebaikan untuk agama dan dunianya.
l Masjid tempat turunnya rahmat Allah kepada orang yang berkasih sayang.
Asas berdirinya negara Islam pertama didahului dengan terbinanya masjid. Sebelum Baginda SAW memilih tapak rumahnya terlebih dulu Baginda mencari tapak untuk dibangunkan masjid. Baginda melihat kepentingan menyatukan hati umat dengan simbol masjid sebagai alat perpaduan kerana hanya Allah SWT yang berkuasa menyatukan hati manusia. Detik-detik pertama berkembangnya negara Islam pertama itu telah dihidu oleh musuh lama yang mencari peluang merosakkan kasih sayang di antara sesama muslim.
Mereka amat membenci sabda-sabda Rasulullah SAW yang mengajak kepada perpaduan umat seperti sabda baginda yang bermaksud: “Janganlah kamu saling membenci, janganlah kamu berhasad dengki, jangan belakang membelakangi, jadilah kamu hamba Allah yang bersaudara.” - (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari)
Kasih sayang adalah sunnah Rasulullah SAW, walaupun ramai yang berusaha kembali kepada Al-Quran dan al-Sunnah jarang sekali yang tidak diduga dengan konflik perbezaan fahaman akibat ketaksuban nafsu. Hatta di dalam masjid pun mereka bertelingkah kerana isu peribadi. Hal ini amat bertolak belakang dengan semangat adab dan akhlak yang diajarkan Rasulullah SAW kepada umat.
l Masjid sebagai corong dakwah.
Ahli masjid yang terpanggil memikul amanah dakwah sebagaimana yang diwarisi daripada Rasulullah SAW sentiasa mencari alternatif yang sesuai untuk mema-syarakatkan masjid di hati umat. Jika baik dan lancar fungsi dan peranan masjid yang dibina, nescaya baik pula masyarakat di sekelilingnya.
Program keilmuan yang ditawarkan hendaknya boleh menarik minat umat Islam tanpa memandang usia. Tidak sepatutnya yang memegang kuasa di setiap masjid itu mereka yang ketandusan idea dalam melancarkan program dakwah. Ahli masjid yang beramanah dituntut untuk menguasai keadaan masyarakat sekitar yang memerlukan asuhan dan bimbingan. Program media bersama masjid, remaja angkat masjid, program bimbingan belajar dan tuisyen, sukan dan seni, hiburan dan rekreasi, tempat bimbingan kewangan dan kerjaya untuk fakir miskin diharapkan boleh menyelesaikan setiap permasalahan umat.
Tidak mustahil ketenangan, kasih sayang dan kesucian jasmani dan rohani akan tercipta hasil daripada usaha gigih ahli masjid yang beramanah. Mereka adalah penyambung dakwah Rasulullah SAW yang berhak menerima balasan berlipat ganda daripada Tuhannya sekiranya mereka berjaya menjadikan semangat masjid itu wujud di tengah-tengah masyarakat yang kini kian berkecamuk.
Penulis adalah Mufti Perlis
Ahli Sunnah Waljamaah perbetul penyelewengan pemikiran Islam
Oleh Jami’ah Shukri
bhnews@bharian.com.my
PERCANGGAHAN pendapat, pandangan sehingga sesetengahnya membawa kepada penyelewengan Islam berlaku sebaik saja selepas kewafatan Nabi Muhammad SAW pada 10 Hijrah. Selepas kewafatan Baginda, muncul nabi palsu dan kumpulan yang ingkar mematuhi pembayaran zakat, namun begitu, ajaran Nabi yang kemudian disambung sahabat dan tabiin masih mengekalkan kaedah diamalkan Baginda berdasarkan al-Quran dan hadis.
Islam yang terus berkembang bermula dari Madinah sehingga Sepanyol dan Afrika di Barat, ke utara sehingga ke Balkan dan timur sehingga sempadan China-India menyaksikan perubahan yang ketara dalam pemikiran Islam berikutan kemasukan falsafah asing yang diterjemahkan terutama pada zaman keagungan zaman khalifah Abassiah, Al Maamun.
Berikutan kemasukan falsafah Yunani dan Greek Tua dan Parsi ini yang mempengaruhi pemikiran segelintir ulama dan cerdik pandai Islam, menyebabkan berlaku penyelewengan termasuk akidah dan fahaman Islam. Pada masa sama, masih ada ulama mempertahankan pegangan dibawa Rasulullah, sahabat dan tabiin lain, yang dikenali Ahli Sunnah Waljamaah dipelopori imam empat dan mazhab serta sealiran dengannya.
Kemunculan fahaman Mutazillah pada pemerintahan khalifah Abbasiyah cukup memberi tentangan hebat kepada pendukung, Ahli Sunnah Waljamaah, namun akhirnya kebenaran jelas berpihak kepada Ahli Sunnah Waljamaah yang kemudian berjaya mengembalikan pegangan diajar Rasullullah.
Yang Dipertua Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim), Datuk Mohd Nakhaie Ahmad, berkata perpecahan kalangan umat Islam itu semakin ketara dalam pelbagai aspek kehidupan termasuk pada masa kini yang menjadikan ia sebagai dakwah politik atas keinginan untuk membolot kuasa sehingga menggugur nilai moral.
Katanya, apa yang penting seseorang itu sewajarnya kembali kepada al-Quran dan Sunnah yang menjadi kalam Allah.
“Dari segi sejarahnya, perselisihan pandangan itu sudah wujud sejak berkurun lamanya. Kehadiran Ahli Sunnah Waljamaah mewarisi kaedah serta keyakinan terhadap agama dengan memahami al-Quran daripada Nabi Muhammad SAW,” katanya yang menjadi panel pada majlis Wacana Ilmu anjuran Berita Harian dengan kerjasama Yadim, di Balai Berita, Kuala Lumpur, semalam.
Wacana Ilmu yang bertajuk Ahli Sunnah Waljamaah itu dipengerusikan oleh Eksekutif Perkhidmatan Sumber Manusia dan Kebajikan Pekerja dan Agama Ustaz Zamanuddin Yusof. Selain Mohd Nakhaie, seorang lagi panel, ialah Felo Kehormat Institut Pemikiran dan Tamadun Islam Antarabangsa (Istac), Dr Muhammad Uthman el-Muhammady.
Wacana Ilmu yang diadakan untuk kali pertama itu akan diadakan secara berterusan dan diperluaskan ke lokasi lain meliputi institusi pengajian tinggi awam tempatan dan organisasi kerajaan.
Mohd Nakhaie berkata, ahli sunnah menerima gelaran kerana mereka menerima dan beramal dengan sunnah Rasulullah, manakala dinamakan al-Jamaah adalah kerana mereka berkumpul di atas kebenaran dan bersatu berjihad melaksanakan amal makruf, menentang kemungkaran, menghidupkan sunnah serta menentang perkara bidaah.
“Fahaman Mutazillah pada awalnya tidak bercanggah, namun selepas mereka menguasai ilmu dan falsafah, mereka mula menyeleweng termasuk berdebat mengenai al-Quran termasuk menyatakan al-Quran sebagai makhluk, sehingga menimbulkan perpecahan di dalam masyarakat Islam pada waktu itu. Namun, kekuatan hujah terutama dibawa ulama termasuk pendukung mazhab Ahmad Hambali dan Abu Hassan Alshaari yang berjaya membetulkan fahaman dengan menyatakan al-Quran adalah kalam Allah bukan makhluk seperti yang difahami sebelum ini,” katanya.
Mohd Nakhaie turut mengaitkan kemunculan aliran Syiah yang pada asasnya mempertikaikan tindakan khalifah pertama Islam, Abu Bakar yang didakwa berkonspirasi sehingga menyebabkan jawatan itu gagal disandang Saidina Ali yang dianggap kumpulan Syiah sebagai pewaris yang hak untuk jawatan berkenaan.
Sementara itu, Dr Muhammad Uthman el-Muhammady, berkata ulama Melayu di Nusantara turut berpegang teguh kepada aliran Ahli Sunnah Wal-Jamaah sejak sekian lama.
“Malah Nurudin Alraniri, yang terkenal pada zaman Melayu Aceh turut berpegang kepada Ahli Sunnah Waljamaah, begitu juga Syeikh Daud Patani dalam bukunya, adalah pengembang aliran berkenaan di Tanah Melayu dan Patani.
“Sejarah menunjukkan masyarakat Islam di rantau Melayu berpegang teguh kepada aliran berkenaan baik dari segi tauhid, fekah dan tasawuf,” katanya.
Malang katanya, sejak kebelakangan ini, aliran selain Ahli Sunnah mula menyerang masyarakat Islam di Malaysia, baik Syiah, Wahabi, Islam Liberal selain ajaran sesat menyebabkan sebahagian masyarakat terpengaruh.
“Ramai yang mempertikaikan kita menggunakan kitab lama, kononnya tidak moden yang lebih menggerakkan masyarakat kepada aliran Islam liberal. Kita bimbang sekiranya, masyarakat tidak didedahkan dengan fahaman betul mengenai Ahli Sunnah yang menjadi pegangan Majlis Agama Negeri dan Fatwa Kebangsaan, kita akan berdepan dengan pelbagai masalah termasuk boleh mengancam keselamatan negara,” katanya.