Tuesday, May 5, 2009

AGAMA : SELASA 05 MEI 2009

Keganasan tidak mengenal agama
"AGAMA telah kembali, memberikan tindak balas, berlawanan dengan semuajangkaan. Di banyak bahagian dunia agama kembali berkuasa sehinggalahmembentuk satu gerakan bersifat ketenteraan!," kata Ketua Rabbi UnitedHebrew Congregation of British Commonwealth, Profesor Jonathan Sacks.

Penentangan dan penyembunyian bukti oleh Yahudi dan Nasrani
ATAUpatutkah kamu mengatakan, bahawa Nabi Ibrahim, dan Nabi Ismail, danNabi Ishaq, dan Ya'qub berserta anak-anaknya, mereka semua adalahorang-orang Yahudi atau Nasrani, (padahal agama mereka telah pun adasebelum adanya agama Yahudi atau agama Kristian itu)?" Katakanlah(wahai Muhammad): "Adakah kamu lebih mengetahui atau Allah? Dansiapakah yang lebih zalim daripada orang yang menyembunyikan keterangan(saksi dan bukti) yang telah diberkan Allah kepadanya?" Dan( ingatlah),Allah tidak sekali-kali lalai akan apa yang telah kamu lakukan.(al-Baqarah: 140)

Ummu Salamah yang pintar
HINDUN binti Abi Umaiyah merupakan isteri kepada Abu Salamah. Dia termasuk dalam golongan pertama memeluk Islam.

Derma organ selamatkan nyawa
MENDERMAatau memberi sedekah sudah menjadi kebiasaan bagi masyarakat negarakita. Bagaimanapun, bila ditanya tentang menderma organ, ramai yangskeptikal lebih-lebih lagi di kalangan umat Islam.






Keburukan babi patut jadi iktibar
PENYAKITbawaan daripada babi iaitu Influenza A (H1N1) adalah penyakit sistempernafasan akut yang biasanya menjangkiti babi, tersebar menerusipartikel kecil dalam udara atau sentuhan langsung.

Perspektif Ikim: Program wakaf proaktif galak penyertaan umat
KAEDAHwakaf mempunyai ruang yang besar dalam membangun ekonomi masyarakatIslam di negara ini. Usaha penggemblengan wakaf adalah satu pendekatanyang sesuai dan berciri maju dalam menyusun masyarakat tempatanseterusnya membangun kekuatan ekonomi.

Keganasan tidak mengenal agama

Keganasan tidak mengenal agama

Oleh SITI AINIZA KAMSARI


"AGAMA telah kembali, memberikan tindak balas, berlawanan dengan semua jangkaan. Di banyak bahagian dunia agama kembali berkuasa sehinggalah membentuk satu gerakan bersifat ketenteraan!," kata Ketua Rabbi United Hebrew Congregation of British Commonwealth, Profesor Jonathan Sacks.

Petikan di atas antara banyak petikan yang dijadikan pemula bicara syarahan oleh mantan Menteri Luar Indonesia (1991-2001), Dr. Alwi Abdurrahman Shihab pada forum awam anjuran Institut Antarabangsa Pengajian Islam Lanjutan (IAIS) Malaysia, Petaling Jaya, Selangor baru-baru ini.

Berdasarkan tajuk 'Cabaran Dunia Terhadap Ekstremis Agama (dengan rujukan khas kepada yang berlaku di Asia Tenggara)', Dr. Alwi berhujah bagi mempertahankan fakta bahawa agama apa pun di dunia ini tidak mempunyai sebarang kaitan dengan keganasan.

"Ini kerana seperkara yang mesti kita tahu bahawa keganasan itu sendiri yang tidak mengenal sebarang batas dan norma agama, bangsa, negara dan sehinggalah sempadan geografi.

"Sepanjang sejarah kita telah berkonfrontasi dengan tindakan keganasan yang secara komited dilakukan oleh kumpulan daripada pelbagai latar belakang dan tujuan atau motif," katanya.

Menurut Dr. Alwi, pada hari ini terdapat kumpulan-kumpulan yang menyebabkan keganasan terus menjalar di serata dunia.

Ini termasuklah Kumpulan Harimau Tamil di Sri Lanka, Kumpulan Takfir wal-Hijrah di Mesir, Kumpulan Baader-Meinhof di Jerman, Kumpulan Red Brigade di Itali, Kumpulan Action Directe di Perancis, Tentera Republikan Irish di England, Tupak Amaru di Peru, Aum Shinri Kyo di Jepun, Kumpulan Abu Nidal di Palestin, Kumpulan Abu Sayyaf di Filipina dan tentu sekali Rangkaian Al Qaeda yang diketuai oleh Osama Ben Laden.

"Ramai yang setuju kebanyakan motivasi kumpulan ini didominasikan tindakan ganas semata-mata untuk membalas dendam dan reaksi kepada ketidakadilan yang menekan hidup mereka," kata Dr. Alwi.

Namun beliau tidak menafikan sebahagian besar nama-nama kumpulan itu berasal daripada sesetengah fahaman agama atau mempergunakan agama sebagai pendorong motivasi sehingga menjadi asas ajaran yang dipegang untuk mereka bertindak ganas.

"Tetapi menjadikan agama sebagai sasaran untuk membenci dan mengkritik orang lain adalah satu kesalahan. Tidak ada agama, terutamanya agama sehebat Islam yang sanggup bersekongkol atau menyokong sebarang tindakan sehingga menyebabkan ramai mereka yang tidak berdosa terbunuh.

"Al-Quran sendiri mengutuk sebarang tindakan yang menyebabkan kehilangan nyawa manusia. Ini sebagaimana dalam surah al Maidah, ayat 32 yang antara lain ditegaskan, seseorang yang membunuh orang lain seolah-olah dia membunuh seluruh manusia yang lain," katanya.

Tragedi 11 September, serangan terhadap bangunan-bangunan utama di Amerika Syarikat (AS) memberi banyak perubahan terutamanya kehidupan di negara itu dan negara-negara Barat, amnya. Tidak ada tindakan ganas sebelum ini yang memberikan impak yang begitu besar berbanding tragedi ini.

mengejutkan

Menurut Dr. Alwi, mitos selama ini yang mengatakan AS satu-satunya negara kuasa besar dan bebas daripada serangan oleh mana-mana pihak, benar-benar mengejutkan masyarakat dunia apabila negara itu sebenarnya tidak sekuat mana apabila diserang oleh pengganas dalam peristiwa itu.

"Malah rakyat AS sendiri sebenarnya tidak menyalahkan tindakan ganas itu tetapi lebih menyalahkan pentadbiran Amerika dan dasar luar negara mereka terhadap isu Palestin sebagai alasan di sebalik tindakan ganas itu," katanya.

Sejak itu, ramai yang menulis mengenai Islam dan mengaitkan agama itu dengan keganasan dengan menyalahkan al-Quran, kitab suci umat Islam yang kononnya membenarkan dan mengandungi ajaran supaya umat Islam boleh bertindak ganas.

Tegas Dr. Alwi, Islam diturunkan untuk jaminan keselamatan dan keamanan untuk semua komuniti yang mengandungi berbilion umat manusia hari ini yang diterjemahkan dalam bentuk undang-undang dan kata-kata nasihat.

"Bukan Islam namanya jika agama itu tidak menekankan soal kesejahteraan, keadilan dan kedamaian

"Al-Quran sendiri diturunkan dalam satu masyarakat yang suasananya didominasikan tindakan membalas dendam dan perang antara puak.

"Sehinggalah hari ini di mana keadaan di seluruh dunia masih diselubungi peperangan sehinggalah diancam oleh kemusnahan yang bakal diletuskan oleh bom-bom nuklear," katanya.

Ajaran al-Quran tegas Dr. Alwi lagi, dengan jelas menentang keganasan, sama ada yang dicetuskan oleh orang perseorangan mahupun kumpulan tertentu.

Malah Islam melalui undang-undangnya menawarkan perlindungan kepada yang bukan Islam daripada menjadi mangsa kekejaman yang dilakukan oleh mana-mana pemimpin-pemimpin dan pemerintah Islam.

"Jadi kita benar-benar bingung dengan tragik yang berlaku pada 11 September itu dan negara saya sendiri, Indonesia juga ditimpa dengan peristiwa pengeboman di Bali pada tahun 2002 oleh mereka yang mendakwa sebagai seorang Muslim sejati yang dikatakan mempunyai pengetahuan luas dalam ilmu dan ajaran Islam," katanya.

Beliau yang kini merupakan Perutusan Khas Presiden Indonesia ke Timur Tengah mengakui ramai yang mendakwa rasa permusuhan yang tercetus merupakan ekspresi akibat berlaku pertentangan dalam budaya dan peradaban antara Islam dan Barat.

"Ia telah lama menjalar dan berakar umbi dalam satu sejarah perlumbaan dan konflik yang sangat panjang. Ini sebagaimana yang diutarakan sendiri oleh Samuel Huntington dalam tulisannya Clash of Civilization antara Timur (Muslim) dan Barat (Kristian)," katanya.

Namun tidak sahaja soal pertembungan antara dua budaya tetapi beliau tegaskan, terdapat faktor luar dan dalaman yang memburukkan lagi permusuhan.

"Tragedi 11 September misalnya merupakan contoh faktor luar yang dimaksudkan. Iaitu dasar luar negara-negara Barat terhadap dunia Islam, terhadap umat Islam terutamanya dasar luar Amerika terhadap konflik Arab Israel yang perlu disemak semula.

"Ini kerana dasar mereka itu dilihat oleh dunia Islam sebagai terlalu berat sebelah dengan menyebelahi Israel secara melampau. Ini mencetuskan tindakan agresif dan keganasan, di tambah lagi dengan pelbagai perbezaan budaya dan peradaban yang ada sebelum ini," katanya.

Pada hari ini juga kata Dr. Alwi, kebanyakan golongan radikal Islam merupakan mereka yang anti-nasional, iaitu satu cara bagi merealisasikan impian untuk menyatukan seluruh umat Islam.

Dasar AS dilihat sebagai batu penghalang yang besar kepada mereka untuk membentuk kerajaan yang sehaluan untuk era perubahan yang lebih Islamik.

"Mereka melihat Amerika sentiasa mempertahankan rejim yang sepatutnya dapat ditumbangkan bagi memenuhi hasrat mereka itu. Ini menjelaskan mengapa Osama bin Laden mempunyai hubungan dan kaitan dengan Kumpulan Jemaah Islamiah dan Kumpulan Jihad Islam Mesir yang merancang untuk menjatuhkan Presiden Hosni Mubarak yang sebelum ini berjaya membunuh Presiden Anwar Sadat," katanya.

Sementara faktor dalaman (dalam Islam itu sendiri) pula merupakan manifestasi gerakan reformasi Islam dalam dunia Arab moden. Iaitu selepas kejatuhan Empayar Othmaniah, gerakan pembaharuan Islam mula tumbuh di kebanyakan negara-negara Arab.

Dr. Alwi membahagikan kepada dua bentuk gerakan, iaitu Gerakan Salafi dari kumpulan Wahhabi yang mahu Islam dikembalikan sepenuhnya kepada ajaran yang sebenar dan menolak untuk dipengaruhi oleh budaya barat.

gerakan Islam

"Sementara kumpulan kedua, merupakan satu gerakan Islam yang mahu menggabungkan antara peradaban barat dari Eropah dengan dunia Islam itu sendiri.

"Dengan lain perkataan, bertujuan untuk berkompromi antara dunia Islam dan dunia Eropah yang moden dengan tidak sama sekali menolak barat. Tokoh yang begitu menggerakkan gerakan ini termasuklah Jamaluddin Al Afghani dan Sheikh Muhammad Abduh dari Mesir," katanya.

Bagi kedua-dua jenis gerakan ini mereka berkongsi matlamat untuk membersihkan Islam dari sebarang kelemahan dan perkara yang boleh merosakkan agama itu.

"Namun gerakan Wahhabi menggunakan kaedah yang lebih lebih tegas untuk semua visi dan misi mereka. Mereka menolak segala amalan agama yang menjadi ajaran selepas era Islam abad ke-3 termasuk sebarang falsafah Islam, Sufi, Syiah dan segala budaya tempatan .

"Bagi mereka segala perbuatan bidaah dan pembaharuan dalam agama adalah bertentangan dan lari dari landasan Islam yang sebenar.

"Mereka yang kafir mesti ditangani dengan kekerasan, semua adat tempatan, undang-undang, acara keagamaan yang tidak ditemui secara literal daripada Al Quran adalah terbatal dan semua itu satu bentuk penyembahan dan syirik.

"Kemusnahan kepada patung Buddha terbesar di dunia di bumi Bamiyan Afghanistan yang dilakukan oleh rejim Taliban jelas merupakan satu manifestasi dari sebahagian ajaran Wahhabi," katanya.

Namun persoalannya, bagaimana mereka yang mengaku Islam sanggup melakukan serangan dalam pelbagai siri keganasan di seluruh dunia sehingga menyebabkan kematian terhadap mereka yang tidak berdosa?

"Jawapannya, mereka mengaku dirinya seorang Muslim sedangkan pada hakikatnya mereka sebenarnya tidak cukup mengenali agamanya sendiri dengan menganggap bahawa mereka membawa amanat dari Allah dan di sisi undang-undang Islam, tindakan ganas sehingga membunuh mereka tidak berdosa dianggap bukan satu jenayah," katanya.

Namun tegas Dr. Alwi, keadaan ini tidak bezanya seperti apa yang berlaku dalam agama lain. Sebagaimana Kristian dan segala yang berkaitan dengan ajaran Nabi Isa itu, termasuk Teology Paul, Neo-platonism of Augustine, Peralihan Konstantin, Perang Salib, Taksub Pemimpin Suci, Ku Klux Klan dan sebagainya lagi, mereka juga bertindak ganas atas nama agama.

"Kononnya agama membenarkan untuk menyerang dan bertindak ganas kerana dengan berbuat demikian akan mendapat pelbagai ganjaran besar di kemudian hari.

"Namun adalah tidak adil, agama dituduh menjadi dalang atau yang menghalalkan semua tindakan ganas itu tetapi akibat pemahaman yang sempit menyebabkan agama itu bertukar ganas," katanya.

Jelas Dr. Alwi, agama apa pun, termasuk Islam membenarkan tindakan serangan tetapi tidak lebih bertujuan untuk mempertahankan diri.

"Maka menjadi tanggungjawab kepada para pemimpin agama dan negara untuk menggunakan ayat-ayat itu secara bijak supaya kesannya keamanan dan kedamaian tetap terpelihara dan bukannya untuk membangkitkan kemarahan dan dendam antara satu sama lain.

"Dengan berlakunya tragedi 11 September walaupun telah berlalu selama hampir 10 tahun tetapi masih lagi merupakan masa dan peluang yang terbaik untuk kita menjelaskan bahawa Islam merupakan agama yang cintakan kedamaian, menghormati segala perbezaan dan bukan membenci arah aliran yang berbeza yang menjadi amalan sebilangan kaum yang lain," katanya.

Lebih-lebih lagi, kata Dr. Alwi dalam era globalisasi ini yang menyaksikan semakin tersebarnya gerakan-gerakan yang radikal. "Yang jelas menunjukkan era itu menyebabkan dunia semakin saling bergantungan namun bukan untuk tujuan integrasi," katanya.

Katanya, Norman Daniel dalam bukunya Islam and West, sehingga kini, kalangan penganut Kristian masih kuat beranggapan dalam pemikiran mereka bahawa Islam merupakan ancaman dan musuh yang mesti diperangi.

Penentangan dan penyembunyian bukti oleh Yahudi dan Nasrani

Penentangan dan penyembunyian bukti oleh Yahudi dan Nasrani

ATAU patutkah kamu mengatakan, bahawa Nabi Ibrahim, dan Nabi Ismail, dan Nabi Ishaq, dan Ya'qub berserta anak-anaknya, mereka semua adalah orang-orang Yahudi atau Nasrani, (padahal agama mereka telah pun ada sebelum adanya agama Yahudi atau agama Kristian itu)?" Katakanlah (wahai Muhammad): "Adakah kamu lebih mengetahui atau Allah? Dan siapakah yang lebih zalim daripada orang yang menyembunyikan keterangan (saksi dan bukti) yang telah diberkan Allah kepadanya?" Dan( ingatlah), Allah tidak sekali-kali lalai akan apa yang telah kamu lakukan. (al-Baqarah: 140)


Huraian

Golongan Yahudi dan Nasrani mendakwa bahawa Ibrahim, Ismail, Ishak, Ya'qub dan anak cucu mereka adalah beragama Yahudi atau Nasrani, sedangkan Allah SWT lebih mengetahui bahawa nama Yahudi, Kristian, Nasrani atau Maseh itu belumlah dikenal pada zaman nabi-nabi ini masih hidup tetapi setelah mereka mati dan diberi nama oleh anak-anak murid mereka.

Golongan ini sesungguhnya lebih mengetahui bahawa ajaran agama mereka yang sejati yang dibawa oleh Nabi Musa ataupun Nabi Isa as ialah menyembah Allah yang Maha Esa.

Namun demikian mereka tetap menyembunyikan dan melakukan pemalsuan dan penambahan terhadap kitab-kitab mereka sehingga mengubah daripada pokok ajaran yang asal daripada Allah SWT. Sesungguhnya Allah tetap mengetahui perbuatan mereka ini dan tidaklah lepas daripada penglihatan Allah dan manusia juga lama kelamaan pasti akan nampak penyelewengan dan pencerobohan yang dilakukan oleh kaum ini sehingga agama mereka akan ditentang dan perpecahan di kalangan mereka sendiri akan tambah berleluasa.

Kesimpulan

Setiap agama samawi yang diturunkan adalah berasal daripada ajaran Allah tetapi golongan Yahudi dan Nasrani ini telah menyelewengkannya daripada ajaran yang asal sehingga mereka sanggup menyembunyikan bukti-bukti yang menyatakan mereka terlibat dalam hal penyelewengan tersebut dan menyangka bahawa mereka selamat sedangkan Allah SWT Maha mengetahui dan kebenaran pasti akan diketahui juga akhirnya.

Ummu Salamah yang pintar

Ummu Salamah yang pintar

HINDUN binti Abi Umaiyah merupakan isteri kepada Abu Salamah. Dia termasuk dalam golongan pertama memeluk Islam.

Hindun bersama Abu Salamah berhijrah ke Ethiopia bersama sekumpulan penganut agama Islam apabila berlaku penentangan terhadap nabi Muhammad di Mekah. Hindun melahirkan seorang anak bernama Salamah di Ethiopia lalu mendapat gelaran "Ummu Salamah" yang membawa maksud ibu Salamah.

Abu Salamah seorang yang aktif berperang dan mengalami luka parah pada tulang sewaktu Perang Uhud, akibatnya Abu Salamah pengsan lalu meninggal dunia di pangkuan Nabi Muhammad.

Selepas lama Ummu Salamah menjanda, beberapa orang datang melamarnya. Namun, semua lamaran itu ditolak dengan jawapan yang lembut dan manis.

Akhirnya Nabi Muhammad menghantar utusan untuk melamar Ummu Salamah untuk menjadi isteri beliau.

"Saya menolak lamaran Rasulullah kerana saya sudah tua, bersifat cemburu dan banyak tanggungan keluarga," begitulah jawapan Ummu Salamah kepada utusan Nabi Muhammad.

"Ya Ummu Salamah, jika kamu sudah tua, maka saya lebih tua dari kamu. Jika kamu bersifat cemburu, maka Allah akan menghilangkan cemburu dalam diri kamu. Jika kamu banyak tanggungan keluarga, maka Allah dan rasulnya akan menanggungnya," balas nabi Muhammad selepas mendengar kata-kata Ummu Salamah itu.

Ummu Salamah menunjukkan kebijaksanaan dan kepintaran ketika kaum Quraish menghalang umat Islam memasuki kota Mekah untuk menunaikan haji.

Kota Mekah ketika itu masih di bawah jagaan kaum Ouraish yang masih belum beragama Islam. Pasukan tentera Quraish menunggu ketibaan nabi Muhammad dan rombongannya di luar kota Mekah dengan azam menyekat mereka dari masuk ke kota Mekah.

Nabi Muhammad tidak mahu bertembung dengan pasukan tentera Quraish kerana rombongannya datang dengan aman untuk menunaikan haji dan bukannya untuk berperang.

"Siapa antara kamu yang boleh menunjukkan jalan lain yang menuju ke belakang tentera Quraish?" tanya nabi Muhammad yang ingin melencong ke jalan lain untuk memasuki kota Mekah tanpa bertemu dengan pasukan tentera Quraisy.

"Saya!" balas salah seorang ahli rombongan itu lalu berlari ke hadapan untuk menunjuk jalan kepada nabi Muhammad.

Walaupun jalan yang diikuti Nabi Muhammad dan rombongannya sempit dan menyulitkan pergerakan mereka, namun azam dan tekad yang tinggi untuk menunaikan haji membara di setiap hati ahli rombongan membuatkan mereka berjaya mengharungi sehingga tiba di sebuah kawasan bernama Hudaibiyah, beberapa meter dari kota Mekah.

Satu peristiwa aneh berlaku apabila unta yang dinaiki oleh nabi Muhammad tidak mahu bergerak seolah-olah ada sesuatu kuasa yang menghalangnya maju ke hadapannya. Unta itu terus duduk walaupun nabi Muhammad cuba mengarahkannya bangun dan berjalan semula.

"Adakah unta ini mengalami sesuatu yang tidak baik sehingga tidak mahu bergerak ke hadapan?" tanya salah seorang ahli rombongan nabi Muhammad.

"Tidak. Allah yang menghalang tentera bergajah Abrahah masuk ke Kota Mekah menghalang unta tunggangan saya maju ke hadapan," balas nabi Muhammad lalu turun dari belakang untanya.

Nabi Muhammad memerintahkan rombongannya berhenti berkhemah di kawasan itu. Pasukan tentera Quraish yang mengetahui perkara itu terus menuju ke kawasan perkhemahan nabi Muhammad dan mendirikan perkhemahan bertentangan dengan khemah umat Islam.

Nabi Muhammad menghantar Usman bin Affan sebagai utusan untuk berbincang dengan pasukan tentera Quraish tentang niat nabi Muhammad dan rombongannya untuk menunaikan haji.

"Sebenarnya kami datang untuk menunaikan haji dan mengapa kamu semua menghalang kami untuk menunaikan haji? Lagipun selama ini orang Arab tidak pernah menghalang sesiapa pun menunaikan haji..." jelas Usman kepada Abu Suffian, ketua pasukan tentera Quraisy.

"Kami bukan nak menghalang tetapi kamu semua tidak akan dibenarkan menunaikan haji tahun ini. Kamu boleh menunaikan haji lain kali tetapi kena patuhi syarat-syarat yang kami tetapkan," balas Abu Suffian sejurus mendengar penjelasan Usman itu.

Nabi Muhammad dan rombongan mengadakan pertemuan dengan pasukan tentera Quraish untuk berdamai.

Selepas mengadakan perbincangan, mereka bersetuju dengan syarat-syarat yang ditetapkan oleh kedua-dua pihak.

Apabila Perjanjian Hudaibiyah sudah termeterai, pasukan tentera Quraish menanti Nabi Muhammad dan rombongannya pulang semula ke Madinah.

"Dengar sini semua ahli rombongan, sila sembelih unta dan cukur rambut kamu. Kemudian kita pulang semula ke Madinah!" kata nabi Muhammad kepada ahli rombongannya.

Namun tiada seorang pun ahli rombongan yang menyahut arahan nabi Muhammad itu. Nabi Muhammad terkejut melihat reaksi ahli rombongannya dan tidak mengulang kata-katanya kali kedua kerana takut turun kemurkaan Allah kepada mereka yang enggan mengikut arahannya itu.

Rombongan Nabi Muhammad berasa keliru dengan apa yang telah berlaku dan teragak-agak untuk melakukan perintah baginda itu.

Mereka terfikir bagaimana untuk pulang ke Madinah sedangkan mereka masih belum menunaikan haji.

Inikan pula nabi Muhammad memerintahkan mereka untuk menyembelih korban dan bercukur rambut. Nabi Muhammad berasa sedih lalu masuk ke dalam khemahnya kerana ini merupakan kali pertama umat Islam tidak menjalankan perintahnya.

"Mengapa kamu bersedih, wahai Rasulullah?" tanya Ummu Salamah yang berada dalam khemah.

"Saya memerintahkan semua ahli rombongan menjalankan penyembelihan korban dan bercukur kepala sebagai tanda keluar dari Ihram. Namun tidak ada sesiapa pun yang bangkit untuk menjalankan perintah saya," jelas Nabi Muhammad kepada Ummu Salamah.

"Keluar sekarang dan jangan kata apa-apa pada mereka di luar itu. Sembelih unta sebagai korban dan panggil tukang gunting untuk mencukur rambut," Ummu Salamah memberi cadangan kepada Nabi Muhammad bagi menyelesaikan masalah yang dihadapinya. Nabi Muhammad melakukan sebagaimana cadangan Ummu Salamah.

Semua ahli rombongan yang melihat apa yang dilakukan oleh Nabi Muhammad segera bangkit dari tempat duduk, lalu menyembelih korban masing-masing.

Selepas itu, ada yang mencukur rambut mereka dan ada yang menggunting rambut mereka. Kepintaran dan kebijaksanaan Ummu Salamah itu menunjukkan bahawa praktis dalam melakukan sesuatu adalah lebih efektif berbanding dengan hanya berkata-kata sahaja.

l Petikan daripada buku Srikandi Perisai Nabi terbitan PTS Publications & Distributors Sdn. Bhd.

Derma organ selamatkan nyawa

Derma organ selamatkan nyawa

MENDERMA atau memberi sedekah sudah menjadi kebiasaan bagi masyarakat negara kita. Bagaimanapun, bila ditanya tentang menderma organ, ramai yang skeptikal lebih-lebih lagi di kalangan umat Islam.

Pelbagai persoalan bermain di fikiran terutama sama ada Islam benarkan atau tidak menderma organ?

Antara sebabnya, pemindahan organ adalah satu kaedah rawatan yang tidak disebut secara spesifik di dalam al-Quran mahupun sunnah Rasulullah SAW.

Bagaimanapun, pada tahun 1970, Majlis Fatwa Kebangsaan mengharuskan pendermaan organ daripada penderma kadaverik (selepas mati) kepada penderma hidup.

Wartawan MOHD. RADZI MOHD. ZIN dan jurufoto ZAKARIA IDRIS menemu bual Pakar Rujuk Pusat Sumber Transplan Nasional yang juga Pengarah Eksekutif Yayasan Ilmuwan, Shaikh Mohd. Saifuddeen Shaikh Mohd. Salleh bagi mengupas isu ini.

MEGA: Apakah asas kepada pengharusan menderma organ oleh Islam?

SHAIKH MOHD. SAIFUDDEEN: Pada asasnya, memang tidak ada nas yang jelas tentang menderma organ di dalam al-Quran dan sunnah Nabi SAW. Bagaimanapun, hal ini diperhalusi oleh para ulama khususnya ahli fikah berdasarkan ijtihad dan juga qias.

Dalam Islam, kita dituntut untuk menjaga maqasid syariah (matlamat syariah) iaitu agama, nyawa, akal, keturunan dan harta benda. Apabila berlaku darurat atau sesuatu itu boleh mengancam nyawa, maka ketika itu kita diharuskan membuat pemindahan organ.

Prinsip-prinsip syariah yang digunakan untuk mengeluarkan fatwa mengenai kaedah pemindahan organ ini termasuklah keperluan mengatasi larangan, memilih jalan yang paling kurang mudarat dan mudarat perlu dirawat dengan berikhtiar.

Pada 23 Jun 1970, Majlis Fatwa Kebangsaan menggariskan empat syarat yang mesti diambil kira dalam menfatwakan hukum menderma organ sebagai harus:

* Pemindahan organ dibenarkan jika ia merupakan jalan terakhir untuk menyelamatkan nyawa seseorang yg mengalami kegagalan organ.

* Penderma organ mesti disahkan telah mati.

* Mendapat kebenaran dari keluarga penderma.

* Tidak melibatkan urusan jual beli. Dalam kata lain, organ tubuh bukan barang dagangan tetapi mesti dianggap sebagai derma.

Ulama kontemporari termasuk Dr. Yusuf Qaradawi sepakat menderma organ atau sel stem adalah harus dengan syarat-syarat berikut:

* Tidak ada unsur perdagangan.

* Terbukti ia boleh memanfaatkan atau meningkatkan kualiti hidup.

* Tidak mendatangkan mudarat kepada penderma.

* Dilakukan untuk kepentingan umum.

* Dilakukan dengan kebenaran penderma.

* Dilakukan dengan ikhlas tidak ada unsur paksaan.

Ada juga yang bimbang bolehkah kita derma organ kepada yang bukan Islam?

SHAIKH MOHD. SAIFUDDEEN: Ini tidak sepatutnya menjadi isu di Malaysia. Sebabnya, orang bukan Islam di sini dikategori sebagai kafir zimmi yang memberi taat setia kepada negara. Oleh sebab itu, kita wajib membantu mereka semasa mereka susah.

Bagaimanapun, menurut Dr. Yusuf al-Qaradawi, tidak dibenarkan menderma organ kepada tentera bukan Muslim yang memerangi Muslim dan juga orang yang menganjurkan perang ke atas Islam.

Begitu juga tidak dibenarkan menderma kepada seorang yang Murtad kerana dia tiada apa melainkan seorang pengkhianat kepada agama dan orang-orangnya.

Namun, jika terdapat Muslim dan bukan Islam yang kedua-duanya memerlukan derma organ atau darah, Muslim tersebut mestilah diberi keutamaan.

Ini sebagaimana firman Allah SWT yang bermaksud: Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, sebahagian mereka (adalah) menjadi penolong bagi sebahagian yang lain... (at-Taubah: 71)

Ada juga yang bimbang pemindahan organ itu akan menyeksa mayat. Benarkah?

SHAIKH MOHD. SAIFUDDEEN: Dakwaan itu barangkali bersandarkan kepada kisah seorang penggali kubur yang tanpa sebab munasabah mematahkan tulang-tulang mayat. Lalu perbuatan itu ditegur oleh baginda SAW.

Telah bercerita kepada kami Syuja’ bin Al-Walid, daripada Sa’d bin Said saudara Yahya bin Said, daripada ‘Amrah, daripada Aisyah, dia berkata: “Saya telah mendengar Rasulullah berkata: Sesungguhnya mematahkan seorang mukmin dalam keadaan mati seumpama mematahkan tulangnya dalam keadaan hidup”. (riwayat Ahmad)

Tetapi itu jika dilakukan tanpa sebab yang munasabah. Sebaliknya, dalam derma organ kita mengambilnya daripada orang mati dengan niat menyelamatkan nyawa orang lain. Jika tidak buat demikian, pesakit tadi akan mati.

Apabila darurat maka ia diharuskan sebagaimana firman Allah yang bermaksud: ...maka sesiapa yang terpaksa (makan babi dan binatang yang tidak disembelih) kerana darurat sedangkan dia tidak mengingininya dan tidak pula melampaui batas, maka tidaklah dia berdosa...(al-Baqarah: 173)

Malah Dr. Yusuf Qaradawi juga berkata, daripada membazir dibiarkan mayat itu dimakan ulat dalam tanah adalah lebih baik ia dimanfaatkan untuk menyelamat nyawa.

Ada juga yang bimbang, jika anggota badan yang didermakan itu membuat dosa mereka juga akan memikulnya sama. Betulkah?

SHAIKH MOHD. SAIFUDDEEN: Dalam Islam, apabila seseorang itu mencapai umur baligh dan sempurna akal maka hukum taklif dikenakan ke atas mereka. Bermakna segala dosa dan pahala ditanggung sendiri.

Ia tidak akan berpindah kepada orang lain. Ini dijelaskan menerusi firman Allah yang bermaksud: ...Dan tiadalah kejahatan yang diusahakan oleh setiap orang melainkan orang itu sahajalah yang menanggung dosanya dan seseorang yang boleh memikul tidak akan memikul dosa perbuatan orang lain...(al-An’am: 164)

Sebaliknya, Dr. Yusuf Qaradawi berkata, mereka yang menderma organ akan mendapat pahala yang berkekalan. Ini beliau qiaskan dengan hadis Rasulullah SAW yang bermaksud: “Apabila seseorang itu mati terputuslah amalannya kecuali tiga perkara iaitu sedekah jariah atau ilmu yang boleh dimanfaatkan dengannya atau anak yang soleh berdoa untuknya”. (riwayat Tarmizi)

Kata beliau, sedekah jariah di sini adalah pendermaan organ itu tadi.

Bagaimanapun, pengalaman saya sepanjang terlibat dalam bidang ini sejak 1998 mendapati, bukan hukum yang menjadi masalah.

Sebaliknya, sebahagian besar kita masih takut, salah faham dan kurang maklumat untuk mendaftar sebagai menderma organ.

Ada juga yang berkata anggota badan kita adalah amanah Allah dan perlu dijaga sehingga kita mati. Justeru itu, tidak boleh menderma organ?

SHAIKH MOHD. SAIFUDDEEN: Jika kita percaya kepada kebangkitan di hari akhirat, hal ini tidak perlu dibimbangkan. Apabila kiamat, semua makhluk akan hancur.

Apabila dibangkitkan, keadaan tubuh kita adalah bergantung kepada amalan. Jika baik, maka sempurnalah ia.

Diceritakan akan dibangkitkan dengan gigi panjang seperti tanduk lembu dan bibir mulutnya labuh hingga ke dada. Ini kerana dosa orang yang suka minum arak. Mati tidak bertaubat.

Dibangkitkan dengan muka berseri seperti bulan purnama kemudian melintasi titian Siratalmustaqim pantas seperti kilat.

Ini adalah balasan kepada orang yang beramal soleh, tidak melakukan maksiat dan tidak melalaikan sembahyang. Mati dengan bertaubat.

Apa yang perlu ialah galakan dan kesedaran untuk menderma. Ini memerlukan role-model terutama di kalangan para ulama.

Di Johor suatu masa dulu, bilangan yang mendaftar sebagai penderma organ adalah paling tinggi di kalangan umat Islam. Antara sebabnya adalah mufti ketika itu iaitu Datuk Nooh Gadut turun padang membincangkan tajuk tersebut.

Pendek kata, mufti sendiri menjadi pengikrar. INi termasuk bekas Mufti Wilayah Persekutuan, Datuk Md. Hashim Yahya.

Bagaimanapun, sudah nampak kesedaran di kalangan generasi muda apabila di institusi pengajian tinggi sudah ada perbincangan tentang pendermaan organ.

Masalahnya pada orang kita, mereka tidak akan berfikir tentang bab ini jika ahli keluarga mereka tidak terlibat. Sedangkan menderma organ adalah perbuatan yang amat terpuji.

Kita juga sebenarnya masih terkebelakang berbanding umat Islam di Arab Saudi, Bangladesh, Iran dan Turki yang sudah menerima konsep menderma organ ini sejak tahun 1980-an lagi.

Marilah kita berusaha menjadi golongan yang memberi dengan mengambil semangat daripada sabda Nabi SAW yang bermaksud: Tangan yang di atas (tangan yang memberi) lebih baik dari tangan yang di bawah (tangan yang menerima atau meminta)...(riwayat Bukhari)

Keburukan babi patut jadi iktibar

Keburukan babi patut jadi iktibar
Oleh Dr Aminudin Mansor


PENULARAN H1N1 menimbulkan keresahan di seluruh dunia.

PENYAKIT bawaan daripada babi iaitu Influenza A (H1N1) adalah penyakit sistem pernafasan akut yang biasanya menjangkiti babi, tersebar menerusi partikel kecil dalam udara atau sentuhan langsung.

Islam meletakkan babi dan anjing sebagai najis mughallazah (berat) membabitkan semua bahagian badan haiwan berkenaan. Oleh itu, umat Islam ditegaskan menjauhkan daripada terkena sentuhan ke dua-dua haiwan ini.

Ilmu perubatan moden mengakui mereka yang biasa memakan babi akan terdedah kepada pelbagai penyakit antaranya cacing pita, kulit berbintik, sakit sendi dan hilang ghairah. Badan babi mempunyai virus berbahaya yang menjadi punca penyakit Japanese Encephalitis, virus West Nite Incephalitis, resicular stomatis, penyakit kuku dan mulut serta penyakit radang hati.

Islam menggalakkan supaya umatnya sentiasa menjaga kebersihan termasuk memastikan makanan yang dimakan bersih dan halal.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya Allah baik dan tidak mengabaikan (menerima) kecuali yang baik-baik. Allah menyuruh orang mukmin seperti Dia menyuruh kepada rasul-Nya."

Firman Allah yang bermaksud: "Hai rasul, makanlah daripada makanan yang baik-baik dan kerjakanlah amal salih." (Surah al-Mukminun, ayat 52)




Islam menyarankan umatnya menjauhi makanan haram, membasuh tangan sebelum menjamah makanan dan selepas makan. Peraturan itu ditekankan bagi menjaga kebersihan supaya tidak mudah terdedah kepada penyakit berjangkit.

Berkaitan daging babi, Allah berfirman yang bermaksud: "Sesungguhnya Dia hanya mengharamkan atasmu bangkai darah, daging babi dan (daging) haiwan yang disembelih dengan (menyebut nama) selain Allah."

Firman-Nya lagi yang bermaksud: "Wahai manusia! Makanlah daripada (makanan) yang halal dan baik yang terdapat di bumi, dan janganlah kamu mengikuti langkah syaitan. Sungguh, syaitan itu musuh yang nyata bagimu." (Surah al-Baqarah)

Penjagaan kesihatan melalui makan dan minum juga tempat tinggal penting bagi mengekalkan kesejahteraan hidup umat Islam di dunia dan akhirat. Oleh itu, umat Islam digalakkan menjaga makan, minum dan kebersihan tempat tinggal sebagai adab dalam kehidupan insan Muslim.

Makanan halal seimbang sangat dititikberatkan kerana ia akan mencapai kriteria yang diperlukan tubuh badan sama ada untuk pembentukan tubuh, pembekalan tenaga atau perkitaran aktiviti badan.

Keseimbangan pemakanan juga termasuk dalam maksud kesederhanaan yang dianjurkan Islam, seperti firman Allah yang bermaksud: "Dan makanlah serta minumlah dan jangan kamu melampaui, sesungguhnya Allah tidak suka akan orang yang melampaui batas." (Surah al-Araf, ayat 31)

Perspektif Ikim: Program wakaf proaktif galak penyertaan umat

Perspektif Ikim: Program wakaf proaktif galak penyertaan umat
Oleh Nik Mustapha Nik Hassan

Didik golongan berada memahami, bersedekah harta untuk kebajikan orang ramai

KAEDAH wakaf mempunyai ruang yang besar dalam membangun ekonomi masyarakat Islam di negara ini. Usaha penggemblengan wakaf adalah satu pendekatan yang sesuai dan berciri maju dalam menyusun masyarakat tempatan seterusnya membangun kekuatan ekonomi.

Dalam keadaan ekonomi mampan seperti beberapa tahun lalu, ada banyak golongan kaya dan peluang untuk mereka mewakafkan harta juga besar. Tambahan, ibadat wakaf sangat dekat di hati umat Islam, khususnya bangsa Melayu.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Apabila mati anak Adam, semua amalannya berakhir kecuali tiga; sedekah jariah, ilmu yang dapat dimanfaatkan manusia dan anak salih yang sentiasa mendoakan kepadanya." (Hadis riwayat Muslim)

Walaupun amalan wakaf tidak diwajibkan, ia satu ibadat yang pahalanya berterusan untuk peserta walaupun sudah meninggal dunia. Amalan sedekah menggalakkan umat Islam menyumbang sebahagian harta mereka untuk membangun masyarakat seperti pembinaan masjid, hospital serta rumah tumpangan orang miskin.

Wakaf turut berperanan membangun ekonomi ummah melalui pembinaan sekolah, universiti, pusat latihan untuk umat Islam menguasai ilmu fardu ain dan fardu kifayah. Universiti Al-Azhar dibina melalui kaedah wakaf dan beberapa projek terkemuka zaman silam seperti Masjid Nabi di Madinah adalah contoh amalan wakaf.

Pendekatan kaedah wakaf turut mempengaruhi masyarakat Barat pada zaman Perang Salib. Bahkan di England, universiti terkenal seperti Universiti Oxford dibangun atas kaedah wakaf (dana amanah).

Amalan mewakafkan harta adalah kaedah untuk menyokong amalan fardu dalam Islam seperti zakat. Ibadat wakaf mendidik umat Islam bahawa setiap individu yang kaya mempunyai tanggungjawab sosial di samping zakat untuk membangun kesejahteraan ummah.

Menepati semangat pembangunan masyarakat, individu Muslim bukan saja berperanan menjamin kesejahteraan diri dan keluarga, bahkan turut sama mempunyai peranan menjamin kesejahteraan masyarakat secara menyeluruh.

Kesejahteraan ummah secara menyeluruh jika tercapai akan mewujudkan suasana masyarakat yang aman serta keadaan ekonomi kukuh, seterusnya mampu mencetus pembangunan ekonomi secara berterusan.

Islam mengambil pendekatan bahawa pembangunan ekonomi perlu disertai dan disumbang oleh setiap ahli masyarakat. Justeru, peluang untuk menyumbang kepada aktiviti ekonomi perlu disusun dan dicetus di kalangan semua ahli masyarakat.

Usaha mencetuskan pembabitan itu tidak terhad kepada sektor awam dan peniaga, tetapi boleh dimainkan individu perseorangan atau institusi berkemampuan. Melalui institusi dan kaedah wakaf, peranan itu dapat disumbang oleh orang perseorangan dan institusi.

Ibadat wakaf menanamkan semangat sedia berkorban dan memupuk budaya muafakat serta kerjasama golongan yang berada dalam pembangunan masyarakat. Semangat itu penting untuk pembangunan ekonomi berteraskan semangat muafakat.

Pendekatan Islam dalam menyusun ekonomi bernegara dipengaruhi prinsip keadilan dan ihsan. Keadilan dalam amalan wakaf diterjemahkan melalui perasaan tanggungjawab golongan berada kepada tindakan sukarela untuk mencetus lebih banyak aktiviti ekonomi bagi dimanfaatkan masyarakat umum.

Justeru, kaedah wakaf perlu ditingkatkan untuk penyertaan umat Islam. Melalui penyertaan wakaf ia bukan saja mampu menolong golongan kurang bernasib baik tetapi mendidik golongan berada menghayati konsep pemilikan harta mengikut Islam.

Kefahaman Islam menuntut bahawa dalam harta golongan berada itu ada hak golongan miskin walaupun golongan kaya sudah membayar zakat. Allah berfirman yang bermaksdu: "Dan pada harta mereka ada hak untuk orang miskin yang meminta dan orang miskin yang tidak mendapat bahagian." (Surah adz-Dzaariyat, ayat 19)

Bagi menggalakkan ummah menyertai ibadat wakaf, ulama, cendekiawan Islam dan pentadbir institusi wakaf perlu sentiasa memikirkan kaedah serta pendekatan yang berkesan untuk menarik minat menyertai ibadat wakaf.

Mereka juga perlu mengutarakan pandangan mengenai projek wakaf yang perlu dibangunkan dan bagaimana pengurusan serta pentadbiran projek dengan penuh ketulusan itu mampu dibangunkan sebagai bukti kaedah wakaf berpera-nan membangun ummah secara berkesan.

Melalui contoh kejayaan institusi wakaf membangun ekonomi ummah, lebih ramai masyarakat Islam akan mewakafkan harta mereka. Usaha projek wakaf melengkapi usaha pemerintah membekal kemudahan kepada rakyat.

Di beberapa negeri umpamanya, wakaf dalam bentuk saham diperkenalkan untuk membiayai projek wakaf khas dan wakaf am. Pendekatan itu memudahkan umat Islam menyertai amalan wakaf melalui pembelian saham wakaf.

Pendekatan lain juga perlu difikirkan, contohnya pembinaan asrama atau rumah tumpangan untuk pekerja wanita Islam di kawasan perindustrian. Memandangkan kos sewa rumah di kawasan perindustrian agak mahal, adalah lebih baik harta wakaf mendirikan bangunan bagi kemudahan pekerja berkenaan dengan kadar sewa murah.

Asrama wakaf juga boleh dibina untuk menampung perumahan pelajar Muslim di sekitar universiti atau institusi profesional. Melalui projek daripada dana wakaf, peluang menambah jumlah umat Islam melanjutkan pelajaran terus meningkat.

Pada masa ini, kos penginapan untuk pelajar universiti meningkat kerana kemudahan asrama sangat terhad. Kejayaan ini sekali gus menambah lebih ramai tenaga pekerja Muslim berpendidikan tinggi dapat dibekalkan.

Projek bilik bacaan juga boleh dirancang, khususnya di kawasan perumahan murah. Keselesaan untuk menelaah pelajaran akan meningkat prestasi pelajar cemerlang di kalangan golongan berpendapatan rendah.

Banyak projek wakaf lain dapat difikirkan untuk keperluan umat Islam. Perancangan berbentuk proaktif menepati ajaran Islam dan hasil perancangan berkesan perlu dihebahkan kepada masyarakat umum semoga lebih ramai golongan berada akan tampil menyertai projek wakaf.

Menjadi satu amanah dan tanggungjawab besar kepada semua pegawai institusi wakaf semoga tanggungjawab mereka dapat dilaksana dengan lebih berkesan demi kesejahteraan ummah.


Penulis ialah Timbalan Ketua Pengarah Institut Kefahaman Islam Malaysia