Monday, August 31, 2009

AGAMA : ISNIN 31 OGOS 2009

1Malaysia kerangka terbaik kekalkan perpaduan
GAGASAN1Malaysia yang diilhamkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razakmempunyai pengertian luas ke arah pembinaan negara Malaysia yangbersatu padu dengan menerima prinsip sedia ada termasuk salingmenghormati antara kaum, agama dan hak keistimewaan masing-masing.

Perlembagaan lindungi kuasa Raja dalam hal ehwal Islam
SEBAGAIsebuah negara yang mengamalkan konsep Persekutuan, Malaysia mempunyaidua badan pembuat undang-undang utama, iaitu Parlimen dan DewanUndangan Negeri (DUN), kedua-dua badan ini mempunyai fungsinyatersendiri. Selain Malaysia, Australia dan Amerika Syarikat jugamengamalkan konsep Negara Persekutuan atau Federal. Namun PersekutuanMalaysia agak berbeza dengan Persekutuan negara lain dari suduthubungan antara Persekutuan dan negeri itu sendiri.

Nur Ramadan: Keberkatan sahur
KEBERKATANsahur namun tidak diwajibkan, kerana Nabi Muhammad SAW dan sahabatnyaada yang menyambung puasa (yakni tidak berbuka pada waktu malam) dantidak disebut mengenai wajib sahur.

Manfaat keamanan imarah Ramadan
RAMADANdisambut dalam suasana negara terpelihara dan aman hasil usaha UlilAmri. Dalam riak menyambut ulang tahun ke-52 kemerdekaan, muncul cahayaRamadan menerangi kehidupan setiap umat Islam yang amat rindu akanbulan dikenali sebagai bulan umat junjungan mulia Nabi Muhammad SAWberibadat.

No comments: