Tuesday, May 12, 2009
AGAMA : SELASA 12 MEI 2009
UMMU Haram binti Milham merupakan isteri kepada Ubadah bin Samit danibu saudara susuan nabi Muhammad. Ummu Haram merupakan salah seorangdari kumpulan wanita Ansar yang mula-mula memeluk Islam.
Belai ibu dengan kasih sayang
Insan yang paling mulia bagi setiap manusia selepas Nabi Muhammad SAWadalah ibu. Mulianya mereka bukan sahaja kerana ibulah yang mengandung,melahir, menyusukan kita tetapi juga kerana ketabahan mereka mendidikdan mengasuh anak-anak sehingga dewasa.
Tajdid Iman: Wanita Muslim perlu hijab syarie elak kehancuran
FENOMENAmutakhir yang menakutkan umat Islam muncul di mana-mana. Pergaulanbebas seolah-olah menjadi lumrah kemodenan seiring sambutan hangattanpa berbelah bahagi kepada industri hiburan tanah air amatmembimbangkan.
Perspektif IKIM: Berbangga dengan kerja tingkat kualiti tugas
PERTEMUANPerdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dengan kakitangan awambaru-baru ini saat yang ditunggu-tunggu kerana kakitangan mahupun orangawam ingin mengetahui apakah pembaharuan perkhidmatan awam yangdicadangkan.
Solat selongkar rahsia kejayaan, keselamatan ummah
ALLAHmewajibkan solat fardu lima kali sehari semalam sebagai jadual untukmemberi peluang kepada manusia mengingati dan tidak melupai-Nya.Apabila ingat, bererti kita sentiasa dekat kepada Allah yang memberijaminan bahawa kita berada dalam zon selamat dan mendapat rahmat-Nya
Ummu Haram menyeberang lautan
UMMU Haram binti Milham merupakan isteri kepada Ubadah bin Samit dan ibu saudara susuan nabi Muhammad. Ummu Haram merupakan salah seorang dari kumpulan wanita Ansar yang mula-mula memeluk Islam.
Beliau juga merupakan ibu saudara kepada Anas bin Malik. Nabi Muhammad memuliakan Ummu Haram dengan mengatakan, "Kamu termasuk orang yang pertama daripada kalangan mereka".
Ini adalah kerana sifatnya yang berlumba-lumba dalam melakukan kebaikan seperti berjihad, menuntut ilmu, mendahulukan kepentingan orang lain dan merendah diri.
Ummu Haram juga melibatkan diri dalam peperangan menentang pihak musuh Islam. Dia membantu merawat luka dan memberikan air kepada pasukan tentera Islam sewaktu peperangan Badar dan Uhud.
Jiwa Ummu Haram yang cekal dan kental memudahkan beliau bergerak di kawasan peperangan yang penuh bahaya bagi membantu dan merawat tentera Islam yang cedera.
Nabi Muhammad selalu mengunjungi masjid Quba yang didirikan oleh beliau atas dasar takwa kepada Allah. Kadangkala, beliau menaiki unta atau berjalan kaki menuju Masjid Quba lalu menunaikan solat sunat dua rakaat.
Kadang kala, Nabi Muhammad singgah di rumah Ummu Haram yang terletak berhampiran masjid Quba bagi melawatnya serta tidur siang di rumahnya. Malahan ada ketika beliau solat di rumah Ummu Haram.
"Assalamualaikum Ummu Haram!" Nabi Muhammad memberi salam sambil mengetuk pintu rumah Ummu Haram.
"Waalaikumusalam. Silakan masuk," jawab Ummu Haram sambil membuka pintu mempelawa Nabi Muhammad masuk.
"Apa khabar Ummu Sulaim dan Anas? Mari kita solat bersama-sama," kata Nabi Muhammad.
"Khabar baik, Rasulullah," balas Ummu Sulaim dan anaknya.
Mereka menunaikan solat sunat bersama-sama kerana pada ketika itu beliau belum masuk waktu solat wajib.
Kemudian Nabi Muhammad mendoakan kesejahteraan dan kebaikan dunia serta akhirat untuk Ummu Haram, Ummu Sulaim dan anaknya. Selepas itu, Ummu Haram menjemput nabi Muhammad makan bersama-sama.
"Ummu Haram, saya mahu berehat sebentar," kata Rasulullah selepas menjamah makanan yang disediakan oleh Ummu Haram.
"Baring dan berehatlah," balas Ummu Haram yang sedang mengemas pinggan di dapurnya.
Nabi Muhammad yang baring di ruang tamu tidak lama kemudian tertidur. Ummu Haram, Ummu Sulaim dan Anas berbual perlahan supaya tidak mengganggu baginda yang sedang tidur. Selepas beberapa ketika berlalu, Nabi Muhammad terjaga dari tidurnya dan tersenyum sendirian.
"Mengapa kamu tersenyum," tanya Ummu Haram dalam kehairanan.
"Beberapa orang dari umat Islam menawarkan diri berperang di jalan Allah. Mereka menaiki kapal merentas lautan menuju ke arah raja-raja yang zalim," jawab Nabi Muhammad sambil memandang wajah Ummu Haram.
"Ya Rasulullah, doakan saya semoga termasuk di antara golongan itu," pinta Ummu Haram yang berangan-angan supaya dapat menyertai peperangan bersama pasukan tentera Islam menyeberang lautan bagi menyebarkan agama Islam pada suatu hari nanti.
"Baiklah," balas Nabi SAW lalu mendoakan Ummu Haram. Kemudian, Rasulullah berbaring dan menyambung semula tidurnya.
Beberapa ketika kemudian, Nabi SAW bangkit dari tidurnya dan tertawa. Ummu Haram yang hairan dengan kelakuan baginda bertanya, "Ya Rasulullah, mengapa kamu ketawa".
"Sekumpulan umat Islam diperlihatkan kepada saya seketika mereka berperang menentang pihak musuh Islam seperti raja bagi pasukannya," jawab Nabi Muhammad.
"Ya Rasulullah, doakan agar saya termasuk dalam golongan itu," mohon Ummu Haram.
"Kamu termasuk golongan yang pertama dari kalangan mereka," jawab Nabi Muhammad.
Peristiwa yang dikatakan oleh Nabi Muhammad berlaku pada era pemerintahan Khalifah Usman bin Affan. Pada ketika itu, penaklukan bandar-bandar musuh Islam berlaku dengan rancak.
Ketika Usman ditabalkan sebagai Khalifah, Muawiyah Abu Sufian yang ketika itu menjadi Gabenor Syria mencadangkan pembentukan pasukan armada laut bagi menentang Empayar Byzantine.
Ekspedisi armada laut Muawiyah dibantu dengan sebuah kapal perang yang diketuai oleh Abdullah bin Abu Sarah dari Mesir.
Kedua kapal angkatan tentera laut Islam mula belayar menuju ke pulau Cyprus bagi bertempur pasukan tentera Byzantine yang berpangkalan di pulau itu.
"Tercapai juga cita-cita saya untuk berjihad di jalan Allah merentas lautan. Permintaan saya yang telah didoakan oleh rasulullah telah dimakbulkan oleh Allah," bisik hati Ummu Haram yang berdebar-debar berdiri di atas dek kapal.
Kedatangan kedua kapal angkatan tentera laut Islam itu tidak disedari oleh pasukan tentera Empayar Byzantium dan penduduk tempatan pulau Cyprus.
Ini adalah kerana tanggapan pihak musuh bahawa umat Islam tak mampu menyeberang lautan dan berperang di kawasan laut.
Abdullah bin Qais menghantar perisik untuk meninjau kekuatan pihak musuh sebelum melancarkan serang hendap. Pihak musuh yang terkejut dengan kehadiran pasukan tentera Islam dengan tiba-tiba hanya mampu memandang melihat kem kawalan mereka diambil alih oleh pihak tentera Islam.
"Panglima, saya sebagai ketua penduduk pulau ini sanggup membayar jizyah sebanyak 70,000 dinar setahun kepada kerajaan Islam. Tolong jangan apa-apakan penduduk pulau ini," mohon ketua penduduk pulau Cyprus kepada Abdullah bin Qais.
"Baiklah," balas Abdullah bin Qais dengan tegas.
"Panglima, izinkan saya untuk melihat kawasan sekitar pulau ini," tanya Ummu Hakim kepada Abdullah bin Qais setelah pulau Cyprus telah selamat ditakluk oleh tentera Islam.
"Kamu boleh melawat sekitar pulau ini dengan menaiki kuda ini. Pastikan ada orang temankan kamu," Abdullah bin Qais memberikan kebenaran kepada Ummu Haram yang teringin melawat sekitar pulau itu.
Ummu Haram bersama beberapa orang tentera Islam mula bergerak menaiki kuda mengelilingi kawasan sekitar pulau Cyprus itu.
Pada suatu ketika, seekor binatang buas tiba-tiba muncul dan menyerang kuda yang dinaiki oleh Ummu Haram. Ini menyebabkan Ummu Haram tercampak daripada kudanya lalu jatuh menghempas tanah. Oleh sebab mengalami kecederaan parah, Ummu Haram meninggal dunia di tempat beliau jatuh.
Ummu Haram meninggal dunia pada tahun 27 Hijrah. Kubur beliau masih lagi terdapat dipinggir pantai Cyprus dan dikunjungi oleh umat Islam sehingga kini. Ummu Haram adalah pejuang Muslimah pertama menyeberang lautan untuk berjihad di jalan Allah.
Belai ibu dengan kasih sayang
Insan yang paling mulia bagi setiap manusia selepas Nabi Muhammad SAW adalah ibu. Mulianya mereka bukan sahaja kerana ibulah yang mengandung, melahir, menyusukan kita tetapi juga kerana ketabahan mereka mendidik dan mengasuh anak-anak sehingga dewasa.
|
|
Sebab itu, Nabi SAW dalam suatu peristiwa ditanya oleh seorang lelaki sebagaimana hadis bermaksud: Ya Rasulullah! Siapakah yang lebih berhak saya berbuat baik? Jawab Rasulullah SAW: Ibumu. Lelaki itu bertanya lagi: Kemudian siapa lagi? Ujar Baginda: Ibumu. Lelaki itu bertanya sekali lagi: Kemudian siapa lagi? Jawab Baginda: Ibumu. Lelaki itu bertanya lagi: Siapa lagi? Baginda menjawab: Bapamu. (muttafaqun alaih)
Malah, dalam sebuah hadis lain dinyatakan: “Reda Allah bergantung pada reda dua ibu bapa, dan murka Allah bergantung pada murka kedua-dua ibu bapa”. (riwayat al-Hakim)
Wartawan MOHD. RADZI MOHD. ZIN dan jurufoto ROY AZIS ABDUL AZIZ menemu bual pensyarah Jabatan Undang-undang Islam, Fakulti Undang-undang Ahmad Ibrahim Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, Prof. Madya Datin Paizah Ismail bagi mengupas isu ini.
Mega: Apakah status kedudukan ibu menurut Islam?
PAIZAH: Kedudukan ibu adalah istimewa dalam Islam. Hadis Rasulullah SAW di atas tadi mengangkat kedudukan istimewa ibu sehingga berbakti kepada ibu mengatasi berbakti kepada orang lain, walau kepada bapa sekalipun.
Malah, Rasulullah SAW menyebut berbakti kepada ibu sebanyak tiga kali berturut-turut dalam hadis itu, barulah Baginda menyebut berbakti kepada bapa, sekali gus menunjukkan betapa besarnya jasa dan pengorbanan ibu terhadap anak.
Walau bagaimanapun, kita tidak seharusnya melupakan peranan bapa bagi menjamin keselesaan dan kebahagiaan hidup sesebuah keluarga.
Justeru, kita seharusnya menghormati dan menyayangi ibu kita tanpa mengabaikan tanggungjawab dan kasih sayang terhadap bapa.
Dalam al-Quran, Allah berfirman yang maksud-Nya: Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepada-Nya semata-mata, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya, atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan “Ah”, dan janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun). Dan hendaklah engkau merendah diri kepada keduanya kerana belas kasihan dan kasih sayangmu, dan doakanlah (untuk mereka, dengan berkata): “Wahai Tuhanku! Cucurilah rahmat kepada mereka berdua sebagaimana mereka telah mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidikku semasa kecil. (al-Israk: 23 dan 24)
Ahad lalu, masyarakat kita menyambut Hari Ibu. Apakah status menyambut Hari Ibu dalam Islam?
PAIZAH: Memang dalam Islam, hanya dua perayaan yang diiktiraf iaitu hari raya puasa dan hari raya haji.
Namun, tidak salah kita pilih hari tertentu untuk sambut Hari Ibu. Ia tidak lain bagi memberi penghormatan kepada para ibu yang banyak berjasa dan berkorban melahir dan mendidik kita.
Ini bukan juga bermakna pada hari lain kita tidak menghormati atau mengingati ibu. Ibu perlu sentiasa dipatuhi dan dihormati setiap masa selagi tidak menentang perintah Allah.
Cuma pada Hari Ibu, kita memberi lebih perhatian untuk melihat dan mengenang kembali peranan yang dimainkan oleh para ibu.
Walaupun sambutan Hari Ibu ini dimulakan oleh masyarakat Barat, ia tidak bermakna kita tidak boleh mengikutinya.
Amalan atau benda yang baik boleh kita terima walaupun ia datang daripada musuh.
Cuma, kita menyambutnya mengikut acuan sendiri berdasarkan budaya kita. Sambutan itu walaupun barangkali ada persamaannya ia bukan bermakna kita meniru Barat.
Bagi sebilangan orang, mengirim wang setiap bulan kepada ibu sudah memadai. Lalu tidak perlu bertanya khabar atau menziarahi mereka. Adakah ini yang diharapkan oleh ibu?
PAIZAH: Tanggapan demikian adalah silap. Bagi seorang ibu, wang bukan segala-galanya. Mereka pun bukan hendak sangat duit anak-anak.
Yang lebih mereka perlukan adalah kasih sayang dan sikap ihsan anak-anak yang menziarahi mereka serta memberi perhatian kepada mereka.
Lebih-lebih lagi bagi ibu dan bapa yang telah lanjut usia.
Keikhlasan anak-anak dalam membantu ibu lebih utama daripada ungkapan “saya sayang emak” semata-mata.
Demikian juga nilai masa yang diluangkan bersama ibu. Ini lebih penting daripada semata-mata wang ringgit yang dikirim setiap bulan.
Setiap ibu mahukan anak-anaknya berjaya. Sehinggakan ibu sanggup tidak makan dan bersusah payah untuk memastikan anak-anak tidak kelaparan dan berjaya dalam pelajaran.
Apabila sudah berjaya, harapan besar ibu bapa adalah mereka tidak diabaikan. Jangan apabila sudah berjawatan tinggi dan bergaji besar kita lupakan ibu. Jangan kita malu mengaku ibu sebab ibu kita buta huruf.
Apakah cara bagi seseorang anak itu untuk menunjukkan kasih sayang kepada ibu?
PAIZAH: Seperti yang dijelaskan oleh Allah dalam surah al-Israk ayat 24 di atas, seorang anak itu perlu bersifat ihsan, berkasih sayang terhadap ibu dan bapa.
Malah, kita selalu mendengar ungkapan, ‘syurga di bawah tapak kaki ibu’.
Peranan ibu lebih besar kerana merekalah yang bersusah payah mengandung, melahirkan, menyusukan anak sehingga umur dua tahun. Dan peranan ini tidak ada pada golongan bapa.
Justeru anak-anak perlu memberi khidmat yang cemerlang kepada ibu. Kita perlu berbuat baik sepanjang masa kepada mereka.
Pendek kata, dalam kesibukan kerjaya, jangan sampai mereka diabaikan atau disisih. Jangan kita mengherdik dan meninggikan suara kepada mereka.
Sebaliknya, anak-anak perlu sentiasa menghormati ibu kerana reda Allah kepada kita bergantung kepada reda ibu.
Bagi yang tidak sempat berbakti kepada ibu atau bapa semasa hayat mereka, jangan kecewa.
Sebaliknya, gandakan kebajikan mudah-mudahan mendapat ganjaran Allah seterusnya merahmati roh ibu dan bapa kita.
Banyakkan bersedekah dan bayarkan kaffarah ibu kita jika kita tahu semasa hayatnya, ibu tertinggal puasa, zakat dan lain-lain.
Bagi yang belum sempat menunaikan haji, anak-anak yang mampu boleh menunaikan haji untuk mereka atau upah haji.
Kisah Juraij misalnya membuktikan bahawa bukan sahaja berbuat kejahatan boleh mengguris perasaan ibu tetapi ia juga boleh berlaku dalam kita beribadat. Apa pengajarannya?
PAIZAH: Kisah ini berlaku kepada ahli ibadat daripada keturunan Bani Israel bernama Juraij.
Beliau berhadapan dengan fitnah besar hanya kerana mementingkan sembahyang sunat daripada menyahut panggilan ibunya.
Akhirnya, beliau difitnah oleh seorang pelacur yang mendakwa mereka ada hubungan sulit hingga melahirkan anak. Mujurlah dengan kekuasaan Allah, bayi itu boleh bercakap dan menceritakan siapa bapanya yang sebenar.
Kalau dalam beribadat pun kita mungkin mengguris perasaan ibu apatah lagi nasib mereka yang kurang beribadat dan kadang-kala cakap lepas dan membantah cakap ibu?
Ini mengingatkan kit kepada hadis Nabi SAW yang bermaksud: “Semua dosa akan ditangguhkan Allah, yakni balasan menurut kehendak-Nya, hingga ke hari kiamat, kecuali balasan menderhaka kepada kedua ibu bapa. Maka sesungguhnya Allah menyegerakan balasan kepada pelakunya pada masa hidupnya sebelum mati”. (riwayat al-Hakim)
Bagaimana pula sikap yang harus ada pada anak yang menjadi mangsa dera atau pengabaian oleh ibu?
PAIZAH: Fitrah seorang ibu menyayangi anak. Binatang pun sayangkan anak inikan pula manusia. Cuma saya berpendapat, kes-kes dera, pengabaian atau buang bayi ini berlaku dipengaruhi oleh sebab luaran.
Antaranya, kemiskinan, sikap bapa yang tidak bertanggungjawab tidak memberi nafkah yang cukup dan sebagainya.
Sebab itu, saya tidak menyalahkan ibu 100 peratus. Sebaliknya, keadaan menyebabkan mereka bertindak sedemikian.
Anak-anak perlu tetap menghormati dan mengasihi ibu kerana disebabkan ibu dan ayahlah kita lahir di dunia.
Dan rasa kasih sayang ini perlu dipupuk sejak anak-anak masih kecil. Ibu-ibu juga jangan suka berleter kepada anak-anak yang sudah remaja. Ini akan menyebabkan anak-anak tidak senang duduk di rumah dan hilang rasa hormat kepada para ibu.
Natijahnya, mereka akan mencari rakan atau orang lain sebagai tempat mendapat kasih sayang.
Ibu juga perlu memahami bahawa tidak selamanya mereka boleh mengongkong anak. Sebabnya, mereka juga akan dewasa, berkahwin dan menjadi ibu suatu hari kelak.
Seperkara yang tidak kurang pentingnya adalah ilmu keibubapaan yang perlu dipelajari oleh setiap pasangan yang ingin berumah tangga.
Ini supaya mereka memahami tugas dan tanggungjawab apabila sudah mempunyai anak kelakTajdid Iman: Wanita Muslim perlu hijab syarie elak kehancuran
Oleh Dr Juanda Jaya
SENTIASA mendekatkan diri kepada Allah SWT adalah jaminan untuk
Muslim hidup aman damai di dunia dan akhirat. - Gambar hiasan
Pergaulan bebas atas dasar ikut arus kemodenan hanya jauhkan generasi baru daripada agama
FENOMENA mutakhir yang menakutkan umat Islam muncul di mana-mana. Pergaulan bebas seolah-olah menjadi lumrah kemodenan seiring sambutan hangat tanpa berbelah bahagi kepada industri hiburan tanah air amat membimbangkan.
Sepatutnya ibu bapa dan perancang hala tuju negara menjadi orang yang paling sedih melihat benih maksiat serta kehancuran semakin rancak mempengaruhi anak generasi masa depan mereka.
Agama sudah semakin luntur daripada menjadi pegangan dan kecintaan generasi Islam baru, bahkan hiburan serta kebebasan pergaulan menjadi kegilaan mengatasi agama dan segala-galanya. Mereka yang tersesat di belantara dunia ini adalah anak kita, saudara seagama yang perlukan bimbingan.
Anak perempuan yang terlanjur mengandung bayi tanpa nikah secara sah itu mungkin tidak pernah mendengar kata nasihat dalam al-Quran dan hadis Baginda SAW. Mereka mungkin buta agama, tidak pernah didedah keindahan Islam, dibimbing ilmu dan penghayatan agama yang benar.
Pernahkah mereka mendengar hadis mengenai batas pergaulan? Diriwayatkan daripada Safiyah binti Syaibah, katanya: Ketika kami di sisi 'Aisyah, kami mengingati wanita Quraisy dan kelebihan mereka, 'Aisyah berkata: "Sesungguhnya bagi wanita Quraisy itu ada kelebihan dan sesungguhnya aku demi Allah tidak pernah melihat wanita yang lebih mulia daripada wanita Ansar dan tidak ada yang lebih membenarkan kitab Allah dan beriman dengan apa yang diturunkan, berbanding mereka."
Apabila diturunkan surah al-Nur, ayat 31, yang bermaksud: "Katakanlah kepada wanita beriman, hendaklah mereka menahan pandangannya, dan kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak daripadanya, dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami mereka, atau ayah suami mereka, atau putera mereka, atau putera suami mereka, atau saudara lelaki mereka, atau putera saudara lelaki mereka, atau putera saudara perempuan mereka atau wanita Islam, atau budak yang mereka miliki, atau pelayan lelaki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak yang belum mengerti mengenai aurat wanita, dan janganlah mereka memukulkan kakinya supaya diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang yang beriman supaya kamu beruntung."
Kata Aisyah: "Suami wanita Ansar membacakan apa yang diturunkan Allah kepada mereka di dalamnya, seorang lelaki membaca kepada isterinya, anak perempuannya dan saudara perempuannya dan kepada setiap kaum kerabat mereka, tidak adapun di kalangan wanita itu melainkan mereka bangun mengambil kain bulu mereka yang digunakan dalam permusafiran, lalu mereka menyelubungkan kepala dengannya sebagai membenarkan dan beriman kepada apa yang diturunkan Allah dalam kitab-Nya lalu mereka berjalan di belakang Rasulullah SAW dalam keadaan berselubung seolah-olah di atas kepala mereka ada burung gagak." (Fathul Bari Syarhu Shahihil Bukhari, kitab al-Tafsir: Bab hendaklah wanita itu melabuhkan tudungnya di atas leher mereka)
Semoga Allah SWT merahmati wanita Muhajirin dan Ansar, alangkah kuatnya iman mereka, benarnya Islam mereka, cantiknya kepatuhan mereka mentaati kebenaran ketika ia diturunkan.
Bagaimanakah dengan anak perempuan Muslimin saat ini? Ramai yang sedar dan kembali ke pangkal jalan. Tidak sedikit yang masih mengekalkan al-Quran dan sunnah Rasul sebagai pegangan hidup dalam keluarga dan masyarakat.
Sesungguhnya mentaati Allah SWT dan Rasul-Nya tidak akan berlaku melainkan dengan melaksanakan perintah dan menjauhkan larangan. Antara tanda wanita Islam mentaati Allah dan Rasul-Nya ialah dia tidak berdua-duaan dengan lelaki asing. Berkhalwat dengan lelaki asing adalah haram hukumnya dengan sepakat oleh ulama.
Sabda Nabi SAW yang bermaksud: "Jangan sekali-kali seorang lelaki berdua-duaan dengan seorang wanita kecuali ada bersamanya seorang mahram, jangan wanita itu bermusafir melainkan ada bersamanya mahram. Lalu bangun seorang lelaki berkata: Wahai Rasulullah, sesungguhnya isteriku keluar untuk menunaikan haji, sedangkan aku diperintahkan menyertai peperangan begini dan begini. Sabda baginda: Pergilah kamu menunaikan haji bersama isteri kamu." (Hadis Muttafaq 'Alaihi)
Mahram ialah setiap orang yang diharamkan berkahwin dengan wanita itu untuk selama-lamanya seperti bapa, saudara lelaki dan bapa saudara. Orang asing pula ialah setiap lelaki yang halal berkahwin dengan wanita itu secara prinsipnya, walaupun dia daripada kalangan kaum kerabat termasuk saudara lelaki suami dan seumpamanya daripada kalangan kaum kerabat.
Haram berdua-duaan dengan mereka kerana sabda Nabi SAW yang bermaksud: "Janganlah kamu masuk menemui wanita. Berkata seorang lelaki Ansar: Wahai Rasulullah, bagaimana pendapatmu mengenai ipar? Sabda Baginda: Ia adalah demam panas yang membawa mati." (Hadis Muttafaq 'Alaihi)
Wanita Muslimah hendaklah beriltizam dengan hijab syarie apabila keluar daripada rumahnya iaitu pakaian Islam yang istimewa yang ditetapkan bentuknya secara qatie dalam kitab Allah SWT dan sunnah Rasul-Nya.
Dia tidak boleh keluar dari rumahnya atau menzahirkan dirinya di hadapan lelaki bukan mahram dalam keadaan memakai wangian dan berhias dengan perhiasan kerana dia tahu semua ini haram mengikut nas al-Quran.
Jadi wanita Islam yang berpakaian tidak senonoh dan seolah bertelanjang, terhimpit oleh masyarakat moden yang lari daripada petunjuk dan jauh daripada mentaati Allah SWT, sedarlah. Mereka akan gementar ketakutan dengan gambaran diberitakan.
Sabda Baginda SAW yang bermaksud: "Dua jenis ahli neraka yang aku tidak melihat kedua-duanya, iaitu suatu kaum yang bersama mereka ada cemeti seperti ekor lembu yang mereka gunakannya untuk memukul manusia dan sekumpulan wanita berpakaian tidak senonoh, bertelanjang, berlenggang-lenggok dan berjalan berlagak sombong, kepala mereka besar seperti bonggol unta (kerana perhiasan yang dibuat-buat), mereka tidak akan memasuki syurga dan tidak akan mencium baunya dan baunya akan dapat mereka temui dengan perjalanan sekian-sekian jauhnya." (Hadis riwayat Muslim)
Wanita Islam yang bijaksana menghirup daripada mata air Islam yang suci bersih serta membesar dalam suasananya damai dan tenang tidaklah memakai hijab syarie sekadar kerana adat atau budaya yang dilakukan ibu dan nenek moyang mereka, lalu mereka mewarisinya.
Seperti dakwaan segolongan manusia yang bercakap kosong dan merepek mahu menggambarkan mengenai hijab tanpa sebarang sandaran dan ilmu atau hujah logik berpandukan petunjuk daripada kitab yang jelas.
Wanita Islam hendaklah menggunakan hijabnya dalam keadaan hatinya tenang dengan iman bahawa itu adalah perintah Allah SWT, jiwanya penuh kerelaan bahawa itu adalah agama diturunkan Allah SWT untuk menjaga wanita Islam dan memberikan keistimewaan keperibadiannya, menjauhkannya daripada kegelinciran fitnah, terhumban ke dalam maksiat dan lembah kesesatan.
Dari sini dia menerima perintah itu dengan jiwa yang reda, hati tenang, kerelaan utuh seperti ia diterima oleh wanita Muhajirin dan Ansar pada hari Allah SWT menurunkan kepada mereka hukum-Nya yang qatie dan perintah-Nya yang bijaksana.
Hijab syarie bagi wanita bukanlah perkara baru bahkan sudah wujud dalam semua syariat Allah SWT sebelum Islam, ini disaksikan oleh saki-baki syariat dalam kitab yang diselewengkan, kita melihat ia ada pada pakaian biarawati yang bertudung di kalangan orang Kristian yang tinggal di negara Islam, di seluruh negara Barat dan juga suatu kemestian bagi wanita kitabiyah menutup kepalanya apabila dia memasuki gereja.
Sesungguhnya pelanggaran jelas pada hari ini terhadap pemikiran untuk menutup wanita dengan tudung adalah perlanggaran terhadap semua syariat langit daripada agama Ibrahim, Musa, Isa kepada agama suci dibawa Islam. Maka kembalilah kepada yang asal iaitu hukum al-Quran dan al-Sunnah, agar kita semua selamat.
Firman Allah yang bermaksud: "Manusia dahulunya hanya satu umat, kemudian mereka berselisih." (Surah Yunus, ayat 19).
Perspektif IKIM: Berbangga dengan kerja tingkat kualiti tugas
Oleh Azrina Sobian
Kepuasan peribadi laksana amanah tanam sifat positif di kalangan kakitangan kerajaan
PERTEMUAN Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dengan kakitangan awam baru-baru ini saat yang ditunggu-tunggu kerana kakitangan mahupun orang awam ingin mengetahui apakah pembaharuan perkhidmatan awam yang dicadangkan.
Pada pertemuan itu, Perdana Menteri mencadangkan pegawai sektor swasta (terutama syarikat berkaitan kerajaan atau GLC) diserapkan ke perkhidmatan awam dan pegawai kerajaan juga berpeluang diserap ke sektor swasta.
Cadangan yang diberikan itu pasti untuk memperbaiki perkhidmatan awam termasuk mengubah sikap penjawat awam dalam memberikan perkhidmatan kepada orang ramai. Sebenarnya, sikap adalah satu masalah yang sudah lama berakar umbi di kalangan penjawat awam.
Masalah sikap sering dikaitkan dengan perkara tidak baik seperti lewat memberikan perkhidmatan, tidak mesra, tidak cekap dan kurang pengetahuan. Lebih buruk lagi, apabila penjawat awam juga sering dikaitkan dengan keengganan untuk berubah.
Oleh itu, sukar mengubah sikap tidak baik yang disebutkan. Jika boleh diubah, ini pasti mengambil masa panjang kerana jika tiada kesungguhan maka perubahan yang diharapkan hanya tinggal angan-angan. Sebenarnya, usaha pembaharuan perkhidmatan awam dan mengubah sikap penjawat awam bukan usaha baru. Pembaharuan dilaksanakan sejajar dengan pembangunan negara. Sejak awal kemerdekaan, pembaharuan perkhidmatan awam dilakukan untuk memenuhi keperluan negara dan mengubah sistem pentadbiran kolonial kepada bersifat tempatan.
Apabila negara semakin berkembang maju, pembaharuan demi pembaharuan terus dilaksanakan demi memenuhi permintaan semasa dalam pembangunan negara.
Seiring matlamat untuk mencapai taraf negara maju pula, pembaharuan perkhidmatan awam diperlukan kerana kemajuan itu menjadikan persekitaran semasa berkembang serta berubah dengan begitu cepat. Jika perkhidmatan awam tidak bersedia dalam persekitaran begini maka kemajuan ingin dicapai mungkin tidak akan terlaksana.
Dalam hal ini, sikap penjawat awam perlu berubah dengan cepat. Bagaimanakah perubahan sikap ini boleh dicapai? Pada pandangan penulis, perubahan hanya boleh dilakukan jika kita dapat memahami punca kepada masalah itu.
Ada pelbagai punca yang boleh disenaraikan antaranya kurang latihan, persekitaran kerja yang tidak memberangsangkan, tiada pengiktirafan dan tidak bangga dengan tugas dilaksanakan. Penulis ingin menyentuh lebih lanjut kepada rasa bangga atau kepuasan terhadap kerja.
Laporan Asean Conference on Civil Service Matters pada 1993 menyebut, pegawai (penjawat awam) perlu digalakkan bukan saja melaksanakan tanggungjawab mereka tetapi juga mendapatkan kepuasan peribadi apabila melaksanakan tugas dengan jayanya.
Ini menunjukkan tiada kepuasan dalam melaksanakan kerja sudah lama dibincangkan bukan saja pada peringkat tempatan tetapi menjangkau peringkat lebih tinggi iaitu dalam Pertubuhan Negara-negara Asia Tenggara (Asean).
Perlu kita ingat apabila seseorang tidak mempunyai kepuasan dalam tugas, mereka menunjukkan rasa ketidakpuasan dalam kerja. Mungkin kerana inilah sebahagian penjawat awam tidak suka bermanis muka atau bercakap kasar ketika melayan pelanggan. Jadi, persoalannya, kenapakah penjawat awam tidak mendapat kepuasan daripada pekerjaan mereka? Adakah kerana tidak bangga dengan kerjaya mereka?
Selalunya, apabila kita tidak bangga dengan kerja yang dilakukan, kerja dihasilkan itu tidak akan mencapai mutu tinggi. Malah, dalam banyak keadaan kita akan sentiasa mencari salah dan mencipta pelbagai alasan atas kerja yang tidak bermutu itu.
Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Manusia yang paling dikasihi Allah ialah orang yang memberi manfaat kepada orang lain dan amalan paling disukai Allah ialah menggembirakan hati orang Islam atau menghilangkan kesusahan daripadanya atau menunaikan keperluan hidupnya di dunia atau memberi makan orang yang lapar." (Hadis riwayat Ibnu Abi Dunya)
Ini menunjukkan pandangan hidup Islam sendiri, berbuat baik dan memberikan keselesaan kepada orang lain sangat dituntut dan akan mendapat balasan baik. Oleh itu, seharusnya, perasaan tidak bangga di kalangan penjawat awam terhadap kerja dilakukan dihapuskan.
Tugas yang mereka laksanakan iaitu memberi perkhidmatan kepada orang ramai adalah satu tugas mulia. Seharusnya, mereka bukan saja berusaha memuaskan hati orang lain iaitu orang awam tetapi lebih penting adalah mendapatkan kenikmatan sendiri daripada tugas yang berjaya dilaksanakan dengan baik.
Apabila perasaan itu berjaya dipupuk, rasa bangga terhadap tugasan akan terbina. Apa yang pasti, hanya penjawat awam yang bangga dengan tugasnya dapat melaksanakan kerja itu dalam apa juga keadaan atau persekitaran. Apatah lagi, perkhidmatan yang diberikan itu begitu mulia dan bukan calang orang dapat melaksanakannya. Oleh itu, berbanggalah dengan kerja anda.
Solat selongkar rahsia kejayaan, keselamatan ummah
ALLAH mewajibkan solat fardu lima kali sehari semalam sebagai jadual untuk memberi peluang kepada manusia mengingati dan tidak melupai-Nya. Apabila ingat, bererti kita sentiasa dekat kepada Allah yang memberi jaminan bahawa kita berada dalam zon selamat dan mendapat rahmat-Nya.
Kekuatan solat menentukan kualiti keislaman dan prestasi kecintaan kita kepada Allah serta mengukur kepatuhan syariat Islam. Kelemahan menjaga kualiti solat akan menjerumuskan diri sebagai manusia yang rugi.
Solat ialah penanda aras kekuatan agama, akhlak, kunci pintu syurga dan amal mulia. Tegak solat bermaksud tegaklah agama dan terabainya solat adalah meruntuhkan agama. Dengan demikian, kekuatan akar umbi ialah kesungguhan melakukan solat bermula dari rumah. Umat Islam digalak memulakan amalan solat ketika berumur tujuh tahun. Apabila 10 tahun, maka menjadi kewajipan ibu bapa atau penjaga menyuruhnya bersolat. Jika ingkar, diharuskan memukul sehingga perintah ini ditunaikan.
Firman Allah bermaksud: "Dan perintahkan keluargamu serta umatmu mengerjakan solat dan hendaklah engkau tekun bersabar menunaikannya. Kami tidak meminta rezeki kepadamu, Kamilah yang memberi rezeki kepadamu. Dan kesudahan yang baik adalah bagi orang bertakwa." (Surah Thahaa, ayat 132)
Demikianlah tingginya kewajipan seorang Muslim terhadap ibadah solat yang menjadi amanah Allah. Jika kita memelihara solat, nescaya sentiasa dipelihara Allah, manakala jika mengabaikannya kita tergolong orang yang rugi.
Persoalan besar timbul ialah apakah rahsia di sebalik perintah solat yang begitu kuat? Antara faedahnya untuk kepentingan dan menjamin keselamatan umat manusia sendiri. Solat ialah benteng daripada melakukan maksiat dan kemungkaran. Ini bermakna, Muslim yang istiqamah solatnya menjadi insan berakhlak mulia, hidup dipenuhi amal salih, bersifat amanah, berintegriti tinggi dan berjiwa tawaduk.
Mereka yang mengabai dan meringankan solat dilihat cenderung menjadi seorang yang rosak akhlak, bergelumang dengan maksiat, kejam dan mengamalkan sifat keji sehingga mengancam kesejahteraan diri serta masyarakat.
Imam Ahmad meriwayatkan, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Sesiapa yang menjaga solat, nescaya solat itu menjadi cahaya, pembela, dan penyelamatnya pada hari kiamat. Sementara mereka yang tidak menjaganya tidak akan mendapat cahaya, pembela dan penyelamat. Bahkan mereka diletakkan bersama dengan Qarun, Firaun, Haman dan Ubay Khalaf."
Orang meninggalkan solat disebabkan harta dihimpun bersama Qarun, jika disebabkan pangkat akan dihimpun bersama Firaun, jika disebabkan jawatan dihimpun bersama Haman dan jika disebabkan dunia korporat pula dihimpun bersama Ubay, seorang yang cintakan harta dan lupa akhirat.
Semua watak itu boleh menyumbang kepada gejala negatif seperti pecah amanah, salah guna kuasa, pelanggaran kepada perlembagaan dan undang-undang negara, penyalahgunaan dadah, pelacuran, perzinaan, pembuangan bayi, kejadian jenayah, perceraian yang semakin meningkat, disebabkan kegagalan segelintir umat Islam menghayati fungsi solat.
Melakukan dosa besar bukan saja kerana berzina, mencuri, minum arak, menderhaka ibu bapa, tetapi termasuk juga perbuatan mengabai atau meninggalkan solat yang amat dimurkai Allah serta azabnya dahsyat di dunia dan akhirat. Ini dijelaskan Nabi SAW dalam salah satu gambaran azab ketika peristiwa Israk dan Mikraj, orang meninggalkan solat memukul kepalanya sehingga hancur berulang kali. Selain itu, Allah mencampakkan golongan itu ke dalam neraka Saqar.
Firman Allah bermaksud: "Apakah yang menyebabkan kamu masuk ke dalam (neraka) Saqar? Orang yang bersalah itu menjawab: Kami tidak termasuk orang yang mengerjakan solat." (Surah al-Muddaththir, ayat 43)
Lupakah kita mengenai ingatan Rasulullah SAW supaya tidak mengabaikan solat pada saat akhir hayat Baginda? Begitu juga kisah Saidina Umar al-Khattab, walaupun tidak sihat akibat ditikam Abu Lu'lu'ah al-Majusi, apabila mendengar seruan solat, beliau segera bangun mendirikannya.
Sempena kempen bulan dakwah di seluruh negara, apakah peranan umat Islam sekalian dalam usaha menjadikan kekuatan solat sebagai penanda aras kekuatan kualiti beragama? Justeru, setiap kita perlu saling ingat mengingatkan supaya sentiasa menunaikan solat.
Jangan bersifat lepas tangan. Sumbangan kita menggalakkan solat atau menyediakan kemudahan tempat solat yang selesa dianggap sebagai langkah mendekati Allah.
Firman Allah bermaksud: "Dan orang yang beriman, lelaki dan perempuan, sesetengahnya menjadi penolong bagi setengahnya yang lain; mereka menyuruh berbuat baik, melarang berbuat kejahatan; mereka mendirikan solat dan memberi zakat, serta taat kepada Allah dan Rasul-Nya. Mereka diberi rahmat oleh Allah; sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana." (Surah at-Taubah, ayat 71)
Jabatan Kemajuan Islam Malaysia