Thursday, May 28, 2009

AGAMA : KHAMIS 28 MEI 2008

Memanfaatkan liberalisasi ekonomi negara
Pengumuman Datuk Seri Najib Tun Razak untuk meliberalkan ekonomiMalaysia bukan perkara yang baru. Pada tahun 90-an, Malaysia pernahmembuka ruang untuk pelabur luar membeli saham atau ekuiti sehingga 30peratus dalam badan korporat Malaysia.

Image
Autobiografi Malcolm X sumber hidayah Amina
MALCOLM X, nama yang tidak perlu diperkenalkan lagi terutamanya bagimereka yang mengikuti sejarah Amerika. Kisah kehidupan pemidato danaktivis hak asasi manusia terkemuka ini, sentiasa menjadi pemangkinsemangat serta idola sepanjang zaman, khasnya kepada golongan AfrikaAmerika.




Islam garis langkah terbaik selesai konflik perkahwinan
HARIini, kegetiran rumah tangga bukan saja berlaku kepada pasangan baruberkahwin, tetapi juga yang hampir melewati setengah abad. Puncanya,tiada persefahaman, akibat masalah yang mungkin remeh-temeh atau tiadamasalah langsung, tetapi itulah berlaku apabila jodoh tidakberpanjangan.

Hak Muslim: Suami belum jelaskan nafkah tertunggak RM45,000
SUAMIberhutang dengan saya sebanyak RM45,000 iaitu tunggakan perintah nafkahanak. Saya sudah memfailkan saman penghutang penghakiman terhadapbeliau di Mahkamah Syariah. Adakah ia suatu tindakan tepat atau adapermohonan lain lebih sesuai. Boleh atau tidak saya membuat permohonanperisytiharan muflis dengan Jabatan Insolvensi Malaysia sebagai caramendapatkan semula hutang itu. Selain permohonan muflis dengan JabatanInsolvensi Malaysia, apa alternatif lain boleh diambil.

Memanfaatkan liberalisasi ekonomi negara

Memanfaatkan liberalisasi ekonomi negara

Oleh MOHD. HILMI RAMLI

Pengumuman Datuk Seri Najib Tun Razak untuk meliberalkan ekonomi Malaysia bukan perkara yang baru. Pada tahun 90-an, Malaysia pernah membuka ruang untuk pelabur luar membeli saham atau ekuiti sehingga 30 peratus dalam badan korporat Malaysia.

Tujuan ketika itu adalah untuk menarik perhatian pelabur luar supaya menyimpan dan melabur duit mereka di negara ini dan mempromosikan Malaysia sebagai salah satu pusat kewangan antarabangsa yang mampan.

Dasar Perdana Menteri yang baru ini sebenarnya melakukan pendekatan yang dinamik dalam menguruskan ekonomi negara, umpama 'getah' yang boleh dilenturkan sebesar yang mungkin.

Meliberalkan ekonomi boleh difahami sebagai satu usaha menggalakkan persaingan secara merit dalam usaha membangunkan sumber/lebihan aset negara atau individu.

Dalam kerangka falsafah dan wacana liberal ekonomi semasa, apa yang mereka perjuangkan adalah kebebasan mutlak individu atau pasaran yang menentukan perjalanan ekonomi. Bahkan mereka boleh menolak campur tangan kerajaan yang hanya secara dibenarkan secara minimum.

Dari Adam Smith, David Hume, David Ricardo, sehingga tokoh ekonomi liberal kontemporari seperti Friedrich Hayek dan Milton Friedman, semua mengangkat darjat humanisme sebagai ukuran mutlak kejayaan sesuatu ekonomi. Tidak ada peranan kerajaan, bahkan agama sebagai pemandu dan panduan ekonomi negara.

Bagi mereka, manusia perlu diberi kebebasan mutlak mengaut keuntungan, walaupun dengan menggondolkan tanah, menipu, merampas hak orang atau menindas.

Dasar meliberalkan ekonomi negara tidak sama dengan kerangka falsafah pemikiran yang dianjurkan oleh tokoh-tokoh seperti itu. Hakikatnya, Malaysia masih mengambil pendekatan dualistik atau 'serampang dua mata', iaitu membuka ruang pesaing luar untuk melabur dan pada masa yang sama kerajaan berperanan teguh dan berdisiplin mengawal secara hikmah ekonomi negara.

Dalam konteks falsafah ekonomi negara, dasar ekonomi negara merupakan adunan tiga bentuk pemikiran falsafah ekonomi yang dominan iaitu sosialisme, kapitalisme (neo-liberal) dan Islam sendiri.

Walaupun ada ilmuwan ekonomi Muslim seperti Umar Chapra yang menentang apabila mengatakan orientasi kapitalisme dan sosialisme, ada juga persamaan kefahamannya dengan orientasi Islam.

Bagi beliau, kefahaman itu menunjukkan kedangkalan prinsip asas dalam ketiga-tiga dasar pemikiran itu.

Namun hakikatnya ada nilai yang dikongsi bersama dalam ketiga-tiga pemikiran tersebut yang akhirnya boleh ditemui dalam ajaran Islam sendiri.

Tidak keterlaluan mengatakan corak dan gaya mengurus ekonomi Malaysia tidak akan lari daripada tiga komponen falsafah pemikiran ekonomi ini. Tidak boleh mengatakan ekonomi Malaysia kapitalisme per-se, apabila melihatkan penumpuan besar kepada pembangunan projek mega dan pembukaan sektor ekonomi yang menggalakkan keuntungan maksimum.

Ini kerana, Malaysia banyak membantu mengangkat martabat ekonomi masyarakat miskin dan kaum yang memerlukan. Contohnya, Dasar Ekonomi Baru (DEB), Dasar Peningkatan Daya Pengeluaran Negara (DPDPN), Dasar Penswastaan dan banyak lagi.

Membasmi kemiskinan

Hatta kerajaan sentiasa mengumumkan agenda membasmi kemiskinan, yang boleh dilihat kejayaannya, apabila mensasarkan tahun 2010 sebagai sifar kemiskinan tegar.

Menurut kajian Jabatan Statistik, pendapatan isi rumah Malaysia meningkat kepada RM3,686 sebulan pada 2007, daripada RM3,249 pada tahun 2004. Peningkatan sebanyak 4.3 peratus itu disebabkan pertumbuhan ekonomi positif yang menjana peluang pekerjaan serta pendapatan rakyat Malaysia. (Bernama, 7 April 2008)

Malah, jika mengatakan menggunakan kerangka ekonomi Islam secara menyeluruh, tidak tepat juga. Walaupun ada menjurus kepada mengangkat keadilan dan mengurus kemiskinan, melalui pembahagian wang zakat dan seumpamanya, hakikatnya masih ada lagi yang perlu diperbaiki.

Jika kerangka ekonomi Islam digunakan, seharusnya falsafah ekonomi Islam diajar dan dijadikan silibus utama dalam semua pendidikan ekonomi yang ada di sekolah dan universiti.

Tokoh ekonomi Muslim seperti Al- Maqarizi, Ibn Khaldun, Abu Yusuf dan ramai lagi diperkenalkan dan dikembangkan ideanya.

Apa yang ada adalah subjek dan buku teks ekonomi yang didominasi oleh kerangka fikir Barat yang sama ada berpaksikan kapitalisme atau sosialisme. Hanya yang ada ialah usaha bersendirian dan sesetengah pihak sahaja yang bersungguh mengangkat wacana ekonomi Islam sebagai teras utama.

Kehadiran perbankan Islam dilihat sebagai 'menyelamatkan' sektor ekonomi secara keseluruhan, kerana menggunakan kerangka 'syariah' dalam menguruskan aktiviti perbankan. Walaupun masih muda dan berpotensi jauh, perbankan Islam sebenarnya harus melonjak jauh dengan 'membersihkan' diri daripada elemen perbankan konvensional yang masih melekat.

Antara isu yang perlu ditangani ialah sistem riba, wang fiat dan fractional reserve system. Apabila melihat dasar yang dinamik dan unik ini, Malaysia berusaha menguruskan ekonomi negara menggunakan acuan tersendiri.

Usaha ini boleh menampakkan kejayaan dalam sejarah mengurus negara, terutamanya pada tahun krisis 1997. Perdana Menteri ketika itu, Tun Dr. Mahathir Mohamad 'melawan arus', apabila tidak meminjam daripada Dana Mata Wang Antarabangsa (IMF) untuk menguruskan ekonomi negara, berbanding negara-negara lain.

Kini, dasar meliberalkan ekonomi negara itu kembali dan beberapa faktor perlu dilihat secara kritis.

Apabila kerajaan membuka polisi untuk pelabur luar memiliki saham/ekuiti sehingga 70 peratus dalam perbankan Islam, bank pelaburan, takaful dan syarikat insurans adalah usaha yang positif. Tujuannya mempromosi pelabur luar ke Malaysia.

Apabila sejumlah wang yang besar dilaburkan di Malaysia, ekonomi negara boleh dipacu dengan segera. Putaran ekonomi dan kuasa membeli dari sektor kerajaan sehingga individu dapat dijana. Namun demikian, bagi perbankan Islam, cabaran sangat getir.

Ekuiti 70 peratus yang diperoleh oleh pelabur luar dalam sesebuah perbankan Islam tempatan sebenarnya 'mencabar' dasar kuota yang sering dipertahankan. Namun dalam konteks ekonomi semasa, dasar ini melawan arus.

Sudah tentu bagi orang Melayu, secara diam-diam, polisi terbuka dan merit telah berjalan dan menuntut supaya lebih bersedia dan berdaya saing.

Secara objektif, tidak ada penentangan secara kuat daripada orang Melayu, memandangkan mungkin subjek ekuiti dalam perbankan Islam masih jauh dan tidak melekat di sanubari mereka. Dua lesen perbankan Islam kepada pemain luar negara dengan modal RM3.5 bilion menuntut perbankan Islam sedia ada bersaing dengan kuat dan dedikasi.

Dari segi modal 'poket', perbankan Islam dari luar negara, hakikatnya mempunyai lebihan modal yang besar dan banyak, kerana industri minyak yang membantu. Justeru memungkinkan mereka mempunyai pakej produk dan servis, serta fasiliti perbankan yang lebih menarik dan dinamik.

Malah, dalam konteks produk perbankan Islam, pemain luar negara mampu menawarkan produk yang kurang kontroversi. Berbanding perbankan Islam tempatan, apabila Hakim Wahab Patail mengisytiharkan produk Bai' Bithamin Ajil (BBA) tidak mematuhi syariah pada Julai 2008, yang menjadi wake up call kepada semua perbankan Islam.

Maknanya, ia akan menjejaskan hampir majoriti portfolio perbankan Islam yang menggunakan BBA akan dikategorikan sebagai tidak patuh syariah.

Walaupun begitu, keputusan itu dikritik kerana tidak menggunakan kaedah yang kemas dalam mengeluarkan penghakiman. Sebabnya tidak merujuk kepada pakar syariah perbankan Islam. Bahkan dikatakan telah re-write kontrak sedia ada yang telah dipersetujui oleh pelanggan dan bank.

Namun, pada Mac 2009, keputusan terbaru mengenai kepatuhan syariah produk BBA oleh Bank Islam telah diisytiharkan kemenangan moral kembali kepada perbankan Islam.

Namun demikian, tidak selamanya perbankan Islam tempatan boleh selesa dengan produk yang sedia ada. Persaingan apabila 'langit luas terbuka' menuntut kreativiti yang dinamik dan ketajaman membaca situasi pasaran untuk mempromosikan produk tempatan.

Polisi 70 peratus tidak dibuka kepada perbankan komersial konvensional, hanya perbankan pelaburan sahaja. Pelabur luar sebenarnya berminat dengan perbankan komersial konvensional.

Hakikatnya, kerana pakej dan pasaran perniagaan semasa (retail market) lebih menarik dan mudah mengaut untung.

Permintaan

Permintaan membeli rumah, kereta, deposit dan sebagainya mempunyai permintaan yang berterusan dan boleh menjamin pusingan pasaran yang konsisten. Berbanding perbankan pelaburan, yang menumpukan kepada modal pasaran seperti bon dan hartanah yang terlalu terhad.

Justeru, apakah manfaat liberalisasi ekonomi kepada rakyat secara keseluruhan? Mungkin peringkat mikro ekonomi, dasar ini tidak dekat dengan jiwa masyarakat Malaysia, terutama bila mahu dikaitkan dengan penyelesaian masalah ekonomi seharian.

Namun, di peringkat makro ekonomi dan jangka panjang, liberalisasi ekonomi ada peluang untuk dijayakan. Terutamanya menjadikan Malaysia sebagai hab perbankan Islam sedunia.

London berjaya dari segi menarik pelabur sebagai hab kewangan konvensional antarabangsa. Malaysia semestinya merancang dan menyusun strategi ke arah itu.

Liberalisasi ekonomi harus menguntungkan rakyat Malaysia. Ia boleh dicapai dengan meningkatkan kesedaran menyokong produk dan servis perbankan Islam di kalangan massa, menggalakkan pelaburan yang mematuhi syariah, menggalakkan pembelian emas dinar sebagai pelaburan masa depan.

Autobiografi Malcolm X sumber hidayah Amina

Autobiografi Malcolm X sumber hidayah Amina


Malcolm X


MALCOLM X, nama yang tidak perlu diperkenalkan lagi terutamanya bagi mereka yang mengikuti sejarah Amerika. Kisah kehidupan pemidato dan aktivis hak asasi manusia terkemuka ini, sentiasa menjadi pemangkin semangat serta idola sepanjang zaman, khasnya kepada golongan Afrika Amerika.

Malah kisah penghijrahan akidah lelaki kelahiran Omaha, Nebraska ini atau nama Islamnya, El-Hajj Malik El-Shabazz turut menjadi sumber inspirasi serta titik perubahan akidah kepada pelbagai ras masyarakat di Amerika. Salah seorang daripadanya ialah gadis yang bernama Amina Cisse Muhammad

Kata Amina, semuanya bermula semasa dia mengikuti pengajian bidang sosiologi di kolej kira-kira tahun 1970-an. Pada masa itu juga, dia dikehendaki membaca buku berjudul Autobiografi of Malcolm X, di mana Malcolm menjadi penulis bersama dengan Alex Haley.

Akui gadis Afrika Amerika lagi, pengetahuannya tentang Islam sekadar menerusi buku teks yang digunakan oleh guru semasa peringkat sekolah rendah dan menengah. Itupun tertumpu kepada penyebaran Islam menerusi pedang.

Hakikatnya, pengetahuan Amina tentang Islam menerusi pembacaan, bukannya cetek tetapi langsung tidak ada. Lantaran itu, buku biografi tersebut sangat terkesan buatnya, terutamanya di bab terakhir, mengisahkan insiden yang membawa kepada penemuan Malcolm dengan agama yang syumul iaitu agama Islam.

Kata Amina, Malcolm pada zamannya merupakan seorang jurucakap bagi pihak atau golongan masyarakat pendatang yang tertindas selama ini di Amerika. Selama 12 tahun sebagai pengikut setia kepada Elijah Muhammad, ketua Nation of Islam, Malcolm percaya bahawa kesengsaraan yang dialami oleh orang kulit hitam di situ adalah kesan daripada ketidakadilan, diskriminasi dan penindasan yang dilakukan oleh orang kulit putih.

"Disebabkan pandangannya itulah maka dia dilabel sebagai seorang kulit putih yang bersikap perkauman dan pencetus kepada pelbagai keganasan dan rusuhan.

"Walau bagaimanapun, sebelum dia dibunuh pada 1965, Malcolm telah dipilih oleh Allah SWT untuk menerima dan mengakui kebenaran Islam. Hidayah itu diperoleh semasa beliau menunaikan haji setahun sebelum itu.

"Sewaktu di Tanah Suci itulah beliau menyaksikan erti sebenar kesamarataan dan semangat saudara seagama tanpa mengira perbezaan warna kulit, bangsa dan status kehidupan. Saat itu semua manusia sama di sisi Allah Yang Esa," kata Amina dalam perkongsian kisah yang membawa kepada pengislaman dirinya di laman web IslamOnline.net.

Tambah Amina, kisah Al Hajj Malik benar-benar menjadi titik tolak kepada perubahan, terutamanya dari segi pandangan serta matlamatnya dalam melihat kehidupan sebagai seorang wanita muda Afrika Amerika.

Keazamannya untuk mencari satu sistem kepercayaan yang mana ia bukan sahaja praktikal tetapi boleh digunakan dalam kehidupan sehariannya semakin membuak-buak.

Apa yang Amina impikan ialah sebuah sistem kepercayaan yang mengajar tentang perpaduan, kasih-sayang, persaudaraan dan dilaksanakan secara ikhlas dan jujur oleh mereka yang mengakui sebagai pengikut.

Pencarian

Pun begitu, pencarian itu tidak dimulai dengan agama Islam tetapi memilih untuk mendalami dahulu agama Kristian anutan turun temurun keluarganya terlebih dahulu. Kata Amina agama itu telah ditinggalkan sejak melanjutkan pengajian peringkat kolej.

"Saya mula membaca kitab Injil dan mula mengunjungi gereja. Namun keraguan saya terhadap agama Kristian tidak pernah reda, malah kekosongan jiwa yang dialami masih belum mampu terisi.

"Akhirnya, saya mengambil keputusan untuk mencurahkan jiwa dan raga kepada Allah SWT serta menyerahkan kepada-Nya agar ditunjukkan jalan yang benar," jelas beliau.

Pada masa sama, Amina berkenalan dengan seorang lelaki yang kini bergelar suami. Mereka mengikuti kelas falsafah yang sama. Cuma dia lebih dahulu memeluk Islam. Mengapa Amina tertarik dengannya, sukar hendak dijelaskan dengan kata-kata.

"Lama-kelamaan, dia mula menceritakan tentang agama Islam dan hati saya semakin luntur dan selesa dengan agama anutan teman lelaki saya itu. Akhirnya, saya reda dan hati mula terbuka untuk bergelar Muslim," kata Amina yang terus mengutus surat kepada ibu bapa memberitahu tentang hasrat dan telah mengambil keputusan muktamad untuk mengucap kalimah syahadah.

Akuinya lagi, berbeza dengan kelompok mualaf yang terpaksa menghadapi tentangan keluarga, Amina tidak pernah dibuang atau disisihkan keluarga. Kalau adapun cuma beberapa kali percubaan mengkristiankan dilakukan oleh keluarga tetapi tidak berjaya.

"Kakak sulung pernah bertanya kepada saya apakah tidak timbul rasa pelik, jika saya satu-satunya di dalam keluarga yang beragama Islam, sedangkan mereka semua percaya kepada Kristian? Bila saya menjawab, sayalah paling bertuah kerana telah dipilih oleh Allah, membuatkan kakah bertambah jengkel dengan reaksi spontan saya.

"Sayangnya pengislaman saya kurang meninggalkan kesan kepada ahli keluarga yang lain. Kalaupun ada ia tidak terlalu ketara. Seperti dalam satu insiden pada 1988, di mana saya baru kematian suami.

"Adik perempuan saya kagum bagaimana, saya mampu menghadapi saat sedih itu dengan begitu tabah dan sabar.

"Malah dia sendiri mengakui tidak sekuat dan cekal seperti saya. Tidakkah mereka tahu bahawa kekuatan itu adalah kerana Allah dan agama Islam itu sendiri dan sesuatu yang ditakdirkan kepada kita itu adalah qada dan qadar-Nya.

"Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui meskipun apa yang dihadapi itu amat perit dan menyakitkan. Pastinya ada hikmah di sebalik semua kejadian itu," ujar Amina lagi.

Perbandingan

Menurut Amina lagi, apabila dibuat perbandingan antara agama Islam, Yahudi dan Kristian didapati bahawa agama Islam dengan jelas menerangkan setiap rasul, nabi, kitab dan pelbagai perkara mukjizat. Berbeza dengan agama-agama lain yang menerima sesuatu itu mengikut kehendak atau sesuka hati mereka.

"Yang pasti, nur Islam telah membawa ketenangan di dalam kehidupan saya ini. Islam mengajar saya untuk menyempurnakan diri agar sentiasa diredai dan diberkati bukan sahaja di dunia tetapi juga di akhirat yang kekal abadi.

"Malah Islam juga memberi matlamat dan arah tujuan di dalam hidup ini dan telah mengisi kekosongan yang selama ini dicari-cari. Islam telah menyediakan satu medium agar saya lebih menghampiri-Nya dan berusaha untuk melaksanakan apa yang diperintah dan meninggalkan apa yang dilarang dengan sebaik mungkin.

"Hakikatnya, surah Al-Maidah ayat tiga yang bermaksud: ...Pada hari ini Aku telah sempurnakan untuk kamu agamamu, dan Aku telah cukupkan kepadamu nikmat-Ku dan Aku telah reda Islam itu menjadi agama bagimu..., menjadikan aku hamba-Nya yang bersyukur kepada Allah kerana memberikan Islam dan menerimanya sebagai hamba-Nya. Sesungguhnya Allah Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

Islam garis langkah terbaik selesai konflik perkahwinan

Islam garis langkah terbaik selesai konflik perkahwinan

Oleh Nik Salida Suhaila

Pasangan harus mengetahui punca krisis, urus perdamaian sebelum memilih untuk bercerai

HARI ini, kegetiran rumah tangga bukan saja berlaku kepada pasangan baru berkahwin, tetapi juga yang hampir melewati setengah abad. Puncanya, tiada persefahaman, akibat masalah yang mungkin remeh-temeh atau tiada masalah langsung, tetapi itulah berlaku apabila jodoh tidak berpanjangan.

Ada yang mengadu suami jatuh cinta lagi dan tidak mampu membahagi kasih, lalu isteri terpaksa memberi laluan kepada cinta baru suami, dan anak pula tiada pilihan melainkan reda dengan kehilangan seorang ayah yang mereka dambakan kasih sayangnya sehingga dewasa.

Keluarga adalah institusi paling kecil, tetapi utama dalam pembinaan tamadun. Asas kukuh menjadi tunjang kepada peradaban yang sihat dalam sesebuah masyarakat. Oleh itu, keutuhan dan kerukunan perlu dicapai setiap unit keluarga bagi membolehkan membina tamadun manusia. Pincang institusi itu bermakna akan ada pelbagai bentuk kerosakan di muka bumi.

Permulaan untuk membina unit asas institusi kekeluargaan adalah perkahwinan. Antara objektif perkahwinan, menghalalkan perhubungan antara lelaki dan wanita, memenuhi fitrah kehidupan manusia mengingini kasih sayang serta ketenangan terhasil daripada ikatan yang suci.

Ia juga untuk memanjangkan generasi sedia ada dengan pertambahan zuriat keturunan sebagai penyambung tugas dan tanggungjawab sebagai khalifah Allah di bumi di samping mengelakkan masalah sosial yang semakin meruncing akibat hubungan terlarang antara manusia.

Asas kepada perkahwinan ialah rasa cinta, kasih sayang, melaksanakan tanggungjawab, saling mempercayai, hormat menghormati, belas kasihan dan bertolak ansur. Persoalan mengenai penganiayaan dan kezaliman terhadap wanita rentetan daripada perkahwinan tidak timbul langsung dalam Islam kerana isteri mempunyai hak mendapat kebahagiaan. Jika hak itu dinafikan oleh suami, isteri berhak menuntut perceraian.

Antara penyebab berlakunya konflik dalam rumah tangga adalah tekanan ekonomi, masalah komunikasi, memberi ruang kepada kehadiran orang ketiga, penyakit atau kematian, kesunyian dan tidak menyandarkan hubungan suci itu kepada tiang agama.

Konflik sebegini tidak seharusnya diakhiri dengan perceraian. Lagi pun, talak perkara paling dibenci Allah. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: "Perkara halal yang paling dibenci oleh Allah ialah perceraian." (Hadis riwayat Abu Dawud)

Langkah mengembalikan hubungan yang tegang seperti sedia kala adalah dengan memulakan sebuah kehidupan baru. Pasangan harus mengetahui penyebab kepada krisis berlanjutan. Jalan penyelesaian juga mesti dibincangkan bersama dan jangan melengahkan masa untuk memulakan sistem pembinaan semula perkahwinan yang bahagia.

Islam menganjurkan setiap individu Muslim hidup bahagia dan jika ada masalah yang mengganggu keharmonian, ia hendaklah diselesaikan seberapa upaya. Untuk menguruskan perdamaian akibat perbalahan antara pasangan, pelbagai cara boleh digunakan seperti mendapatkan nasihat daripada orang yang lebih dihormati.

Pasangan juga perlu berbincang dari hati ke hati dengan meluahkan apa terbuku bagi mengelakkan sebarang salah faham yang boleh berlarutan. Tetapi, ini hanya boleh berlaku jika masih wujud perasaan hormat antara suami isteri, jika sebaliknya, maka tiada perdamaian 'hati' yang boleh diusahakan lagi.

Selain itu, suami boleh memulihkan keadaan dengan tujuan memberi pengajaran mungkin dalam bentuk teguran, amaran atau pukulan yang tidak menyakitkan. Jika salah satu pihak cuai menjalankan tanggungjawab menyebabkan konflik dalam perkahwinan, suami atau isteri boleh membuat aduan dan tindakan mahkamah. Jika mahkamah menjatuhkan hukuman, maka hukuman ini bolehlah juga dikatakan sebagai amaran.

Tiada perhatian daripada ibu bapa yang bermasalah mengakibatkan anak mencari kebahagiaan lain, jurang komunikasi pula menidakkan ajaran dan bimbingan dalam sebuah keluarga, akhirnya wujudlah anak menagih perhatian di jalanan.

Asalnya, dulu mereka melepak untuk menghabiskan masa terluang dan ia sangat menyeronokkan, tetapi hari ini mereka menjadi samseng jalanan untuk membina 'jati diri' menghadapi kemungkinan kemudian hari. Akhirnya rumah tangga bermasalah menjadi semakin punah kerana ibu bapa tidak tegar menghadapi kerenah anak yang lebih mengusutkan.

Akhir-akhir ini juga banyak konflik perkahwinan membawa kepada krisis yang besar sehingga pasangan bertindak untuk tinggal berasingan. Ia berlaku mungkin disebabkan pasangan tidak langsung cuba menyelesaikan masalah.

Pasangan juga mungkin boleh meredakan kemarahan dengan berjauhan antara satu sama lain dalam tempoh tertentu. Ia tidak digalakkan kerana boleh menyebabkan masalah lain yang timbul seperti nusyuz, pengabaian nafkah zahir dan batin.

Islam membenarkan pengasingan sementara jika ia adalah jalan terbaik untuk meredakan keadaan dan melindungi mana-mana pihak daripada kemudaratan lebih besar. Apabila seseorang lelaki bersumpah untuk menjauhkan diri daripada isterinya, al-Quran menjelaskan bahawa mereka perlu diberi tempoh untuk bertenang dan dapat berfikir semula secara waras.

Firman Allah bermaksud: "Kepada orang yang bersumpah tidak akan mencampuri isteri mereka diberikan tempoh empat bulan. Setelah itu jika mereka kembali (mencampurinya), maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengetahui." (Surah al-Baqarah, ayat 226)

Bukan tiada caranya untuk menangani konflik rumah tangga, tetapi jika tidak kembali kepada ajaran-Nya, tentulah masalah menjadi semakin runcing, suami mesti sentiasa menjadi pemimpin, isteri setia dibimbing, anak pula jangan dikesamping.

Penulis ialah Pensyarah Kanan Fakulti Syariah dan Undang-undang Universiti Sains Islam Malaysia (Usim)

Hak Muslim: Suami belum jelaskan nafkah tertunggak RM45,000

Hak Muslim: Suami belum jelaskan nafkah tertunggak RM45,000


Soalan:
SUAMI berhutang dengan saya sebanyak RM45,000 iaitu tunggakan perintah nafkah anak. Saya sudah memfailkan saman penghutang penghakiman terhadap beliau di Mahkamah Syariah. Adakah ia suatu tindakan tepat atau ada permohonan lain lebih sesuai. Boleh atau tidak saya membuat permohonan perisytiharan muflis dengan Jabatan Insolvensi Malaysia sebagai cara mendapatkan semula hutang itu. Selain permohonan muflis dengan Jabatan Insolvensi Malaysia, apa alternatif lain boleh diambil.
Ingin tahu,
Selangor.

Jawapan:
Pertamanya, tindakan puan memfailkan saman penghutang penghakiman adalah satu tindakan yang tepat. Jika suami mengaku berhutang seperti jumlah dinyatakan tadi, maka Mahkamah Syariah boleh mensabitkan terhadap tuntutan itu.

Bagaimanapun, jika suami menafikan dakwaan atau tuntutan puan, Mahkamah Syariah akan membuat siasatan terhadap suami. Mahkamah juga mengambil kira kemampuan suami membuat bayaran sama ada secara sekali gus atau ansuran jika tuntutan atau dakwaan puan berjaya disabitkan.

Bagi isu sama ada puan boleh membuat permohonan perisytiharan muflis, secara dasarnya perintah Mahkamah Syariah tidak disebut dalam akta muflis. Akta itu hanya menyebut perkataan 'mahkamah' saja. Ini bermakna bagi isu permohonan muflis puan harus membuat permohonan melalui Mahkamah Tinggi Sivil melalui seksyen 88 Akta Kebankrapan 1967.

Sementara itu , bagi permohonan kepada Jabatan Insolvensi Malaysia, puan boleh memohon sendiri memandangkan puan adalah pihak yang memberi hutang kepada suami. Secara umumnya, jumlah hutang kepada pemiutang hendaklah sekurang-kurangnya RM30,000.

Syarat bagi jumlah itu sudah dipenuhi. Tambahan pula, hutang yang dituntut hendaklah untuk satu jumlah yang boleh ditentukan yang perlu dibayar segera atau kemudian dengan syarat terakhir suami puan adalah pemastautin di Malaysia dalam tempoh setahun sebelum petisyen difailkan.

Untuk pengetahuan puan, ada juga syarat lain yang perlu dipenuhi dalam seksyen 5 Akta Kebankrapan 1967. Bagi prosiding dan perintah atas petisyen pemiutang, seksyen 6 akta yang sama menggariskan panduan bagaimana mahkamah ingin mengisytiharkan seseorang itu dikategorikan sebagai muflis.

Mengikut seksyen itu, perkara penting yang perlu ada sepanjang prosiding mahkamah berlaku ialah bukti hutang pemiutang.

Namun, adalah lebih baik puan membuat aduan melalui Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia (JKSM) melalui Bahagian Sokongan Keluarga (BSK). Bahagian itu akan membantu puan melaksanakan perintah dikeluarkan mahkamah.

Pihak BSK akan membuat pemantauan terhadap suami untuk memastikan nafkah yang tertangguh dan diputuskan mahkamah diselesaikan.

Jawapan disediakan ahli Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM), Nor Azmi Mohd Arif