Saturday, June 27, 2009

AGAMA : SABTU 27 JUN 2009


Tiga bentuk Sekolah Pondok Selatan Thai
SELATAN Thai sinonim dengan sistem pengajian sekolah pondok sejakberabad-abad lamanya. Sistem sekolah pondok ini juga telah melahirkanramai tokoh-tokoh ulama terkenal nusantara.

Tunai haji bagi yang mampu sahaja
SheikhMuhammad Abu Zahrah berkata: "Allah SWT menerangkan kebatilan apa yangmenjadi hujah kepada ahli kitab berkenaan dengan ayat terdahulu danmembangkang mereka dengan apa yang ditunjukkan kepada kebenarankalaulah mereka pencari hidayah dan hakikat yang sebenar yang tidakmenyeleweng sama sekali.

Buang tatu untuk elak fitnah
Soalan: SAYA berkawan dengan lelaki Iban dan akan memeluk Islam tetapiterdapat tatu pada bahagian lengan lelaki berkenaan. Untuk pengetahuanustaz tatu itu akan dibuang menggunakan asid.


Mendidik remaja pengurusan kewangan bijak
MELALUIruangan ini pada dua minggu lepas, kita telah berkesempatan menyelusuriisu pemberi pinjaman wang persendirian serta punca-punca yang membawakepada segelintir orang awam untuk tetap mengambil risiko denganmeminjam wang daripada golongan tersebut.

Konflik bawa Deanna kepada Islam
AGAMAtidak pernah menjadi satu isu yang besar dalam hidup Deanna Beattywalaupun dibesarkan dalam keluarga Kristian di Colorado, AmerikaSyarikat. Iaitu bapanya dibesarkan sebagai penganut Mormon, manakala siibu memegang aliran Protestan.


Lupus harta tidak patuh syariah di Baitulmal
Pengurusanharta ummah telah mendapat perhatian sejak zaman Rasulullah SAW lagi.Tanpa penggunaan istilah Baitulmal secara rasmi, ia telah wujud darisegi pengamalannya sebagai satu tempat khusus untuk menyimpan hartaatau khazanah umat Islam pada ketika itu.

Al-Khansa penyair tersohor
TUMADHARbinti Amru yang lebih terkenal dengan gelaran al-Khansa. Dia merupakanseorang penyair tersohor dalam kesusasteraan Arab.

Furuu’ Al Massa il buah tangan terbaru Abu Hassan
BENARLAH bagai dikata menerusi pepatah berbahasa Inggeris, Don't judge a book by it's cover.


Ilmu akidah bersumber karya ulama silam Melayu
Koleksi tulisan Allahyarham WAN MOHD. SAGHIR ABDULLAH


Nabi beruzlah daripada berhala di Kaabah
TAHUKAH anda apa yang dimaksudkan dengan dosa warisan (Original sins)yang dihukum kepada umat manusia, yang kemudiannya ditebus oleh NabiIsa a.s dalam ajaran Kristian?







Kaum Musyrikin ingkari perjanjian damai Hudaibiah
PERJANJIANHudaibiah yang dimeterai antara Nabi Muhammad SAW dan orang QuraisyMakkah pada Zulkaedah tahun keenam Hijrah adalah perjanjian damaipertama dalam sejarah perkembangan Islam.

Ingat mati ukur persediaan bekalan hidup di akhirat
KEMATIANadalah hal yang pasti dan semua manusia akan melaluinya apabila tibamasa. Mungkin kita pernah mengiringi jenazah ahli keluarga, sanaksaudara atau rakan dan sudah tentu suasana hiba menyelubungi setiapinsan yang menghantar jenazah ke tanah perkuburan.

Muhasabah, empati diri elak perlakuan sakiti insan lain
MENJADIkebiasaan manusia untuk menilai diri sendiri dengan pandangan lebihbelas kasihan. Henry Wadsworth Longfellow bekata: "Kita menilai dirikita dengan apa yang kita rasa kita mampu lakukan, manakala orang lainmenilai kita dengan apa yang sudah kita lakukan."

No comments: