Thursday, August 27, 2009
AGAMA : KHAMIS 27 OGOS 2009
Kelebihan Ramadan dan orang yang berpuasa
RAMADAN datang lagi. Umat Islam di seluruh dunia kini begitu sibukberibadah, termasuk menggandakan ibadat pada bulan yang mulia ini.Ramadan amat sinonim dengan salah satu daripada Rukun Islam iaituberpuasa.
Anjuran memberi sedekah
UMAT Islam juga amat dianjur membanyakkan amalan bersedekah dalam bulanRamadan. Banyak hadis Rasulullah yang membicarakan tentang anjuran dankelebihan bersedekah.
Rohayati tabah dalam duka
LANGIT tidak selalu cerah. Demikianlah kehidupan Rohayati Yusuf , 43,yang kini mengerah tulang empat kerat bagi membesarkan tujuh anaknyaselepas kematian suami pada Oktober 2008.
Kajian bukti puasa tak jejas perkembangan bayi dalam kandungan
KAJIANkesihatan mendapati ibu mengandung yang berpuasa tidak menjejaskankandungan walaupun kadangkala tidak selesa terutama pada tahap tigabulan pertama kandungan.
Qari Sarawak johan tilawah Kementerian Kesihatan
PEMBANTUKesihatan Awam, Pejabat Kesihatan Bahagian Kuching, Sarawak, BoestamamMajid dan Jururawat Masyarakat Klinik Desa Kebor Besar, ManirTerengganu, Zainab Embong muncul johan qari dan qariah Majlis Tilawahal-Quran Kementerian Kesihatan Peringkat Kebangsaan yang berakhir diMelaka, kelmarin.
HAK MUSLIM: Majlis sulh permudah urusan isteri tuntut cerai
SAYAmemfailkan permohonan cerai di Mahkamah Syariah Kuala Lumpur dan diberinotis agar hadir majlis sulh bagi menyelesaikan tuntutan. Apakah prosessulh dan bolehkah saya hadir bersama peguam.
Wanita Muslim mesti faham hak diperjuangkan Islam
SAMBUTANHari Wanita sejak 47 tahun lalu di negara ini menggemakan keupayaanwanita begitu lantang dan yakin. Tiada siapa berani menempelak, apatahlagi meragui rencana untuk wanita kerana umum mengetahui kecemerlanganmereka sudah terbukti
AGAMA : RABU 26 OGOS 2009
Keindahan sebuah masjid berkonsep moden
TENTUNYA, masih ada yang tertanya-tanya atau tidak perasan mengenaikewujudan sebuah lagi masjid yang tersergam indah di tengah-tengahPusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan di Presint 3 berlatarkankeindahan Tasik Putrajaya.
Perkara wAJIB HAJI
MENGERJAKANibadat haji adalah satu kefarduan bagi mereka yang telah mencukupisyarat-syarat wajib menunaikan haji. Jutaan manusia mengerjakan hajipada setiap tahun dengan harapan dan matlamat yang satu iaitu mendapathaji yang mabrur.
Konsep tabarru' dalam Takaful
SESUNGGUHNYA Islam adalah agama yang sangat sempurna. Segala sistem danperaturannya adalah untuk kebaikan dan kemaslahatan hidup manusia.Peraturan-peraturan Islam selari dengan fitrah kejadian manusia
Alternatif pengambilan ubat pada bulan puasa
KEBANYAKANpesakit kronik faham mengenai pengambilan ubat pada Ramadan berdasarkanpengalaman serta penerangan pengamal perubatan dan bagi pesakit bukankronik, penting mendapatkan penjelasan doktor.
Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin anjur kegiatan hidupkan Ramadan
MASJIDTuanku Mizan Zainal Abidin di Presint 3, Putrajaya yang baru dibukauntuk kegunaan jemaah minggu lalu menyediakan pelbagai pengisian untukmasyarakat Islam sepanjang Ramadan ini bagi mengimarahkan pada bulanmulia itu.
Peguam Syarie Menulis: Perlekeh keputusan mahkamah syariah langgar etika kehakiman
POLEMIKberkaitan sebatan terhadap Kartika Sari Dewi Shukarno, masihberlarutan. Wanita itu didakwa mengikut Seksyen 136 Enakmen PentadbiranAgama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang 1982 dan dihukum mengikutSeksyen 4 Enakmen Pentadbiran Agama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang(Pindaan) 1987.
Larangan boros, membazir ketika berbuka puasa
WAKTUiftar atau berbuka puasa adalah satu daripada dua masa yangmenggembirakan setiap umat Islam yang berpuasa. Rasulullah SAW bersabdayang bermaksud, �Orang yang berpuasa itu mempunyai dua kegembiraan.Pertama, kegembiraan ketika berbuka dan kedua, kegembiraan ketikamenemui Tuhannya.�
Bersama YaPEIM: Perubahan ekonomi ummah perlu dibuat secara berterusan
DUNIAIslam memerlukan perubahan (transformasi). Ikatan emosional umat Islamyang mendalam terhadap Islam memiliki potensi yang besar bagimencetuskan perubahan dan pembangunan sosioekonomi.
Keindahan sebuah masjid berkonsep moden
|
|
TENTUNYA, masih ada yang tertanya-tanya atau tidak perasan mengenai kewujudan sebuah lagi masjid yang tersergam indah di tengah-tengah Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan di Presint 3 berlatarkan keindahan Tasik Putrajaya.
Masjid yang diberi nama Tuanku Mizan Zainal Abidin yang dulunya dikenali Masjid Bandaraya pada awal pembinaannya mungkin tidak lagi sesuai dengan gelaran itu berikutan statusnya kini bertaraf dunia.
Berkonsepkan kontemporari melalui reka bentuk moden, ia bakal muncul sebagai satu lagi mercu tanda di bandar raya itu.
Cetusan idea untuk membina sebuah masjid baru di Putrajaya telah wujud sejak dulu lagi seperti termaktub di dalam Pelan Induk Putrajaya yang diluluskan kerajaan. Di atas pelan tersebut, telah ada peruntukan dua kawasan untuk dibina masjid di Putrajaya.
Terletak dalam kawasan seluas 4.04 hektar yang dibahagikan kepada dua zon utama iaitu kompleks masjid dan Kiblat Walk, reka bentuknya tanpa dinding yang digantikan Skrin Mashrabiyah separa tertutup yang diperbuat daripada besi tahan karat pertama di Malaysia, bakal mengkagumkan setiap pengunjung yang datang.
Anyaman Mashrabiyah yang diimport khas dari Jerman itu merupakan skrin sama yang digunakan seperti stadium terkenal milik pasukan Real Madrid iaitu Stadium Bernabeu termasuk Perpustakaan Negara di Paris pada ruang meletak buku setinggi 20 tingkat dan sebuah ruang letak kereta di Barcelona.
Pengunjung juga pasti teruja apabila melalui Kiblat Walk yang menghubungkan Dataran Putrajaya dengan masjid itu. Kaligrafi nama-nama Allah di kiri dan kanan dinding 'Iwan Utama' serta diukir indah di ruangan laman 'Sahn' sebelum sampai ke ruang solat utama bagai menyambut kedatangan anda di pintu gerbang konkrit yang dibina menggunakan glass reinforce concrete (GRC).
Sebaik menjengah ke ruang solat utama, mata pasti terpaku melihat satu lagi keunikan masjid ini iaitu Dinding Mihrab. Tulisan ayat-ayat suci al-Quran dari surah al-Baqarah dan surah Ibrahim yang dilakar pada panel kaca diimport khas dari Jerman setinggi 13 meter itu pasti menarik perhatian seolah-olah tulisan tersebut terapung di udara.
Anda tidak perlu terkejut apabila tiada kipas atau penghawa dingin dipasang di ruang solat utama tetapi suasana damai dan nyaman masih dapat dirasai.
Suasana itu dapat dirasai kerana terdapatnya angin sejuk yang dihasilkan melalui dinding yang mempunyai saliran air daripada air kolam bertingkat mengelilingi bangunan. Saliran itu juga menembusi dinding telus cahaya dan penggunaan teknologi gas penyejukan udara menambahkan kedamaian.
Paras ketinggian siling di ruang solat utama sebanyak 30 meter dari aras lantai menambah lagi suasana kedamaian dan ketenangan.
Anda akan melihat binaan konkrit kolam bertingkat itu seolah-olah sebuah pulau atau kelihatan seperti mini air terjun yang melimpah terus ke dalam Tasik Putrajaya.
Nabi Muhammad SAW turut mengingatkan di sebalik janji Allah untuk menyediakan sebuah rumah di dalam syurga kepada sesiapa yang membina masjid untuk-Nya, tetapi di dunia akhir zaman ini ramai yang ingin berlumba-lumba membina masjid yang besar dan cantik, namun kosong tiada pengisian.
Sabda nabi SAW: "Tidak berlaku (terjadi) hari kiamat sehingga umatku bermegah-megah (dengan binaan) masjid". ( riwayat Abu Daud)
Harapan Imam Besar Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin, Md. Ali Sarbini, 56, terhadap masjid ini amat tinggi.
Beliau tidak mahu masjid yang dibina begitu besar dan cantik menjadi kusam dan pudar kerana tiada 'sinar' yang menyinarinya.
Katanya, aktiviti pengimarahan yang diatur harus selari dengan penglibatan masyarakat agar usaha menjadikan masjid ini sebagai pusat sehenti masyarakat dan program pengantarabangsaan terlaksana.
''Saya amat mengharapkan masjid yang begini besar, mahal dan indah ini dapat menjadi pusat kegiatan masyarakat dan saya turut mengalu-alukan apa jua idea untuk dilaksanakan di masjid ini.
"Marilah kita sama-sama memakmurkan masjid ini tanpa mengira siapa kita dengan membuat pengisian seperti program jabatan atau kekeluargaan dan menganggap masjid ini masjid kita semua," jelas mantan Imam Masjid Negara ini.
Md. Ali dengan dibantu tiga pegawai kumpulan pengurusan profesional bertindak sebagai imam serta 31 kakitangan kumpulan sokongan, usaha memastikan masjid tersebut sebagai pusat kemasyarakatan, penyebaran ilmu, kebudayaan Islam, perpaduan ummah dan sumber kekuatan ekonomi umat Islam mampu direalisasikan, insya-Allah.
Ini bertepatan dengan firman Allah yang bermaksud: Maka adakah orang yang membangunkan masjid yang didirikannya di atas dasar takwa kepada Allah dan (untuk mencari) keredaan Allah itu lebih baik, ataukah orang yang membangunkan masjid ditepi jurang yang (hampir runtuh). (at-Taubah: 109)
Sabda Nabi SAW yang bermaksud, Sesiapa yang membina masjid, Allah SWT akan bina baginya sebuah rumah di dalam syurga. (riwayat Muslim).
Masjid yang bakal menjadi tarikan pelancong itu merupakan satu-satunya dibina menggunakan 70 peratus atau 6,000 tan besi keluli, manakala selebihnya adalah konkrit.
Batu batan hanya diguna untuk membina ruang letak kereta dan laluan pejalan kaki yang terletak bersebelahan dengan masjid.
Bagaimanapun, besi keluli hanya menjadi kerangka masjid kerana ia akan dikemaskan dengan material telus cahaya pada setiap tiang menggunakan sejenis bahan iaitu crystalized glass yang akan menyerlahkan masjid agar kelihatan berwarna putih bercahaya jika dilihat dari jauh.
Pada sebelah malam, simbahan cahaya lampu menambah keindahan masjid campuran kesenian Jerman dan China itu.
Kubah masjid pula diperbuat daripada besi tahan karat dan bahagian tepi bumbungnya sepanjang 13 meter pula mampu mengelakkan jemaah yang bersembahyang di luar dewan solat utama terkena tempias hujan.
Percaya atau tidak, masjid yang bernilai RM203 juta yang mampu memuatkan seramai 20,000 jemaah pada satu-satu masa itu tidak menggunakan tenaga kepakaran dari luar.
Kumpulan Seni Reka Sdn. Bhd. telah diberi mandat untuk menyediakan pelan pembinaan masjid ini diketuai Ir. Nik Arshad Nik Mohamed dan kontraktor Ahmad Zaki Resources Berhad (AZRB) telah berjaya menyiapkan pembangunan masjid ini yang dibina sejak tahun 2004 berkonsepkan airy, light and transparent.
Mereka bertanggungjawab memastikan konsep reka bentuk tersebut dipenuhi supaya bangunan tidak nampak sangat besar melalui penggunaan struktur keluli itu di samping menitik beratkan aspek keselamatan.
Selain kompleks masjid yang berkapasiti 12,000 jemaah di dewan solat utama dan 8,000 di ruangan Sahn, ia turut dilengkapi pelbagai kemudahan lain termasuk tiga unit kuarters dua tingkat, 10 unit kedai serta dewan serbaguna berkapasiti 250 orang.
Sistem audio visual terbaik juga dilengkapi bagi memastikan tiada sebarang masalah seperti pantulan bunyi berlaku ketika laungan azan, khutbah dan ceramah agama dijalankan.
Bilik jenazah, ruang pejabat, bilik kawalan televisyen dan radio serta 620 petak letak kereta dan 100 petak motosikal turut disediakan bagi kemudahan pengunjung jika tidak mahu berjalan kaki melalui jejantas yang menghubungkan terus ruang solat dengan Dataran Putrajaya, di hadapan Istana Keadilan dipanggil Kiblat Walk seluas 13,639 meter persegi.
Kawasan yang menghadap kiblat ini dihiasi dengan kolam air persis binaan seni bina berkonsep Islamik.
Masjid yang dibina bagi menampung keperluan kira-kira 24,000 kakitangan kerajaan di kawasan Presint 2, 3, 4 dan 5 serta 28,000 penduduk di masa hadapan, fungsinya tidak hanya terhad untuk menunaikan solat semata-mata.
Menurut Presiden Putrajaya, Tan Sri Samsudin Osman sehingga kini sejumlah 15 plot rumah kerajaan telah dibangunkan di Presint 2, 3 dan 4 melibatkan seramai 15,000 kakitangan kerajaan.
"Sejumlah 2,777 unit perumahan telah pun dibangunkan di Presint 18, sekali gus akan menampung penghuni seramai lebih 14,000 orang," jelasnya.
Oleh itu, peranan dan fungsinya akan diperluaskan dengan memberi tumpuan sebagai medan dakwah kepada para pelancong yang bakal dikunjungi dari serata pelosok dunia.
Ia dapat dilihat melalui statistik kunjungan pelancong terhadap sebuah lagi masjid cantik di Putrajaya iaitu Masjid Putra. Pada tahun lepas, seramai 565,048 pelancong dalam dan luar negara melawat ke Masjid Putra tanpa mengira mereka yang datang untuk solat.
Mengambil kira jumlah pelancong tersebut yang berminat mengunjungi rumah ibadat orang Islam itu, Jabatan Kemajuan Islam (Jakim) yang kini mengambil alih pengurusan masjid itu daripada Perbadanan Putrajaya mahu fungsinya berbeza dengan Masjid Putra.
Jakim dengan kerjasama Perbadanan Putrajaya dan Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) akan mewujudkan persempadanan kariah antara Masjid Putra dan Masjid Tuanku Mizan. Ia bertujuan memberi fokus dengan objektif dan kumpulan sasar masing-masing, selain 38 surau sedia ada sebagai sokongan peranan dua masjid itu.
Dengan memperjelaskan fungsi masjid itu, ia bakal melenyapkan suara-suara sumbang yang mempertikaikan kewujudan masjid ini sedangkan sudah ada Masjid Putra yang serba sempurna lagi menarik.
"Selain sebagai medan dakwah kepada pelancong, Jakim akan menetapkan fungsi lebih bersifat pengajian kepada program-program antarabangsa kepada pelajar institut pengajian tinggi, program kanak-kanak, perpustakaan serta bidang-bidang pengajian pengkhususan.
"Kursus pemandu pelancong akan disediakan dalam usaha membantu pelancong bukan Islam mengenali agama Islam sekali gus menerangkan kepada mereka tentang keindahan Islam," katanya.
Samsudin berkata demikian semasa berucap pada majlis penyerahan projek pembinaan masjid itu daripada Perbadanan Putrajaya kepada Jakim, baru-baru ini.
Tanggal 21 Ogos 2009 bersamaan 30 Syaaban 1430 Hijrah, masjid agung ini kini dibuka kepada orang ramai dengan dimulakan sembahyang sunat tarawih yang diimamkan oleh imam jemputan dari Syria, Sheikh Rami Al-Badawi Al-Suri sempena bulan Ramadan.
Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin berkenan merasmikan masjid yang diberi nama sempena nama baginda dengan mengadakan sembahyang Jumaat pertama pada 4 September ini.
Menyedari hakikat itu, ciri-ciri pada seni bina masjid itu merupakan simbolik sebagai cermin yang mengingatkan kita kepada Pencipta, kerana setiap sesuatu yang ada di alam ini adalah tanda yang mengingatkan kita kepada Maha Pencipta.
Jika pembinaan masjid ini disertakan dengan usaha pengimarahan dengan pelbagai aktiviti keagamaan, pastinya harapan untuk melahirkan sebuah masyarakat Islam yang harmoni, bersatu padu, berilmu dan menghayati Islam secara realistik dapat dijayakan.
Walaupun ia bakal menjadi tumpuan diplomat dan pelancong dari seluruh dunia dan tempatan, umat Islam di negara ini wajar mengimarahkan masjid ini termasuk masjid-masjid lain agar tidak dibiarkan kosong atau menjadi salah satu lokasi pelancongan semata-mata.
Perkara wAJIB HAJI
|
|
MENGERJAKAN ibadat haji adalah satu kefarduan bagi mereka yang telah mencukupi syarat-syarat wajib menunaikan haji. Jutaan manusia mengerjakan haji pada setiap tahun dengan harapan dan matlamat yang satu iaitu mendapat haji yang mabrur.
Mendapatkan haji mabrur bukannya satu perkara yang mudah, tidak semudah dilafazkan. Inilah yang memerlukan persediaan ilmu yang bersungguh-sungguh dan istiqamah serta beramal dengannya.
Ilmu berhubung ibadat haji yang maha luas ini tidak hanya terhenti pada perkara rukun sahaja, malahan merangkumi perkara-perkara wajib, sunat dan sebagainya.
Selain rukun-rukun haji seperti yang telah dibicarakan dalam siri sebelum ini, jemaah haji juga perlu mengetahui apakah yang dikatakan wajib haji?
Wajib haji ialah pekerjaan yang wajib dilakukan ketika mengerjakan haji. Jika tidak dikerjakan salah satu daripadanya, haji tersebut tetap sah, tetapi dikenakan dam menurut syarat-syaratnya, dan juga akan menanggung dosa jika meninggalkan perkara tersebut dengan sengaja. Terdapat enam wajib haji iaitu:
I. Berniat ihram di Miqat.
II. Meninggalkan larangan ihram.
III. Mabit (bermalam) di Muzdalifah.
IV. Melontar anak batu di Jamrah Kubra.
V. Mabit (bermalam) di Mina.
VI. Melontar anak batu di tiga Jamarah, iaitu Jamrah Sughra, Jamrah Wusta dan Jamrah Kubra.
Niat Ihram di Miqat
Niat ihram ialah lafaz niat untuk mengerjakan ibadat haji atau umrah, ia tertakluk kepada cara pelaksanaan haji yang dipilih iaitu sama ada haji tamattuk, ifrad atau qiran.
Niat tersebut hendaklah dilafazkan di miqat. Contoh Lafaz niat ihram haji: "Sahaja aku mengerjakan haji dan berihram dengannya kerana Allah taala".
Apakah yang dimaksudkan dengan miqat?
Miqat ialah ketentuan tempat atau sempadan atau masa untuk berniat ihram haji atau umrah. Miqat pula terbahagi kepada dua bahagian iaitu miqat Zamani dan miqat Makani.
l Miqat Zamani haji ialah masa bagi seseorang untuk berniat ihram haji. Ia bermula dari 1 Syawal hingga seketika terbit fajar (masuk waktu Subuh) pada 10 Zulhijjah. Tempoh inilah yang dinamakan bulan-bulan haji.
l Miqat Zamani umrah pula ialah sepanjang masa selain dari masa sedang berihram haji.
l Miqat Makani ialah ketentuan tempat atau sempadan untuk berniat ihram haji atau umrah.
Miqat Makani haji atau umrah bagi penduduk Luar Mekah iaitu:
I. Yalamlam atau pun dikenali juga sebagai al- Sa'diyyah
Yalamlam ialah nama sebuah bukit yang terletak berhampiran Laut Merah di Semenanjung Tanah Arab. Jaraknya lebih kurang 89 kilometer (km) dari Mekah. Yalamlam ialah miqat bagi penduduk Yaman dan orang yang datang dari arahnya.
II. Zulhulaifah atau pun dikenali juga sebagai Abyar Ali/Bir Ali
Zulhulaifah ialah kawasan yang jaraknya lebih kurang 425 km dari Mekah dan lebih kurang 10 km dari Masjid Nabawi. Zulhulaifah ialah miqat bagi penduduk Madinah dan orang yang datang dari arahnya.
III. Al- Juhfah
Al- Juhfah ialah kawasan yang jaraknya lebih kurang 187 km dari Mekah. Al- Juhfah ialah miqat bagi penduduk Syam (Jordan, Lubnan, Palestin dan Syria) dan mereka yang datang dari arahnya.
IV. Qarn al-Manazil atau pun dikenali juga sebagai al-Sayl
Qarn al-Manazil ialah kawasan yang jaraknya lebih kurang 94 km dari Mekah. Qarn al-Manazil ialah miqat bagi penduduk Najd atau orang yang datang dari arahnya.
V. Zatu 'Irqin atau pun dikenali juga sebagai al- Daribah
Zatu 'Irqin ialah kawasan yang jaraknya lebih kurang 94 km dari Mekah. Zatu 'Irqin ialah miqat bagi penduduk Iraq atau orang yang datang dari arahnya.
Pada masa kini, kebiasaannya hanya dua miqat sahaja yang dilalui oleh jemaah haji dari Malaysia iaitu:
1. Qarn al-Manazil- Bagi jemaah haji yang dijadualkan penerbangan masuk ke Jeddah dan seterusnya ke Mekah dari Malaysia.
2. Zulhulaifah- Bagi jemaah haji yang dijadualkan penerbangan masuk ke Jeddah kemudian Madinah atau terus ke Madinah dari Malaysia selepas itu barulah ke Mekah.
Jemaah haji yang melaksanakan haji tamattuk akan berniat umrah terlebih dahulu ketika melalui miqat yang ditetapkan. Niat haji akan disempurnakan di Mekah (tempat penginapan), kebiasaannya pada 8 Zulhijjah.
Jemaah haji yang melaksanakan haji ifrad atau qiran akan berniat haji terlebih dahulu ketika melalui miqat yang ditetapkan. Niat umrah pula akan disempurnakan pada kebiasaannya di Tan'im, Ja'aranah atau Hudaibiyah selepas selesai melaksanakan haji.
Walau bagaimanapun menurut pandangan para ulama jemaah haji boleh berniat ihram sebelum melepasi kawasan atau sempadan miqat, tetapi yang terbaik adalah sebaik sahaja memasuki/tiba di miqat yang ditetapkan.
Bagaimana jemaah haji akan mengetahui miqat manakah yang akan dilaluinya untuk berniat, sama ada niat ihram haji atau umrah?
Jemaah haji perlu mengambil perhatian ia adalah tertakluk kepada jenis haji yang dipilih oleh jemaah haji, iaitu sama ada melakukan haji tamattuk, ifrad dan qiran dan juga ada kaitan dengan jadual penerbangan haji yang akan dikeluarkan oleh TH.
Jika berhajat berniat ihram lebih awal dan contohnya dalam pesawat (bagi kes miqat yang dilalui nanti adalah Qarnul Manazil) maka niat hendaklah dilafazkan setelah empat atau lima jam mengharungi perjalanan udara.
Tidak digalakkan berniat terlalu awal contohnya di Kompleks Haji Kelana Jaya atau Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur, Sepang.
Meninggalkan larangan semasa dalam ihram
Jemaah haji perlu memahami perkara berhubung larangan semasa dalam ihram. Walaupun hanya perkara wajib haji jemaah perlu memberi tumpuan dan perhatian kerana dibimbangi akan memberi kesan terhadap mencapai matlamat haji mabrur.
Meninggalkan larangan semasa dalam ihram bermaksud setelah jemaah haji berniat ihram sama ada haji atau umrah maka haram melakukan perkara yang ditegah.
Jika melakukan perkara tersebut maka dikenakan dam menurut syarat-syaratnya. Sekiranya dilakukan juga dengan sengaja maka ia akan memberi kesan dosa.
Larangan ihram adalah seperti berikut:
1- Menutup kepala atau sebahagian daripadanya (lelaki sahaja).
2- Menutup muka (perempuan sahaja).
3- Memakai pakaian yang berjahit secara bercantum atau bersarung (lelaki sahaja). (Memakai kain pelekat dengan cara tidak menyarung ke dalamnya adalah dibenarkan)
4- Memakai sarung tangan.
5- Menanggalkan rambut atau bulu dari mana-mana anggota badan.
(Perlu diingatkan bagi kes rambut/bulu yang gugur bukan disebabkan oleh usaha atau perbuatan tangan maka tidak berdosa dan tidak dikenakan dam begitu juga dengan kuku).
6- Mengerat atau memotong kuku.
7- Memakai wangi-wangian sama ada di badan, pakaian, makanan, minuman atau menghisapnya ke dalam hidung (sabun, ubat gigi atau shampoo yang ada wangian dibenarkan penggunaannya hanya sekadar keperluan bagi tujuan pembersihan sahaja).
Penggunaan minyak ubat/gosok yang terdapat wangian seperti minyak serai wangi, balm dan sebagainya adalah dibenarkan.
8- Memakai minyak di rambut atau janggut dan semua bulu muka selain daripada tumbuhan di pipi dan di dahi.
9- Memotong/menebang/mengerat atau mencabut pokok-pokok di Tanah Haram.
10- Memburu binatang buruan yang halal di makan atau membinasakannya di Tanah Haram atau Tanah Halal.
11- Melakukan mukadimah (pendahuluan) persetubuhan.
12- Bersetubuh.
13- Berkahwin, mengahwinkan atau menerima wakil kahwin.
Dalam pelaksanaan ibadat haji jemaah haji akan dikira bebas dari 10 larangan ihram (no. 1 hingga 10) di atas setelah bertahallul awal, iaitu melakukan dua daripada tiga perkara berikut:
i- Melontar Jamrah Kubra
ii- Tawaf dan saie
iii- Bercukur atau bergunting
Jika sekiranya telah melakukan ketiga-tiga perkara di atas maka jemaah haji dikira telah tahallul thani dan akan bebas semua larangan ihram.
Ini berbeza dengan pelaksanaan ibadat umrah, iaitu jemaah akan dikira bebas daripada semua larangan ihram setelah selesai melakukan tawaf, saie dan bercukur atau bergunting.
Berdasarkan pengalaman penulis, perkara mengenai larangan dalam ihram sering mengelirukan jemaah haji, khususnya dikenakan dam atau tidak, berdosa atau tidak berdosa, sengaja atau tidak sengaja, jika dilakukan dalam keadaan lupa dan sebagainya.
Jika jemaah haji memerlukan penjelasan dan bantuan bagi menyelesaikan permasalahan ini mereka dinasihatkan merujuk kepada guru agama yang bertugas di hotel Mekah dan Madinah (Pusat Perkhidmatan Maktab dan Zon).
Jangan malu dan teragak-agak serta elakkan sama sekali menghantar wakil (kawan) untuk bertanya kepada guru agama. Ini penting bagi mengelak perasaan was-was timbul di kemudian hari.
Konsep tabarru' dalam Takaful
SESUNGGUHNYA Islam adalah agama yang sangat sempurna. Segala sistem dan peraturannya adalah untuk kebaikan dan kemaslahatan hidup manusia. Peraturan-peraturan Islam selari dengan fitrah kejadian manusia.
Secara fitrahnya manusia sangat sukakan harta, maka Islam telah meletakkan panduan yang jelas kepada manusia dalam hal-hal berkaitan harta agar harta tersebut memberikan kebaikan kepadanya.
Dalam Islam, manusia tidak memiliki harta tersebut secara mutlak, bahkan harta tersebut adalah sebagai amanah Allah untuk diatur dan disalurkan dengan cara yang diredai-Nya.
Islam menyediakan kaedah penyelesaian yang bukan sahaja praktikal malah dapat memberikan kebaikan di dunia dan di akhirat. Sebagai agama yang praktikal, Islam menyediakan solusi kepada pelaksanaan sistem insurans yang selari dengan prinsip syariah Islam.
Kontrak tabarru' (bersedekah) telah diperkenalkan sebagai asas kepada sistem takaful di mana kontrak berkenaan adalah lebih praktikal dan selamat dalam mengatur-urus sistem insurans yang pada tujuan asalnya adalah dianggap baik.
Perbahasan kali ini adalah berkaitan konsep tabarru' dan mengapa ia dipilih sebagai kontrak yang selamat pada pandangan Islam dalam menjalankan aktiviti dan transaksi insurans.
Berkasih sayang
Tabarru' bermaksud suatu bentuk derma ikhlas yang diberi oleh satu pihak dengan tidak meminta pertukaran atau balasan daripada pihak yang lain.
Ia dikategorikan sebagai kontrak satu pihak (unilateral) di mana cukup dengan hanya satu pihak sahaja yang melafazkan sesuatu pemberian tanpa ada sebarang pertukaran.
Tabarru' adalah antara amalan soleh yang sangat digalakkan oleh Islam. Islam menggalakkan semangat tolong-menolong dan berkasih sayang antara satu sama lain. Justeru amalan bersedekah ini sangat tinggi nilainya di sisi Islam.
Ini kerana ia adalah asas kepada wujudnya masyarakat yang harmoni dan sejahtera. Oleh kerana itulah banyak dalil yang menyokong perkara ini. Antaranya maksud firman Allah SWT yang maksud-Nya: Wahai orang-orang yang beriman! Nafkahkanlah (dermakanlah) sebahagian dari apa yang telah Kami berikan kepada kamu, sebelum tibanya hari (kiamat) yang tidak ada jual beli padanya dan tidak ada kawan teman (yang memberi manfaat), serta tidak ada pula pertolongan syafaat. Dan orang-orang kafir, mereka itulah orang-orang yang zalim. (al-Baqarah: 254)
Rasulullah SAW juga menegaskan dalam banyak sabda Baginda akan galakan dan keperluan melakukan sedekah. Antaranya daripada Rasulullah SAW dengan sabdanya: Firman Allah: Belanjakanlah (hartamu) wahai anak Adam, nescaya kamu akan diinfaqkan (oleh Allah SWT) (Muttafaq 'alaih)
Daripada Rasulullah SAW dengan sabdanya: Apabila matinya anak Adam, maka terputuslah amalannya melainkan dengan tiga perkara: Sedekah yang berterusan, ataupun ilmu yang memberikan manfaat, ataupun anak yang soleh yang berdoa kepadanya. (riwayat Muslim)
Dalam takaful, setiap peserta yang menyertai mana-mana produknya akan memperuntukkan sebahagian atau keseluruhan daripada sumbangannya (premium) ke dalam satu tabung.
Tabung tersebut dinamakan Tabung Risiko. Ia menempatkan derma terkumpul para peserta. Fungsi dana ini adalah sebagai bantuan kepada peserta yang ditimpa musibah.
Sebagai contoh, dalam Model Takaful Ikhlas, setiap peserta berjanji melakukan derma secara bulanan (al Iltizam bi al Tabarru') ke dalam Tabung Risiko.
Di bawah model ini, sumbangan peserta akan ditempatkan ke dalam satu akaun, sebagai contoh Akaun Pelaburan Risiko Peribadi (PRIA) yang berupa milik peserta.
Pihak peserta yang telah berjanji melakukan derma tadi, membenarkan Takaful Ikhlas mengambil sejumlah tertentu daripada PRIA iaitu jumlah yang diperlukan untuk membantu peserta-peserta yang ditimpa musibah pada bulan berkenaan untuk didermakan (drip) setiap bulan ke dalam Tabung Risiko.
Setiap peserta akan saling membantu di antara mereka apabila ada di kalangan mereka yang ditimpa musibah.
Aplikasi tabarru' di dalam takaful telah menghapuskan unsur-unsur gharar (syubhat), riba dan maisir (judi) yang kerananya telah menyebabkan insurans konvensional difatwakan haram.
Ini kerana tabarru' dikategori sebagai kontrak satu pihak yang tidak memerlukan sebarang pertukaran atau timbal balas sebagaimana kontrak pertukaran seperti kontrak jual beli yang menentukan adanya pertukaran di antara dua pihak yang berkontrak.
Seseorang yang menderma cukup dengan menyerahkan barangan yang didermakan kepada pihak-pihak yang berkenaan, maka kontraknya telah dikira selesai. Tetapi bagi kontrak pertukaran seperti jual beli, kontraknya dikira selesai apabila pembeli menyerahkan wang (harga barang) dan penjual menyerahkan barang yang dijual tersebut, jika tidak kontrak berkenaan dikira tidak sah.
Inilah yang berlaku di dalam transaksi insurans konvensional di mana walaupun pelanggan telah membayar premium (harga) pihak penanggung insurans tidak berupaya menyerahkan barang yang berupa perlindungan, pada kebiasaannya dalam bentuk wang.
Ini kerana perlindungan (wang) tersebut hanya boleh diserahkan jika pelanggan berkenaan mengalami jenis risiko yang dilindungi seperti sakit jantung, mati, kemalangan dan sebagainya.
Wang hangus
Semasa membeli insurans, pelanggan berkenaan belum lagi menghidap musibah-musibah berkenaan. Maka sudah pasti pelanggan berkenaan tidak akan mendapat barang yang dibelinya itu yang sepatutnya diserahkan kepadanya pada masa tersebut.
Lagipun, musibah seperti sakit jantung, mati , kemalangan dan sebagainya itu sifatnya tidak diketahui akan berlaku atau pun tidak. Maka pelanggan berkenaan tidak pasti sama ada akan dapat atau tidak.
Dalam konteks kontrak jual beli, tidak berupaya menyerahkan barang yang dijual semasa akad dimeterai ia dikira sebagai transaksi yang mengandungi elemen gharar yang ditegah oleh Rasulullah SAW. Inilah yang berlaku dalam transaksi insurans konvensional.
Menerusi pelaksanaan tabarru' ini yang diikat dengan prinsip Takaful (saling membantu) mewujudkan suasana saling tolong-menolong di antara satu sama lain.
Sebagai analogi mudah, peserta A menderma untuk membantu peserta B, manakala peserta B menderma untuk membantu peserta A, suasana bantu membantu inilah yang dikatakan sebagai Takaful di mana peserta saling membantu sesama mereka.
Bukannya di antara peserta dengan pihak syarikat sebagaimana yang berlaku di dalam sistem insurans konvensional.
Berdasarkan prinsip-prinsip tabarru' sumbangan derma itu tidak boleh ditarik balik oleh peserta. Jika peserta membatalkan penyertaan di dalam Takaful, bahagian yang telah dimasukkan ke dalam Tabung Risiko tidak akan dipulangkan. Bagaimanapun peserta berhak mendapat baki yang ada di dalam PRIA dalam konteks Takaful Ikhlas.
Justeru, tiada istilah 'wang hangus' dalam keadaan ini sebagaimana yang cuba disalah tafsirkan kerana ia wang derma yang bakal diganjari pahala yang lumayan oleh Allah.
Demikian kerana dalam aplikasi takaful, jika sekiranya tidak berlaku tuntutan ke atas perkara yang dilindungi, sumbangan tabarru' tersebut berperanan sebagai sumbangan amal jariah yang sangat-sangat istimewa dalam Islam.
Inilah di antara kelebihan dan keindahan sistem takaful yang tidak ada dalam sistem insurans konvensional. Menikmati habuan ukhrawi di samping habuan duniawi sekali gus.
Allah menjanjikan ganjaran yang lumayan bagi mereka yang bersedekah. Ia sebagaimana firman-Nya yang bermaksud: Bandingan (derma) orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah, ialah sama seperti sebiji benih yang tumbuh menerbitkan tujuh tangkai; tiap-tiap tangkai itu pula mengandungi seratus biji dan (ingatlah), Allah akan melipatgandakan pahala bagi sesiapa yang dikehendaki-Nya dan Allah Maha Luas (rahmat) kurnia-Nya, lagi Meliputi ilmu pengetahuan-Nya. (al-Baqarah: 261). Selain itu boleh juga merujuk ke ayat 274 surah al-Baqarah.
Bukan sahaja peserta yang dapat menikmati manfaat rabbani ini malah mereka yang bekerja di syarikat-syarikat takaful termasuklah para wakil atau ejen Takaful yang terus menerus mempromosikan konsep tabarru' ini, juga bakal mendapat ganjaran ilahi.
Menerusi amalan tabarru' ini kita boleh menikmati ganjaran yang istimewa daripada Allah. Amalan ini boleh dikerjakan dengan lebih sempurna, sistematik dan profesional menerusi sistem takaful.
Malah amalan menerusi sistem Takaful ini adalah tabarru' kelas pertama di mana ia dilakukan dengan ikhlas, sehinggakan tangan kanan yang memberi, tangan kiri tidak mengetahuinya.
Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin anjur kegiatan hidupkan Ramadan
Oleh Mohd Hamizar Hamid
mizar@bharian.com.my
MASJID Tuanku Mizan Zainal Abidin di Presint 3, Putrajaya yang baru dibuka untuk kegunaan jemaah minggu lalu menyediakan pelbagai pengisian untuk masyarakat Islam sepanjang Ramadan ini bagi mengimarahkan pada bulan mulia itu.
Selain solat Tarawih yang diadakan setiap malam, pengurusan masjid mengadakan majlis tadarus al-Quran bagi orang dewasa yang bermula selepas solat Tarawih.
Majlis tadarus al-Quran bagi kanak-kanak pula diadakan di masjid itu setiap hari bermula jam 5 petang. Setiap kumpulan tadarus dibimbing imam atau guru agama yang berkemahiran dalam bidang tajwid dan bacaan al-Quran.
Majlis khatam al-Quran pula diadakan pada 27 Ramadan iaitu pada 17 September. Selain majlis tadarus dan khatam al-Quran, Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin turut menyajikan kuliah subuh setiap hari selama 15 minit selepas solat Subuh dan tazkirah 20 minit sebelum masuknya waktu Zuhur setiap hari.
Peguam Syarie Menulis: Perlekeh keputusan mahkamah syariah langgar etika kehakiman
Oleh Mohamad Isa Abd Ralip
Rakyat tidak wajar persoal hukuman sebat terhadap Kartika
POLEMIK berkaitan sebatan terhadap Kartika Sari Dewi Shukarno, masih berlarutan. Wanita itu didakwa mengikut Seksyen 136 Enakmen Pentadbiran Agama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang 1982 dan dihukum mengikut Seksyen 4 Enakmen Pentadbiran Agama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang (Pindaan) 1987.
Sebelum ini media serta pelbagai pihak termasuk pertubuhan bukan kerajaan (NGO) membantah tindakan berani Hakim Syarie, Datuk Abdul Rahman Yunus menjatuhkan hukuman itu selepas tertuduh mengaku bersalah meminum arak di Hotel Legend, Cherating, Kuantan, tahun lalu. Mereka mengkritik bagaimana seorang yang wanita boleh dikenakan sebatan sedangkan di dalam peruntukan undang-undang sivil tidak memperuntukkan hukuman sebatan terhadap wanita kerana ia didakwa sebagai suatu tindakan zalim kerana menganiaya wanita.
Malah, lebih drastik lagi mereka tanpa segan silu mendesak kerajaan menyemak semula hukuman sebat sebagai satu bentuk hukuman dikeluarkan mahkamah syariah. Mereka menyatakan hukuman sebat ke atas wanita bukan saja satu bentuk diskriminasi terhadap wanita Malaysia, malah mencabuli jaminan perlembagaan berhubung hak kesamaan. Mereka mendakwa lagi menyebat wanita mengikut peraturan Kesalahan Jenayah Syariah bercanggah dengan undang-undang sivil yang tidak menghukum sedemikian ke atas wanita dan lelaki yang berumur seperti diperuntukkan mengikut Seksyen 289 Kanun Acara Jenayah.
Walau apapun pandangan orang ramai, Hakim Abdul Rahman dalam penghakimannya berkata, hukuman itu selaras dengan undang-undang yang harus dijatuhkan bagi menginsafkan tertuduh supaya orang ramai turut sama menjauhi arak.
"Hukuman diberikan untuk menghindar orang lain daripada meminum arak yang jelas (menjadi) ibu kepada segala kesalahan. Apabila minum arak, ia akan menyebabkan seseorang itu hilang akal dan melakukan pelbagai kesalahan," katanya dalam penghakiman kes itu.
Ironinya, reaksi negatif itu tidak selari dengan langkah diambil Kartika yang insaf dan mahu hukuman sebat enam kali kerana minum arak disegerakan kerana berpendapat tindakannya itu mampu memberikan pengajaran berkesan kepada umat Islam serta kepada dirinya.
Saya tertarik dengan kenyataan Timbalan Ketua Pengarah Institut Kefahaman Islam Malaysia (Ikim), Prof Datuk Dr Zaleha Kamaruddin yang menyatakan kes Kartika ini mempunyai pengajaran dan patut dijadikan teladan. Beliau menyatakan masyarakat tidak sepatutnya bercakap mengenai apa hukuman dan siapa dihukum sebaliknya mengapa hukuman itu dilaksanakan pihak berkuasa. Ramai yang masih tidak menyedari minum arak itu suatu dosa besar, malah menjadi ibu bagi segala maksiat yang sepatutnya dijauhi.
Kecoh berkaitan dengan kes Kartika ini tidak terhenti begitu saja, mahkamah syariah sekali lagi dikritik kerana mengeluarkan perintah waran tangkap terhadap Kartika untuk hukuman dilaksanakan terhadap beliau seperti dilaporkan sesetengah akhbar. Hakikatnya bukan waran tangkap dikeluarkan, sebaliknya pihak pendakwa Syarie memohon mahkamah untuk mengeluarkan waran tahanan terhadap Kartika bagi dilaksanakan hukuman sebatan selepas tempoh rayuan hukuman yang diberikan kepada Kartika tamat.
Tindakan sesetengah pihak mencampuri urusan mahkamah syariah yang dalam bidang kuasa negeri, amat dikesali. Tidak sewajarnya mahkamah syariah dikritik apatah lagi keputusan itu dikeluarkan Hakim Syarie, seolah-oleh apa saja perintah mahkamah syariah boleh dikritik oleh sesiapa saja tanpa menghiraukan prinsip kebebasan kehakiman. Pihak terbabit dan yang tidak berpuas hati dengan keputusan mahkamah boleh membuat rayuan atau semakan kepada Mahkamah yang lebih tinggi dan bukannya membuat kenyataan mengelirukan serta mengundang reaksi negatif orang ramai terhadap mahkamah syariah.
Semua pihak sewajarnya berlapang dada dengan keputusan Mahkamah Tinggi Syariah Kuantan tanpa perlu mempersoalkan serta disensasikan kerana keputusan dibuat bersandarkan kepada bidang kuasa ditetapkan. Undang-undang memberikan ruang sekiranya sesuatu penghakiman seseorang hakim itu tidak tepat atau berlawanan dengan peruntukan diselesaikan melalui perundangan, bukannya membuat sebarang kritikan pedas di dalam media ataupun membuat sebarang tindakan di luar batasan undang-undang.
Ia menjadi tidak adil bagi hakim yang membuat keputusan serta mahkamah sendiri kerana hakim terikat dengan etikanya sendiri dengan tidak boleh menjelaskan keadaan sebenar undang-undang di dalam media. Kita kena ingat sebarang komen atau kritikan terhadap keputusan hakim boleh diambil tindakan menghina mahkamah tanpa mengira ia mahkamah sivil atau syariah. Mahkamah syariah wajar dimartabatkan kerana ia adalah syiar serta nadi keadilan bagi umat Islam dan tidak wajar diperlekehkan oleh orang Islam atau bukan Islam.
Penulis ialah Presiden Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM)
Larangan boros, membazir ketika berbuka puasa
Oleh Mohd Shukri Hanapi
Ramadan mendidik nafsu dan jasad kita agar sentiasa berjimat cermat dalam berbelanja
WAKTU iftar atau berbuka puasa adalah satu daripada dua masa yang menggembirakan setiap umat Islam yang berpuasa. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud, "Orang yang berpuasa itu mempunyai dua kegembiraan. Pertama, kegembiraan ketika berbuka dan kedua, kegembiraan ketika menemui Tuhannya."
Dalam kegembiraan umat Islam membuat persiapan untuk berbuka puasa, mereka tidak seharusnya lalai sehingga melanggari etika berbelanja sebagaimana yang dianjurkan Islam. Oleh kerana terlalu gembira kadangkala menyebabkan umat Islam tidak menyedari mereka melanggari etika murni yang ditetapkan Islam iaitu boros dalam perbelanjaan.
Pemborosan bererti mengeluarkan wang ringgit atau menggunakan barang secara berlebih-lebihan dengan cara yang membazir. Amalan membazir ini amat dilarang Allah yang menganggap orang yang membazir itu adalah saudara mara syaitan.
Allah berfirman yang bermaksud, "Sesungguhnya orang yang membazir itu adalah saudara-saudara syaitan dan syaitan itu adalah sangat ingkar kepada tuhannya" � (Surah Al-Isra, 27). Ini suatu gambaran yang amat keras kerana syaitan itu makhluk yang paling ingkar terhadap perintah Allah.
Berhubung larangan pembaziran ini juga, Rasulullah SAW bersabda di dalam hadisnya yang bermaksud, "Sesungguhnya Allah telah mengharamkan ke atas kamu menderhaka kepada ibu, menanam anak perempuan hidup-hidup, enggan memberi sedekah miliknya tetapi meminta-minta milik orang lain dan ditegah ke atas kamu tiga perkara, iaitu mengada-adakan cerita, banyak bertanya dan membazirkan harta." � (Riwayat al-Bukhari)
Berdasarkan ayat al-Quran dan hadis di atas, pemborosan dan pembaziran adalah perbuatan keji dan patut ditinggalkan orang yang mengaku diri mereka benar-benar beriman dengan Islam.
Pemborosan yang sering kali kita lakukan ketika membuat persiapan untuk berbuka puasa adalah dari aspek makanan dan minuman. Maksudnya membeli atau menyediakan makanan dan minuman melebihi keperluan sehinggakan ia tidak mampu habis dimakan. Kadangkala dilihat waktu berbuka puasa itu bagaikan pesta makanan dengan pelbagai juadah.
Meskipun berbelanja itu hak golongan berada, tetapi pada hakikatnya Islam memandang perkara ini sebagai suatu pemborosan melampau yang membawa kepada pembaziran. Bahkan ia telah melebihi had kecukupan atau keperluan seseorang.
Keinginan untuk membeli pelbagai jenis kuih, lauk dan minuman kadangkala agak keterlaluan. Bagaimana ruang perut manusia yang begitu sempit dapat dimasukkan semua jenis makanan dan minuman yang dibeli itu sekali gus. Maka baki atau lebihan makanan dan minuman yang dibuang sebab tidak terdaya dimakan itulah yang dikatakan pembaziran.
Secara jelas, Nabi Muhammad hanya menggalakkan kita menyegerakan berbuka puasa tepat pada waktunya dan disunatkan berbuka dengan kurma atau buah-buahan yang lain. Jika tiada buah-buahan itu, berbukalah dengan meminum air. Kemudian hendaklah didahului solat Maghrib sebelum memakan makanan yang lain seperti nasi dan sebagainya. � (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)
Baginda amat melarang perbuatan boros ketika berbuka puasa sehinggakan membawa kepada pembaziran. Perkara ini ada dijelaskan Rasulullah yang bermaksud, "Ketika Mu'awiyah berkunjung ke Kufah, maka Abdullah bin 'Amr bercerita mengenai Rasulullah, katanya Rasulullah SAW tidak pernah melampaui batas dan tidak pernah melakukan perkara keji (seperti pemborosan). Beliau juga berkata: Rasulullah bersabda: Sesungguhnya orang yang paling baik di antara kamu adalah orang yang paling baik budi pekertinya." � (Riwayat al-Bukhari). Sikap Rasulullah itu sepatutnya dijadikan ikutan dan teladan semua umat Islam.
Tuntutan puasa yang sebenarnya bukan sekadar menahan diri daripada makan dan minum semata-mata. Puasa adalah suatu bentuk latihan praktikal bagi mendidik roh, minda, jasad dan nafsu manusia ke arah pengabdian dan kepatuhan kepada Allah.
Justeru, kita perlu sedar bahawa Ramadan yang sedang dilalui ini banyak mendidik nafsu dan jasad kita agar sentiasa berjimat cermat dalam berbelanja. Berbekalkan didikan praktikal yang kita terima dalam bulan Ramadan ini, kita akan manfaatkan untuk mengharungi kehidupan dalam sebelas bulan yang berikutnya.
Ketika berbelanja untuk majlis berbuka puasa, kita juga seharusnya mengenangkan nasib saudara seagama yang berbuka puasa dalam keadaan serba kedaifan dan kekurangan. Mereka juga inginkan menjamah makanan yang lazat seperti orang lain. Namun, dengan kedaifan, membuatkan mereka berbuka dengan makan makanan yang mampu dibeli saja.
Oleh itu alangkah baiknya jika kita membanteras amalan pemborosan dan pembaziran yang keji itu dengan menggalakkan amalan kebajikan seperti bersedekah. Sedikit bantuan atau sumbangan yang kita hulurkan kepada golongan yang tidak berada, ada disediakan ganjaran pahala di sisi Allah.
Bersama YaPEIM: Perubahan ekonomi ummah perlu dibuat secara berterusan
Oleh Dr Abd Malek Awang Kechil
DUNIA Islam memerlukan perubahan (transformasi). Ikatan emosional umat Islam yang mendalam terhadap Islam memiliki potensi yang besar bagi mencetuskan perubahan dan pembangunan sosioekonomi. Dalam konteks Malaysia, sejak negara ini mencapai kemerdekaan, tahap pencapaian ekonomi termasuk sosioekonomi ummah mengalami perubahan ketara. Walaupun pada awal pasca kemerdekaan, perkembangannya agak perlahan, pengalaman yang dilalui terus mendewasakan kepemimpinan dan cendekiawan dari kalangan umat ini dalam menganalisis, mengolah dan menemukan strategi dianggap segar sebagai langkah memperkasa ekonomi ummah pada dekad seterusnya.
Di Malaysia, pelbagai dasar (Dasar Ekonomi Baru), Wawasan (Wawasan 2020), Konsep (Konsep 1 Malaysia), pelan dan strategi diperkenal dan dilaksanakan kerajaan bagi memacu ekonomi negara dan ummah. Di samping itu, strategi memperkasakan ekonomi ummah juga disokong kuat dengan kesepakatan idea yang dicapai melalui siri pertemuan berasaskan wacana intelektual dan perhimpunan solidariti umat khususnya melalui penganjuran seminar, konvensyen pendidikan Islam dan penganjuran siri Kongres Ekonomi Islam dan Kongres Ekonomi Bumiputera yang dijayakan dari semasa ke semasa. Semua dasar dan kesepakatan idea ini mempamerkan keprihatinan dan bermotif ke arah memperkasakan ekonomi ummah.
Perlembagaan negara yang meletakkan Islam sebagai agama rasmi dan memberi perlindungan dan memberi hak keistimewaan kepada orang Melayu (Islam) adalah sumber kekuatan ummah berteraskan undang-undang. Berasaskan rujukan undang-undang dan kebijaksanaan pemimpin dalam menghadapi kemelut yang melanda umat, Dasar Ekonomi yang menggariskan strategi utama bagi menangani kemiskinan dan penyusunan semula masyarakat diperkenalkan kerajaan.
Di samping itu komitmen tinggi kerajaan terhadap usaha mendaulatkan syiar Islam diteruskan dengan memperkenalkan pelbagai dasar berhubung Islam (Dasar Penerapan Nilai Islam). Dasar berhu-bung ekonomi dan Islam ini dilihat mempunyai impak yang tersendiri dalam usaha memperkasa ekonomi ummah.
Hakikatnya, walaupun pelbagai dasar yang mempunyai motif yang murni telah diperkenalkan dan dilaksanakan, pencapaian yang diperlukan oleh dan dari umat ini perlu dilihat sebagai aspek yang berbeza. Atas dasar itu transformasi (perubahan) yang diperlukan oleh dan dari umat ini dilihat sebagai suatu proses pembaikan yang perlu berlaku secara berterusan. Perubahan ekonomi ummah kini dilihat sebagai persoalan yang semakin kritikal dalam ekonomi negara yang berasaskan masyarakat majmuk (penguasaan ekonomi negara berada di luar kawalan umat), mahupun dalam suasana dunia yang dilanda krisis kewangan yang parah kini.
Menggerak Potensi Memperkasa Ekonomi Ummah yang menjadi tema Kongres Ekonomi Islam Ketiga, dilihat sebagai suatu tema yang bukan saja relevan untuk usaha memperkasa ekonomi ummah di Malaysia, malah juga untuk rantau ini dan dunia Islam amnya. Atas dasar itu, kesepakatan yang tercapai pada kongres berkenaan dilihat amat relevan untuk dicadangkan sebagai asas kesepakatan baru di kalangan pemimpin ummah di rantau ini (negara Mabims khasnya), dalam kerangka melakukan transformasi ekonomi ummah pada masa depan.
Dari sudut bahasa transformasi boleh membawa maksud perubahan. Bagaimanapun terdapat beberapa istilah yang agak dekat dengan istilah transformasi, seperti istilah reformasi dan islah.
Bagaimanapun, bagi menghuraikan tajuk yang dikemukakan ini, istilah perubahan akan digunakan berpandukan kepada maksud ghaiyyara (ubah) seperti yang terungkap dalam Surah Ar Ra'd Ayat ke 11 yang bermaksud "Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah keadaan suatu kaum sehingga mereka mengubah keadaan diri mereka sendiri".
Ayat ke 11 surah Ar Ra'd dengan maksud seperti yang dinyatakan diatas, mengikut Tafsir Al-Azhar, Prof Dr Hamka menyimpulkan bahawa "inilah ayat yang terkenal tentang kekuatan dan akal budi yang dianugerahkan Allah kepada manusia sehingga manusia itu dapat bertindak sendiri dan mengendalikan diri di bawah naungan Allah. Dia berkuasa atas dirinya dalam batas yang ditentukan oleh Allah. Sebab itu manusia itu pun wajiblah berusaha sendiri pula menentukan garis hidupnya".
Sementara Tafsir Fi Zilal lil Quran pula merumuskan bahawa ayat tersebut ini sebagai "itulah suatu hakikat yang meletakkan tanggungjawab yang berat ke atas manusia".
Berasaskan kepada rujukan yang dikemukakan ini, transformasi dalam konteks perbincangan ini lebih merujuk kepada perubahan seperti yang digariskan dalam al-Quran ayat ke 11, surah Ar Ra'd dan mendekati maksud islah seperti yang didefinisi dalam Kamus Dewan, di mana perubahan yang dimaksudkan tidak sampai menyentuh persoalan dasar seperti persoalan akidah yang menjadi pegangan umat selama ini dan tidak dapat menerima sepenuh maksud transformation seperti yang didefinisikan dalam Oxford Advanced Learner's Dictionary yang membawa maksud a complete change. (bersambung)
Penulis ialah Ketua Pengarah Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam Malaysia (YaPEIM) yang menyampaikan ucapan bertajuk Transformasi Ekonomi Ummah: Pengalaman dan Peranan Semasa Negara (Malaysia, Brunei, Indonesia dan Singapura) Mabins (Perspektif Malaysia) sempena Muzakarah Ulama Mabins di Kuala Lumpur, baru-baru ini.