Wednesday, August 12, 2009
AGAMA : RABU 12 OGOS 2009
Haji dan falsafahnya
HAJI adalah satu perjalanan kerohanian seseorang hamba menuju Tuhan-Nyayang Maha Pencipta. Perjalanan ini amatlah berlainan berbandingseseorang itu mengembara ke destinasi yang lain. Perjalanan inimenuntut kesabaran yang amat tinggi dan penyerahan diri secara totalkepada Allah SWT.
Takaful: Perlindungan berteras syariah
ISLAMtidak pernah melarang umatnya untuk mencipta sesuatu perkara di dalamurusan duniawinya untuk kepentingan dan kesejahteraan hidup manusiaasalkan bertepatan dengan prinsip syariah Islam. Inilah keindahan Islamyang begitu unggul!
Mempertingkat pemahaman Islam secara berkesan
PENDEKATANsecara proaktif mengenai pemahaman Islam secara berkesan oleh InstitutKefahaman Islam Malaysia (Ikim) mampu memberi kesan mendalam keranapendekatan itu memberi tumpuan bagaimana Islam daripada hanyamenceritakan apa itu Islam.
YaPEIM budayakan infaq bantu perkasa sosioekonomi ummah
SUATUketika Abdul Rahman Auf menghadap Rasulullah SAW sambil membawa 4,000dirham untuk disedekahkan. Abdul Rahman berkata: "Aku mempunyai 8,000dirham, aku simpan 4,000 dirham daripadanya untuk diriku dankeluargaku, 4,000 dirham lagi aku pinjamkan untuk Tuhanku. LantasRasulullah SAW bersabda: "Semoga Allah memberkati kamu pada apa yangkamu simpan dan apa yang kamu berikan."
ISA wajar dipinda selari keadilan diperjuang Islam
AKTAKeselamatan Dalam Negeri (ISA) 1960 adalah undang-undang tahananpencegahan yang berkuat kuasa di negara ini dan mutakhir ini kedengarandesakan oleh pelbagai pihak supaya dimansuhkan.
Awangku Omar teruskan saingan uji kemahiran ilmu membaca al-Quran
MALAMini giliran qari Malaysia, Awangku Omar Asfuaddin Awang Hamzah,memperdengarkan bacaan pada Majlis Tilawah al-Quran PeringkatAntarabangsa ke-51 yang berlangsung di Dewan Merdeka Pusat DaganganDunia Putra (PWTC), Kuala Lumpur.
Haji dan falsafahnya
|
|
HAJI adalah satu perjalanan kerohanian seseorang hamba menuju Tuhan-Nya yang Maha Pencipta. Perjalanan ini amatlah berlainan berbanding seseorang itu mengembara ke destinasi yang lain. Perjalanan ini menuntut kesabaran yang amat tinggi dan penyerahan diri secara total kepada Allah SWT.
Perjalanan mengerjakan haji ini juga adalah rentetan perjalanan Rasulullah SAW sendiri semasa hajjatul wada'. Kisah hajjatul wada' ini amatlah masyhur sebagaimana hadis yang diriwayatkan oleh Jabir r.a.
Definisi Haji
Haji ialah mengunjungi Baitullah al-Haram di Makkah pada bulan-bulan haji untuk mengerjakan ibadat-ibadat tertentu menurut syarat-syaratnya.
Allah SWT berfirman yang bermaksud: Dan serulah kepada manusia dengan (kewajipan) mengerjakan haji, nescaya mereka akan datang sama ada dengan berjalan kaki atau berkenderaan dari segenap ceruk rantau yang jauh lagi dalam. (al-Haj: 87)
Menurut Sheikh Daud Al-fatani di dalam kitabnya menerangkan tentang huraian ayat di atas. Menurut kaedah lughah, ayat di atas meletakkan mubtadak muakhkhar dan khabar muqaddam. Manakala khitab ditujukan secara am iaitu al-Nas iaitu "wahai sekelian manusia" tanpa pengkhususan.
Mubtadak Muakhkhar iaitu kewajipan mengerjakan haji diletakkan di belakang menunjukkan kewajipan itu tidak semestinya disegerakan kecuali apabila sudah sampai syarat istito'ahnya (berkemampuan).
Ia memberi isyarat supaya manusia menyempurnakan urusan yang bersesuaian dengan fitrah mereka.
Amalan ini bertepatan dengan sunnah Nabi Muhammad SAW apabila baginda mengerjakan haji di akhir hayatnya dan haji ini masyhur dengan panggilan hajjatul wada'.
Apa yang dapat disimpulkan di sini ialah kefarduan haji adalah sesuatu kewajipan yang mesti ditunaikan tetapi kewajipan ini tidak semestinya ditunaikan dengan segera kecuali setelah cukup syarat istito'ahnya ataupun kemampuannya.
Hikmah dan falsafah haji
Terdapat banyak hikmah dan faedah disyariatkan haji.
Allah SWT berfirman yang maksud-Nya: Supaya mereka menyaksikan pelbagai perkara yang mendatangkan faedah kepada mereka serta memperingati dan menyebut nama Allah SWT, pada hari-hari tersebut kerana pengurniaan-Nya kepada mereka dengan binatang-binatang ternak (untuk dijadikan korban) dan yang demikian makanlah kamu dari (daging) binatang-binatang korban itu dan berilah makan kepada orang yang susah, yang fakir miskin. (al-Haj: 28)
Ibn abbas r.a menyatakan maksud faedah dalam ayat berkenaan ialah faedah di dunia dan faedah di akhirat.
1. Rehlah Rohaniah
Di antara hikmat dan falsafah haji yang utama ialah haji merupakan rehlah rohaniah atau perjalanan suci berbanding perjalanan yang lain.
Ia juga bukan perjalanan seperti melancong ke tempat-tempat yang menarik tetapi perjalanan ini mempunyai pelbagai hikmah, iktibar dan faedah yang boleh diambil.
Walau bagaimanapun, kebanyakan jemaah haji mengalami kejutan budaya di sana lantas tidak dapat menyesuaikan diri. Oleh itu, bakal-bakal haji perlulah menyiapkan diri sama ada dari segi persiapan rohani, jasmani dan mental.
2. Dhuyuf Ar-Rahman (Tetamu Allah)
Mereka yang menjejakkan kaki ke Tanah Suci merupakan tetamu Allah. Allah memberi jaminan bagi mereka yang bermusafir untuk menunaikan haji bahawa apa sahaja doa mereka akan diperkenankan Allah. Ibarat seorang tamu yang datang, amatlah dimuliakan oleh tuan rumah.
Sehubungan itu, marilah kita memohon ke hadrat Allah swt dengan sebanyak-banyaknya agar peluang keemasan ini tidak terlepas begitu sahaja.
3. Mendapat Kemuliaan
Jemaah haji yang pulang dari Mekah kebiasaannya dimuliakan oleh penduduk qariah masing-masing sebagai kemuliaan dari Allah SWT melalui mata manusia.
Sesetengah mereka menjadi rujukan bahkan ada yang diangkat menjadi siak, bilal dan imam di surau-surau.
Begitulah kemuliaan yang diberikan Allah kepada mereka yang mengerjakan haji dengan sempurna dan apabila balik ke kampung masing-masing memanfaatkan amalan-amalan yang telah dilakukan di Mekah Al-Mukarramah.
4. Dijamin tidak akan mendapat kepapaan
Terdapat beberapa hadis yang menerangkan tentang jaminan Allah terhadap mereka yang mengerjakan haji kerana Allah.
Salah satu jaminan Allah ialah mereka yang menunaikan haji dengan sempurna dijamin tidak mendapat kepapaan hidup di dunia. Berbahagialah mereka yang mendapat rahmat dan jaminan Allah swt.
5. Suci Bersih Ibarat Bayi Yang Baru Dilahirkan
Daripada Abu Hurairah r.a mengatakan beliau mendengar Rasulullah SAW bersabda: Barang siapa yang mengerjakan haji kerana Allah tiada ia melakukan perkara keji dan fasiq seolah-olah kembali ia seperti hari dilahirkan ibunya.
Sehubungan itu, sayugialah diingatkan kepada bakal-bakal haji agar membetulkan niat mengerjakan haji semata-mata kerana Allah mudah-mudahan diampunkan dosa yang telah lalu.
Kesimpulan
Akhirnya, haji merupakan satu ibadat. Ia juga merupakan Rukun Islam kelima yang perlu dilaksanakan oleh mereka yang mampu sampai kepadanya.
Bagi mereka yang sudah berkemampuan eloklah segera berbuat demikian moga-moga apabila lengkap rukun Islam kelima, lengkaplah Islam mereka.
Takaful: Perlindungan berteras syariah
|
|
ISLAM tidak pernah melarang umatnya untuk mencipta sesuatu perkara di dalam urusan duniawinya untuk kepentingan dan kesejahteraan hidup manusia asalkan bertepatan dengan prinsip syariah Islam. Inilah keindahan Islam yang begitu unggul!
Malah Islam sangat menggalakkan umatnya agar lebih bijaksana dalam menguruskan kehidupan mereka agar tercapai hasanah di dunia dan juga hasanah di akhirat.
Di antara bidang yang menyaksikan inovasi hebat umat Islam masa kini adalah bidang takaful. Takaful ialah satu kaedah menguruskan risiko yang efektif dan dapat memenuhi keperluan ummah masa kini. Tambahan pula ia menepati prinsip-prinsip Islam yang sekali gus memberikan keuntungan duniawi dan ukhrawi.
Islam sangat mengiktiraf inovasi hebat yang dapat mendatangkan manfaat yang besar seperti ini lebih-lebih lagi apabila hakikat kehidupan kini terdedah kepada pelbagai bentuk kemungkinan terutamanya yang berbentuk musibah dan malapetaka.
Allah SWT berfirman di dalam al-Quran Karim yang bermaksud: Dan Kami (Allah) pasti akan menguji kamu dengan secebis rasa ketakutan, kelaparan, kekurangan harta benda, kehilangan nyawa serta tanam-tanaman yang tidak menjadi. Dan khabarkanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar. Iaitu orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka berkata; Sesungguhnya kami adalah milik Allah dan sesungguhnya kepada-Nya jualah kami akan kembali. (al-Baqarah :155)
Dewasa ini, perkataan takaful bukanlah kalimat yang begitu asing kepada masyarakat. Secara umum rata-rata memahaminya bahawa ia adalah satu sistem perlindungan yang berteraskan syariah atau lebih dikenali sebagai sistem Takaful.
Perkataan Takaful di dalam bahasa Arab membawa maksud saling jamin-menjamin atau saling pelihara-memelihara. Di dalam konteks ini, perkataan takaful digunakan untuk memberi makna bahawa ia adalah satu sistem insurans yang berteraskan prinsip Islam.
Sistem takaful ini secara asasnya diadaptasikan daripada sistem khairat seperti yang dilakukan oleh badan-badan khairat surau atau masjid di seluruh negara.
Secara konsepnya, ia merujuk kepada satu kelompok individu telah bersetuju dan bersepakat sesama mereka untuk menyumbang (tabarru') sejumlah wang tertentu kepada satu tabung yang akan digunakan untuk membantu mana-mana individu dalam kelompok tersebut yang ditimpa musibah.
Persepakatan tersebut berasaskan kepada semangat tolong-menolong dan bantu-membantu di antara satu sama lain.
Untuk memastikan tabung berkenaan diurus tadbir secara profesional, kelompok berkenaan (dikenali sebagai peserta dalam sistem takaful) melantik pihak ketiga untuk menguruskan tabung berkenaan bagi pihak mereka.
Dalam konteks sistem takaful, pihak ketiga yang dilantik itu merupakan pengendali takaful yang akan menguruskan tabung berkenaan bagi pihak mereka.
Pihak peserta melantik pengendali takaful berdasarkan asas Wakalah dimana pengendali takaful dibayar upah untuk menguruskan hal ehwal tabung berkenaan.
Aktiviti perniagaan takaful adalah perniagaan yang dijalankan selaras dengan prinsip-prinsip syariah yang tidak perlu diragukan. Ini kerana pihak bertanggungjawab kepada industri takaful di Malaysia seperti Bank Negara Malaysia (BNM) telah mewujudkan kerangka pematuhan dan pengawalseliaan Syariah yang mantap dan efisien.
Akta Takaful 1984 telah memperuntukkan beberapa peruntukan yang mewajibkan pengendali takaful supaya memastikan semua aktiviti yang dijalankan sentiasa mematuhi syariah di samping pekeliling-pekeliling yang dikeluarkan dari semasa ke semasa oleh pihak BNM.
Perkara 8 (5) (a) dan (b), Perkara 11 (1) (a) dan Perkara 53A (1) di antara peruntukan dalam Akta Takaful 1984 yang menyentuh secara langsung atau tidak langsung mengenai keperluan dari sudut akta keatas pengendali takaful memastikan operasi mereka sentiasa mematuhi syariah.
Setiap pengendali takaful berdasarkan Akta berkenaan wajib mewujudkan jawatankuasa syariah untuk memastikan perjalanan perniagaan mereka sentiasa mematuhi syariah. Di samping itu pengendali takaful perlu menyediakan sekurang-kurangnya pegawai syariah yang bertugas sepenuh masa untuk memastikan aspek-aspek pematuhan syariah sentiasa diberikan keutamaan.
Dengan kerangka pematuhan dan pengawalseliaan yang mantap tersebut telah memastikan perjalanan operasi pengendali takaful dijalankan selaras dengan kehendak Syariah yang tidak perlu diragui lagi.
Di samping kerangka pengawalseliaan yang cukup kondusif ini ada di antara pengendali-pengendali takaful yang telah mengambil langkah lebih proaktif dengan membuat penambahan ke atas kerangka pematuhan dan pengawalseliaan Syariah sedia ada.
Sebagai contoh, Takaful Ikhlas Sdn. Berhad telah meletakkan aspek pematuhan syariah sebagai keutamaan dimana ia merupakan antara pengendali takaful yang awal mewujudkan Manual Pematuhan Syariah, memasukkan Pematuhan Syariah sebagai salah satu Corporate Risk Scorecard (risiko korporat) yang perlu dipantau sentiasa, mewajibkan Audit Syariah Luaran dilakukan setiap tahun di samping Audit Syariah Dalaman, mewujudkan persekitaran kerja yang sentiasa mematuhi syariah dan sebagainya.
Nilai-nilai unggul
Di samping itu, untuk memantapkan lagi aspek pematuhan syariah ini, Takaful Ikhlas mengambil inisiatif mendapatkan pengiktirafan dari badan-badan penarafan yang berkaitan. Antaranya Takaful Ikhlas adalah institusi kewangan Islam yang pertama mendapat pensijilan MS1900:2005 (Pengurusan Sistem Kualiti - Keperluan Dari Perspektif Islam)
Selain itu, Sistem Takaful juga dilandasi dengan nilai dan konsep yang sangat unggul khususnya nilai-nilai di sebalik aplikasi akad tabarru'. Menerusi kaedah ini telah melenyapkan unsur-unsur gharar (tidak pasti), riba dan maisir (judi) yang menyebabkan insurans konvensional bercanggah dengan syariah Islam.
Di antara nilai-nilai unggul yang terangkum dalam kontrak tabarru' ini adalah:
1. Saling bertanggungjawab
Peserta-peserta Takaful bersetuju untuk saling bertanggungjawab antara satu sama lain. Memikul tanggungjawab dengan niat baik adalah merupakan satu ibadah dan hal ini dituntut dalam Islam.
Lihatlah maksud sabda Nabi SAW: Perumpamaan hubungan orang-orang beriman dari segi kasih-sayang, kecintaan, dan perasaan mereka adalah ibarat satu tubuh (jasad). Apabila satu dari anggotanya tidak sihat, maka seluruh anggota badannya akan berjaga malam dan demam (panas). (riwayat Bukhari dan Muslim)
2. Saling bekerjasama dan bantu membantu
Peserta-peserta rancangan Takaful bersetuju untuk bekerjasama dan bantu membantu antara satu sama lain dalam menguruskan perlindungan dengan baik. Allah berfirman dalam surah al-Maidah ayat 2 dengan maksudnya: Bekerjasamalah kamu pada perkara-perkara kebajikan dan takwa dan janganlah kamu bekerjasama dalam perkara-perkara dosa dan yang boleh menimbulkan permusuhan.
3. Saling lindung-melindungi daripada sebarang kesusahan dan musibah
Melalui konsep ini, peserta-peserta Takaful mengambil sikap untuk saling jamin-menjamin di antara satu sama lain, di mana sebahagian daripada wang caruman mereka yang dikenal sebagai wang tabarru' (derma) akan diperuntukkan untuk membantu mana-mana peserta yang ditimpa musibah dan pengendali Takaful bertugas untuk mengendalikan wang caruman tersebut dengan penuh amanah.
Maksud sabda Nabi SAW yang diriwayatkan oleh Ibnu Majah: "Seseorang yang beriman itu ialah sesiapa yang boleh memberi keselamatan (perlindungan) terhadap harta dan jiwa raga manusia".
Inilah di antara kekuatan yang ada pada sistem takaful yang berperanan menyelamatkan umat Islam daripada terus menerus dibelenggu oleh sistem yang tidak diredai oleh Allah SWT.
Semoga dengan wujudnya pengendali-pengendali takaful dan penglibatan kita semua di dalam sistem perlindungan yang berteraskan syariah ini, akan memberi manfaat dan jaminan kesejahteraan bersama di dunia dan juga di akhirat.
Mempertingkat pemahaman Islam secara berkesan
Oleh Hasliza Hassan
hasliza@bharian.com.my
Ikim mengambil pendekatan proaktif selesaikan masalah melalui tiga pusat penyelidikan
PENDEKATAN secara proaktif mengenai pemahaman Islam secara berkesan oleh Institut Kefahaman Islam Malaysia (Ikim) mampu memberi kesan mendalam kerana pendekatan itu memberi tumpuan bagaimana Islam daripada hanya menceritakan apa itu Islam.
Ketua Pengarah Ikim, Datuk Nik Mustapha Nik Hassan, berkata mengemukakan bagaimana Islam mengikut prinsip al-Quran dan as-Sunnah yang mampu diterjemahkan dalam suasana semasa akan menampakkan Islam agama mengutamakan penyusunan manusia sama ada pada peringkat individu serta masyarakat.
Katanya, pemahaman Islam adalah untuk mewujudkan peradaban yang perlu difahami sebagai satu cara hidup yang membina individu pada peringkat pandangan hidup, akhlak, pemikiran dan meningkat kemahiran serta kepakaran.
"Islam juga perlu difahami sebagai satu pendekatan kepada penyusunan masyarakat hingga wujud sebuah tamadun atau peradaban manusia. Dalam konteks Malaysia masyarakat majmuk, pendekatan Islam disandarkan kepada nilai kebenaran, keadilan dan kasih sayang dapat kita sesuaikan," katanya.
Beliau berkata, Ikim mengambil pendekatan proaktif menyelesaikan masalah melalui tiga pusat penyelidikannya iaitu Pusat Ekonomi dan Kajian Sosial; Syariah, Undang-udang dan Sains Politik serta Sains dan Teknologi.
Katanya, isu yang dibangkitkan Ikim melalui penyelidikan seterusnya dibincangkan dalam seminar, kemudian diterbitkan sebagai rujukan selain pandangan dikemukakan di akhbar. Melangkah ke depan, penubuhan stesen radio Ikim.fm melengkapkan medium penyebaran maklumat Ikim.
Isu yang dikemukakan merangkumi kesan serta impak globalisasi, bagaimana bentuk perubahan serta pengurusannya. Ikim turut menjadi pelopor pembangunan piawaian (Standard Malaysia) berkaitan pendekatan Islam, piawaian makanan dan kosmetik.
Perkembangan ekonomi, masalah alam sekitar, keselamatan makanan, pembangunan belia, wanita serta rumah tangga, sains teknologi dan hubungan antara agama turut menjadi perhatian Ikim untuk dibincangkan bagi mencari kaedah terbaik menghadapi cabaran di setiap bidang.
Nik Mustapha yang memulakan tugas sebagai Ketua Pengarah Ikim berkuat kuasa 1 Ogos berkata, institut berkenaan menggunakan pendekatan ke arah pencapaian hidup dalam bentuk ilmiah sesuai peranannya sebagai badan penyelidik dan pemikir.
Bagaimanapun, beliau berpandangan perlu ada lebih banyak perbincangan di kalangan masyarakat Islam dan bukan Islam khususnya mengenai isu semasa atau yang dirasakan memerlukan tumpuan daripada kaedah Islam.
Katanya, melalui jalan muzakarah dapat merapatkan perbezaan pandangan dan menggalakkan perbincangan ke arah memikirkan jalan penyelesaian terbaik selain merapatkan hubungan supaya masing-masing lebih saling memahami antara satu sama lain.
"Perbezaan pandangan lumrah tetapi apabila dibawa berbincang, ia dapat mengurangkan jurang perselisihan. Jika diizinkan dan mendapat sokongan, saya mahu membawa alim ulama, mufti dan cendekiawan Islam dan bukan Islam supaya kita ada kesefahaman, walaupun berbeza pandangan," katanya.
Menjawab persoalan pendekatan Ikim yang terlalu berbentuk akademik, beliau melahirkan pandangan ia perlu bagi disesuaikan dengan matlamat untuk memahami isu melalui fakta yang dikumpulkan dengan terperinci, bukan sekadar andaian.
Contohnya, isu keciciran pelajar yang ingin ditangani perlu mengetahui sama ada ia melanda pelajar luar bandar atau pinggir bandar, latar belakang keluarga, masalah dihadapi dengan bantuan pakar untuk memahami kenapa berlaku keciciran.
Tanpa memahami isu sebenar dan hanya 'tembak' saja, tidak akan menjurus kepada menghasilkan tindakan berkesan. Sedangkan, usaha adalah untuk mencari penyelesaian bukan sekadar perbincangan yang beremosi.
"Kita ingin kemukakan rumusan yang boleh memberi penyelesaian atau mengubah kepada lebih baik. Tidak dinafikan bukan semua masalah boleh diselesaikan kerana hasrat kita adalah mendidik bukan reaktif kepada keadaan.
"Ikim bukan macam bomba, jika ada api datang dan padamkan. Kita memberi bimbingan kerana jika pada awal lagi bangunan dibina dengan kaedah dapat mengurangkan kemungkinan kebakaran, kuranglah risikonya," katanya.
Berbekalkan pengalaman selama 16 tahun bersama Ikim, Nik Mustapha yang memulakan kerjaya sebagai Felo Kanan sebelum dilantik Penolong Ketua Pengarah dan Pengarah Pusat Ekonomi, Kajian Sosial dan Teknologi turut merancang memperkasakan bidang perundingan.
Beliau berkata, Pusat Perundingan dan Latihan Ikim (PPLI) mempunyai banyak modul latihan tetapi dari segi perundingan ia belum diperluaskan supaya dapat diterjemahkan segala penyelidikan serta kajian dalam bentuk pelaksanaan.
Sementara dalam bidang yang Ikim tidak mempunyai kepakaran, institut berkenaan akan menjadi pelopor dan mendapatkan pihak mempunyai kepakaran untuk bersama menjayakan bidang perundingan memenuhi keperluan semua pihak.
Satu lagi peranan boleh diperluaskan Ikim melalui kemampuan yang ada ialah pembangunan program pengajian peringkat sarjana sebagai satu kekuatan dan keperluan umat Islam hari ini untuk memanfaatkan ilmu pengetahuan yang sentiasa berkembang.
Nik Mustapha berkata, Ikim akan mengenal pasti bidang yang boleh diketengahkan melihat kepada kemampuan dimiliki institusi itu supaya niat mewujudkan pusat pendidikan nanti selari dengan misi, visi serta fungsi Ikim.
"Kita ada banyak perjanjian persefahaman dengan organisasi luar seperti Asian Institute of Management, Universiti Monash yang boleh kita gunakan kepakaran mereka untuk membentuk kursus diploma.
"Kita bukan mahu menjadi universiti tetapi dengan kerjasama dan izin Allah, ia dapat dilaksanakan sebagai satu lagi peranan Ikim untuk menyediakan program berkualiti ke arah meningkatkan pemahaman mengenai Islam," katanya.
Berkongsi aspirasi itu, beliau melahirkan keyakinan akan kemampuan Ikim untuk terus menghasilkan sumbangan besar memenuhi amanah diberi seterusnya meletakkan institut itu duduk sama rendah, berdiri sama tinggi dengan masyarakat antarabangsa.
YaPEIM budayakan infaq bantu perkasa sosioekonomi ummah
Oleh Penulis Khas YaPEIM
SUATU ketika Abdul Rahman Auf menghadap Rasulullah SAW sambil membawa 4,000 dirham untuk disedekahkan. Abdul Rahman berkata: "Aku mempunyai 8,000 dirham, aku simpan 4,000 dirham daripadanya untuk diriku dan keluargaku, 4,000 dirham lagi aku pinjamkan untuk Tuhanku. Lantas Rasulullah SAW bersabda: "Semoga Allah memberkati kamu pada apa yang kamu simpan dan apa yang kamu berikan."
Saidina Uthman pula berkata: "Menjadi tanggungjawab saya menyediakan kelengkapan untuk orang yang tidak memiliki kelengkapan dalam peperangan Tabuk".
Lalu beliau menyediakan 1,000 unta dilengkapi tali hidung dan pelana. Beliau juga mewakafkan periginya, bir ruumah, kepada kaum Muslimin.
Abu Said al Khudri berkata: "Saya melihat Rasulullah SAW menadah tangan ke langit seraya berdoa untuk Uthman, Ya Tuhan, sesungguhnya aku meredai Uthman Affan, maka Engkau redailah dia". Baginda terus menadah tangan sehingga terbit fajar.
Sempena dua peristiwa di atas, Allah SWT berfirman bermaksud: "Bandingan (derma) orang yang membelanjakan harta pada jalan Allah..." (Surah al-Baqarah, ayat 261).
Ayat sebelumnya banyak berkaitan hari kebangkitan. Allah memberikan penegasan berhubung manusia akan dibangkitkan di suatu tempat untuk disempurnakan ganjaran mereka sesudah dihisab.
Ayat di atas pula diturunkan dengan memfokuskan kelebihan dan ganjaran infaq (mengeluarkan harta untuk kebajikan) di jalan Allah. Ia boleh dianggap usaha atau amal kebaktian yang bakal menjadi sebahagian pertimbangan pada hari kebangkitan kelak.
Ada banyak kupasan kebaktian yang boleh dikategorikan 'pada jalan Allah' seperti disebutkan dalam ayat itu antaranya ialah menyebarkan ilmu, usaha membasmi kejahilan, kemiskinan dan penyakit.
Tahap tertinggi ialah jihad memartabatkan kalimah Allah (Islam). Sesiapa berjihad selepas mengenal pasti dalil seperti ditunjukkan Nabi SAW, ia mendapat ganjaran besar.
Al-Quran berkali-kali menggalakkan supaya umat melakukan infaq kerana ia wasilah bagi menghimpun kekayaan dan menjamin kesenangan untuk semua. Ia satu-satunya cara untuk memelihara kekuatan dan kemuliaan umat, di samping mengalahkan musuh yang menindas mereka.
Jika umat kedekut dengan hartanya, pasti mereka dicengkam kehinaan dan kemelesetan. Ibn Umar berkata: "Tatkala ayat di atas diturunkan, Rasullah SAW bersabda, ya Allah, tambahkanlah untuk umatku."
Susulan itu diturunkan firman Allah bermaksud: "Siapakah orangnya yang (mahu) memberikan pinjaman kepada Allah sebagai pinjaman yang baik (ikhlas) supaya Allah melipatgandakan balasannya?" (Surah al-Baqarah, ayat 245).
Firman Allah SWT bermaksud: "Wahai orang beriman! Jangan rosakkan (pahala amal) sedekah kamu dengan perkataan mengungkit dan kelakuan yang menyakiti." (Surah al-Baqarah, ayat 264).
Allah berfirman bermaksud: "Mereka mendapat pahala di sisi Tuhan dan tidak ada kebimbangan (berlaku kejadian tidak baik) terhadap mereka dan mereka pula tidak akan berdukacita." (Surah al-Baqarah, ayat 262).
Infaq sebenarnya mempunyai kedudukan dan peranan yang penting dalam sistem ekonomi. Istilah infaq termasuk zakat, sedekah dan segala perbelanjaan untuk jalan kebajikan (sedekah jariah dan wakaf).
Infaq juga boleh meraih keredaan Allah (merealisasikan perhambaan diri) serta membersih dan menyucikan harta (mengikis sifat cintakan harta, bakhil dan tamak) serta menetapkan matlamat sebenar penguasaan harta.
YaPEIM menerusi misi besarnya 'Membangun Ummah Melalui Budaya Beramal Jariah' mempunyai peranan penting dalam membudayakan amalan sedekah jariah seperti ini.
Di negara kita, amalan ini dipraktikkan secara meluas sama ada menerusi saluran diinstitusikan, mahupun saluran tidak rasmi. Ada banyak institusi ibadah, pendidikan dan kebajikan didirikan atas asas amal jariah ini.
Dua perkara penting yang harus diberi perhatian ialah:
# Semangat beramal jariah ini jika digerakkan bersungguh-sungguh dan melalui penyediaan prasarana beramal jariah secara profesional (seperti di YaPEIM) dan didukung semua lapisan masyarakat berdasarkan tahap keupayaan masing-masing dapat mewujudkan dana yang besar serta boleh berperanan dengan lebih berkesan bagi membantu pembangunan sosioekonomi umat dan negara.
# Pelaksanaan Program Amal Jariah berdasarkan tafsiran yang luas, akan memungkinkan kita dapat menyelesaikan sebahagian permasalahan masyarakat di samping mempamerkan keindahan Islam yang sebenar.
ISA wajar dipinda selari keadilan diperjuang Islam
Oleh Musa Awang
Kajian dari perspektif Islam bantu kerajaan perbaiki Akta Keselamatan Dalam Negeri
AKTA Keselamatan Dalam Negeri (ISA) 1960 adalah undang-undang tahanan pencegahan yang berkuat kuasa di negara ini dan mutakhir ini kedengaran desakan oleh pelbagai pihak supaya dimansuhkan.
Menurut akta ini, sesiapa saja boleh ditahan polis 60 hari berturut-turut tanpa perbicaraan atas tindak-tanduk yang dianggap mengancam keselamatan negara atau mana-mana bahagian daripadanya.
Seseorang yang ditahan ISA 60 hari pertama tidak dibenarkan berkomunikasi dengan dunia luar. Tambahan pula, peguam dan keluarga tidak dibenar melawat tahanan.
Selepas 60 hari, tahanan boleh ditahan lagi dua tahun jika diluluskan Menteri Dalam Negeri dan sekali gus membolehkan penahanan terus tanpa perbicaraan.
Jika perintah penahanan dua tahun ditandatangani, tahanan dibawa ke Pusat Tahanan Kamunting, Perak untuk tempoh ditetapkan dan baru keluarga dibenarkan melawat.
ISA dirangka RH Hickling dan dijadikan undang-undang pada 1960. Sejak akta itu digunakan, ia dipinda lebih 20 kali. ISA adalah undang-undang tahanan pencegahan.
Dalam masyarakat pelbagai agama dan kaum, undang-undang seperti ini perlu bagi membendung tindak-tanduk yang mengancam atau menggugat keselamatan negara.
Pada 2003 apabila Tun Abdullah Ahmad Badawi menjadi Perdana Menteri, beliau mengatakan ISA adalah undang-undang yang perlu dan mengemukakan hujah: "Kami (kerajaan) tidak pernah menyalahgunakan ISA.
"Semua mereka yang ditahan di bawahnya terbukti mengancam masyarakat secara umum."
Dalam keadaan kestabilan kaum di negara ketika ini seperti bom jangka dengan bukan Bumiputera lantang menyuarakan ketidakpuasan hati dan membelakangkan kontrak sosial serta prinsip jus soli, sejarah yang makin dilupakan, apakah jaminan yang boleh memastikan bom itu tidak meletup. Bukankah ISA antara jaminannya?
Perkara 149, Perlembagaan Persekutuan memberikan kuasa kepada Parlimen untuk membuat undang-undang bagi mencegah kegiatan subversif.
Kuasa menangani kegiatan dan anasir subversif ini terlalu luas sehingga boleh merangkumi apa saja keadaan yang dianggap mengancam ketenteraman awam termasuk yang belum berlaku.
Ada pihak yang mengemukakan hujah penahanan tanpa perbicaraan adalah kezaliman. Nada suara mereka selari dengan perjuangan menegakkan hak asasi manusia yang dipelopori Amerika Syarikat dan Britain.
Realitinya sekarang, Amerika Syarikat dan Britain ada juga undang-undang pencegahan yang hampir sama iaitu Patriot Act dan Terrorist Act di Britain yang membenarkan kerajaan menahan sesiapa saja tanpa perbicaraan jika disyaki menjadi anasir atau penyokong keganasan.
Walaupun ISA diwujudkan untuk membendung unsur komunis selepas merdeka, kita perlu melihat sejarah. Selepas dikuatkuasakan akta ini mengalami 20 pindaan.
Cadangan dan perkara yang perlu dipinda dalam ISA.
# Pindaan kepada Seksyen 73 (1) ISA yang menyatakan sesiapa pun boleh ditahan polis 60 hari berturut-turut tanpa perbicaraan untuk tindak-tanduk yang dijangkakan mengancam keselamatan negara atau mana-mana bahagian daripadanya.
Tahanan 60 hari adalah tempoh lama dan tidak munasabah. Dalam kes membabitkan keselamatan negara, ia sepatutnya segera disiasat polis dan diberi keutamaan. Adakah adil dan wajar seseorang ditahan tanpa perbicaraan 60 hari sedangkan polis mempunyai bukti dan menjalankan siasatan berlaku tindakan yang boleh mengancam keselamatan negara, sebelum tangkapan. Tempoh yang mungkin munasabah, paling lama ialah 21 hari.
# Seseorang yang ditahan di bawah ISA juga perlu dibenar mendapatkan khidmat peguam dalam tempoh tahanan itu dan perlu dibenar berjumpa keluarga sesuai dengan kehendak Perkara 5 (3) Perlembagaan Persekutuan.
# Pindaan juga perlu kepada Seksyen 8 Akta ini yang sebelum ini menyatakan selepas 60 hari, tahanan boleh ditahan dua tahun jika diluluskan Menteri Dalam Negeri sekali gus membolehkan penahanan terus tanpa perbicaraan. Seksyen ini perlu dipinda dengan kuasa menahan seseorang oleh mahkamah saja.
Kuasa diberi kepada Menteri Dalam Negeri yang membolehkan beliau menangkap sesiapa pun, tanpa merujuk mahkamah dibatas atau dimansuhkan.
# Peruntukan dimansuhkan pada 1989 yang membolehkan mahkamah menyiasat kuasa menteri di bawah peruntukan ini perlu diadakan semula dengan beberapa pindaan.
Kini, mahkamah boleh melihat semula hanya perkara teknikal berkenaan penahanan di bawah ISA, tanpa melihat apakah rasional tangkapan sama ada benar demi keselamatan awam atau bermotifkan politik.
Suatu badan atau suruhanjaya bebas yang terdiri daripada kerajaan, pembangkang, aktivis masyarakat dan badan bukan kerajaan (NGO) perlu dibentuk bagi mengkaji apakah ISA sinonim dengan kestabilan dan ketenteraman awam?
Adakah kestabilan negara ini berpunca daripada undang-undang seperti ISA? Suruhanjaya bebas ini juga perlu mengkaji apakah benar penganiayaan di bawah ISA berlaku?
Suatu kajian dari perspektif Islam oleh pakar Islam dan mufti juga perlu dijalankan adakah ISA ini bercanggah atau tidak dengan justifikasi di sisi Islam sebagai agama rasmi negara.
Adakah Islam membenarkan seseorang ditahan sedemikian jika wujud unsur yang disyaki membahayakan Islam dan penganutnya?
Bukankah Islam membenarkan rakyat mengkritik pemerintah? Tetapi bagaimanakah cara kritikan yang boleh dibuat menurut Islam? Mengapa ada pihak mengeluarkan kenyataan yang bercanggah dengan Islam tidak pula ditangkap mengikut ISA?
Penulis adalah Timbalan Presiden, Persatuan Peguam Syarie Malaysia. Sila layari http://www.peguamsyarie.org
Awangku Omar teruskan saingan uji kemahiran ilmu membaca al-Quran
MALAM ini giliran qari Malaysia, Awangku Omar Asfuaddin Awang Hamzah (gambar), memperdengarkan bacaan pada Majlis Tilawah al-Quran Peringkat Antarabangsa ke-51 yang berlangsung di Dewan Merdeka Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), Kuala Lumpur.
Johan qari Tilawah al-Quran Peringkat Kebangsaan Ke-52 itu bakal meneruskan saingan negara pada majlis tilawah yang mengumpulkan qari serta qariah daripada pelbagai negara untuk menguji kemahiran dalam ilmu pembacaan al-Quran.
Awangku Omar yang ditemui pada sesi latihan bersama dua tenaga pengajar, Ismawi Duet dan Rahmas Abdullah, melahirkan rasa berdebar di sebalik kegembiraan mewakili negara pada majlis tilawah al-Quran peringkat antarabangsa kali ini.
"Saya bersyukur dengan kejayaan pada majlis tilawah peringkat kebangsaan yang membolehkan saya menyertai tilawah peringkat antarabangsa buat pertama kalinya. Pastinya saya insan paling gembira jika berjaya mengharumkan nama negara.
"Bagaimanapun, saya sedar ini bukan pertandingan peringkat daerah tetapi membabitkan qariah dari negara lain yang hebat dalam penguasaan ilmu pembacaan al-Quran. Menyedari itu, timbul juga perasaan berdebar," katanya.
Sementara itu, Ismawi, yang juga bekas qari dari Sarawak yang pernah menjadi johan Majlis Tilawah Peringkat Kebangsaan 1983, yakin dengan kemampuan qari negara untuk menyampaikan bacaan terbaiknya.
Begitu juga Rahmas yang sentiasa mengingatkan qari supaya tidak terlalu memikirkan khalayak yang hadir di Dewan Merdeka PWTC untuk mengelakkan rasa gugup sebaliknya memberi tumpuan kepada misi memperdengarkan bacaan mengikut tuntutan ayat.
Selain dua tenaga pengajar itu, Awangku Omar turut dibimbing guru lain iaitu datuknya sendiri, Pengiran Kerta Pengiran Omar, Bujang Sulaiman, Johari Samad dan Sa'ani Fauzi yang banyak membantu beliau mempertingkatkan penguasaan dalam pembacaan al-Quran secara berlagu.
Bagi pembantu pentadbiran di Tabung Baitulmal Sarawak itu, waktu akhir selepas mengundi ayat, digunakan sepenuhnya untuk memperbaiki mutu suara yang menjadi kunci kepada kebolehan menyebut huruf dengan betul, menjaga tajwid serta menggayakan lagu.
"Apa juga ruang yang ada akan saya gunakan untuk melakukan persiapan akhir dan besar harapan saya kepada rakyat Malaysia mendoakan kejayaan saya. Kalah menang adat pertandingan dan cita-cita saya ialah melakukan yang terbaik supaya wahyu Allah terus dihayati," katanya.
Majlis Tilawah al-Quran Peringkat Antarabangsa ke-51 disertai 61 peserta dari 34 negara. Seramai 14 hakim daripada 12 negara terbabit dalam menghakimi bacaan qari dan qariah.
Johan qari dan qariah bakal menerima hadiah wang tunai berjumlah RM13,600 (AS$4,000) berserta piala pu singan dan sijil penyertaan; naib johan RM10,200 (AS$3,000); ketiga RM6,800 (AS$2,000) dan keempat, RM3,400 (AS$1,000).
Orang ramai dijemput memenuhkan Dewan Merdeka PWTC malam ini bagi memberi sokongan kepada qari negara, Awangku Omar yang akan memperdengarkan bacaan bersama 10 qari serta qariah lain.