Wednesday, November 21, 2007

Tempoh idah ialah 4 bulan 10 hari

Oleh DR. ZULKIFLI MOHAMAD ALBAKRI

Syeikh al-Maraghi berkata: Kalam sebelum ini berkenaan dengan segala hukum talak dari segi bilangan dan kaifiyatnya. Begitu juga dalam masalah hukum rujuk dan cerai dengan baik. Maka Allah menyebut ayat berikut.

Begitu juga Sayid Qutub berkata: Setelah selesai menjelaskan hukum-hukum dan peraturan bagi wanita yang dicerai dan bagi menghadapi kesan-kesan yang terbit dari penceraian itu, maka al-Quran mulai menjelaskan hukum perempuan yang kematian suaminya, iaitu hukum idahnya, hukum melamarnya selepas habis idah dan hukum melamarnya secara sindiran semasa idah.

Allah berfirman: Dan orang-orang yang meninggal dunia di antara kamu, sedang mereka meninggalkan isteri-isteri hendaklah isteri-isteri itu menahan diri mereka (beridah) selama empat bulan sepuluh hari. Kemudian apabila telah habis masa idahnya itu maka tidak ada salahnya bagi kamu mengenai apa yang dilakukan mereka pada dirinya menurut cara yang baik (yang diluluskan oleh syarak). Dan (ingatlah), Allah sentiasa mengetahui dengan mendalam akan apa jua yang kamu lakukan. (al-Baqarah: 234)

Ibn al-Arabi berkata: Tentang hukum nasakh pada ayat di atas, ada dua pendapat mengenainya:

* Ayat ini memansuhkan firman Allah dalam surah al-Baqarah, ayat 240 yang bermaksud: Iaitu diberi nafkah sagu hati (makan, pakai dan tempat tinggal) hingga setahun lamanya, dengan tidak disuruh pindah dari tempat tinggalnya. Idah perempuan yang kematian suami semasa permulaan Islam ialah setahun sebagaimana yang berlaku pada zaman jahiliah. Kemudian Allah s.w.t memansuhkan idah tersebut dengan idah selama empat bulan sepuluh hari. Inilah pendapat yang terbanyak.

* Ayat ini dimansuhkan oleh firman Allah s.w.t dalam surah al-Baqarah, ayat 240 yang bermaksud: Iaitu diberikan nafkah sagu hati (makan,pakai dan tempat tinggal) hingga setahun lamanya, dengan tidak disuruh pindah dari tempat tinggalnya. Kemudian jika mereka keluar (dari tempat tinggalnya dengan kehendaknya sendiri) maka tidaklah kamu bersalah (wahai wali waris si mati) tentang apa yang mereka (isteri-isteri itu) lakukan pada diri mereka daripada perkara yang patut. Iaitu isteri itu boleh beridah sampai bila yang dia mahu. Pendapat ini diriwayatkan daripada Ibn Abbas dan `Atta'.

Namun yang paling sahih ialah pendapat yang pertama.

Firman Allah: Dan orang-orang yang meninggal dunia di antara kamu, sedang mereka meninggalkan isteri-isteri hendaklah isteri-isteri itu menahan diri mereka (beridah) selama empat bulan sepuluh hari. Kemudian apabila telah habis masa idahnya itu maka tidak ada salahnya bagi kamu mengenai apa yang dilakukan mereka pada dirinya menurut cara yang baik (yang diluluskan oleh syarak).

Sayid Qutub berkata: Dahulu wanita yang kematian suami dilayan kasar oleh keluarga, kaum kerabat suami dan masyarakat umumnya. Menurut tradisi Arab, apabila suami meninggal dunia isterinya akan masuk di tempat yang buruk dan memakai pakaian yang paling hodoh. Dia tidak boleh menyentuh minyak wangi selama setahun. Selepas itu dia keluar menunaikan beberapa upacara jahiliah seperti mengambil dan membaling tahi binatang, menunggang keldai atau kibasy dan lain-lain. Tetapi apabila Islam datang ia meringankan penderitaan perempuan yang kematian suaminya. Malah ia menghapuskan semua penderitaan itu.

Islam menetapkan idahnya hanya empat bulan sepuluh hari. Bagi yang hamil, maka idahnya lebih lama sedikit daripada idah perempuan yang dicerai untuk membersihkan rahimnya dalam masa itu. Dia tidak melukakan perasaan keluarga suaminya dengan keluar terus (selepas kematian itu). Dalam masa idah, dia dikehendaki memakai pakaian yang bersopan dan tidak berhias untuk peminangan, tetapi selepas habis idah, maka tiada siapa yang boleh mengganggu kebebasannya sama ada keluarganya sendiri atau keluarga suaminya.

Malah ia mempunyai kebebasan menentukan perilakunya yang baik yang termasuk dalam garisan undang-undang Allah dan syariat-Nya. Ia boleh berhias dengan perhiasan yang dibenarkan oleh Islam. Ia boleh menerima pinangan dan boleh berkahwin dengan sesiapa yang disukainya, dan hasrat keinginannya itu tidak boleh dihalang oleh tradisi yang lapuk atau oleh keangkuhan yang palsu dan tiada yang mengawasinya melainkan Allah.

Firman Allah: Dan (ingatlah), Allah sentiasa mengetahui dengan mendalam akan apa jua yang kamu lakukan.

Walaupun lafaz ayat ini menunjukkan khabar dan maksudnya juga sebagai pemberitahuan, tafsiran ini bermaksud khabar itu berlaku sejajar dengan lafaznya dan kalam Allah tetap benar.

Di sini diterangkan beberapa permasalahan:

Pertama: Perkataan menunggu atau Tarabbus. Ada tiga perkara yang berkaitan dengannya iaitu perkahwinan, berwangi-wangian dan berpakaian cantik serta berurusan dan keluar rumah. Tentang perkahwinan: apabila isteri yang kematian suami melahirkan anak walaupun tidak lama setelah kematian suaminya, maka timbul perselisihan pendapat kepada tiga pendapat.

* Isteri itu halal (daripada idah).

* Dia tidak halal melainkan setelah berlalunya tempoh bulan-bulan tersebut, iaitu pendapat Ibn Abbas.

* Dia tidak halal melainkan setelah suci daripada nifas, iaitu pendapat al-Hassan, Hammad bin Abi Sulaiman dan al-Auza’ie.

Sepintas lalu pendapat Ibn Abbas agak jelas, tetapi (ia menjadi lemah) oleh sebab terdapat hadis Subai’ah al-Aslamiah yang melahirkan anak beberapa malam selepas kematian suaminya. Lalu Nabi s.a.w berkata kepadanya: Kamu telah halal, maka berkahwinlah dengan siapa yang engkau mahu. Hadis ini adalah sahih dan diriwayatkan oleh para Imam.

Kedua: Adakalanya bercampur dua benih dalam satu rahim. Oleh itu, idah yang dikira bagi kedua-dua benih itu ialah idah yang paling lama. Hal ini berlaku dalam beberapa contoh, antaranya apabila suami yang diisytiharkan meninggal dunia tiba-tiba kembali dan meninggal dunia, sedangkan ketika itu isterinya mengandung hasil perkahwinan dengan suami kedua.

Dalam hal ini, tempoh isteri beridah adalah terbanyak daripada dua idah (iaitu idah suami pertama iaitu idah kematian suami dan idah suami kedua iaitu sehingga melahirkan anak). Begitu juga jika suami yang disangka mati pulang kemudian menceraikan isterinya. Maka isterinya yang ketika itu telah berkahwin lain tidak selesai idahnya dengan melahirkan anak, malah hendaklah dimulakan dengan bilangan tiga kali haid setelah melahirkan anak.

Ketiga: Tentang memakai wangian dan berhias. Diriwayatkan daripada al-Hassan bahawa beliau berpendapat perkara itu boleh dilakukan dengan mengemukakan hujah bahawa Nabi s.a.w berkata kepada Asma’ binti Umais ketika suaminya, Jaafar meninggal dunia: Tahanlah dirimu selama tiga hari kemudian buatlah apa yang engkau mahu. Hadis ini adalah batil.

Para Imam meriwayatkan daripada Zainab binti Abi Salamah daripada Ummu Salamah daripada Nabi s.a.w bahawa seorang perempuan datang kepada Nabi seraya berkata: Sesungguhnya puteriku kematian suaminya, dan dia mengadu sakit pada matanya. Apakah dia boleh memakai celak pada kedua-dua belah matanya? Rasulullah s.a.w menjawab: Tidak, diulanginya dua kali atau tiga kali. Kemudian baginda bersabda: Tempohnya ialah empat bulan sepuluh hari. Sedangkan pada masa dahulu seorang perempuan melontar najis unta apabila genap setahun.

Zainab berkata: Wanita (pada zaman jahiliah) yang kematian suaminya memakai pakaian paling buruk dan masuk dalam rumah kecil tanpa menyentuh wangi-wangian sehingga berlalu tempoh setahun. Setelah itu dibawa seekor binatang sama ada keldai, kambing atau burung lalu dia menyapukan kotoran tubuhnya pada binatang itu. Biasanya benda yang disapu kotoran tubuhnya itu akan mati. Kemudian dia keluar lalu diberikan najis unta, lalu dia pun melontar najis itu. Setelah itu barulah dia kembali membuat apa yang dia mahu seperti memakai wangian atau sebagainya.

Keempat: Tentang isteri kematian suami yang keluar rumah, ada tiga pendapat:

* Keluar kerana berpindah rumah. Dalam hal ini dia tidak boleh berbuat demikian (semasa dalam idah) menurut kebanyakan ulama, melainkan pendapat yang diriwayatkan daripada Ibn Abbas, ‘Atta’ dan Sufiyan al-Tahuri. Hal ini kerana mereka menganggap ayat berkaitan keuar rumah itu tidak dimansuhkan. Namun, hal tersebut telah kami terangkan sebelum ini.

* Keluar kerana ibadat seperti menunaikan haji atau umrah. Ibn Abbas dan ‘Atta’ berkata: Mereka boleh keluar menunaikan haji yang fardu ke atas mereka. Umar dan Ibn Umar pula berkata: mereka tidak boleh menunaikan haji. Umar r.a pernah menyuruh perempuan yang sedang beridah supaya pulang dari Baida’ dengan melarang mereka daripada menunaikan haji. Justeru, pandangan Umar daripada kalangan khalifah-khalifah dan pandangan Malik daripada kalangan imam-imam serta selain mereka berdasarkan kewajipan beridah yang umum hendaklah diutamakan. Apatah lagi jika kita mengatakan bahawa kewajipan itu hendaklah dengan cara segera. Namun kewajipan beridah lebih kuat daripada kewajipan berhaji. Hal ini kerana idah itu adalah hak Allah s.w.t dan hak manusia dari sudut menjaga benih dan nasab suami, sedangkan hak haji itu hanya khusus untuk Allah s.w.t sahaja.

* Keluar berurusan pada waktu siang dan pulang pada waktu malam. Ia dibolehkan menurut pendapat Ibn Umar dan selainnya, iaitu dia boleh keluar pada waktu pagi dan pulang ketika waktu tidur. Pendapat mereka ini mengambil kira soal bermalam yang dianggap sebagai tunggak kepada tinggal di rumah dan maksudnya. Inilah yang dimaksudkan dengan hakikat tempat berlindung.

Iktibar Ayat:

* Kewajipan beridah bagi perempuan kematian suami selama empat bulan sepuluh hari.

* Ulama khilaf apabila suami meninggal dunia tanpa pengetahuan isteri melainkan selepas berlalu tempoh idah. Seperti menurut jumhur ulama, idahnya selesai. Walaupun begitu mengikut riwayat Ali, ia bermula dari isteri mengetahui kematian suaminya. Pendapat ini sama dengan al-Hassan, Umar bin Abd. Al-Aziz dan al-Sya'bi.

* Mengithbatkan sifat Allah Maha Mengetahui.

Bukan Yang Pertama (Siri 136)

Oleh SALINA IBRAHIM

Dua hari menemani Umar Khalil ke Port Dickson, lebih banyak masa dihabiskan sama ada di bilik atau sekadar berjalan-jalan di tepi pantai memandang laut lepas. Umar Khalil agak sibuk mengikuti seminar, jadi dia sengaja tidak mahu menuntut apa-apa. Habis berseminar, biasanya Umar Khalil akan cepat-cepat menyiapkan tugasannya sebelum mengirimkan ke ibu pejabat melalui e-mel.

Dia rasa sudah cukup baik kerana Umar Khalil mahu mengajaknya sekali dalam kesibukannya menguruskan itu ini. Dia sedar suaminya akan lebih selesa bekerja tanpa kehadiran dia. Tetapi suaminya itu langsung tidak mengeluh atau merungut apa-apa.

Jadi dia rasa, dia tidak berhak untuk mengada-ada dan meminta yang bukan-bukan. Tidak mengapalah sekadar duduk di bilik menghabiskan masa menonton satu demi satu filem yang ditayangkan di saluran televisyen satelit.

Atau kalau sudah terlalu bosan, dia duduk di tepi balkoni kamarnya melihat kanak-kanak yang riang mandi manda di kolam renang di aras bawah. Kalau-kalau tergerak hati untuk keluar, dia akan menghala ke tepi pantai, melihat alam luas yang terbentang.

Setiap kali Umar Khalil bertanya aktivitinya pagi atau petang, dia hanya memberikan jawapan yang sama.

“Itu saja yang ditengok pagi sampai ke petang. Tak jemu ke?” Umar Khalil mengusiknya ketika suaminya itu masuk ke bilik menjelang jam lima. Meletakkan beg laptopnya di atas meja.

Dia tergelak.

“Jemu. Siapa tak jemu, tengok cerita orang putih yang mengangkat mereka saja sebagai hero. Konon-konon merekalah penyelamat dunia, jadi wira...” Yasmin Zulaikha membalas gesit.

Tayangan filem Hollywood yang memaparkan gerak pantas si hero menyelamatkan penumpang sebuah kapal persiaran yang hilang kendalian kerana disabotaj sedang dimainkan di kaca televisyen. Si hero kacak sedang menunjuk pandai berbalah pendapat dengan pembantu kapten untuk menyelamatkan kapal berkenaan.

Umar Khalil mengambil tempat di sebelahnya. Mengambil remote control, terus memadamkan televisyen.

“Bersiap! Kita keluar...”

“Kerja abang?”

“Kerja abang dah selesai. Tinggal saki-baki seminar, rasanya tak ada lagi yang penting. Semua bahan sudah die-mel ke pejabat. Malam ini peserta seminar ada jamuan makan malam. Majlis tu tak penting bagi abang. Sekarang, masa abang untuk Zu...”

Umar Khalil memandu menghala ke bandar, berpusing-pusing sekitar, sebelum singgah menikmati makan malam. Kemudian mereka mengambil keputusan menyusuri kawasan pantai, sekadar untuk bersantai-santai, melihat pelbagai barang berwarna-warni yang dijual di gerai-gerai tepi jalan dan memerhati gelagat manusia di pangkal malam.

Malam minggu orang ramai melepak di tepi pantai. Terhibur dia memerhatikan orang ramai yang bersantai. Terasa benar, sudah beberapa lama dia tidak keluar, asyik terperuk di kampung, bergelumang dengan kerja-kerja yang tidak pernah selesai dan tidak habis-habis.

“Suka tengok Zu ceria begini...” Umar Khalil merenungnya ketika dia sedang leka menyaksikan gelagat sekumpulan remaja mengelilingi unggun api, bernyanyi entah apa-apa.

Yasmin Zulaikha menoleh. Tersenyum. Kiranya ini kali pertama, dia dapat berdua-duaan dengan suami dalam suasana yang cukup lain. Di tempat yang tiada siapa mengenali dia dan jauh dari rakan-rakan serta saudara mara.

Jauh daripada orang-orang yang dikenali, terasa betapa dia memang memerlukan Umar Khalil dalam hidupnya!

“Abang langsung ambil cuti dua hari. Kita ke Kuala Lumpur, jumpa Abang Long dan saudara mara abang di KL ya?”

Patutlah Umar Khalil bereya-eya menghabiskan semua kerjanya di sini. Mulanya Yasmin Zulaikha sedikit hairan. Suaminya boleh menghabiskan kerjanya selepas mereka kembali nanti. Tetapi kata Umar Khalil, dia lebih rasa tenang jika semua kerjanya dapat disiapkan lebih awal.

Rupa-rupanya suaminya itu sudah merancang suatu kejutan yang lain.

Mereka meninggalkan Port Dickson keesokan hari, langsung bertolak ke Kuala Lumpur. Abang Long Umar Khalil di Putrajaya sudah menunggu, malah sedikit bereya-eya menyediakan hidangan yang agak istimewa untuk tetamu. Ada juga beberapa orang tetamu lain, yang diperkenalkan sebagai sepupu dan saudara mara sebelah suaminya.

“Saya tak tahu ada majlis makan-makan begini...” Yasmin Zulaikha sedikit terpinga.

“Umar buat kejutan untuk Yasmin. Ni semua saudara mara rapat kita yang ada di KL. Dah tak ada ibu bapa, kampung halaman pun tak ada, jadi kami ‘buat kampung’ di sini. Saudara mara yang dahulunya tak rapat, dah jadi akrab...” Abang Long menerangkan.

“Kami rajin buat potluck setiap bulan...” sampuk Kak Longnya.

“Ni semuanya datang nak berkenalan dengan isteri Umar,” sahut lagi satu suara, seorang lelaki muda berdahi sulah yang sedang mengelek anak kecil.

Isterinya di belakang, sedang hamil kelihatannya, tersenyum sambil meletakkan kuah kacang di atas meja.

Yasmin Zulaikha tersenyum, terasa dirinya begitu diraikan dan diterima baik dalam kelompok rakan-rakan dan saudara mara Umar Khalil. Ramai yang dia tidak sempat berkenal-kenalan kerana tidak semuanya dapat hadir pada hari perkahwinannya lalu.

Lebih daripada itu, dia terasa sedikit kagum dengan usaha kelompok kecil ini mengeratkan hubungan akrab sesama mereka. Walaupun tanpa ibu bapa, tanpa kampung halaman dan saudara mara yang sudah bersepah di sana sini, tetapi masih ada segelintir yang punya daya inisiatif sebegini.

Ini suatu pengalaman baru baginya.

Alangkah indahnya berkeluarga besar!

Dua hari dihabiskan sekitar ibu kota, bertemu rakan lama dan saudara mara yang lama tidak ditemui. Malah berpeluang juga bertemu Jason apabila Umar Khalil sedikit bersusah payah menghubungi anak muda itu dan menggesa agar dapat meluangkan masa bertemu.

Mereka bertemu di sebuah kafe tidak jauh dari kolej Jason di Petaling Jaya. Anak muda itu sedikit sebak ketika bertentang mata dengan Yasmin Zulaikha. Perkara pertama yang diucapkannya, dia sangat terkilan kerana tiada sama ketika emak berpulang ke rahmatullah. Rombongan homestay yang diikutinya pulang sehari awal sebelum itu.

“Saya dapat tahu dari Anis. Dia yang telefon. Tak banyak yang dia beritahu...” luah Jason.

Juga tidak banyak yang dapat Yasmin Zulaikha perihalkan mengenai emak kerana emak pergi dengan cara baik dan kiranya tiada terhutang apa-apa dengan sesiapa. Tetapi yang lebih penting, dari pertemuan dengan Jason, dia dapat melihat perkembangan anak muda itu dengan mata kepalanya sendiri. Dia rasa lega meninggalkan Jason selepas melihat betapa anak muda itu semakin kuat menongkah arus.

“Zu puas hati?” Umar Khalil semacam menduga ketika mereka dalam perjalanan pulang. Berdua dalam kereta.

“Singkat tapi bermakna...” dia membalas, memaksudkan percutian mereka.

Mereka saling bertentang mata, saling mengumbar senyuman yang hanya mereka sahaja mengerti.

Bersambung.

Bersama YaPEIM: Prinsip Qurani panduan pengurusan terbaik

Oleh Penulis Khas YaPEIM


PERANAN MASJID: Urusan pentadbiran kehidupan umat dilaksanakan dengan semangat masjid (tempat sujud kepada Allah) kerana ia adalah sebahagian daripada pengabdian kepada Tuhan.

Nilai amalan yang dilaksanakan Rasulullah sebagai model paling sesuai dalam semua bidang

SEJARAH perkembangan pentadbiran dan pengurusan Islam dapat ditelusuri sejak era Nabawi lebih 1,400 tahun lalu, iaitu ketika terbukanya negara Islam di Madinah. Sesuai realiti dan keperluan zaman itu, amalan pengurusan lebih berorientasikan pentadbiran hal ehwal kenegaraan (politik).

Dari segi struktur dan mekanisme, memang belum cukup canggih tetapi ia dianggap sebagai model terbaik kerana pada zaman itulah ajaran Islam (al-Quran dan al-Sunnah) dilaksanakan sebaiknya dalam semua bidang kehidupan, termasuk pengurusan dan pentadbiran.

Rasulullah SAW sendiri yang memimpin, maka segala urusan dilaksanakan menurut petunjuk wahyu Ilahi. Kejayaan Baginda SAW memimpin manusia mencipta kehidupan berkualiti mencapai piawaian ketuhanan iaitu keredaan Allah.


Prestasi cemerlang Baginda SAW dalam bidang keagamaan dan keduniaan turut diapresiasi dan dikagumi sejumlah besar peneliti termasuk peneliti Barat yang rasional dan objektif.

Michael H Hart dalam bukunya The 100 A Ranking of the Most Influential Persons in History meletakkan nama Muhammad SAW di puncak urutan 100 tokoh dunia paling berpengaruh dalam sejarah.

Ketika membuat ketetapan itu beliau mengatakan: "Pilihan saya Muhammad sebagai tokoh nombor satu dalam senarai tokoh paling berpengaruh dalam dunia mungkin memeranjatkan beberapa pemimpin dan dipersoalkan oleh orang lain, tetapi beliau seimbang agama dan sekular."


Dilihat dari segi urusan pengurusan, ciri penting yang sekali gus menjadi faktor kecemerlangannya ialah kuantiti kepemimpinan Rasulullah SAW. Tidak diragukan Baginda berjaya memenuhi fungsi utama kepemimpinan iaitu transformasi kemanusiaan dan pembinaan budaya.

Memang tumpuan utama pada tahap itu ialah pembangunan manusia atau yang disebut dalam pengurusan sebagai Pembangunan Sumber Daya Manusia. Hakikat bahawa modal terpenting adalah manusia ternyata disedari sejak zaman dulu. Segala bermula dengan membina manusia berkualiti menerusi penghayatan tauhid dengan segala implikasi liberatif-transformatifnya.

Kesaksian tauhid (tidak ada Tuhan melainkan Allah) membawa implikasi pembebasan manusia daripada pengabdian kepada apa pun dan siapa pun selain Allah. Dengan kata lain, tauhid adalah doktrin pembebasan yang sebaiknya.

Manusia tauhidik adalah manusia berjiwa merdeka yang peka dengan martabat, kehormatan dan kemampuan dirinya sebagai makhluk mulia. Selain itu, ajaran tauhid juga membawa implikasi bahawa Allah adalah satu-satunya sumber petunjuk dan nilai hidup.

Dengan menghayati petunjuk dan nilai ketuhanan secara serius dan berterusan, terbinalah watak manusia rabbani yang sentiasa menyedari kehadiran Tuhan dalam segala tingkah lakunya. Manusia tauhidik sebagai modal utama pentadbiran era Nabawi ternyata berjaya menghasilkan kecemerlangan dalam pelbagai bidang, dakwah, perang, diplomasi dan kehidupan umat umumnya.

Demikianlah terbinanya asas pengurusan pentadbiran berlandaskan nilai Qurani. Memang kata tadbir itu sendiri adalah istilah Qurani yang disebut berulang kali pelbagai tempat seperti dalam surah Yunus, ayat 3 dan 31; surah al-Ra'd, ayat 2 dan surah al-Sajdah ayat 5.

Banyak ayat al-Quran yang mengimbau manusia merenung hakikat bahawa Tuhan adalah pengurus pentadbir (alam dan sekalian makhluk) yang sebaiknya. Selain itu, banyak -ayat lain yang secara langsung memberikan panduan mengenai pengurusan yang baik.

Prinsip dan nilai Qurani seperti musyawarah, keadilan, kebenaran, keikhlasan, keihsanan, persaudaraan, kasih sayang dan sebagainya itu tidak hanya dibaca tetapi dilaksanakan dengan bermodalkan amalan (sunnah) Rasulullah SAW dalam pelbagai konteks, sebagai ketua negara, ketua tentera dan ketua hakim.

Gambaran mengenai pentadbiran gaya Nabawi dapat dilihat dalam catatan sunnah dan sirahnya. Termasuk yang berbentuk dokumen seperti Perlembagaan Madinah (Sahifah Madinah), surat perjanjian dan surat menyuratnya dengan ketua negara asing.

Objektif utama pentadbiran Nabawi ialah untuk meratakan dakwah dan pembinaan kehidupan yang sejahtera, adil dan bermoral berasaskan syariat.

Antara ciri menarik pentadbiran era itu ialah Nabi SAW sendiri yang menepati posisi puncak sebagai pemimpin tertinggi pusat bukan saja memiliki kuasa eksekutif, tetapi juga sebagai teladan terunggul yang memimpin sekali gus mendidik.

Meskipun Rasulullah SAW maksum dan sentiasa terbimbing dengan wahyu Ilahi, pentadbirannya tetap berdasarkan musyawarah. Dalam melaksanakan pelbagai urusan kenegaraan Baginda sentiasa didampingi mushir (penasihat/perunding).

Oleh itu, ruang penyertaan umat dalam pentadbiran negara terbuka luas. Sistem pentadbiran Nabawi juga memperlihatkan ciri disentralisasi yang memberikan ruang kepada pemerintah daerah menggunakan kuasa budi bicara sesuai dengan realiti dan keperluan daerah masing-masing tertakluk kepada dasar umum penguasa pusat. Sistem ini memungkinkan berlakunya pentadbiran partisipatif.

Sebagaimana dinyatakan sebelum, struktur organisasi pentadbiran era itu belum begitu canggih, tetapi cukup kompeten dalam konteks zaman dan lingkungan ketika itu.

Antara jawatan penting yang diwujudkan termasuk Naib, Setiausaha (Katib), Hakim (Qadi ), Perunding (Mushir), Wakil atau Duta (Rasul atau Safir), Pemungut Zakat (Amil), Gabenor (Wali) dan Naqib (Nuqaba). Struktur dan mekanisme itu memadai untuk melaksanakan fungsi memelihara agama dan mengurus kehidupan umat.

Seperkara yang cukup menarik ialah peranan masjid (al-Masjid al-Nabawi) sebagai pusat dan paksi segala kegiatan hidup umat baik yang bersifat ibadat, kemasyarakatan, kenegaraan dan kebudayaan.

Fakta itu menunjukkan hakikat bahawa tidak ada pemisahan antara agama dengan negara. Ajaran tauhid secara langsung menghendaki supaya negara diurus secara agama. Urusan pentadbiran kehidupan umat dilaksanakan dengan semangat masjid (tempat sujud kepada Allah) kerana ia adalah bahagian daripada pengabdian kepada Tuhan.

Pentadbiran dalam Tamadun Islam terus berkembang sesuai dengan perkembangan sejarah sosio politiknya. Pada zaman pemerintahan al-Khulafa' al-Rashidun, liputan pentadbiran Islam bertambah luas dengan penggabungan daerah baru dalam kesatuan wilayah Islam.

Wilayah pentadbiran khalifah pertama Abu Bakar al- Siddiq meliputi daerah tanah besar Hijaz, Yaman dan Bahrain. Bagaimanapun, dari segi bentuk dan sistem pentadbiran, pada dasarnya masih kekal sebagaimana diamalkan pada zaman Rasulullah SAW terutama sistem syura yang menjadi prinsip utama pentadbiran pengurusan Islam.

Keadaan itu mungkin ada kaitan dengan sikap Abu Bakar yang peka dengan kedudukannya sebagai Khalifatu Rasulullah (pengganti Rasulullah SAW) dan kerana itu juga beliau tidak mahu merubah segala yang diputuskan oleh orang digantikannya (Rasulullah SAW).

Penjara pesalah syariah, jenayah mesti diasing

Oleh Zainul Rijal Abu Bakar

APABILA seseorang melakukan kesalahan jenayah dan berjaya disabitkan di mahkamah, ada beberapa bentuk hukuman dikenakan antaranya boleh dikenakan denda, sebatan, dipenjarakan, dibuang daerah, digantung dan sebagainya bergantung jenis jenayah dilakukan.

Berhubung hukuman penjara, peruntukan yang ada menyaksikan Mahkamah Sivil boleh menjatuhkan hukuman penjara sehingga seumur hidup berbanding dengan bidang kuasa Mahkamah Syariah yang jauh lebih kecil, hanya diperuntukkan kepada tempoh maksimum tiga tahun.

Kita sangat berharap pindaan kepada peruntukan bidang kuasa Mahkamah Syariah dilakukan demi memartabatkan Mahkamah Syariah di negara ini.

Walaupun hukuman penjara yang boleh dijatuhkan Mahkamah Syariah terhad kepada tempoh maksimum selama tiga tahun (berbanding dengan Mahkamah Sivil), hakikatnya memang Mahkamah Syariah mempunyai kuasa dan sudah pun menjatuhkan hukuman penjara terhadap pesalah syariah seperti mana diperuntukkan.

Pelbagai kesalahan jenayah syariah mempunyai peruntukan hukuman penjara seperti dalam Enakmen Jenayah Syariah, Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam dan beberapa undang-undang lain lagi.

Hukuman penjara dalam Islam bertujuan antara lain, untuk memberi peluang pesalah menjalani sesi pemulihan dan bertaubat, bukan hanya untuk menyeksa pesalah dengan menarik hak kebebasan mereka. Bagi tujuan itu, penting untuk kerajaan menggarap modul yang sesuai.

Buat masa ini, semua pesalah sama ada pesalah jenayah atau jenayah syariah ditempatkan dalam penjara yang sama. Tidak dapat dibayangkan seorang pesalah jenayah syariah seperti berpoligami tanpa kebenaran atau melanggar fatwa mufti diletakkan di penjara sama dengan pesalah dadah, rogol dan merompak.

Dikhuatiri pesalah syariah ini akan terpengaruh dengan pesalah lain dan apabila keluar kelak mereka bukannya insaf atas kesalahan yang dilakukan tetapi lebih teruk daripada itu, cuba melakukan kesalahan lain pula.

Dalam hal demikian, sudah sampai masanya kerajaan memikirkan untuk mengasingkan penjara pesalah syariah daripada pesalah jenayah lain dan modul khusus dibuat bagi memfokuskan dalam tempoh hukuman penjara itu pemulihan akidah, akhlak dan adab dilakukan.

Tujuannya, supaya tatkala mereka melangkah keluar daripada penjara berkenaan mereka keluar dengan penuh keinsafan dan bertaubat tidak akan mengulangi kesalahan yang dilakukan itu.

Mungkin cetusan pandangan ini membawa implikasi besar daripada segi kewangan kerajaan dan perbelanjaan serta perjawatan pegawai awam, namun ia dilihat sebagai amat perlu memandangkan kadar kesalahan jenayah syariah semakin hari semakin berganda dan tidak mendapat perhatian sewajarnya daripada pihak yang berkenaan.

Apatah lagi apabila melihat situasi di penjara sivil yang terlalu sesak tidak memungkinkan pesalah syariah mendapat program yang boleh menginsafkan mereka. Keperluan penjara berasingan bagi pesalah syariah amat ketara kerana penjara yang ada seolah-olah terlalu sukar mendidik banduan.

Sering kali kita dengar pesalah mengulangi kesalahan mereka hingga kadang-kadang ditangkap dan dipenjarakan kali kedua selepas keluar dari penjara.

Hal ini mengakibatkan kerajaan membelanjakan banyak wang awam bagi menanggung mereka di penjara.

Sifat punitif penjara itu sudah dikesampingkan kerana tiada atau kurangnya nilai keagamaan disemai dalam penjara. Bukan tiada langsung program keagamaan diadakan dalam penjara tetapi tidak sesuai apabila dicampurkan bersama antara pesalah berat dengan pesalah syariah.

Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM) sudah mengadakan lawatan ke penjara wanita di Kajang bagi melihat program kesedaran agama dan hak wanita di sisi hukum syarak yang disediakan kepada banduan wanita penjara berkenaan.

Bagi tujuan pemulihan pesalah berkaitan kesalahan akidah, kaunseling agama oleh mereka yang terlatih wajar dilaksanakan.

Untuk itu, jabatan kerajaan lain boleh bersama membantu seperti Jabatan Agama Islam, Jabatan Mufti dan Jabatan Kebajikan.

Di samping itu juga, pertubuhan bukan kerajaan (NGO) berkaitan juga boleh membantu pihak penjara syariah dalam program yang akan diadakan. Penyelidik dan ahli akademik daripada institusi pengajian tinggi juga boleh membantu menjayakan dasar ini.

Minggu lalu penulis dijemput Jabatan Mufti Negeri Sembilan untuk membentangkan kertas kerja dan menyertai bengkel menggubal dasar berkaitan pemantapan dan pemulihan akidah. Penulis dapati usaha dijalankan Jabatan Mufti Negeri Sembilan amat berkesan dan boleh dijadikan contoh.

Walaupun dalam kekangan prasarana kemudahan dan peruntukan undang-undang yang begitu terhad, Jabatan Mufti Negeri Sembilan dalam keupayaan yang ada berusaha memulihkan akidah orang Islam yang dirujuk kepada mereka.

Bayangkan jika Jabatan Mufti seperti ini dibekalkan dengan keupayaan sepenuhnya daripada aspek infrastruktur, perjawatan dan yang lebih penting sumber kuasa daripada sudut undang-undang, sudah tentu aspek pemulihan yang dijalankan akan lebih berkesan dan teratur.

Program penghayatan agama, peningkatan akhlak Islamiah, pemantapan aqidah dan nilai budaya Islam juga perlu dititikberatkan dalam modul dakwah dalam penjara. Ini termasuk penjara yang ada sekarang ini dan juga penjara untuk kesalahan syariah yang dicadangkan.

Dengan cara itu pesalah syariah akan menginsafi kesalahan yang mereka lakukan dan peluang untuk membuka lembaran baru dalam catatan kehidupan mereka adalah amat besar.

Demi pemulihan, kerajaan perlu mengadakan penjara berasingan bagi pesalah syariah.

Pelaksanaan penjara berasingan akan membawa kesan besar kepada pesalah dan juga sistem keadilan syariah di negara ini.



Penulis ialah Presiden Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM). Sebarang komentar boleh dikirim ke exco_pgsm@yahoo.com