Friday, August 14, 2009

AGAMA : JUMAAT 14 OGOS 2009


Al-Matien gabung kaedah lama dan baru
SEMENTARA menunggu anak-anak menghabiskan kelas mengaji, sempat jugafikiran melayang mengingat zaman kecil-kecil sewaktu mengaji di rumahustaz, lebih tiga dekad dahulu. Ketika itu, mengaji masih menggunakankaedah lama iaitu al-Baghdadi.


Umat Islam umat terbaik
SHEIKH Muhammad Abu Zahrah berkata: Selepas Allah menceritakan dalamayat-ayat terdahulu berkenaan kelebihan orang yang beriman daripadayang lain kerana mereka mengambil hukum Islam, mengambil hidayahdaripadanya,

Rasulullah diajarkan bacaan al-Quran
ALLAH SWT telah mengajar Rasulullah SAW cara untuk menerima wahyu(ayat-ayat al-Quran) yang dibawa oleh malaikat Jibril. Apabila Jibrilmembawa ayat-ayat yang diturunkan itu, Rasulullah dikehendaki mengikutbacaan Jibril.


Ramah mesra Taman Impian Putra
SUDAHlumrah, manusia walaupun begitu hebat sekalipun tidak akan mampu hidupberseorangan, pasti memerlukan antara satu sama lain. Ajaran Islammenuntut manusia bercampur dan bermesra dengan masyarakat.


Istihadah tidak halang beribadat
SOALAN: SAYA kini dalam menuju menopaus. Kedatangannya pada Julai inihanya sebanyak dua atau tiga titisan sahaja pada setiap kalikedatangannya dan hanya sekali sahaja dalam satu hari itu.

Jangan tangguh tunai zakat
Soalan 1: SESEORANG yang telah cukup segala syarat wajib zakatnyatetapi dengan sengaja menangguhkannya tanpa sebarang keuzuran sehinggaberlaku kebakaran menyebabkan hartanya rosak, apakah dia masih wajibberzakat?






Puasa perkukuh ikatan silaturahim sesama Islam
SEMINGGUlagi, umat Islam akan menyambut kedatangan Ramadan dengan berpuasa,bulan yang penuh barakah. Di mana permulaannya rahmat, manakalapertengahannya pengampunannya dan akhirnya merdeka daripada api neraka.Bulan diturunkan al-Quran sebagai petunjuk untuk semua manusia. Bulanyang dibuka Allah SWT pintu syurga dan ditutup pintu neraka dan diikatsemua syaitan. Bulan kemenangan Islam dalam peperangan Badar danpenaklukan Kota Makkah.

Arak punca pesakit gila, saraf paling ramai di hospital
ISLAMmengharamkan arak sejak 14 abad yang lalu. Orang Arab jahiliah sebelumkedatangan Islam adalah peminum arak yang tegar. Mereka menganggap araksebagai minuman terbaik untuk menikmati keseronokan hidup sebenar.Terdapat juga di kalangan segelintir umat Arab jahiliah yang barumemeluk Islam cuba mempengaruhi Rasulullah SAW dengan mengatakan arakboleh menjadi penawar dan ubat untuk seseorang. Rasulullah segeramenyanggah anggapan itu dengan bersabda: "Ia bukan ubat, bahkansebenarnya adalah punca kepada segala penyakit" (riwayat Muslim).

Al-Matien gabung kaedah lama dan baru

Al-Matien gabung kaedah lama dan baru


MOHD. Zamri Mohd. Zainuldin (kanan) dan Mohd. Wahid Abd. Hanif adalah pencetus dan penggerak utama kaedah al-Matien.


SEMENTARA menunggu anak-anak menghabiskan kelas mengaji, sempat juga fikiran melayang mengingat zaman kecil-kecil sewaktu mengaji di rumah ustaz, lebih tiga dekad dahulu. Ketika itu, mengaji masih menggunakan kaedah lama iaitu al-Baghdadi.

Masih segar dalam ingatan bagaimana tok guru yang kami panggil Pak Siran kini sudah arwah (semoga Allah cucuri rahmat ke atas beliau) mengajar kami mengenal huruf-huruf hijaiyah secara berperingkat. Sehinggalah ada di antara kami berjaya khatam al-Quran sebelum menginjak kaki ke sekolah menengah.

Kini, sistem pendidikan di Malaysia telah memperkenalkan kaedah Iqra’ bagi menggantikan kaedah lama. Kaedah Iqra’ adalah suatu kaedah bacaan terus tanpa perlu memperkenalkan dahulu huruf hijaiyah dan tanda bacaan bahasa Arab.

Kaedah ini sememangnya berkesan untuk membolehkan seseorang itu membaca al-Quran seawal usia empat atau lima tahun dengan cepat tanpa perlu mengenal huruf terlebih dahulu.

Pun begitu, tidak dapat dinafikan terdapat sedikit kelonggaran dan kekurangan menerusi kaedah baru ini. Namun, ini juga tidak bermakna kaedah Iqra’ ataupun kaedah al-Baghdadi itu tidak bagus, jauh sekali mempertikaikan kredibiliti keberkesanannya.

Penyusun kaedah al-Matien yang juga guru al-Quran yang tidak asing lagi iaitu Mohd. Zamri Mohd. Zainuldin atau lebih dikenali sebagai ‘Ustaz Mari Mengaji’ di kaca televisyen dan Mohd. Wahid Abd. Hanif, seorang guru al-Quran dan Editor Syariah di Telaga Biru Sdn. Bhd.

Mereka berusaha mencipta dan membentuk kaedah al-Matien menerusi pengalaman dan penglibatan mengajar dan membangunkan kelas pengajaran al-Quran.

“Selagi mana tiap sesuatu itu ciptaan manusia, ia tetap ada kelemahan. Begitu juga dengan kaedah al-Matien yang kami hasilkan ini,” kata Mohd. Zamri.

Sebenarnya, kata Mohd. Zamri, kaedah yang pernah dipakai suatu ketika dahulu seperti kaedah al-Baghdadi, mempunyai kelebihan seperti penekanan dalam memperkenalkan huruf-huruf hijaiyah terlebih dahulu dan lebih teliti dengan kaedah mengeja walaupun pelajar agak lambat dapat membaca.

“Kaedah Iqra’ pula diguna pakai kerana pelajar cepat membaca. Sayangnya, ia tidak pula menekankan pengenalan huruf,” katanya.

Menurut Mohd. Zamri, kaedah Iqra’ bukan tidak bagus tetapi ia lebih menekankan kepada bunyi berbanding para pelajar perlu mengenal huruf-huruf hijaiyah itu sendiri.

Apabila penekanan hanya pada bunyi huruf, jelas beliau, dibimbangi pelajar tidak mengenal huruf di kemudian hari kelak.

“Ini kerana, dalam mengaji, seseorang itu amat perlu untuk mengenal dan mengetahui sifat-sifat huruf dan tempat keluarnya serta makhrajnya. Ini penting untuk mendalami ilmu tajwid,” jelas Mohd. Zamri.

Beliau dan Mohd. Wahid mengambil masa hampir dua tahun untuk mencipta kaedah al-Matien ini.

Kata Mohd. Zamri, hasil penampilan beliau dalam program Mari Mengaji yang mengetengahkan kaedah al-Matein, didapati permintaan daripada orang ramai semakin meningkat.

Malah dengan bentuk interaktif, berwarna-warni dan pengajaran secara berperingkat serta dimantapkan dengan hukum tajwid adalah kelebihan kaedah al-Matien ini.

“Oleh sebab itu, saya berhasrat agar kaedah al-Matien ini dapat menggantikan satu sistem yang sedia dipakai oleh arus perdana di sekolah-sekolah iaitu Iqra’.

“Apa lagi, kaedah al-Matien ini adalah ciptaan atau karya sepenuhnya anak Malaysia,” jelas beliau.

Ibu bapa dan guru-guru al-Quran yang berhasrat memantapkan penguasaan kaedah ini, tidak perlu bimbang kerana dalam masa terdekat ini Telaga Biru Sdn. Bhd. akan mengeluarkan cakera padat digital (DVD) al-Matien.

DVD ini akan dapat menerangkan proses pembelajaran dan pengajaran kaedah al-Matien ini secara lebih lengkap dan terperinci.

Di samping itu, diyakini bahawa kaedah yang diperkenalkan itu boleh merangkumi tujuh qiraat.

Sementara itu, Mohd. Wahid berkata, penyusunan kaedah al-Matien, bukan bertujuan membangga diri mengatakan kaedah yang diperkenalkan ini adalah yang paling sempurna.

Namun, sekurang-kurangnya ia adalah satu usaha anak tempatan untuk menjadikan kaedah membaca al-Quran dan menguasai ilmu tajwid menjadi suatu perkara yang mudah dengan teknik dan sistem yang diperkenalkan.

“Selain menggabungkan kaedah lama dengan kaedah baru, ia juga menampung kekurangan yang ada pada kaedah lama dan baru.

“Malah diyakini lebih mantap dan satu kaedah yang juga cepat dalam menguasai bacaan al-Quran tanpa perlu mengeja.

“Di samping itu, ia juga memperkenalkan pelbagai teknik yang berkesan untuk menguasai ilmu tajwid dengan cepat dan tepat. Malah menerusi gambar rajah (infografik), mengikut format Rasm Uthmani, pelajar dijelaskan tentang panduan sebutan, memberikan contoh ayat daripada al-Quran agar memudahkan lagi pemahaman. Manakala pada bahagian hukum pula diwarnakan,” ujarnya yang berkunjung ke pejabat Mega, baru-baru ini.

Hakikatnya, untuk mengubah penggunaan kaedah sedia ada yang sudah sebati dalam masyarakat Muslim di negara ini kepada kaedah al-Matien, akui Mohd. Zamri dan Mohd. Wahid bukanlah mudah, waima apa yang diusahakan itu adalah bermatlamat untuk pemantapan penguasaan bacaan al-Quran.

Untuk itu, Telaga Biru selaku penerbit, mengalu-alukan semua pihak yang menggunakan kaedah al-Matien ini untuk menganjurkan kursus kemahiran guru di tempat masing-masing.

Pihak mereka bersedia untuk memberi latihan dan teknik mengajar. Untuk maklumat lanjut layari www.telagabiru.net.my atau menghubungi 03-6275 4070.

Umat Islam umat terbaik

Umat Islam umat terbaik


Umat islam perlu menguasai ilmu untuk muncul sebagai umat terbaik.


SHEIKH Muhammad Abu Zahrah berkata: Selepas Allah menceritakan dalam ayat-ayat terdahulu berkenaan kelebihan orang yang beriman daripada yang lain kerana mereka mengambil hukum Islam, mengambil hidayah daripadanya,

membentuk jemaah yang utama lagi mulia, yang beriman dengan Allah melakukan amal makruf nahi munkar dan begitu juga saling berpesan dengan kebenaran dan kesabaran.

Kemudian Allah menceritakan pula golongan ahli kitab yang memusuhi orang Islam.

Ayat ke-111

Firman Allah SWT yang bermaksud: Mereka (kaum Yahudi dan Nasrani) tidak sekali-kali akan membahayakan kamu, kecuali menyakiti (perasaan kamu dengan ejekan dan tuduhan yang tidak berasas). Dan jika mereka memerangi kamu, mereka akan berpaling lari membelakangkan kamu (kalah dengan sehina-hinanya), sesudah itu mereka tidak akan mencapai kemenangan.

Sebab Nuzul

Ayat ini diturunkan kerana ketua-ketua orang Yahudi di Madinah telah mengganggu dan menyakiti orang-orang yang masuk Islam dari golongan mereka seperti Abdullah bin Salam dan sahabat-sahabatnya. Oleh yang demikian Allah SWT menurunkan ayat ini.

Iktibar dan fiqh ayat

i. Ibn Kathir berkata: "Allah mengkhabarkan kepada hamba-nya yang beriman berita gembira tentang kemenangan mereka terhadap ahli kitab dan golongan kafir".

ii. Al-Alusi berkata: "Ayat ini menjadi dalil yang nyata berkenaan dengan kenabian Muhammad SAW kerana perkhabaran yang ghaib telah mengesahkan realiti yang sebenar.

iii. Al-Hassan berkata: "Dakwaan mereka adalah pendustaan terhadap Allah".

Ringkasnya, mereka ini tidak lagi memiliki harga diri dan rasa kebesaran kerana kekuasaan dan kerajaan telah hilang daripada diri mereka.

Sesungguhnya rasa kebesaran itu hanya dapat kembali semula kepada mereka dengan bantuan orang luar serta melalui dua bentuk perjanjian, iaitu perjanjian yang telah ditetapkan Allah SWT dan perjanjian yang berlaku di kalangan manusia.

iv. Muhammad Quraish Shihab berkata: "Kata yadhurrikum diambil dari kata dharar, yang difahami oleh ulama dalam erti menyakitkan badan, sedang kata adza difahami dalam erti gangguan yang menyentuh perasaan yang amat terkesan dalam jiwanya.

Sebab itu terjemahan di atas menggunakan kata tetapi gangguan-gangguan saja. Ada juga yang memahami kata adza sebagai mudarat sehingga mereka menterjemahkannya: Sekali-kali mereka tidak akan dapat membuat mudarat kepada kamu, kecuali mudarat yang bersifat cemuhan sahaja.

v. Hamka berkata: "Orang yang beriman bersedia mati syahid dalam imannya. Si fasiq hanya mencintai hidup.

Oleh sebab itu peringatan yang dikemukakan Tuhan di dalam ayat ini untuk kita jadikan pedoman mengukuhkan semangat Islam dengan terus berdakwah, berani menegakkan kebenaran dan berjihad di jalan Allah SWT.

Dalam ayat ini ada tiga kegembiraan daripada perkhabaran yang ghaib iaitu:

i. Gangguan musuh-musuh Islam tidak akan menjejaskan umat Islam.

ii. Jika mereka menentang umat Islam di medan pertempuran mereka akan undur kerana kekalahan yang dialami sangat teruk.

iii. Mereka tidak mendapat pertolongan.

Ketiga-tiga kegembiraan ini benar-benar telah berlaku. Benarlah janji-janji Allah SWT dan akhirnya orang-orang Islam akan memelihara agamanya dengan penuh keikhlasan dan kejujuran.

Ayat ke-112

Firman Allah SWT yang bermaksud: Mereka ditimpakan kehinaan (dari segala jurusan) di mana sahaja mereka berada, kecuali dengan adanya sebab dari Allah dan adanya sebab dari manusia. dan sudah sepatutnya mereka beroleh kemurkaan dari Allah, dan mereka ditimpakan kemiskinan (dari segala jurusan). Yang demikian itu, disebabkan mereka sentiasa kufur ingkar akan ayat-ayat Allah (perintah-perintah-Nya), dan mereka membunuh Nabi-nabi dengan tiada alasan yang benar. Semuanya itu disebabkan mereka derhaka dan mereka sentiasa mencerobohi (hukum-hukum Allah).

Iktibar dan fiqh ayat

i. Ibn Jauzi berkata: "Maksud tali di sini ialah perjanjian. Inilah pendapat Ibn Abbas, Ata', al-Dhahaq, al-Qatadah, al-Suddi dan Ibn Zaid.

ii. Sheikh Muhammad Abu Zahrah berkata: "Allah sifatkan orang yang beriman dengan tiga sifat iaitu:

* Bersyukur kerana syukur itu pertama ketaatan.

* Sabar kerana iman hasil yang pertama dari syukur membawa menahan pencegahan daripada mengikut hawa nafsu.

* Reda.

Mereka (bangsa Yahudi) tetap berada dalam suasana yang bercerai-berai di mana-mana penjuru dunia mereka berada dan dianggap golongan minoriti, memencil dari penguasaan teknik berperang, menjauhkan diri daripada kegiatan bertani.

Ini kerana mereka sibuk memusatkan perhatian kepada manipulasi kekayaan dengan cara yang paling mudah dan pengembangan keuntungan yang paling besar, dan dengan risiko yang paling kecil, iaitu melalui amalan riba.

Allah SWT telah menyebutkan punca mereka melakukan perbuatan yang seperti itu menerusi firman Allah SWT.

iii. Muhammad Quraish Shihab berkata: "Kata habl atau tali dalam ayat ini diulang dua kali dan keduanya dijelaskan dari siapa.

"Yang pertama dari Allah SWT dan kedua dari manusia. Pengulangan kata yang sama dengan bentuk definisi yang sama mengisyaratkan bahawa ia adalah berbeza di antara satu sama lain. Tali yang dihulur oleh Allah SWT adalah tali agama.

"Jika berpegang teguh dengannya mereka tidak akan terkena balasan yang disebut di atas. Atas dasar itu, mufasir memahami kehinaan dan kerendahan yang mereka alami adalah dalam pandangan hukum agama, bukan sekadar berita yang mereka alami itu adalah kenyataan hidup berdasarkan qada dan qadar ilahi.

iv. Hamka berkata: "Dari ayat ini kita mendapat ilmu tentang kenaikan dan keruntuhan suatu kaum, golongan atau bangsa. Allah SWT menjamin umat Nabi Muhammad SAW menjadi khaira ummatin (umat terbaik)".

v. Al-Sonhadji berkata: "Kehinaan di sini dimaknakan oleh para ahli tafsir (mufasirin) dengan bermacam-macam iaitu: pembunuhan, perhambaan, penawanan dan pembayaran jizyah".

Ayat ini menjelaskan bahawa penghinaan tersebut tidak akan lenyap selagi mereka belum berpegang dengan tali Allah SWT iaitu janji-Nya yang juga janji mereka dahulu dengan Allah untuk memeluk Islam dan berpegang dengan tali perdamaian iaitu menjadi Ahli Zimmah (orang yang dilindungi dengan pembayaran jizyah ).

Semoga kita menjadi hamba Allah yang sentiasa berqiamullail dan membaca al-Quran seterusnya mengamali dalam kehidupan.

Rasulullah diajarkan bacaan al-Quran

Rasulullah diajarkan bacaan al-Quran

ALLAH SWT telah mengajar Rasulullah SAW cara untuk menerima wahyu (ayat-ayat al-Quran) yang dibawa oleh malaikat Jibril. Apabila Jibril membawa ayat-ayat yang diturunkan itu, Rasulullah dikehendaki mengikut bacaan Jibril.

Namun, sebelum sempat Jibril menghabiskan bacaan ayat tersebut, Rasulullah sudah menggerakkan lidahnya untuk meniru bacaan malaikat itu.

Lalu Allah memerintahkan Rasulullah agar bersabar apabila Jibril datang menemui baginda. Apabila Jibril membaca ayat-ayat suci al-Quran atau wahyu ketika itu, hendaklah baginda mendengarnya dengan penuh perhatian.

Allah memberi jaminan bahawa ayat-ayat yang datang daripada-Nya itu, tidak ada satu pun yang akan dilupakan oleh baginda. Semuanya akan lekat dalam ingatan baginda. Selepas Jibril habis membaca, maka Rasulullah pun dapat membaca dengan lancar.

Wahyu yang diterima oleh Rasulullah bukanlah hanya maksud semata-mata, tetapi adalah ayat yang jelas. Isi al-Quran didengar baginda tidak berubah walau sepatah pun daripada Jibril. Setiap patah ayat diikuti dan diingati oleh Rasulullah SAW dengan baik sekali.

Allah telah berfirman, Kalau sekiranya ia (Muhammad) mengada-adakan sebahagian perkataan terhadap Kami, nescaya Kami pegang tangan kanannya, kemudian Kami potong tali jantungnya (Kami bunuh).

Maka wahyu yang Rasulullah bacakan adalah perkataan yang sebenar-benarnya daripada Allah SWT bukannya yang direka-rekakan oleh baginda sendiri.

Ramah mesra Taman Impian Putra

Ramah mesra Taman Impian Putra


UJI kekuatan...acara tarik tali adalah salah satu tarikan utama majlis ramah mesra penduduk Taman Impian Putra, Bangi, Selangor, baru-baru ini.


SUDAH lumrah, manusia walaupun begitu hebat sekalipun tidak akan mampu hidup berseorangan, pasti memerlukan antara satu sama lain. Ajaran Islam menuntut manusia bercampur dan bermesra dengan masyarakat.

Salah satu kumpulan manusia yang memainkan peranan besar meningkatkan kebahagiaan keluarga ialah jiran.

Jiran sama ada kaya atau miskin yang tinggal dalam lingkungan rumah kita merupakan aset yang amat bernilai kerana mereka adalah orang yang paling hampir dan pantas untuk memberi bantuan dan pertolongan.

Allah berfirman yang bermaksud: Hendaklah kamu berbuat baik kepada kedua ibu bapa dan kaum kerabat dan anak yatim dan orang miskin dan jiran tetangga yang dekat dan jiran tetangga yang jauh. (an-Nisa': 36)

Justeru, mengambil semangat daripada firman Allah itu, Persatuan Penduduk Taman Impian Putra, Bangi, Selangor buat julung kalinya sejak taman itu mula diduduki pertengahan tahun 2007 menganjurkan Majlis Ramah Mesra dan Senamrobik di padang permainan taman itu, baru-baru ini.

Majlis yang bermula seawal pukul 8 pagi dan berakhir pada pukul 2 petang itu dimeriahkan dengan kehadiran lebih 400 penduduk. Mereka menyertai pelbagai acara yang dijalankan dengan penuh semangat kekeluargaan dan perpaduan.

Walaupun perancangannya hanya dilakukan dalam ruang masa yang singkat iaitu kira-kira sebulan sahaja, tetapi Ahli Jawatankuasa (AJK) taman itu telah berjaya membuktikan bahawa keikhlasan dan komitmen tinggi telah berjaya mengumpul penajaan dan sumbangan hadiah yang amat membanggakan.

Sebanyak 60 hamper, 79 piala dan hadiah misteri utama bernilai RM30,000 tidak termasuk penajaan hadiah iringan, makanan dan minuman telah disumbangkan oleh individu dan syarikat korporat yang prihatian.

Antara penajanya ialah Utusan Melayu, Pelikan, Power Root, Ambank, Avon, Bank Rakyat, Syarikat Bintang, Mc Donald dan kedai-kedai di Taman Impian Putra.

Hadir sama turut memeriahkan majlis itu ialah Ahli Dewan Undangan Negeri Bangi, Dr. Shafie Abu Bakar, Pengerusi Majlis Perwakilan Penduduk yang juga merangkap Ahli Majlis Majlis Perbandaran Kajang, Mazwan Johar.

Pengerusi penduduk taman itu, Md. Khair Arbaeen berkata, antara objektif majlis itu ialah untuk beriadah bagi menyihatkan badan, merehatkan minda setelah penat bekerja yang juga akan dapat mengurangkan tekanan dengan menyertai dan menonton acara-acara yang disediakan.

Selain itu, katanya, ia juga dapat mengeratkan hubungan mesra antara penduduk, sekali gus dapat mewujudkan semangat kekeluargaan dan perpaduan.

"Kami juga mengucapkan ribuan terima kasih kepada penaja-penaja yang telah menyumbangkan wang tunai dan hadiah-hadiah bagi menjayakan majlis, juga tidak lupa kepada para AJK yang bertungkus-lumus dan penduduk taman yang memberikan kerjasama yang amat baik dan cemerlang," katanya.

Antara aturcara majlis itu ialah ia dimulakan dengan senamrobik, acara mewarna bagi kanak-kanak berusia enam tahun ke bawah dan tujuh tahun hingga 10 tahun, sukaneka bagi kanak-kanak seperti heret bola dalam gelung, meniup belon, isi air dalam botol, lari bawa baton.

Golongan dewasa tidak dilupakan juga dengan disediakan acara merebut kerusi bagi kaum ibu dan tarik tali bagi bapa-bapa sebelum di akhiri dengan cabutan nombor bertuah dan penyampaian hadiah.

Istihadah tidak halang beribadat

Istihadah tidak halang beribadat


darah istihadah tidak menghalang kaum wanita beribadat kepada Allah.


SOALAN:
SAYA kini dalam menuju menopaus. Kedatangannya pada Julai ini hanya sebanyak dua atau tiga titisan sahaja pada setiap kali kedatangannya dan hanya sekali sahaja dalam satu hari itu.

Tarikh hari-harinya adalah 5, 9, 12, 13, 27 dan 30. Bagaimanakah pelaksanaan mandi hadas dan solat fardu yang sepatutnya saya laksanakan.

Jawapan:

ULAMA berselisih pendapat di dalam menetapkan umur terputusnya haid bagi seseorang wanita, namun bergantung kepada fizikal seseorang wanita itu.

Ulama Hanafiah berpendapat umur menopaus kebiasaannya pada usia 55 tahun. Jika selepas itu terdapat darah berwarna hitam atau merah atau kekuningan ia dianggap sebagai darah haid.

Ulama Maliki pula berpendapat, umur terputusnya haid adalah pada 70 tahun.

Manakala pendapat Imam Syafie tiada umur yang ditetapkan secara khusus selagi mana seseorang wanita itu hidup maka darah yang keluar dari rahimnya itu adalah haid. Namun umur kebiasaan putusnya haid bagi wanita sekitar 62 tahun.

Tempoh haid bagi seorang wanita mengikut jumhur fuqaha ialah 15 hari.

Mengikut pendapat Ulama Hanafi, tempoh paling singkat haid bagi wanita adalah tiga hari tiga malam, sekiranya kurang daripada tempoh itu, ia bukanlah darah haid bahkan adalah darah istihadah.

Ini berdasarkan hadis Rasulullah SAW dari Abi Umamah al-Bahili, sabda Rasulullah SAW yang bermaksud; tempoh yang paling singkat haid bagi hamba perempuan yang masih dara dan yang janda: selama tiga hari, dan paling lama 10 hari. (riwayat At-Tabrani, Ad-Dar Qutni jilid 1, Halaman 191).

Pendapat ulama Maliki, tiada tempoh yang paling pendek bagi haid dalam ibadah. Paling sedikit ialah setitis. Maka ia dikira sedang haid, apabila berhenti, wajib padanya bersuci dan meneruskan ibadah, sekiranya berpuasa, maka batal puasa pada hari tersebut walaupun setitis darah.

Pendapat Imam as-Syafie dan Hanbali, tempoh paling pendek bagi haid ialah sehari semalam (24 jam).

Mengikut imam Syafie, sekiranya darah kelihatan kurang daripada sehari semalam, maka ia adalah darah istihadah dan bukan darah haid.

Berdasarkan kepada persoalan puan, menurut pendapat Imam Syafie darah yang keluar adalah darah istihadah bukan darah haid.

Titisan darah yang keluar bukan darah haid malahan darah istihadah. Sekiranya darah itu dihukum sebagai darah istihadah mengikut pandangan Syafieyah tidak menghalang puan dari melakukan ibadah fardu dan sunat.

Maksudnya, darah yang keluar itu adalah darah sakit, maka ibadat fardu tidak terhalang. Darah istihadah tidak perlu mandi hadas. Puan perlu dibersihkan darah tersebut dengan menghilangkan darah tersebut.

Ini kerana darah yang keluar tidak tetap, berselang di antara beberapa hari, maka ia adalah darah istihadah.

Jika begitu keadaannya, ibadat yang tertinggal kerana menyangka darah setitis dua sebagai haid hendaklah diqada.

Sekiranya puan tidak pasti dan khuatir darah istihadah keluar ketika solat maka hendaklah memakai tuala wanita, biarpun setitis dua sahaja yang keluar.

Firman Allah SWT yang bermaksud: Dan mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad), mengenai (hukum) haid. Katakanlah: "Darah haid itu satu benda yang mendatangkan mudarat". Oleh sebab itu hendaklah kamu menjauhkan diri dari perempuan (jangan bersetubuh dengan isteri kamu) dalam masa datang darah haid itu, dan janganlah kamu hampiri mereka (untuk bersetubuh) sebelum mereka suci. (al-Baqarah: 222)

Jangan tangguh tunai zakat

Jangan tangguh tunai zakat

Soalan 1:
SESEORANG yang telah cukup segala syarat wajib zakatnya tetapi dengan sengaja menangguhkannya tanpa sebarang keuzuran sehingga berlaku kebakaran menyebabkan hartanya rosak, apakah dia masih wajib berzakat?

Jawapan:

Seorang muslim yang baik ialah mereka yang bersegera melaksanakan kewajipan apabila telah cukup syaratnya. Jika sudah mempunyai harta melebihi nisab dan menggenapi haul tetapi sengaja menangguhkannya tanpa sebarang alasan, bermakna seseorang itu bersikap acuh tak acuh kepada perintah Allah SWT.

Apabila hartanya rosak kerana sesuatu musibah, maka dia ditakrifkan sebagai muslim yang lalai dalam kewajipannya, kerana bertangguh-tangguh sehingga hartanya rosak baharu teringat untuk berzakat.

Dalam kes ini, dia dianggap berhutang dengan Allah SWT dan wajiblah membayar zakatnya apabila dia sudah memiliki kemampuan dalam hartanya.

Inilah pandangan ulama yang dianggap rajih (kuat), seperti pandangan Ibn Hazm, Imam Ahmad, Abu Hanifah Syafiie, Ibn Qudamah dan ramai lagi.

Ini kerana, ia adalah satu hutang kepada Allah SWT, maka ia wajib dilunasi seperti mana hutang manusia sesama manusia. Wallahua'lam. (Rujuk Sayid Sabiq, Fikih Sunah, Jilid 3, hal. 82).

Soalan 2:

DI DALAM sebuah buku fikah, saya pernah terjumpa bahawa asas pengiraan nisab zakat bukanlah dinilai kepada 85 gram emas; sebaliknya dinilai kepada berat 94 gram emas. Saya keliru, kenapakah ada perbezaan dan berat emas manakah yang lebih tepat di sini?

Jawapan:

SUKACITA dimaklumkan, nisab emas di Malaysia khususnya di Selangor, disandarkan kepada berat 85 gram emas semasa sebagaimana yang dikeluarkan oleh pihak Bank Negara Malaysia. Walau bagaimanapun, memang ada beberapa buah negara lain yang menyandarkannya kepada berat yang berbeza, misalnya 94 gram emas.

Hal ini terjadi, disebabkan wujudnya variasi kepada kualiti emas berdasarkan campuran logam lain ke dalamnya.

Misalnya terdapat emas tulen (99.99 peratus emas), emas 24 karat (97 - 98 peratus), emas 23 karat (96.5 peratus), emas 22 karat (91.6 peratus), emas 18 karat (75 peratus) dan emas 14 karat pula 58.5 peratus. Ada juga emas dinamakan emas 999, emas 950 dan emas 916 berdasarkan mutunya.

Perbezaan kualiti emas ini menyebabkan berbeza harga. Maka, harga-harga itulah yang digunapakai oleh pihak berkuasa agama bagi sandaran nisab zakat di tempat mereka.

Puasa perkukuh ikatan silaturahim sesama Islam

Puasa perkukuh ikatan silaturahim sesama Islam

Oleh Amran Zakaria


BERBUKA secara jemaah menjadi medan terbaik memperkukuh silaturahim sesama manusia. - Gambar hiasan

Muslim wajib jaga tutur kata, pertingkat tingkah laku baik agar mendapat ganjaran pahala

SEMINGGU lagi, umat Islam akan menyambut kedatangan Ramadan dengan berpuasa, bulan yang penuh barakah. Di mana permulaannya rahmat, manakala pertengahannya pengampunannya dan akhirnya merdeka daripada api neraka. Bulan diturunkan al-Quran sebagai petunjuk untuk semua manusia. Bulan yang dibuka Allah SWT pintu syurga dan ditutup pintu neraka dan diikat semua syaitan. Bulan kemenangan Islam dalam peperangan Badar dan penaklukan Kota Makkah.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud, "Allah berfirman, Setiap amalan anak Adam adalah untuk-Nya melainkan puasa, sesungguhnya ia untukKu dan Akulah yang akan memberi ganjarannya, puasa itu adalah perisai. Apabila seseorang kamu berpuasa, maka janganlah berkata kotor dan janganlah bertengkar. Jika seseorang mencacimu katakanlah kepadanya: "Saya berpuasa, saya berpuasa. Demi tuhan yang diri Muhammad di tangannya, sesungguhnya bau mulut orang yang berpuasa lebih harum di sisi Allah dari bau kasturi. Bagi orang berpuasa ada dua kegembiraan yang akan diraikannya, ia gembira ketika berbuka dan apabila bertemu Tuhannya ia bergembira dengan berpuasanya". (Riwayat Al-Bahari).

Sepanjang Ramadan kita dapati ikatan ukhwah di kalangan umat Islam amat kukuh melalui rasa bertanggungjawab dan sifat ambil tahu dengan menghulurkan bantuan dan pertolongan kepada mereka yang memerlukan melampaui batasan geografi.

Puasa juga dilihat berkeupayaan merapatkan hubungan sesama insan, bukan hanya hubungan dalam kekeluargaan semata-mata. Persaudaraan yang kukuh mampu dibina apabila seseorang itu dapat mengawal tutur kata, tingkah laku, perbuatan untuk diberi perhatian agar ibadat puasa tidak menjadi sia-sia daripada mendapat ganjaran pahala.

Secara amalannya, ibadat puasa berupaya membentuk satu sistem pendidikan dan latihan bagi mendekatkan diri kepada Allah , ia bukan semata-mata menahan lapar dan dahaga, tetapi ia meliputi seluruh anggota tubuh badan seperti mata, telinga, mulut dan lain-lain anggota yang perlu dilatih dan dibentuk untuk tunduk dan patuh kepada perintah Allah SWT.

Selain daripada itu puasa berkeupayaan membina kesihatan yang lebih teratur, terurus dan mantap. Daripada aspek kesihatan, semua disebut itu adalah perkara asas bagi menjamin tahap kesihatan jasmani dan rohani seseorang.

Puasa melatih manusia supaya tidak gelojoh apabila menjamu selera terutama sekali ketika berbuka puasa, memilih makanan yang berzat seperti manisan dan makan hanya sekadar membina kekuatan untuk melaksanakan ibadat.

Dalam konteks berpuasa, seseorang itu dituntut mengawal perasaan marah dan banyak bersabar serta mengamal sikap bertolak ansur. Setiap individu digalak membabitkan diri dengan pelbagai aktiviti berunsur amalan ibadat, seperti bertarawih dan bertahajud. Ketika berbuka puasa dan bersahur, ahli keluarga berpeluang berinteraksi antara satu sama lain secara produktif.

Kepada yang mudah hilang kawalan diri, seperti cepat marah dan menjadi panas baran, inilah bulannya untuk bertukar sikap bagi menjadi individu lembut hati dan penyayang. Rasulullah SAW bersabda, "Ramadan adalah bulan kesabaran. Justeru, semestinya Ramadan dijadikan bulan untuk mendisiplinkan diri supaya sahsiah dan personaliti kita menjadi lebih sempurna apabila tiba Syawal. Oleh itu, perlu diingat dalam kita beramal ibadah terutama dalam menyediakan jamuan dan menghulurkan sedekah atau apa-apa juga pemberian janganlah timbul perasaan di dalam hati untuk menunjuk-nunjuk atau ingin membanggakan diri kerana perbuatan sedemikian dilarang dan dimurkai oleh Allah SWT, bahkan boleh menyebabkan amalan yang kita lakukan itu menjadi sia-sia.

Peliharalah kesucian Ramadan dengan melaksanakan ibadat puasa disamping menghindarkan diri daripada melakukan perkara yang boleh mengurang dan merosakkan ibadat puasa kita seperti mengumpat, bercakap bohong, melakukan perkara yang sia-sia, melihat perkara yang memberangsangkan nafsu syahwat, mendengar ucapan yang kotor dan keji, bertengkar sesama insan yang membawa kepada perkelahian dan perbalahan serta apa juga perbuatan atau amalan yang membawa dan mendorong kepada kejahatan, perbuatan yang keji dan dosa.

Pastikan diri kita tidak meninggalkan kewajipan puasa Ramadan sebaliknya orang yang meninggalkan kewajipan puasa Ramadan tanpa sebab dan alasan, ingatlah pesanan Rasulullah SAW, "Rugilah seseorang yang datang kepadanya Ramadan, dia membiarkannya berlalu begitu saja sebelum dosanya diampunkan". ( Hadis Riwayat At-Tarmizi)

Penulis adalah Ketua Pegawai Eksekutif Dewan Amal Islami (DAMAI)

Arak punca pesakit gila, saraf paling ramai di hospital

Arak punca pesakit gila, saraf paling ramai di hospital

Oleh Wan Marzuki Wan Ramli

ISLAM mengharamkan arak sejak 14 abad yang lalu. Orang Arab jahiliah sebelum kedatangan Islam adalah peminum arak yang tegar. Mereka menganggap arak sebagai minuman terbaik untuk menikmati keseronokan hidup sebenar. Terdapat juga di kalangan segelintir umat Arab jahiliah yang baru memeluk Islam cuba mempengaruhi Rasulullah SAW dengan mengatakan arak boleh menjadi penawar dan ubat untuk seseorang. Rasulullah segera menyanggah anggapan itu dengan bersabda: "Ia bukan ubat, bahkan sebenarnya adalah punca kepada segala penyakit" (riwayat Muslim).

Walaupun begitu, arak tidak terus dilarang serta-merta. Ia mengambil tempoh tiga tahun untuk pengharaman arak secara keseluruhannya. Orang Islam mula bertanyakan perihal arak sebagaimana dinyatakan al-Quran dalam surah al-Baqarah ayat 219 yang bermaksud: "Mereka bertanya kepadamu mengenai arak dan judi. Katakanlah pada keduanya terdapat dosa besar dan beberapa manfaat bagi manusia. Tetapi dosa keduanya lebih besar dari manfaatnya."

Ayat ini memberi kesedaran dan keinsafan kepada orang yang kuat iman dan beramal salih untuk terus meninggalkan arak dan judi. Bagaimanapun, larangan ke atas arak tidak dinyatakan dengan jelas.

Perjuangan melawan hawa nafsu bagi mengekang tabiat meminum arak menagih kesabaran dan ketabahan oleh peminumnya. Pada peringkat awal untuk menghilangkan ketagihan arak peminum arak yang aktif mungkin terkena 'sawan' atau tabiat meracau yang berpanjangan.

Perintah akhir larangan meminum arak diturunkan selepas satu kejadian pada majlis jamuan antara Muhajirin dan Ansar di mana arak menjadi salah satu bahan hidangan. Apabila ramai mabuk, mereka mula bermegah-megah dan kemudiannya bergaduh sesama sendiri dengan melontar ketulan-ketulan tulang yang terdapat dalam hidangan makanan. Apabila rasa mabuk hilang, mereka mula menyesal, insaf dan berasa berdosa atas tindakan mereka itu.

Pada waktu itulah, al-Quran menyatakan bahawa judi dan arak adalah dilarang kepada semua umat Islam sebagaimana firman Allah SWT dalam surah al-Maidah ayat 90-91 yang bermaksud: " Syaitan itu bermaksud hendak menimbulkan permusuhan dan kebencian antara kamu lantaran meminum arak dan berjudi dan menghalang kamu dari mengingati Allah dan solat; maka berhentilah kamu )dari melakukan perbuatan itu)"

Sejak peristiwa itu sehinggalah ke saat ini, orang Islam di seluruh dunia adalah orang yang paling kurang berdepan dengan masalah ketagihan arak.

Sudah jelas, bahawa sesetengah jenayah yang berlaku dalam masyarakat di antara lain berpunca dari gejala arak. Kajian ilmiah sama ada dari segi sains, psikologi dan kemasyarakatan menunjukkan adanya bahaya arak .

Profesor AJ Arberry pula mengatakan: "Peminum arak menghadapi bahaya penyakit darah beku dan pembekuan air hempedu, malahan mereka akan merepek seperti orang gila dan mudah sekali mendapat penyakit ahmar atau lumpuh. Selain itu seorang yang telah mabuk akibat arak akan hilang pertimbangan akalnya. Secara tidak sedar dia membuka rahsia keburukan dirinya sendiri kepada orang lain."

Profesor Muhammad Farid Wejdi, penyusun Ensiklopedia Islam menjelaskan: "Tidak pernah manusia menerima pukulan yang paling hebat seperti pukulan arak. Orang yang terkorban juga ramai disebabkan oleh arak. Jikalau dibanci orang sakit dalam hospital di seluruh dunia, nescaya yang paling ramai ialah penghidap penyakit gila dan penyakit urat saraf yang disebabkan arak. Orang yang menderita kesakitan urat saraf, kesakitan pundi-pundi makanan, kesakitan tali perut adalah disebabkan arak."