Wednesday, July 15, 2009

Peguam Syarie Menulis: 'Perosak' rumah tangga boleh didakwa

Peguam Syarie Menulis: 'Perosak' rumah tangga boleh didakwa

Dalang keretakan hubungan suami isteri rakan kepada Iblis Dasim

KEHADIRAN orang ketiga dalam rumah tangga mungkin daripada kalangan ahli keluarga sendiri, membabitkan campur tangan ibu bapa, mentua, adik beradik atau orang luar adalah sebahagian faktor penyebab keruntuhan rumah tangga.

Ketua Pengarah Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara (LPPKN), Datuk Aminah Abdul Rahman dalam satu kenyataan mengakui kehadiran orang ketiga sering kali dikaitkan sebagai punca hubungan suami isteri bergoncang.

Walaupun orang ketiga bukan punca utama perceraian, Kajian Penduduk dan Keluarga Malaysia Keempat oleh LPPKN pada 2004, menunjukkan 12 peratus perceraian berpunca daripada kehadiran orang ketiga. Ia merujuk kepada pasangan curang dan isteri enggan dimadukan.

Perbuatan memecah-belah atau menjadi dalang punca berlakunya perceraian sebenarnya adalah perbuatan dosa dan maksiat serta boleh dikenakan tindakan mengikut undang-undang jenayah syariah.

Perbuatan memutuskan silaturahim sesama Muslim adalah amalan masyarakat Arab jahiliah. Apabila Islam muncul, Baginda Nabi Muhammad SAW membawa perspektif baru, menyeru manusia supaya menjaga silaturahim.

Firman Allah yang bermaksud: "Hai sekalian manusia, bertakwalah kepada Tuhanmu yang menciptakan kamu dari diri yang satu, dan daripadanya Allah menciptakan isterinya dan daripada keduanya Allah memperkembang biak lelaki dan perempuan yang ramai. Dan bertakwalah kepada Allah yang dengan (mempergunakan) nama-Nya kamu saling meminta satu sama lain, dan (peliharalah) hubungan silaturahim. Sesungguhnya Allah selalu menjaga dan mengawasi kamu." � (Surah An-Nisa', ayat 1)

Allah menyeru seluruh umat manusia tanpa memandang agama, suku, ras, warna kulit, bangsa atau keturunan, supaya bertakwa kepada Allah dengan mengerjakan perintah-Nya dan menjauhi larangan-Nya.

Allah menciptakan manusia dari ayahanda dan bonda yang satu, iaitu Nabi Adam dan Hawa, maka Allah menyeru manusia untuk menyambung silaturahim serta dilarang memutuskannya.

Firman Allah yang bermaksud: "Sesungguhnya orang yang beriman itu bersaudara. Maka damaikanlah (perbaikilah hubungan) antara kedua saudaramu itu, dan bertakwalah kepada Allah, semoga kamu mendapat rahmat-Nya." � (Surah al-Hujurat, ayat 10)

Tindakan memutuskan silaturahim antara suami isteri diperuntukkan sebagai suatu kesalahan jenayah dalam Akta/Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah setiap negeri.

Seksyen 36 Akta Kesalahan Jenayah Syariah (Wilayah Persekutuan) 1997 - Akta 559) memperuntukkan: "Mana-mana orang yang memujuk lari seseorang perempuan bersuami atau membawanya keluar dari atau dengannya apa-apa cara mempengaruhinya supaya meninggalkan kediaman suami isteri yang ditentukan oleh suaminya adalah melakukan suatu kesalahan dan apabila disabitkan boleh didenda tidak melebihi RM5,000 atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi tiga tahun atau kedua-duanya dan mahkamah boleh memerintahkan perempuan itu supaya kembali kepada suaminya."

Seksyen 37 akta yang sama memperuntukkan: "Mana-mana orang yang menghalang sesuatu pasangan yang sudah bernikah daripada hidup sebagai suami isteri yang sudah bernikah dengan sah adalah melakukan suatu kesalahan dan apabila disabitkan boleh didenda tidak melebihi RM2,000 atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi setahun atau kedua-duanya dan mahkamah hendaklah memerintahkan pasangan itu supaya hidup sebagai pasangan suami isteri yang sudah bernikah dengan sah."

Selanjutnya, Seksyen 38 akta yang sama memperuntukkan: "Mana-mana orang yang menghasut, memaksa atau memujuk mana-mana lelaki atau perempuan supaya bercerai atau mengabaikan kewajipan dan tanggungjawabnya sebagai suami atau isteri adalah melakukan suatu kesalahan dan apabila disabitkan boleh didenda tidak melebihi RM5,000 atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi tiga tahun atau kedua-duanya."

Kesalahan itu tergolong dalam kategori kesalahan boleh tangkap menurut akta Prosedur Jenayah Syariah (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1997, iaitu kesalahan yang lazimnya boleh ditangkap Pegawai Penguat Kuasa Agama (PPA) atau pegawai polis tanpa waran.

Memandangkan kesalahan itu adalah mengikut kesalahan jenayah syariah, maka maklumat mengenai kesalahan itu hendaklah dibuat kepada PPA. PPA kemudian akan menjalankan siasatan, bertujuan menentukan sejauh mana kebenaran sesuatu maklumat itu.

Ia bagi mengelakkan berlaku penganiayaan atau tohmah dan sebagainya. Sebanyak mana bukti atau keterangan diperlukan akan diambil, untuk menentukan seseorang itu melakukan kesalahan supaya tindakan selanjutnya dapat diambil mengikut undang-undang.

Berdasarkan pengalaman mengendalikan kes di Mahkamah Syariah, tidak pernah dilaporkan atau terdengar kesalahan Seksyen 36, 37 atau 38 ini didakwa di Mahkamah Syariah. Kemungkinan tidak ada aduan dibuat, kerana tindakan PPA adalah berdasarkan maklumat dan aduan.

Kemungkinan juga kes yang diadukan tidak kukuh dan tidak cukup bukti. Kemungkinan juga aduan hanya tinggal aduan. Kajian terperinci perlu dijalankan mengenainya, sebelum apa-apa rumusan dibuat. Walau apa pun, hukum syarak sudah jelas dan undang-undang termaktub.

Orang yang menjadi dalang permusuhan dalam rumah tangga ini sebenarnya adalah rakan kepada iblis yang digelar Iblis Dasim, tugasnya mempengaruhi, menggoda, mendorong suami isteri supaya melakukan penyelewengan, akhirnya berlaku perceraian.

Apabila berlaku perceraian, maka akan mudah bagi iblis Dasim mengajak suami isteri tadi melakukan kemaksiatan, seperti zina dan khalwat. Iblis Dasim sangat benci kepada rumah tangga yang rukun dan bahagia.

Sesungguhnya al-Quran sudah memberi amaran kepada kaum Muslimin supaya jangan mengikuti langkah Iblis menyesatkan melalui firman Allah yang bermaksud: "Dan janganlah kamu mengikuti langkah syaitan. Sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagimu." � (Surah al-An'am, ayat 142)

Penulis ialah Timbalan Presiden Persatuan Peguam Syarie Malaysia. Sila layari http://www.peguamsyarie.org

Iqra: Motivasi daripada hadis Nabi sesuai tuntutan semasa

Iqra: Motivasi daripada hadis Nabi sesuai tuntutan semasa

Judul: Himpunan Kisah-kisah Motivasi Penyucian Rohani
Penulis: Solahahuddin Muhammad Said
Penerbit: Berlian Publications Sdn Bhd
Pengulas: Hasliza Hassan
Harga: RM20

PENYAMPAIAN cerita terutama yang berunsur pengajaran adalah satu daripada kaedah dakwah untuk menimbulkan rasa insaf seterusnya meningkatkan keimanan ke arah menyucikan akhlak supaya menjadi insan lebih baik.

Buku Himpunan Kisah-kisah Motivasi Penyucian Rohani menghidangkan 53 kisah sahabat Rasulullah SAW dan peristiwa pernah berlaku sebagai panduan pembaca kerana di sebalik setiap kisah ada ilmu ingin disampaikan.

Kisah yang diceritakan bersandarkan kepada hadis Rasulullah SAW dan di samping itu, penulis turut meletakkan pengajaran daripada kisah dengan tuntutan semasa dalam kehidupan masyarakat untuk melaksanakan ajaran agama.

Contohnya, kisah seorang anak dan tukang sihir lebih dikaitkan amalan sentiasa berdoa kepada Allah apabila berhadapan dengan keraguan dan caranya ialah melakukan solat istikharah supaya dapat dicari penyelesaian.

Begitu juga hadis menceritakan mengenai tiga sekawan yang dalam perjalanan jauh dan terpaksa bermalam di dalam gua. Ditakdirkan batu besar terjatuh dan menutup pintu gua tetapi kudrat yang ada tidak mencukupi untuk mengalihkan batu besar itu.

Usaha dilakukan ketiga-tiga mereka ialah bermohon kepada Allah dengan menyandarkan amalan baik dilakukan untuk orang lain, maka dengan izin Allah, batu itu akhirnya menggolek dan pintu gua terbuka membolehkan tiga sahabat keluar.

Selain kisah yang disandarkan kepada hadis, buku ini turut mengupas isu berkaitan hukum hakam dengan penjelasan kenapa sesuatu itu disuruh dan kenapa sesetengahnya ditegah demi kesejahteraan umat Islam mengharungi hidup.

Amalan berlapar dapat mengekang nafsu negatif

Amalan berlapar dapat mengekang nafsu negatif

Oleh Wan Abd Rahim Wan Mohamad

Kanak-kanak perlu dididik dengan lapar sebagai proses lentur keinginan

KANAK-KANAK biasanya akan memberontak apabila sesuatu yang diinginkan tidak tercapai. Namun, pemberontakan si kecil itu selalunya dapat diatasi dengan senang dan mudah walaupun terpaksa mengorbankan sedikit perbelanjaan.

Tetapi apabila nafsu seorang dewasa memberontak, ia sukar untuk diatasinya, lantaran itu berlakulah pelbagai kejadian tidak sepatutnya dalam kehidupan ini. Ragut, samseng jalanan, pukul-memukul, rasuah, penipuan dan jenayah lain adalah pukulan nafsu yang tidak terkawal.

Oleh itu, selain usaha ke arah menjernihkan keadaan dengan melaksanakan pelbagai sekatan dan hukuman, pemberontakan nafsu sebenarnya boleh dikawal dengan lapar, satu formula terbaik untuk mengendurkan pemberontakan itu.

Ali bin Abi Thalib berkata: "Aku dan nafsuku bagaikan gembala dengan kambingnya. Jika aku menahannya dari satu sisi, ia melompat dari sisi yang lain. Barang siapa dapat menjinakkan nafsunya, dia akan dibungkus dengan kafan rahmat dan dikubur dalam bumi koramah. Tetapi barang siapa membunuh hatinya, terbungkuslah dia dalam kafan laknat serta terkubur di bumi azab."

Demikian juga pesanan Rasulullah SAW melalui sabdanya yang bermaksud: "Tidak seorang anak Adam penuhkan satu tempat yang lebih buruk selain daripada perutnya. Cukuplah buat anak Adam beberapa suap untuk memelihara kesihatannya. Tetapi jika perlu, maka isilah sepertiga buat makanannya, sepertiga buat minumannya dan sepertiga buat nafasnya."

Perut iaitu telaga yang tiada dasar apabila diisi dengan bermacam juadah mengikut selera dan nafsu umpama limpahan. Oleh itu tidak hairanlah jika segala penyelewengan, keruntuhan akhlak, perbalahan, maksiat serta lain-lain jenayah sering berlaku.

Sahal at-Tusturi ada berkata: "Pokok segala kebaikan yang turun dari langit ke bumi ialah lapar dan pokok setiap kejahatan antara langit dan bumi ialah kenyang."

Banyak orang dapat menahan diri daripada bermacam keinginan dan kemahuan tetapi tidak pada makanannya. Makanan sebenarnya banyak mempengaruhi kehidupan manusia, ia mempengaruhi perjalanan sejarah dan seluruh tamadun manusia.

Ia juga menyebabkan umat manusia mengalami pelbagai penderitaan dan kemusnahan. Justeru, telaga yang tiada dasar itu perlu dikawal dan didisiplinkan. Lukman al-Hakim berpesan: "Hai anak! Jika perut itu penuh maka tidurlah fikiran, bisulah hikmah dan semua anggota mogok dari mengerjakan kebaikan dan ibadah."

Lapar dan kenyang adalah dua keadaan saling bertentangan yang sering berlaku pada setiap manusia. Dua sifat yang tidak sekata iaitu antara hikmah dan kebodohan. Namun, lapar dan kenyang juga sebenarnya banyak diingatkan.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: "Punca segala penyakit itu ialah kekenyangan dan punca kesihatan itu ialah menahan makanan iaitu makan sedikit dan berpantang."

Demikian juga menempuh jalan menuju kebahagiaan adalah kemantapan hati orang yang cerdik, sementara meremehkan kebahagiaan adalah kelalaian orang yang bodoh. Sahal at-Tusturi berkata: "Hikmah dan ilmu itu diletakkan di waktu lapar dan maksiat serat kebodohan itu diletakkan di kala kenyang."

Lapar amat mudah bagi orang yang biasa dengannya dan sebagai benteng memelihara daripada segala keburukan. Begitu juga dengan kenyang, payah ditinggalkan dan menjadi lorong kemusnahan serta kebinasaan. Lapar dapat melentur kegilaan nafsu sementara kenyang memburukkan keinginannya.

Imam al-Ghazali berkata: "Perut itu satu anggota yang aneh jika ia lapar, semua anggota yang lain kenyang dan tenang, tetapi apabila ia kenyang, semua anggota yang lain lapar dan terpesona kepada godaan nafsu."

Justeru, anak-anak serta masyarakat perlu dididik dengan lapar dalam proses melentur nafsunya ke arah lebih baik dan harmoni. Lapar juga menyedarkan diri akan nasib golongan tidak berkemampuan yang terpaksa berlapar kerana tiada makanan.

Bersama YaPEIM: Menjadikan keusahawanan sebagai wasilah makmurkan ummah, negara

Bersama YaPEIM: Menjadikan keusahawanan sebagai wasilah makmurkan ummah, negara

SELARAS perkembangan dan perubahan yang berlaku dalam sistem ekonomi pada peringkat global, Malaysia sebagai negara membangun turut berhadapan cabaran serta tekanan besar mendepani persaingan abad ke-21 ini.

Persaingan daripada negara lain menuntut kita melakukan satu anjakan besar untuk melangkah ke peringkat pembangunan seterusnya dan mencapai matlamat Wawasan 2020. Demi mencapai matlamat itu, negara memerlukan satu peningkatan tahap produktiviti dan daya saing.

Oleh itu, Misi Nasional dan Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) mengenal pasti pembangunan modal insan sebagai satu daripada teras utama dalam membawa transformasi negara kepada ekonomi berasaskan pengetahuan.

Modal insan adalah aset yang boleh disuntik nilai tambahnya, ditingkatkan nilai inteleknya serta diperkaya modal budayanya. Pembangunan modal insan adalah penentu bagi meningkatkan daya saing dan produktiviti negara.

Bersesuaian dengan kehendak industri serta pasaran semasa dan masa hadapan, pembangunan modal insan perlu dirancang dengan rapi supaya dapat meningkatkan bina daya generasi muda ke arah melahirkan guna tenaga terlatih dan berdaya saing.

Pendekatan kepada pembangunan modal insan harus dibuat secara menyeluruh, menekankan kepada peningkatan penguasaan ilmu pengetahuan, kemahiran dan modal intelektual termasuk ilmu sains, teknologi dan keusahawanan.

Seiring penekanan ilmu, tumpuan juga perlu diberi kepada pembudayaan sikap progresif dan memupuk masyarakat memiliki kekuatan nilai dan moral. Kegagalan membentuk modal insan yang berkeupayaan, profesional, inovatif dan memiliki nilai moral tinggi boleh menyebabkan pendidikan terpinggir daripada arus pembangunan ekonomi.

Dengan ruang lingkup penting, membangunkan modal insan perlu diselaraskan dengan pembangunan insan. Pembangunan insan pula tentunya berada dalam situasi yang selaras dengan keimanan. Hasilnya, membangun modal insan sama seperti dikehendaki dalam ajaran Islam.

Antara langkah sewajarnya diambil ialah memastikan ilmu pengetahuan dan kemahiran yang diajar, digabungkan dengan aspek tanggungjawab dan amanah, mengajak setiap insan bergabung dan bekerjasama bukan saja demi pembangunan material, tetapi juga kemanusiaan.

Memastikan ilmu adalah untuk masyarakat dan alam sekitar, menjelaskan aplikasi ilmu adalah untuk menjadi pemimpin atau pentadbir yang adil (khalifah) dan sentiasa berwaspada pada aspek kesan yang berkebajikan (amar makruf nahi mungkar).

Sehubungan langkah yang disarankan itu, ia akan dapat dizahirkan melalui pengajian agama. Pada asasnya, konsep pengajian agama merujuk amalan agama yang menekankan soal ketamadunan, pembangunan dan kemajuan bersifat komprehensif serta seimbang.

Ini merujuk kepada keperluan menggabungkan kecemerlangan aspek fizikal dan spiritual, duniawi dan ukhrawi, dan kejayaan peribadi serta kesejahteraan masyarakat. Aspek penguasaan ilmu sebagai satu asas utama dalam pengajian agama.

Kemampuan menguasai ilmu pengetahuan secara bersepadu menjadikan umat Islam memiliki kekuatan pengetahuan yang pelbagai dan bersifat semasa supaya kecemerlangan intelektual mampu dikembangkan.

Proses itu perlu bagi mengembangkan potensi melahirkan insan seimbang dan harmonis seperti tercatat dalam matlamat Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Ini bertepatan firman Allah yang bermaksud: "Allah meninggikan darjat orang beriman di antara kamu, dan orang diberikan agama (dari kalangan kamu) beberapa darjat. Dan Ingatlah Allah Maha Mendalam Pengetahuan-Nya mengenai apa yang kamu lakukan." � (Surah al-Mujadalah, ayat 11)

Islam mendorong umatnya mencari bukan sekadar ilmu, melainkan ilmu yang bermanfaat kerana pencarian intelektual tidak dapat dipisahkan daripada etika dan ia harus ditempatkan dalam arus kehidupan spiritual.

Ketibaan alaf baru hari ini akan terus menawarkan cabaran teknologi dan maklumat bercirikan globalisasi. Kesinambungan ciri tamadun abad lalu pada alaf ini hakikatnya tidak menjanjikan sebarang perubahan, bahkan akan terus mendominasi struktur dan asas ketamadunan manusia.

Cita-cita berteraskan materialisme, sekularisme dan penguasaan empayar tidak menggambarkan suatu hala tuju jelas melainkan pada sesuatu yang bersifat duniawi semata-mata. Ini disebabkan arus globalisasi yang menyelubungi arus perdana masa kini didominasi dunia Barat. Justeru, perkiraan agama dan apa yang berkaitan dengannya terus terpinggir dalam arus ini.

Proses globalisasi dianggap sebagai sesuatu yang tidak dapat dielakkan dan sesiapa yang tidak turut serta akan ketinggalan. Proses globalisasi berlaku dalam tiga bentuk utama iaitu teknologi, ekonomi dan ideologi. Ketiga-tiga bentuk ini saling berkaitan antara satu sama lain dan mempunyai hubungan secara langsung dengan dunia pendidikan.

Seterusnya, cabaran yang terkini datang daripada keadaan ekonomi antarabangsa. Ekonomi global mengalami kemelesetan akibat krisis kewangan global semakin meruncing. Ia turut menyumbang kepada keadaan tidak menentu dalam sistem kewangan dan ekonomi global.

Sehubungan cabaran globalisasi dan kemelesetan ekonomi dunia secara luaran, ada juga cabaran secara dalaman iaitu pembudayaan keusahawanan. Agenda membangunkan usahawan adalah agenda penting kerana usahawan penggerak dan penjana utama ekonomi dalam negara yang mengamalkan sistem pasaran ekonomi terbuka.

Negara atau masyarakat memiliki budaya keusahawanan tinggi akan menjadi lebih makmur daripada negara yang kurang budaya keusahawanan. Cabaran keusahawanan yang dominan adalah pada sistem nilai masyarakat, di mana masyarakat perlu meletakkan keusahawanan sebagai kerjaya serta aktiviti mulia, tinggi dan penting.

Keusahawanan perlu diberikan penghargaan tinggi dalam masyarakat. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: "Orang yang paling baik antara kamu ialah orang paling banyak memberi manfaat."

Oleh itu, menjadikan agenda keusahawanan sebagai wasilah atau jalan untuk kita menyebarkan manfaat atau memakmurkan ummah dan negara.

Jelaslah kepada kita cabaran itu memberikan kesan jangka pendek dan jangka panjang kepada pembudayaan keusahawanan. Kementerian Pelajaran sudah merangka beberapa pelan strategik dalam usaha memantapkan dan merealisasikan pembudayaan keusahawanan menerusi Sistem Pendidikan Kebangsaan.

(Kertas kerja Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia, Datuk Alimuddin Mohd Dom, pada Kongres Ekonomi Islam Ketiga (KEI-3))