Wednesday, November 14, 2007

Peguam Syarie Menulis: Wanita boleh sumpah 'al yamin' jika tiada saksi

Oleh Nurhidayah Muhd Hashim
exco_pgsm@yahoo.com.

APABILA berbicara mengenai isu gender di Mahkamah Syariah, sering kali perkara yang diketengahkan sesetengah ahli masyarakat adalah undang-undang Islam menindas golongan wanita.

Idea ini pula diperbahaskan dengan terperinci oleh golongan yang kurang memahami falsafah undang-undang Islam itu sendiri sehingga dikatakan dengan jelas undang-undang Islam mengaibkan dan mendiskriminasi wanita menyebabkan mereka tidak mendapat keadilan di Mahkamah Syariah.

Contoh yang selalu digunakan adalah kenapa lelaki mendapat dua kali ganda berbanding wanita di dalam pembahagian pusaka (faraid). Mengapa dua orang saksi wanita hanya menyamai kesaksian seorang saksi lelaki.

Mengapa wanita perlu mendapat izin suaminya apabila ingin keluar dari rumah, kenapa ada peruntukan suami boleh memukul isteri yang nusyuz, kenapa al-Quran menggunakan ganti nama lelaki apabila merujuk kepada orang beriman dan pelbagai persoalan lain lagi.

Persoalan sebegini bukan hanya ditimbulkan orang bukan Islam, malah sebahagian orang Islam juga menimbulkan polemik ini seolah-olah agama Islam tidak mengambil kira kedudukan dan jasa wanita serta mengesampingkan peranan dimainkan golongan berkenaan.

Berhubung undang-undang keterangan Islam, adakah benar undang-undang Islam menindas wanita hingga menyebabkan keadilan tidak dapat dinikmati mereka di Mahkamah Syariah? Persoalan yang acap kali ditimbulkan ialah mengenai kesaksian di Mahkamah Syariah.

Berbeza daripada Mahkamah Sivil, di Mahkamah Syariah kesaksian boleh dibahagikan kepada dua kategori besar iaitu �syahadah� dan �bayinnah� selain ikrar. Untuk kesaksian dalam bentuk syahadah, sebenarnya bukanlah dengan membawa mana-mana lelaki untuk bersyahadah maka mahkamah akan membenarkan dan memberi kemenangan kepada pihak terbabit.

Setiap syahadah sama ada daripada lelaki atau wanita tertakluk kepada pemeriksaan ketat yang dipanggil �tazkiyah al syuhud�. Dalam Islam, sesuatu penghakiman mesti dibuat dalam keadaan hakim itu pasti mengenai penghakimannya.

Apatah lagi dalam kes jenayah membabitkan jenayah hudud umpamanya, ia hendaklah dibuktikan melampaui sebarang keraguan. Di mahkamah sivil pula, beban pembuktian hanyalah melampaui keraguan yang munasabah. Ini antara sebab kenapa elemen kesaksian amat dititikberatkan dalam Islam.

Adakah ini bermakna wanita yang berulang-alik ke Mahkamah Syariah yang membabitkan permohonan cerai, fasakh dan lain-lain akan dinafikan hak mereka kerana tidak dapat mengemukakan saksi lelaki?

Jawapannya tentulah tidak. Walaupun seseorang itu tidak mempunyai saksi atau pembuktian mencukupi, mereka masih berpeluang untuk menang kes. Perkara ini mustahil berlaku di Mahkamah Sivil.

Ada prosedur menurut hukum syarak yang dinamakan �al yamin� atau sumpah, berbeza dengan sumpah yang ditadbir di Mahkamah Sivil ataupun sumpah apabila memberi keterangan di Mahkamah Syariah. Ia adalah sumpah khusus yang menggunakan nama Allah.

Untuk ini Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia (JKSM) menggarap Arahan Amalan berhubung Amalan Sumpah Mahkamah Syariah. Arahan Amalan No 2 2006 itu berkuatkuasa 1 Jun 2006 dan dipakai ke atas segala prosiding tuntutan mal (sivil) di Mahkamah Syariah.

Arahan Amalan itu memperincikan antara lain hak yang boleh menerima pakai al yamin, cara bagaimana mentadbir sumpah al yamin, syarat dan pelaksanaannya serta kuasa hakim memerintahkan pihak bersumpah.

Dengan wujudnya arahan amalan itu, wanita yang gagal mengemukakan keterangan mencukupi boleh bersumpah mengikut kaedah yang ditetapkan dan hakim akan membuat keputusan berdasarkan sumpahnya.

Amalan sumpah diwujudkan bagi memudahkan pelaksanaan perbicaraan di Mahkamah Syariah kerana ia akan mengelakkan kes ditangguhkan kerana ketiadaan saksi. Ia juga akan menghindar daripada perbicaraan panjang yang sudah tentunya membabitkan kos dan perbelanjaan tinggi.

Sejak terpakainya arahan amalan itu, kes di Mahkamah Syariah dapat dipacu dengan kadar yang berkesan di samping tidak meminggirkan keadilan kepada mana-mana pihak. Cara sebegini tidak ada dalam tatacara di Mahkamah Sivil kerana Mahkamah Sivil bukan mahkamah yang diasaskan berpaksi kepada kepercayaan kepada Tuhan.

Dalam keadaan sedemikian, kita sering mendengar kisah orang yang berani memberi keterangan palsu di mahkamah. Tetapi jika keterangan palsu diberikan selepas al yamin di Mahkamah Syariah, maka laknat Allah akan melanda orang yang bersumpah itu.

Kegerunan terhadap Allah menjadi benteng untuk berkata benar. Sudah banyak kali terbukti di Mahkamah Syariah seseorang yang berbohong selepas bersumpah dilaknat Allah dengan pelbagai penghinaan.

Bagaimanapun, peruntukan yang diadakan itu tidak digunakan sepenuhnya oleh pihak yang bertikai di Mahkamah Syariah. Adakah dalam keadaan seperti ini Mahkamah Syariah dan undang-undang Islam harus dipersalahkan?

Justeru, apabila kita membandingkan sesuatu, kita hendaklah membandingkannya dengan betul. Jangan hanya kerana dalam 'syahadah' seorang saksi lelaki sama dengan dua orang saksi wanita kita melabelkan undang-undang syariah sebagai mendiskriminasi dan menindas wanita.

Ada jalan keluar yang digariskan hukum syarak bagi memastikan keadilan diberikan kepada semua orang dan hak diberikan kepada mereka yang berhak saja.

Oleh itu, apabila membicarakan isu gender, yang penting bukanlah kita berlumba antara golongan lelaki dan wanita untuk dianggap sama tara dalam semua keadaan. Keadilan itu sendiri bermaksud meletakkan sesuatu mengikut tempat sepatutnya.

Apa yang perlu diutamakan ialah untuk mendapat keredaan Allah. Di dalam mencari keredaan Allah tiada perbezaan antara lelaki dan wanita. Masing-masing mempunyai peluang yang sama dalam mencapai kasih sayang dan keredaan Allah.

Penulis ialah Exco Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PSM). Semua komentar boleh dikirim ke exco_pgsm@yahoo.com.

Bersama YaPEIM: Tawakal, keimanan teguh elak penyakit jiwa

Oleh Penulis Khas YaPEIM

Umat Islam dilarang sama sekali putus asa dalam usaha capai kebahagiaan hidup dunia, akhirat

PENYAKIT psikologi seperti tekanan perasaan, bimbang, sedih, hasad dengki serta putus asa sebenarnya berpunca daripada fikiran tidak rasional yang ada dalam minda seseorang. Ia berlegar di sekitar salah faham terhadap empat perkara pokok iaitu Allah, hakikat diri insan, hakikat dunia dan hari akhirat.

Beberapa contoh salah faham terhadap Allah ialah seseorang yang berusaha keras dan berasakan dengan pasti bahawa dia akan mendapat apa yang diusahakannya. Namun apabila gagal, dia akan berasa sedih dan tertekan.

Begitu juga keadaan seseorang yang putus kasih, akhirnya menyebabkan dia berada dalam kesedihan yang melampau serta putus harap. Sama juga yang sedih dan terkilan kerana segala pengorbanannya tidak diiktiraf oleh majikan hingga melemahkan semangat untuk terus cemerlang.

Banyak lagi contoh yang dapat diketengahkan, namun apa yang pasti semua permasalahan psikologi tadi disebabkan jahilnya kita dengan hakikat Allah atau jauhnya Allah daripada kehidupan kita.

Harus diingat bahawa Allah yang menentukan segala keputusan. Kita hanya sekadar merancang dan melakukan yang terbaik. Selebihnya serahkan kepada Allah. Dengan berpendapat bahawa kita mesti dapat apa saja diusahakan adalah sesuatu yang tidak rasional dan akhirnya menyebabkan kita tertekan serta merana.

Di sinilah konsep tawakal dan kepercayaan kepada qada dan qadar perlu diingatkan. Bagi individu yang putus kasih, seharusnya beliau memahami jodoh pertemuan di tangan Tuhan dan di sebalik apa yang berlaku pasti ada hikmahnya.

Allah berfirman yang bermaksud: "Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui." (Surah al-Baqarah, ayat 216)

Dalam hal seseorang yang terkilan kerana tidak mendapat perhatian sewajarnya, beliau harus ingat bahawa Allah maha mengetahui dan segala sesuatu pastinya tidak terlepas daripada pandangan-NYA.

Sebab itulah kita sewajarnya bersikap ikhlas dalam pekerjaan kerana mungkin kita tidak mendapat perhatian dan pengiktirafan duniawi, namun kita akan mendapat ganjaran lebih besar dan bermakna di akhirat nanti. Contoh di atas, jelas menunjukkan kejahilan terhadap Tuhan punca penyakit psikologi yang kita alami.

Salah faham terhadap hakikat diri, contohnya seseorang yang berfikiran bahawa harta dapat menjamin kabahagiaan, tetapi apabila harta sudah banyak, bukannya hati bertambah senang, malah semakin tertekan.

Anak beranak berpecah belah kerana harta dan ada yang sanggup berbunuhan kerana tamakkan harta. Tidur malam tidak sempurna sama ada asyik memikirkan bagaimana mahu menambah harta atau takut harta dilarikan orang.

Jika kita mengenali siapa kita sebenarnya, iaitu hakikat ruh dan jasad, kita akan mengetahui hakikat diri yang sebenar adalah ruh bukannya jasad. Jasad hanya kenderaan bagi ruh dan harta pula hanya sekadar memenuhi kehendak jasad.

Apabila mati, jasad kita tinggalkan akan hancur musnah, tetapi roh (yang kita rujuk sebagai �aku�) akan meneruskan perjalanan ke alam berikutnya.

Faktor utama yang membahagiakan roh adalah kenal dan dekatnya ia dengan Tuhannya. Sebab itu, lagi dekat kita dengan Allah, lagi bahagia kita rasakan, tetapi lagi jauh kita dengan Tuhan, bertambah sengsara kita rasakan.

Orang kaya-raya dan berkedudukan, tetapi tidak mengamalkan ajaran Allah dan Rasul, rohnya sakit dan tidak akan bahagia. Hatinya penuh dengan tamak haloba, hasad dengki dan segala macam penyakit psikologi lain. Namun jika rohnya sihat, tetapi berkurangan sedikit daripada aspek keperluan jasadiah, dia masih tersenyum bahagia.

Salah faham terhadap dunia berlaku apabila kita mengharapkan sesuatu bersifat duniawi akan kekal. Kasih suami pada isteri, ibu pada anak, biar seutuh mana sekalipun, pastinya akan berkesudahan dengan perpisahan.

Tiada yang kekal kecuali Allah. Oleh itu, mengharapkan sesuatu yang tidak kekal supaya kekal adalah tidak rasional. Kita yang akan merana jika fahaman sebegini berada dalam kotak fikiran.

Disebabkan itu, dalam hadis Rasulullah SAW berkaitan pemilihan pasangan, Rasulullah SAW menyuruh kita memilih pasangan yang beragama, kerana agama adalah sesuatu yang kekal. Rumah tangga yang dibina atas asas agama pasti lebih utuh daripada yang dibina atas asas kecantikan dan harta yang sifatnya sementara.

Salah faham terhadap hari kemudian berlaku apabila kita menganggapnya tidak penting kerana ia jauh dan tidak nampak. Namun sebaliknya, hari akhirat adalah penting kerana ia adalah destinasi terakhir dan abadi.

Memahami hakikat ini, kita sewajarnya tidak mudah menangis dan berasa sedih apabila berhadapan dengan permasalahan duniawi. Kita sepatutnya tahu menyusun keutamaan dengan mendahulukan apa yang dapat menjamin kebahagiaan kita di sana.

Ada tiga perkara yang perlu kita usahakan sebagai bekalan di akhirat nanti seperti yang disaran Rasulullah SAW iaitu anak salih yang mendoakan kedua ibu bapanya, ilmu yang bermanfaat dan sedekah jariah.

Bersesuaian dengan pentingnya amal jariah, penubuhan Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam Malaysia (YaPEIM) sebagai institusi amal jariah haruslah dimanfaatkan sebaik-baiknya.

Banyak penyakit psikologi dialami masyarakat hari ini berpunca daripada kejahilan atau kurangnya ilmu khususnya berkaitan empat perkara. Sumber ilmu yang benar seharusnya daripada agama. Agama memberikan mekanisme pertahanan yang kuat untuk kita berdepan segala cabaran di dunia.

Amalan tarekat di Perak perlu didaftarkan di JAIP

Oleh AZMI ABDUL MALEK

AMALAN dan ajaran sesat sekumpulan umat Islam yang berlaku di negara ini membimbangkan ulama dan pemimpin kerajaan. Akidah yang terpesong boleh menyebabkan seseorang itu ia dianggap murtad atau terkeluar daripada agama.

Sehubungan itu Jabatan Kebajikan Agama Islam Malaysia (Jakim) dan jabatan agama di setiap negeri mempunyai tugas berat memantau kumpulan pengamal agama Islam, terutamanya yang masih lemah dalam penguasaan ilmu dan iman kepada Allah.

Antara pengamal agama Islam terkenal di negara ini ialah kumpulan tarekat yang sudah bertapak beberapa tahun lalu.

Namun begitu ada sebilangan yang mengaku mereka sebagai kumpulan tarekat tetapi amalannya terpesong daripada ajaran agama Islam sebenar.

Mereka yang melakukan kesalahan boleh didakwa di mahkamah syariah dengan dikenakan hukuman berat.

Jabatan Agama Islam Perak (JAIP) mengenakan denda RM5,000 atau penjara tiga tahun terhadap pengamal tarekat yang tidak mendaftarkan kumpulannya dengan jabatan berkenaan apabila Enakmen Kawalan Tarekat Negeri Perak dilaksanakan mulai tahun depan.

Pengarah JAIP, Datuk Jamry Sury berkata, mana-mana syeikh yang tidak mempamerkan perakuan pendaftaran tarekat, adalah melakukan kesalahan dan apabila disabitkan kesalahan boleh dikenakan denda RM1,000 atau penjara enam bulan atau kedua-duanya sekali.

Menurutnya, mana-mana orang yang mengamalkan tarekat di suatu tempat tanpa kebenaran pendaftar, adalah melakukan kesalahan dan apabila disabitkan kesalahan boleh dikenakan denda tidak melebihi RM5,000 atau penjara tiga tahun atau kedua-duanya sekali.

“JAIP akan melaksanakan Enakmen Kawalan Tarekat Negeri Perak mulai tahun depan bagi memastikan perjalanan institusi murni itu selaras dengan kehendak syarak dan mengawal penyelewengan dan perlanggaran undang-undang sedia ada,” katanya kepada Mega di pejabatnya di Ipoh, baru-baru ini.

Jamry berkata, setiap institusi atau organisasi tarekat diminta mendaftarkan kegiatan mereka dengan JAIP apabila enakmen itu dikuatkuasakan nanti.

Beliau berkata, institusi terbabit dikehendaki mengemukakan laporan senarai keahlian dan murid yang menjadi pengikut, kurikulum pengajian dan kitab rujukan utama digunakan.

Katanya, tujuan tindakan ini dibuat bukan disebabkan JAIP mahu menyekat perkembangan tarekat sebaliknya mahu memastikan institusi terbabit terus murni dan berjalan mengikut syariat Islam dan jauh daripada gejala penyelewengan yang boleh merosakkan akidah umat Islam.

Jamry berkata, berdasarkan pengalaman dan kajian pegawai JAIP dan tokoh akademik, sesuatu ajaran sesat dan penyelewengan boleh dikesan walaupun penampilan mereka menggunakan pelbagai rupa dan nama.

Beliau yang juga Setiausaha Majlis Agama Islam Perak (MAIP) berkata, antara kriteria ajaran sesat ialah:

* mendakwa Allah menjelma dalam diri guru atau seseorang,

* mendakwa diri mereka sebagai nabi atau malaikat,

* mengamalkan nikah batin,

* mendakwa guru mereka memegang kunci syurga dan

* pengikutnya sahaja dijamin masuk syurga.

Selain itu katanya, golongan pengamal ajaran sesat turut mendakwa guru mereka boleh menebus dosa, percaya guru mereka menerima wahyu seperti nabi dan rasul, guru mempunyai mukjizat, meninggalkan kefarduan yang telah diijmakkan seperti solat Jumaat tanpa keuzuran syarak dan mendakwa ajaran mereka diambil terus dari Rasulullah secara jaga bagi menyelesaikan sesuatu masalah semasa.

“Sesetengahnya berselindung dengan amalan zikir tetapi sebenarnya lain yang diucapkan dan dilakukan.

“Banyak lagi perkara pelik yang mencabar kewibawaan JAIP, pemikir dan umat Islam di negara ini,” katanya.

Jamry berkata, draf enakmen berkaitan sudahpun disiapkan dan akan diserahkan kepada Penasihat Undang-Undang Negeri Perak untuk semakan sebelum dibentangkan kepada Majlis Fatwa dan MAIP untuk diluluskan selewat-lewatnya akhir tahun ini.

Menurutnya, satu seminar mengenai tarekat diadakan baru-baru ini bagi membuka peluang umat Islam di negeri ini memahami ajaran sebenar amalan kumpulan berkenaan, di samping mengelakkan mereka terjebak dalam kumpulan ajaran sesat yang semakin berleluasa ketika ini.

Pakej umrah dan ziarah menanti pembaca Utusan

BERSEMPENA musim haji 2008 ini, Utusan Melayu (M) Berhad dan Serba Wangi Sdn. Bhd., bekerjasama bagi menyemarakkan syair Islam dengan mengagungkan Baitullah Al-Haram dan Tanah Suci Mekah melalui tawaran pakej Umrah dan Ziarah secara percuma.

Peluang mengerjakan umrah dan ziarah secara percuma itu merupakan hadiah kemuncak bagi umat Islam bertuah yang menyertai Peraduan Ilmu & Amal Utusan-Jati bermula 5 November lalu.

Berkonsepkan berilmu dan beramal, Utusan selaku syarikat penerbitan akhbar terunggul Malaysia dan syarikat pengeluar beras utama negara, Serba Wangi menawarkan pakej khas ibadah umrah dan ziarah sebagai menghargai pembaca dan pengguna Islam, sekali gus menyemarakkan roh ibadah dan suasana musim haji 2008 yang bakal menjelang pada 8 hingga 13 Zulhijjah nanti.

Jalinan kerjasama akhbar penyebar fikiran rakyat, Utusan dan Mingguan Malaysia beserta jenama beras Jati itu juga merupakan kemuncak aktiviti menghargai pelanggan melalui program Kita Bersama.

Pakej Umrah dan Ziarah bernilai RM10,000 beserta wang tunai sebanyak RM5,000 menanti peserta sebagai hadiah utama peraduan berkenaan.

Selain itu, hadiah mingguan pakej Umrah dan Ziarah bernilai RM4,500 juga disediakan kepada pemenang bertuah untuk cabutan pada setiap minggu.

Peraduan Ilmu & Beramal Utusan-Jati selama sebulan sepanjang November 2007 itu dilancarkan di Kompleks PKNK, Shah Alam pada 1 November lalu.

Untuk memenangi hadiah-hadiah menarik pakej istimewa yang ditaja oleh Beras Jati, para pembaca Utusan Malaysia hanya perlu menjawab dua soalan mudah mengenai haji dan umrah serta keagamaan yang disiarkan di akhbar Utusan Malaysia pada setiap hari Isnin hingga Jumaat bermula 5 November.

Untuk menyertai peraduan itu pula, peserta hanya perlu mengumpul semua jawapan dari soalan-soalan yang dikemukakan dengan melekatkannya di atas sehelai kertas kosong bersaiz A4 sebagai satu set berserta borang penyertaan asal yang lengkap.

Set jawapan dan borang penyertaan dipenuhi dengan lengkap hendaklah di hantar kepada Utusan Malaysia di alamat yang ditetapkan.

Penyertaan peraduan ini akan ditutup pada setiap hari Jumaat minggu yang berikutnya dan penyertaannya terbuka kepada pembaca beragama Islam di seluruh negara.

Hanya seorang pemenang akan dipilih sebagai penerima hadiah mingguan berupa pakej Umrah dan Ziarah bernilai RM4,500.

Pemilihan dibuat berdasarkan sistem cabutan borang penyertaan terawal yang menepati syarat beserta jawapan yang betul.

Para pemenang mingguan ini pula akan bersaing melalui proses cabutan dan penilaian lebih teliti untuk memilih pemenang hadiah utama pakej Umrah dan Ziarah bernilai RM10,000 beserta wang tunai RM5,000.

Bukan Yang Pertama (Siri 133)

Oleh SALINA IBRAHIM

YASMIN Zulaikha berjalan tenang ke kamar emak selepas menunaikan solat Maghrib dan meluangkan masa 15 minit untuk menghabiskan surah Yassin. Dia berasa beroleh kekuatan selepas itu. Terasa separuh bebannya terangkat pergi.

Dia reda. Kesusahannya tidaklah sesukar mana sebenarnya. Senja ini dia bertemu seorang wanita lain, Fatiha, yang sudah kehilangan dua orang anak dan kini barangkali anak ketiganya sedang tenat, mungkin juga sedang menanti maut.

Jadi apalah sangat bebannya sekarang ini. Dia harus belajar menerima hakikat bahawa cepat atau lambat, dia tetap akan kehilangan orang tersayang. Itu hukum alam yang mesti dia akuri; bahawa kehidupan di dunia ini memang bersifat sementara.

Dia tiba di kamar emak. Sunyi, kesunyian yang biasa tetapi tiba-tiba ada terdetik rasa aneh di hatinya. Ada debar yang menghentam hatinya.

Umar Khalil muncul entah dari mana, terus menarik tangannya ketika dia berada di hadapan pintu. Tergamam dia tetapi suaminya itu perlahan menariknya duduk di kerusi kosong yang berderetan.

“Abang nak Zu tenang dan sabar....” Umar Khalil renung matanya dalam-dalam.

Yasmin Zulaikha menarik nafas, dalam dan melepaskan dengan teratur.

“Zu dah sedia, bang...”

“Mak dah tak ada...”

Yasmin Zulaikha mengetap bibir. Dia memejamkan mata sejenak. Menahan air mata daripada tumpah, tetapi saat membuka mata kembali, setitik air terlerai jatuh jua.

“Bila?” sepatah pertanyaannya.

“Kurang 10 minit tadi. Masa Zu tengah solat tadi.”

Innalillahiwainnalilaihirajiun... daripada Allah kita datang dan kepada-Nya jua kita kembali. Demikian dia bergumam dalam hati.

Beberapa minit dia terasa longlai di kerusi. Beberapa minit dia terasa bagaikan sukar mahu percaya. Tetapi dalam masa beberapa minit itu juga, dia membisikkan kalimah Allah berkali-kali.

“Bangun...kuatkan hati. Kita masuk, beri penghormatan terakhir untuk mak,”

Umar Khalil sedikit menegaskan suara.

Jenazah emak selamat dibawa pulang beberapa jam kemudian selepas selesai segala urusan di hospital. Malam pekat tetapi kediaman terang-benderang ketika jenazah tiba. Jiran tetangga dan saudara mara terdekat sudah menunggu. Kumpulan wanita di bawah pimpinan Ustazah Wan Faezah malah sudah selesai menghabiskan satu pusingan bacaan Yasin.

Yasmin Zulaikha melangkah masuk ke rumah dengan langkah longlai. Rumah ini sudah berdepan tiga kematian. Bermula dengan abah, kemudian Azlan dan sekarang emak tersayang. Tetapi dia reda. Dia harus tabah. Kerana kematian itu pasti, sama ada cepat atau lambat.

Dia sudah bersedia untuk menerima hakikat kehilangan emak tersayang. Dia sudah bersedia untuk melayari kehidupan dan membuat keputusan sendiri tanpa bimbingan emak lagi selepas ini.

Kuat.

Dia bisikkan kalimah itu berkali-kali. Ini bukan kali pertama dia berdepan kematian. Ini bukan kali pertama dia kehilangan orang tersayang. Kematian abah beberapa tahun lalu tidak kurang menekan minda. Juga pemergian Azlan yang tidak terduga, suatu kehilangan yang tidak pernah disangka-sangka.

Sekarang, apabila berdepan kematian emak, sepatutnya dia sudah cukup tabah dan gagah untuk mengawal emosi!

Beberapa orang saudara mara dan orang tua menggesa dia supaya berehat. Dia turutkan pesanan mereka. Melangkah masuk ke kamar, terhidu harum kamar pengantin dan hiasan yang masih elok, dia menitiskan air mata. Teringat pesanan-pesanan emak, terngiang-ngiang nasihat yang tepu berisi, semua itu buat dia jadi tambah sebak.

Dia meletakkan kepala di bantal, berusaha untuk tidur, mahu mendapatkan rehat sejenak. Dia harus menjana tenaga untuk esok. Esok jenazah emak akan disemadikan. Emak tentunya akan bergabung bersama Allahyarham abah dan Azlan yang sudah pergi dahulu.

Damailah emak di alam sana.

Anak-anak emak akan mendoakan kesejahteraan emak.

Alunan ayat-ayat suci memenuhi seisi kediaman, menusuk ke telinganya.

Dia melihat wajah emak tersenyum puas. Dia nampak emak berwajah lega. Dia andaikan emak sudah puas menikmati kehidupan di dunia dan amat bersedia untuk melangkah ke alam barunya.

“Kita reda. Memang itu yang terbaik untuk dia....” suara Umar Khalil tidak sudah-sudah memujuk.

“Abang rasa emak memang sudah tahu masanya akan tiba?”

“Dia tenang sangat. Dia nampak aman sangat. Insya-Allah itu tandanya dia bahagia di sana...”

“Zu teringat mak kerap bercakap yang pelik-pelik kebelakangan ini...”

“Hisy! Itu persepsi orang kita. Kita suka benar mengaitkan orang yang meninggal dunia dengan kelakuan dan sikap aneh yang ditunjukkan sebelum dia meninggal. Kononnya, dia macam sudah tahu yang dia akan meninggal dunia, cumanya dia tidak boleh meluahkan secara terus-terang. Abang sebenarnya kurang gemar kita berfikir begitu.”

Yasmin Zulaikha diam menelinga, menghadamkan fakta itu ke dalam minda.

Jenazah emak selamat disemadikan jam 11 pagi esoknya. Dia puas dapat menatap wajah emak sungguh-sungguh. Dia sendiri yang terlibat memandikan jenazah emak walaupun mula-mulanya ada beberapa orang jiran perempuan sedikit risau membenarkan dia ikut serta.

Barangkali mereka bimbang dia lembik dan tidak kuat semangat ketika melihat jenazah emak.

“Saya anaknya. Lebih afdal saya ikut memandikan jenazah emak saya...” balasnya, begitu yakin.

“Kak Min yakin?” Anis memandangnya, sedikit ragu.

“Insya-Allah...”

Ustazah Wan Faezah masuk campur, menyokongnya. Guru agama Allahyarham emaknya itu mengetuai kumpulan kecil menguruskan jenazah, memandikan dan seterusnya mengkafankan.

Bibirnya tidak putus-putus melafazkan kalimah suci, sedekah terakhir untuk emak yang sudah meniti ke alam sana dan kini tubuhnya sedang diuruskan sebelum dikirimkan ke liang lahad.

Semua itu terus ranai di ingatan. Pasti kekal tercetak di minda selama-lamanya.

“Abang sempat temankan mak semasa di hospital. Dia ada pesan apa-apa?” Yasmin Zulaikha menoleh, renung wajah suami yang berbaring di sebelahnya.

Malam sudah terlalu larut. Seisi rumah pasti sudah terlelap kerana keletihan menguruskan kematian siang tadi.

Umar Khalil menoleh.

“Tak banyak. Dia hanya berpesan...”

“Pesan apa?”

“Jadi suami yang baik pada Yasmin Zulaikha. Jadi abang yang baik pada Anis...”

Yasmin Zulaikha mengetap bibir.

Air matanya berladung.

Emak... sehingga hujung nyawanya masih tetap mengutamakan kepentingan anak-anak.

Bersambung

Ibu difardukan menyusu anak

Oleh DR. ZULKIFLI MOHAMAD ALBAKRI

SAYID Qutub berkata: Hukum yang berikut ialah hukum yang berhubung dengan penyusuan kanak-kanak selepas talak.

Undang-undang keluarga pastilah mengandungi penjelasan mengenai hubungan yang tidak dapat diputuskan di antara suami dan isteri selepas talak, iaitu hubungan anak yang telah disumbangkan oleh mereka berdua. Dan si anak inilah yang mengikatkan mereka berdua.

Apabila ayah dan ibu tidak dapat hidup bersama lagi, maka si anak yang masih mentah itu pastilah mendapat jaminan-jaminan yang hemat dan terperinci yang meliputi segala keadaan.

Firman Allah: Dan ibu-ibu itu hendaklah menyusukan anak-anak mereka selama dua tahun genap, iaitu bagi orang yang hendak menyempurnakan penyusuan itu dan kewajipan bapa pula ialah memberi makan dan pakaian kepada ibu-ibu itu mengikut cara yang baik. Tidaklah ditaklifkan seseorang itu melainkan sekadar kemampuannya. Janganlah seseorang ibu dijadikan menderita dengan sebab anaknya dan janganlah seorang bapa dijadikan menderita sebab anaknya. Dan waris juga menanggung kewajipan yang seperti itu (jika tiada bapa) kemudian apabila keduanya (bapa dan ibu) mahu menghentikan penyusuan itu dengan persetujuan dan rundingan dari keduanya, maka tiadalah menjadi apa-apa kesalahan kepada keduanya. Dan jika kamu mahu mengadakan penyusu kepada anak-anak kamu, maka tidaklah menjadi apa-apa kesalahan kepada kamu jika kamu serahkan upah yang diberikan kamu dengan pertimbangan yang baik. Dan bertakwalah kepada Allah dan ketahuilah bahawa Allah melihat segala apa yang kamu kerjakan. (al-Baqarah: 233)

Firman Allah s.w.t.: Dan ibu-ibu itu hendaklah menyusukan anak-anak mereka selama dua tahun genap, iaitu bagi orang yang hendak menyempurnakan penyusuan itu

Al-Mawardi berkata: Perkataan haul di sini bermaksud tahun pada asalnya mempunyai dua pendapat:

Pertama: Dengan maksud perubahan dari waktu pertama.

Kedua: Dengan maksud perubahan dari tempat iaitu perpindahan ke tampat yang lain.

Si ibu yang dicerai mempunyai kewajipan terhadap anaknya yang masih menyusu, iaitu kewajipan yang difardukan Allah ke atasnya. Allah tidak membiarkan si ibu itu dalam menghadapi perkara ini kepada fitrah dan emosinya yang mungkin dirosakkan oleh perbalahan-perbalahan suami isteri dan menyebabkan si anak yang kecil itu menanggung penderitaan.

Oleh itu Allah sendiri yang memelihara si anak dan memfardukan kewajipan itu ke atas leher ibunya, kerana Allah lebih melindungi manusia daripada mereka melindungi diri sendiri, kerana Allah lebih berbakti darpada mereka dan lebih kasihan daripada ibu bapa mereka. Allah memfardukan ke atas si ibu menyusukan anaknya selama dua tahun genap kerana Allah s.w.t mengetahui bahawa tempoh yang paling penting dari segi kesihatan dan kejiwaan seseorang kanak-kanak.

Firman Allah s.w.t, …dan kewajipan bapa pula ialah memberi makan dan pakaian kepada ibu-ibu itu mengikut cara yang baik.

Menurut hasil kajian kesihatan dan kejiwaan pada hari ini ternyata bahawa tempoh dua tahun adalah satu tempoh yang perlu untuk membolehkan kanak-kanak itu subur dengan kesuburan yang sihat dari segi kesihatan dan kewajipan, tetapi nikmat Allah kepada kaum Muslimin tidak menunggu mereka mengetahui hakikat ini daripada hasil ujian mereka.

Tabung simpanan insaniah yang mengandungi perbendaharaan pengalaman zaman kanak-kanak tidak pernah ditinggalkan hingga dimakan oleh kejahilan selama masa yang panjang ini kerana Allah Maha Pengasih terhadap para hamba-Nya terutama terhadap kanak-kanak yang kecil yang memerlukan kepada kasih sayang dan belaan.

Dan bagi si ibu pula telah diwajibkan ke atas bapa si anak, sebagai balasan terhadap kewajipan yang difardukan Allah kepadanya, supaya memberi kepada si ibu perbelanjaan makan dan minum dan pakaian mengikut pertimbangan yang baik kerana kedua-duanya berkongsi dalam tanggungjawab itu. Kedua-duanya bertanggungjawab terhadap bayi yang masih menyusu itu.

Si ibu membantu dengan susu dan jagaan dan si bapa pula membantu dengan makanan dan pakaian untuk membelanya. Kedua-duanya menunaikan kewajipan masing-masing dalam batas kemampuannya.

Firman Allah s.w.t.: Tidaklah ditaklifkan seseorang itu melainkan sekadar kemampuannya.

Syeikh al-Maraghi berkata: Tidaklah membebankan seseorang kecuali mengikut kemampuannya.

Sonhaji berkata: Si ayah tidaklah diberati dengan nafkah anak dan ibu tadi, melainkan sekadar yang termampu oleh ayah atau sekadar yang ada, jangan sampai ibu dan anak itu menuntut yang berlebihan sehingga terkeluar dari batas kesanggupannya.

Firman Allah s.w.t.: Janganlah seseorang ibu dijadikan menderita dengan sebab anaknya dan janganlah seorang bapa dijadikan menderita sebab anaknya. Dan waris juga menanggung kewajipan yang seperti itu (jika tiada bapa).

Sonhaji berkata: Ibu yang bersedia menyusukan anaknya, janganlah anaknya itu diambil untuk disusui oleh perempuan lain, kerana yang demikian itu menyusahkannya. Atau ibu itu terpaksa menyusukan supaya menjadi beban dan kesusahan kepadanya. Padahal ia tidak sanggup menyusukannya. Dalam pada itu, menyusukan anak itu tiadalah wajib baginya.

Begitulah pula ayah anak itu, janganlah dibebankan dengan meletakkan anaknya kepadanya, padahal anak itu perlu disusui oleh ibunya sehingga menyusahkan ke atas dirinya dan iri kanak-kanak itu.

Walhasil salah seorang darpadai kedua-dua ibu bapa itu janganlah saling sakit menyakiti dan susah menyusahkan, disebabkan adanya kanak-kanak tadi. Jangan pula keduanya menyusahkan anak mereka, bahkan hendaklah keduanya bertanggungjawab ke atas kehidupannya.

Selain kedua-duanya bertanggungjawab, waris kanak-kanak itu pun ikut bertanggungjawab pula - manakala bapanya meninggal dunia – misalnya waris tersebut datuk, abang, bapa saudara dan seumpamanya daripada ahli waris sebelah lelaki. Mereka hendaklah menanggung mana-mana yang patut tentang nafkahnya. Dan ahli waris pula, janganlah mendatangkan kesusahan kepada kanak-kanak tersebut.

Firman Allah s.w.t.: Kemudian apabila keduanya (bapa dan ibu) mahu menghentikan penyusuan itu dengan persetujuan dan rundingan dari keduanya, maka tiadalah menjadi apa-apa kesalahan kepada keduanya.

Sonhaji berkata: Ayat ini menjelaskan bahawa ibu bapa tidak berdosa menceraikan susu anaknya sebelum anak itu berumur dua tahun, iaitu sekiranya tiada mendatangkan mudarat kepada anak-anak tersebut.

Firman Allah s.w.t: Dan jika kamu mahu mengadakan penyusu kepada anak-anak kamu, maka tidaklah menjadi apa-apa kesalahan kepada kamu jika kamu serahkan upah yang diberikan kamu dengan pertimbangan yang baik.

Al-Baghawi berkata: Bagi anak-anak kamu ada penyusu-penyusu selain ibu mereka jika ibu mereka enggan menyusukannya ataupun dengan sebab sakit dan tiada susu. Maka bolehlah dicarikan ibu susuan untuk menyusukan kanak-kanak tersebut, asal dibayar upahnya. Atau mengupah kepada ibu kanak-kanak itu sendiri. Perbuatan demikian tiadalah berdosa.

Firman Allah s.w.t.: Dan bertakwalah kepada Allah dan ketahuilah bahawa Allah melihat segala apa yang dilakukan kamu.

Nyata takwa merupakan puncak kepada segala kebaikan dan kebajikan. Dengan sebab itu manusia akan mematuhi segala arahan Allah dan menjauhi segala larangannya.

Sonhaji berkata: Tiadalah sekali-kali tersembunyi di sisi Allah segala perbuatan yang kamu lakukan.

Iktibar Ayat

- Pensyariatan penyusuan bagi ibu-ibu kepada anak-anaknya.

- Nafkah yang diberikan mengikut kadar kemampuan seseorang bapa.

- Hak hadanah berdasarkan ayat di atas adalah milik ibu.