Tuesday, November 20, 2007

Iman, persaudaraan kukuh sumber kekuatan ummah

Oleh Dr Engku Ahmad Zaki Engku Alwi

ISLAM adalah al-Din yang menitikberatkan aspek kekuatan lahiriah dan batiniah umatnya. Islam merangkumi ajaran yang menekankan keseimbangan antara tuntutan duniawi dan ukhrawi. Justeru, umat Islam dituntut mencari segala keperluan duniawi sebagai jalan untuk meraih kesejahteraan dan kebahagiaan hidup dunia akhirat.

Dalam hal ini, Saidina Abu Bakar al-Sidik pernah berpesan dengan katanya, "Kuatnya umat bukan kerana ramainya, tetapi kerana kukuhnya ikatan dan satu matlamat."

Jelas kekuatan umat Islam yang sebenarnya bertitik tolak daripada keimanan dan pegangan teguh terhadap ajaran Islam. Ajaran Islam adalah sumber kekuatan yang mengangkat martabat umatnya sebagai umat terbaik dalam segala lapangan hidup.

Pernah suatu ketika, seorang tawanan Rom dapat meloloskan dirinya daripada tawanan tentera Islam. Akhirnya Raja Heraklius bertanya kepada bekas tawanan itu mengenai pasukan tentera Islam supaya seluruh kehidupan mereka tampak jelas di hadapannya. Tawanan perang tadi pun mendedahkan bahawa pasukan tentera Islam adalah ahli ibadat pada waktu malam dan ahli kesatria pada siang harinya.

Raja Heraklius memiliki jumlah tentera yang ramai berbanding tentera Islam yang terbatas. Ketua panglima tentera Islam, Amr bin al-'As memaklumkan Khalifah Abu Bakar al-Siddiq mengenai kedudukan tentera Islam itu lantas, Khalifah Abu Bakar menyatakan dengan tegas, "Kalian orang Islam tidak akan dapat dikalahkan hanya kerana jumlah yang kecil. Tetapi kalian semua akan dapat dikalahkan walaupun mempunyai jumlah yang ramai melebihi jumlah musuh kamu jika kalian semua terbabit dalam maksiat dan dosa yang dilarang Allah."

Ketika Heraklius tiba di Antokia selepas pasukan tentera Rom teruk dikalahkan oleh tentera Islam, dia bertanya: "Sila beritahu kepadaku mengenai orang yang menjadi lawan kepada kalian dalam peperangan. Bukankah mereka juga adalah manusia seperti kita juga? Mereka menjawab: "Ya!" Raja bertanya lagi: "Apakah kalian yang lebih banyak jumlahnya ataupun mereka?" Jawab mereka: "Kamilah yang lebih banyak jumlahnya di mana-mana saja kami saling berhadapan." Raja berkata: "Kalau begitu, mengapa kalian pula yang dikalahkan?"

Seorang yang dianggap paling tua di kalangan mereka pun menjawab: "Mereka adalah ahli ibadat pada malam hari, rajin berpuasa pada siang hari, mereka menepati janji, menyeru kepada kebaikan, mencegah daripada kemungkaran dan saling berbuat adil sesama mereka, sedangkan kami pula suka minum arak, berzina, melakukan hal terlarang, melanggar janji, suka marah, berbuat zalim, menyuruh kepada kebencian dan berbuat kerosakan di atas muka bumi."

Kisah di atas menyingkap pengajaran penting kepada umat Islam masa kini dan akan datang bahawa umat yang kuat bukanlah kerana kecanggihan senjata mahupun kerana bilangan tentera yang ramai. Tetapi kuatnya umat kerana ketaatan mereka melaksanakan ajaran Islam.

Umat akan menjadi kuat jika mereka benar-benar mentaati segala perintah Ilahi dan sunnah Rasulullah SAW. Sebaliknya, umat Islam akan ketinggalan, mudah ditakluki musuh dan dihina oleh umat lain jika mereka mudah berbuat dosa, mengabaikan perintah dan larangan Ilahi serta Rasul-Nya.

Umat Islam akan mudah berpecah belah dan rapuh apabila mereka mengabaikan ajaran agama untuk bersatu padu, beristiqamah dan bersatu hati menjunjung satu perjuangan suci.

Catatan sejarah Islam membuktikan kejayaan penyebaran Islam dan syiarnya ke seluruh pelosok bumi ini adalah hasil perjuangan umat Islam terdahulu. Generasi gemilang terdahulu muncul sebagai umat terbaik, berwibawa, dihormati, bermaruah dan disegani kawan dan lawan sehingga tidak mudah dipermainkan serta dipengaruhi oleh musuhnya.

Jumlah mereka sedikit, namun mereka memiliki kualiti iman yang kental, amal yang konsisten sehingga Allah mengurniakan hidayah-Nya dan pertolongan-Nya memberikan kekuatan kepada mereka sesuai dengan janji Allah dalam firman-Nya yang bermaksud: "Wahai orang-orang yang beriman! Kalau kamu membela (agama) Allah, nescaya Allah membela kamu (untuk mencapai kemenangan) dan meneguhkan tapak pendirian kamu." (Surah Muhammad, ayat 7)

Jelas di sini bahawa kekuatan yang dimaksudkan bukan sekadar kekuatan material atau luaran seperti kekuatan senjata, ekonomi, sosial, pendidikan, malah kekuatan yang perlu ditekankan ialah kekuatan dalaman iaitu kekuatan akidah, ibadat, akhlak, ukhuwah Islam dan seumpamanya.

Hasil gabungan kedua-dua kekuatan iaitu kekuatan dalaman dan luaran inilah yang melahirkan generasi terbaik serta cemerlang pada suatu ketika dulu. Mereka memanfaatkan segala kekuatan hingga mampu mencipta satu tamadun Islam yang tiada tolak bandingnya dalam lipatan sejarah Islam.

Lebih-lebih lagi era mutakhir ini iaitu era globalisasi yang menyaksikan pelbagai pertarungan sengit antara umat manusia di seluruh dunia kerana masing-masing berlumba-lumba untuk mencipta kemajuan demi kemajuan dalam pelbagai aspek kehidupan sejagat.

Kehadiran globalisasi ini tidak sewajarnya dipandang ringan oleh umat Islam, bahkan mereka sepatutnya lebih bersedia menghadapinya dengan bijaksana serta rasional yang berpaksikan iman, akal dan ilmu.

Oleh itu, Islam daripada awal lagi mengingatkan umatnya supaya sentiasa bersedia menghadapi apa juga cabaran mendatang berpandukan hidayah petunjuk yang terkandung dalam al-Quran dan sunnah Rasulullah SAW.

Globalisasi yang berlaku turut menyebarkan nilai kebatilan dan perilaku yang nyata bercanggah dengan nilai Islam dan juga budaya maksiat bejat hingga mewujudkan suatu krisis sosial meruncing di kalangan umat Islam.

Disebabkan pengaruhnya yang negatif itu, maka berlaku pelbagai kejadian dan krisis sosial yang serius mewarnai pentas kehidupan umat Islam, terutama di kalangan muda mudi.

Justeru, umat Islam perlu membangunkan kekuatan ummah. Mereka tidak sepatutnya lagi bersengketa, bermasam muka, berpecah-belah, menuding jari menyalahkan pihak lawan, mencetuskan huru hara dan mengeruhkan keharmonian masyarakat majmuk.

Sebaliknya, mereka perlu menjalinkan ikatan persaudaraan kukuh lagi akrab tanpa mengambil kira pandangan politik, darjat keturunan dan warna kulit supaya lahir sebagai umat cemerlang, lagi terbilang yang memantulkan nilai kebaikan serta keadilan Islam kepada seluruh warga alam.

Ufuk Minda: Pemimpin kena amanah tadbir negara elak bangsa terpinggir

Bersama Prof Dr Sidek Baba

KONSEP bangsa teras harus sinonim dengan konsep umat Melayu. Melayu sebagai suatu bangsa adalah fitrah suatu kejadian. Tetapi apabila bangsa itu ditindikkan dengan Islam dan tamadunnya ia menjadi alamiah.

Bangsa itu menjadi sebahagian daripada umat yang besar. Ia tidak saja berkembang dalam batas setempat, tetapi melakukan refleksi mengenai kejayaan silam umat Islam dalam membangun tamadun umat manusia.

Sejarah keilmuwan Barat suatu ketika dulu menjadikan Andalusia dan Cordova sebagai sumber rujukan untuk memperkasa tamadunnya.

Mereka menterjemah kitab besar dalam bidang matematik, perubatan, sains, astronomi, teknologi, falsafah ke dalam bahasa Latin dan Ibrani dan menjadikan ilmu yang diolah dalam kreativiti cemerlang saintis Islam sebagai kurikulum pengajian di Barat berabad lamanya.

Hari ini kita menjadi pengguna kepada kekuatan tamadun Barat dan ada kebimbangan jika bangsa Melayu tidak memiliki kemampuan membina acuan sendiri yang menjadi teras acuan Malaysia, cabaran lebih besar akan menunggu.

Status Bahasa Malaysia, kedudukan Islam dalam negara, hak istimewa orang Melayu, pertikaian hal perundangan sivil dan syariah, kealpaan sesetengah orang terhadap kontrak sosial, kelupaan bangsa teras terhadap amanah kepemimpinan, ekuiti atau pegangan yang relatif kecil, kes rasuah dan salah guna kuasa semakin ketara, kerosakan moral di kalangan generasi penerus, petanda terhakis sistem kekeluargaan adalah antara cabaran yang perlu dihadapi.

Umat Melayu yang didukung nilai amanah, adil, bijaksana, strategik, mengutamakan merit yang disandarkan kepada prinsip dan amal Islami bakal menjadikan bangsa teras memiliki wibawa.

Daripada nilai itu, urus tadbir negara dan sistem yang boleh diharapkan, peribadi yang memimpin dan dipimpin melihat kepemimpinan dan pengikut sebagai suatu amanah dan darinya bangsa lain akan rasa selesa untuk bernaung.

Oleh itu, asas perjuangan memperkasa bangsa, agama dan negara adalah suatu ungkapan keramat yang meminta diisi, disempurnakan secara bijak serta berani supaya faktor teras dalam masyarakat tetap dapat dipertahankan, dikuasai khususnya dalam bidang ekonomi dan keusahawanan.

Ia tidak bermakna hak warga Malaysia yang lain dinafikan. Demokrasi dalam pendidikan, ekonomi, prasarana dan sosial harus memberi asas kukuh bahawa warga negara Malaysia mempunyai tempat yang wajar, seimbang dan sifatnya saling kukuh-mengukuh.

Jika bangsa teras diberi peluang terbabit dalam ekonomi dan keusahawanan, anggaplah ia suatu ’jihad’ besar memperkasa bangsa supaya ketidakseimbangan dapat diperbetulkan.

Jika amanah ini tidak disempurnakan dengan bijak dan penuh persiapan, kebimbangan bangsa teras bakal terpinggir adalah sesuatu yang tidak dapat dielakkan.

Membangun bangsa dengan menjadikan Islam sebagai faktor penting boleh membangunkan negara ke arah kecemerlangan. Membangunkan bangsa dengan melupakan agama mendedahkan bangsa teras dengan ketirisan amanah, akhlak dan akhirnya kekuatan dalaman yang memancar daya juang tidak lagi wujud.

Bank Islam, Takaful, model kewangan Islam dan pengeluaran barang halal adalah contoh terbaik bagaimana ia dapat diterima warga bukan Islam. Tetapi sudah ada kecenderungan di kalangan bukan Islam sedang menguasai bidang kegiatan dan institusi itu.

Bangsa teras harus menganggap ia suatu cabaran positif bagaimana akhirnya kualiti diri dan daya saing diperlukan supaya imej teras sentiasa kukuh dan teguh. Proses integrasi bangsa juga mendukung adanya dialog budaya, tradisi dan tamadun di kalangan bangsa yang ada di Malaysia.

Banyak faktor yang menunjangi budaya, tradisi dan tamadun orang Melayu tegak atas asas agama dan nilai murni. Islam tidak saja suatu sistem kepercayaan tetapi adalah suatu cara hidup. Sejarah silam menampilkan Islam sebagai suatu tamadun dan memberi manfaat ilmu kepada Barat dan Timur.

Oleh itu, dialog peradaban bakal memperkukuh bangsa teras dan dalam masa sama ada kesediaan mempelajari tamadun dan budaya lain meningkatkan lagi pemahaman terhadap silang-budaya.

Semakin kukuh bangsa teras dengan faktor Islamnya, maka semakin teguh amalan baik yang memberi manfaat kepada negara dan rakyat.

Menjadi Melayu dengan nilai Islam yang baik akan memberi kesan positif kepada bukan Melayu. Umpamanya, Melayu sebagai bangsa teras terbabit dalam kepemimpinan dan pengurusan negara. Jika kualiti amanah, adil, jujur, timbang rasa, ikhlas, telus dan tulus menjadi amalan utama dalam kepemimpinan dan pengurusan, ia tidak saja memberi kesan baik kepada bangsa Melayu dan negara tetapi juga kepada bukan Melayu.