Sunday, August 23, 2009

AGAMA : AHAD 23 OGOS 2009

Segalanya kerana niat
MENJELANGRamadan setiap kita berusaha meningkatkan pembersihan jiwanya.Mendekatkan diri kepada Allah. Mengakui sesuatu yang benar itu benarsekalipun ia menyanggahi kepentingan dan kehendak diri kita.


Pondok agama dihujani peluru
APAKAH mungkin pada masa ini masih terdapat pondok pengajian agama yangpelajarnya hanya menuntut ilmu agama semata-mata? Atau apakah benarmasih wujud guru-guru yang mengajar ikhlas kerana Allah tanpamenetapkan sebarang bayaran?




Solat sunat kifaratul baul bukan ajaran Rasulullah
SAYA ada kemusykilab mengenai solat sunat yang dinamakan sebagaikifaratul baul. Sepanjang hidup saya inilah kali pertama sayamendengarnya. Khabarnya, solat ini hanya dikhaskan bagi wanita sajaatas alasan untuk menghapuskan dosa wanita kerana wanita mempunyaisedikit masalah dalam solat. Contohnya jika tidak lawas membuang air,ia mengganggu tumpuan wanita itu untuk bersolat. Saya benar-benar ingintahu tentang perkara ini. Bolehkah ustaz menjelaskannya?

Persoalan Agama: Puasa, sembahyang ditinggal bapa tak wajib diqada
BAPA saya meninggal dunia baru-baru ini. Sepanjang hayat arwah bapa,kami anak-anaknya yakin arwah ada meninggalkan ibadat solat dan puasa.Masalahnya, kami tidak tahu bilangan hari beliau meninggalkan puasa.Bagaimanakah caranya kami boleh mengatasi persoalan ini?

Ulul Albab: Takwa matlamat pengurusan puasa Ramadan
BIDANGpengurusan antara kegiatan kemanusiaan yang sangat penting sejak dulu.Tanpa pengurusan berkesan semua matlamat hidup dan kehidupan manusiagagal kerana ia proses sosial selaras dengan perkembangan manusia dankomuniti di sekelilingnya.

Segalanya kerana niat

Segalanya kerana niat

Minda Dr. Maza

MENJELANG Ramadan setiap kita berusaha meningkatkan pembersihan jiwanya. Mendekatkan diri kepada Allah. Mengakui sesuatu yang benar itu benar sekalipun ia menyanggahi kepentingan dan kehendak diri kita.

Mengakui yang salah itu salah, sekalipun kita sudah terbabit dengan yang salah tersebut. Ini bukan sesuatu yang mudah, ia memerlukan kekentalan jiwa yang dibina di atas niat yang ikhlas dalam perjuangan hidup di atas muka bumi ini. Hidup yang berteraskan keyakinan bahawa setiap kita akan mengadap Allah SWT, dan Dia menghisab segala amalan baik dan buruk yang telah kita lakukan.

Perjalanan hidup insan sebenarnya mewakili apa yang tersirat dalam jantung hati, atau niatnya. Perbuatan yang dilakukan dengan rela dan pilihan sendiri adalah tafsiran kepada niat, kefahaman dan tujuan hidup seseorang insan. Tidak lebih daripada itu. Bahkan apa yang dirancang, keinginan, harapan yang akhirnya menjelma dalam bentuk tindakan, berpunca dari niat.

Justeru dalam hadis daripada Umar bin al-Khattab r.a, beliau berkata: Rasulullah SAW bersabda: Sesungguhnya setiap amalan itu hanya dengan niat. Dan sesungguhnya setiap orang hanya mendapat balasan mengikut apa yang diniatkan. Sesiapa yang berhijrah untuk mencari duniawi atau untuk mendapatkan wanita yang ingin dikahwini, maka (pahala) hijrahnya itu mengikut niatnya.” (Riwayat al-Bukhari).

Sebelum kita tersilap faham, niat bukanlah seperti yang dibayangkan oleh sesetengah pihak iaitu ucapan di lidah “sengaja aku berniat sekian dan sekian...” Sama sekali tidak. Itu hanyalah ucapan lidah, belum tentu mewakili tujuan sebenar. Niat juga bukan perkataan yang diatur dalam minda yang menyebab ramai orang yang tidak faham berulang kali kononnya melafazkan ‘niat’, sehingga terganggu solat, puasa, iktikaf dan seumpamanya. Niat adalah keazaman seseorang untuk melakukan sesuatu tindakan.

Dalamnya merangkumi segala yang tersirat di sebalik sesuatu perbuatan. Tepat bak kata tokoh ilmuwan terkenal al-Hafiz Ibn Qayyim al-Jauziyyah (meninggal 751H): “Niat ialah tujuan dan azam melakukan sesuatu. Tempatnya di hati. Tiada kaitan dengan lidah sama sekali.’’

Justeru itu, tidak pernah diriwayatkan daripada Nabi SAW dan para sahabat sebarang lafaz bagi niat. Tidak pernah kita dengar hal ini dari mereka. Segala lafaz yang diada-adakan sebelum bersuci dan solat telah syaitan jadikannya medan memerangi golongan yang was-was.

Syaitan memenjara dan mengazab mereka dengannya. Dia menjadikan mereka berusaha membetulkan lafaz-lafaz itu, sehingga anda lihat ada yang mengulang-ulang dan berhempas pulas dalam mengucapkannya. Padahal ia langsung tiada kaitan dengan solat. Sebaliknya niat itu ialah tujuan sesuatu perbuatan.

Setiap yang berazam melakukan sesuatu, dia telah berniat. Tidak tergambar terpisahnya perbuatan dengan niat kerana perbuatan itu adalah hakikat niat. Tidak mungkin tiada niat sedangkan wujudnya perbuatan. Sesiapa yang duduk untuk berwuduk maka dia telah berniat hendak berwuduk. Sesiapa yang berdiri untuk bersolat maka dia telah berniat untuk bersolat.

Tiada seorang yang berakal melakukan sesuatu ibadah atau selainnya tanpa niat. Niat merupakan perkara semestinya wujud bagi tindakan insan yang disengajakan. Tidak perlu bersusah payah dan berusaha mendapatkannya. Sekiranya seseorang ingin menghilangkan niat dari perbuatan pilihannya, nescaya dia tidak mampu.

Jika Allah mewajibkan solat atau wuduk tanpa niat, maka Dia mewajibkan apa yang insan tidak mampu. Ia tidak termasuk di bawah keupayaan insan. Kalau begitu, mengapa bersusah payah untuk mendapatkan niat?

Sesungguhnya syak dalam memperolehi niat adalah sejenis penyakit gila. Sebab, pengetahuan seseorang tentang keadaan dirinya adalah sesuatu yang yakin. Bagaimana mungkin seorang yang berakal syak tentang niat dirinya. Seseorang yang berdiri belakang imam untuk menunaikan solat zohor; bagaimana mungkin dia syak mengenai tujuannya?

Jika seseorang memanggilnya untuk sesuatu urusan ketika itu, nescaya dia berkata: aku ada urusan, aku ingin solat Zuhur. Jika seseorang bertanya kepadanya ketika dia keluar menuju ke tempat solat: awak hendak ke mana? Nescaya dia berkata: aku hendak solat Zuhur bersama imam.

Amalan hati

Jadi, bagaimana mungkin seorang yang berakal ragu-ragu mengenai hal ini dalam dirinya sedangkan dia mengetahuinya secara yakin” (Ibn Qayyim, Ighathah al-Lahfan min Masaid al-Syaitan, halaman 144). Dr. Yusuf al-Qaradawi pula menyebut: Niat ini adalah amalan hati semata. Bukan amalan lidah.

Tidak diketahui daripada Nabi SAW, tidak juga dari para sahabah dan para tabi‘in yang mengikut mereka dengan baik -yang merupakan salaf umat ini- sebarang lafaz bagi niat ibadat, seperti solat, puasa, mandi, berwuduk dan seumpamanya, apa yang kita lihat sebahagian manusia bersungguh-sungguh melakukannya, seperti mereka menyebut: Aku berniat mengangkat hadas kecil, atau besar, atau solat Zuhur, atau asar empat rakaat kerana Allah Yang Maha Besar, atau aku berniat puasa esok hari pada bulan Ramadan dan sebagainya.

Ini semua tidak dibawa (diajar) oleh sebarang ayat al-Quran atau sunnah. Tidak ada faedah baginya, di mana seorang insan tidak akan berkata ketika hendak ke pasar: aku niat hendak ke pasar. Atau ketika dia hendak bermusafir: Aku niat bermusafir. Al-Zarkasyi dalam fatwa-fatwanya memetik perkataan al-Ghazali: “Urusan niat dalam ibadah itu mudah, namun apa yang menyusahkan ialah disebabkan kejahilan dengan hakikat niat atau (disebabkan) was-was.” (http//:qaradawi.net).

Penegasan niat sering kita sebutkan apabila hendak solat, puasa, zakat, haji dan ibadah-ibadah khusus yang lain. Malangnya, itu pun dengan konsep yang ‘silap’ seperti yang dijelaskan oleh dua tokoh ilmuwan di atas. Sehingga ada yang mempersendakan konsep niat dengan membuat ungkapan-ungkapan yang kononnya mewakili niat, walaupun ada maksud tersirat yang lain.

Berapa banyak operasi kewangan yang menggunakan nama ‘Islam’ dengan berbagai lafaz ketika akad, tetapi maksud yang tersirat berbeza dengan lafaz di lidah. Maka berbagai keuntungan yang sebahagiannya mempunyai unsur penindasan dan kesamaran dibuat atas nama Islam dengan kata-kata yang indah, walaupun niat sebenar amat berbeza. Sebabnya? Orang kita faham niat itu bermaksud lafaz.

Maka niat atau hasratlah yang tersirat di sebalik setiap tindakan. Kita diperintahkan untuk mengikhlas niat kerana Allah dalam ibadah. Membetulkan tujuan setiap tindakan. Inilah yang menjadi antara tujuan utama pendidikan Ramadan. Justeru itu Nabi SAW menyebut dalam hadis qudsi: “Semua amalan anak Adam untuknya, melainkan puasa. Ianya untukKu dan hanya Aku yang membalasnya” (Riwayat al-Bukhari).

Puasa adalah manifestasi keikhlasan yang ada dalam jiwa. Tiada siapa yang boleh tahu seseorang benar-benar puasa atau menipu melainkan Allah. Puasa bukan pergerakan jasad yang boleh dilihat, tetapi pengawalan dalaman diri yang hanya diketahui oleh Allah.

Jika roh puasa dibawa dalam kehidupan, maka pasti banyak masalah umat Islam hari ini dapat diselesaikan. Umat kita hari ini fakir dan miskin ‘niat yang ikhlas’ dalam banyak keadaan. Walaupun niat tidak dapat kita lihat, namun sebahagian besar tindakan dan perbuatan insan mampu memberikan tanda atau menafsirkan niat yang tersirat.

Kemarau

Kita kemarau keikhlasan dalam ilmu, pergaulan, persaudaraan, politik, muamalat dan berbagai cabang kehidupan. Inilah krisis kita. Setiap kita, termasuklah yang menduduki tempat yang penting dalam masyarakat menyimpan niat yang berbagai. Politik umpamanya, sepatutnya setiap individu yang terlibat dalamnya, mengikhlaskan niat kerana Allah, dengan itu maka semua tindakannya dipastikan memenuhi tuntutan keperluan umat dan rakyat.

Namun, apabila ahli-ahli politik muslim menempatkan niat yang lain, maka tujuan politik yang sepatutnya menuju kepada kepentingan umat dan rakyat bertukar menjadi agenda parti atau peribadi yang akhirnya menyusahkan rakyat.

Demikian juga urusan agama, sepatutnya ilmu Islam itu membimbing manusia memahami kehendak al-Quran dan sunnah, tapi telah dijadikan agenda peribadi untuk mengaut untung, atau perniagaan, atau kuasa atau seumpamanya, akhir agama menjadi alat pencapai matlamat peribadi dan kumpulan. Maka, politik tidak mengenai tujuan, urusan agama pun tidak mencapai matlamat. Hari ini kita melihat banyak pihak yang seruannya indah, bahkan sebahagian menggunakan nama Islam, tetapi jalan dan tindakannya amat berbeza dengan ajaran Islam. Apa sebabnya? Semuanya kerana niat. Slogan memang cantik, ramai yang boleh buat dan ada-adakan, namun niat siapa yang tahu?

Pondok agama dihujani peluru

Pondok agama dihujani peluru


SUASANA di sekitar Pondok Madrasah Imaniah Aldawiyah.


APAKAH mungkin pada masa ini masih terdapat pondok pengajian agama yang pelajarnya hanya menuntut ilmu agama semata-mata? Atau apakah benar masih wujud guru-guru yang mengajar ikhlas kerana Allah tanpa menetapkan sebarang bayaran?

Mungkin dalam perkembangan ilmu di zaman moden ini, kita sukar untuk menerima hakikat itu, tetapi jika ada umat Islam yang bertekad hanya untuk belajar ilmu agama sahaja, maka ia sudah pastilah dilihat suatu keistimewaan.

Begitulah gambaran awal yang boleh diberikan apabila menceritakan mengenai Pondok Madrasah Imaniah Aldawiyah, Dala, Pattani.

Sekolah pondok yang diasaskan pada tahun 1933 kini dikendalikan oleh Abdul Karim Hasbullah dan dibantu oleh menantunya, Faisal Abdul Rahman.

Menurut Faisal, sekolah tersebut melaksanakan sistem pendidikan Islam secara tradisional yang bererti, pelajar-pelajarnya hanya menumpukan perhatian kepada pengajian al-Quran, hadis dan kitab-kitab.

''Setiap pelajar yang ingin belajar di sini perlu menghabiskan persekolahan di peringkat sekolah menengah milik kerajaan,'' katanya ketika ditemui di sekolah tersebut, baru-baru ini.

Ilmu agama

Matlamat sekolah itu ialah melahirkan generasi insan yang memperolehi pengetahuan agama dengan ilmu-ilmu yang betul dan sempurna untuk diamalkan.

''Kebanyakan mereka yang menamatkan pengajian di pondok ini menjadi guru agama atau membuka sekolah pondok,'' katanya.

Pada masa ini, sekolah itu mempunyai 200 pondok yang didiami oleh 400 pelajar dengan 15 tenaga pengajar.

Apa yang menarik, kesemua guru berkenaan tidak menerima bayaran gaji atau elaun yang tetap, sebaliknya hanya menerima sumbangan daripada orang ramai.

''Mereka melakukan tugas ikhlas kerana Allah SWT, oleh itu mereka tidak fikir soal bayaran, apa yang paling penting ialah menurunkan ilmu kepada pelajar-pelajar,'' katanya.

Ditanya tidakkah tindakan hanya menumpukan perhatian kepada pengajian agama semata-mata akan menyebabkan pelajar tidak akan berpeluang untuk berkhidmat dalam bidang lain, Faisal menjelaskan, ibu bapa yang menghantar anak mereka ke pondok itu sememangnya berhasrat untuk menjadikan anak mereka sebagai alim ulama.

''Mereka tidak ada matlamat lain, mereka ingin melihat anak-anak mereka menjadi guru agama termasuklah membuka pondok pengajian apabila tamat pengajian nanti,'' katanya.

Bagi pelajar yang berhasrat melanjutkan pelajaran di peringkat lebih tinggi, mereka akan 'menumpang' sijil yang dikeluarkan oleh sekolah-sekolah agama yang diiktiraf oleh kerajaan.

Apa yang menarik, sekolah pondok ini tidak menetapkan bilakah seseorang pelajar itu perlu menamatkan pengajian mereka. Selagi pelajar itu mahu terus menuntut di situ, mereka boleh berbuat demikian tanpa sekatan.

Atas sebab itulah seperti mana dijelaskan oleh Faisal, terdapat pelajar yang sudah memasuki usia dewasa tetapi masih terus belajar di situ.

Pelajar-pelajar di sekolah berkenaan memulakan pengajian selepas solat Subuh dan berakhir kira-kira pukul 11 malam setiap hari.

Sepanjang menjalankan tinjauan di pondok pengajian berkenaan, penulis merasakan ketenangan melihat suasana persekitarannya. Kedudukannya yang terletak di kawasan pedalaman memberikan seribu ketenangan kepada tenaga pengajar dan pelajar di situ.

Namun ia tidak bermakna sekolah tersebut tidak berhadapan dengan situasi mencemaskan. Salah satu peristiwa yang pasti kekal dalam lipatan sejarah sekolah pondok tersebut, apabila kawasan mereka 'dihujani' peluru pada 1 Ogos tahun lalu.

Segalanya bermula, apabila seorang anggota kumpulan pemisah dikatakan berlindung di sekolah pondok tersebut bagi menyelamatkan diri daripada ditangkap pihak berkuasa.

Pihak tentera Thailand yang mendapatkan maklumat mengenai perkara berkenaan telah menghantar segerombolan anggotanya ke kawasan tersebut.

Seramai 250 anggota tentera dikerahkan mengepung kawasan sekolah pondok itu dan sekali gus mencetuskan pertempuran dengan anggota kumpulan pemisah yang berlindung di situ.

Pertempuran berlaku dengan sengit sehingga tembakan yang dilepaskan 'menghujani' beberapa pondok di sekolah itu. Beberapa peralatan milik pelajar turut rosak teruk selain kesan peluru masih boleh dilihat sehingga ke hari ini di dinding-dinding pondok yang terkena tembakan.

Bagaimanapun Abdul Karim dan Faisal bersyukur kerana tiada seorang pun pelajar mereka terbunuh atau tercedera, sebaliknya anggota militan yang diburu itu berjaya ditembak mati oleh pasukan tentera.

Walaupun peristiwa berkenaan menjadi pengalaman cukup mencemaskan, namun ia sama sekali tidak melemahkan semangat tenaga pengajar dan pelajar di situ.

Sebaliknya, selepas kejadian tersebut mereka meneruskan pengajian seperti biasa kerana bagi mereka apa yang berlaku adalah sebahagian daripada dugaan Allah.

Kini Pondok Madrasah Imaniah Aldawiyah terus menjadi salah sebuah sekolah pondok yang dihormati dan mendapat perhatian di kalangan ibu bapa untuk menghantar anak-anak mereka menuntut ilmu agama.

Mungkin kita boleh mentafsirkan apa sahaja mengenai sistem pendidikan yang diamalkan, namun bagi mereka yang sudah tekad untuk menjadi pewaris dan penyambung kepada ulama-ulama sedia ada, mereka tetap akan berada di situ demi menggali ilmu Allah.

Bagi mereka, segala yang dilakukan bermatlamat untuk melahirkan generasi pewaris ulama yang unggul dan berwibawa. Selagi kelompok seumpama ini wujud, maka selagi itulah sekolah pondok yang mengamalkan pengajian agama secara tradisional akan terus kekal di bumi Thailand.

Solat sunat kifaratul baul bukan ajaran Rasulullah

Solat sunat kifaratul baul bukan ajaran Rasulullah

SAYA ada kemusykilab mengenai solat sunat yang dinamakan sebagai kifaratul baul. Sepanjang hidup saya inilah kali pertama saya mendengarnya. Khabarnya, solat ini hanya dikhaskan bagi wanita saja atas alasan untuk menghapuskan dosa wanita kerana wanita mempunyai sedikit masalah dalam solat. Contohnya jika tidak lawas membuang air, ia mengganggu tumpuan wanita itu untuk bersolat. Saya benar-benar ingin tahu tentang perkara ini. Bolehkah ustaz menjelaskannya?

Hamba Jahil,

KUALA LUMPUR.

Solat sunat ini tidak pernah diajar oleh Nabi SAW dan tidak pernah diajar dalam athar yang disampaikan kalangan sahabat. Jika seseorang wanita itu mendapati dirinya ditimpa masalah yang berkaitan dengan najis keluar berterusan daripada kemaluan, maka dia dimestikan mengikuti wuduk yang ditetapkan bagi golongan yang menghadapi istihadah.

Menurut al-Imam al-Nawawi dalam al-Majmuk, wanita yang sedemikian dianggap sentiasa ‘talabbus binnajasah’ yang menyebabkannya perlu beristinjak apabila masuk waktu solat dan menutup saluran qubul ataupun faraj dengan cara yang diyakini tidak membolehkan najis itu mengalir. Selepas itu barulah dia dibenarkan mengambil wuduk untuk satu solat fardu dan beberapa solat sunat tanpa had.

Apabila masuk waktu solat berikutnya, dia mestilah mengulangi proses yang sama seperti yang sudah dijelaskan sekalipun wuduknya belum batal melalui cara dimaklumi itu.

Selepas berusaha menjaga peraturan yang ditetapkan ini, tiba-tiba seseorang itu masih lagi diserang rasa was-was berhubung kesucian dirinya, maka dia hendaklah berlindung kepada Allah SWT daripada gangguan dan bisikan syaitan yang mahukannya terus menerus menghadapi kesukaran untuk beribadah kepada Allah SWT.

Muslim perlulah mengetahui bahawa antara rahmat terbesar anugerah Allah SWT buat umat Islam ini adalah Allah tidak akan membebankan mereka dengan perkara yang tidak mampu dilakukan mereka. Hal ini adalah berpandukan kepada ayat terakhir surah al-Baqarah yang bermaksud: “Allah tidak memberatkan seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Dia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya dan dia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya.”

Menurut Ibn Kathir dalam tafsirnya, ayat ini adalah jaminan kasih sayang, kelembutan dan rahmat Allah SWT ke atas umat ini. Allah SWT tidak akan memberi azab kepada manusia di atas perkara yang tidak mampu dilakukannya.

Jadi berkaitan dengan perasaan bimbang yang timbul dalam diri yang bertanya, saya ingin menjelaskan bahawa selepas kita berusaha melakukan ketetapan syarak ini, maka hendaklah kita bertawakal kepada Allah SWT.

Tidak perlu ada kebimbangan dan kerisauan lagi selepas itu.

Sehubungan itu, saya menasihati saudara dan saudari agar sentiasa mendampingi ahli ilmu dan majlis ilmu supaya kita dapat mengetahui perkara yang hak untuk diikuti dan meninggalkan amalan-amalan yang dilakukan oleh orang awam yang tidak mempunyai sandaran-sandaran dalil.

Persoalan Agama: Puasa, sembahyang ditinggal bapa tak wajib diqada

Persoalan Agama: Puasa, sembahyang ditinggal bapa tak wajib diqada

Uztaz Zahazan Mohamed

BAPA saya meninggal dunia baru-baru ini. Sepanjang hayat arwah bapa, kami anak-anaknya yakin arwah ada meninggalkan ibadat solat dan puasa. Masalahnya, kami tidak tahu bilangan hari beliau meninggalkan puasa. Bagaimanakah caranya kami boleh mengatasi persoalan ini?

Anak Prihatin,

KUALA LUMPUR.

Sebelum menjawab soalan ini ada baiknya kita membincangkan kedudukan qada ibadat dalam solat. Secara dasarnya sesuatu ibadat yang ditinggalkan hendaklah diganti, seperti solat contohnya. Demikian pula haji. Ini berpandukan kepada hadis yang bermaksud: “Dan hutang Allah itu lebih berhak untuk disempurnakan. - (Riwayat Muslim)

Cuma persoalan ini semakin kompleks ialah apabila seseorang yang meninggalkan ibadat itu meninggal dunia, apakah kewajipan menggantikan itu masih tertanggung atas waris atau ke atas dirinya sendiri (zimmahnya). Satu lagi persoalan adakah si mati meninggalkan dengan sengaja dalam keadaan dia mampu mengerjakannya lalu dia mengabaikan atau dia meninggalkan dalam keadaan dia memang tidak mempunyai keahlian untuk mengerjakannya.

Sebahagian fuqaha meletakkan syarat bahawa sesuatu ibadat itu boleh digantikan oleh orang lain, sekiranya ia ibadat yang bersifat harta, sebaliknya jika ia ibadat yang membabitkan tenaga seseorang itu sendiri, maka kebanyakan ulama berpendapat ia adalah tertanggung atas dirinya, bukannya orang lain. Ibadat berbentuk harta yang dimaksudkan ialah haji dan zakat, sedangkan ibadah yang merujuk pada tenaga adalah puasa dan solat.

Hujah mereka dalam perkara ini adalah firman Allah SWT dalam surah al-An’am ayat ke 164 yang bermaksud: “Dan tiadalah (kejahatan) yang diusahakan oleh tiap-tiap seorang melainkan orang itulah saja yang menanggung dosanya dan seseorang yang boleh memikul tidak akan memikul dosa perbuatan orang lain (bahkan dosa usahanya saja).”

Ibn Jarir dalam tafsirnya satu pandangan dari Saeid dari Qatadah ayat ini membawa maksud seseorang itu tidak akan memikul dosa yang dilakukan oleh orang lain.

Demikian juga Ibn Kathir dalam tafsirnya. Sebagai tambahan beliau menjelaskan ayat ini juga mempunyai kaitan dengan ayat ke 18 surah Fatir yang bermaksud: “Dan (ketahuilah), seseorang pemikul tidak akan memikul dosa perbuatan orang lain dan jika seseorang yang berat tanggungnya (dengan dosa), memanggil (orang lain) untuk menolong memikul sama bebanan itu, tidak akan dapat dipikul sedikitpun daripadanya, walaupun orang yang diminta pertolongannya itu daripada kerabatnya sendiri.”

Berpandukan ayat ini ulama secara ijmak mengatakan bahawa seseorang itu tidak akan dipertanggungjawabkan terhadap kesilapan yang dikerjakan oleh pihak yang lain, sekalipun ayah dan ibunya.

Imam Nawawi dalam kitabnya al-Majmuk menyebut secara terang pilihannya ialah tidak diwajibkan mengqada ibadat bagi pihak seseorang yang telah mati.

Kata beliau pandangan yang dipilih dalam mazhab ialah pandangan pertama Imam Shafie yang mengatakan bahawa puasa adalah ibadat peribadi yang tidak boleh digantikan oleh orang lain ketika hayat, maka demikian pula tidak boleh diambil gantinya selepas matinya. Ini berdasarkan hadis riwayat Umar ra yang bermaksud: “Sesiapa yang meninggal dunia, sedangkan dia belum menyem-purnakan puasanya bagi hendaklah dikeluarkan makanan untuk diberikan kepada seorang miskin (untuk setiap hari yang ditinggalkan).

Cuma, al-Nawawi menjelaskan lagi jika sekiranya waris menggantikannya, ia diharuskan kerana ada sebuah hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim bahawa Nabi ada bersabda yang maksudnya: “Apabila seseorang itu meninggal dunia, maka warisnya hendaklah berpuasa untuk pihaknya.”

Ini disebabkan ganti yang diperbolehkan bagi waris dalam konteks hadis ini hanyalah terbatas kepada puasa nazar yang dilakukan oleh seseorang ayah atau ibu yang meninggal dunia itu.

Jadi dalam kes ini, waris yang terdiri daripada anak tidak diwajibkan menggantikan puasa ayah kerana ibadat puasa dan solat tidak sama dengan ibadat haji yang boleh dikerjakan bagi pihak simati. Tambahan pula tidak dikatakan bilangan hari yang ditinggalkan secara tepat.

Nasihat saya memadai bagi anak untuk mentafsirkan bilangan hari yang ditinggalkan itu lalu menyediakan makanan untuk fakir miskin mengikut jumlah yang dianggarkan itu. Seorang fakir miskin nisbahnya untuk sehari yang ditinggalkan. Perkara ini bolehlah dirujuk kepada ibu sekiranya masih hidup ataupun ingatan golongan yang hampir dengannya yang mempunyai rekod kehidupan beliau secara umum atau terperinci.

Jika waris tetap tidak berupaya mengetahui bilangannya, dicadangkan agar melakukan perkara berikut:

l Bersedekah secara istiqamah dengan niat pahalanya untuk simati.

l Meniatkan kebaikan yang dilakukan agar pahalanya diberikan kepada beliau, umpamanya umrah sunat yang dikerjakan ketika di tanah suci dan ibadat yang lain.

l Mendoakan untuk beliau, agar diberikan keampunan atas kesilapannya.

Semoga usaha saudara dan saudari yang bertanya ini adalah satu sumbangan yang amat bermakna untuk ayah yang dimaksudkan oleh Nabi sebagai ikhtiar anak salih seperti ungkapan baginda dalam hadis sahih riwayat al-Tirmizi yang bermaksud: “Apabila mati seseorang itu, maka terputuslah amalannya melainkan daripada tiga sumber, sedekah jariah, ilmu yang dimanfaatkan dengannya dan anak yang salih yang mendoakan untuknya.”





Kita perlu yakin dengan sebenarnya bahawa walaupun anak yang hidup tidak akan dipersoalkan mengenai dosa ayah dan ibu, namun Nabi pernah bersabda dalam sebuah hadis sahih riwayat Abu Daud dan al-Hakim yang menjelaskan keadaan simati bermaksud: “Mintalah keampunan untuk saudaramu... kerana dia sedang ditanya.”

Andainya suruhan ini diperintahkan kepada kita untuk dilakukan pada rakan dan taulan, sewajarnya ia ia dilakukan kepada ibu bapa kita tentulah lebih-lebih lagi.


Tuhan tidak membebankan perkara tidak mampu dilakukan

SAYA mempunyai satu persoalan yang berkaitan dengan solat sunat yang dinamakan sebagai kifaratul baul. Ini kerana sepanjang hidup saya inilah kali pertama saya mendengarnya. Khabarnya pula solat ini hanya dikhaskan bagi wanita saja, atas alasan untuk menghapuskan dosa wanita kerana wanita mempunyai sedikit permasalahan di dalam solat contohnya apabila pembuangan air yang tidak lawas dan ia mengganggu tumpuan wanita itu untuk bersolat. Saya benar-benar ingin tahu tentang perkara ini. Bolehkah ustaz menjelaskannya?

Hamba Jahil,

KUALA LUMPUR.

Solat sunat ini tidak pernah diajar oleh Nabi SAW dan tidak pernah diajar dalam athar yang disampaikan kalangan sahabat. Jika seseorang wanita itu mendapati dirinya ditimpa masalah yang berkaitan dengan najis keluar berterusan daripada kemaluan, maka dia dimestikan mengikuti wuduk yang ditetapkan bagi golongan yang menghadapi istihadah.

Menurut al-Imam al-Nawawi dalam al-Majmuk, wanita yang sedemikian dianggap sentiasa ‘talabbus binnajasah’ yang menyebabkannya perlu beristinjak apabila masuk waktu solat dan menutup saluran qubul ataupun faraj dengan cara yang diyakini tidak membolehkan najis itu mengalir. Selepas itu barulah dia dibenarkan mengambil wuduk untuk satu solat fardu dan beberapa solat sunat tanpa had.

Apabila masuk waktu solat yang berikutnya, dia mestilah mengulangi proses yang sama seperti yang sudah dijelaskan sekalipun wuduknya belum batal melalui cara yang dimaklumi itu.

Selepas berusaha menjaga peraturan yang ditetapkan ini, tiba-tiba seseorang itu masih lagi diserang rasa was-was berhubung kesucian dirinya, maka dia hendaklah berlindung kepada Allah SWT daripada gangguan dan bisikan syaitan yang mahukannya terus menerus menghadapi kesukaran untuk beribadah kepada Allah SWT.

Muslim perlulah mengetahui bahawa antara rahmat terbesar anugerah Allah SWT buat umat Islam ini adalah Allah tidak akan membebankan mereka dengan perkara yang tidak mampu dilakukan mereka. Hal ini adalah berpandukan kepada ayat terakhir surah al-Baqarah yang bermaksud: “Allah tidak memberatkan seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Dia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya dan dia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya.”

Menurut Ibn Kathir dalam tafsirnya, ayat ini adalah jaminan kasih sayang, kelembutan dan rahmat Allah SWT ke atas umat ini. Allah SWT tidak akan memberi azab kepada manusia di atas perkara yang tidak mampu dilakukannya.

Jadi berkaitan dengan perasaan bimbang yang timbul dalam diri saudara dan saudari yang bertanya, saya ingin menjelaskan bahawa selepas kita berusaha melakukan ketetapan syarak ini, maka hendaklah kita bertawakal kepada Allah SWT. Tidak perlu ada kebimbangan dan kerisauan lagi selepas itu.

Sehubungan itu, saya menasihati saudara dan saudari agar sentiasa mendampingi ahli ilmu dan majlis ilmu supaya kita dapat mengetahui perkara yang hak untuk diikuti dan meninggalkan amalan-amalan yang dilakukan oleh orang awam yang tidak mempunyai sandaran-sandaran dalil.

Ulul Albab: Takwa matlamat pengurusan puasa Ramadan

Ulul Albab: Takwa matlamat pengurusan puasa Ramadan

Abdurahman Haqqi

BIDANG pengurusan antara kegiatan kemanusiaan yang sangat penting sejak dulu. Tanpa pengurusan berkesan semua matlamat hidup dan kehidupan manusia gagal kerana ia proses sosial selaras dengan perkembangan manusia dan komuniti di sekelilingnya. Pengurusan dikaitkan dengan keluarga, komuniti atau organisasi hingga negara. Kata kerja mengurus (management) berasal daripada bahasa Itali maneggiare iaitu menangani dan kata nama ini diterbitkan daripada perkataan Latin - manus (tangan). Perkataan Perancis mesnagement banyak mempengaruhi perkembangan maksud perkataan bahasa Inggeris management pada abad ke-17 dan 18.

Mohammad Fauzi dalam Pengurusan: Definisi, Sejarah, dan Konsep, secara umum menulis pengurusan boleh ditakrifkan sebagai seni melaksanakan proses kerja yang terancang, dilaksanakan bersistematik, teratur dan mempunyai panduan. Konsep pengurusan mencakupi tiga elemen utama iaitu pengurus, organisasi dan tatacara atau panduan pengurusan.

Ketiga-tiga elemen ini bergantung antara satu sama lain dan mempunyai hubung kait yang seimbang. Pengurusan dikendalikan pengurus yang adakala bertindak sebagai mastermind dan pada keadaan yang lain sebagai pelaksana.

Sebagai mastermind, pengurus memimpin kelompok subordinat yang bertindak melaksanakan visi, misi dan objektif mengikut perancangan. Usaha mengarah dan memantau perkembangan pelaksanaan dikendalikan pengurus dengan pendekatan subjektif berdasarkan kepemimpinan dan kemampuan memanipulasikan kebolehan berkomunikasi. Sebagai pelaksana, pengurus membimbing dan bergerak seiring subordinat melaksanakan visi, misi dan objektif.

Sama ada sebagai mastermind atau pelaksana, pengurus bertindak berdasarkan tatacara dan panduan. Pengurus ada kuasa bagi membolehkannya melaksanakan tanggungjawab mengemudi organisasi di samping menjalankan fungsi mengetuai orang bawahan. Kuasa diperoleh sama ada sumber perundangan seperti ditetapkan Perlembagaan yang digubal pada masa organisasi ditubuhkan atau diberikan dengan persetujuan kolektif semua ahli dalam organisasi.

Kuasa pengurus secara ideal dibayangi etika yang jika dikendalikan dengan baik dan menghormati the spirit of ethic membolehkan pengurus mengemudi organisasinya dengan adil, penuh hormat dan berwibawa.

Secara teori, pengurusan ditakrif Mary Parker Follet (1868-1933) ‘sebagai seni untuk mencapai sesuatu melalui orang lain’. Di pihak lain, Free-Content Encyclopedia Wikipedia, menyatakan pengurusan boleh ditakrif menurut fungsinya sebagai tindakan mengukur kuantiti pada tempoh tetap dan berdasarkan kepentingan, mengubah suai rancangan asal atau tindakan mencapai maklumat yang dirancang. James A F Stoner dan Charles Wienkel pula menyatakan, pengurusan ialah proses merancang, menyusun, memimpin dan mengawal daya usaha anggota organisasi serta menggunakan sumber lain dalam organisasi bagi mencapai matlamat.

Secara praktikal, berdasarkan takrifan pengurusan di atas, kita dapati lima komponen fungsi pengurusan iaitu perancangan, penyusunan, pengarahan, pengawalan dan penilaian. Bagaimanapun, Unesco mempunyai proses sendiri yang disebut Planning, Organising, Directing and Controlling (PODC).

Fungsi perancangan ialah mengenal pasti perkara yang hendak dicapai berdasarkan matlamat dengan menggunakan strategi mencari jalan mencapai tujuan serta mengatur program atau projek mengikut strategi berasaskan matlamat. Fungsi penyusunan membabitkan kerja penstrukturan dengan cara pembahagian kerja mengikut kegiatan dan tingkat autoriti.

Fungsi pengarahan penting bagi menjamin aktiviti organisasi berjalan teratur, lancar serta harmoni. Ia merangkumi faktor motivasi, kepimpinan dan sistem komunikasi. Fungsi pengawalan bertujuan memastikan prestasi organisasi dicapai mengikut perancangan dan fungsi penilaian untuk mengetahui kejayaan yang dicapai.

Ibadat puasa pada Ramadan ialah projek besar tahunan yang mempunyai matlamat agung dan mulia yakni ketakwaan seperti difirmankan Ilahi bermaksud: “Hai orang yang beriman diwajibkan ke atas kamu untuk berpuasa, seperti diwajibkan atas orang sebelum kamu, supaya kamu menjadi orang yang bertakwa.” (Surah al- Baqarah: 183) Projek agung dan mulia ini tanda kasih sayang Allah SWT kepada umat manusia mukmin agar mereka meraih banyak manfaat puasa Ramadan. Al-Quran menyebutkan maksudnya: “Dan adalah Dia sentiasa melimpah-limpah rahmat-Nya kepada orang beriman (di dunia dan akhirat)” (Surah al-Ahzab: 43).

Bagi fungsi perancangan puasa Ramadan, seorang mukmin sudah mengenal pasti perkara yang hendak dicapai berdasarkan matlamat iaitu takwa dengan menggunakan strategi mencapainya serta mengatur program atau projek mengikut strategi berasaskan matlamat.

Fungsi penyusunan pula membabitkan kerja penstrukturan sepanjang Ramadan dengan cara pembahagian kerja mengikut aktiviti dan tingkat autoriti yang kita miliki dalam mengamalkan ibadat.

Fungsi pengarahan anggota badan selama Ramadan penting bagi menjamin aktiviti itu berlangsung dengan teratur, lancar serta dalam suasana harmoni. Ia membabitkan faktor motivasi, kepemimpinan dan sistem komunikasi menerusi kedalaman ilmu puasa atau fiqh al-siyam. Fungsi pengarahan tidak berhasil dengan sempurna tanpa pengawalan bertujuan memastikan prestasi Ramadan dicapai mengikut perancangan. Selepas itu, fungsi penilaian diperlukan bagi menilai tahap kejayaan puasa Ramadan dicapai atau gagal.

Jika puasa Ramadan sebagai projek agung dan mulia ini tidak diurus dengan berkesan, kita akan menghadapi kegagalan yang merugikan. Bagi pengurusan Ramadan berkesan, setidak-tidaknya kita memperhatikan komponen fungsi pengurusan seperti dihasilkan pakar daripada fungsi perancangan, penyusunan, pengarahan, pengawalan dan penilaian atau PODC + E (evaluation). Dengan mengamalkan proses pengurusan PODC + E, insya-Allah kita mencapai matlamat puasa iaitu takwa yang berkesan seperti dibuktikan pendahulu kita sehingga digelar sebaik-baik umat manusia.

Oleh kerana takwalah yang bersemarak dalam hati ketika mereka mengerjakan puasa kerana menjunjung perintah Allah dan mengutamakan keredaan-Nya. Takwa juga yang mengawal hati daripada kerosakan ibadat dengan maksiat walaupun yang berbisik di hati. Orang yang dihadapkan ayat suci al-Quran sedar tingginya takwa di sisi Allah SWT dan berat timbangannya di dalam neraca Allah. Takwa ialah matlamat yang ditujukan jiwa mereka dan ibadat puasa hanya alat mencapainya. Selamat menunaikan puasa Ramadan. Taqabballahu salih al-a’mal!