Sunday, August 16, 2009

AGAMA : AHAD 16 OGOS 2009

Hidup adalah kembara
SAYA tidak suka menulis tentang diri sendiri di ruangan ini. Namunizinkan saya mencoret kali ini seperti mana saya pernah coretkan hariterakhir saya menjadi Mufti Perlis. Tulisan ini adalah tulisan terakhirsaya selama berada beberapa bulan di United Kingdom. Ketika ini, bilikasrama kecil lagi usang yang hampir berusia 200 tahun, yang sayatinggal dalamnya beberapa bulan sebagai 'orang bujang', berselerakandengan barang-barang yang sedang dikemas. Bilik ini terletak dalambangunan yang dinamakan Old Building, University Of Wales, Lampeter.Kenapa saya sampai ke sini? Hanya Allah Yang Maha Tahu. Dahulu, sayamemang sering berdoa untuk dapat buat sabatikal di UK.


Burqini - ikut syarak & selesa
HAJAT wanita ini hanya ingin berenang sebagai senaman fizikal. Tidakseperti yang lain, wanita Paris ini, Carole yang baru sahaja memelukagama Islam memakai baju yang menutup aurat. Baju renang Muslimah yangdikenali sebagai burqini akhirnya mengundang masalah kepada Carole.Carole dilarang menggunakan sebuah kolam renang awam kerana dia memakaibaju renang yang menutup aurat. Baju yang dibelinya itu dikatakan tidakbersih dan membahayakan perenang lain. Benarkah begitu atau perkara inimerupakan diskriminasi kepada wanita Islam? Sedangkan baju renang yangmenutup hampir keseluruhan tubuh wanita kecuali muka dan tapak tidakmempunyai perbezaan dengan baju renang yang sedia ada di pasaran.

Poligami rendahkan martabat
POLIGAMIsatu isu yang tidak pernah reda apa lagi padam dalam arena kehidupanmanusia, malah topik ini sentiasa segar diperbualkan khususnya dikalangan kaum lelaki yang ingin menambah bilangan isteri.







Ulul Albab: Mabims mampu realisasi idea politik al-Mawardi
AGAMAatau al-din dalam bahasa Arab, disebut ratusan kali dalam al-Quran.Al-din disebut sama ada bersendiri atau digandingkan dengan perkataanseperti dini (agamaku), dinuh (agamanya), dinukum (agamamu) dan dinihim(agama mereka), diucap 128 kali. Bagaimanapun, perkataan al-din sajadisebut 102 kali itu mempunyai erti selain agama iaitu hari pembalasanseperti dalam surah al-Fatihah ayat 4.

Persoalan Agama: Nafkah boleh diberikan dalam pelbagai bentuk
PERSOALANsaya mengenai pemberian nafkah kepada isteri. Apakah kita perlumelafazkan di depan isteri, setiap kali memberikan nafkah berkenaan.Bagaimana jika suami itu sering keluar bekerja sehingga tiga bulanlamanya yang memang tidak dapat melafazkan, tetapi sekadar menyerahkanwang nafkah itu menerusi cara pemindahan wang ke dalam akaun bankisteri.

Persoalan Agama: Edar tabung masjid ketika imam baca khutbah tidak salah
RAKANsaya menegah saya memberi sedekah kepada tabung masjid yang diedarkanpada hari Jumaat sewaktu khatib membaca khutbah. Katanya perbuatan itusia-sia dan makruh. Dia menyarankan memberi sebelum atau selepas solatJumaat. Namun saya dapati banyak masjid mengedarkan tabung ini sewaktukhutbah hendak bermula dan sedang disampaikan.

Hidup adalah kembara

Hidup adalah kembara

SAYA tidak suka menulis tentang diri sendiri di ruangan ini. Namun izinkan saya mencoret kali ini seperti mana saya pernah coretkan hari terakhir saya menjadi Mufti Perlis. Tulisan ini adalah tulisan terakhir saya selama berada beberapa bulan di United Kingdom. Ketika ini, bilik asrama kecil lagi usang yang hampir berusia 200 tahun, yang saya tinggal dalamnya beberapa bulan sebagai 'orang bujang', berselerakan dengan barang-barang yang sedang dikemas. Bilik ini terletak dalam bangunan yang dinamakan Old Building, University Of Wales, Lampeter. Kenapa saya sampai ke sini? Hanya Allah Yang Maha Tahu. Dahulu, saya memang sering berdoa untuk dapat buat sabatikal di UK.

Hanya kerana saya sudah pernah tinggal di negara Arab, harapnya ada sedikit pengalaman baru di negara Barat. Saya tidak pula terbayang di mana universiti saya akan pergi. Sehinggalah saya 'tercampak' ke cerok Lampeter yang tenang dan nyaman ini. Memang, tidak pernah satu hari saya terbayang akan sampai ke daerah yang seperti ini. Namun, saya syukur dan akur atas segala kurnia, kerana hikmah kehidupan menjelma dalam pelbagai rupa dan ruang.

Insya-Allah, pada hari ini (Ahad), hari artikel ini diterbitkan adalah hari saya sampai ke Malaysia. Saya membaca semula tulisan lepas saya yang bertajuk Hari Terakhir Saya Sebagai Mufti Perlis. Artikel itupun diterbitkan pada Ahad, hari terakhir saya sebagai Mufti Perlis. Terus selepas itu, saya ke UK. Ahad yang bermaksud satu adalah hari pertama dalam bilangan hari. Ia sering menjadi hari terakhir saya dalam tugasan. Baik juga, kerana sering memberi saya peluang membuat kesimpulan di ruangan ini. Apapun, Allah mengingatkan kita: (maksudnya) ...dan demikian itulah hari-hari Kami jadikan ia bersilih ganti antara sesama manusia (Surah Ali 'Imran: ayat 40). Ya! Hari berganti, manusia berubah kedudukan, keadaan dan berbagai lagi. Allah mengubah iklim dan warna kehidupan kita dengan berbagai cara. Kesemua itu menerusi hari-hari dalam perjalanan apa yang dinamakan al-hayat al-dunya atau kehidupan dunia. Maka kita pun sedar, kita adalah kembara yang merentasi benua kehidupan untuk sampai ke satu perhentian yang bernama 'kematian'. Di sanalah akan bermula alam baru dan cerita baru. Namun cerita baru itu berkait sepenuhnya dengan diari kembara kita merentasi benua kehidupan ini. Bak kata Nabi saw: Ada apa aku dan dunia ini! Tiadalah dunia dan aku ini melainkan seperti seorang pengembara yang berlindung dari panas di bawah sepohon pokok, kemudian pergi meninggalkannya. (Riwayat al-Tirmizi, dinilai sahih oleh al-Albani).

DR. Mohd Asri ZainUl Abidin ialah bekas Mufti Perlis.

Burqini - ikut syarak & selesa

Burqini - ikut syarak & selesa


PRESIDEN Nicolas Sarcozy telah menegaskan bahwa pakaian seperti Burqa dan sejenisnya tidak ‘dihalalkan’ di Perancis, dan menggambarkan hal tersebut sebagai diskriminasi terhadap wanita. – Gambar hiasan


HAJAT wanita ini hanya ingin berenang sebagai senaman fizikal. Tidak seperti yang lain, wanita Paris ini, Carole yang baru sahaja memeluk agama Islam memakai baju yang menutup aurat. Baju renang Muslimah yang dikenali sebagai burqini akhirnya mengundang masalah kepada Carole. Carole dilarang menggunakan sebuah kolam renang awam kerana dia memakai baju renang yang menutup aurat. Baju yang dibelinya itu dikatakan tidak bersih dan membahayakan perenang lain. Benarkah begitu atau perkara ini merupakan diskriminasi kepada wanita Islam? Sedangkan baju renang yang menutup hampir keseluruhan tubuh wanita kecuali muka dan tapak tidak mempunyai perbezaan dengan baju renang yang sedia ada di pasaran.

Bergaya sopan, cantik dan tampil kemas sememangnya dituntut dalam Islam kerana ia menyerlahkan peribadi, di samping mampu meningkatkan diri serta keyakinan. Justeru, walau ke mana saja kaki melangkah penampilan perlulah dijaga supaya ia bukan saja dapat menjaga dan meningkatkan imej diri, tetapi turut membuatkan orang lain berasa senang untuk berdamping dengan kita.

Bagi umat Islam di negara ini, memilih fesyen sesuai yang memenuhi aspirasi sedemikian bukanlah begitu sukar kerana kini sudah pun semakin banyak pilihan. Malah, kebanyakan ragam fesyen yang mempunyai ciri-ciri itu diketengahkan mengikut arus aliran terkini dan dapat diterima semua.

Cuma elemen Muslimah mencantikkan lagi wanita Islam memakainya.

Dalam pada itu, Pengarah Projek Aktif Bestari, Nuraini Mohd. Ariffin yang merupakan pelopor baju renang Muslimah di Malaysia memberitahu, baju ini mempunyai kualiti yang sama dengan baju renang moden.

Burqini yang mula diperkenalkan di Malaysia pada tahun 2006 ini masih berada di tahap baru era fesyen dunia.

"Ia merupakan baju renang tertutup. Pada awalnya ia juga sukar diterima di negara kita. namun, saya yakin dengan adanya peranan kerajaan dan media, ia mula diterima secara perlahan-lahan.

"Sebagai seorang Muslimah, kita perlu menutup aurat dan tidak bermakna kita perlu membataskan pergerakan. Dengan adanya baju ini, ia dapat membantu wanita mudah melakukan aktiviti fizikal," katanya.

Berbeza dengan Dubai, baju renang warna-warni tidak dibenarkan.

Kerajaan mereka mahu pakaian yang polos untuk tidak menarik perhatian orang ramai.

"Di malaysia setakat ini ada pihak pengurusan hotel yang memahami situasi ini dan membenarkan golongan wanita berenang memakai burqini.

"Bagi saya, ia bukan halangan kerana baju ini juga mempunyai keistimewaan. Ia tidak berbulu, ringan dan mudah kering. Sama baju renang biasa," ujarnya.

Pihak pengurusan hotel tidak mahu menerima baju berbulu kerana takut bulu yang terjatuh di kolam akan menyebabkan kolam tersumbat.

Jelas Nuraini, ia akan menyebabkan kos menguruskan kolam mereka meningkat.

"Dengan menggunakan fabrik spandex lycra, saya berani memberi jaminan bahawa pakaian mandi ini adalah ringan dan memeri. Ia secara tidak langsung akan menjadikan si pemakai bukan sahaja selesa tetapi tidak panas serta mudah kering dan pakaian mandi, ia tidak mudah berbulu.

"Dengan kelebihan ini juga, pemakai boleh terus memakainya dari rumah, terus ke kolam renang malah selepas itu pulang dengan pakaian sama. Ia juga sesuai untuk mandi di laut atau sungai," jelasnya yang boleh dihubungi di talian 03-7843 0272.

Pakaian

Nuraini turut menyediakan pakaian yang boleh digunakan untuk semua pelanggan iaitu berlengan panjang dan bertudung yang boleh dileraikan. Terpulang kepada pelanggan yang bukan Islam sama ada ingin memakai tudung tersebut atau tidak.

"Seperti yang berlaku di perancis, ia sepatutnya tidak berlaku kerana Islam agama global dan ramai pemimpinnya terdiri daripada penganut Islam.

Sepatutnya sebagai memberi sokongan kepada wanita Islam yang ingin melakukan aktiviti fizikal," tegasnya.

Berkaitan dengan hukum menutup aurat wanita secara jelasnya telah dinyatakan oleh Allah Taala dalam al-Quran sebagai satu perintah dan kewajipan yang harus dilaksanakan oleh hamba-Nya mengikut keadaan dan situasinya yang tertentu. Adalah menjadi satu kemestian "wajib" bagi setiap wanita akur dengan perintah Allah untuk memakai pakaian yang menutup seluruh badan kecuali muka, tapak tangan dan tapak kaki tanpa banyak alasan yang tidak ikhlas dan jika perlu termasuk juga mukanya.

Di bawah ini diperturunkan petikan khas maksud ayat-ayat al-Quran berkaitan perintah-perintah tersebut, sama-samalah kita renungi dan menghayatinya, Insya Allah akan memberi keberkatan kepada kita, di samping dapat menjauhkan kemurkaan Allah.

"Katakanlah kepada wanita yang beriman:

Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak daripadanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya, kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau anak lelaki mereka, atau anak lelaki suami mereka, atau saudara-saudara lelaki mereka, atau anak saudara lelaki mereka, atau anak saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita Islam, atau budak-budak yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan lelaki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita. Dan janganlah mereka memukulkan kakinya agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung. Surah An-Nur (31).

Poligami rendahkan martabat

Poligami rendahkan martabat

POLIGAMI satu isu yang tidak pernah reda apa lagi padam dalam arena kehidupan manusia, malah topik ini sentiasa segar diperbualkan khususnya di kalangan kaum lelaki yang ingin menambah bilangan isteri.

''Namun pada saya bab orang lelaki hendak berpoligami hingga empat sekali pun, itu sudah menjadi lumrah alam dan menjadi hiburan yang menyeronokkan terutama apabila mereka bercerita dan satu-satu kumpulan. Tambahan pula jika si tukang cerita adalah kalangan mereka yang mendakwa bahagianya berpoligami.

''Walau apa pun tujuan saya bercerita di ruangan DCCK ini adalah untuk melahirkan rasa terkejut dan meluat saya apabila membaca tajuk-tajuk akhbar baru-baru ini tentang usaha beberapa orang wanita yang berpoligami ingin menubuhkan sebuah persatuan khusus untuk membantu wanita yang dipoligamikan.

''Tujuan persatuan ini menurut penganjur persatuan itu adalah untuk memudahkan lelaki yang ingin berpoligami dan wanita yang bakal dipoligamikan supaya mereka tidak menghadapi masalah dalam proses berpoligami selain untuk memudahkan lagi kehidupan mereka yang berpoligami.'' Demikian menurut Rostina dalam e-melnya kepada penulis.

''Pada pandangan saya tujuan menubuhkan persatuan poligami itu seolah-olah merendahkan lagi taraf dan martabah kaum wanita. Jelas sekali lahirnya kaum wanita di muka bumi ini semata-mata untuk menjadi tempat pelepas nafsu kaum lelaki di samping menjadi kilang untuk melahirkan anak.

''Persatuan itu bukan sahaja merendahkan martabat kaum wanita, bahkan merendahkan lagi maruah kaum lelaki bahawa hidup mereka di dunia ini tidak ada lain selain memikirkan soal seks sahaja, tidak lebih daripada itu.

''Tidak dinafikan ramai lelaki Melayu di negara ini bagaikan berebut menambahkan bilangan isteri. Kalau tidak diizinkan berkahwin di tempat sendiri, mereka akan bekerja keras untuk mencapai hasratnya, walaupun terpaksa kahwin lari ke Siam, ke Batam ke Medan dan sebagainya asalkan hasrat mereka terlaksana.

''Kalau gagal juga mereka akan mencari seks secara haram seperti melanggan pelacur, melakukan sumbang mahram, merogol dan banyak lagi.

''Sebagai wanita, dan juga seorang ibu yang mempunyai anak-anak gadis yang bakal berkahwin, saya merasa sangat malu dengan situasi ini. Seolah-olah tujuan perkahwinan adalah untuk memperolehi wanita hanya untuk seks, memperoleh anak, melampiaskan nafsu, dan kepuasan lelaki semata-mata.

zuriat

''Pernahkah kita bertanya secara jujur terfikir apakah sebenarnya tujuan wanita apabila mereka ingin berumah tangga? Adakah tujuan seks, adakah ia semata-mata untuk mendapatkan zuriat. Saya rasa tidak sama sekali!

''Pada pandangan saya apabila melangkah ke alam rumahtangga, setiap wanita perlukan lelaki lebih sebagai pelindung, menjaga maruah diri dan keluarga dan paling utama mengeratkan hubungan antara dua keluarga dalam ikatan perkahwian yang murni.

''Wanita juga perlukan suami sebagai pembimbing untuk menjalani kehidupan bahagia, di samping menjalankan perintah Allah sebagai syarat utama.

''Tugas suami isteri tidak habis setakat tujuan seks semata-mata, sebaliknya tumpuan lebih kepada zuriat yang bakal lahir supaya menjadi insan kamil, insan solehah, berbudi luhur, menjadi manusia berguna kepada keluarga, agama dan negara.

''Masalahnya kepada sesetengah lelaki, bagi mereka wanita bukan setakat untuk dijadikan isteri, sebaliknya menjadikan wanita lebih sebagai tempat pemuas nafsu seks suami sahaja. Apabila tidak berpuas hati dengan isteri, ataupun kerana ada kesempatan lain, maka mereka dengan sesuka hati menambah isteri lagi.

''Saya rasa amat sedih, bila seorang lelaki yang pendapatan tak seberapa tetapi masih ingin berpoligami. Bila ini terjadi maka kehidupan anak-anak menjadi korban, pelajaran tak sampai ke mana, jiwa mereka tertekan terutama apabila kurang duit dan kasih sayang dari ayah. Apakah kita ingin melihat anak-anak bangsa kita hidup tak ketentuan hala? Merempat. Sedangkan kaum lain hidup lebih mewah daripada kita?

''Ketika ini masyarakat Islam kita amat tercabar, kita masih lemah dan mundur dalam ekonomi, golongan orang Melayu kaya tidak seberapa. Rata-rata ramai yang miskin, kalau tak percaya, lihat setiap musim pelajar melangkah ke IPTA mereka masih menagih bantuan kewangan. Ramai ayah lepas tangan malah mengharapkan bantuan kerajaan. Akibat lewat dapat PTPTN ramai yang tersadai tak dapat teruskan pengajian.

''Sedihnya bila hendak kahwin lagi ramai suami mengaku mampu banyak duit, tetapi bila anak nak melanjutkan pelajaran mereka terang-terang kata tak ada duit. Jelas mereka hanya mementingkan diri sendiri dan nafsu semata-mata. Sepatutnya kaum lelaki dan wanita yang ingin tubuhkan persatuan poligami ini berfikir dan memandang ke hadapan lebih jauh lagi, lihatlah betapa payahnya anak-anak kaum kita hendak mengharung arus kehidupan yang semakin mencabar pada masa hadapan.

''Saya memikirkan sudah sampailah masanya kaum lelaki khasnya umat Islam di negara ini dan di mana sahaja berfikir dengan lebih luas lagi. Bahawa poligami bukanlah segala-galanya, sebaliknya masa hadapan anak-anak patutnya lebih diutamakan. Kerana mereka bakal menempuh kehidupan yang lebih mencabar lagi, jika tersalah langkah mereka akan menghadapi seribu satu macam masalah khususnya dalam ekonomi.

''Jika di zaman para nabi, dengan tiada sistem pengangkutan yang canggih, keadaan geografi yang kering di padang pasir dan dalam suasana perjalanan yang sukar, Memang tidak dinafikan poligami boleh diamalkan, lagipun mereka tinggal dalam kawasan yang sangat jauh, terpaksa mengembangkan ajaran Islam dan demi menambah keturunan.

''Sebaliknya di Malaysia, perjalanan dari Utara ke Selatan tidak sampai enam jam, tambahan sudah banyak tambang kapalterbang murah, jadi apakah perlunya poligami. Bila memikirkan isu ini, kadang kala saya terfikir bahawa kaum lelaki ini tidak ada lain yang mereka fikirkan selain seks dan poligami.

''Sepatutnya sebagai ayah dan ketua keluarga mereka berfikiran dan berpandangan jauh tentang masa depan anak-anak mereka. Apakah anak-anak mendapat pelajaran secukupnya, apakah kedudukan ekonomi mereka sudah kukuh. Apakah bekalan yang bakal mereka tinggalkan untuk anak-anak pewaris agama dan bangsa mereka nanti.

''Dalam kehiduapan masyarakat Melayu beragama Islam kita hari ini mereka tidak ada kekuatan ekonomi. Hidup sentiasa memerlukan bantuan kerajaan. Sampai bila harus begini, apakah kaum lelaki tidak terfikir tentang masa depan anak-anak mereka?

''Sepatutnya sebagai ayah kehidupan anak-anak didahulukan, bukan hanya berfikir bagaimana cara mudah berpoligami dan kepada kaum wanita fikirkanlah nasib anak-anak bukan berpesatuan untuk mengamankan hidup isteri-isteri yang berpoligami.

''Wahai kaum lelaki, bukalah mata, bangkitlah berfikirlah lebih matang demi anak-anak, bangsa Melayu dan agama Islam kita pada masa depan.'' Demikian cerita Rostina panjang lebar.

Walaupun ramai kaum lelaki tidak setuju dengan pandangan Rostina, tetapi berfikirlah secara lebih terbuka bagaimana untuk meninggikan lagi ekonomi bangsa Melayu dan mengangkat tinggi martabat agama Islam kita supaya tidak dihina dan diperlekehkan oleh bangsa asing.

Ulul Albab: Mabims mampu realisasi idea politik al-Mawardi

Ulul Albab: Mabims mampu realisasi idea politik al-Mawardi

Oleh Abdurrahman Haqqi


ANGGOTA Mabims (dari kiri) Raja Datuk Seri Utama Dr Awang Mohd Zain Serudin mewakili Brunei, Datuk Jamil Khir Baharom (Malaysia), Muhammad Maftuh Basyuni (Indonesia) dan Dr Yacob Ibrahim (Singapura) pada mesyuarat Mabims di Kuala, Lumpur baru-baru ini.

Tokoh terkemuka tinggalkan kitab jadi panduan khalifah jaga kesucian Islam sebagai al-din

AGAMA atau al-din dalam bahasa Arab, disebut ratusan kali dalam al-Quran. Al-din disebut sama ada bersendiri atau digandingkan dengan perkataan seperti dini (agamaku), dinuh (agamanya), dinukum (agamamu) dan dinihim (agama mereka), diucap 128 kali. Bagaimanapun, perkataan al-din saja disebut 102 kali itu mempunyai erti selain agama iaitu hari pembalasan seperti dalam surah al-Fatihah ayat 4.

Agama berasal daripada bahasa Sanskrit, kesusasteraan Hindu kuno terdiri daripada dua kata yakni 'a' dan 'gama'. Pertama disebut bererti tidak dan kedua disebut bererti kacau. Jadi agama dari segi bahasa Sanskrit bermaksud 'tidak kacau.' Ia juga bermakna tradisi dan tidak bergerak.


Dari segi istilah asalnya yang diambil daripada ajaran Hindu dan Buddha ia mempunyai pengertian 'peraturan menurut konsep Veda,' seperti dipertuturkan oleh Dr Muhammad Ghalib.

Dalam bahasa al-Quran, agama ialah al-din. Mengenai kesinambungan agama diperakui Allah SWT hanya Islam sejak zaman berzaman al-Quran menegaskan maksudnya: "Allah sudah menerangkan kepada kamu antara perkara agama yang Dia tetapkan hukumnya � apa yang sudah diperintahkan-Nya kepada Nabi Nuh dan yang sudah Kami perintahkan kepada Ibrahim dan Nabi Musa serta Isa, iaitu: "Tegakkanlah pendirian agama dan jangan kamu berpecah-belah atau berselisih pada dasarnya." (Surah al-Syura: 13)

Siapakah yang diperintah Allah untuk menegakkan agama? Siapakah yang dilarang Allah untuk menjaga umat tidak berpecah-belah atau berselisih pada dasarnya? Dalam konteks ketiadaan nabi, yang diperintahkan untuk melakukan perkara ini ialah khalifah.

Pandangan ini dengan jelas boleh kita dapati daripada tulisan bapa ilmu politik Islam, Imam Abu Hassan al-Mawardi yang wafat hampir 1,000 tahun lalu (450 Hijrah).

Dalam kitabnya al-Ahkam al-Sultaniyyah wa al-Wilayah al-Diniyyah menyenaraikan 10 tugas khalifah yang pertama ialah: "Memelihara al-Din mengenai asas (usul) yang tetap dan juga mengenai perkara sudah dipersetujui (ijmak) oleh salaf al-Ummah (umat Islam terawal).

"Jika muncul seorang yang mengadakan bidah dalam agama, atau penyeleweng yang meragukan, menjadi tugasnya untuk menjelaskan keterangan serta menerangkan perkara sebenar di samping menjalankan segala hak dan hukumannya agar terpelihara daripada kerosakan dan orang ramai terhindar daripada penyelewengan."

Al-Mawardi disebut sebagai bapa ilmu politik Islam kerana kitabnya memperkaya lagi khazanah keilmuan Islam. Sebagai seorang yang digelar al-qadiyan (dua hakim) dalam salasilah teras keilmuan mazhab Syafie (seorang lagi ialah Imam al-Ruwiyani wafat 502H), al-Mawardi juga menulis kitab fenomena, al-Hawi al-Kabir syarah daripada kitab Mukhtashar al-Muzani, tulisan Imam Muzani.

Buku ini adalah syarah al-Mukhtashar yang sangat panjang. Di dalamnya dikemukakan pendapat Imam Syafie dan ashshab beliau mengenai dalilnya serta dibandingkan dengan mazhab fiqah lain seperti Hanafiah, Malikiah, Hanabilah, Zahiriah.

Jika merujuk kitab ini, kita dapati kehebatan penulis al-Mawardi.

Itulah idea al-Mawardi yang termasuk segelintir ulama Islam silam yang berjaya memperkukuh kewujudan agama Islam menerusi tulisannya ketika mereka memegang jawatan rasmi kerajaan.

Imam Mawardi ialah menteri dalam kerajaan Abbasiah seperti Imam Ibn Hazm yang juga menteri kerajaan Islam di Andalusia. Kitab kedua-dua menteri ini menjadi rujukan pengkaji ilmu keislaman sesudah mereka wafat.

Dalam Al-Ahkam al-Sultaniyyah, al-Mawardi membincangkan masalah siasah Syariah. Buku ini mengandungi 20 bab antaranya menjelaskan hukum khilafah atau khalifah (kepemimpinan tertinggi), wizarah (kementerian), qada (kehakiman), hukum berkaitan dengan fai, jizyah dan kharaj.

Dalam konteks semasa di rantau ini, tugas dan tanggungjawab khalifah seperti ditulis al-Mawardi ialah memelihara agama, secara tidak rasmi sudah dipertanggungjawabkan kepada Menteri Agama Brunei, Indonesia, Malaysia dan Re Singapura (Mabims) pada pertemuan tahunan tidak rasminya.

Mabims yang ditubuhkan pada 7 Ogos 1989 ialah kesepakatan serantau yang bergerak atas dasar keagamaan bagi memelihara dan menjaga kebajikan masyarakat Islam dengan tidak mencampuri politik negara masing-masing.

Kewujudannya diperkukuhkan lagi selepas tiga menteri anggota pada awal penubuhannya memikirkan perlu mengadakan kerjasama lebih rapat sebagai susulan bagi mencapai matlamat pada Persidangan Menteri Wakaf dan Hal Ehwal Agama Ke-4 pada 1989 di Jeddah, iaitu cara meningkatkan dakwah, aliran yang mengancam dunia Islam dan penyelarasan antara media yang terbabit dalam dakwah.

Matlamat penubuhan Mabims ialah untuk mewujud dan mengukuhkan semangat persaudaraan sedia umat Islam di Asia Tenggara; sebagai wadah bermuzakarah, bertukar maklumat, pengetahuan, bahan kajian dan berkongsi pengalaman serta kepakaran di kalangan ummah serantau dalam menangani perkara yang menyangkut kepentingan bersama ketika mempertingkat dan memantapkan akidah dan syariah.

Selain itu untuk mengangkat kedaulatan umat Islam Asia Tenggara dalam pengembangan ekonomi, sosial dan kebudayaan Islam; menjadi model kepada umat Islam sejagat mengenai budaya kerjasama serantau yang berjaya mentadbir, mengatur dan mengurus hal ehwal Islam; dan untuk memahami sistem perundangan dasar serta peraturan pentadbir hal ehwal Islam di kalangan negara anggota.

Mabims semakin dewasa hari ini kerana mencapai dua dekad perjuangannya dalam mengawal perkembangan syiar Islam yang tidak mudah di rantau ini. Walaupun tidak terlalu gencar dalam kegiatannya, hasil usaha pertubuhan ini dirasakan penduduk rantau ini secara senyap juga.

Bagi masa depan, mudah-mudahan Mabims lebih perkasa dan berwibawa seperti Majmak al-Buhuth al-Islamiyyah, al-Azhar suatu ketika dulu.

Perkara inilah yang kita dapat tangkap daripada syarahan diraja Raja Muda Perak, Raja Dr Nazrin Shah bertajuk 'Umat Islam dan Cabaran Bagi Negara Islam' sempena 20 tahun penubuhan Mabims.

Dalam titahnya, baginda menegaskan umara perlu memperlihatkan sifat murni Islam seperti ikhlas, amanah, jujur dan tekun dalam melaksanakan tanggungjawab. Mereka adalah golongan pendakwah iaitu sebagai pelengkap peranan yang selama ini dipikul ulama.

Kejayaan umat Islam melaksanakan kerja amal makruf dan mencegah kemungkaran juga antara pendekatan dakwah yang boleh meyakinkan masyarakat.

Kegiatan ini tidak terbatas tanggungjawabnya kepada kumpulan ulama yang selama ini berdiri di mimbar masjid dengan tajuk yang berkisar kepada syariah semata-mata. Umara juga harus turut sama memperlengkapkan aktiviti dakwah kerana mereka mempunyai pentas lebih luas. Selamat ulang tahun Mabims!

Persoalan Agama: Nafkah boleh diberikan dalam pelbagai bentuk

Persoalan Agama: Nafkah boleh diberikan dalam pelbagai bentuk

Bersama Ustaz Zahazan Mohamed
bminggu@bharian.com.my

Memasukkan wang dalam akaun isteri sudah dianggap menunaikan tanggungjawab

PERSOALAN saya mengenai pemberian nafkah kepada isteri. Apakah kita perlu melafazkan di depan isteri, setiap kali memberikan nafkah berkenaan. Bagaimana jika suami itu sering keluar bekerja sehingga tiga bulan lamanya yang memang tidak dapat melafazkan, tetapi sekadar menyerahkan wang nafkah itu menerusi cara pemindahan wang ke dalam akaun bank isteri.

Soalan kedua, jika kita bekerja di atas kapal melebihi tiga hari, adakah kita boleh mengerjakan solat jamak? Adakah selepas lebih tiga hari itu, kita perlu solat seperti biasa?

Ingin Tahu,
SELANGOR.

Perkataan nafkah ini dalam bahasa Arab berasal dari kata kerja nafaqa yang bermaksud berjalan ataupun habis. Nafaqun pula merujuk pada jalan yang menembusi ke sesuatu arah. (Rujuk Mufradat Alfaz al-Quran oleh al-Asfahaniy hlm 818 )

Kemudian perkataan ini digunakan dalam erti yang lebih luas membabitkan pembiayaan atau perbelanjaan. Ada banyak penggunaan dalam al-Quran yang merujuk kepada pengeluaran harta, contohnya ayat ke 7 surah al-Talaq, maksudnya: "Hendaklah orang yang mampu memberi nafkah menurut kemampuannya dan sesiapa yang di sempitkan rezekinya, maka hendaklah dia memberi nafkah dari apa yang diberikan Allah kepadanya (sekadar yang mampu); Allah SWT tidak memberati seseorang melainkan (sekadar kemampuan) yang diberikan Allah kepadanya. (Orang yang dalam kesempitan hendaklah ingat bahawa) Allah SWT akan memberikan kesenangan sesudah berlakunya kesusahan."

Ibn Kathir dalam huraiannya menerusi Tafsir Ibn Kathir menjelaskan bahawa ayat ini diturunkan khusus memberikan peringatan kepada suami tentang tanggungjawab membiayai isteri dan anak kerana mereka adalah amanah yang wajib diselesaikan.

Secara dasarnya nafkah dalam Islam adalah disebabkan tiga perkara iaitu:

# Keturunan atau nasab

# Pernikahan

# Pemilikan

Maka berpandukan keterangan di atas suami diwajibkan membiayai anak dan isteri. Anak pula wajib membiayai ayah ibu yang susah dan tuan diwajibkan menyara hamba.

Kegagalan menjalankan tanggungjawab ini mengundang kemurkaan Allah SWT. Nabi SAW memberikan amaran dalam hadis sahih riwayat Abu Daud, al-Nasaei dan al-Bazzar yang bermaksud: "Cukuplah seseorang itu menjadi berdosa apabila dia mengabaikan orang yang berada di bawah jagaannya."

Dalam hadis yang lain mengenai kelebihan menjalankan kerja menyara keluarga ini Nabi pernah bersabda, dalam hadis sahih riwayat al-Bukhari dan Muslim: "Dan sesungguhnya engkau tidak membelanjakan satu belanja yang dengannya engkau menuntut keredaan Allah SWT, melainkan engkau diberikan pahala dengannya sehingga apa yang engkau suapkan ke mulut isterimu."

Mengukuhkan perkara di atas, Allah turut berfirman dalam surah al-Baqarah ayat 233, maksudnya: "Dan kewajipan bapa ialah memberi makan dan pakaian kepada ibu itu menurut cara yang sepatutnya."

Menurut pakar tafsir Muhammad Ali al-Syaukani dalam tafsirnya Fath al-Qadir, ayat ini menggunakan ayat 'ke atas lelaki yang dilahirkan anak itu untuknya (bapa) bagi memberitahu tanggungjawab suami adalah menjaga kepentingan isteri dan anak yang diperoleh daripadanya itu. Ini berterusan selagi isteri itu belum diceraikan. Menurut beliau lagi, kadar makanan dan bentuk pakaian yang dimaksudkan itu merujuk pada adat kebiasaan setempat.

Kalangan ulama mazhab al-Syafie contohnya Al-Imam al-Nawawi menjelaskan dalam al-Majmuk, berdasarkan ayat ke-233 ini, suami berkewajipan menyediakan untuk isteri nafkah jenis makanan tempatan.

Apabila kita mengkaji sirah kalangan sahabat yang berhubungkait hubungan suami isteri, kita akan lihat suami mempunyai kaedah yang berbeza-beza menangani perbelanjaan rumah tangga. Sebagai contohya Abd Rahman bin Auf yang sentiasa memaklumkan kadar nafkah yang akan diberikan pada isteri.

Sebaliknya Ali bin Abi Talib pula tidak melakukan perkara itu sehingga ada hadis sahih riwayat al-Bukhari dan Muslim isteri kepada Ali iaitu anak perempuan Nabi Fatimah datang kepada Nabi mengadu kesusahan hidup dan memohon agar diluluskan peruntukan pembantu rumah untuk beliau.

Kedua-dua riwayat ini menunjukkan suami di kalangan sahabat mempunyai pendekatan yang berbeza dalam perkara ini. Berpandukan hujah syarie di atas jelaslah kepada kita mengenai kepelbagaian kaedah menyara keluarga membabitkan isteri dan anak. Nafkah itu wajib dilaksanakan, cuma kaedahnya boleh dipelbagaikan sama ada diberikan terus dalam bentuk kewangan, atau penyediaan makanan. Selagi ia memenuhi keperluan isteri dan anak, jelas kepada kita Islam tidak membataskan kepada bentuk pemberian secara khusus. Justeru, suami yang membiayai perbelanjaan isteri menerusi bayaran terus ke akaun dianggap sudah menjalankan tanggungjawabnya seperti yang dituntut syarak.

Bagi persoalan kedua, Islam membenarkan seseorang itu melakukan solat musafir yang membabitkan jamak dengan syarat yang tertentu. Solat seperti ini adalah suatu kemudahan yang disifatkan sebagai sedekah seperti yang dijelaskan dalam sebuah hadis sahih riwayat Muslim (No 686).

Malahan seseorang yang bermusafir itu juga dibenarkan mengerjakan solat secara qasar iaitu meringkaskan solat yang empat rakaat menjadi dua. Solat yang dimaksudkan adalah solat Zuhur, Asar dan Isyak.

Ini adalah berlandaskan firman Allah dalam surah al-Nisak ayat 101, maksudnya: "Dan apabila kamu musafir di muka bumi, maka kamu tidaklah berdosa 'mengqasarkan' (memendekkan) sembahyang jika kamu takut diserang oleh orang-orang kafir. Sesungguhnya orang kafir itu adalah musuh yang amat nyata bagi kamu."

Antara syarat untuk melakukan solat musafir ini adalah perjalanan itu melebihi dua marhalah iaitu 90 kilometer dan bukannya bertujuan maksiat. Sekiranya saudara bekerja sepanjang waktu di atas kapal menuju ke pelbagai tempat, maka perjalanan yang dilalui itu dianggap musafir yang membolehkan solat dilakukan secara jamak dan qasar. Cuma apabila tinggal tetap di sesuatu tempat melebihi empat hari tidak termasuk hari datang dan pulang, maka secara automatik gugurnya kelayakan melakukan solat musafir kerana sudah dianggap mukim.

# Bagi anda yang mempunyai kemusykilan mengenai agama, sila hantarkan soalan di e-mel bminggu@bharian.com.my atau melalui pos di alamat Berita Minggu, Berita Harian Sdn Bhd, Balai Berita, 31, Jalan Riong, 59100 Bangsar, Kuala Lumpur.

Persoalan Agama: Edar tabung masjid ketika imam baca khutbah tidak salah

Persoalan Agama: Edar tabung masjid ketika imam baca khutbah tidak salah

Bersama Ustaz Zahazan Mohamed
bminggu@bharian.com.my

RAKAN saya menegah saya memberi sedekah kepada tabung masjid yang diedarkan pada hari Jumaat sewaktu khatib membaca khutbah. Katanya perbuatan itu sia-sia dan makruh. Dia menyarankan memberi sebelum atau selepas solat Jumaat. Namun saya dapati banyak masjid mengedarkan tabung ini sewaktu khutbah hendak bermula dan sedang disampaikan.

Md Hafiz,
MELAKA.

Maklumat disampaikan sahabat saudara mungkin berpandukan kepada sebuah hadis riwayat Muslim, Ibn Hibban dan al-Hakim bermaksud: "Sesiapa yang mandi dan pergi awal ke masjid untuk solat Jumaat lalu mendengar khutbah dengan memberikan sepenuh perhatian, maka diampunkan dosanya antara Jumaat itu dengan Jumaat yang lalu dan ditambah lagi sebanyak tiga hari, dan sesiapa yang menyentuh batu, maka dia sudah melakukan suatu yang lagha."

Dalam riwayat yang berasingan dari al-Bukhari, al-Tirmizi dan al-Nasaeiy Nabi bersabda maksudnya: "Sesiapa yang mengatakan kepada saudaranya: Diamlah kamu, maka sesungguhnya beliau telah melakukan suatu yang lagha."

Lagha diterjemahkan dalam kamus al-Mukhtar al-Sihah, bermaksud perkara batil. Pengarang al-Misbah al-Munir pula menjelaskan bahawa lagha adalah sesuatu perkara yang bengkok. Kesimpulannya lagha dalam konteks hadis Nabi ini bermaksud perkara yang sia-sia yang tidak mempunyai kaitan dengan khutbah yang disampaikan.

Mengikut komentar al-Imam al-Tirmizi dalam al-Jamik al-Tirmizi, ahli ilmu bersepakat mengenai larangan berkata-kata ketika khatib sedang menyampaikan khutbah. Ini disebabkan perbuatan berkata-kata atau mengusik-usik batu itu dianggap suatu yang lagha yang boleh mengakibatkan gugurnya pahala hadir solat Jumaat.

Bagaimanapun, menurut al-Tirmizi ada perilaku yang dimaafkan oleh syarak seperti menjawab salam dan mendoakan untuk orang yang bersin. Demikian juga ucapan selawat diucapkan hadirin setiap kali khatib menyebut nama Nabi SAW. Ucapan selawat ini adalah sangat dituntut ke atas kita mengucapkannya di mana saja kalimat Nabi disebut. Dalam erti kata lain, perbuatan melafazkannya tidak akan menyebabkan pahala Jumaat luput.

Demikian juga pada hemat penulis jika perbuatan itu dibenarkan maka begitu juga juga usaha memasukkan wang sumbangan ke dalam tabung dan menggerakkannya kepada jemaah lain juga bukanlah perkara sia-sia seperti yang dijelaskan dalam peringatan Nabi SAW.

# Bagi anda yang mempunyai kemusykilan mengenai agama, sila hantarkan soalan di e-mel bminggu@bharian.com.my atau melalui pos di alamat Berita Minggu, Berita Harian Sdn Bhd, Balai Berita, 31, Jalan Riong, 59100 Bangsar, Kuala Lumpur.