Monday, August 31, 2009

AGAMA : ISNIN 31 OGOS 2009

1Malaysia kerangka terbaik kekalkan perpaduan
GAGASAN1Malaysia yang diilhamkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razakmempunyai pengertian luas ke arah pembinaan negara Malaysia yangbersatu padu dengan menerima prinsip sedia ada termasuk salingmenghormati antara kaum, agama dan hak keistimewaan masing-masing.

Perlembagaan lindungi kuasa Raja dalam hal ehwal Islam
SEBAGAIsebuah negara yang mengamalkan konsep Persekutuan, Malaysia mempunyaidua badan pembuat undang-undang utama, iaitu Parlimen dan DewanUndangan Negeri (DUN), kedua-dua badan ini mempunyai fungsinyatersendiri. Selain Malaysia, Australia dan Amerika Syarikat jugamengamalkan konsep Negara Persekutuan atau Federal. Namun PersekutuanMalaysia agak berbeza dengan Persekutuan negara lain dari suduthubungan antara Persekutuan dan negeri itu sendiri.

Nur Ramadan: Keberkatan sahur
KEBERKATANsahur namun tidak diwajibkan, kerana Nabi Muhammad SAW dan sahabatnyaada yang menyambung puasa (yakni tidak berbuka pada waktu malam) dantidak disebut mengenai wajib sahur.

Manfaat keamanan imarah Ramadan
RAMADANdisambut dalam suasana negara terpelihara dan aman hasil usaha UlilAmri. Dalam riak menyambut ulang tahun ke-52 kemerdekaan, muncul cahayaRamadan menerangi kehidupan setiap umat Islam yang amat rindu akanbulan dikenali sebagai bulan umat junjungan mulia Nabi Muhammad SAWberibadat.

1Malaysia kerangka terbaik kekalkan perpaduan

1Malaysia kerangka terbaik kekalkan perpaduan

Oleh Jami'ah Shukri
jamia@bharian.com.my


MUHAMMAD UTHMAN (duduk empat dari kiri) bersama AJK Nuim pada mesyuarat mengenai 1Malaysia dan majlis berbuka puasa di Hotel Singahsana, Petaling Jaya, kelmarin.

Nuim minta gagasan ikut elemen asas perlembagaan, tidak dipengaruhi sentimen sempit

GAGASAN 1Malaysia yang diilhamkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mempunyai pengertian luas ke arah pembinaan negara Malaysia yang bersatu padu dengan menerima prinsip sedia ada termasuk saling menghormati antara kaum, agama dan hak keistimewaan masing-masing.

Justeru, Nadwah Ulama dan Ilmuan Malaysia (Nuim), yang dianggotai ulama, intelektual Islam tanah air dan kakitangan kerajaan untuk melahirkan idea bernas, penyelidikan dan perbincangan tidak terkecuali turut memberi pandangan mengenai 1Malaysia.



Pengerusi Nuim yang juga Felo Kehormat Institut Pemikiran dan Tamadun Islam Antarabangsa (Istac), Dr Muhammad Uthman el-Muhammady, berkata untuk pertama kalinya Nuim mengadakan perbincangan terhadap persepsi di kalangan ahli berkaitan 1Malaysia.

Katanya, berdasarkan perbincangan itu, Nuim mengambil pendirian untuk menerima 1Malaysia sebagai kerangka terbaik untuk menyatupadukan pendirian Malaysia sebagai negara yang mampu mara lebih maju dengan iklim kehidupan aman damai dan sejahtera.

1Malaysia bukan seperti Malaysian Malaysia yang digembar-gemburkan sesetengah pihak.


"Bagi orang Islam ia juga dapat menjalani kehidupan Islam dengan cara yang baik. Antara perkara yang dibincangkan ialah pelaksanaan 1Malaysia perlu mengambil kira pelbagai aspek termasuk Perlembagaan Islam, kedudukan Islam, bahasa dan hak Raja-Raja dan institusi agama di negara ini.

"Negara ini terbentuk daripada sejarah dan tradisi yang sudah sedia ada seperti institusi kesultanan, raja-raja dan Majlis Fatwa Kebangsaan, institusi majlis agama dan kedudukan agama Islam.

"Kita mahu setiap kerangka yang ingin dilakukan perlu mengikut keperluan kita sebagai sebuah negara bangsa, tidak dipengaruhi sentimen sempit sehingga menyebabkan rakyat tidak dapat bekerjasama dan menimbulkan keresahan sosial," katanya selepas mengetuai mesyuarat pertama Muim mengenai 1Malaysia serta majlis berbuka puasa di Hotel Singahsana, Petaling Jaya, kelmarin.

Muhammad Uthman berkata, semua elemen penting dalam asas perlembagaan negara jangan diketepikan kerana ia sebahagian daripada sistem kehidupan sedia ada.

Katanya, apa yang perlu ialah merapat serta mempereratkan hubungan antara masyarakat berbilang kaum dan hilangkan prasangka buruk mengenai perkara tertentu, khususnya agama.

Sebaliknya, masyarakat perlu mengamalkan hubungan mesra antara satu sama lain tanpa mengikis jati diri mereka.

"Bukan Islam juga jangan fikir, Islam jahat dan ingin mengikis atau merendahkan agama mereka. Setiap masyarakat juga perlu saling menghormati agama lain walaupun berbeza pegangan.

"Bagi umat Islam kita menghormati agama lain. Kita tidak serang bukan Islam seperti merobohkan rumah ibadat dan tokong. Jika kita memahami hak kepentingan masing-masing, gagasan 1Malaysia mampu dicapai dengan jaya," tambahnya.

Beliau mengharapkan dengan konsep 1Malaysia itu akan memberikan persepsi positif dan bukan menimbulkan salah faham terhadap perkara sensitif dan menganggap isu agama boleh diperkotak-katikkan sesuka hati.

Katanya, ini penting untuk mengelakkan menularnya keresahan jika perkembangan spiritual itu tidak difahami dan diambil kira oleh semua pihak. Ketika ditanya isu perpaduan sekarang, beliau mengulas, kini apa yang dilihat seakan terhakisnya budaya saling menghormati di kalangan masyarakat dan keadaan itu membimbangkan.

"Ini dapat dilihat dalam medium tertentu. Ramai blogger menulis mengenai isu kenegaraan, hak keistimewaan kaum dan meremehkan institusi Raja, agama dan majlis fatwa.

"Komen yang negatif itu tidak membantu. Negara yang bertamadun, memerlukan budaya dan nilai murni walaupun mereka berbeza agama dan pendapat. Kita juga tidak mengamalkan budaya 'koboisme` dan setiap perkara yang ingin diluahkan mestilah dengan saluran yang betul.

"Contohnya, sesuatu yang menyentuh pemimpin kena cari jalan dan disampaikan ikut saluran betul dan bukan tunjuk sepanduk di tepi jalan dan memburuk orang lain. Dalam al-Quran juga melarang umatnya melakukan aktiviti sebegitu," katanya.

Beliau berkata, bagi umat Islam, kebebasan bercakap atau memberi pandangan tiada hadnya, tetapi perlu mengikut lunas Islam serta dalam kerangka peradaban negara bertamadun kerana kehidupan bersendikan adat manakala adat juga bersendikan kitab. Apa yang penting, masyarakat Islam umpamanya, perlu kembali kepada wacana arus perdana intelektual Islam.

Oleh itu, katanya, Nuim akan membukukan hasil mesyuarat mengenai 1Malaysia itu sebagai input kepada kerajaan supaya gagasan 1Malaysia mengambil kira rangka asas sedia ada dan sekali gus mampu merungkai segala salah faham, terasa terpinggir atau ketinggalan.

Beliau berkata, perbincangan seterusnya mengenai isu sama akan diadakan dari semasa ke semasa kerana ahli Nuim menunjukkan minat mendalam berkaitannya.

Sesungguhnya, 1Malaysia adalah tonggak ke arah pencapaian Wawasan 2020 dengan bangsa yang bersatu padu dan kuat, selain mampu menjadi pemangkin kepada pembentukan minda yang progresif dan dinamik.

Perlembagaan lindungi kuasa Raja dalam hal ehwal Islam

Perlembagaan lindungi kuasa Raja dalam hal ehwal Islam

Oleh Zainul Rijal Abu Bakar

Pusat perlu hormati hak negeri tadbir urusan agama

SEBAGAI sebuah negara yang mengamalkan konsep Persekutuan, Malaysia mempunyai dua badan pembuat undang-undang utama, iaitu Parlimen dan Dewan Undangan Negeri (DUN), kedua-dua badan ini mempunyai fungsinya tersendiri. Selain Malaysia, Australia dan Amerika Syarikat juga mengamalkan konsep Negara Persekutuan atau Federal. Namun Persekutuan Malaysia agak berbeza dengan Persekutuan negara lain dari sudut hubungan antara Persekutuan dan negeri itu sendiri.

Hubungan antara Persekutuan dan negeri dalam Malaysia dinyatakan secara khusus di dalam Bahagian VI Perlembagaan Persekutuan. Perkara 74 Perlembagaan Persekutuan menyatakan Parlimen mempunyai kuasa menggubal undang-undang dalam perkara yang dinyatakan di dalam Senarai Persekutuan dan Senarai Bersama, manakala DUN pula mempunyai kuasa menggubal undang-undang dalam perkara yang dinyatakan di dalam Senarai Negeri dan Senarai Bersama.

Dalam hal yang demikian fungsi kedua-dua badan itu digariskan. Mereka seharusnya saling lengkap melengkapi antara satu sama lain. Namun penulis tidak berhasrat untuk membincangkan isu Perlembagaan ini, cukup sekadar menyatakan bahawa antara perkara yang wujud di dalam Senarai Negeri ialah hal ehwal berkaitan dengan agama Islam bagi negeri-negeri selain Wilayah Persekutuan.

Dalam erti kata lain Islam terletak di dalam bidang kuasa negeri. Hal yang demikian dapatlah difahami kerana Sultan adalah Ketua Agama bagi negerinya. Keharmonian ini ditambahkan lagi apabila setiap Sultan atau Raja yang menaiki takhta Yang di-Pertuan Agong dan timbalannya, baginda perlulah bersumpah akan mempertahankan Islam pada setiap masa.

Hal ini bukan hanya tradisi yang berlaku selepas negara mencapai kemerdekaan malah, sejak kedatangan Islam ke Nusantara, undang-undang adat juga membuat penye-suaian di dalam suasana dan persekitaran Islam secara berperingkat.

Sehingga adat Melayu dan aturan Islam begitu bertaut dalam landskap pemerintahan Raja Melayu seperti pepatah Melayu yang menyatakan 'adat bersendikan syarak, syarak bersendikan kitab Allah, syarak mengata adat memakai, cermin yang tidak kabur, pelita yang tidak padam.'

Malah sejak sebelum penjajahan lagi, Islam memainkan peranan utama di dalam masyarakat Melayu Nusantara. Tatkala penjajah datang kedudukan agama Islam, terutama di dalam undang-undang keluarga Islam tidak diusik penjajah. Undang-Undang 99 Perak umpamanya mengusir orang yang tidak berpandukan al-Quran dan Sunnah ke dalam hutan, pemimpin yang tidak mempercayai al-Quran dan Sunnah juga tidak layak menerajui kepemimpinan negeri.

Raja mempunyai kuasa yang besar dalam hal ehwal Islam. Kuasa Raja Melayu sebagai Ketua Agama Islam ketika penjajahan juga tidak disentuh.

Ibn Naqib al Misri di dalam bukunya Al umdat wa al salik menyatakan fungsi Raja ialah:

# Menjaga hal ehwal umat Islam;

# Memastikan kedaulatan agama Islam terpelihara;

# Memastikan syariat Allah ditegakkan;

# Memastikan umat Islam belajar hukum hakam agama;

# Mengembangkan syiar Islam melalui dakwah dan penaklukan;

# Mempertahankan negara Islam daripada pencerobohan kuasa kuffar;

# Memudahkan dan memberi khidmat kepada jemaah haji;

# Mengimami solat Jumaat secara sendiri atau wakil; dan

# Menjadi wali hakim.

Berbalik kepada hal ehwal Islam yang terletak di dalam bidang kuasa negeri ini, sudah tentulah perkara yang sedikit ini menjadi autonomi kepada negeri di dalam menegakkan syiar Islam selain di Wilayah Persekutuan. Ini termasuk penubuhan majlis agama negeri, mufti, mahkamah syariah dan jabatan agama. Hal ehwal Islam sebagai perkara negeri ini bukanlah hanya deklarasi. Ia mempunyai kesan perundangan dan implikasi yang besar terhadap hubungan antara Persekutuan dan negeri. Apatah lagi undang-undang Islam mempunyai jurisprudennya yang tersendiri yang kadangkala tidak difahami orang yang tidak mendalami undang-undang Islam.

Dalam erti kata lain Kerajaan Persekutuan tidak boleh mencampuri urusan agama Islam kerana ia adalah urusan negeri yang diketuai Ketua Agama melainkan mendapat perkenan Raja-Raja Melayu. Tidaklah keterlaluan jika dikatakan negeri mempunyai kuasa penuh di dalam hal ehwal Islam. Begitu juga sebaliknya kerajaan negeri tidak boleh mencampuri urusan Persekutuan seperti imigresen, pertahanan dan ketenteraman awam.

Oleh yang demikian kedua-dua badan perundangan, eksekutif di peringkat Persekutuan dan negeri perlulah menghormati kedudukan ini dan tidak melewati sempadan yang diperuntukkan itu. Mencampuri urusan badan yang lain hanya akan menggugat konsep federalisme ini. Kesannya kedua-dua badan perundangan ini akan hilang identitinya dan bertindak di luar batasan yang diberikan. Ketidakharmonian ini akan menyebabkan perjalanan urusan negara menjadi tergendala.

# Penulis ialah Peguam Syarie, Peguam Bela dan Peguam Cara

Nur Ramadan: Keberkatan sahur

Nur Ramadan: Keberkatan sahur

KEBERKATAN sahur namun tidak diwajibkan, kerana Nabi Muhammad SAW dan sahabatnya ada yang menyambung puasa (yakni tidak berbuka pada waktu malam) dan tidak disebut mengenai wajib sahur.

Dari Abdullah, Nabi SAW menyambung puasa (tidak berbuka puasa) dan meneruskan puasa keesokan harinya, menjadikan dua hari berpuasa terus, ini diikuti oleh sahabatnya (yang berpuasa cara Nabi). Berpuasa cara ini sukar bagi mereka. Oleh sebab itu, Nabi SAW melarang mereka berbuat demikian. Sahabat berkata: “Tetapi anda suka menyambung puasa anda”. Nabi menjawab, “Aku ini tidak seperti keadaan kamu semua. Sesungguhnya aku sentiasa diberi makan dan minum oleh Tuhan”. 1825 Sahih Bukhari.

Manfaat keamanan imarah Ramadan

Manfaat keamanan imarah Ramadan

Oleh Abdul Razak Idris

RAMADAN disambut dalam suasana negara terpelihara dan aman hasil usaha Ulil Amri. Dalam riak menyambut ulang tahun ke-52 kemerdekaan, muncul cahaya Ramadan menerangi kehidupan setiap umat Islam yang amat rindu akan bulan dikenali sebagai bulan umat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW beribadat.

Keamanan yang ada bukan datang bergolek, dengan terpelihara keamanan membolehkan kita menunaikan ibadat puasa dan amalan sunat dengan lebih selesa dan meriah di bumi sendiri.

Ramai menganggap kedatangan puasa menyebabkan mereka hilang kebebasan untuk makan, minum dan mengumpat dan mengeji orang lain. Sedangkan pada bulan lain kita juga digalakkan berpuasa sunat dan dilarang mengumpat dan fitnah. Puasa menjadi landasan untuk mendisiplin diri daripada melakukan perkara seperti bercakap perkara yang mendatangkan kerosakan kepada diri dan masyarakat.

Menahan diri daripada lapar dan dahaga juga satu proses berhikmah agar kita lebih prihatin dengan nasib orang yang tidak mendapat nikmat makan dan minum seperti kita di Malaysia yang bertuah ini.

Bulan puasa sering dikaitkan dengan amalan umrah dan ziarah ke Makkah yang dianggap sudah menjadi satu budaya. Kemakmuran ekonomi individu hasil keamanan negara memungkinkan fenomena ini berlaku dan sesungguhnya dalam penularan wabak selesema babi (H1N1) ini kesungguhan jemaah umrah dan ziarah beribadat di Tanah Haram perlu disokong dan bukan dikritik sebagai membazir dan menunjuk-nunjuk.

Pemergian ke Makkah demi mencari keberkatan dan keredaan menunjukkan bahawa rakyat Islam di Malaysia mempunyai ekonomi yang baik dan tahu memanfaatkan sumber kewangan ke arah kebaikan dan bukan melancong ke negara Barat.

Pemergian jemaah menunaikan umrah pada Ramadan menunjukkan inilah bulan untuk umat Islam beribadat walau harus mengeluarkan banyak kos. Bagi kita yang tidak mempunyai peluang sedemikian, keamanan di dalam negara menjanjikan ibadat dapat dilakukan serba sempurna tanpa ada rasa cuak dan ancaman seperti dialami oleh saudara seagama di beberapa negara lain akibat sengketa politik dalaman tiada kesudahan.

Kita tidak perlu beribadah di surau dan masjid yang beribu-ribu jumlahnya di negara ini dengan mendapat kawalan sama ada askar atau polis. Kita mampu bertadarus hingga ke awal pagi tanpa rasa takut diancam oleh anasir jahat dalam perjalanan pergi dan pulang ke masjid atau surau.

Apa yang menyedihkan ada sebilangan umat tidak pernah belajar bahawa keamanan dipelihara oleh Ulil Amri hari ini adalah hasil usaha berterusan berasaskan konsep Islam itu sendiri, iaitu konsep perpaduan dalam masyarakat majmuk yang mengiktiraf Islam sebagai agama rasmi yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan walau ada pihak yang cuba mengganggu gugat undang-undang tubuh negara kita ini. Usaha kerajaan menjaga keamanan untuk rakyat hidup dengan sempurna, terutama ketika bulan beribadah seperti Ramadan yang lazimnya akan meriah dengan aktiviti keagamaan pada waktu malam membawa ke Subuh.

Polis akan meningkatkan rondaan di kawasan perumahan mulai Ramadan hingga ke Syawal demi memastikan amalan kita akan lebih dilakukan dengan penuh khusyuk dan tawaduk. Umat Islam di negara ini perlu lebih mensyukuri nikmat keamanan yang ada untuk mereka melakukan setiap ibadat wajib dan sunat yang pahalanya berganda-ganda.

Lupakan sengketa dan polemik syurga untuk kelompok tertentu kerana tanpa keamanan yang juga nikmat Allah SWT paling bernilai sukar bagi kita untuk beribadah dengan tenang dan sempurna. Ramadan perlu menjadi bulan keamanan dan bukannya bulan menyemai benih pertikaian yang akan lebih memburukkan lagi imej Islam di mata masyarakat dunia. Bukankah Islam makna tersiratnya aman dan sejahtera.