Monday, June 22, 2009

AGAMA : ISNIN 22 JUN 2009

Furuu’ Al Massa il buah tangan terbaru Abu Hassan
BENARLAH bagai dikata menerusi pepatah berbahasa Inggeris, Don't judge a book by it's cover.


Ilmu akidah bersumber karya ulama silam Melayu
Koleksi tulisan Allahyarham WAN MOHD. SAGHIR ABDULLAH


Nabi beruzlah daripada berhala di Kaabah
TAHUKAH anda apa yang dimaksudkan dengan dosa warisan (Original sins)yang dihukum kepada umat manusia, yang kemudiannya ditebus oleh NabiIsa a.s dalam ajaran Kristian?

Kewajipan mencintai Nabi SAW
Berbekalkan keyakinan bahawa manhaj risalah dan dakwah Islamiah yangsebenar adalah berteraskan perasaan cinta dan kasih yang mendalamkepada Allah SWT dan Rasulullah SAW, ruangan ini pada minggu lepastelah mengimbau mengenai hakikat kasihnya Rasulullah SAW terhadapumatnya dan pengorbanan yang telah Baginda SAW sembahkan sebagai tandacinta dan kasih kepada umatnya.






Melepak, buang masa dibolehkan untuk 5 perkara
GEJALAlepak di kalangan remaja dan warga tua adalah fenomena biasa dalammasyarakat hari ini. Jika remaja semakin ramai mengerumuni kawasankompleks beli-belah, golongan dewasa pula melepak di kedai kopi ataukedai makan.

Islam gariskan pelbagai panduan bantu umat capai kejayaan
BANYAKorang tidak selesa menghadapi kesulitan dan kesusahan, tetapi tidaksedikit pula yang dapat bertahan ketika menghadapi kemudahan ataukesenangan. Ada yang bersabar ketika tidak mempunyai harta, tetapibanyak yang tidak dapat mengendalikan diri apabila diberi hartamelimpah.

Bertunang janji murni ke arah penuhi Sunnah
PERTUNANGANbertujuan memberi kesempatan kepada lelaki dan perempuan lebihmengenali diri serta keluarga masing-masing, bukan tiket untuk bergaulmesra seumpama suami isteri yang sah kerana perhubungan lelaki danwanita mempunyai batasan tertentu.

Dr Fathi arkitek dakwah, gerakan Islam lebih setengah abad
DUNIAdakwah dan gerakan Islam dikejutkan dengan berita kematian Syeikh DrFathi Yakan, 76, pada 13 Jun lalu. Beliau cukup dikenali di seluruhdunia meninggalkan legasi dakwah hebat sehingga idea, gagasan danpemikirannya melahirkan generasi unik Muslim yang mengagumkan.

No comments: