Monday, November 12, 2007

Syeikh Muhammad Ali Abdur Rasyid As-Sumbawi - Kadi Sumbawa

Koleksi penyelidikan ALLAHYARHAM Haji Wan Mohd. Shaghir Abdullah
DALAM percakapan, beberapa catatan dan penulisan kitab Melayu/Jawi memang dijumpai beberapa nama ulama yang berasal dari Pulau Sumbawa ini.

Di antara mereka antaranya; Syeikh Idris bin Utsman as-Sumbawi, Syeikh Muhammad Zainuddin bin Muhammad Badawi as-Sumbawi, dan ramai lagi. Nama ulama ini, mulai penulis kesan daripada sebuah karyanya berjudul, Al-Yawaqitu wal Jawahir yang ditulis pada 1243 H/1827 M.

Beberapa maklumat tentang beliau, penyelidikan awal dapat diketahui dan dipetik daripada dua buah karyanya iaitu, satu di antaranya ialah Al-Yawaqitu wal Jawahir, di bahagian tepi atau pinggirnya turut dicetak sebuah kitab berjudul 'Uqudul Lujjain fi Huquqiz Zaujain.

Buat pertama kali tentang ulama yang berasal dari Pulau Sumbawa ini, penulis tulis dalam buku berjudul Perkembangan Ilmu Fiqh dan Tokoh-Tokohnya di Asia Tenggara, jilid 1 (cetakan pertama, C.V.Ramadhani, hlm :127-128). Kemudian penulis singgung dengan agak ringkas dalam buku Penyebaran Thariqat-Thariqat Shufiyah Mu'tabarah di Dunia Melayu (cetakan pertama, Khazanah Fathaniyah, 2000, hlm : 113-114).

Daripada bahan-bahan bertulis tersebut, dapat diambil kesimpulan bahawa ulama yang berasal dari Sumbawa yang diriwayatkan ini, nama lengkapnya ialah Syeikh Muhammad Ali bin Abdur Rasyid bin Abdullah al-Qadhi al-Jawi as-Sumbawi. Beliau hidup sezaman dengan Syeikh Daud bin Abdullah al-Fathani. Bahkan pada sektor penerimaan Thariqat Syaziliyah, kedua-dua ulama tersebut adalah seperguruan. Kedua-duanya menerima bai'ah dari Syeikh Muhammad Shalih bin Ibrahim ar-Rais (1187 H/1773 M-1240 H/1824 M).

KARYA

Hanya sebuah yang telah pasti karyanya, kerana namanya terdapat pada kitab itu, sedang sebuah lagi diduga juga karya beliau. Karya yang telah pasti itu diberi judul lengkap ialah Al-Yawaqitu wal Jawahir fi 'Uqubati Ahlil Kabair. Dan kitab yang masih belum jelas hasil karya beliau ataupun tidak, tetapi sentiasa dicetak kombinasi dengan Al-Yawaqitu wal Jawahir diberi judul, 'Uqudul Lujjain fi Huquqiz Zaujain.

Ada pun karya beliau yang pertama Al-Yawaqitu wal Jawahir adalah terjemahan hadis targhib dan tarhib yang berasal daripada karangan Syeikh Abdul Wahhab as-Sya'rani. Yang diutamakan ialah menceritakan seksaan orang yang melakukan dosa besar, yang terdiri dari Dua Belas Bab.

- Bab Yang Pertama: Pada Menyatakan Seksaan Orang Yang Meninggalkan Sembahyang

- Bab Yang Kedua: Pada Menyatakan Seksaan Orang Yang Durhaka Bagi Ibu dan Bapanya

- Bab Yang Ketiga: Pada Menyatakan Seksaan Orang Yang Minum Arak dan Tuak

- Bab Yang Keempat: Pada Menyatakan Seksaan Orang Yang Berzina

- Bab Yang Kelima: Pada Menyatakan Seksaan Orang Yang Liwat

- Bab Yang Keenam: Pada Menyatakan Seksaan Orang Yang Makan Riba

- Bab Yang Ketujuh: Pada Menyatakan Seksaan Orang Yang Meratap

- Bab Yang Kelapan: Pada Menyatakan Seksaan Orang Yang Tiada Mengeluarkan Zakat Hartanya

- Bab Yang Kesembilan: Pada Menyatakan Seksaan Orang Yang Membunuh Orang Islam

- Bab Yang Kesepuluh: Pada Menyatakan Hak Perempuan Atas Lakinya dan Hak Laki Atas Isterinya

- Bab Yang Kesebelas: Pada Menyatakan Susah dan Kesakitan Pada Hari Kiamat

- Bab Yang Keduabelas: Pada Menyatakan Sifat Syurga dan Orang Di Dalam Syurga.

Al-Yawaqitu wal Jawahir diselesaikan hari Isnin, sesudah Asar, 18 Zulkaedah 1243 H. Terdapat berbagai-bagai edisi cetakan Al-Yawaqitu wal Jawahir, di antaranya cetakan mutawal oleh Matba'ah al-Miriyah al-Kainah, Mekah, Matba'ah al-'Amirah al-Islamiyah, Matba'ah Fathul Karim al-Islamiyah, 1310 H, cetakan pertama Matba'ah at-Taraqqil Majidiyah, Mekah, 1329 H, Maktabah wa Matba'ah Sulaiman Mar'i Singapura, Penang, Kota Bharu. Juga pernah dicetak oleh Maktabah wa Matba'ah al-Ma'arif Pulau Pinang dan lain-lain.

Penerbitan-penerbitan awal kitab Al-Yawaqitu wal Jawahir ditashhih oleh Syeikh Ahmad al-Fathani dan terbitan-terbitan mutakhir ditashhih oleh Syeikh Ilyas Ya'qub al-Azhari (Indonesia).

Pada mukadimah Al-Yawaqitu wal Jawahir Syeikh Muhammad Ali as-Sumbawi dinyatakan, "Kemudian daripada itu, maka tatkala adalah pada tahun 1243 daripada tahun hijrah Nabi s.a.w. atas yang mempunyai dia yang terlebih afdhal rahmat dan yang terlebih suci haluannya, telah menuntut daripada hamba yang fakir, lagi hina, yang mengaku berdosa, lagi taqshir, iaitu Muhammad Ali bin Abdur Rasyid bin Abdullah al-Qadhi al-Jawi as-Sumbawi yang ada diam di Makkatul Musyarrafah; oleh setengah daripada orang yang mempunyai kelebihan, lagi mulia, iaitu setengah daripada sahabat kami. Bahwasanya hamba terjemahkan kitab syeikh yang alim, iaitu Syeikh Abdul Wahhab Asy-Sya'rani yang dinamakan dia Al-Yawaqitu dan Jawahir) pada menyatakan seksaan segala orang yang berdosa yang besar, sekalian kesusahan, dan kesakitan pada hari kiamat, dan pada menyatakan sifat Syurga, dan sekalian orang yang di dalam Syurga, daripada bahasa Arab kepada bahasa Jawi. Maka hamba perkenankan dengan yang demikian itu" (petikan hlm: 2-3, cetakan pertama, Matba'ah at-Taraqqil Majidiyah, Mekah,1329 H).

Ada pun karya Syeikh Muhammad Ali as-Sumbawi yang satu lagi, iaitu Uqudul Lujjain fi Huquqiz Zaujain, kandungan keseluruhannya merupakan akhlak atau adab isteri kepada suaminya. Adalah merupakan ancaman yang sangat keras terhadap isteri yang durhaka kepada suaminya. Walaupun kedua-dua karya Syeikh Muhammad Ali as-Sumbawi yang tersebut di atas dapat dikategorikan kepada hadis targhib dan tarhib, namun tidak dapat dinafikan bahawa Syeikh Muhammad Ali as-Sumbawi adalah seorang ulama fiqhi (Faqih) dan ulama shufi ahlit Thariqah.

PENDIDIKAN, PERSAHABATAN DAN MURID

Sewaktu belajar di Mekah, Syeikh Muhammad Ali bin Abdur Rasyid as-Sumbawi adalah seperguruan dengan Syeikh Daud bin Abdullah al-Fathani. Di antara guru Syeikh Muhammad Ali as-Sumbawi yang telah pasti ialah, Syeikh Muhammad Shalih bin Ibrahim ar-Rais. Mengenai ini ada dinyatakan oleh seorang muridnya bernama Syeikh Umar ibnu Umaju' Mempawah (Kalimantan Barat), dalam sebuah manuskrip mengenai Thariqat Syaziliyah.

Dipercayai bahawa Syeikh Muhammad Ali as-Sumbawi bersahabat dengan Syeikh Idris bin Utsman as-Sumbawi. Syeikh Idris bin Utsman as-Sumbawi pula adalah pernah menerima Thariqat Khalwatiyah-Sammaniyah daripada Syeikh Shiddiq bin Umar Khan, juga tarekat yang sama kepada Syeikh Abdus Shamad al-Falimbani. Oleh sebab Syeikh Shiddiq bin Umar Khan juga guru kepada Syeikh Muhammad Nafis bin Idris al-Banjari, maka dipercayai ulama yang berasal dari Banjar ini juga bersahabat dengan Syeikh Muhammad Ali as-Sumbawi.

Daripada maklumat tersebut, dapat diambil kesimpulan bahawa Syeikh Muhammad Ali bin Abdur Rasyid bin Abdullah al-Qadhi al-Jawi as-Sumbawi sekurang-kurangnya mengamalkan tiga jenis tarekat shufiyah, ialah Thariqat Syaziliyah, Thariqat Khalwatiyah-Sammaniyah dan Thariqat Syathariyah.

Mengenai muridnya pula, selain Syeikh Umar ibnu Umaju' Mempawah, termasuk juga seorang ulama Sumbawa yang sangat terkenal ialah al-Alim al-Allamah al-Fahamah asy-Syeikh Muhammad Zainuddin as-Sumbawi. Beliau ini juga murid Syeikh Daud bin Abdullah al-Fathani dan menerima bai'ah Thariqat Syathariyah daripada ulama Pattani tersebut.

Syeikh Muhammad Zainuddin as-Sumbawi sekurang-kurang menghasilkan dua buah karangan dalam bahasa Melayu yang terkenal di peringkat seluruh dunia Melayu, ialah Sirajul Huda (mengenai 'aqidah) dan Minhajus Salam (mengenai fiqh). Kedua-dua kitab yang tersebut masih terdapat di kedai-kedai kitab di seluruh dunia Melayu.

Elak jadikan ibadat haji aktiviti membeli-belah

Oleh FARABI SHEIKH SAID AL JABRI


Syed Omar Syed Mohamad Al Saggaf.

Ibadah haji merupakan ibadat yang diwajibkan kepada setiap Muslim sebagaimana yang telah difirmankan-Nya sebagai salah satu Rukun Islam. Ia perlu ditunaikan oleh setiap mukalaf berkemampuan dan memenuhi kriteria yang telah ditetapkan mengikut syariat.

Ia juga dilihat sebagai salah satu amalan yang membentuk perpaduan dan sarwajagat di kalangan umat Islam tanpa mengira warna kulit, ras, bangsa asalkan memegang kalimah Allah sebagai tuhan sekalian alam.

Bagaimanapun tuntutan dalam melaksanakan Rukun Islam kelima mungkin telah menjadi sebagai satu medan membeli-belah sehinggakan terpesong fokus utama mereka untuk mendapatkan haji yang mabrur.

Rektor Kolej Islam Teknologi Antarabangsa (KITAB) Pulau Pinang, Prof. Madya Syed Omar Syed Mohamad Al Saggaf ketika menerangkan konsep sebenar haji berkata, ia bergantung kepada niat seseorang sama ada fokus untuk haji atau membeli-belah.

“Pertama sekali untuk melakukan apa sahaja ibadah atau urusan dalam sudut pandangan Islam ialah niat. Oleh itu untuk menunaikan haji bergantung pada niat dan tujuan pergi ke Mekah.

“Adakah untuk menunaikan ibadat haji kerana Allah s.w.t atau untuk tujuan lain seperti membeli-belah?” katanya kepada Mega, baru-baru ini.

Syed Omar menambah, mana-mana ibadat termasuk haji yang dilaksanakan akan diterima dan diampunkan dosa jika ia diniatkan hanya kepada Allah. Sekiranya untuk tujuan lain maka ibadahnya tidak sempurna.

Bagaimanapun, katanya, fenomena itu hanya melibatkan segelintir jemaah yang tidak memahami konsep ibadah haji menyebabkan perkara tersebut diabaikan.

“Oleh itu mungkin ada dii kalangan jemaah haji kita bukan tidak memahami konsep haji bahkan tidak memahami konsep ibadah, iaitu memperhambakan diri kepada Allah dan kesempurnaan amal ibadah itulah akan membentuk insan yang bertakwa.

“Konsep ibadah adalah sangat rapat hubungannya dengan konsep ketakwaan, konsep manusia diciptakan dan konsep mensyukuri nikmat kejadian manusia,” ujarnya.

Ditanya sama ada umat Islam kini hilang ketelitian dalam melakukan ibadah termasuklah ibadah haji, Syed Omar berkata, konsep ibadah ini memerlukan ketelitian dalam pelbagai aspek.

Beliau memberi contoh ibadah haji yang menyingkap sejarah mengambil pengajaran, iktibar dan contoh daripada Abu al Anbiya’ (bapa para nabi) iaitu Nabi Ibrahim a.s. yang memulakan ibadah haji untuk menegakkan syiar tauhid dengan hati yang tulus ikhlas.

Istislam

“Islam ialah istislam iaitu menyerah diri kepada Allah s.w.t. Setelah berikrar dengan lidah iaitu mengucap dua kalimah syahadah kemudian dibuktikan dengan percaya serta tunduk dan patuh kepada semua perintah Allah sama ada berbentuk suruhan atau larangan.

“Kepatuhan dan ketaatan itu bukan sahaja di dalam perkara ibadah tertentu seperti sembahyang, puasa, zakat dan haji tetapi meliputi semua perkara dalam urusan kehidupan,” kata beliau.

Merungkai persoalan sama ada tumpuan haji semata-mata hanyalah ibadah tanpa berbelanja, beliau menolak andaian tersebut.

Ini kerana, walaupun jemaah menunaikan haji, tidak bermakna mereka langsung tidak boleh membeli-belah. Cuma jangan melampau hingga terhutang atau membazir atau sehingga lupa bahawa ke Mekah bertujuan membeli-belah bukan untuk beribadat atau menganggap bahawa wajib bawa pulang barangan untuk hadiah.

“Anggapan wajib adalah salah kerana tidak diwajibkan oleh Allah dan jika hendak membeli-belah jangan melanggar apa yang dilarang oleh Allah s.w.t.

“Oleh itu, jika mampu dan ada kelebihan rezeki yang dikurniakan oleh Allah maka boleh berbelanja tetapi berhati-hatilah semasa berbelanja,” tambahnya.

Islam menganjurkan berbelanja mengikut keperluan dengan tidak berlebihan dengan kata lain bersederhana dalam berbelanja.

Ini kerana manusia amat berbeza dengan makhluk-makhluk yang lain. Manusia mempunyai akal yang menjadikannya mulia dan dipertanggungjawabkan sebagai pemimpin di atas muka bumi.

Dengan akal yang dimiliki manusia dapat mengawal keinginan diri sendiri supaya tidak berlebihan dalam berbelanja. Pembaziran adalah suatu perkara yang dilarang oleh Islam sebagaimana firman Allah s.w.t dalam surah al-Isra’ ayat 26–27, maksudnya: Dan berikanlah kepada kerabatmu, dan orang miskin serta orang musafir akan haknya masing-masing, dan janganlah engkau membelanjakan hartamu dengan boros yang melampau. Sesungguhnya orang- orang yang boros itu adalah saudara- saudara syaitan, sedangkan syaitan itu pula adalah makhluk yang sangat kufur kepada tuhannya.

Syed Omar juga mengulas tentang kesederhanaan dalam mengekang nafsu berbelanja yang mana kesederhanaan dalam berbelanja termasuk mengawal nafsu supaya mengekang keinginan untuk memiliki sesuatu yang tidak manfaat.

Dengan cara tersebut, perbelanjaan dapat dijimatkan dan dapat dibelanjakan ke arah yang lebih mendatangkan manfaat.

Ia juga dilihat sebagai asas menjadikan perjalanan hidup lebih teratur dan dapat membantu seseorang apabila terjadi sesuatu kecemasan dan memerlukan kewangan kerana masih ada wang simpanan.

Ditanya mengenai isu berbelanja di Tanah Suci lebih berkat berbanding tempat-tempat lain, beliau menolak dakwaan tersebut.

Katanya, pandangan tersebut haruslah diubah kerana ia boleh menjadikan akidah umat Islam terpesong.

“Sebenarnya tiada barangan yang ada di tanah suci mendatangkan barakah. Semua barangan di sana diimport dari pelbagai negara untuk dijual kepada jemaah haji.

“Sekiranya ada barangan yang mendatangkan barakah, tentu diwaridkan oleh al-Quran atau sunah,” katanya.

Menumpukan perhatian

Pada masa yang sama, Syed Omar menasihatkan jemaah haji agar menumpukan perhatian kepada ibadah haji itu sendiri dan amalan tambahan yang warid seperti sembahyang atau tawaf di Masjidil Haram yang pahalanya berganda-ganda.

Beliau juga menasihatkan jemaah haji untuk berusaha mendapatkan haji mabrur iaitu haji yang tidak dicampuradukkan dengan dosa semasa mengerjakannya, iaitu tidak sekali-kali melakukan sama ada dosa besar atau dosa kecil.

“Oleh itu set minda jemaah haji hendaklah kearah itu. Untuk menukarkan set minda jemaah haji ke arah itu, tiada jalan lain melainkan memastikan bahawa mereka memahami betul betul konsep ibadah terutamanya ibadah haji itu sendiri, sebelum mereka mempelajari bagaimana mengerjakan haji.

“Ini kerana melakukan sesuatu ibadah tanpa memahami konsepnya maka amalan praktikalnya tiada membawa apa-apa manfaat,” jelas beliau.

Sabah catat 820 bakal haji tahun ini

Oleh ARSHAD HUSSIN

UMAT Islam yang ingin menunaikan fardu haji disaran mendaftar lebih awal hanya dengan simpanan asas RM1,300 bagi mendapatkan keutamaan kuota haji.

Menteri di Jabatan Ketua Menteri Sabah, Datuk Nasir Tun Sakaran, menjelaskan Tabung Haji telah pun memperkenalkan sistem pendaftaran haji terbuka yang memberi peluang kepada mereka yang mendaftar untuk diberikan keutamaan menunaikan ibadat haji.

Sehubungan itu, beliau menyeru semua Jawatankuasa Masjid dan Kariah di negeri Sabah serta jabatan agama peringkat negeri dan persekutuan melalui kerjasama pihak Tabung Haji memainkan peranan masing-masing. Mereka perlu menerangkan aspek pendidikan dan pembelajaran mengenai ibadat haji kepada umat Islam bermula dari peringkat awal khususnya di kalangan generasi muda Islam mengenai penghayatan ibadat haji.

Katanya, jika dihayati dengan lebih terperinci hikmah haji itu merangkumi aspek ekonomi, kemasyarakatan, kesihatan dan agama.

Tambahnya, ibadah haji menggalakkan umat Islam berusaha meningkatkan hasil pendapatan memperoleh sumber kewangan yang mencukupi untuk menunaikan haji, sekali gus menjana ekonomi diri, keluarga dan masyarakat.

Selain itu katanya, ibadat haji mendidik bakal haji hidup bermasyarakat berorientasikan konsep berjemaah, musyawarah dan memerlukan pengorbanan diri dan harta.

“ Haruslah diingat ibadat haji adalah ibadat yang memerlukan kekuatan diri dari segi mental dan fizikal untuk menunaikan Rukun Islam kelima itu dengan lebih selesa dan lancar,” katanya.

Nasir yang juga Menteri yang bertanggungjawab mengenai hal ehwal agama Islam di Sabah menasihatkan bakal-bakal haji yang terpilih hendaklah bersyukur dengan memanfaatkan sebaik mungkin rezeki yang dianugerahkan sebagai tetamu Allah. Ia melalui pelaksanaan ibadah haji dan umrah dengan sempurna serta bersungguh-sungguh semata-mata ikhlas kerana-Nya.

Beliau berkata demikian sempena merasmikan Kursus Perdana Haji bagi musim 1428H/2007M di Masjid Bandaraya Kota Kinabalu, Sabah.

Kursus Perdana Haji selama dua hari bermula 26 Oktober itu disertai lebih 500 bakal haji bagi kawasan Pantai Barat.

Hadir sama sempena majlis itu Pengarah Tabung Haji Sabah, Abu Bakar Yusoff, Timbalan Pengarah Tabung Haji, Rasali Ghani dan Imam Besar Masjid Bandaraya, Asli Abdul Karim.

Antara lain, Kursus Perdana Haji itu bertujuan mendedahkan semua bakal haji negeri itu dengan suasana yang bakal dihadapi sepanjang berada dan menunaikan ibadah haji di Tanah Suci Mekah al-Mukarramah.

Sebelum itu bakal-bakal haji itu telah mengikuti Kursus Haji Bersiri selama 16 siri dan juga kursus intensif selama dua hari.

Pada tahun ini bakal jemaah haji negeri Sabah yang terpilih seramai 820 orang termasuk 341 orang dari sekitar Kota Kinabalu, Pantai Barat Utara dan Pedalaman; 186 orang dari daerah Tawau; daerah Sandakan 90 orang; Semporna 62 orang; 87 orang dari daerah Lahad Datu; Wilayah Persekutuan Labuan seramai 33 orang dan Beaufort seramai 121 orang.

Kesemua bakal haji itu akan berangkat ke Tanah Suci dengan Penerbangan Malaysia (MAS) dari Kota Kinabalu terus ke Madinah bermula dengan penerbangan pertama dijangka pada 20 November 2007 (KT 30) dan penerbangan kedua berangkat pada 23 November 2007 (KT39).

Kesemua penerbangan dan keberangkatan bakal jemaah diatur dan diurus melalui Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu oleh Lembaga Tabung Haji Negeri Sabah.

Newati idamkan jawatan pensyarah

Oleh MOHD. SAIFUL MOHD. SAHAK (shushaq_80@yahoo.com)

PEMBANGUNAN luar bandar perlu diberi penekanan dalam usaha membangunkan kemajuan rakyat dan kebudayaan yang cuba diketengahkan dalam arena pembangunan kini.

Satu anjakan paradigma untuk membangunkan kawasan luar bandar mampu menyediakan perspektif, fokus dan hala tuju baru dengan dinamik dan progresif demi mempersiapkan Sabah untuk menyahut pelbagai cabaran semasa dan mendatang.

Kawasan luar bandar diharap dapat dibangunkan sama rata iaitu pembangunan yang tidak hanya memfokuskan di bandar-bandar besar tetapi pembangunan perlu seiring dengan kemajuan kawasan di pedalaman supaya masyarakat di bumi Malaysia ini dapat menikmati kemajuan secara adil dan saksama

Dalam memastikan kebajikan dan kepentingan masyarakat luar bandar tidak dipinggirkan maka pembangunan sektor utama disaran untuk menyediakan satu rantaian merangkaikan masyarakat ini dengan aktiviti-aktiviti ekonomi moden.

Negeri Sabah khususnya merupakan sebuah negeri yang giat membangun dengan kemudahan dan infrastruktur kelas pertama dunia.

Keunikannya dengan pemimpin yang terdiri daripada berbilang kaum serta budaya diharapkan menjadi lambang dan simbol bagi negeri Sabah untuk berkembang ke persada antarabangsa, terutama dalam memajukan sektor ekonomi pelancongan.

Peningkatan kualiti perlancongan di Sabah melalui program-program dan usaha menjadikan satu negeri yang produktif, menarik, maju dan menguntungkan semua pihak dalam memastikan produk dan tempat yang menarik untuk dilawati di samping mengekalkan nilai etnik dan budaya.

Prinsip dan perjuangan ini menjadi impian seorang anak gadis kelahiran Sabah, Newati Wid, 27 dalam mencapai cita-citanya menjadi seorang pemimpin muda dan pendidik demi merealisasikan impiannya membawa nama Sabah ke mercu kejayaan pada satu hari nanti.

Beliau yang menyandang jawatan tutor di Universiti Malaysia Sabah menggarap satu harapan demi membawa kemajuan pendidikan di negeri itu.

Ia adalah satu usaha yang berterusan dan seimbang dengan pembangunan insan yang dinamis oleh masyarakat Sabah terutama dalam meningkat ilmu pengetahuan dan kemahiran di peringkat yang lebih tinggi.

“Dengan ilmu pengetahuan, pembangunan ekonomi dan kesejahteraan hidup, keluarga dapat dipertingkatkan dalam masyarakat.

“Malah ia melahirkan cerdik pandai serta golongan elit profesional yang sama-sama dapat turun padang membimbing rakyat di negeri ini untuk terus bersaing membangunkan manusia ke arah memodenkan bangsa dan budaya,” jelasnya.

Katanya, walaupun kini rakyat Sabah sudah berada di tahap yang membanggakan dari segi pencapaian akademik di kalangan pelajar-pelajarnya.

Namu, usaha ini perlu dipertingkatkan dalam penguasaan ilmu terutama dalam bidang sains dan teknologi supaya seiring dengan dunia globalisasi kini.

“Misalnya, apabila menuntut ilmu, jangan biarkan jarak antara semenanjung Malaysia dan Sabah menjadi penghalang khususnya kepada masyarakat Sabah untuk takut melanjutkan pelajaran di institusi pengajian tinggi di semenanjung atau mencari peluang-peluang pekerjaan di sana.

“Mereka harus berani dalam memantapkan jati diri untuk menimba pengalaman yang lebih luas di samping mengelakkan sifat rendah diri kerana ia merupakan penghalang. Maka untuk menjadi manusia yang terhebat mereka perlu menangani cabaran untuk mengetahui keupayaan diri sendiri, optimis dalam apa jua situasi,” jelasnya.

Katanya lagi, kemajuan mampan dalam ekonomi di Sabah dalam sumber tenaga merupakan penolak usaha produktif untuk membangunkan minda pelajar khususnya dan masyarakat amnya supaya lebih bergiat aktif dalam dunia perniagaan.

“Perniagaan yang diterokai menjadi pemangkin untuk masyarakat di Sabah dalam menguasai ekonomi secara langsung membawa pulangan yang baik dalam menjadi pencatur usaha membawa dimensi dan peluang-peluang pekerjaan baru.

“Untuk menjadi bangsa yang berjaya, rakyat sabah harus bijak dan mempunyai semangat yang kuat serta berpegang teguh kepada agama dan adat-adat ketimuran dengan inisiatif dan perasaan tanggungjawab setiap anggota masyarakat dalam pembangunan sosial, ekonomi dan politik,” jelasnya.

Ditanya mengenai harapan dan cita-cita untuk negara, Newati kini sedang merancang untuk memberi sumbangan di dalam bidang penyelidikan dan pembangunan supaya dapat mengkomersialkan hasil kajian itu dalam membantu perkembangan ekonomi.

Ia bermatlamat memberi peluang pendidikan bina insan berasaskan kehendak, keperluan dan keupayaan masyarakat tempatan dalam membina masyarakat yang maju, berdaya saing dan berdikari.

“Kajian pendidikan daripada prospek ekonomi dikenalpasti melalui pembangunan faktor-faktor rantaian jaringan dalaman dan luaran agar usaha untuk mengalihkan pelaksanaan kajian pembangunan dapat direalisasikan dengan baik,” jelasnya.

Bukan Yang Pertama (Siri 131)

Oleh SALINA IBRAHIM

MADAH emak bersimpang-siur di minda, terasa lunak di telinga, sedap dihadamkan di lidah fikir, kenyang ditelan oleh perut keinsafan. Madah emak terasa sejuk bagaikan air yang jatuh dari pergunungan membasahi kepala fikir, menyegarkan taman akalnya, dan bakal menumbuhkan benih-benih baru yang kekal bertahan.

Sudah lama dia rindukan nasihat emak yang lembut lunak dan indah begitu. Terasa segar minda apabila mendengar kalimah yang manis itu. Kata-kata yang baik juga suatu doa, justeru dia berharap itulah doa emak untuknya. Doa emak untuk dia yang bakal memulakan episod baru dalam kehidupan.

Madah emak, alangkah...

Dia memejamkan mata, cuba menghayati kalimah manis milik Asma binti Kharijah Fazari.

“Mak pinjam pesanan Asma binti Kharijah Fazari untuk diberikan kepada Min. Mak akan cukup puas kalau Min ingat, hayati dan amalkan pesanan itu...” suara dan wajah emak menggoda mindanya.

Yasmin Zulaikha membuka mata, tersentak bagaikan disergah sesuatu. Dia terasa tubuh menggigil tiba-tiba. Kata-kata emak entah mengapa menumbuhkan suatu ketakutan yang tidak terhanggau dek mindanya. Kata-kata itu juga buat dia terasa masa semakin menghampiri puncak, terasa detik bagaikan terhenti seketika.

Adakah itu satu tanda atau sememangnya minda dia sahaja yang sengaja buat perangai?

“Itu kan satu pesanan biasa,” suami mengujarkan ketika dia meluahkan ragu yang bertunas di minda.

“Tapi Zu rasa luar biasa...” dia membalas, merenung mata Umar Khalil di sebelahnya.

“Ada-ada sajalah Zu ni...” Umar Khalil bagaikan tidak ambil parwah.

Dia terkesima sedetik. Terasa Umar Khalil agak memperlekehkan naluri dan hati kecilnya. Terasa suaminya itu seperti tidak mengambil berat langsung akan rasa hatinya ketika ini.

Umar Khalil menoleh, terperasan wajah isteri yang berubah muram. Akal sedar cepat memberitahu sesuatu. Akal sedar cepat mengajar supaya meluahkan simpati dan mengujarkan kata-kata pujukan.

nikah

“Zu, fikir dan doa yang baik-baik saja, okey. Isteri abang ni terlalu banyak berfikir. Sejak sebelum nikah lagi, Zu selalu fikir yang bukan-bukan. Fikiran yang ragu-ragu itu membuatkan syaitan mudah merasuk, mengganggu dan mengacau...” Umar Khalil meletakkan tangannya ke atas kura tangan isteri.

Cepat mengemukakan rasional. Pantas tersedar minda isteri yang terkacau dek perkara bukan-bukan.

“Entahlah, Zu rasa macam-macam. Penat agaknya...” dia membalas lewa.

“Itu sebenarnya perasaan normal. Itu tandanya Zu ada hubung kait yang amat rapat dengan mak. Bukan sekadar rapat dari segi fizikal tetapi dari segi mental juga. Sehingga Zu dapat rasa apa yang mak rasa...” Umar Khalil melanjutkan bicara apabila melihat si isteri diam memikir.

“Abang saja nak ambil hati kan...” dia balas renungan mata Umar Khalil.

Si suami tersenyum lembut. Terasa terperangkap.

“Apa lagi yang abang boleh kata? Abang hanya harap yang baik-baik saja mengenai mak. Abang harap, abang boleh menumpang kasih mak Zu. Abang harap abang boleh jaga mak Zu sebab dulu abang tak sempat jaga mak abang...”

Yasmin Zulaikha terdiam. Ada sayu terjentik ke hati. Dia cuba imbas semula sejarah lampau Umar Khalil. Teringat cerita suaminya itu mengenai ibu bapanya yang lama berpergian ke rahmatullah. Ibunya meninggal dunia lebih awal ketika Umar Khalil masih bersekolah rendah kerana kanser payudara. Sejak itu bapanya menyendiri dan tidak berhajat langsung untuk mencari pengganti sehinggalah dia menyusul ke alam sana lima tahun kebelakangan ini.

“Abang hanya sempat berkhidmat sekejap saja pada arwah ayah. Hanya sempat menjaganya ketika dia sakit. Itu pun sekejap sangat, beberapa bulan saja...” demikian dia terhimbau kisah Umar Khalil.

Sebagai anak, dia mengharapkan yang terbaik sahaja untuk emak. Dia masih perlukan emak, masih mahukan bimbingan terutamanya selepas melangkah ke alam baru sekarang. Emak bakal jadi gurunya yang terbaik, itu yang pasti.

Lagi pun sejak dahulu, dia memang mengagumi keutuhan istana cinta emak dan Allahyarham abah. Justeru dia memerlukan ramuan dan rahsia agar rumah tangganya juga sempurna seperti itu. Kalau pun tidak boleh jadi sempurna, tetapi sekurang-kurangnya dia dan Umar Khalil hidup dalam tenteram.

Malam tua merangkak menuju dinihari. Di luar tentu gelap bukat. Di dalam hatinya pula, ada samar masih bertarung. Dia terbayang-bayang wajah emak yang tenang dalam letihnya. Dia terngiang-ngiang suara emak yang sendu tetapi penuh redha.

Dalam hati, dia mengulang-ulang surah Al-Ikhlas, Al-Alaq dan An-Nas; minta dijauhkan gangguan makhluk-makhluk yang tidak diingini. Dia sedar gangguan mindanya barangkali disebabkan rasa bimbang terhadap kesihatan emak. Maka disebabkan itu dia kerap berfikir yang bukan-bukan.

“Mak pinjam pesanan Asma binti Kharijah Fazari untuk diberikan kepada Min. Mak akan cukup puas kalau Min ingat, hayati dan amalkan pesanan itu...” lagi larik bicara pesanan emak datang dan pergi dalam minda luar sedarnya. Berulang-ulang menjadi talun yang bergema-gema.

“Emak penat. Tapi mak puas hati. Mak seronok sangat. Mak lega tengok anak perempuan mak sudah lepas dan selamat berumah tangga. Mak serahkan Min pada Umar dengan senang hati...” kalimah itu pula sekejap datang dan sekejap menghilang dalam cepu kepala.

Dia melihat senyuman paling manis tersungging di wajah emak.

Dia lihat kepuasan yang tidak terhingga terselit dalam bicara emak.

“Min masih perlukan emak. Min nak belajar banyak lagi daripada emak...”

“Min cepat belajar. Min sudah pun belajar sekarang...”

“Emak...”

“Kak Min! Abang Umar!”

“Zu...”

“Kak Min!!”

“Zulaikha!”

Dia tersentak, terentak bangun.

Terpinga-pinga melihat Umar Khalil dalam samar di sebelahnya.

Sejenak baru dia tersedar, ada suara Anis di luar bersama ketukan yang agak tidak teratur di pintu kamar.

Umar Khalil sedikit menerpa ke pintu, merenggangkan daun kamar dan terdengar suara Anis yang semacam cemas.

“Zu... mari tengok mak cepat!” Umar Khalil menggesa.

(Bersambung)

Aktiviti Dakwah

KEM HAFAZAN AL-QURAN
GALERI Ilmu Sdn. Bhd. (ASUH) dengan kerjasama Aqram Tilawah Bestari akan mengadakan Kem Hafazan al-Quran dan Pemantapan Solat pada 25 hingga 29 November 2007 dan pada 9-13 Disember 2007 di Sri Bayu Eko Resort, Ulu Tiram, Johor.

Pelajar berumur 9-15 tahun digalakkan menyertainya. Untuk keterangan lanjut, sila hubungi Cik Suriati di talian 03-772 60 772 atau 013-6697 992, email:suriati@galeriilmu.com.my

KEM SMART SOLAT
PUSAT Pengajian Quran Sistem Individu dan Edu Excell Management & Consultancy akan menganjurkan Kem Smart Solat & Motivasi Anak Soleh dan Kem Smart Study & Pemantapan Akhlak sempena cuti sekolah iaitu pada 17, 18 dan 19 November di Kem Paya Indah, Jalan Dengkil-Kuala Langat, Selangor.

Mereka yang berminat hubungi 019-2202327/016-227 2327/012-988 3817 dan 03-5543 2520 atau mendaftar secara talian terus: www.pupaqsi.edu.my

Demokrasi kita selari kehendak Islam

Oleh Mohd Ayop Abd Razid


AMALAN DEMOKRASI: Umno yang mengetuai pimpinan kerajaan menjalankan dasar selari dengan tuntutan Islam.

Usaha parti memerintah diterima rakan politik orang bukan Muslim

DALAM perkembangan kontemporari, persoalan yang wujud dan terus dibahaskan ialah apakah sistem demokrasi diamalkan di negara kita tidak bercanggah dengan konsep negara Islam. Persoalan kedua, apakah Malaysia sebuah negara Islam?

Umum mengetahui Malaysia mengamalkan sistem demokrasi berparlimen dan Raja Berperlembagaan. Dalam sistem ini, parti politik diizinkan bersaing (bertanding) dalam pilihan raya untuk membentuk kerajaan.


Memang dari segi pengertiannya, demokrasi menegaskan bahawa pemerintah mendapat kuasanya daripada manusia, bukan Tuhan. Namun, dalam konteks Malaysia, parti yang dipilih dan mengetuai kerajaan sejak merdeka adalah Umno, parti orang Melayu-Islam yang tidak melupakan kepentingan menegakkan syiar Islam di negara ini.

Sebahagian yang menentang sistem ini berhujah bahawa kemunculan parti politik untuk bertanding pada pilihan raya bagi meraih sokongan rakyat lebih banyak membawa kepada perpecahan umat.

Justeru, ia dilihat tidak selari dengan tujuan Islam iaitu mewujudkan solidariti umat. Namun, dilihat dari sudut lain pula, ia dapat diterima kerana sistem ini memberi suara kepada rakyat untuk memilih pemimpin mereka secara bebas dan terbuka.


Ia adalah kebebasan yang diberikan Islam. Di Kelantan, Parti Islam seMalaysia (Pas) dipilih oleh rakyat Kelantan untuk membentuk kerajaan negeri adalah juga melalui proses pilihan raya. Jika kita berhujah sistem ini kufur, maka ini bermakna Pas menghalal cara untuk mencapai matlamatnya.

Timbul pula persoalan, dalam proses pilihan raya calon yang diketengahkan mungkin terdiri di kalangan calon yang dianggap fasik. Dalam hal ini pendapat Imam Ghazali boleh dijadikan rujukan.

Iman Ghazali berpendapat apabila syarat yang diperlukan untuk kelayakan seseorang menjadi ketua (mengikut syarat Islam) tidak dapat dipenuhi dan kuasa itu dipegang oleh seorang yang mempunyai kekuatan (shaukah) walaupun ia fasik, maka pelantikannya dan pemerintahannya sah seperti sahnya pemerintahan orang yang zalim (bughat).

Persoalan mengenai sama ada Malaysia negara Islam atau sekular sudah lama dibincangkan. Perbincangan secara politik muncul disebabkan Pas menuduh Malaysia negara sekular. Pada September 2001, Mantan Perdana Menteir, Tun Dr Mahathir Mohamad membuat kenyataan menyatakan Malaysia adalah negara Islam.

Beberapa bulan lalu, kenyataan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak bahawa Malaysia adalah negara Islam disanggah oleh Setiausaha Agung MCA.

Apakah asas yang perlu ada bagi sebuah negara Islam? Ia perlu difahami supaya kita tidak menggambarkan negara Islam itu hanya melaksanakan hukuman hudud semata-mata atau bersifat autokratik.

Secara asasnya, negara Islam ditegakkan di atas empat prinsip penting iaitu Prinsip Syura, Prinsip Keadilan, Kebebasan dan Persamaan.

Prinsip syura (permesyuaratan) adalah berdasarkan firman Allah yang bermaksud: �Bermesyuaratlah dengan mereka dalam satu-satu urusan.� (Surah Ali-Imran, ayat 159)

Prinsip keadilan dalam ajaran Islam adalah untuk semua termasuk warga bukan Islam seperti sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: "Siapa yang menyakiti Dhimmi (bukan Muslim) akulah musuhnya."

Prinsip kebebasan juga menjadi asas dan amalan pemerintahan Islam yang diberikan kepada seluruh rakyat yang taat setia kepada negara sama ada dari golongan Muslim atau bukan Muslim.

Islam memberi kebebasan beragama, bercakap, memberi pendapat, memiliki harta, bergerak dan berhijrah. Namun, semua jenis kebebasan yang diberikan mestilah dalam lingkungan tanggungjawab yang tidak memudaratkan kepentingan awam dan negara.

Islam tidak membezakan manusia berdasarkan keturunan, warna kulit, bahasa dan kebudayaan. Justeru, dalam prinsip persamaan, Islam meletakkan setiap kaum adalah sama sebagai rakyat. Mereka adalah sama dalam hak, kebebasan dan tanggungjawab di hadapan undang-undang.

Jika diamati, keempat-empat prinsip itu memang diamal dan dilaksanakan di Malaysia. Prinsip kebebasan dan hak asasi manusia semuanya termaktub dalam Perlembagaan negara. Berdasarkan pandangan Abu Zahrah, maka Malaysia boleh dianggap sebuah negara Islam bukan saja dilihat dari segi majoriti penduduk Muslim, malah suasana keamanan yang wujud di negara ini.

Selain itu, kepemimpinan negara adalah jelas diterajui orang Melayu-Islam. Walaupun konsep perkongsian kuasa diamalkan, Umno masih menjadi kuasa politik dominan dalam pemerintahan.

Ahli dan pendokongnya adalah orang Melayu-Islam yang masih berpegang kuat kepada ajaran Islam. Umno turut memperjuangkan kedudukan Islam dan kedudukan orang Melayu tanpa mendiskriminasi orang bukan Islam.

Kerajaan pimpinan Umno sudah melahirkan banyak institusi Islam pada peringkat negeri dan Pusat. Kawalan makanan berdasarkan syariat Islam dilaksanakan dengan berkesan bagi memastikan umat Islam di negara ini mendapat makanan yang halal.

Sistem kewangan Islam juga diperluaskan operasinya. Pusat pengajian Islam terus berkembang dan proses Islamisasi dalam pelbagai bidang terus berjalan dengan pesatnya. Semua ini berperanan menegakkan syiar Islam.

Pembangunan Islam Hadhari yang menekankan 10 prinsip juga memenuhi tuntutan Islam. Usaha Umno ini tidak ditentang oleh rakan politiknya kerana ia juga memberi manfaat kepada orang bukan Islam.

Dari segi Perlembagaan dan undang-undang, walaupun masih ada beberapa peruntukan warisan penjajah, sebahagian daripada prinsip dan semangat perundangan kita tidak banyak beza dengan Islam. Ini termasuk hukum takzir dalam kesalahan maksiat.

Undang-undang keluarga Islam adalah berasaskan kepada undang-undang Islam. Negara juga mempunyai beberapa akta yang mengikut syariah seperti Akta Bank Islam, Akta Takaful dan sebagainya.

Perkara 3(1) dan beberapa perkara lain dalam perlembagaan negara jelas menggambarkan bahawa Malaysia bukan sebuah negara sekular seperti didakwa Pas.

Perkara 3(1) jelas mengisytiharkan Islam sebagai 'agama persekutuan', sekali gus meletakkan Islam sebagai agama anutan negara.

Walaupun Islam agama persekutuan, Perkara 11 Perlembagaan Persekutuan membenarkan kebebasan kepada orang bukan Islam menganut dan mengamalkan agama mereka. Perkara 121(1A) mengenai bidang kuasa mahkamah syariah juga jelas memperkukuhkan bahawa Malaysia bukanlah sebuah negara sekular dalam erti kata memisahkan agama daripada kehidupan.

Justeru, penolakan pihak tertentu yang menyatakan Perlembagaan negara adalah sekular sepenuhnya dan mengkufurkan pihak lain semata-mata tidak mengikut versi negara Islam mereka kehendaki adalah satu tuduhan melulu dan bersifat politik.

Perlu diingat bahawa Perlembagaan Madinah yang dikenali sebagai Shahifah Madinah tidak dihubungkan dengan nama Islam (perlembagaan Islam atau perlembagaan Allah). Yang penting ialah isi dan dasar peraturan asas, bukan bentuk.

Kesimpulannya, al-Quran dan hadis tidak menetapkan suatu sistem pemerintahan, sebaliknya hanya menggariskan dasar pemerintahan secara umum. Catatan sejarah Islam menunjukkan tidak terdapat cara yang tetap dalam menentukan pemilihan pemimpin negara.

Antara cara yang dikenal pasti ialah pemilihan secara terbuka dan warisan. Tanggungjawab umat Islam ialah melaksana dan mempertahankan prinsip asas Islam seperti permesyuaratan, keadilan, persamaan, tanggungjawab, kebebasan, jaminan kemasyarakatan dan ketinggian syariah.

Soal perincian aspek pemerintahan terserah kepada kebijaksanaan dan perkembangan semasa. Yang penting, prinsip asas dalam Islam dipertahankan.

Penulis lulusan Sarjana (Universiti Islam Antarabangsa Malaysia) kini bertugas sebagai Pegawai Perhubungan Awam di Jabatan Hal Ehwal Khas, Kementerian Penerangan.

Sikap benci kemungkaran didik pelajar berdisiplin

Oleh Wan Marzuki Wan Ramli

KEMENTERIAN Pelajaran kini sedang mengambil beberapa langkah untuk membendung gejala sosial di kalangan murid sekolah di negara ini. Beberapa insiden sejak beberapa tahun lalu membuka mata banyak pihak bahawa permasalahan disiplin memerlukan perhatian sewajarnya.

Ramai kalangan pelajar kini bukan saja berani melanggar peraturan dan disiplin sekolah, malah mula terbabit dengan pelbagai kegiatan jenayah seperti menagih dadah, mencuri, peras ugut serta menjadi ahli kongsi gelap.

Menurut kajian Kementerian Pelajaran pada 1984, hampir separuh kes pelanggaran disiplin yang berlaku berpunca daripada sikap pelajar itu sendiri seperti sentiasa bersifat menentang, bertindak mengikut perasaan, nakal dan malas.

Teman sebaya sangat berpengaruh dalam tingkah laku pelajar, lantaran itulah Islam sentiasa menitikberatkan pemilihan sahabat yang sebenar dalam kehidupan seharian. Di luar rumah, pelajar berdepan pelbagai keadaan yang banyak mempengaruhi corak kehidupan mereka.

Anak di luar kawalan ibu bapa inilah selalunya akan mendapat khidmat rakan sebaya untuk meneruskan kehidupan mereka.

Walaupun pelbagai faktor dikatakan menjadi penyebab kepada peningkatan kes pelanggaran disiplin, keruntuhan moral dan akhlak pelajar serta remaja hari ini, namun sikap menuding jari pada saat genting ketika pelbagai insiden negatif sedang terjadi bukan sikap terpuji.

Sebaliknya usaha segera dan berterusan perlu diambil bagi membendung ia terus berleluasa di kalangan pelajar di sekolah. Lanjutan insiden itu juga, kita semua pasti dengan segera akan terbayangkan pelbagai gejala tidak sihat yang terus bernanah menjadi �penyakit masyarakat�.

Banyak pihak sudah menyuarakan pandangan dan pendapat mengenai cara atau kaedah yang perlu diambil bagi membendung, seterusnya membanteras hal berkenaan.

Keadaan yang kian genting ini jika dibiarkan berterusan, pasti akan membawa kesan besar kepada pembangunan bangsa Malaysia yang sedang bangkit menuju kemajuan.

Ketika kita bercakap mengenai strategi mencapai tahap negara maju seperti diimpikan dalam wawasan perdana, tugas itu perlu dilakukan secara kolektif supaya meninggalkan kesan terbaik.

Nasihat menasihati dan ingat mengingati antara satu sama lain supaya tidak tergelincir daripada landasan Islam sudah menjadi tanggungjawab setiap Muslim. Tanggungjawab itu bergantung kepada keupayaan diri seseorang apabila berada dalam kelompok manusia tertentu mengikut tahap keilmuwan yang dimiliki seseorang individu.

Firman Allah yang bermaksud: "Demi masa, sesungguhnya manusia itu berada di dalam kerugian, kecuali mereka yang mengerjakan amalan salih dan nasihat menasihati agar mentaati kebenaran dan kesabaran." (Surah al-Asr, ayat 1-3)

Sebagai ibu bapa dan penjaga kepada anak terutama yang sedang dalam usia remaja, ibu bapa memainkan peranan besar menentukan hala tuju dan arah hidup mereka. Pengawasan yang ketat dengan kebebasan fleksibel perlu dirangka dan dilaksanakan bagi mengelakkan mereka mudah terjerumus dalam insiden yang tidak memberi manfaat.

Hadis riwayat Ibnu Majah, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Wahai manusia, sesungguhnya Allah memerintahkan kamu melakukan yang makruf dan menegah perkara yang mungkar. Sebelum (sampai masanya) kamu berdoa kepada-Ku tetapi Aku tidak memperkenankannya, (perintah dan tegahlah) sebelum (sampai masanya) kamu meminta pertolongan-Ku tetapi Aku tidak menolong kamu."

Justeru, semua anggota masyarakat perlu berusaha memikir dan mengambil langkah jangka panjang bagi membendung dan membanterasnya. Allah berpesan dalam al-Quran supaya manusia bersatu padu dalam melakukan apa juga bentuk kebaikan untuk kesejahteraan bersama dan jangan sekali-kali bersatu melakukan sesuatu yang boleh membawa ke arah dosa dan kerosakan.

Allah berfirman yang bermaksud: �Serulah (semua manusia) kepada jalan Tuhanmu dengan hikmat dan pengajaran yang baik dan bijaksana, dan bantahlah mereka dengan cara yang baik.� (Surah an-Nahl, ayat 125)

Salah satunya ialah dengan kembali ke pangkal iaitu pembinaan jati diri dalam diri setiap warga terutama pelajar yang masih di bangku sekolah yang menjadi harapan negara pada masa depan. Sejak awal lagi anak perlu ditanam supaya membenci segala bentuk kemungkaran dan mencintai yang makruf.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Sesiapa yang inginkan dunia, maka hendaklah dia menuntut ilmu, siapa yang inginkan akhirat, maka dia perlu menuntut ilmu, dan sesiapa yang ingin kedua-duanya maka hendaklah ia menuntut ilmu."

Peranan mendidik anak tidak harus dilepaskan kepada guru dan pihak sekolah semata-mata. Dalam pendidikan akhlak umpamanya, ibu bapa berperanan besar dalam menentukan sahsiah diri anak mereka.

Tajdidi Iman:Fahaman liberal punca umat rapuh ibadah

Bersama Dr Juanda Jaya
juanda@kutpm.edu.my

SETIAP hari kita melakukan aktiviti yang menjadi rutin harian dengan matlamat tertentu. Kadang-kadang kita lupa di sebalik matlamat ditetapkan, ada sesuatu terlepas daripada pemikiran iaitu kesedaran bahawa segala perbuatan hari ini ditulis sebagai ibadat jika menepati kehendak Allah.

Shaikhul Islam Ibnu Taimiyah berkata dalam risalahnya mengenai al-'Ubudiyyah: "Ibadah ialah satu kata nama merangkumi semua disukai Allah dan diredai-Nya; sama ada percakapan atau perbuatan, zahir mahupun batin. Seperti solat, zakat, puasa, haji, berkata benar, amanah, berbuat baik kepada kedua orang tua, menghubung silaturahim, menunai janji, menyuruh yang makruf dan mencegah mungkar, berjihad, berbaik dengan jiran, orang miskin dan musafir, membaca al-Quran, berdoa, berzikir dan lain-lain lagi yang seumpamanya."

Maknanya, ibadat itu merangkumi seluruh aspek kehidupan manusia. Daripada serendah-rendahnya seperti beradab dalam makan dan minum sehingga sebesar-besar seperti membina negara, mengurus politik pemerintahan, ekonomi, teknologi hingga urusan keselamatan negara.

Agama ini bukan milik orang berjubah dan berserban saja tetapi milik politikus yang amanah, saintis dan pakar ekonomi pintar, yang boleh menjadi pengabdi Tuhan yang tidak kalah hebatnya.

Mungkin ada yang tertanya kenapa Abu Hurairah banyak meriwayatkan hadis Baginda Rasulullah SAW melebihi sahabat terdekat Baginda SAW seperti Abu Bakar dan Umar al-Khattab, tidak diletakkan sebagai sahabat paling utama berbanding keduanya?

Sejarah mencatatkan kedua-dua sahabat utama ini aktif dan sibuk menguruskan hal ehwal umat sehingga tertinggal di belakang daripada Abu Hurairah dalam periwayatan hadis. Abu Hurairah sememangnya menjadi orang sentiasa berada di sisi Nabi SAW dan aktif menghafal hadis Baginda.

Namun, Baginda SAW tetap meletakkan kedua-dua sahabat paling dikasihi itu sebagai orang yang istimewa di hati Baginda SAW kerana sumbangan dalam pengurusan umat menjadi merit besar dalam penentuan kedudukan keagamaan mereka.

Amat bahaya jika kita beranggapan Islam yang baik itu mesti melepak di masjid sepanjang masa dan meninggalkan urusan mencari nafkah demi membangun umat. Ibadat dalam Islam terlalu luas dan menjadi hak milik semua golongan, tidak kira hamba sahaya atau orang kaya, tua dan muda, yang lahir di barat atau timur, semuanya berhak dinilai di sisi Allah sebagai ahli ibadah.

Kadang-kala manusia menilai sesuatu daripada luaran saja, yang bersongkok kononnya lebih alim pada hal yang memakai kot lebih luas pemahaman Islamnya kerana aktif melayari laman web Islam di internet.

Boleh jadi mereka ini lebih berpandangan terbuka dan mahu berfikir dibandingkan orang yang hanya mengamalkan Islam secara ikut-ikutan tanpa dalil, taklid membabi buta dan secara berbahaya serta mengabaikan usaha pencarian ilmu secara mendalam.

Agama ini milik semua, yang berhak menilai siapa yang terbaik ibadatnya hanya Allah. Mengapa kita perlu mengingati diri supaya tetap berada dalam zon ibadat kepada Allah? Kerana ramai yang mengasingkan ibadat dalam kehidupan, mereka mengkotak-kotakkan tempat, waktu dan suasana ibadat menurut fahaman liberal mereka.

Mereka yang menganut prinsip ini dengan selambanya boleh meneguk arak malam ini dan bertahlil esok malamnya. Atau, pergi haji 40 hari dan kemudian lupakan Allah sepanjang tahun. Betapa sempitnya ruang pemikiran mereka mengenai agama.

Mereka rasa layak dipanggil Muslim hanya dengan cukup melakukan ibadat pada saat besar seperti perayaan yang bersifat formaliti. Maka akhirnya agama itu menjadi barang mainan dan sendaan. Tiada roh syariat mengalir dalam darah daging mereka.

Agama tidak dijadikan penggerak dalam membuat keputusan. Agama cuma diamal jika boleh mendatangkan keuntungan. Mereka memakai pakaian mengikut aturan Islam ketika majlis akad nikah di masjid kerana begitulah pakaian untuk ke masjid sedangkan di luar sana bebas lepas semahunya.

Mereka mengenal al-Quran ketika ada saudara mara yang meninggal dunia saja sedangkan al-Quran diturunkan sebagai perintah dan arahan untuk orang yang hidup, bukan untuk sesudah mati dan tiada taklif.

Mereka bersedekah sebagai alat mengumpulkan sokongan dan pujian sedangkan sedekah adalah bukti benarnya iman kepada Allah, bukannya harapan pujian manusia sementara. Pelbagai lagi perbuatan seumpamanya yang amat berbahaya kepada imej dan pengamalan sejati Islam.

Akibat sikap berbahaya ini, agama bagi mereka bagaikan mayat yang dihias dengan secantik-cantik perhiasan, namun tetap ia tiada serinya. Tiada roh Islam yang mengalir dalam tubuhnya.

Apakah wajah Islam sebegini yang mahu digayakan umat hari ini? Jika demikian, sudah pasti rahmat Allah akan menjauh daripada mereka.

Fenomena sempitnya ibadat dalam pemikiran umat adalah disebabkan faktor yang mendasar yang tidak digarap dengan sempurna. Iaitu asas akidah sudah dilangkau bahkan dibuang ke tepi semata-mata mahu menanamkan ibadat yang kering semata-mata dalam kehidupan.

Sungguh bahaya jika melaksanakan ibadat tanpa memahami akidah yang sahih. Persoalan mengapa kita mesti beribadah tidak terjawab, kerana aspek keimanan kepada Allah dan Rasul juga masih terlalu susah dicerna oleh pemikiran umat yang sememangnya cetek ilmu.

Mereka belum memahami bahawa iman itu menuntut ketundukan dan ketaatan. Seperti kata Shaikhul Islam Ibnu Taimiyah: �Sesiapa yang tunduk kepada seorang manusia pada hal dia membencinya (tunduk dalam keadaan terpaksa), dia tidak dianggap menjadi hamba kepada orang itu. Begitu juga jika dia suka kepada seorang manusia tetapi dia pun tidak mahu tunduk kepadanya maka dia bukan hamba kepadanya juga.�

Untuk beribadah kita perlukan jiwa hamba yang sedia mencintai Allah, taat dan setia dan menyokong syariat-Nya tanpa memilih yang lain. Aspek akidah sebegini belum betul-betul terpacak dalam peribadi umat.

Begitu pula halnya dengan keimanan kepada Rasulullah SAW. Tidak hairan apabila ditanya: �Kenapa kamu melakukan sembahyang dengan cara dan kaedah yang begitu," jawapan mudahnya ialah: "Saya ikut cara orang ramai sembahyang, jika saya salah maka ramai lagi yang lain salah."

Hakikatnya ramai yang tidak tahu bagaimana cara sembahyang Rasulullah SAW, apa dalil dan sandaran Baginda melakukan sembahyang sebegitu. Biasanya manusia jahil hanya akan beralasan: "Emak aku ajar begini, buat sajalah. Tidak perlu nak susah-susah menuntut ilmu."

Pada hal, ibadat yang diterima Allah menurut kesepakatan ulama mestilah memenuhi dua syarat, iaitu ikhlas kepada Allah dan betul caranya menurut ajaran Rasulullah SAW. Betapa pentingnya ilmu dicari kerana tingkat kecintaan hamba kepada Allah dan Rasul-Nya adalah berdasarkan ilmunya mengenai Allah dan Rasul. Bukan cuma ikut-ikutan saja.

Jika ibadat dilaksanakan kerana dorongan akidah yang kuat, maka ibadat itu akan mampu melahirkan peribadi sempurna. Seperti firman-Nya yang bermaksud: "Sesungguhnya perkataan diucapkan oleh orang yang beriman ketika mereka diseru kepada Kitabullah dan Sunnah Rasul-Nya ialah supaya mereka menetapkan Rasul menjadi Hakim yang memutuskan hukum di antara mereka. Mereka hanya berkata: Kami dengar dan kami taat. Dan mereka itulah orang yang beroleh kejayaan." (Surah al-Nur, ayat 51)

Alangkah rapuhnya nilai ibadat dalam diri hamba yang tidak memahami akidah yang sahih. Dia beribadah tetapi bersamaan dengan itu dia juga menolak hukum Allah, dia beribadah tetapi sekali gus dia menghina sunnah Rasulullah SAW. Ibadat tidak lebih sekadar aksesori pelengkap untuk mencantikkan penampilan, sedangkan jiwanya sudah mati tanpa disedari, kosong tanpa berpenghuni.

Penulis ialah pendakwah dari Sarawak dan boleh dihubungi melalui juanda@kutpm.edu.my