Wednesday, August 19, 2009
AGAMA : RABU 19 OGOS 2009
Mekah dan kelebihannya
Firman Allah SWT dalam surah al-Imran ayat 96 yang bermaksud:Sesungguhnya rumah ibadat yang mula-mula dibina untuk manusia(beribadat kepada Tuhannya) ialah Baitullah di Mekah yang berkat dan(dijadikan) petunjuk hidayah bagi umat manusia.
Kelebihan perlindungan Takaful
Kelahiran banyak penyedia Sistem Kewangan Islam sejak kebelakangan inimemberi nafas baru kepada masyarakat Malaysia terutamanya kepada umatIslam untuk menikmati sistem yang berteraskan wahyu yang telah lamadiidamkan.
Tijarah Ramadan galak jihad basmi kemiskinan
TABUNGTijarah Ramadan, Johor Corporation (JCorp) membelanjakan hampirRM800,000 bagi membantu rumah anak yatim, rumah orang tua, golonganorang kurang upaya dan miskin termasuk bukan Islam sejak ditubuhkanpada 2005. Dalam tempoh itu juga, tabung berkenaan mengumpul danahampir RM1 juta hasil sumbangan orang ramai, agensi kerajaan, badankorporat termasuk penyumbang dari luar negara seperti Singapura danBrunei Darussalam.
Persiapan mental, fizikal rebut keberkatan Ramadan
RAMADANyang bakal tiba hujung minggu ini mula dirasai dengan pusat agamatermasuk masjid menganjurkan ceramah untuk menyedarkan ummah perlunyapenghayatan rohaniah bagi mengisi bulan mulia itu dengan amal ibadat.
Hapus prejudis hukuman Mahkamah Syariah
PENGHAKIMANMahkamah Syariah di Kuantan yang menjatuhkan hukuman denda RM5,000 danenam sebatan kepada wanita Melayu Islam berumur 32 tahun kerana minumarak di khalayak ramai menarik pandangan banyak pihak. Kesalahan itudidakwa mengikut Seksyen 136 Enakmen Pentadbiran Agama Islam dan AdatResam Melayu Pahang 1982 (pindaan 1987).
Sering merendah diri antara enam tanda taubat diterima
SEORANGahli hikmah berkata: Sifat orang yang mengenali Allah ada enam: jika iaingat kepada Allah ia berbangga; jika ingat kepada dirinya, ia merendahdiri; jika ia melihat ayat Allah (al-Quran) ia mengambil iktibar; jikaingin bermaksiat, ia menahan diri; jika ingat kemaafan Allah ia gembiradan jika ingat dosanya, ia terus memohon keampunan Allah.
Peniaga sorok barang keperluan dilaknat, zalim
SEJAKbeberapa tahun kebelakangan ini, krisis kekurangan bahan keperluanseharian sering berlaku terutama menjelang perayaan. Begitu jugadidapati kekurangan bekalan gula semakin menjadi-jadi ketika ini,meskipun kerajaan melaksanakan pelbagai usaha mengatasinya. Terbaru,lesen pemborong akan ditarik bagi peruncit gula yang tinggal di kawasanlingkungan 10 kilometer berhampiran sempadan negara.
Bersama YaPEIM: Faham, hayati kandungan al-Quran untuk dijadikan panduan hidup
AL-QURANditurunkan kepada Nabi Muhammad SAW pada Ramadan, kitab Allah yang akankekal sehingga Hari Kiamat. Kitab suci itu satu-satunya wahyu yangterpelihara daripada penyelewengan seperti dijanjikan Allah menerusifirman-Nya, bermaksud: �Sesungguhnya Kami (Allah) menurunkan al-Quran,dan sesungguhnya Kami (Allah) tetap memeliharanya.� (surah al-Hijr,ayat 9)
Mekah dan kelebihannya
|
|
Firman Allah SWT dalam surah al-Imran ayat 96 yang bermaksud: Sesungguhnya rumah ibadat yang mula-mula dibina untuk manusia (beribadat kepada Tuhannya) ialah Baitullah di Mekah yang berkat dan (dijadikan) petunjuk hidayah bagi umat manusia.
Berkenaan dengan nama Bakkah itu sendiri ada dua pendapat:
l Diambil daripada kesibukan kerana sibuk orang ramai ketika tawaf.
l Dinamakan Bakkah kerana tempat tersebut telah menundukkan leher-leher orang yang takbur apabila mereka melakukan dengan kezaliman pasti dibalas dengan segera.
Nama-nama Mekah
"Kita tidak mengetahui suatu tempat yang mempunyai banyak nama selain daripada Mekah dan Madinah, kerana kedua-duanya merupakan sebaik-baik bumi. Disebabkan kerana banyaknya sifat yang boleh dinamakan kepada kedua-duanya".
Suka dinyatakan di sini beberapa nama bagi kota Mekah yang masyhur. Antaranya:
i. Mekah. Mekah ertinya membinasakan atau mengurangkan. Dinamakan Mekah kerana Tanah Haram Mekah seluruhnya, kerana Mekah mengurangkan atau menghapuskan dosa orang yang datang kepadanya, atau membinasakan orang yang melakukan kezaliman di Mekah, atau kerana Mekah menghapuskan pemerintah yang zalim dan menundukkan kesombongan mereka.
Dikatakan kerana Mekah menarik ramai manusia datang kepadanya, juga kerana sedikit air yang terdapat padanya.
ii. Bakkah. Bakkah ertinya memecah, mencarik atau menunduk seperti yang telah dinyatakan di atas.
iii. Ummu al-Qura. Penamaan Ummu al-Qura membawa maksud ibu kampung atau kota kerana tempat tumpuan manusia. Di samping menjadi kiblat dan terdapatnya Kaabah al-Musyarrafah sejak sekian lama.
iv. Al-Balad dan Al-Baldah. Al-Balad membawa maksud negeri iaitu kota Mekah itu sendiri.
v. Al-Baladu al-Amin. Ia bermaksud negeri yang aman. Mereka yang masuk pasti mendapat keamanan. Al-Maraghi berkata: "Mekah yang dimuliakan Allah dengan adanya Kaabah".
vi. Haraman Amina. Maksudnya ialah Tanam Haram yang aman. Ini terbukti, kota Mekah sememangnya telah menjadi negeri yang aman sejak dahulu lagi.
vii. Al-Qaryah. Maksudnya ialah negeri atau kampung. Negeri yang dimaksudkan ialah Mekah.
Sheikh Badruddin al-Zarkashi Rahimahullah menyebut sebanyak 30 nama bagi kota Mekah. Jelas di sini menunjukkan betapa prihatinnya ulama berkenaan dengan kelebihan dan keistimewaan kota Mekah.
Fadilat Mekah dan keistimewaannya
Pertama: Dajjal tidak boleh memasuki kota Mekah. Ini berdasarkan hadis riwayat al-Bukhari.
Kedua: Tawaf mempunyai banyak kelebihan dengan dihapuskan segala kesalahan dengan diberi kebajikan seperti riwayat al-Tirmidzi. Begitu juga, orang yang tawaf dan solat serta memandang Kaabah mendapat banyak rahmat.
Ketiga: Kelebihan solat di Masjid al-Haram setara dengan seratus ribu di masjid yang lain seperti riwayat Ahmad.
Keempat: Mekah merupakan sebaik-baik tempat di muka bumi berdasarkan hadis riwayat al-Tirmidzi.
Kelima: Terdapat banyak tempat yang mustajab doa di Mekah seperti di belakang maqam Ibrahim, di antara dua rukun Hajar al-Aswad dan Yamani, dalam Hijr Ismail, Arafah, Mina, Mudzlifah dan banyak lagi.
Keenam: Air zamzam yang mempunyai kelebihan yang tersendiri dan dapat menyembuhkan penyakit serta ditunaikan hajat dengan izin Allah SWT. Dan lain-lain lagi.
Penutup
Kelebihan perlindungan Takaful
Oleh WAN JEMIZAN WAN DERAMAN
Kelahiran banyak penyedia Sistem Kewangan Islam sejak kebelakangan ini memberi nafas baru kepada masyarakat Malaysia terutamanya kepada umat Islam untuk menikmati sistem yang berteraskan wahyu yang telah lama diidamkan.
Inisiatif pihak Bank Negara Malaysia (BNM) memberikan lesen-lesen penubuhan Perbankan Islam dan Takaful kepada beberapa institusi kewangan yang layak seharusnya dipuji dan dihargai kerana ia telah memudahkan masyarakat membuat pilihan untuk mendapatkan perkhidmatan kewangan yang adil, telus dan efisien.
Benarlah sabda Rasulullah s.a.w. yang diriwayatkan oleh Abi 'Amru Jarir bin Abdullah r.a. yang memuji tindakan sedemikian rupa di mana mafhumnya berbunyi: Barang siapa yang menunjukkan (mempermudahkan sesuatu urusan) perkara kebaikan, maka baginya pahala dan pahala sesiapa yang beramal dengannya selepas itu tanpa dikurangkan sedikitpun daripadanya. (riwayat Muslim)
Jika sebelum ini, umat Islam tidak mempunyai pilihan malah terpaksa menerima sistem yang bercampur-baur dengan sistem yang tidak senada dengan Islam.
Keadaan ini mewujudkan kegelisahan dan rasa tidak selesa di kalangan umat Islam. Namun kini, alhamdulillah, kemunculan Sistem Kewangan Islam dengan pelbagai inovasi seolah-olah menjadi 'penyelamat' kepada umat manusia daripada terus-menerus dibelenggu oleh sistem yang hanya meletakkan keuntungan duniawi semata-mata.
Malangnya, ada juga sesetengah pihak yang masih berat hati untuk turut serta menyokong dan melibatkan diri dalam memajukan sistem Islam ini dengan mencipta seribu satu alasan.
Malah, ada juga suatu golongan yang cuba untuk memburukkan imej Sistem Kewangan Islam ini dengan cubaan-cubaan halus bagi melumpuhkan usaha murni ini.
Kepada golongan tersebut, diperingatkan satu firman Allah yang bermaksud: Orang-orang yang mengutamakan dunia lebih daripada akhirat dan menghalangi manusia dari jalan agama Allah, serta menghendaki jalan itu menjadi bengkok terpesong, mereka itulah orang-orang yang terjerumus ke dalam kesesatan yang jauh terpesongnya. (Ibrahim: 3)
Sebagaimana yang dimaklumi, institusi Takaful sebagai contohnya, adalah merupakan Institusi Perlindungan (Insurans) yang berteraskan prinsip Islam.
Institusi ini selayaknya disokong dengan bersungguh-sungguh kerana ia merupakan suatu sistem yang menjamin keadilan dan kesejahteraan kepada ummah.
Perlindungan menerusi sistem takaful mempunyai kelebihan yang tidak boleh disangkal lagi berbanding dengan sistem perlindungan konvensional. Di bawah sistem perlindungan takaful para peserta yang menyertai mana-mana-mana pelan perlindungan diprogramkan untuk sama-sama mempraktikkan konsep tolong-menolong yang diredai Allah untuk sama-sama meringankan beban rakan-rakan mereka yang berada di dalam kesusahan.
Semangat ini akan melahirkan masyarakat yang tidak mementingkan diri sendiri, tidak sombong malah mereka akan sentiasa prihatin kepada persekitaran mereka.
Islam sangat menggalakkan umatnya agar tolong menolong dalam perkara kebaikan seperti yang dijelaskan oleh Allah s.w.t. di dalam ayat 2 surah al-Maidah, maksudnya: … hendaklah kamu bertolong-tolongan untuk membuat kebajikan dan takwa dan janganlah kamu bertolong-tolongan pada melakukan dosa (maksiat) dan pencerobohan…
Sistem takaful juga bebas dari unsur-unsur gharar (syubhat), riba dan juga maisir (judi). Tiadanya unsur gharar secara mudahnya memberi maksud bahawa sistem takaful adalah satu sistem yang telus , tidak menyembunyikan fakta dan tidak mengamalkan seperti pepatah Melayu "ada udang di sebalik batu".
Di antara nilai negatif di sebalik unsur riba adalah mengambil kesempatan, menindas golongan yang dalam kesusahan dan mengeksploitasi untuk kepentingan sendiri. Oleh itu, tidak hairan apabila kita melihat pengamal sistem yang berteraskan riba ini mereka hanya mementingkan diri mereka sendiri, sanggup menindas orang lain , sentiasa mencari jalan untuk mengumpulkan kekayaan sendiri dan lebih dahsyat lagi tiada perasaan belas kasihan dalam diri mereka.
Hal ini sebaliknya berlaku, dalam sistem Takaful yang tidak mengamalkan riba, nilai-nilai tanggungjawab bersama, tolong menolong dan menjaga kemaslahatan umum menjadi keutamaan.
Begitu juga dengan unsur maisir. Unsur ini menjadikan pengamalnya tamak dan rakus tanpa memikirkan hak dan kepentingan orang lain. Sistem Takaful yang tiada unsur ini sebaliknya mementingkan semangat persaudaraan dan kepentingan bersama sebagai satu teras yang menunjangi aktivitinya.
Menerusi sistem Takaful seseorang peserta itu juga dapat melakukan amalan yang sangat terpuji dalam Islam iaitu dapat menunaikan tanggungjawab sosialnya menerusi amalan tabarru' (derma).
Dalam sistem takaful setiap peserta akan memperuntukkan sebahagian atau semua daripada sumbangannya untuk didermakan bagi membantu mana-mana peserta yang ditimpa musibah.
Derma dalam sistem takaful ini adalah derma kelas pertama. Ini kerana menerusi sistem ini seseorang peserta dapat melakukan derma dengan ikhlas sebagaimana derma yang dituntut oleh Islam.
Ia seperti yang digambarkan dalam sabda baginda daripada Abi Hurairah r.a daripada Nabi s.a.w baginda bersabda, Tujuh golongan yang akan mendapat naungan Allah pada hari yang tiada sebarang naungan melainkan naungan Allah, pemimpin yang adil, pemuda yang hidup dalam ibadat kepada Allah, lelaki yang hatinya sentiasa terikat dengan masjid, dua orang lelaki yang berkasih sayang kerana Allah bertemu dan berpisah kerana Allah, seorang lelaki yang digoda oleh wanita yang berkedudukan dan cantik lalu dia berkata sesungguhnya aku takut kepada Allaah dan seorang lelaki yang melakukan sedekah secara tersembunyi sehingga tangan kirinya tidak tahu apa yang diberikan oleh tangan kanannya dan seorang lelaki yang mengingati Allah secara bersendirian lalu bergelinangan air matanya. (Muttafaqun 'alaih)
Namun perlu ditegaskan keistimewaan konsep ini adalah ia tidak hanya bermanfaat kepada orang Islam semata-mata. Sebaliknya, ia turut memberi kebaikan kepada semua peserta tanpa mengira pegangan agama.
Sistem takaful juga menyediakan peluang kepada masyarakat untuk memainkan peranan sebagai pendakwah yang berusaha mengembangkan produk muamalat Islam dengan menyertai dan menyokong sistem ini.
Ini kerana takaful adalah alternatif kepada sistem insurans konvensional sebagaimana yang disimpulkan oleh Badan Petugas Penubuhan Syarikat Insurans Islam Di Malaysia 1983.
Malah masyarakat juga berpeluang melakukan jihad menentang sistem jahiliah (sistem perlindungan konvensional) yang telah difatwakan haram menurut Fatwa yang dikeluarkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan pada tahun 1972.
Pada masa yang sama apabila menyertai sistem yang berteraskan sistem Islam ini sebenarnya ia memberi peluang untuk beribadat yang merupakan satu menifestasi pengabdian, kepatuhan dan ketundukan kepada perintah Allah yang memerintahkannya supaya melakukan makruf dan meninggalkan mungkar sebagaimana firman Allah dalam surah al-Baqarah ayat 25.
Kesimpulannya, sudah tiba masanya untuk kita melibatkan diri dan bekerjasama untuk memartabatkan sistem takaful ini.
Sokongan padu diperlukan dari semua pihak agar hasrat murni untuk memerdekakan umat manusia daripada terus berada di bawah cengkaman sistem yang bersifat duniawi semata-mata kepada sistem yang boleh membawa kesejahteraan duniawi dan ukhrawi.
Kini dengan adanya kemudahan kewangan Islam seperti perbankan dan takaful di pasaran yang ternyata lebih baik dan lebih menjamin kemaslahatan, maka ianya bukan lagi menjadi pilihan yang lebih baik malah, ia telah menjadi satu tuntutan atau kewajipan untuk memilih kemudahan kewangan Islam ini.
Tijarah Ramadan galak jihad basmi kemiskinan
Oleh Azman Mahmood
azmanm@bharian.com.my
JAMIL KHIR dan Muhammad Ali (kiri) beramah mesra dengan penerima sumbangan Tabung Tijarah Ramadan di Kuala Lumpur, kelmarin. |
Johor Corporation lancar tabung permudah masyarakat hulur bantuan
TABUNG Tijarah Ramadan, Johor Corporation (JCorp) membelanjakan hampir RM800,000 bagi membantu rumah anak yatim, rumah orang tua, golongan orang kurang upaya dan miskin termasuk bukan Islam sejak ditubuhkan pada 2005. Dalam tempoh itu juga, tabung berkenaan mengumpul dana hampir RM1 juta hasil sumbangan orang ramai, agensi kerajaan, badan korporat termasuk penyumbang dari luar negara seperti Singapura dan Brunei Darussalam.
Sehubungan itu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Jamil Khir Baharom meminta lebih banyak syarikat korporat dan usahawan memberi sumbangan kepada tabung itu yang digerakkan Johor Corporation bagi membantu kumpulan sasaran.
Katanya, Johor Corporation antara badan korporat boleh dijadikan contoh dalam usahanya membantu golongan kurang bernasib baik menerusi tabung berkenaan.
"Kerajaan amat mengalu-alukan syarikat besar tersenarai (di Bursa Malaysia) dan syarikat kecil mengambil sedikit keuntungan untuk membiayai tanggungjawab sosial membantu golongan tidak bernasib baik, sekali gus membantu kerajaan membasmi kemiskinan.
"Tanggungjawab sosial korporat juga amat penting dalam membantu mengubah kehidupan masyarakat tidak bernasib baik supaya mampu berdikari," katanya selepas merasmikan majlis pelancaran Tijarah Ramadan Musim Kelima di Kuala Lumpur, kelmarin.
Tijarah Ramadan diterbitkan Johor Corporation dengan kerjasama Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan Dewan Perdagangan Islam Malaysia (DPIM) disiarkan di TV1 Radio Televisyen Malaysia (RTM) sepanjang Ramadan selama setengah jam mulai jam 6 petang, bermula 22 Ogos ini.
Program itu memberi peluang kepada syarikat korporat atau organisasi perniagaan memaparkan kegiatan kebajikan mereka kepada golongan memerlukan bantuan dan pembelaan.
Tahun ini enam organisasi perniagaan, syarikat berkaitan kerajaan (GLC) dan badan bukan kerajaan (NGO) mengambil bahagian dalam program Tijarah Ramadan. Agensi terbabit ialah Lembaga Tabung Haji, Tenaga Nasional Berhad (TNB), Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP), Majlis Agama Islam Johor, Lembaga Zakat Selangor (LZS) dan Bulatan Mekar Sdn Bhd selain syarikat dalam kumpulan Johor Corporation.
Sementara itu, Presiden dan Ketua Eksekutif Johor Corporation, Tan Sri Muhammad Ali Hashim ketika berucap pada majlis itu, berkata siri Tijarah Ramadan yang disiarkan menerusi TV1 itu simbol kepada usaha warga korporat dan syarikat perniagaan yang mengambil berat terhadap golongan tidak bernasib baik.
Katanya, usaha Johor Corporation menerusi rancangan Tijarah Ramadan juga menjadi sebahagian usaha syarikat konglomerat itu melaksanakan jihad membasmi kemiskinan.
"Usaha ini amat dituntut Islam dan rancangan ini diharap dapat memberi gambaran kepada masyarakat umum bahawa badan korporat dan usahawan bukan saja bertanggungjawab terhadap perniagaan mereka, tetapi sentiasa mengambil berat untuk membantu golongan memerlukan.
"Sejak lima tahun lalu program ini disiarkan menerusi TV1, ia mula dikenali ramai yang menarik minat lebih banyak syarikat dan badan korporat untuk tampil melaksanakan tanggungjawab mereka membantu golongan tidak bernasib baik, sekali gus memperkasakan tuntutan Islam menerusi zakat dan sumbangan ikhlas mereka," katanya.
Sumbangan juga boleh diberikan kepada Tabung Tijarah Ramadan melalui khidmat pesanan ringkas (SMS) dengan menaip TIJARAH dan jarak dan jumlah derma RM2, RM5 dan RM10 ketika menonton Tijarah Ramadan dan hantarkan ke nombor 33321.
Orang ramai boleh memberi sumbangan melalui cek atau wang tunai kepada Tabung Tijarah Ramadhan - Yayasan Johor Corporation, nombor akaun Maybank: 55101-6301866. Sumbangan secara autodebit atau potongan juga boleh dibuat menerusi akaun di Bank Muamalat dan RHB Bank kepada tabung berkenaan.
Persiapan mental, fizikal rebut keberkatan Ramadan
Oleh Azrul Affandi Sobry
azr@bharian.com.my
RAMADAN yang bakal tiba hujung minggu ini mula dirasai dengan pusat agama termasuk masjid menganjurkan ceramah untuk menyedarkan ummah perlunya penghayatan rohaniah bagi mengisi bulan mulia itu dengan amal ibadat. Terbaru, Masjid Negara dengan kerjasama Dewan Pemuda Masjid menganjurkan Ceramah Perdana 15 Ogos lalu dengan mengundang pendakwah terkenal, Syaikh Nuruddin Al-Banjari Al-Makkiy bagi membincangkan topik 'Persiapan Mukmin Menyambut Ramadan'.
Program itu turut dihadiri wakil Imam Besar Masjid Negara, Ustaz Azhar Tuarno serta Pengarah Eksekutif Dewan Pemuda masjid, Ustaz Taqiuddin Abdullah serta hampir 700 umat Islam dari Lembah Klang bertujuan memperingatkan umat Islam mengenai persiapan menghadapi tarbiyah rabbaniah sepanjang bulan ibadah ini.
Beliau menyentuh bagaimana pentingnya umat Islam menjadikan Ramadan titik tolak menjadi Muslim sejati dan taat mengerjakan perintah Allah SWT.
Untuk menjadikan bulan keberkatan lebih bermakna, segala hikmah daripada Ramadan harus dihayati sepenuhnya.
Walaupun syaitan yang sentiasa menghasut manusia membuat kejahatan dibelenggu sepanjang Ramadan, syaitan di kalangan manusia sentiasa berusaha memesongkan akidah umat. Dalam al-Quran tidak menyebut Muharam tetapi kita membuat sambutan meriah Maal Hijrah. Al-Quran juga tidak menyebut Rabiulawal, tetapi umat Islam menyambut Maulidur Rasul penuh kehebatan.
Bagaimanapun Allah menyebut secara khusus dalam al-Quran Ramadan yang menunjukkan ia amat istimewa kepada umat Islam kerana malam dan siangnya menyajikan pelbagai keberkatan. Oleh itu, Ramadan bulan mulia yang sewajarnya ditunggu dengan penuh kegembiraan. Mulai sekarang kita perlu membuat persediaan mental dan rohani untuk menghadapi Ramadan yang secara intensif melatih umat mendekati Allah dan membentuk akhlak mulia.
PROGRAM
Masjid Wilayah Persekutuan
# Diskusi Pemantapan Ilmu Hadis Melalui Kitab Subulus Salam.
Tarikh: 20 Ogos 2009
Masa: 2.30 - 4.30 petang Penceramah: Prof Dr Habeeb Rahman Ibrasma (Pensyarah UIAM)
# Diskusi Pemantapan Ilmu Fekah Melalui Kitab Kifayatul Akhyar
Tarikh: 23 Ogos 2009
Masa: 10 pagi - 12 tengah hari
Penceramah: Nik Ismah Nik Abd Rahman. Untuk maklumat hubungi Azizah Mat Isa, talian 03-62018767
Masjid Putrajaya
# Kem Ibadat siri 3/2009
Tarikh: Sabtu 7 November 2009
Masa: Dua hari satu malam.
# Kem Tahfiz al-Quran Cuti Sekolah
Tarikh: 1 - 31 Disember 2009 Terbuka kepada pelajar sekolah menengah dan rendah
Hapus prejudis hukuman Mahkamah Syariah
Oleh Nurhidayah Muhd Hashim
Kerajaan perlu kaji bidang kuasa elak penghakiman undang-undang Islam diperlekeh
PENGHAKIMAN Mahkamah Syariah di Kuantan yang menjatuhkan hukuman denda RM5,000 dan enam sebatan kepada wanita Melayu Islam berumur 32 tahun kerana minum arak di khalayak ramai menarik pandangan banyak pihak. Kesalahan itu didakwa mengikut Seksyen 136 Enakmen Pentadbiran Agama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang 1982 (pindaan 1987).
Ada yang memuji keberanian Mahkamah Syariah, ada yang mengutuk dan ada juga tidak menyokong atau menentang. Apa yang menarik adalah penerimaan terbuka wanita itu sesuatu yang berbeza dengan penerimaan pihak lain.
Beberapa laman web mengutuk penghakiman serta tindakan Jabatan Agama Pahang itu. Antara dakwaannya ialah ramai lagi umat Islam minum arak, berjudi tetapi tidak dihukum. Begitu juga beberapa NGO mengutuk penghakiman atas alasan mangsa ialah wanita yang tidak harus disebat kerana undang-undang sivil di Malaysia turut mengecualikan wanita daripada hukuman rotan.
Dengan menjatuhkan hukuman itu, Mahkamah Syariah dikatakan zalim, menyeksa wanita dan penghakiman ini dianggap berlawanan dengan hak asasi manusia kerana hukuman itu memalukan wanita berkenaan dan tidak bertamadun.
Persoalan apakah wanita terkecuali hukuman sebat? Dalam Islam, taklif atau beban melaksanakan agama adalah sama antara jantina. Apabila Allah SWT menetapkan hukum mencuri mengikut undang-undang Islam dipotong tangan, Allah turut meletakkan hukuman sama terhadap wanita. Begitu juga hukuman zina. (Surah al-Nur)
Cuma kaedah pelaksanaan kewajipannya agak berbeza tetapi di sisi Allah, kedua-dua pihak bertanggungjawab atas perlakuan mereka.
Masyarakat sering sensitif terhadap hukuman Mahkamah Syariah. Penghakimannya selalu dikupas dan menjadi polemik tidak berkesudahan. Media juga kerap memainkan isu seperti ini yang menggambarkan kelemahan Mahkamah Syariah seperti tidak efisien, hukuman tidak bagus dan kes memakan masa lama.
Bukankah kita berpegang kepada keluhuran undang-undang dan menghormati sistem perundangan negara? Kenapa apabila sesuatu penghakiman di Mahkamah Sivil dijatuhkan, semua boleh menerima dengan baik, berlapang dada menghormatinya, tetapi tindakan sebaliknya diberikan kepada Mahkamah Syariah. Tindakan double standard seperti ini tidak harus diteruskan.
Justeru, apabila ketidakpuasan hati berlaku terhadap penghakiman mahkamah, medan perundangan juga jawapannya. Merayu ke mahkamah lebih tinggi kaedah sewajarnya, buka menghina dan mengkritik penghakiman Mahkamah Syariah.
Mahkamah Syariah menjatuhkan penghakiman berdasarkan bidang kuasanya yang kecil dan ini wajar diperbincangkan atau ditambah baik agar mahkamah berfungsi dengan baik.
Akta 355, Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 (Disemak 1988) menyebut bidang kuasa jenayah Mahkamah Syariah yang ditubuhkan mengikut undang-undang negeri dan diberi bidang kuasa ke atas orang Islam dan berkenaan mana-mana perkara yang disebut satu persatu dalam Senarai II bagi Senarai Negeri dalam Jadual Kesembilan kepada Perlembagaan Persekutuan adalah dengan ini diberi bidang kuasa berkenaan dengan kesalahan-kesalahan terhadap rukun agama Islam oleh orang yang menganuti agama itu yang boleh ditetapkan di bawah mana-mana undang-undang bertulis: Dengan syarat bahawa bidang kuasa sedemikian tidaklah boleh dijalankan berkenaan dengan apa-apa kesalahan yang boleh dihukum penjara selama tempoh melebihi tiga tahun atau denda melebihi RM5,000 atau sebatan melebihi enam kali atau apa-apa gabungan hukuman itu. Akta ini yang perlu dibincangkan dan dicadangkan penambahbaikan oleh semua yang prihatin.
Bahkan laman web itu juga membawa kenyataan jika sesiapa ingin melakukan perkara haram dan menempah neraka atas pelakuannya, maka itu adalah urusan dia dengan Allah. Tidak ada kena mengena dengan orang lain sama ada manusia atau pemerintah. Ia adalah urusan peribadi dan bukan urusan rakyat dan pemerintah Dengan kata lain mahkamah tidak berhak mencampuri urusan mereka.
Sebenarnya, undang-undang bertujuan mengawal selia pelakuan salah manusia untuk kehidupan lebih baik. Jika semua orang bebas melakukan apa saja, apakah akan berlaku dalam masyarakat? Semua masyarakat dunia menerima undang-undang sama ada dari agama atau bertujuan menjaga agar keburukan dahsyat dikurangkan melalui penguatkuasaan undang-undang.
Oleh itu, apabila menerima Islam, kita juga mesti menerima taklif beban pertanggungjawaban ke atas perkara ditetapkan agama. Apabila wujud perlanggaran kepada peruntukan, ia kewajipan semua pihak untuk menegur dan membetulkan pesalah. Apabila ia melepasi sistem perundangan, maka mahkamah adalah medan memutuskannya. Melakukan yang haram bukan hak asasi manusia dan melanggar hak Allah adalah jenayah dan bukan hak.
Di samping kita harus mengetahui perbezaan kaedah pelaksanaan hukuman rotan antara perundangan sivil dan syariah, penghakiman terhadap kesalahan wanita ini patut memberi kita pengajaran lain iaitu:
l Sebagai Muslim baligh, kita bertanggungjawab atas pelakuan sendiri, melakukan kehendak agama sebaiknya, menjauhi perkara diharamkan dan memberi pendidikan sewajarnya kepada zuriat kita untuk menghormati Islam dan nilainya. Sangat menyedihkan jika orang Islam menghina agama sendiri. Jika orang Islam menghina dan menjatuh taraf agamanya, siapakah untuk kita harap mempertingkatkannya?
# Sudah sampai masanya pihak berwajib mengambil pendekatan tepat dan cepat mengemas kini perundangan berkaitan bidang kuasa jenayah Mahkamah Syariah. Bidang kuasa Mahkamah Syariah perlu ditingkatkan demi membina penghormatan selayaknya. Kritikan penghakiman Mahkamah Syariah perlu dihentikan kerana ia menghina mahkamah.
# Penyeragaman undang-undang syariah di negeri wajar dipercepatkan demi menegakkan keadilan dan mengelak salah faham masyarakat terhadap kepelbagaian peruntukan di setiap negeri yang belum berjaya diseragamkan.
# Peruntukan kaedah pelaksanaan hukuman ini juga perlu diperhalusi segera untuk mengelak kekeliruan yang menyebabkan kepercayaan masyarakat terus tergugat.
Antaranya di mana pelaksanaan dilakukan, di penjara biasa atau penjara khusus? Siapakah tukang rotan? Di depan khalayak atau keluarga? Kerajaan negeri perlu menyegerakan kelengkapan prasarana, urusan teknikal dan bersungguh-sungguh
Penulis ialah Pensyarah Kanan Pusat Pemikiran dan Kefahaman Islam, UiTM Shah Alam dan sekarang menyambung PhD Undang-Undang di Australia
Sering merendah diri antara enam tanda taubat diterima
SEORANG ahli hikmah berkata: Sifat orang yang mengenali Allah ada enam: jika ia ingat kepada Allah ia berbangga; jika ingat kepada dirinya, ia merendah diri; jika ia melihat ayat Allah (al-Quran) ia mengambil iktibar; jika ingin bermaksiat, ia menahan diri; jika ingat kemaafan Allah ia gembira dan jika ingat dosanya, ia terus memohon keampunan Allah.
Seorang ahli hikmah lain ketika ditanya: "Apakah tanda taubat diterima Allah? Jawabnya, ada empat tanda iaitu putus hubungan dengan kawan yang tidak baik (jahat) dan bersahabat dengan orang salih; menghentikan maksiat sebaliknya rajin melakukan perintah Allah; hilang rasa kesenangan dunia di hatinya, lalu selalu ingat kesusahan di akhirat; percaya jaminan Allah dalam soal rezeki, lalu sibuk mengerjakan perintah Allah.
Abul-Laits Assamarqandi berkata, dosa ada dua jenis iaitu antara kamu terhadap Allah dan dosa kamu sesama manusia. Dosa antara kamu dengan Allah terlepas dengan tiga syarat taubat iaitu menyesal dalam hati; niat tidak mengulangi kesalahan dan membaca istighfar dengan lidah.
Sesiapa yang melakukan tiga syarat itu, Allah ampun dosanya sebelum ia bangun dari tempat duduknya, kecuali jika ia meninggalkan fardu diwajibkan Allah.
Selepas ia menunaikan fardu diperintah lalu menyesal dan beristighfar, Allah mengampunkan. Namun jika dosa kamu sesama manusia, selagi mereka tidak memaafkan atau menghalalkannya, tidak berguna taubat bagimu.
Sumber Abullaits Assamarqan dalam buku, Tanbihul Ghafilin
Peniaga sorok barang keperluan dilaknat, zalim
Oleh Mohd Fikri Che Hussain
Tindakan monopoli pasaran untuk kaut untung menyusahkan pengguna, jejas ekonomi
SEJAK beberapa tahun kebelakangan ini, krisis kekurangan bahan keperluan seharian sering berlaku terutama menjelang perayaan.
Begitu juga didapati kekurangan bekalan gula semakin menjadi-jadi ketika ini, meskipun kerajaan melaksanakan pelbagai usaha mengatasinya. Terbaru, lesen pemborong akan ditarik bagi peruncit gula yang tinggal di kawasan lingkungan 10 kilometer berhampiran sempadan negara.
Langkah ini bagi menyekat penyeludupan gula ke sempadan negara kerana harga guna di negara jiran lebih tinggi berbanding Malaysia.
Segala kesempatan yang ada untuk mengaut keuntungan dengan cara yang merugikan negara haruslah dijauhi dan dihindari. Hampirnya Ramadan tidak berapa lama lagi antara faktor utama aktiviti menyorok gula di kalangan pemborong tempatan yang jauh dari daerah persempadanan berulang lagi.
Peniaga mengambil kesempatan dengan menyorok gula agar harga keperluan ini melambung tinggi dalam pasaran. Mungkin tidak ramai yang tahu tindakan ini dilarang Rasulullah SAW dalam sabdanya: "Siapa yang menyorok barang keperluan, dia seorang yang berbuat maksiat." (Riwayat Muslim)
Perbuatan menyorok barang dalam bahasa Arab ialah ihtikar iaitu perbuatan memonopoli barangan secara individu bagi meningkatkan harga di pasaran. Menurut Islam, perbuatan ini adalah kezaliman yang dilakukan peniaga kepada pembeli dengan menggandakan harga barangan bagi mengaut keuntungan lebih.
Banyak hadis yang melarang dilakukan perkara seperti ini sama ada oleh golongan peniaga di kalangan orang awam hingga kepada peringkat pemerintah dan kerajaan.
Perbuatan seperti ini akan menyusahkan semua lapisan masyarakat. Sebuah hadis diriwayatkan Ibn Majah dan al-Hakim daripada Ibn Umar bahawa Rasulullah SAW bersabda: "Usahawan diberi rezeki dan orang yang menyorok barang dilaknat."
Dalam hadis berkenaan jelas menunjukkan usahawan yang mencari pendapatan dengan konsep memudahkan masyarakat pasti akan dipermudahkan rezeki mereka Allah.
Berbanding dengan pihak yang menyimpan barang atau memonopoli suatu perniagaan mencari keuntungan dengan kesusahan orang lain pasti akan dimarahi dan dibenci masyarakat.
Ulama fekah menetapkan syarat mengenai pengharaman barangan keperluan ini seperti berikut:
* Barangan yang disorok itu perlu 'lebihan' keperluan peribadinya dalam tempoh setahun. Sekiranya dia menyimpan barangan itu sebagai keperluan dirinya sepanjang tempoh setahun sebagai bekalan peribadi, ia tidak dikira sebagai ihtikar.
* Individu berkenaan menunggu masa untuk harga dinaikkan dan ketika itu baru menjualkan kepada umum.
* Barangan yang disorok adalah keperluan masyarakat setempat pada setiap masa, misalnya makanan asas seperti beras, tepung, gula dan sebagainya.
Jika perbuatan itu tidak menepati syarat berkenaan, penyimpanan barangan itu tidak dianggap ihtikar atau menyorok barangan untuk memanipulasinya.
Perbuatan buruk seperti ini sebaiknya harus dihindari peniaga kerana menyusahkan masyarakat dan juga diri sendiri apabila perbuatan mereka diambil tindakan dan menerima balasan buruk di akhirat kelak.
Khalifah Umar halang sembunyi makanan
KISAH yang petik daripada kitab Musnad oleh Imam Ahmad Hambal mengenai kisah Farrukh pembantu Utsman. Imam Ahmad mencatatkan mengenai Khalifah Umar al-Khattab ketika menuju ke masjid melihat lambakan makanan. Beliau bertanya: "Makanan apakah ini?" Mereka di situ menjawab: "Makanan yang kami usahakan." Beliau berkata: "Semoga Allah memberkatinya dan mereka yang mengusahakannya."
Namun, sebahagian mereka berkata: "Wahai Amir al-Mukminin, semua makanan ini akan disorok." Beliau bertanya, siapakah yang menyoroknya? Mereka memberitahunya bahawa Farrukh pembantu Utsman dan si fulan pembantu Umar.
Beliau yang mengetahui hal itu terus menghantar orang agar memanggil mereka bertemunya. Beliau bertanya: "Apakah yang membuatkan kamu menyorok makanan kaum Muslimin?" Mereka menjawab: "Wahai Amir al-Mukminin, kami membeli dengan wang kami dan ingin menjualnya." Jawab Umar: "Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda "Sesiapa yang menyorokkan makanan kaum Muslimin, nescaya Allah akan membalas perbuatannya dengan kemuflisan dan penyakit kusta."
Mendengar kenyataan Umar itu, Farrukh segera berkata, aku berjanji demi Allah dan di depan engkau, aku tidak akan menyentuh makanan itu sampai bila-bila. Manakala, pembantu Umar masih menjawab: "Kami membeli dengan wang kami dan ingin menjualnya." Abu Yahya yang meriwayatkan hadis itu menceritakan: "Akhirnya, aku sendiri melihat pembantu Umar itu menghidap penyakit kusta di akhir umurnya."
Bersama YaPEIM: Faham, hayati kandungan al-Quran untuk dijadikan panduan hidup
Oleh Penulis Khas YaPEIM
AL-QURAN diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW pada Ramadan, kitab Allah yang akan kekal sehingga Hari Kiamat. Kitab suci itu satu-satunya wahyu yang terpelihara daripada penyelewengan seperti dijanjikan Allah menerusi firman-Nya, bermaksud: "Sesungguhnya Kami (Allah) menurunkan al-Quran, dan sesungguhnya Kami (Allah) tetap memeliharanya." (surah al-Hijr, ayat 9).
Umat Islam perlu memastikan al-Quran tetap terpelihara kesucian dan martabatnya. Ia dapat direalisasikan apabila umat membaca, menghafal, memahami dan mengambil pengajaran ayat itu.
Dalam konteks pembacaan al-Quran, Rasulullah dalam sabdanya daripada Ibn Mas`ud, yang bermaksud: "Sesiapa yang membaca al-Quran satu huruf daripada kitab Allah baginya satu kebaikan dan kebaikan itu ganjarannya sama dengan sepuluh kebaikan. Aku tidak mengatakan Alif Lam Mim itu satu huruf, tetapi Alif satu huruf, dan Lam satu huruf, dan Mim satu huruf." ( Sunan al-Tirmidhi).
Al-Quran perlu dibaca dengan betul mengikut hukum tajwid, secara tartil dan tertib. Firman Allah bermaksud: "Dan bacalah al-Quran itu dengan tartil." ( Al-Muzammil: 4).
Rasulullah ialah pembaca al-Quran paling bagus diakui al-Barra' `Azib. Beliau mendengar Nabi membaca surah al-Tin ketika solat Isyak dan tidak pernah mendengar suara merdu dan elok seperti Baginda (Riwayat al-Bukhari). Kemahiran membaca al-Quran harus digabungkan dengan kemahiran memahami apa yang dibaca.
Al-Marhum Sheikh Muhammad al-Ghazzali mengkritik sikap sesetengah masyarakat yang terlalu menumpukan soal pembacaan tanpa meneliti dan memahami apa yang dibaca. Beliau juga mempersoalkan mereka yang membaca al-Quran semata-mata untuk meraih keberkatan daripadanya.
Tindakan umat Islam yang menjadikan al-Quran sebagai khat menghiasi rumah, membiarkan al-Quran berada di rak yang hanya dibuka dan dibaca dalam keadaan tertentu seperti kematian, khatam al-Quran ketika kenduri, menjadikannya simbol menghalau unsur jahat boleh dikategorikan sebagai memohon keberkatan. Firman Allah bermaksud: "Ini adalah sebuah kitab yang Kami turunkan padamu dengan berkat supaya memikirkan ayatnya dan supaya mendapat pelajaran orang yang mempunyai fikiran." (Surah Sad, 29)
Beliau turut kecewa sikap sesetengah umat Islam yang tidak tersentuh perasaannya ketika membaca ayat al-Quran. Orang yang membaca buku menjiwai kandungan dibaca seolah-olah terbabit secara langsung dengan faktanya. Jika ini boleh berlaku ketika membaca buku, apatah lagi ia harus, malah lebih afdal, berlaku ketika membaca al-Quran.
Ada juga sesetengah kita membaca al-Quran untuk memastikan orang lain mendapat bencana atau kecelakaan. Contohnya, apabila seseorang hilang barang berharga, dia lantas membaca ayat al-Quran, selalunya surah Yasin supaya orang yang mengambil barangnya sakit.
Keadaan ini memaksa kita bertanya apakah al-Quran diturunkan untuk menjadikan orang lain sakit akibat perbuatannya sedangkan Allah berfirman maksudnya: "Kitab (al-Quran) ini tidak ada keraguan padanya; petunjuk bagi mereka yang bertakwa." (surah al-Baqarah, ayat 2). Apabila seseorang mahir dan memahami bacaan al-Quran, dia harus memastikan dirinya memanfaatkan ayat itu.
Jika ayat yang dibaca mengenai nikmat Ilahi yang wajib disyukuri, pembaca harus bertanya kepada dirinya adakah dia benar-benar termasuk orang mensyukuri nikmat itu. Begitu juga jika ayat mengenai seksaan api neraka, pembaca harus muhasabah.
Renungkan kisah Khalifah Umar Abd Aziz ketika membaca ayat 22-24 surah al-Saffat yang maksudnya: "(Kepada malaikat diperintahkan): kumpulkan orang zalim berserta teman sejawat mereka dan sembahan yang selalu mereka sembah, selain Allah; maka tunjukkanlah kepada mereka jalan ke neraka. Tahanlah mereka (di tempat perhentian) kerana sesungguhnya mereka akan ditanya; kenapa kamu tidak tolong- menolong?" beliau terpegun dengan ayat itu hingga ke subuh.
Walaupun ayat itu menggambarkan seksaan orang zalim ketika kiamat kerana musyrik yang mereka lakukan, Umar Abd Aziz merasakan ayat itu ada kena mengena dengan dirinya.