Saturday, May 16, 2009

AGAMA : SABTU 16 MEI 2009

Profesion perguruan setanding peranan ulama
PROFESIONperguruan adalah tugas mulia di sisi Islam, apatah lagi yangmembabitkan disiplin ilmu berkaitan agama. Tanpa menafikan perananpendidik dalam disiplin ilmu lain, bidang perguruan seharusnya terusdipandang tinggi masyarakat.

Media elektronik wadah berkesan sebar dakwah
PIHAKswasta dan korporat diminta menaja program keagamaan bagi menyemarakkanlagi usaha dakwah melalui media elektronik kerana selain nilaikomersial melalui penajaan, langkah itu sebagai cara menambahkeberkatan kepada syarikat.

Profesion perguruan setanding peranan ulama

Profesion perguruan setanding peranan ulama
Oleh Mohd Shahrizal Nasir

Rasulullah mengiktiraf tugas pendidik dalam proses penyebaran dakwah Islamiah

PROFESION perguruan adalah tugas mulia di sisi Islam, apatah lagi yang membabitkan disiplin ilmu berkaitan agama. Tanpa menafikan peranan pendidik dalam disiplin ilmu lain, bidang perguruan seharusnya terus dipandang tinggi masyarakat.

Sesungguhnya guru memainkan peranan besar mencorakkan pemikiran, budaya dan peradaban generasi akan datang. Jika guru diperlekeh oleh masyarakat, mana mungkin peranan mereka dapat dilaksanakan dengan jaya dan berkesan.

Islam sebagai agama yang mementingkan ilmu pengetahuan memandang tinggi martabat seorang pendidik. Rasulullah SAW sendiri sudah membuktikan pentingnya peranan guru dalam proses penyebaran dakwah Islamiah pada zaman permulaan Islam.

Sebagai utusan terakhir kepada umat manusia, Baginda sendiri berperanan mengajar dan mendidik umat manusia berpandukan wahyu Ilahi yang diterimanya.

Firman Allah yang bermaksud: "Dialah (Allah) yang mengutuskan daripada kalangan orang yang Ummiyyin, seorang Rasul dari kalangan mereka sendiri, yang membacakan kepada mereka ayat Allah, dan membersihkan mereka (dari iktikad yang sesat), serta mengajarkan mereka Kitab Allah (al-Quran) dan hikmah (pengetahuan yang mendalam mengenai hukum syarak). Dan sesungguhnya mereka sebelum (kedatangan Nabi Muhammad) itu adalah dalam keadaan sesat yang nyata." (Surah al-Jumu'ah, ayat 2)

Selain itu, Baginda SAW juga mengambil inisiatif dengan menghantar Mus'ab ibn 'Umair ke bumi Yathrib (Madinah) dengan tujuan mengajar al-Quran dan ilmu asas berkaitan Islam kepada masyarakat Arab yang baru memeluk Islam pada ketika itu.

Inilah antara peranan penting pendidik dalam usaha menyebarluaskan dakwah Islamiah dengan cara lebih berkesan. Secara tidak langsung, sebenarnya Rasulullah SAW turut menggesa umatnya menjadi pendidik menerusi sabdanya yang bermaksud: "Sampaikanlah daripada aku walaupun sepotong ayat." (Hadis riwayat Bukhari)

Saidina Ali pernah berkata: "Jadilah orang yang mencurahkan ilmu atau orang yang menuntut ilmu atau orang yang suka mendengar ilmu atau orang yang cintakan ilmu dan jangan kamu jadi golongan yang kelima, maka kamu akan binasa."

Sebenarnya pendidik boleh dikategorikan sebagai ulama dalam konteks kepakaran masing-masing. Justeru, dapat dilihat ulama silam amat mementingkan tatasusila dan adab yang perlu dijaga penuntut ilmu apabila bermuamalat dengan gurunya.

Ulama menggariskan beberapa adab yang perlu diikuti bagi mendapat keberkatan ilmu yang dipelajari. Imam Ghazali antara lain menyebut dalam kitabnya Ihya 'Ulum ad-Din: "Apapun yang diterangkan oleh guru ketika pengajian maka hendaklah (penuntut) mengikutinya dan meninggalkan pandangan peribadinya, kerana kesilapan guru lebih bermanfaat daripada apa yang mungkin benarnya yang datang dari dirinya (penuntut)."

Bukanlah maksud kata-kata itu bahawa segala yang dicurahkan guru, walaupun ia mungkin ada kesilapan perlu diterima bulat-bulat, tetapi apa yang cuba disampaikan adalah betapa perlunya bagi penuntut untuk sentiasa meletakkan martabat guru pada tempat yang selayaknya.

Percanggahan pendapat harus ditangani dengan bijak supaya hubungan antara penuntut dengan gurunya akan terus terpelihara dan dijauhkan daripada menjatuhkan air muka guru di khalayak ramai.

Kebelakangan ini, pelbagai berita dilaporkan yang boleh dikira sebagai cuba merendahkan martabat guru. Berita guru dikasari murid, diheret ke mahkamah, guru dera pelajar, jika tidak diselidiki kesahihannya dengan teliti boleh menyebabkan pelbagai persepsi buruk dilontarkan kepada guru dan pendidik.

Perbezaan ketara dapat diperhatikan apabila guru dipandang tinggi oleh anggota masyarakat satu ketika dulu.

Ibu bapa akan menyerahkan amanah menjaga dan mendidik anak kepada guru dengan rasa ikhlas dan penuh kepercayaan.

Sebaliknya situasi masa kini, guru semacam perlu berjaga-jaga supaya tindak tanduknya tidak mengundang sebarang masalah, walhal secara lazimnya mereka melakukan setiap perkara hanya dengan tujuan untuk melihat anak didiknya terus cemerlang dan berjaya.

Dalam konteks lain pula, guru perlu sentiasa menjaga akhlak dan tingkah laku supaya dapat menjadi ikutan terbaik kepada generasi muda. Guru harus sedar setiap tingkah laku mereka sentiasa menjadi perhatian masyarakat. Jangan sesekali bercakap sesuatu yang tidak pernah dilakukan. Sesungguhnya balasan Allah amat berat bagi mereka yang tidak melakukan apa yang diperkatakan.

Firman Allah yang bermaksud: "Wahai orang beriman, mengapa kamu memperkatakan apa yang kamu tidak melakukannya. Amat besar kebenciannya di sisi Allah, kamu memperkatakan sesuatu yang kamu tidak melakukannya." (Surah as-Saf, ayat 2-3)

Hakikatnya, jika guru tidak menjaga maruah dan perilaku, mereka merendahkan fungsi dan martabat sendiri pada mata masyarakat, seterusnya mengabaikan amanah Allah bagi melahirkan umat yang terbaik menerusi ilmu pengetahuan.

Sempena sambutan Hari Guru, hari ini, marilah bersama kita mengenang jasa guru dan pendidik yang sudah banyak membantu agama, bangsa dan negara dalam melahirkan ummah terbaik dan dipandang tinggi.

Ucapan terima kasih seharusnya ditujukan khas buat guru yang banyak berkorban masa, tenaga dan idea demi melihat anak didiknya terus berjaya, bukan saja di dunia malah di akhirat kelak.

Hal ini bertepatan saranan Baginda SAW yang mengajar umatnya sentiasa ringan mulut untuk mengucapkan 'terima kasih' kepada sesiapa saja yang berbakti kepada mereka.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: "Tidaklah berterima kasih kepada Allah sesiapa yang tidak berterima kasih kepada manusia." (Hadis riwayat Bukhari)

Segala amal bakti seorang guru menyampaikan ilmu bermanfaat kepada anak didik akan melayakkan dirinya mendapat ganjaran kebaikan, meskipun setelah pergi mengadap Ilahi.

Firman Allah yang bermaksud: "Dan (ingatlah), apa juga kebaikan yang kamu kerjakan sebagai bekalan untuk diri kamu, tentulah kamu akan mendapat balasannya pada sisi Allah, sebagai balasan yang sebaik-baiknya dan yang amat besar pahalanya." (Surah al-Muzammil, ayat 20)

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Apabila meninggal dunia seorang manusia, maka terputuslah pahala amalannya kecuali tiga perkara; sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat, anak soleh yang mendoakannya." (Hadis riwayat Muslim)

Penulis ialah Felo Akademik Fakulti Bahasa Dan Komunikasi Universiti Darul Iman Malaysia

Media elektronik wadah berkesan sebar dakwah

Media elektronik wadah berkesan sebar dakwah
Oleh Hasliza Hassan
hasliza@bharian.com.my

Penajaan sektor koporat bagi program keagamaan mampu tingkat keuntungan, keberkatan

PIHAK swasta dan korporat diminta menaja program keagamaan bagi menyemarakkan lagi usaha dakwah melalui media elektronik kerana selain nilai komersial melalui penajaan, langkah itu sebagai cara menambah keberkatan kepada syarikat.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Senator Mejar Jeneral (B) Datuk Jamil Khir Baharom, berkata program keagamaan banyak memberi pengajaran sama ada secara langsung dan tidak langsung kepada penonton yang mengambil iktibar daripada program berkenaan.

Katanya, penajaan pihak swasta dan korporat memberi nilai tambah kerana imbuhan yang disediakan jika ada, mampu menarik minat penonton mengikuti serta menimba pengetahuan daripada maklumat disampaikan.

"Program keagamaan sentiasa dinantikan penonton yang sukakan kepada pembangunan minda untuk membentuk individu berjiwa kasih sayang dalam masyarakat berbilang bangsa di negara ini. Tajaan pihak swasta dan korporat akan memberi nilai komersial.

"Lebih penting ialah jika program itu menjadi ikutan, bayangkan berapa ramai yang akan mendapat pengajaran. Tidak semestinya kesedaran itu secara terus, mungkin program menjadi panduan dalam kehidupan dan itu satu proses pendidikan. Ini akan beri keberkatan kepada pihak yang menaja," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas menyampaikan hadiah kepada pemenang Kuiz Al-Risaalah - Berita Harian di Sri Pentas, Damansara. Majlis penyampaian hadiah itu disiarkan secara langsung melalui program Nasi Lemak Kopi O di TV9.

Hadir sama, Ketua Pegawai Operasi TV9, Bokhari Che Muda; Ketua Pegawai Eksekutif TV3, Datuk Amrin Awaluddin; Pengarah Urusan Darul Fikir, Datuk Mohd Zaki Ahmad; Pengarah Limatic Travel and Tours Sdn Bhd, Datin Nor Hanida Samsun Baharun dan Pengarah Eksekutif CSL Sdn Bhd.

Pembantu Tadbir Kewangan Hospital Parit Buntar, Mohd Faisal Ahmad Mansor, 38, melahirkan rasa syukur kerana diumumkan sebagai pemenang hadiah utama iaitu kereta Perodua Viva berharga RM28,000 tajaan Darul Fikir Sdn Bhd.

Katanya, berdasarkan maklumat melalui akhbar mengenai penjurian kuiz berkenaan, beliau tidak yakin nasib akan menyebelahinya kerana menyedari saingan hebat daripada peserta lain yang pastinya tekun mengikuti program berkenaan selama sebulan.

"Ketika dimaklumkan bahawa saya tersenarai antara lapan pemenang, saya kata hadiah sagu hati pun sudah memadai. Apabila tinggal saya seorang saja menanti pengumuman hadiah utama, saya bersyukur sangat," katanya.

Beliau yang tidak pernah ketinggalan menonton Al-Risaalah 2 yang disiarkan jam 10.30 malam setiap hari sepanjang Ramadan lalu memang meminati siri dokumentari yang menyingkap kisah nabi dan rasul dalam usaha mereka mengembangkan ajaran Islam.

Bagi jurutera bangunan, Norhisham Idris, 33, hadiah tempat kedua iaitu pakej umrah yang diterima adalah hadiah ulang tahun perkahwinan yang disambut bulan ini bersama isteri, Siti Nurul Ain Abdul Hamid.

Beliau yang menghantar lapan borang penyertaan tidak menyangka akan terpilih sebagai seorang daripada tiga pemenang hadiah utama kerana pernah terlepas beberapa siri program Al-Risaalah 2.

"Sebenarnya saya tak yakin dengan jawapan yang diberi kerana ada beberapa siri yang saya terlepas menonton dan sebab itu saya hantar lapan borang penyertaan. Tetapi, semua ahli keluarga menonton dan mereka bantu mencari jawapan," katanya.

Katanya, disebabkan pakej umrah 12 hari 10 malam yang ditawarkan hanya untuk seorang, beliau akan menampung kos menunaikan umrah untuk isterinya supaya mereka dapat pergi bersama.

Sementara itu, pemenang hadiah ketiga yang menawarkan tambang menunaikan umrah, Noor Aini Mohd Rashid, 50, berkata penyertaan beliau sekadar memenuhi minat menonton program Al-Risalaah 2 yang banyak memaparkan tempat bersejarah.

"Jika hendak pergi sendiri ke tempat itu bukan senang dan apabila Al-Risaalah siarkan apa yang ada di sana, itu sesuatu yang besar manfaatnya buat saya. Jika tidak, bila agaknya saya dapat melihat batu kesan pukulan tongkat Nabi Musa," katanya.

Selain hadiah utama, ketiga-tiga pemenang turut menerima hadiah telefon bimbit tajaan CSL Sdn Bhd yang turut menaja hadiah untuk lima penerima sagu hati.

Pengadilan kuiz dilakukan juri diketuai Pengurus Projek Khas TV9, Che Wan Alias Abdullah; Ketua Pegawai Eksekutif Yayasan Islam Hadhari, Wan Abdul Hamid Wan Teh; Pensyarah Pengajian Islam Universiti Malaya, Roslan Mohamed; Pengarah Limatic Travel and Tours Sdn Bhd, Datin Nor Hanida Samsun Baharun; Pengurus Limatic Travel and Tours Sdn Bhd, Nur Hasmiza Salleh dan Penolong Pengarang Unit Khas Berita Harian, Muhd Yusof Abu Bakar.

Pemilihan pemenang berdasarkan semua jawapan yang betul dan slogan terbaik. Keputusan disahkan Juruaudit Dalaman Media Prima, Nur Hazwani Abdul Halim.

Kuiz Al-Risaalah memerlukan peserta mengumpul 30 soalan yang disiarkan dalam Berita Harian dan Berita Minggu sepanjang Ramadan lalu. Peserta juga perlu melengkapkan slogan tidak lebih 15 perkataan.

Penganjur memilih 96 penyertaan dan menyenarai pendek 33 daripada jumlah itu yang memberi jawapan tepat bagi semua soalan dikemukakan.

Kuiz al-Risaalah kali ini agak mencabar kerana penonton bukan menjawab soalan sebaliknya perlu memadankan gambar yang disiarkan pada borang kuiz berdasarkan episod dan gambar berkenaan tidak menurut urutan.

Program Al-Risaalah 2 bertemakan Musa-Kalimullah adalah kesinambungan daripada kisah nabi yang disiarkan program Al-Risaalah musim pertama yang memaparkan cerita 12 nabi bermula dengan Nabi Adam hingga Nabi Ayub.

Al-Risaalah 2 menyingkap kisah sembilan nabi iaitu Nabi Syuib, Nabi Musa, Ilyasa', Zulkifli, Harun, Daud, Sulaiman, Ilyas dan Yunus. Sebanyak lapan episod menumpukan riwayat hidup Nabi Musa yang menjadi tema program itu.