Thursday, May 14, 2009

AGAMA : KHAMIS 14 MEI 2009

Ibu, dikaulah ratu hatiku!
BU, Siti dah balik!," aku memanggil ibu dengan gembira. Inginkutunjukkan hadiah yang kuterima atas kejayaanku dalam peperiksaanbaru-baru ini. Ia aku anggap hadiah sempena hari Ibu. Namun tiadajawapan daripada ibu. Barangkali ibu di dapur.

Marc bersyukur dipilih Allah
PENGHIJRAHAN akidah anak pasangan tentera Amerika Syarikat (AS) iniberbeza daripada kebiasaan kebanyakan mualaf kulit putih di sana, yangmemiliki latar belakang fahaman liberal dan bersikap terbuka.





Isteri mahu bercerai selepas tiga bulan berkahwin
SAYAdan suami baru saja melangsungkan perkahwinan selama tiga bulan.Bagaimanapun, saya berasa sudah tawar hati dengan suami. Perkahwinankami juga dibuat atas pilihan keluarga. Suami saya seorang yangbertanggungjawab.

Akhlak remaja penanda aras pembangunan bangsa, negara
ISUgejala sosial sudah sering dibahaskan cendekiawan dulu dan merekasecara umumnya berpendapat ia satu fakta sosial yang menyerlahkanwarna, rupa, bentuk dan jati diri masyarakat itu dengan sendirinya.

Malapetaka menimpa ummah jika kemungkaran berleluasa
SALIMmendengar Abu Hurairah menyatakan bahawa Nabi SAW bersabda yangbermaksud: “Nanti akan dilenyapkan ilmu pengetahuan, akanbermaharajalela perzinaan dan kejahatan serta banyak haraj. Seorangsahabat bertanya: Apakah haraj itu ya Rasulullah? Jawab Baginda:Begini! (Nabi memberi syarat dengan tangan beliau seolah-olahmenggambarkan terjadinya suatu pembunuhan.” (Hadis riwayat al-Bukhari)

Manusia rugi jika umur panjang tidak dimanfaat
NIKMATkehidupan yang dikurniakan adalah gambaran bahawa Allah amat mengasihidan menyayangi hamba-Nya. Kesusahan hilang dengan kesenangan, kejahilanlenyap dengan pengetahuan, kesakitan terhapus dengan kesihatan dankegelapan berganti gemerlapan.

Ibu, dikaulah ratu hatiku!

Ibu, dikaulah ratu hatiku!

Oleh NURUL IZZAH SIDEK


BU, Siti dah balik!," aku memanggil ibu dengan gembira. Inginku tunjukkan hadiah yang kuterima atas kejayaanku dalam peperiksaan baru-baru ini. Ia aku anggap hadiah sempena hari Ibu. Namun tiada jawapan daripada ibu. Barangkali ibu di dapur.

Bila ku jengah ke dapur, ibu tiada di situ. Agaknya dalam bilik. Benar sekali sangkaanku, ibu dalam bilik, tidur dengan adikku.

Ibu barangkali sudah sangat penat. Sudah dua malam adikku itu demam. Dan selama itulah ibuku tidak tidur lena.

Sudahlah tidur tak lena, pagi-pagi sudah bangun menguruskan kami adik-beradik yang seramai lapan orang ini sehingga ke lewat malam. Menguruskan makan pakai kami, memantau persekolahan kami dan memastikan kami dapat hidup dengan selesa mungkin, biarpun dalam keadaan sederhana.

Kasihan aku melihat ibu. Aku membiarkan ibu tidur. Aku kemudian ke dapur untuk makan, solat dan kemudian sambung untuk membantu ibuku membuat persiapan kuih untuk esok serta bantu dengan kerja-kerja sekolah adik-adik. Begitulah rutin harianku selepas pulang daripada sekolah. Kadangkala ibu marah padaku dan menyuruh aku membaca buku dan mengulangkaji pelajaran.

Aku tak pernah mengabai pelajaranku. Tetapi dalam masa yang sama aku tak sanggup lihat ibu bersusah payah seorang diri menyiapkan persiapan kuih untuk dijual.

Ayah di luar negara, melanjutkan pelajaran di peringkat doktor falsafah yang masih berbaki setahun. Kami pulang ke tanah air awal daripada ayah kerana aku akan mengambil peperiksaan menengah rendah.

Sejak kecil, kami faham akan perjuangan ayah. Ayah bercita-cita tinggi. Kata ibu dari zaman mudanya lagi ayah seorang yang kuat semangat dan tidak mudah putus asa. Sentiasa belajar dan belajar biarpun hidup susah. Ibu menanamkan azam yang kuat dalam diri kami supaya mencontohi ayah.

Ayah juga sangat menyanjung tinggi pengorbanan ibu berhenti bekerja kerana hendak menjaga kami. Ibu berhenti di saat ibu mendapat tawaran yang lebih tinggi dan lumayan. Atas kesedaran bahawa peranan ibu tidak boleh ditukar ganti, ibu mencurahkan sepenuh kasih sayangnya pada kami dan dengan kasih sayang itulah kami membesar dengan sempurna dan bahagia.

Ibu dan ayah selalu menceritakan pengalaman membesarkan kami lapan beradik di negara orang. Bukan sedikit cabarannya. Biarpun aku ada kalanya tak faham akan cerita-cerita ibu dan ayah, pengalaman melihat ibu membesarkan kami menjadi sekolah hidup pada kami. Banyak pengorbanannya pada kami sekeluarga yang tak mampu kami balas sehingga bila-bila.

Aku masih ingat lagi akan susah payahnya ibu menguruskan kami ketika ayah sedang sibuk dengan pelajarannya di universiti. Biasiswa ayah sahaja tidak cukup untuk menampung kehidupan kami sepuluh orang di rantau asing.

Membesar

Tinggal pun di rumah dua bilik atas masjid. Di situlah kami membesar selama empat tahun. Tapi kami ceria dan gembira tinggal beramai-ramai di bawah limpahan kasih ibu dan ayah. Rumah kecil terasa bagai syurga.

Ibu membuat pelbagai jenis masakan untuk dijual secara kecil-kecilan di masjid komuniti tempat kami tinggal untuk menampung kehidupan. Pakaian dan barangan dibeli secara berhemah.

Aku masih ingat ibuku menceritakan bahawa baki wang ayah di bank tinggal kurang daripada 10 dolar saat menyambut Hari Raya. Pun begitu, ibu dan ayah berusaha menceriakan kami dengan membeli baju-baju terpakai yang masih elok. Kami adik-beradik menerimanya dengan hati yang gembira.

Biarpun begitu, aku tahu ibu dan ayah sayu di sebalik senyuman mereka. Dari situ kami dididik supaya sentiasa bersyukur dengan pemberian orang dan tidak mengeluh dengan kesusahan. Dan ibu, aku lihat begitu setia di samping ayah dan tidak pernah mengeluh dengan cabaran yang datang.

Umurku baru hendak menginjak ke alam remaja, namun aku mengerti akan tanggungjawabku sebagai anak sulung. Membantu ibu dan ayah dalam membesarkan adik-adik adalah tugasku juga. Apatah lagi dalam keadaan sekarang ayahku di luar negara, maka tanggungjawab ibu menjadi lebih besar.

Menguruskan anak-anak seramai ini seorang diri bukanlah mudah. Justeru aku sedaya upaya membantu ibuku untuk meringankan tanggungjawabnya.

Kadangkala aku sedikit cemburu melihat rakan-rakan lain yang sebaya denganku begitu bertuah kerana dilimpahi dengan kemewahan dan kesenangan. Tak perlu bersusah payah seperti aku, belajar dan pada masa yang sama membantu menguruskan adik-adik yang masih kecil.

Namun aku bersyukur kerana aku telah dididik bahawa wang amat perlu dalam kehidupan, namun ia bukanlah segala-galanya. Tanpa ilmu dan amal, harta tidak dapat dimanfaatkan sebaik-baiknya. Aku insaf bahawa harta setimbun mana pun tidak berguna jika miskin kasih sayang.

Aku lihat ada antara kawanku yang dibesarkan dengan kemewahan, tetapi sentiasa dahagakan kasih sayang dan perhatian ibu bapa mereka. Lebih malang lagi ada yang terjebak dengan perbuatan yang tidak elok.

Aku berasa amat kesal apabila ada rakanku yang tidak menghargai pengorbanan ibu ayah mereka dengan melakukan perbuatan yang kurang baik. Tetapi aku juga mengerti bahawa ibu ayah juga memainkan peranan yang sangat penting dalam mendidik anak mereka.

Aku makin mengerti bahawa ibu bukan sahaja berperanan sebagai seorang ibu, tetapi juga sebagai teman yang setia pada suami dan anak-anak, tonggak penting keluarga, tempat meluahkan perasaan dan mengadu masalah serta pembakar semangat di kala keresahan.

Aku amat kagum dengan sikap tenang ibu, kemurahan dan kebaikan hati ibu kepada kami sekeluarga selama ini. Terasa kecil dengan jasa-jasa ibu dan aku percaya setiap orang akhirnya akan mendapati bahawa tiada sesuatu pun yang boleh dibandingkan dengan kesucian kasih sayang seorang ibu.

Justeru, aku insaf bahawa pengorbanan di dalam kehidupan sememangnya lumrah kehidupan seorang manusia.

Pengorbanan seorang ibu, pengorbanan seorang ayah, pengorbanan seorang cikgu dan lain-lain jenis pengorbanan yang dilakukan adalah untuk membahagiakan anak-anak atau orang lain.

Pengorbanan ibu bapa kita merupakan pengorbanan paling tinggi yang kita tidak wajar untuk melupakannya. Susah payah mereka membesarkan kita sehingga menjadi insan yang berguna kepada agama, bangsa, masyarakat dan negara.

Insan tinggi

Perlu diinsafi, ibu adalah insan yang tinggi kedudukan dan martabatnya di sisi Islam sehingga Rasulullah SAW pernah menegaskan bahawa syurga itu berada di bawah telapak kaki ibu. Ia bermakna seseorang anak sudah pasti tidak dapat masuk syurga tanpa keredaan ibunya walaupun sebaik mana sekalipun amal soleh yang dilakukannya.

Sedang aku leka melayur daun pisang untuk dibuat lepat, tiba-tiba ibu menepuk lembut bahuku dari belakang. Ibu hanya senyum melihat aku sambil bertanyakan apakah aku sudah makan atau belum. Aku mengangguk perlahan.

Tiba-tiba sahaja aku terasa sebak. Terus aku peluk ibuku dan menangis. Bukan kerana sedih, tetapi bersyukur kerana Tuhan telah menganugerahkan aku sekeluarga dengan seorang ibu yang berhati mulia, cekal dan mewah dengan kasih sayang.

Aku pasti ibu pelik dengan tingkah laku ku, tetapi kurasakan dakapan ibu semakin erat, seolah-olah mengerti dengan apa yang kurasakan sekarang. Sesungguhnya jasa ibu tidak ternilai. Ibu, dikaulah ratu hatiku!

Firman Allah bermaksud: Dan kami perintahkan kepada manusia (berbuat baik) kepada kedua orang tuanya; ibunya mengandungnya dalam keadaan lemah yang bertambah-tambah dan menyusunya dalam dua tahun. Bersyukurlah kepada-Ku dan kepada kedua orang tuamu. Hanya kepada-Ku tempat kembalimu. Dan jika keduanya memaksamu untuk mempersekutukan dengan Aku sesuatu yang tidak ada pengetahuannya mengenai itu, maka janganlah kamu mentaati keduanya dan pergaulilah keduanya di dunia dengan baik dan ikutilah jalan orang yang kembali kepada-Ku, kemudian hanya kepada-Kulah kembalimu, maka Ku beritahukan kepadamu apa yang kamu kerjakan. (Luqman: 14-15)

Marc bersyukur dipilih Allah

Marc bersyukur dipilih Allah

Susunan ZUARIDA MOHYIN


PENGHIJRAHAN akidah anak pasangan tentera Amerika Syarikat (AS) ini berbeza daripada kebiasaan kebanyakan mualaf kulit putih di sana, yang memiliki latar belakang fahaman liberal dan bersikap terbuka.

Ini kerana Marc Springer dibesarkan dalam suasana yang penuh dengan peraturan dan disiplin sementelah ibu bapanya bertugas sebagai tentera. Kerjaya ketenteraan turut mempengaruhi pandangan dan perwatakan bapanya dan paling ketara, bersifat perkauman.

Marc turut terkena tempias sifat negatif bapanya itu sehinggalah usianya mencecah 24 tahun. Malah katanya, telinganya sudah lali dengan leteran dan tempelakan bapanya terhadap bangsa Arab, masyarakat Islam dan tidak kurang juga menghentam agama, cara hidup dan bangsa tersebut.

Bukan itu sahaja, kehidupan kanak-kanak yang dilalui Marc cukup rumit dan penuh dengan tekanan. Apa tidaknya, perangai kaki botol bapa menjadi satu bentuk deraan fizikal dan menimbulkan ketakutan kepada dia sekeluarga.

Lantaran itu tidak hairanlah Marc mencari ketenangan di luar rumah bagi menggantikan sebuah keluarga yang ideal yang menjadi idaman setiap manusia. Masalahnya, orang yang dicari sebagai pengganti itu semuanya yang teruk akhlak dan latar belakang mereka.

"Saya mula terlibat dengan kumpulan gengster dan boleh dikatakan saya sentiasa mengepalai gerakan bersifat perkauman ini. Malah nama saya memang digeruni penduduk di sekitar pekan kecil di mana saya dibesarkan itu.

"Biarpun menjalani kehidupan liar, jauh di sudut hati kecil saya tetap menyedari apa yang dilakukan itu adalah salah dan tidak adil. Saya masih ingat pertanyaan pedas seorang teman sekolah berbangsa Mexico ketika berusia 16 tahun: "Mengapa engkau bergaul dengan orang-orang yang tidak senonoh sebegitu, sedangkan engkau lebih bagus daripada mereka?"

"Saya mengakuinya tetapi alasan berkelakuan sedemikian ialah kerana kecewa dan benci dengan sikap tidak bertanggungjawab bapa terhadap kami sekeluarga," katanya dan dari situlah perasaan perkauman dan kebencian bermula.

Situasi di rumah menjadi semakin meruncing, menyebabkan dia telah dihalau keluar pada usia 23 tahun. Namun ada hikmah di sebalik setiap kejadian itu.

Marc akui saat menjalani kehidupan di luar itulah menjadi titik tolak kepada perubahan akidahnya. Ini kerana dia bebas daripada kongkongan bapa.

Bagaimanapun untuk sampai kepada kebenaran yang hakiki, Marc masih dengan tabiat buruk menonggak arak, mengambil dadah dan melampaui undang-undang.

Di sebalik kegelapan itu, satu pengalaman baru yang dilalui Marc ialah dia mula dapat melihat situasi sebenar dirinya yang boleh membawa kepada kehancuran.

Malah Marc mula bermonolog segala macam berkaitan kehidupan dan pegangan agamanya. Sejak itu dia mula mengambil pendirian untuk menilai semula kehidupannya itu.

"Saya mempunyai seorang teman wanita yang kemudiannya saya kahwini. Kami sama-sama terlibat dalam kumpulan gangster.

"Penglibatan serius dalam aktiviti tidak sihat itu menimbulkan kebimbangan kepada saya sekiranya ia turut menyeret teman wanita saya ke kancah yang jauh lebih teruk," katanya.

Lantaran itu Marc mula membeli pelbagai bahan bacaan yang diharap dapat mengubah dan menyedarkan diri ini agar menjalani kehidupan lebih bermakna dan berfaedah.

Mini perpustakaan

Tabiat baru ini akhirnya terbina sebuah mini perpustakaan peribadi yang mengandungi beribu naskhah buku.

"Pada masa yang sama, kemunculan gerakan Intifada di Palestin menambahkan lagi kemarahan bapa, apatah lagi sikap antinya terhadap orang bukan berkulit putih termasuk bangsa Yahudi.

"Walau bagaimanapun, dia rela menyokong Israel kerana bencinya kepada orang Arab memang membuak-buak," kata Marc keadaan itu menyebabkan dia berhasrat ke Asia Barat untuk mendapat gambaran yang lebih jelas.

Sejak itu Marc mula membaca bahan bacaan umum mengenai sejarah, politik di Asia Barat. Lama-kelamaan beliau semakin keliru kerana langsung tidak mengetahui tentang sejarah agama negara tersebut. Ditambah pula benih kebencian kepada Islam telah tersemai sejak kecil lagi oleh ayah, tinggal di kawasan di mana sukar ditemui komuniti Muslim.

Pun begitu, ia tidak menghalang minatnya untuk menggali segala maklumat berkaitan Islam. Dengan menggunakan kecanggihan teknologi maklumat seperti menerusi Internet dan media cetak, Marc akhirnya memperoleh maklumat asas tentang sejarah dan agama Islam.

Perpindahan kerja isteri ke England sekali lagi membawa perubahan besar dalam kehidupan Marc, sungguhpun pada peringkat awal minatnya beralih kepada sejarah di Eropah yang cukup panjang dan menarik serta berpeluang mengembara ke seluruh Eropah.

Namun minat mengkaji tentang sejarah Asia Barat tetap mendapat perhatian. Lagi pula, kewujudan komuniti Muslim di Eropah sudah lama bertapak dan stabil.

"Jadi saya mula mengkaji tentang kepercayaan, ideologi dan sejarah Islam. Malah saya juga sudah berjinak-jinak dengan pembacaan al-Quran.

"Pada masa sama, pelbagai persoalan muncul seperti benarkah Tuhan itu ada anak. Menerusi pembacaan, saya dapati kepercayaan ini berasal daripada sumber agama pagan.

"Rupa-rupanya Islam ada jawapan terhadap konsep triniti, siapa itu Nabi Isa dan banyak lagi. Saat itulah fokus dan isu utama saya adalah untuk melaksanakan Islam di dalam kehidupan saya," jelas beliau.

Sayangnya, kata Marc, perubahan yang dibuat itu menyebabkan perkahwinannya tidak kekal lama. Beliau meninggalkan England bersama seorang pemuda dari Lubnan yang ditemui di London dan mengucap dua kalimah syahadah di sebuah masjid di situ.

"Meninggalkan England merupakan sesuatu yang sukar diterima kerana beranggapan sukar untuk mendalami agama yang baru dianuti itu. Tetapi sebenarnya ada hikmah yang Allah sediakan pada setiap yang Dia takdirkan ke atas hamba-Nya," katanya.

Marc memperoleh pekerjaan di salah sebuah agensi kerajaan AS di Alaska. Berada di situ memberinya peluang membuat kajian dan pembacaan untuk mendalami agama Islam.

Malah perjalanannya atas urusan perniagaan di Washington DC memberi peluang kepada Marc bergaul dengan komuniti Islam di situ. Pada saat itu hatinya mula terdetik untuk sekali lagi mendirikan rumah tangga selepas beberapa tahun hidup menduda.

Keinginan itu terpaksa dipendamkan dengan anggapan bahawa komuniti Islam memandang serong mualaf yang berkulit putih sepertinya, apa lagi dengan tatoo penuh di badan yang ditoreh pada zaman jahil dahulu.

"Bagaimanapun seorang teman saya memberitahu bahawa dia mengenali seorang wanita yang berhasrat serupa. Setelah persetujuan bertukar nombor telefon diperoleh, saya terus menghubunginya.

"Persahabatan kami menjadi semakin akrab sejak hari itu. Setiap hari kami berhubung melalui telefon mahupun emel. Saya mula yakin bahawa kami adalah pasangan yang serasi dan mula menaruh hati. Pada bulan Ramadan, saya mengunjungi keluarganya," kata Marc pada pertemuan pertama itulah dia sudah diterima oleh keluarga besar wanita itu.

Sekembalinya Marc ke Washington DC, mereka diijab kabul di hadapan keluarga dan teman-teman. Seperti pasangan pengantin lain, Marc dan isterinya, seorang wanita Arab Saudi sebaik sah bergelar suami isteri turut meraikan bulan madu mereka.

Sungguhpun ada yang beranggapan tiada keajaiban di dunia sekarang ini tetapi kata Marc, kisahnya menepis salah tanggapan ini.

Isteri mahu bercerai selepas tiga bulan berkahwin

Isteri mahu bercerai selepas tiga bulan berkahwin


SAYA dan suami baru saja melangsungkan perkahwinan selama tiga bulan. Bagaimanapun, saya berasa sudah tawar hati dengan suami. Perkahwinan kami juga dibuat atas pilihan keluarga. Suami saya seorang yang bertanggungjawab. Bagaimanapun saya memang tidak boleh menerima suami dan tidak ada hati terhadap beliau. Saya cuba untuk menyayangi beliau, namun gagal. Saya rasa berdosa jika terus hidup dengan beliau. Suami menyuruh saya bersabar kerana perkahwinan baru mencecah tiga bulan. Saya juga pernah memohon untuk bercerai dengannya, namun beliau tidak bersetuju. Malah, beliau malu kerana perkahwinan masih baru dan sudah banyak wang digunakan untuk majlis perkahwinan. Bagaimana cara untuk saya bercerai? Saya sanggup membayar segala ganti rugi. Adakah Mahkamah Syariah boleh memutuskan ganti rugi kepada beliau? Jika boleh bagaimana caranya? Jika tidak, adakah cara lain untuk saya bercerai dengannya? Saya sanggup menanggung segala kos. Saya buntu.

Aini,

Kuala Selangor

Puan, dalam hal ini perlu diingat bahawa kuasa talak terletak di tangan suami. Jika suami tidak bersetuju untuk bercerai, maka ia memberikan gambaran bahawa puan tidak akan diceraikan.

Mahkamah tidak mempunyai kuasa memaksa suami melafazkan cerai terhadap puan kerana ia kuasa mutlak suami. Jika melihat dari sudut perceraian secara fasakh atau taklik pula, saya percaya syarat asas perceraian secara fasakh atau taklik tidak dapat dipenuhi kerana perkahwinan puan masih baru, tambahan pula puan turut menyatakan suami seorang yang bertanggungjawab.

Secara dasarnya, Mahkamah Syariah tidak ada kuasa menganugerahkan bayaran ganti rugi ke atas pihak puan atas faktor dinyatakan walaupun puan sanggup membayar ganti rugi berdasarkan kos kahwin dikeluarkan suami.

Jika puan masih berhasrat meneruskan perceraian dengan suami, boleh cuba mendapatkan persetujuan suami untuk perceraian secara tebus talak. Tebus talak bermaksud perceraian dibuat dengan bayaran oleh pihak isteri kepada suami untuk menebus diri beliau.

Perceraian secara tebus talak dibenarkan syarak dan Undang-Undang Keluarga Islam di Malaysia. Seksyen 49 Enakmen Undang-undang Keluarga Islam Selangor memperuntukkan: “Jika suami tidak bersetuju menjatuhkan talak dengan kerelaannya sendiri, tetapi pihak itu bersetuju bercerai dengan cara penebusan atau cerai tebus talak, mahkamah hendaklah, selepas jumlah bayaran tebus talak dipersetujui oleh pihak-pihak itu, mengarahkan suami itu melafazkan perceraian dengan cara penebusan, dan perceraian itu adalah ba-in-sughra atau tak boleh dirujukkan.”

Firman Allah dalam surah al-Baqarah bermaksud: “Maka tidaklah mereka berdosa mengenai bayaran (tebus talak) yang diberikan oleh isteri untuk menebus dirinya.”

Cerai tebus talak (khuluk) dibenarkan bagi isteri yang tidak mempunyai sebab mendapatkan perceraian secara fasakh atau taklik atau apa-apa alasan untuk membubarkan perkahwinan. Ia juga bertujuan membenarkan isteri menebus dirinya untuk tujuan perceraian.

Cerai tebus talak bagaimanapun berdasarkan persetujuan bersama, suami hendaklah bersetuju bercerai secara tebus talak dan barulah mahkamah boleh membenarkan perceraian secara tebus talak itu.

Dari segi kadar bayaran tebus talak pula, bayaran haruslah dipersetujui kedua-dua pihak. Jika tiada persetujuan diperoleh dari kedua-dua pihak, kadar bayaran akan ditentukan mahkamah berdasarkan beberapa faktor dan kriteria.



Jawapan disediakan Setiausaha Agung Persatuan Peguam Syarie Malaysia, Roshdan Sujak Rafie

Akhlak remaja penanda aras pembangunan bangsa, negara

Akhlak remaja penanda aras pembangunan bangsa, negara

Oleh Prof Madya Dr Engku Ahmad Zaki Engku Alwi

ISU gejala sosial sudah sering dibahaskan cendekiawan dulu dan mereka secara umumnya berpendapat ia satu fakta sosial yang menyerlahkan warna, rupa, bentuk dan jati diri masyarakat itu dengan sendirinya.

Selain itu, ia juga dianggap sebagai sifat yang mewakili atau contoh untuk memahami keadaan masyarakat yang berada suatu masa tertentu. Hakikatnya, sejarah penularan gejala sosial sudah melewati setiap ruang dan waktu setiap zaman.

Dalam era globalisasi dan dunia tanpa sempadan kini, gejala sosial semakin berleluasa dalam masyarakat negara apabila semakin banyaknya kes dilaporkan akhbar arus perdana dewasa ini.

Lebih-lebih lagi, kemajuan dan kesejahteraan sesebuah negara banyak bergantung kepada kestabilan institusi masyarakat yang tidak terencat dengan masalah atau krisis sosial. Oleh itu, permasalahan sosial yang semakin meruncing sewajarnya menjadi topik utama pihak berwajib dalam merencana tindakan segera dan susulan bagi mengatasi gejala itu.

Dalam konteks pengajian ilmu sosiologi, isu sosial bolehlah ditakrifkan sebagai persoalan atau perkara menjadi bahan perbincangan orang ramai. Di samping itu, ia juga mengenai fenomena masyarakat bermasalah yang timbul daripada masyarakat atau sesuatu yang menimpa masyarakat suatu masa dan tempat.

Namun, sebahagian besar masyarakat negara ini sudah membataskan atau menyempitkan pengertian dan skop gejala sosial. Apabila disebut gejala sosial atau masalah sosial, maka ia secara langsung membabitkan golongan remaja.

Padahal, gejala sosial dari sudut konsepnya adalah ungkapan yang luas maknanya sama ada dipandang dari segi makro mahupun mikro. Yang bersifat makro seperti kemiskinan, rasuah, perkauman, penindasan pekerja dan pemusnahan alam sekitar.

Sementara yang bersifat mikro seperti bunuh diri, salah guna dadah, buang bayi, bohsia, lepak, persundalan, pecah amanah, pecah rumah, perceraian, keganasan rumah tangga dan penderaan anak.

Selain itu, skop gejala sosial dari sudut empirikal bukan hanya membabitkan remaja atau muda mudi saja. Malah, ia juga turut membabitkan semua lapisan manusia sama ada secara berkelompok atau individu tanpa mengambil kira had umur, jantina, kelas, taraf, kaum dan kasta.

Ringkasnya, konsep gejala sosial berkait rapat dengan faktor perbezaan sosial, wujudnya jurang atau jarak komunikasi sosial dan keadaan masyarakat yang bercelaru atau tidak terurus. Namun, semua faktor itu berupaya memberi impak negatif secara langsung kepada pembinaan insan dan pembangunan ummah dalam sesebuah negara.

Berdasarkan fenomena gejala sosial yang berlaku secara meluas dewasa ini, dapatlah disimpulkan antara punca menyebabkan indeks gejala sosial semakin melonjak adalah disebabkan institusi keluarga yang pincang, cetek pendidikan agama, pembangunan tidak seimbang, pengaruh media massa dan rakan sebaya.

Pengaruh ibu bapa penting dalam mendidik dan mengasuh anak mengenal erti kehidupan penuh mencabar. Namun, fenomena ibu bapa bekerja sepanjang hari sedikit sebanyak menyebabkan wujudnya perubahan sosial.

Kebanyakan ibu bapa terlalu mementingkan pekerjaan, mengejar kekayaan dan menimbunkan harta daripada memberikan perhatian sewajarnya kepada anak menyebabkan mereka rasa terbiar tanpa kasih sayang serta penjagaan sempurna.

Akibatnya, mereka mula mencari alternatif dengan bercampur rakan sebaya yang bermasalah dan akhirnya menimbulkan gejala sosial di kalangan anak.

Pendidikan agama penting dalam membentuk sifat mulia dan moral terpuji dalam lingkungan masyarakat umum. Tanpa didikan agama, manusia seolah-olah tidak memiliki matlamat hidup yang jelas dan tidak berasa takut untuk melakukan sesuatu perkara biarpun bercanggah dengan agama.

Dalam satu segi lain, dasar pendidikan negara yang lebih cenderung kepada pendidikan sains dan teknologi sesuai dengan peredaran zaman tanpa memberi penekanan kepada pendidikan agama sebagai perisai konkrit untuk berdepan dengan cabaran semasa. Tanpa pendidikan agama, pelajar tidak mampu mengharungi gelombang hidup.

Faktor pembangunan tidak seimbang dilaksanakan kerajaan juga dikenal pasti antara punca mencetuskan gejala tidak sihat ini. Biarpun pada hakikatnya, pembangunan negara sudah mencapai kemajuan pesat dalam pelbagai aspek kehidupan, namun ia tidak menjamin kebahagiaan dan kesejahteraan hidup.

Perkembangan teknologi semakin canggih sehingga segala maklumat tersebar di seluruh dunia dapat diperoleh dan disebarkan tanpa sempadan dalam masa yang singkat. Tanpa pegangan kukuh, manusia akan menjadi lemas ditenggelami banjir budaya besar yang dominan ini.

Rakan sebaya mempunyai pengaruh yang banyak terhadap sebarang tindakan dan perlakuan anak muda kerana mereka menghabiskan lebih banyak masa bersama rakan berbanding dengan ibu bapa.

Rakan sebaya mendedahkan mereka kepada dunia baru lagi asing dan akhirnya mengubah sedikit demi sedikit perkembangan sosial serta psikologinya.

Remaja adalah aset penting kepada kelangsungan pembangunan bangsa dan negara. Jika baik remaja, maka baik dan majulah negara. Sebaliknya, jika buruk akhlak remaja, maka akan punah dan hancurlah negara.

Oleh itu, isu gejala sosial anak muda sewajarnya diberi perhatian serius dan menuntut perhatian serta rasa tanggungjawab semua pihak bermula ibu bapa, guru, masyarakat dan seterusnya pihak kerajaan dalam menangani krisis sosial yang semakin meruncing ini.

Justeru, agenda drastik dan susulan hendaklah disusun dengan lebih berkesan dan menyeluruh dalam usaha pihak kerajaan menjana kembali kekuatan bangsa serta keutuhan ummah.

Malapetaka menimpa ummah jika kemungkaran berleluasa

Malapetaka menimpa ummah jika kemungkaran berleluasa


SALIM mendengar Abu Hurairah menyatakan bahawa Nabi SAW bersabda yang bermaksud: “Nanti akan dilenyapkan ilmu pengetahuan, akan bermaharajalela perzinaan dan kejahatan serta banyak haraj. Seorang sahabat bertanya: Apakah haraj itu ya Rasulullah? Jawab Baginda: Begini! (Nabi memberi syarat dengan tangan beliau seolah-olah menggambarkan terjadinya suatu pembunuhan.” (Hadis riwayat al-Bukhari)

Dalam arus pembangunan dan kemajuan yang pesat dewasa ini, umat Islam menghadapi krisis kebejatan moral yang membimbangkan. Ramai orang seolah-olah sudah lupa pada akhirat. Pelaku kejahatan bukan daripada kalangan dewasa saja, namun anak belum dewasa, ibu, bahkan orang sudah lanjut umur juga terbabit.

Perkara seperti ini perlu diberi perhatian serius umat Islam kerana Allah akan menimpakan bala dan laknat yang dahsyat disebabkan maksiat dilakukannya kerana ia akan menimpa seluruh manusia.

Apa yang dinyatakan Rasul SAW dalam hadis Baginda sudah pun berlaku dalam realiti kehidupan kita hari ini. Ilmu sudah diangkat atau disisihkan. Ilmu yang dimaksudkan ialah ilmu agama atau ilmu syarak yang boleh memandu umat Islam kepada kebenaran, ilmu yang boleh menyelamatkan mereka daripada azab api neraka pada hari akhirat kelak. Ulama yang takut kepada Allah, memuliakan sifat zuhud juga semakin berkurangan.

Oleh itu, bagi menghadapi situasi akhir zaman ini, umat Islam perlu berhati-hati supaya tidak terjatuh dalam kemungkaran. Benteng pertahanan akidah perlu diperkuat dan diperkemaskan supaya tidak mudah terpedaya.

Di samping itu, konsep amar makruf nahi mungkar harus diterapkan. Begitu juga konsep untuk saling mengingatkan dalam kebaikan dan kebenaran.

Daripada Ummul Mukminin Zainab binti Jahsy (isteri Rasulullah SAW), beliau berkata: “(Pada suatu hari) Rasulullah SAW masuk ke dalam rumahnya dengan keadaan cemas sambil bersabda: La ilaaha illallah, celaka (binasa) bagi bangsa Arab dari kejahatan (malapetaka) yang sudah hampir menimpa mereka. Pada hari ini sudah terbuka dari dinding Ya'juj dan Ma'juj seperti ini, dan Baginda menemukan hujung jari dan hujung jari yang sebelahnya (jari telunjuk) yang dengan itu mengisyaratkan seperti bulatan. Saya (Zainab binti Jahsy) lalu bertanya: Ya Rasulullah! Apakah kami akan binasa sedangkan di kalangan kami masih ada orang yang salih? Lalu Nabi SAW bersabda: Ya, jikalau kejahatan sudah terlalu banyak.” (Bukhari dan Muslim)

Hadis itu menerangkan bahawa apabila ada di suatu tempat atau negeri sudah terlampau banyak kejahatan, kemungkaran dan kefasikan, maka kebinasaan akan menimpa semua orang yang berada di tempat itu.

Tidak hanya kepada orang jahat saja, tetapi orang yang salih juga akan dibinasakan meskipun masing-masing pada hari kiamat akan diperhitungkan mengikut amalan dilakukan. Oleh itu, segala macam kemungkaran dan kefasikan hendaklah segera dibasmi, maksiat hendaklah segera dimusnahkan, supaya tidak terjadi malapetaka yang bukan saja akan menimpa orang melakukan kemungkaran dan kejahatan, tetapi juga semua penduduk di tempat itu.


Sumber: Jabatan Kemajuan Islam Malaysia

Manusia rugi jika umur panjang tidak dimanfaat

Manusia rugi jika umur panjang tidak dimanfaat
Nik Salida Suhaila Nik Salleh

NIKMAT kehidupan yang dikurniakan adalah gambaran bahawa Allah amat mengasihi dan menyayangi hamba-Nya. Kesusahan hilang dengan kesenangan, kejahilan lenyap dengan pengetahuan, kesakitan terhapus dengan kesihatan dan kegelapan berganti gemerlapan.

Terlalu banyak nikmat dilimpahkan kepada isi dunia, tinggal lagi kita memanfaatkan setiap satunya dengan harapan untuk mendapat keberkatan daripada-Nya. Ada manusia cuba menghitung nikmat, membandingkannya dengan kesusahan hidup dihadapi, lalu ternyata kemewahan Allah kurniakan tidak terkira dengan jari.

Nikmat melihat, mendengar, merasa, berfikir malah berkongsi kehidupan dengan penuh kasih sayang sesama makhluk Allah lainnya tidak akan diperoleh jika tiada kuasa yang menganugerahkan. Tentulah kita tidak boleh menyesali kepayahan dan kesukaran hidup di dunia, malah anggaplah ada hikmah menanti sementara iman diuji, tetapi berusahalah untuk mencari kesenangan.

Firman Allah yang bermaksud: “Dan jika kamu menghitung nikmat Allah yang dilimpahkan-Nya kepada kamu, tiadalah kamu akan dapat menghitungnya satu persatu. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani.” (Surah An-Nahl, ayat 18)

Ada kala kita tidak sedar apa yang dimiliki hari ini adalah nikmat bukannya sedia ada untuk setiap manusia kerana ada yang tidak dapat merasainya. Sebab itulah kita tidak harus lupa mensyukuri kemurahan hati Allah menganugerahkan kehidupan lengkap buat makhluk-Nya, cuma ada kemudahan yang Allah sediakan tidak dapat dimanfaatkan akibat sikap manusia tidak tahu menghargai nikmat.

Sikap manusia yang mudah lalai dan lupa juga menyebabkan nikmat dikurniakan tidak memberi apa-apa faedah kepada manusia sendiri. Usia yang panjang sepatutnya diisi dengan kebajikan dan faedah kepada diri sendiri serta orang lain tetapi ada pula menghabiskan kehidupan dari awal hingga saki bakinya dengan judi dan zina.

Tidak pula terkilan dengan kezaliman serta kejahatan meragut dan merompak, bahkan ada kehidupan orang lain yang terkesan dengan kejahilan itu.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Tidak berganjak kedua-dua kaki seorang hamba pada hari kiamat sehingga ia disoal mengenai umurnya pada perkara apakah ia habiskan, dan ilmunya untuk apakah ia gunakan, dan harta bendanya dari manakah ia peroleh dan pada apakah ia belanjakan, dan juga tubuh badannya pada perkara apakah ia susutkan kemudaan dan kecergasannya.” (Hadis riwayat at-Tirmizi)

Adanya tenaga dan akal, gunalah untuk mencari rezeki halal. Apa salahnya berasa nikmat yang Allah berikan percuma untuk dilaburkan bagi mendapat nikmat lainnya. Buat orang yang berhati-hati menjaga amanah Allah, mereka tidak akan alpa dengan kemewahan dunia kerana mereka tahu semuanya adalah pinjaman saja.

Sebaliknya, mereka berusaha meningkatkan limpahan rahmat dan nikmat itu supaya nikmat Allah yang ada padanya dapat dikongsi dengan orang lain yang kurang berkemampuan, memanfaatkan nikmat yang Allah kurniakan kerana pelbagai sebab.

Allah berfirman yang bermaksud: “Dan ingatlah bahawa kehidupan dunia ini meliputi segala kesenangan dan kemewahan, jika dinilaikan dengan kehidupan akhirat tidak lain hanyalah ibarat hiburan dan permainan: Dan sesungguhnya negeri akhirat itu ialah kehidupan yang sebenar-benarnya, kalaulah mereka mengetahui hakikat ini tentulah mereka tidak akan melupakan hari akhirat.” (Surah al-Ankabut, ayat 64)

Orang yang tidak melupakan hari akhirat walaupun dunia ini menjanjikan seribu kemewahan adalah orang yang tidak membazirkan nikmat Allah dengan keangkuhannya sebagai manusia. Memusnahkan imbangan alam, mengotorkan sumber air, membiarkan tanah tanpa tanaman dan menzalimi sesama makhluk Allah lainnya untuk nikmat sementara adalah petanda orang yang tidak mengetahui hakikat kurniaan nikmat dunia untuk menuju kehidupan akhirat yang lebih senang dan mewah.

Sambutan ulang tahun kelahiran saban tahun diraikan haruslah dijadikan kayu pengukur sama ada nikmat usia dikurniakan benar-benar kita hargai. Antaranya, jantung yang masih berdegup, adakah kita terus menjadi hamba yang taat atau ingkar, adakah kita menjaga hubungan sesama insan dengan baik atau kita menyusahkan orang lain, adakah kita banyak memanfaatkan kurniaan Allah atau kita membinasakannya dan adakah kita berbaloi diizinkan terus bernafas?

Daripada Abdul Rahman bin Abi Bakrah daripada ayahnya, seorang lelaki berkata: “Wahai Rasulullah! Siapakah sebaik-baik manusia? Berkata Rasulullah: Sebaik-baik manusia ialah orang yang dipanjangkan umurnya dan umur itu dipergunakan untuk berbuat kebaikan. Berkata lelaki itu lagi: Siapakah sejahat-jahat manusia? Rasulullah berkata: Sejahat-jahat manusia ialah orang yang dipanjangkan umurnya tetapi digunakannya untuk berbuat kejahatan.” (Hadis riwayat at-Tirmizi)

Usia yang panjang adalah satu nikmat tidak ternilai, dengannya kita terus dapat beribadat, merasai kehidupan, berkongsi kebahagiaan dan merencana masa depan. Jika nikmat usia diambil semula pemiliknya, maka kita tiada peluang untuk terus menjadi hamba yang taat dan bersyukur.

Sebab itulah jika kita beringat bahawa setiap yang bermula itu ada akhirnya, maka usia adalah satu peringatan sangat bermakna. Firman Allah yang bermaksud: “Dan bagi tiap-tiap umat ada tempoh yang sudah ditetapkan, maka apabila datang tempohnya, tidak dapat dikemudiankan walau sesaat pun dan tidak dapat pula mereka didahulukan.” (Surah al-‘Araaf, ayat 34)

Justeru, jika kita mengerti bahawa nikmat Allah yang satu ini tidak boleh dirayu jika Allah menghendakinya semula, apalah daya kita. Sedangkan bertahun-tahun lamanya Dia berikan kita peluang dan ruang untuk memanfaatkannya demi kehidupan lebih abadi.

Janji kosong juga tidak mampu menukar qada’ dan qadar-Nya, dan kita sepatutnya tersedar dari awal dan tahu bahawa kematian adalah pengakhirnya. Sedang pintu taubat sentiasa terbuka, janganlah kita longlai usaha untuk menjadi insan.

Firman Allah yang bermaksud: “Dan mereka menjerit-jerit di dalam neraka itu sambil merayu: Wahai Tuhan kami, keluarkanlah kami dari azab ini, kami akan mengerjakan amal soleh yang lain dari apa yang kami pernah kerjakan. Lalu Allah menempelak mereka, bukankah Kami sudah melanjutkan umur kamu dan memberikan masa yang cukup untuk berfikir dan beringat padanya oleh sesiapa yang suka berfikir dan beringat? Dan kamu pula sudah didatangi oleh Rasul Kami yang memberi amaran. Oleh itu, rasalah azab seksa kerana orang yang zalim tidak akan beroleh sesiapa pun yang dapat memberikan pertolongan.” (Surah Faathir, ayat 37)

Penulis ialah Pensyarah Kanan Fakulti Syariah dan Undang-undang Universiti Sains Islam Malaysia (Usim)