Monday, November 12, 2007

Sabah catat 820 bakal haji tahun ini

Oleh ARSHAD HUSSIN

UMAT Islam yang ingin menunaikan fardu haji disaran mendaftar lebih awal hanya dengan simpanan asas RM1,300 bagi mendapatkan keutamaan kuota haji.

Menteri di Jabatan Ketua Menteri Sabah, Datuk Nasir Tun Sakaran, menjelaskan Tabung Haji telah pun memperkenalkan sistem pendaftaran haji terbuka yang memberi peluang kepada mereka yang mendaftar untuk diberikan keutamaan menunaikan ibadat haji.

Sehubungan itu, beliau menyeru semua Jawatankuasa Masjid dan Kariah di negeri Sabah serta jabatan agama peringkat negeri dan persekutuan melalui kerjasama pihak Tabung Haji memainkan peranan masing-masing. Mereka perlu menerangkan aspek pendidikan dan pembelajaran mengenai ibadat haji kepada umat Islam bermula dari peringkat awal khususnya di kalangan generasi muda Islam mengenai penghayatan ibadat haji.

Katanya, jika dihayati dengan lebih terperinci hikmah haji itu merangkumi aspek ekonomi, kemasyarakatan, kesihatan dan agama.

Tambahnya, ibadah haji menggalakkan umat Islam berusaha meningkatkan hasil pendapatan memperoleh sumber kewangan yang mencukupi untuk menunaikan haji, sekali gus menjana ekonomi diri, keluarga dan masyarakat.

Selain itu katanya, ibadat haji mendidik bakal haji hidup bermasyarakat berorientasikan konsep berjemaah, musyawarah dan memerlukan pengorbanan diri dan harta.

“ Haruslah diingat ibadat haji adalah ibadat yang memerlukan kekuatan diri dari segi mental dan fizikal untuk menunaikan Rukun Islam kelima itu dengan lebih selesa dan lancar,” katanya.

Nasir yang juga Menteri yang bertanggungjawab mengenai hal ehwal agama Islam di Sabah menasihatkan bakal-bakal haji yang terpilih hendaklah bersyukur dengan memanfaatkan sebaik mungkin rezeki yang dianugerahkan sebagai tetamu Allah. Ia melalui pelaksanaan ibadah haji dan umrah dengan sempurna serta bersungguh-sungguh semata-mata ikhlas kerana-Nya.

Beliau berkata demikian sempena merasmikan Kursus Perdana Haji bagi musim 1428H/2007M di Masjid Bandaraya Kota Kinabalu, Sabah.

Kursus Perdana Haji selama dua hari bermula 26 Oktober itu disertai lebih 500 bakal haji bagi kawasan Pantai Barat.

Hadir sama sempena majlis itu Pengarah Tabung Haji Sabah, Abu Bakar Yusoff, Timbalan Pengarah Tabung Haji, Rasali Ghani dan Imam Besar Masjid Bandaraya, Asli Abdul Karim.

Antara lain, Kursus Perdana Haji itu bertujuan mendedahkan semua bakal haji negeri itu dengan suasana yang bakal dihadapi sepanjang berada dan menunaikan ibadah haji di Tanah Suci Mekah al-Mukarramah.

Sebelum itu bakal-bakal haji itu telah mengikuti Kursus Haji Bersiri selama 16 siri dan juga kursus intensif selama dua hari.

Pada tahun ini bakal jemaah haji negeri Sabah yang terpilih seramai 820 orang termasuk 341 orang dari sekitar Kota Kinabalu, Pantai Barat Utara dan Pedalaman; 186 orang dari daerah Tawau; daerah Sandakan 90 orang; Semporna 62 orang; 87 orang dari daerah Lahad Datu; Wilayah Persekutuan Labuan seramai 33 orang dan Beaufort seramai 121 orang.

Kesemua bakal haji itu akan berangkat ke Tanah Suci dengan Penerbangan Malaysia (MAS) dari Kota Kinabalu terus ke Madinah bermula dengan penerbangan pertama dijangka pada 20 November 2007 (KT 30) dan penerbangan kedua berangkat pada 23 November 2007 (KT39).

Kesemua penerbangan dan keberangkatan bakal jemaah diatur dan diurus melalui Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu oleh Lembaga Tabung Haji Negeri Sabah.

No comments: