Monday, November 12, 2007

Elak jadikan ibadat haji aktiviti membeli-belah

Oleh FARABI SHEIKH SAID AL JABRI


Syed Omar Syed Mohamad Al Saggaf.

Ibadah haji merupakan ibadat yang diwajibkan kepada setiap Muslim sebagaimana yang telah difirmankan-Nya sebagai salah satu Rukun Islam. Ia perlu ditunaikan oleh setiap mukalaf berkemampuan dan memenuhi kriteria yang telah ditetapkan mengikut syariat.

Ia juga dilihat sebagai salah satu amalan yang membentuk perpaduan dan sarwajagat di kalangan umat Islam tanpa mengira warna kulit, ras, bangsa asalkan memegang kalimah Allah sebagai tuhan sekalian alam.

Bagaimanapun tuntutan dalam melaksanakan Rukun Islam kelima mungkin telah menjadi sebagai satu medan membeli-belah sehinggakan terpesong fokus utama mereka untuk mendapatkan haji yang mabrur.

Rektor Kolej Islam Teknologi Antarabangsa (KITAB) Pulau Pinang, Prof. Madya Syed Omar Syed Mohamad Al Saggaf ketika menerangkan konsep sebenar haji berkata, ia bergantung kepada niat seseorang sama ada fokus untuk haji atau membeli-belah.

“Pertama sekali untuk melakukan apa sahaja ibadah atau urusan dalam sudut pandangan Islam ialah niat. Oleh itu untuk menunaikan haji bergantung pada niat dan tujuan pergi ke Mekah.

“Adakah untuk menunaikan ibadat haji kerana Allah s.w.t atau untuk tujuan lain seperti membeli-belah?” katanya kepada Mega, baru-baru ini.

Syed Omar menambah, mana-mana ibadat termasuk haji yang dilaksanakan akan diterima dan diampunkan dosa jika ia diniatkan hanya kepada Allah. Sekiranya untuk tujuan lain maka ibadahnya tidak sempurna.

Bagaimanapun, katanya, fenomena itu hanya melibatkan segelintir jemaah yang tidak memahami konsep ibadah haji menyebabkan perkara tersebut diabaikan.

“Oleh itu mungkin ada dii kalangan jemaah haji kita bukan tidak memahami konsep haji bahkan tidak memahami konsep ibadah, iaitu memperhambakan diri kepada Allah dan kesempurnaan amal ibadah itulah akan membentuk insan yang bertakwa.

“Konsep ibadah adalah sangat rapat hubungannya dengan konsep ketakwaan, konsep manusia diciptakan dan konsep mensyukuri nikmat kejadian manusia,” ujarnya.

Ditanya sama ada umat Islam kini hilang ketelitian dalam melakukan ibadah termasuklah ibadah haji, Syed Omar berkata, konsep ibadah ini memerlukan ketelitian dalam pelbagai aspek.

Beliau memberi contoh ibadah haji yang menyingkap sejarah mengambil pengajaran, iktibar dan contoh daripada Abu al Anbiya’ (bapa para nabi) iaitu Nabi Ibrahim a.s. yang memulakan ibadah haji untuk menegakkan syiar tauhid dengan hati yang tulus ikhlas.

Istislam

“Islam ialah istislam iaitu menyerah diri kepada Allah s.w.t. Setelah berikrar dengan lidah iaitu mengucap dua kalimah syahadah kemudian dibuktikan dengan percaya serta tunduk dan patuh kepada semua perintah Allah sama ada berbentuk suruhan atau larangan.

“Kepatuhan dan ketaatan itu bukan sahaja di dalam perkara ibadah tertentu seperti sembahyang, puasa, zakat dan haji tetapi meliputi semua perkara dalam urusan kehidupan,” kata beliau.

Merungkai persoalan sama ada tumpuan haji semata-mata hanyalah ibadah tanpa berbelanja, beliau menolak andaian tersebut.

Ini kerana, walaupun jemaah menunaikan haji, tidak bermakna mereka langsung tidak boleh membeli-belah. Cuma jangan melampau hingga terhutang atau membazir atau sehingga lupa bahawa ke Mekah bertujuan membeli-belah bukan untuk beribadat atau menganggap bahawa wajib bawa pulang barangan untuk hadiah.

“Anggapan wajib adalah salah kerana tidak diwajibkan oleh Allah dan jika hendak membeli-belah jangan melanggar apa yang dilarang oleh Allah s.w.t.

“Oleh itu, jika mampu dan ada kelebihan rezeki yang dikurniakan oleh Allah maka boleh berbelanja tetapi berhati-hatilah semasa berbelanja,” tambahnya.

Islam menganjurkan berbelanja mengikut keperluan dengan tidak berlebihan dengan kata lain bersederhana dalam berbelanja.

Ini kerana manusia amat berbeza dengan makhluk-makhluk yang lain. Manusia mempunyai akal yang menjadikannya mulia dan dipertanggungjawabkan sebagai pemimpin di atas muka bumi.

Dengan akal yang dimiliki manusia dapat mengawal keinginan diri sendiri supaya tidak berlebihan dalam berbelanja. Pembaziran adalah suatu perkara yang dilarang oleh Islam sebagaimana firman Allah s.w.t dalam surah al-Isra’ ayat 26–27, maksudnya: Dan berikanlah kepada kerabatmu, dan orang miskin serta orang musafir akan haknya masing-masing, dan janganlah engkau membelanjakan hartamu dengan boros yang melampau. Sesungguhnya orang- orang yang boros itu adalah saudara- saudara syaitan, sedangkan syaitan itu pula adalah makhluk yang sangat kufur kepada tuhannya.

Syed Omar juga mengulas tentang kesederhanaan dalam mengekang nafsu berbelanja yang mana kesederhanaan dalam berbelanja termasuk mengawal nafsu supaya mengekang keinginan untuk memiliki sesuatu yang tidak manfaat.

Dengan cara tersebut, perbelanjaan dapat dijimatkan dan dapat dibelanjakan ke arah yang lebih mendatangkan manfaat.

Ia juga dilihat sebagai asas menjadikan perjalanan hidup lebih teratur dan dapat membantu seseorang apabila terjadi sesuatu kecemasan dan memerlukan kewangan kerana masih ada wang simpanan.

Ditanya mengenai isu berbelanja di Tanah Suci lebih berkat berbanding tempat-tempat lain, beliau menolak dakwaan tersebut.

Katanya, pandangan tersebut haruslah diubah kerana ia boleh menjadikan akidah umat Islam terpesong.

“Sebenarnya tiada barangan yang ada di tanah suci mendatangkan barakah. Semua barangan di sana diimport dari pelbagai negara untuk dijual kepada jemaah haji.

“Sekiranya ada barangan yang mendatangkan barakah, tentu diwaridkan oleh al-Quran atau sunah,” katanya.

Menumpukan perhatian

Pada masa yang sama, Syed Omar menasihatkan jemaah haji agar menumpukan perhatian kepada ibadah haji itu sendiri dan amalan tambahan yang warid seperti sembahyang atau tawaf di Masjidil Haram yang pahalanya berganda-ganda.

Beliau juga menasihatkan jemaah haji untuk berusaha mendapatkan haji mabrur iaitu haji yang tidak dicampuradukkan dengan dosa semasa mengerjakannya, iaitu tidak sekali-kali melakukan sama ada dosa besar atau dosa kecil.

“Oleh itu set minda jemaah haji hendaklah kearah itu. Untuk menukarkan set minda jemaah haji ke arah itu, tiada jalan lain melainkan memastikan bahawa mereka memahami betul betul konsep ibadah terutamanya ibadah haji itu sendiri, sebelum mereka mempelajari bagaimana mengerjakan haji.

“Ini kerana melakukan sesuatu ibadah tanpa memahami konsepnya maka amalan praktikalnya tiada membawa apa-apa manfaat,” jelas beliau.

No comments: