Monday, November 12, 2007

Demokrasi kita selari kehendak Islam

Oleh Mohd Ayop Abd Razid


AMALAN DEMOKRASI: Umno yang mengetuai pimpinan kerajaan menjalankan dasar selari dengan tuntutan Islam.

Usaha parti memerintah diterima rakan politik orang bukan Muslim

DALAM perkembangan kontemporari, persoalan yang wujud dan terus dibahaskan ialah apakah sistem demokrasi diamalkan di negara kita tidak bercanggah dengan konsep negara Islam. Persoalan kedua, apakah Malaysia sebuah negara Islam?

Umum mengetahui Malaysia mengamalkan sistem demokrasi berparlimen dan Raja Berperlembagaan. Dalam sistem ini, parti politik diizinkan bersaing (bertanding) dalam pilihan raya untuk membentuk kerajaan.


Memang dari segi pengertiannya, demokrasi menegaskan bahawa pemerintah mendapat kuasanya daripada manusia, bukan Tuhan. Namun, dalam konteks Malaysia, parti yang dipilih dan mengetuai kerajaan sejak merdeka adalah Umno, parti orang Melayu-Islam yang tidak melupakan kepentingan menegakkan syiar Islam di negara ini.

Sebahagian yang menentang sistem ini berhujah bahawa kemunculan parti politik untuk bertanding pada pilihan raya bagi meraih sokongan rakyat lebih banyak membawa kepada perpecahan umat.

Justeru, ia dilihat tidak selari dengan tujuan Islam iaitu mewujudkan solidariti umat. Namun, dilihat dari sudut lain pula, ia dapat diterima kerana sistem ini memberi suara kepada rakyat untuk memilih pemimpin mereka secara bebas dan terbuka.


Ia adalah kebebasan yang diberikan Islam. Di Kelantan, Parti Islam seMalaysia (Pas) dipilih oleh rakyat Kelantan untuk membentuk kerajaan negeri adalah juga melalui proses pilihan raya. Jika kita berhujah sistem ini kufur, maka ini bermakna Pas menghalal cara untuk mencapai matlamatnya.

Timbul pula persoalan, dalam proses pilihan raya calon yang diketengahkan mungkin terdiri di kalangan calon yang dianggap fasik. Dalam hal ini pendapat Imam Ghazali boleh dijadikan rujukan.

Iman Ghazali berpendapat apabila syarat yang diperlukan untuk kelayakan seseorang menjadi ketua (mengikut syarat Islam) tidak dapat dipenuhi dan kuasa itu dipegang oleh seorang yang mempunyai kekuatan (shaukah) walaupun ia fasik, maka pelantikannya dan pemerintahannya sah seperti sahnya pemerintahan orang yang zalim (bughat).

Persoalan mengenai sama ada Malaysia negara Islam atau sekular sudah lama dibincangkan. Perbincangan secara politik muncul disebabkan Pas menuduh Malaysia negara sekular. Pada September 2001, Mantan Perdana Menteir, Tun Dr Mahathir Mohamad membuat kenyataan menyatakan Malaysia adalah negara Islam.

Beberapa bulan lalu, kenyataan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak bahawa Malaysia adalah negara Islam disanggah oleh Setiausaha Agung MCA.

Apakah asas yang perlu ada bagi sebuah negara Islam? Ia perlu difahami supaya kita tidak menggambarkan negara Islam itu hanya melaksanakan hukuman hudud semata-mata atau bersifat autokratik.

Secara asasnya, negara Islam ditegakkan di atas empat prinsip penting iaitu Prinsip Syura, Prinsip Keadilan, Kebebasan dan Persamaan.

Prinsip syura (permesyuaratan) adalah berdasarkan firman Allah yang bermaksud: �Bermesyuaratlah dengan mereka dalam satu-satu urusan.� (Surah Ali-Imran, ayat 159)

Prinsip keadilan dalam ajaran Islam adalah untuk semua termasuk warga bukan Islam seperti sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: "Siapa yang menyakiti Dhimmi (bukan Muslim) akulah musuhnya."

Prinsip kebebasan juga menjadi asas dan amalan pemerintahan Islam yang diberikan kepada seluruh rakyat yang taat setia kepada negara sama ada dari golongan Muslim atau bukan Muslim.

Islam memberi kebebasan beragama, bercakap, memberi pendapat, memiliki harta, bergerak dan berhijrah. Namun, semua jenis kebebasan yang diberikan mestilah dalam lingkungan tanggungjawab yang tidak memudaratkan kepentingan awam dan negara.

Islam tidak membezakan manusia berdasarkan keturunan, warna kulit, bahasa dan kebudayaan. Justeru, dalam prinsip persamaan, Islam meletakkan setiap kaum adalah sama sebagai rakyat. Mereka adalah sama dalam hak, kebebasan dan tanggungjawab di hadapan undang-undang.

Jika diamati, keempat-empat prinsip itu memang diamal dan dilaksanakan di Malaysia. Prinsip kebebasan dan hak asasi manusia semuanya termaktub dalam Perlembagaan negara. Berdasarkan pandangan Abu Zahrah, maka Malaysia boleh dianggap sebuah negara Islam bukan saja dilihat dari segi majoriti penduduk Muslim, malah suasana keamanan yang wujud di negara ini.

Selain itu, kepemimpinan negara adalah jelas diterajui orang Melayu-Islam. Walaupun konsep perkongsian kuasa diamalkan, Umno masih menjadi kuasa politik dominan dalam pemerintahan.

Ahli dan pendokongnya adalah orang Melayu-Islam yang masih berpegang kuat kepada ajaran Islam. Umno turut memperjuangkan kedudukan Islam dan kedudukan orang Melayu tanpa mendiskriminasi orang bukan Islam.

Kerajaan pimpinan Umno sudah melahirkan banyak institusi Islam pada peringkat negeri dan Pusat. Kawalan makanan berdasarkan syariat Islam dilaksanakan dengan berkesan bagi memastikan umat Islam di negara ini mendapat makanan yang halal.

Sistem kewangan Islam juga diperluaskan operasinya. Pusat pengajian Islam terus berkembang dan proses Islamisasi dalam pelbagai bidang terus berjalan dengan pesatnya. Semua ini berperanan menegakkan syiar Islam.

Pembangunan Islam Hadhari yang menekankan 10 prinsip juga memenuhi tuntutan Islam. Usaha Umno ini tidak ditentang oleh rakan politiknya kerana ia juga memberi manfaat kepada orang bukan Islam.

Dari segi Perlembagaan dan undang-undang, walaupun masih ada beberapa peruntukan warisan penjajah, sebahagian daripada prinsip dan semangat perundangan kita tidak banyak beza dengan Islam. Ini termasuk hukum takzir dalam kesalahan maksiat.

Undang-undang keluarga Islam adalah berasaskan kepada undang-undang Islam. Negara juga mempunyai beberapa akta yang mengikut syariah seperti Akta Bank Islam, Akta Takaful dan sebagainya.

Perkara 3(1) dan beberapa perkara lain dalam perlembagaan negara jelas menggambarkan bahawa Malaysia bukan sebuah negara sekular seperti didakwa Pas.

Perkara 3(1) jelas mengisytiharkan Islam sebagai 'agama persekutuan', sekali gus meletakkan Islam sebagai agama anutan negara.

Walaupun Islam agama persekutuan, Perkara 11 Perlembagaan Persekutuan membenarkan kebebasan kepada orang bukan Islam menganut dan mengamalkan agama mereka. Perkara 121(1A) mengenai bidang kuasa mahkamah syariah juga jelas memperkukuhkan bahawa Malaysia bukanlah sebuah negara sekular dalam erti kata memisahkan agama daripada kehidupan.

Justeru, penolakan pihak tertentu yang menyatakan Perlembagaan negara adalah sekular sepenuhnya dan mengkufurkan pihak lain semata-mata tidak mengikut versi negara Islam mereka kehendaki adalah satu tuduhan melulu dan bersifat politik.

Perlu diingat bahawa Perlembagaan Madinah yang dikenali sebagai Shahifah Madinah tidak dihubungkan dengan nama Islam (perlembagaan Islam atau perlembagaan Allah). Yang penting ialah isi dan dasar peraturan asas, bukan bentuk.

Kesimpulannya, al-Quran dan hadis tidak menetapkan suatu sistem pemerintahan, sebaliknya hanya menggariskan dasar pemerintahan secara umum. Catatan sejarah Islam menunjukkan tidak terdapat cara yang tetap dalam menentukan pemilihan pemimpin negara.

Antara cara yang dikenal pasti ialah pemilihan secara terbuka dan warisan. Tanggungjawab umat Islam ialah melaksana dan mempertahankan prinsip asas Islam seperti permesyuaratan, keadilan, persamaan, tanggungjawab, kebebasan, jaminan kemasyarakatan dan ketinggian syariah.

Soal perincian aspek pemerintahan terserah kepada kebijaksanaan dan perkembangan semasa. Yang penting, prinsip asas dalam Islam dipertahankan.

Penulis lulusan Sarjana (Universiti Islam Antarabangsa Malaysia) kini bertugas sebagai Pegawai Perhubungan Awam di Jabatan Hal Ehwal Khas, Kementerian Penerangan.

No comments: