Monday, November 12, 2007

Newati idamkan jawatan pensyarah

Oleh MOHD. SAIFUL MOHD. SAHAK (shushaq_80@yahoo.com)

PEMBANGUNAN luar bandar perlu diberi penekanan dalam usaha membangunkan kemajuan rakyat dan kebudayaan yang cuba diketengahkan dalam arena pembangunan kini.

Satu anjakan paradigma untuk membangunkan kawasan luar bandar mampu menyediakan perspektif, fokus dan hala tuju baru dengan dinamik dan progresif demi mempersiapkan Sabah untuk menyahut pelbagai cabaran semasa dan mendatang.

Kawasan luar bandar diharap dapat dibangunkan sama rata iaitu pembangunan yang tidak hanya memfokuskan di bandar-bandar besar tetapi pembangunan perlu seiring dengan kemajuan kawasan di pedalaman supaya masyarakat di bumi Malaysia ini dapat menikmati kemajuan secara adil dan saksama

Dalam memastikan kebajikan dan kepentingan masyarakat luar bandar tidak dipinggirkan maka pembangunan sektor utama disaran untuk menyediakan satu rantaian merangkaikan masyarakat ini dengan aktiviti-aktiviti ekonomi moden.

Negeri Sabah khususnya merupakan sebuah negeri yang giat membangun dengan kemudahan dan infrastruktur kelas pertama dunia.

Keunikannya dengan pemimpin yang terdiri daripada berbilang kaum serta budaya diharapkan menjadi lambang dan simbol bagi negeri Sabah untuk berkembang ke persada antarabangsa, terutama dalam memajukan sektor ekonomi pelancongan.

Peningkatan kualiti perlancongan di Sabah melalui program-program dan usaha menjadikan satu negeri yang produktif, menarik, maju dan menguntungkan semua pihak dalam memastikan produk dan tempat yang menarik untuk dilawati di samping mengekalkan nilai etnik dan budaya.

Prinsip dan perjuangan ini menjadi impian seorang anak gadis kelahiran Sabah, Newati Wid, 27 dalam mencapai cita-citanya menjadi seorang pemimpin muda dan pendidik demi merealisasikan impiannya membawa nama Sabah ke mercu kejayaan pada satu hari nanti.

Beliau yang menyandang jawatan tutor di Universiti Malaysia Sabah menggarap satu harapan demi membawa kemajuan pendidikan di negeri itu.

Ia adalah satu usaha yang berterusan dan seimbang dengan pembangunan insan yang dinamis oleh masyarakat Sabah terutama dalam meningkat ilmu pengetahuan dan kemahiran di peringkat yang lebih tinggi.

“Dengan ilmu pengetahuan, pembangunan ekonomi dan kesejahteraan hidup, keluarga dapat dipertingkatkan dalam masyarakat.

“Malah ia melahirkan cerdik pandai serta golongan elit profesional yang sama-sama dapat turun padang membimbing rakyat di negeri ini untuk terus bersaing membangunkan manusia ke arah memodenkan bangsa dan budaya,” jelasnya.

Katanya, walaupun kini rakyat Sabah sudah berada di tahap yang membanggakan dari segi pencapaian akademik di kalangan pelajar-pelajarnya.

Namu, usaha ini perlu dipertingkatkan dalam penguasaan ilmu terutama dalam bidang sains dan teknologi supaya seiring dengan dunia globalisasi kini.

“Misalnya, apabila menuntut ilmu, jangan biarkan jarak antara semenanjung Malaysia dan Sabah menjadi penghalang khususnya kepada masyarakat Sabah untuk takut melanjutkan pelajaran di institusi pengajian tinggi di semenanjung atau mencari peluang-peluang pekerjaan di sana.

“Mereka harus berani dalam memantapkan jati diri untuk menimba pengalaman yang lebih luas di samping mengelakkan sifat rendah diri kerana ia merupakan penghalang. Maka untuk menjadi manusia yang terhebat mereka perlu menangani cabaran untuk mengetahui keupayaan diri sendiri, optimis dalam apa jua situasi,” jelasnya.

Katanya lagi, kemajuan mampan dalam ekonomi di Sabah dalam sumber tenaga merupakan penolak usaha produktif untuk membangunkan minda pelajar khususnya dan masyarakat amnya supaya lebih bergiat aktif dalam dunia perniagaan.

“Perniagaan yang diterokai menjadi pemangkin untuk masyarakat di Sabah dalam menguasai ekonomi secara langsung membawa pulangan yang baik dalam menjadi pencatur usaha membawa dimensi dan peluang-peluang pekerjaan baru.

“Untuk menjadi bangsa yang berjaya, rakyat sabah harus bijak dan mempunyai semangat yang kuat serta berpegang teguh kepada agama dan adat-adat ketimuran dengan inisiatif dan perasaan tanggungjawab setiap anggota masyarakat dalam pembangunan sosial, ekonomi dan politik,” jelasnya.

Ditanya mengenai harapan dan cita-cita untuk negara, Newati kini sedang merancang untuk memberi sumbangan di dalam bidang penyelidikan dan pembangunan supaya dapat mengkomersialkan hasil kajian itu dalam membantu perkembangan ekonomi.

Ia bermatlamat memberi peluang pendidikan bina insan berasaskan kehendak, keperluan dan keupayaan masyarakat tempatan dalam membina masyarakat yang maju, berdaya saing dan berdikari.

“Kajian pendidikan daripada prospek ekonomi dikenalpasti melalui pembangunan faktor-faktor rantaian jaringan dalaman dan luaran agar usaha untuk mengalihkan pelaksanaan kajian pembangunan dapat direalisasikan dengan baik,” jelasnya.

No comments: