Thursday, November 15, 2007

Keska bantu ibu tunggal

Oleh MUHAMMAD SANIY MOHAMED

BERBAKTI kepada masyarakat boleh dilakukan melalui pelbagai cara. Ini dibuktikan oleh Kesatuan Kakitangan Universiti Utara Malaysia (Keska) yang menceriakan keluarga ibu tunggal, Tom Mat di Kampung Langsat, Changlun, Kedah, baru-baru ini.

Sejak lapan tahun lalu, Tom yang berusia 63 tahun bergantung kepada lampu minyak tanah dan air basuhan dari aliran parit berhampiran rumahnya untuk kegunaan seharian.

Turut menyertai rombongan ialah ahli jawatankuasa Kelab Senifoto Universiti Utara Malaysia (UUM). Tom Mat tinggal bersama tiga orang anak lelaki Sabri Wahab, 28, Mohd. Rafi Wahab, 25, dan Mohd. Shukr Wahab, 20.

Sabri anak ketiga daripada lima beradik bekerja sebagai pengawal di Sekolah Rendah Kebangsaan Cina (SRJKC) manakala adiknya Mohd. Shukri bekerja sebagai pembantu gerai makanan.

Mohd. Rafi pula baru bertugas sebagai tukang kebun. Dua lagi anaknya iaitu Samdudian dan Suriani masing-masing telah mendirikan rumah tangga.

Penasihat Kelab Senifoto UUM yang juga Pengarah Jabatan Perhubungan Awam, Mohd. Zaini Nasri berkata, ketabahan ibu tunggal itu dan tiga anak lelaki yang sanggup bersama menempuhi kehidupan ini amat menyentuh hati.

“Saya bangga dengan sikap tiga anak lelakinya yang berada di samping ibu mereka setelah kematian bapa mereka lapan tahun dahulu dan sanggup bersama membantu ibu membasuh dan mendapatkan bekalan air,” kata Mohd. Zaini.

Kunjungan dan sumbangan yang disampaikan kepada mereka yang kurang bernasib baik sudah menjadi amalan ahli kelab dan universiti ini.

Sementara itu, Presiden Keska UUM, Ku Azmi Ku Ibrahim yang turut hadir berharap masyarakat tampil membantu keluarga ini untuk memberi bantuan atau mendapatkan kemudahan seperti elektrik dan air.

“Walaupun bukan ahli kesatuan yang kami bantu tetapi bantuan dan sokongan ini adalah selaras dengan konsep masyarakat penyayang yang diamalkan di negara ini,” katanya.

Lebih 20 ahli jawatankuasa KSFUUM dan Keska turut hadir di majlis itu.

No comments: