Thursday, November 15, 2007

Ilmuwan Islam ketengah tokoh silam, kontemporari

PROGRAM dokumentari Ilmuwan Islam musim ketiga terbitan TV3 membuka tirainya dengan episod pengenalan yang akan disiarkan esok, jam 7.30 malam. Kembara Ilmuwan Islam kali ini mengetengahkan sembilan tokoh ilmuwan kurun kelapan hingga ke-14 Masihi.

Berteraskan konsep Dokumentari Sejarah Biografi, rancangan ini mengekalkan objektif penerbitan iaitu menyemai semangat mencipta kecemerlangan menerusi ilmu pengetahuan daripada kejayaan dicapai tokoh ilmuwan Islam cemerlang.

Tokoh yang diketengahkan dalam siri Ilmuwan Islam 13 episod termasuk Al-Razi yang masyhur dalam bidang perubatan, Al-Jahiz (zoologi), Ibn-Al Awwam (botani), Ziryab (muzik), Al-Zarqali (aeroangkasa), Jamshid Al-Kashi (matematik), Al-Sufi (meteorologi), Al-Majriti (kimia) dan Al-Jazzar (pemakanan).


Dokumentari ini juga memaparkan rahsia di sebalik pembinaan Hammam atau rumah mandi wap, masyarakat Asia Barat dan sejauh mana pengaruhnya kepada struktur binaan sauna moden dalam episod seni bina.

Turut dimuatkan, episod kejuruteraan yang akan mengupas bagaimana sumber alam semula jadi seperti angin, matahari dan tumbuhan boleh dieksploitasi sebagai punca tenaga alternatif. Lokasi rakaman penerbitan musim ini dilakukan di Mesir, Syria, Iran dan Turki.

Selain tokoh ilmuwan terdahulu, siri Ilmuwan Islam kali ini akan menampilkan tokoh kontemporari yang terbabit dalam bidang yang pernah dikuasai ilmuwan Islam seperti Setiausaha Agung Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) yang juga pakar sejarah Islam, Prof Dr Ekmeleddin Ihsanouglu.



Tokoh lain ialah pakar Geologi dari Mesir, Prof Dr Zaghlul al Najjar; pakar matematik dari Universiti Pertanian Malaysia, Prof Madya Dr Mat Rofa Ismail; pakar Kardiologi dari Pusat Perubatan Universiti Malaya, Prof Dr Wan Azman Wan Ahmad dan beberapa pakar lagi yang menyumbang pandangan serta kajian dalam memantapkan pengisian dokumentari Ilmuwan Islam musim ini.

Krew penerbitan yang terbabit menyediakan 13 episod yang menemui penonton setiap Jumaat itu terdiri daripada Wan Farid Wan Mohamed selaku penerbit bagi kumpulan pertama, Mohd Fasil Mohd Idris (penerbit kumpulan kedua), Nor Azman Nahar (pengarah), Khairuzzaman Mohamad dan Mohamed Ali Othman (jurukamera) dan Nasran Hassan (wartawan).

Episod pengenalan membawa penonton memahami objektif kembara krew Ilmuwan Islam musim ketiga dan pertemuan dengan Prof Dr Ekmeleddin yang menegaskan bahawa, �Tidak ada sebarang percanggahan atau pemisahan antara sains dan agama.�

Ternyata, persamaan yang dapat dilihat daripada kejayaan dicapai Ilmuwan Islam sama ada dulu dan kini yang akan dipaparkan dalam setiap episod ialah al-Quran menjadi motivasi kepada mereka dalam kajian dilakukan.

Program Ilmuwan Islam adalah cetusan idea Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mula disiarkan pada 2005 bertujuan menyuntik semangat masyarakat Islam hari ini melangkah setapak lagi dan menyedarkan mereka bahawa umat Islam pernah cemerlang.

Suntikan semangat itu selaras dengan 10 prinsip Islam Hadhari diperkenalkan kerajaan yang menekankan pentingnya umat Islam menguasai ilmu pengetahuan untuk berjaya dan maju serta menyumbang dalam pelbagai bidang.

Matlamat penerbitan dokumentari biografi sejarah ini juga bertujuan memberi pendedahan kepada penonton mengenai keagungan tokoh Islam yang kurang ditonjolkan.

Ilmuwan yang pernah diketengahkan melalui siri ini ialah Ibnu Sina, Ibnu Baytar, Ibnu Khaldun, Al-Jazari, Al-Zahrawi, Al-Idrisi, Jabir Hayyan, Mimar Sinan, Khawarizmi, Cheng Ho dan tokoh ilmuwan negara, Abdullah Fahim.

No comments: