Wednesday, August 12, 2009

AGAMA : RABU 12 OGOS 2009


Haji dan falsafahnya
HAJI adalah satu perjalanan kerohanian seseorang hamba menuju Tuhan-Nyayang Maha Pencipta. Perjalanan ini amatlah berlainan berbandingseseorang itu mengembara ke destinasi yang lain. Perjalanan inimenuntut kesabaran yang amat tinggi dan penyerahan diri secara totalkepada Allah SWT.


Takaful: Perlindungan berteras syariah
ISLAMtidak pernah melarang umatnya untuk mencipta sesuatu perkara di dalamurusan duniawinya untuk kepentingan dan kesejahteraan hidup manusiaasalkan bertepatan dengan prinsip syariah Islam. Inilah keindahan Islamyang begitu unggul!






Mempertingkat pemahaman Islam secara berkesan
PENDEKATANsecara proaktif mengenai pemahaman Islam secara berkesan oleh InstitutKefahaman Islam Malaysia (Ikim) mampu memberi kesan mendalam keranapendekatan itu memberi tumpuan bagaimana Islam daripada hanyamenceritakan apa itu Islam.

YaPEIM budayakan infaq bantu perkasa sosioekonomi ummah
SUATUketika Abdul Rahman Auf menghadap Rasulullah SAW sambil membawa 4,000dirham untuk disedekahkan. Abdul Rahman berkata: "Aku mempunyai 8,000dirham, aku simpan 4,000 dirham daripadanya untuk diriku dankeluargaku, 4,000 dirham lagi aku pinjamkan untuk Tuhanku. LantasRasulullah SAW bersabda: "Semoga Allah memberkati kamu pada apa yangkamu simpan dan apa yang kamu berikan."

ISA wajar dipinda selari keadilan diperjuang Islam
AKTAKeselamatan Dalam Negeri (ISA) 1960 adalah undang-undang tahananpencegahan yang berkuat kuasa di negara ini dan mutakhir ini kedengarandesakan oleh pelbagai pihak supaya dimansuhkan.

Awangku Omar teruskan saingan uji kemahiran ilmu membaca al-Quran
MALAMini giliran qari Malaysia, Awangku Omar Asfuaddin Awang Hamzah,memperdengarkan bacaan pada Majlis Tilawah al-Quran PeringkatAntarabangsa ke-51 yang berlangsung di Dewan Merdeka Pusat DaganganDunia Putra (PWTC), Kuala Lumpur.

No comments: