Wednesday, August 12, 2009

Haji dan falsafahnya

Haji dan falsafahnya


Setiap tahun jutaan umat Islam seluruh dunia menunaikan haji di Mekah.


HAJI adalah satu perjalanan kerohanian seseorang hamba menuju Tuhan-Nya yang Maha Pencipta. Perjalanan ini amatlah berlainan berbanding seseorang itu mengembara ke destinasi yang lain. Perjalanan ini menuntut kesabaran yang amat tinggi dan penyerahan diri secara total kepada Allah SWT.

Perjalanan mengerjakan haji ini juga adalah rentetan perjalanan Rasulullah SAW sendiri semasa hajjatul wada'. Kisah hajjatul wada' ini amatlah masyhur sebagaimana hadis yang diriwayatkan oleh Jabir r.a.

Definisi Haji

Haji ialah mengunjungi Baitullah al-Haram di Makkah pada bulan-bulan haji untuk mengerjakan ibadat-ibadat tertentu menurut syarat-syaratnya.

Allah SWT berfirman yang bermaksud: Dan serulah kepada manusia dengan (kewajipan) mengerjakan haji, nescaya mereka akan datang sama ada dengan berjalan kaki atau berkenderaan dari segenap ceruk rantau yang jauh lagi dalam. (al-Haj: 87)

Menurut Sheikh Daud Al-fatani di dalam kitabnya menerangkan tentang huraian ayat di atas. Menurut kaedah lughah, ayat di atas meletakkan mubtadak muakhkhar dan khabar muqaddam. Manakala khitab ditujukan secara am iaitu al-Nas iaitu "wahai sekelian manusia" tanpa pengkhususan.

Mubtadak Muakhkhar iaitu kewajipan mengerjakan haji diletakkan di belakang menunjukkan kewajipan itu tidak semestinya disegerakan kecuali apabila sudah sampai syarat istito'ahnya (berkemampuan).

Ia memberi isyarat supaya manusia menyempurnakan urusan yang bersesuaian dengan fitrah mereka.

Amalan ini bertepatan dengan sunnah Nabi Muhammad SAW apabila baginda mengerjakan haji di akhir hayatnya dan haji ini masyhur dengan panggilan hajjatul wada'.

Apa yang dapat disimpulkan di sini ialah kefarduan haji adalah sesuatu kewajipan yang mesti ditunaikan tetapi kewajipan ini tidak semestinya ditunaikan dengan segera kecuali setelah cukup syarat istito'ahnya ataupun kemampuannya.

Hikmah dan falsafah haji

Terdapat banyak hikmah dan faedah disyariatkan haji.

Allah SWT berfirman yang maksud-Nya: Supaya mereka menyaksikan pelbagai perkara yang mendatangkan faedah kepada mereka serta memperingati dan menyebut nama Allah SWT, pada hari-hari tersebut kerana pengurniaan-Nya kepada mereka dengan binatang-binatang ternak (untuk dijadikan korban) dan yang demikian makanlah kamu dari (daging) binatang-binatang korban itu dan berilah makan kepada orang yang susah, yang fakir miskin. (al-Haj: 28)

Ibn abbas r.a menyatakan maksud faedah dalam ayat berkenaan ialah faedah di dunia dan faedah di akhirat.

1. Rehlah Rohaniah

Di antara hikmat dan falsafah haji yang utama ialah haji merupakan rehlah rohaniah atau perjalanan suci berbanding perjalanan yang lain.

Ia juga bukan perjalanan seperti melancong ke tempat-tempat yang menarik tetapi perjalanan ini mempunyai pelbagai hikmah, iktibar dan faedah yang boleh diambil.

Walau bagaimanapun, kebanyakan jemaah haji mengalami kejutan budaya di sana lantas tidak dapat menyesuaikan diri. Oleh itu, bakal-bakal haji perlulah menyiapkan diri sama ada dari segi persiapan rohani, jasmani dan mental.

2. Dhuyuf Ar-Rahman (Tetamu Allah)

Mereka yang menjejakkan kaki ke Tanah Suci merupakan tetamu Allah. Allah memberi jaminan bagi mereka yang bermusafir untuk menunaikan haji bahawa apa sahaja doa mereka akan diperkenankan Allah. Ibarat seorang tamu yang datang, amatlah dimuliakan oleh tuan rumah.

Sehubungan itu, marilah kita memohon ke hadrat Allah swt dengan sebanyak-banyaknya agar peluang keemasan ini tidak terlepas begitu sahaja.

3. Mendapat Kemuliaan

Jemaah haji yang pulang dari Mekah kebiasaannya dimuliakan oleh penduduk qariah masing-masing sebagai kemuliaan dari Allah SWT melalui mata manusia.

Sesetengah mereka menjadi rujukan bahkan ada yang diangkat menjadi siak, bilal dan imam di surau-surau.

Begitulah kemuliaan yang diberikan Allah kepada mereka yang mengerjakan haji dengan sempurna dan apabila balik ke kampung masing-masing memanfaatkan amalan-amalan yang telah dilakukan di Mekah Al-Mukarramah.

4. Dijamin tidak akan mendapat kepapaan

Terdapat beberapa hadis yang menerangkan tentang jaminan Allah terhadap mereka yang mengerjakan haji kerana Allah.

Salah satu jaminan Allah ialah mereka yang menunaikan haji dengan sempurna dijamin tidak mendapat kepapaan hidup di dunia. Berbahagialah mereka yang mendapat rahmat dan jaminan Allah swt.

5. Suci Bersih Ibarat Bayi Yang Baru Dilahirkan

Daripada Abu Hurairah r.a mengatakan beliau mendengar Rasulullah SAW bersabda: Barang siapa yang mengerjakan haji kerana Allah tiada ia melakukan perkara keji dan fasiq seolah-olah kembali ia seperti hari dilahirkan ibunya.

Sehubungan itu, sayugialah diingatkan kepada bakal-bakal haji agar membetulkan niat mengerjakan haji semata-mata kerana Allah mudah-mudahan diampunkan dosa yang telah lalu.

Kesimpulan

Akhirnya, haji merupakan satu ibadat. Ia juga merupakan Rukun Islam kelima yang perlu dilaksanakan oleh mereka yang mampu sampai kepadanya.

Bagi mereka yang sudah berkemampuan eloklah segera berbuat demikian moga-moga apabila lengkap rukun Islam kelima, lengkaplah Islam mereka.

No comments: