Monday, August 10, 2009

AGAMA : ISNIN 10 OGOS 2009

Pemuda pertama peluk Islam
MUNGKIN ada di kalangan kita yang merasakan tidak penting, siapa yangterdahulu dan terkemudian yang memeluk Islam sebaik sahaja NabiMuhammad dilantik menjadi Rasul.


Nisfu Syaaban dan Ramadan
SEKARANG kita sudah semakin hampir ke penghujung Syaaban dan semakin mendekati Ramadan al-Mubarak, alhamdulillah.


Al-Hidayah 'naung' saudara Muslim India
PERTEMUAN semula dengan Presiden Persatuan Dakwah Islamiah &Kebajikan Saudara Baru India SeMalaysia atau singkatannya, Al-Hidayahbaru-baru ini, mirip seperti program 'jejak kasih'. Apa tidaknya, iaadalah pertemuan selepas lebih lima tahun.






Selangor bagai promosi kesalahan jenayah syariah
TINDAKANKerajaan Selangor di bawah pimpinan Parti Keadilan Rakyat (PKR) menolakcadangan Pas Selangor untuk memperkenalkan peraturan membataskanpenjualan arak penghujung tahun lalu amatlah dikesali. Alasan yangdiberikan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim keranamenghormati sensitiviti rakyat berbilang kaum dan agama di negeri ituamatlah pelik dan tidak masuk akal. Malah baru-baru ini pula AbdulKhalid berpendapat lebih baik menggunakan konsep kawalan sendiri danenggan mengenakan peraturan kawalan jualan arak walaupun di kawasanmajoriti penduduk Islam.

Sharifah Khasif pikul tanggungjawab berat wakili negara kali kedua
MEMIKULtanggungjawab membawa nama negara bukan tugas mudah, namun bagi qariahSharifah Khasif Fadzilah Syed Badiuzzaman, peluang mewakili negara buatdua tahun berturut-turut pada Majlis Tilawah Peringkat Antarabangsa,amanah yang akan dilaksanakan sebaik-baiknya.

Tak perlu takut urus jenazah saudara seagama
PENGURUSANjenazah termasuk amalan fardu kifayah tetapi sebagai umat Islamseharusnya kita mengambil berat urusan membabitkan kesejahteraanmasyarakat itu bagi mengelak diri termasuk dalam golongan yang jahil.

Ketawa berlebihan tabiat kaum munafik
SETIAPinsan sering berhadapan dengan pelbagai keadaan hidup yang memerlukantindakan mental dan fizikal. Menangis dan hiba sering dikaitkan dengankedukaan dan penderitaan, manakala ketawa selalunya menjadi manifestasikeriangan dan kepuasan yang tidak semua insan dapat merasainya.

No comments: