Tuesday, November 13, 2007

Mustahil Islam melumpuhkan kehidupan

Oleh Masmawi Abdullah

MENILAI tahap pencapaian orang Melayu dalam bidang ekonomi, sosial, pelajaran apatah lagi bidang sains dan teknologi, masih boleh dianggap lemah. Apakah kelemahan orang Melayu disebabkan oleh agama Islam?

Apakah Rukun Islam yang lima adalah suatu beban yang mengekang dan menghalang kegiatan untuk mengejar kemajuan. Apakah disebabkan adanya hukum haram halal dan pelbagai undang-undang dalam Islam menyekat dan membelenggu kebebasan hidup orang Melayu?

Pendapat seperti ini sekarang sedang meresap perlahan-lahan meracuni pemikiran orang Melayu terutama di kalangan generasi baru. Jelaslah tercetusnya kegelisahan terhadap keteguhan agama Islam itu hanya ekoran daripada penyelewengan pandangan oleh generasi terdahulu.

Kebanyakan orang dulu berpegang teguh bahawa Islam adalah untuk akhirat semata-mata.

Tanggapan seperti inilah yang masih menyeleweng pemikiran dan mengongkong pertumbuhan pemikiran generasi baru yang dibimbing untuk membangun.

Tanggapan itu juga yang akhirnya mencetuskan kekusutan pada pemikiran generasi baru terhadap bagaimana hendak membuat penyesuaian antara dunia dan akhirat kerana apa yang ada dalam tanggapan mereka, tidak mungkin keduanya dapat disatukan. Sebab itulah mengapa mereka berpendapat agama untuk bekalan mati.

Oleh yang demikian, bagaimanakah mereka akan mengetahui bahawa Islam tidak sekali-kali menyekat manusia untuk memburu kemajuan dan al-Quran mempunyai falsafah yang dapat membimbing hidup manusia.

Cabaran generasi hari ini ialah mencungkil serta mendalami isi kandungan al-Quran untuk mengetahui pelbagai ilmu pengetahuan termasuk sains, ekonomi, politik, undang-undang, sosial, kesihatan dan psikologi.

Dengan itu mereka akan tahu bagaimana hendak menyelaraskan kehidupan di dunia dan pada masa sama bersedia menghadapi kehidupan akhirat. Sekali gus ia dapat menyangkal pendapat bahawa agama hanya untuk beribadat saja.

Islam adalah cara hidup dan sewajarnya umat Islam mempraktikkan ajaran agama dalam kehidupan seharian supaya kejayaan yang dicapai di dunia adalah kejayaan sebenar yang akan membantu mereka di akhirat nanti.

Pendapat mengatakan Islam melumpuh dan melemahkan kehidupan orang Melayu adalah tidak benar. Sebaliknya gejala dan punca besar kemunduran itu berlaku kerana sikap orang Melayu sendiri yang jahil dan menyeleweng daripada kehendak Islam sebenar.

Islam mahukan umatnya berjuang menentang rintangan untuk mencapai kejayaan tetapi tidak dinafikan ada orang Melayu yang tidak sanggup menempuh cabaran menyebabkan mereka gagal menempatkan diri dalam kelompok berjaya.

Islam juga ‘mewajibkan’ setiap umatnya belajar pelbagai ilmu pengetahuan, malangnya anak Melayu tidak mengutamakan pelajaran serta memandang ringan terhadap persekolahan menyebabkan mereka terbabit dengan perkara tidak mendatangkan manfaat.

Nyatalah bahawa Islam tidak sekali-kali menjadikan kehidupan orang Melayu lemah dan mundur. Jika orang Islam pada zaman khalifah agung boleh mencapai kemajuan, tidak mustahil bagi masyarkat Islam hari ini dengan pelbagai kemudahan serta teknologi yang ada.

Sewajarnya, kelebihan orang Islam dengan al-Quran sebagai panduan hidup yang lengkap mencapai kejayaan serta berani berhadapan cabaran kerana Islam yang syumul sudah menyediakan cara bagaimana untuk menghadapi pelbagai dugaan.

Agama tidak pernah menjadi penghalang sebaliknya Islam menyediakan panduan lengkap untuk umatnya membina keyakinan diri serta berdaya saing dengan bangsa lain untuk mencapai kejayaan di dunia serta akhirat.

No comments: