Sunday, August 23, 2009

AGAMA : AHAD 23 OGOS 2009

Segalanya kerana niat
MENJELANGRamadan setiap kita berusaha meningkatkan pembersihan jiwanya.Mendekatkan diri kepada Allah. Mengakui sesuatu yang benar itu benarsekalipun ia menyanggahi kepentingan dan kehendak diri kita.


Pondok agama dihujani peluru
APAKAH mungkin pada masa ini masih terdapat pondok pengajian agama yangpelajarnya hanya menuntut ilmu agama semata-mata? Atau apakah benarmasih wujud guru-guru yang mengajar ikhlas kerana Allah tanpamenetapkan sebarang bayaran?




Solat sunat kifaratul baul bukan ajaran Rasulullah
SAYA ada kemusykilab mengenai solat sunat yang dinamakan sebagaikifaratul baul. Sepanjang hidup saya inilah kali pertama sayamendengarnya. Khabarnya, solat ini hanya dikhaskan bagi wanita sajaatas alasan untuk menghapuskan dosa wanita kerana wanita mempunyaisedikit masalah dalam solat. Contohnya jika tidak lawas membuang air,ia mengganggu tumpuan wanita itu untuk bersolat. Saya benar-benar ingintahu tentang perkara ini. Bolehkah ustaz menjelaskannya?

Persoalan Agama: Puasa, sembahyang ditinggal bapa tak wajib diqada
BAPA saya meninggal dunia baru-baru ini. Sepanjang hayat arwah bapa,kami anak-anaknya yakin arwah ada meninggalkan ibadat solat dan puasa.Masalahnya, kami tidak tahu bilangan hari beliau meninggalkan puasa.Bagaimanakah caranya kami boleh mengatasi persoalan ini?

Ulul Albab: Takwa matlamat pengurusan puasa Ramadan
BIDANGpengurusan antara kegiatan kemanusiaan yang sangat penting sejak dulu.Tanpa pengurusan berkesan semua matlamat hidup dan kehidupan manusiagagal kerana ia proses sosial selaras dengan perkembangan manusia dankomuniti di sekelilingnya.

No comments: