Thursday, August 20, 2009

AGAMA : KHAMIS 20 OGOS 2009


Memperkasa ibu tunggal cara LZS
Mukadimah


Menghayati Ramadan
RAMADAN dan sinarnya kembali bertandang menemui sekalian hamba kalanganumat Islam. Bulan setiap hamba diundang menjadi tetamu Allah dandimuliakan oleh-Nya.







Umat perlu didedah sistem takwim tetapkan anak bulan
HARIini bersamaan 29 Syaaban 1430 Hijrah, pihak berkuasa di kebanyakannegara Islam sibuk membuat persiapan bagi menentukan tarikh 1 Ramadan,bermula waktu melaksanakan ibadat puasa yang menjadi Rukun Islamketiga.

PPZ ambil pendekatan berhikmah galak korporat tunai zakat
PUSATPungutan Zakat (PPZ) Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP)perlu menyusun strategi dan pelan tindakan sesuai untuk mendekati badankorporat supaya jumlah kutipan zakat ditingkatkan setiap tahun.

Mempersiapkan diri menghayati Ramadan
RAMADANyang ditunggu-tunggu seluruh umat Islam bakal menjelma hujung mingguini. Ada yang rindukan sahurnya, buka puasa, malah ada yang teringatakan malamnya yang kudus. Tarawih dan solat malam sudah tentu akandiisi maksimum mungkin dan diselangi tadarrus. Ramai juga yangmengambil peluang mengerjakan umrah dan bersedekah, kerana semuanyaingin menghambakan diri, menjadi hamba-Nya yang tulus.

Hak Muslim: Keengganan saksi hadir dianggap hina mahkamah
SAYAmempunyai satu kes permohonan tuntutan nafkah ketiga-tiga anak yangmasih berjalan di mahkamah syariah. Di dalam kes ini, mahkamahmenghendaki saya membawa saksi untuk menyokong tuntutan saya.Malangnya, saya sukar untuk mendapatkan kerjasama saksi berkenaan untukhadir ke mahkamah bagi menguatkan tuntutan kes saya itu. Merekaberanggapan bahawa saksi tidak perlu hadir dan mengambil remeh perkaraitu. Apa yang perlu saya lakukan? Dilema Ibu Malang,SHAH ALAM, SELANGOR

No comments: