Thursday, August 20, 2009

Hak Muslim: Keengganan saksi hadir dianggap hina mahkamah

Hak Muslim: Keengganan saksi hadir dianggap hina mahkamah

Soalan:
SAYA mempunyai satu kes permohonan tuntutan nafkah ketiga-tiga anak yang masih berjalan di mahkamah syariah. Di dalam kes ini, mahkamah menghendaki saya membawa saksi untuk menyokong tuntutan saya. Malangnya, saya sukar untuk mendapatkan kerjasama saksi berkenaan untuk hadir ke mahkamah bagi menguatkan tuntutan kes saya itu. Mereka beranggapan bahawa saksi tidak perlu hadir dan mengambil remeh perkara itu. Apa yang perlu saya lakukan?

Dilema Ibu Malang,
SHAH ALAM, SELANGOR.

Jawapan:
Umum perlu sedar bahawa saksi menjadi faktor penting dalam kejayaan dan perjalanan sesuatu kes. Ketiadaan saksi boleh menjadikan kes itu gagal dibuktikan dan seterusnya menyebabkan permohonan ditolak.

Masyarakat tidak seharusnya memandang remeh isu berkaitan saksi. Individu yang dipanggil ke mahkamah wajib hadir untuk memberikan keterangan sebagai saksi, baik secara lisan ataupun secara dokumen. Kegagalan saksi hadir ke mahkamah boleh menyebabkan waran tangkap dikeluarkan ke atas saksi berkenaan.

Namun begitu puan hendaklah memastikan saksi berkenaan disapina terlebih dulu sebelum apa-apa tindakan dibuat ke atas saksi yang enggan hadir untuk memberikan kerjasama. Permohonan untuk mensapina saksi boleh dibuat di mahkamah syariah dengan ditandatangani oleh pendaftar mahkamah itu.

Seksyen 102 Enakmen Tatacara Mal Selangor memperuntukkan bahawa satu permohonan untuk sapina perlu dibuat kepada mahkamah bagi membolehkan sapina dikeluarkan. Seksyen 106 memperuntukkan bahawa sesuatu sapina hendaklah diserahkan secara kediri terhadap saksi dalam masa 12 minggu tarikh sapina dikeluarkan.

Kesaksian adalah wajib ke atas individu apabila diminta hakim seperti yang disebut di dalam surah al-Baqarah, ayat 282 yang bermaksud: "�dan janganlah saksi�saksi itu enggan (memberi keterangan) apabila mereka dipanggil..."

Enakmen undang-undang keluarga Islam di setiap negeri di negara ini memberikan kuasa kepada hakim untuk melaksanakan apa-apa hukuman ke atas sesiapa yang melanggar perintah mahkamah. Ini termasuk tindakan terhadap saksi yang enggan hadir apabila dikemukakan sapina untuk hadir ke mahkamah dalam sesuatu kes. Berdasarkan keengganan itu, ia boleh dikatakan sebagai menghina mahkamah.

Kuasa diberikan kepada mahkamah adalah wajar bagi mempertahankan kedudukan dan kemuliaan mahkamah syariah, hakimnya dan semua yang terbabit dengan pentadbiran keadilan daripada dihina atau diaibkan oleh mana-mana pihak.

Ini juga bagi mengelakkan daripada berlakunya penyalahgunaan proses mahkamah oleh pihak yang berkepentingan.

Keengganan saksi itu untuk hadir boleh dikatakan suatu bentuk penghinaan terhadap mahkamah memandangkan sapina sudah diserahkan kepada mereka.

Oleh kerana itu juga, Mahkamah berhak dan mempunyai kuasa untuk mengeluarkan waran tangkap ke atas mereka bagi membolehkan mereka hadir ke mahkamah.

Saya menasihati puan agar mendapatkan khidmat nasihat peguam syarie yang lebih arif bagi memastikan hak dan kepentingan puan terjamin dalam kes ini.

Disediakan oleh Yusmawati Abdullah, Exco Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM)

No comments: