Friday, August 28, 2009

AGAMA : JUMAAT 28 OGOS 2009


Ramadan rahmat kepada anak yatim
MUNGKIN ramai yang bersetuju, walaupun apa pun kejayaan dan kenanganyang kita kecapi selama hidup ini, ia tidak semanis zaman kanak-kanakatau lebih tepat lagi setiap kali detik-detik menyambut lebaran!


Pengurusan Ramadan Nabi SAW
AHLAN Wasahlan Ya Ramadan (Selamat Datang Ya Ramadan). Begitulah ucapanRasulullah SAW dan sahabat-sahabatnya bila menjelang bulan al-mubaraksebagai menghormati dan menyambut bulan mulia tersebut.

Orang kafir aniaya diri sendiri
SHEIKHSya'rawi berkata : Selepas Allah menceritakan berkenaan keadilannyadalam pembalasan, Allah menyebut pula berkenaan keadaan orang-orangkafir yang menyangka banyaknya harta dan ramainya anak boleh menjadikanmereka kaya serta tidak berhajat kepada Allah.

Elak amal adat yang syirik
SOALAN: ADA beberapa adat Melayu yang menjadi kemusykilan. Adat-adat tersebut masih diamalkan di sesetengah tempat. Antaranya:


Kempen membaca di bulan Ramadan
PENJUALANaneka kurma, telekung, kopiah, tasbih dan telekung adalah senario yangcukup sinonim acap kali tibanya bulan Ramadan. Bahkan, bahang kemuliaanbulan penuh barakah ini semakin dirasai di masjid serta surau seratanegara, waima di negara yang mempunyai minoriti Muslim.







Hadis sahih mengenai puasa
DariMuhammad bin Abdullah, katanya: “Aku makan sahur bersama keluarga, lalumempercepatkan makan kerana kesempitan waktu kerana sudah mendekatiwaktu Subuh. Aku masih sempat bersolat jemaah Subuh bersama NabiMuhammad SAW ketika mengerjakan sujud (dalam solat subuh). No 1823(Sahih Bukhari)

Kemerdekaan negara nikmat terbesar untuk setiap warga
SAMBUTANulang tahun kemerdekaan negara ke-52 sudah pasti akan menyemarakkanlagi semangat patriotik dan rasa gembira dan bangga kita sebagai warganegara. Dengan tema ‘Rakyat didahulukan, Pencapaian diutamakan’kecintaan kepada tanah air bertuah ini kian bersemarak di sanubar kita.Setiap kali kemerdekaan disambut, ia pasti mengembalikan ingatan penuhnostalgia saat-saat tanah bertuah ini bebas daripada cengkamanpenjajah.

Golongan dibenarkan berbuka puasa
SIAPAKAH orang yang dibenarkan berbuka pada Ramadan dan adakah mereka wajib menggantikannya (qada)?

Masjid Wilayah anjur diskusi ilmu fekah, hadis
MASJIDbukan saja pusat ibadat, tetapi boleh menjadi institusi ilmu kepadaumat Islam menceduk sebanyak mungkin kefahaman pelbagai perkara. Olehitu, Masjid Wilayah, Kuala Lumpur menganjurkan aktiviti ilmu yangdikendalikan mereka yang arif.

Tabung Haji pastikan jemaah Malaysia bebas H1N1
JEMAAHhaji Malaysia akan menjalani peperiksaan kesihatan lebih teliti bagimemastikan mereka bebas jangkitan Influenza A (H1N1) sebelum dibenarkanmenjalani ibadat haji tahun ini

No comments: