Wednesday, July 8, 2009

Pemarkahan majlis tilawah berkomputer

Pemarkahan majlis tilawah berkomputer

Oleh Hasliza Hassan
bhnews@bharian.com.my

Program dibangunkan berpotensi tingkat keberkesanan penghakiman

JIKA sebelum ini hakim tilawah al-Quran menggunakan kertas untuk menulis markah dan mencatatkan kesalahan peserta, tetapi kini tugas itu boleh dilakukan menggunakan komputer, apabila wujudnya program pemarkahan berasaskan platform web.

Program dibangunkan Anwar Majdi Ramli, 43, membolehkan semua dokumentasi membabitkan penganjuran tilawah al-Quran daripada pendaftaran, maklumat lengkap peserta, pengundian giliran hingga kepada pemarkahan oleh hakim dilakukan menggunakan program berkenaan.

Jawatankuasa penganjur serta hakim hanya perlu mengisi kotak disediakan dan semua maklumat tersimpan dengan lengkap. Itulah kelebihan program dibangunkan bagi meningkatkan keberkesanan penganjuran majlis tilawah al-Quran.

"Pemarkahan tilawah al-Quran menggunakan sistem komputer masih belum diguna pakai dalam majlis tilawah al-Quran peringkat kebangsaan dan antarabangsa. Saya yakin dengan program ini, tugas penganjur dan hakim akan jadi lebih mudah.

"Malah, perkiraan markah juga lebih cepat kerana selepas peserta membaca dan hakim menandakan setiap kesalahan, ketua hakim sudah boleh mendapat markah penuh yang terpampang di skrin komputer beliau," katanya.

Anwar yang juga seorang guru berkata, program berkenaan adalah tesis dibuat ketika melanjutkan pengajian dalam bidang teknologi maklumat di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) bertujuan meningkatkan sistem pemarkahan majlis tilawah al-Quran.

Hasrat beliau itu mendapat sokongan penyelianya, Mohd Faizul Nasrudin, dan bekas qari tilawah al-Quran peringkat kebangsaan dari Selangor yang membantu menyediakan maklumat mengenai sistem pemarkahan pada tilawah al-Quran.

Ia termasuk bahagian dihakimi iaitu tajwid, lagu, fasahah dan suara berserta markah bagi setiap bahagian. Turut disediakan ruang untuk hakim memotong markah bagi kesalahan dilakukan peserta ketika membacakan ayat al-Quran.

Apa yang perlu kini ialah mendedahkan hakim terhadap penggunaan program berkenaan dengan memberi latihan untuk membiasakan mereka dengan kaedah menggunakan tetikus yang bakal menggantikan pen biasa digunakan.

"Saya yakin hakim juga pasti teruja untuk mencuba program ini kerana ia akan memudahkan mereka memberi tumpuan kepada bacaan peserta. Jika dulu mereka perlu menulis alasan kesalahan yang dibuat, kini mereka hanya perlu klik di kotak di mana peserta melakukan kesalahan.

"Perkiraan juga dapat dilakukan dengan pantas dan setiap maklumat boleh dilihat semula dengan hanya klik pada nama peserta. Penghakiman lengkap juga boleh dicetak untuk diserahkan kepada peserta bagi semakan mereka," katanya.

Berbanding dengan kaedah manual sekarang, jika berlaku kekeliruan, jawatankuasa terpaksa melihat kembali semua kertas penghakiman dikumpulkan. Begitu juga untuk proses perkiraan secara manual akan memakan masa dan lebih penting, jawatankuasa tidak perlu pergi daripada seorang hakim kepada seorang hakim untuk mendapatkan keputusan mereka.

Anwar berkata, program pemarkahan menggunakan komputer membolehkan penganjur melakukan bedah siasat untuk mengetahui kelemahan daripada analisis markah seterusnya mengambil langkah perlu mengatasi perkara itu.

No comments: