Wednesday, July 8, 2009

Iqra: Guna minda untuk jadi insan terhebat

Iqra: Guna minda untuk jadi insan terhebat

Judul: Rahsia Minda Hebat
Penulis: Datuk Siti Nor Bahyah Mahamood dan Muhammad Zakaria.
Penerbit: Telaga Biru Sdn Bhd.
Pengulas: Hasliza Hassan.
Harga: RM26 (Semenanjung) RM28 (Sabah dan Sarawak).

INGIN tahu rahsia minda hebat? Dapatkan buku tulisan penceramah terkenal, Datuk Siti Nor Bahyah Mahamood dan pakar motivasi, Muhammad Zakaria dalam buku bertajuk Rahsia Minda Hebat.

Buku setebal 167 halaman itu mengajak pembaca menggunakan otak dan minda secara optimum untuk menjadi insan terhebat untuk perubahan kepada diri, keluarga, masyarakat, malah manusia sejagat.

Perbincangan merangkumi struktur dan fungsi otak, kejadian dan keistimewaan akal, hubungan akal dengan hati membolehkan pembaca menggunakan anugerah Allah secara bijaksana.

Walaupun nampak agak teknikal dan ilmiah, ia mampu merangsang minda dan nampaknya proses meneroka rahsia minda sudah bermula.

Antaranya, mencerdaskan minda melalui amalan menghafal al-Quran, meningkatkan kerohanian dengan membanyakkan selawat, wirid, doa serta mengambil makanan untuk menguatkan daya ingatan.

Turut didedahkan, pendekatan psikologi untuk menajamkan minda termasuk kemampuan berinteraksi dengan diri, ketuhanan, alam dan makhluk lain, orang yang hampir serta masyarakat.

Benarkah orang sekarang tidak lagi menilai harga otak hingga sanggup merosakkan kurniaan Allah itu, perbincangannya ada dalam buku Rahsia Minda Hebat.

No comments: