Friday, July 3, 2009

AGAMA : JUMAAT 03 JULAI 2009


Allah cela ahli kitab yang engkar
FIRMAN Allah SWT yang bermaksud: Katakanlah (Wahai Muhammad): Wahaiahli Kitab! Mengapa kamu ingkarkan keterangan-keterangan Allah, padahalAllah sentiasa menyaksikan apa yang kamu lakukan? Katakanlah: “Wahaiahli Kitab! Mengapa kamu menghalangi orang-orang yang beriman daripadamenurut jalan jalan (agama Islam), kamu hendak menjadikan jalan Allahitu bengkok terpesong, padahal kamu menyaksikan (kebenarannya)?” Dan(ingatlah), Allah tidak sekali-kali lalai akan apa yang kamu lakukan.(ali-‘Imran: 98-99)

Tuntut ganti rugi putus tunang
Soalan Saya bakal melangsungkan perkahwinan pada Ogos tahun ini.Baru-baru ini tunang saya minta memutuskan pertunangan kami atas alasandia mempunyai kekasih lain dan tidak mencintai saya lagi. Dah banyakyang saya dan keluarga telah belanjakan untuk majlis kami. Kebanyakanbarangan tersebut adalah sebagai persiapan majlis kenduri kesyukurandan juga persalinan saya dan dirinya juga. Ada juga barang yang dibelisebagai persiapan majlis perkahwinan kerana kami merancang untuk hanyabertunang selama dua bulan. Bolehkah saya menuntut semula perbelanjaanyang telah saya keluarkan semasa kenduri pertunangan dan persiapanuntuk majlis perkahwinan?


Mohd. Taha kembali dengan ayat Syifa' & Azab
DOA adalah senjata Mukmin. Allah telah memberi jaminan bahawa segalapermintaan ke atas-Nya, pasti akan diperkenankan. Jadi sebagaihamba-Nya, mengapa perlu kita berlaku sombong mahupun segan untukmemohon setiap sesuatu untuk daripada Allah yang Maha Mendengar lagiMaha Mengetahui


Firaun perintah Haman bina bangunan tinggi
DAN berkatalah Firaun, “Hai Haman, buatkanlah bagiku sebuah bangunanyang tinggi supaya aku sampai ke pintu-pintu, (iaitu) pintu-pintulangit, supaya aku dapat melihat Tuhan Musa dan sesungguhnya akumemandangnya seorang pendusta...” (al-Mu’min: 36-37)


Harus bagi wanita Muslim sembelih binatang
SOALAN: Sekiranya saya pergi ke kampung rakan lelaki dan tidak adalelaki Muslim yang boleh menyembelih ayam atau binatang yang sewaktudengannya, bolehkah saya seorang perempuan menyembelih binatangtersebut.






Insan pemaaf bebas sifat buruk sangka, dendam
SIFATpemaaf adalah satu daripada sifat luhur yang perlu ada pada diri setiapindividu Muslim. Ada beberapa ayat al-Quran dan hadis yang menekankankeutamaan bersifat pemaaf yang disebut sebagai sifat orang yang hampirdi sisi Allah.

Akhlak mulia penentu kecemerlangan tamadun sesuatu bangsa
MANUSIAdan kualiti tidak boleh dipisahkan kerana tanpa insan berkualiti, sudahtentu tidak akan wujud kelangsungan hidup masyarakat yang bertamadun.Oleh sebab itu, hari ini banyak program pembangunan modal insan diberikeutamaan pada peringkat institusi keluarga, sosial, pendidikan danperkhidmatan sama ada di sektor swasta mahu pun awam.

Tabung Haji giat teroka industri makanan halal
LEMBAGATabung Haji (Tabung Haji) yang mendapat pengiktirafan dunia keranapengurusan haji berkesan kini melangkah setapak lagi denganmenghasilkan produk makanan menerusi anak syarikatnya, TH GlobalServices Sdn Bhd (THGS).

No comments: