Tuesday, May 26, 2009

AGAMA : ISNIN 25 MEI 2009


Karya ulama Patani rujukan nusantara
Pendahuluan


Kisah Rasulullah bersemuka dengan Siti Khadijah
Rasullullah SAW dikatakan hanya menerima beberapa qirat (satu qiratbersamaan dengan 1/24 dinar) sebagai upah untuk mengembala kambingmilik penduduk Mekah.

Contohi hikmah Rasulullah sebar risalah Islam
Di kesempatan yang lepas, ruangan ini ada menyentuh peri-pentingnyaciri-ciri utama manhaj Nabawi dihargai dan dihayati demi kecemerlanganmisi dakwah. Di antara ciri utama manhaj ini ialah cahaya rahmat dankasih-sayang yang menyelubunginya dari segenap sudut.






Gejala sosial dikira ancaman jahiliah era moden
BENARKAHjahiliah masih membelenggu pemikiran dan pengalaman umat Islam masakini? Apakah kita faham pengertian jahiliah dalam erti kata sebenarnya?Jahiliah adalah perkara penting untuk kita fahami kerana ia musuh Islamsepanjang masa.

Didikan seimbang jamin kekuatan akidah, kemuliaan akhlak anak
ANAKanugerah Allah cukup berharga kepada ibu bapa serta amanah untukdipelihara dengan sempurna termasuk memastikan keselamatan di dunia danakhirat.

Didik generasi muda tanggungjawab setiap Muslim
STATISTIKPolis Diraja Malaysia (PDRM) menunjukkan 2,562 pelajar ditahan pada2003 dan 1,429 daripadanya terbabit pelbagai kes jenayah. Pada 2005peratusan kes jenayah pelajar meningkat iaitu 5,543 berbanding 2004,5,140 kes.

Ulama pewaris nabi kena berani bongkar, tentang penyelewengan
PERTEMBUNGANantara golongan yang hak dan batil adalah episod yang sentiasa berlakupada setiap generasi umat Islam. Musuh Islam berusaha untuk menjauhkanumat Islam daripada jalan yang lurus dan diredai Allah.

No comments: